🍃🌺🌺🌺🍃
نهج البلاغه/خطبه۶۰
🔴خبر دادن از پايان كار خوارج
🍃 نه، سوگند به خدا هرگز! آنها نطفه هايي در پشت پدران و رحم مادران وجود خواهند داشت، هرگاه كه شاخي از آنان سر برآورد قطع مي گردد تا اينكه آخرينشان به راهزني و دزدي تن درمي دهند.
کانال #نهج_البلاغه🌷
https://eitaa.com/Nahjolbalaghe1
🌿🌺
🌺🌿
❁﷽❁
🌷ثُمَّ أَنتُمْ هَـؤُلاء تَقْتُلُونَ أَنفُسَكُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِيقاً مِّنكُم مِّن دِيَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَيْهِم بِالإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِن يَأتُوكُمْ أُسَارَي تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاء مَن يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنكُمْ إِلاَّ خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَي أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
بقره(85)
🌷امّا اين شما هستيد كه يكديگر را به قتل مى رسانيد و جمعى از خودتان را از سرزمينشان (آواره و) بيرون مى كنيد و بر عليه آنان، به گناه وتجاوز همديگر را پشتيبانى مى كنيد. ولى اگر همانان به صورت اسيران نزد شما آيند، بازخريدشان مى كنيد (تا آزادشان سازيد) در حالى كه (نه تنها كشتن، بلكه) بيرون راندن آنها (نيز) بر شما حرام بود. آيا به بعضى از دستورات كتاب آسمانى ايمان مى آوريد وبه برخى ديگر كافر مى شويد؟ پس جزاى هر كس از شما كه اين عمل را انجام دهد، جز رسوايى در اين جهان، چيزى نخواهد بود و روز قيامت به سخت ترين عذاب بازبرده شوند و خداوند از آنچه انجام می دهید،غافل نیست.
🌿 تفسیر آیه:
خداوند در اين آيه، بنى اسرائيل را سرزنش مى كند كه عليرغم پيمان و ميثاقى كه داشتيد، همديگر را كشتيد و يكديگر را از سرزمين هايتان بيرون كرديد. شما موظّف بوديد يك جامعه ى متّحد براساس روابط صحيح خانوادگى و رسيدگى به محرومان تشكيل دهيد، ولى به جاى آن در گناه و تجاوز به حقوق ديگران، يكديگر را يارى و حمايت نموديد و در جامعه، هرج و مرج و تفرقه و خونريزى را رواج داديد. با حمايت شما، حاكمان ظالم جرأت قتل و تبعيد پيدا كردند و عجيب اينكه شما به حكم تورات، اگر در اين درگيرى ها اسيرى داشته باشيد با پرداخت فديه آزادش مى نماييد، در حالى كه حكم تورات را در تحريم قتل و تبعيد، گوش نمى دهيد. حاضريد همديگر را بدست خود بكشيد، ولى حاضر نيستيد اسير يكديگر باشيد! اگر اسارت توهين است، كشتن از آن بدتر است، و اگر فديه دادن و آزاد كردن اسيران، فرمان تورات است، نهى از قتل و تبعيد هم فرمان خداوند است! آرى، شما تسليم فرمان خداوند نيستيد، بلكه آيات الهى را هر جا مطابق ميل و سليقه ى خودتان باشد مى پذيريد وهر كجا نباشد، زير بار نمى رويد.
اين آيه نسبت به خطر التقاط، هشدار مى دهد كه چگونه افرادى بخشى از دين را مى پذيرند و قسمت ديگر آنرا رها مى كنند. مسلمانانى كه به احكام فردى عمل مى كنند، ولى نسبت به مسائل اجتماعى بى تفاوتند، بايد در انتظار خوارى و ذلّت دنيا و عذاب قيامت باشند. اى بسا كسانى كه شرايط و احكام نماز و روزه را مراعات مى كنند، ولى در شرايط و وظايف حاكم و حكومت، متعهّد نيستند.
📜پیام آیه:
قرآن، كشتنِ ديگران را، به كشتن نفسِ خود تعبير كرده است تا بگويد ديگركشى، خودكشى است و افراد يك جامعه همچون اعضاى يك پيكرند. «تقتلون انفسكم»
- يارى رسانى وهمكارى در گناه وتجاوز، ممنوع است. [374] «تظاهرون عليهم بالاثم والعدوان»
- علامت ايمان، عمل است و اگر كسى به دستورات دين عمل نكند، گويا ايمان ندارد. «أفتؤمنون ببعض الكتاب و تكفرون ببعض» قرآن، به جاى انتقاد از اينكه چرا بعضى دستورات را عمل مى كنيد و بعضى را رها مى كنيد، فرموده است: چرا به بعضى ايمان مى آوريد و به بعضى كفر مى ورزيد.
- نشانه ى ايمان واقعى، عمل به دستوراتى است كه برخلاف سليقه هاى شخصى انسان باشد وگرنه انجام دستوراتِ مطابق ميل انسان، نشانى از ميزان ايمان واقعى ندارد. «تقتلون، تفادوهم» (در كشتن يكديگر به تورات كارى نداريد، ولى در آزاد سازى اسيران اهل ايمان مى شويد!)
- كفر به بعضى از آيات، در واقع كفر به تمام احكام است. و به همين جهت جزاى كسانى كه به قسمتى از آيات عمل نكنند، خوارى دنيا و عذاب قيامت خواهد بود. «خزى فى الحيوة الدنيا... يردّون الى اشدّ العذاب»
-----
374) در احاديث آمده است: اگر كسى ستمگر را در ظلم و ستم راهنمايى و كمك كند، در دوزخ قرين »هامان« وزير فرعون خواهد بود. و حتّى آماده كردن دوات و قلم براى ستمگر، جايز نيست. امام كاظم عليه السلام خطاب به يكى از مسلمانان بزرگوار فرمود: كرايه دادن شتر به دستگاه هارون الرشيد هر چند براى سفر حج باشد، جايز نيست. تفسير اطيب البيان.
منبع: تفسیرنور
🌷 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن🌷
✨اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم✨
🌺🌿
@Nahjolbalaghe1
🌷🌷🌷
🌿
📕نهج البلاغه/حکمت ۸۲
🍃و درود خدا بر او فرمود: شما را به پنج چيز سفارش مي كنم كه اگر براي آنها شتران را پرشتاب برانيد و رنج سفر را تحمل كنيد سزاوار است. كسي از شما جز به پروردگار خود اميدوار نباشد، و جز از گناه خود نترسد، و اگر از يكي سوال كردند و نمي داند، شرم نكند، و بگويد، نمي دانم، و كسي شرم نكند در آنچه نمي داند بياموزد، و بر شما باد به شكيبايي، كه شكيبايي، ايمان را، چون سر است بر بدن، كه ايمان بدون شكيبايي چونان بدن بي سر ارزشي ندارد.
🍃🌺
@Nahjolbalaghe1
🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
📚نهج البلاغه/ادامه نامه ۵۳ به مالک اشتر نخعی 🍃 ۱۰ _ اخلاق رهبري با خويشاوندان همانا زمامداران
📚نهج البلاغه/ادامه نامه ۵۳ به مالک اشتر نخعی
🍃 ۱۱_ روش برخورد با دشمن
هرگز پيشنهاد صلح از طرف دشمن را كه خشنودي خدا در آن است رد مكن، كه آسايش رزمندگان، و آرامش فكري تو، و امنيّت كشور در صلح تأمين ميگردد. لكن زنهار زنهار از دشمن خود پس از آشتي كردن، زيرا گاهي دشمن نزديك ميشود تا غافلگير كند، پس دور انديش باش، و خوشبيني خود را متّهم كن. حال اگر پيماني بين تو و دشمن منعقد گرديد، يا در پناه خود او را امان دادي، به عهد خويش وفا دار باش، و بر آنچه بر عهده گرفتي امانت دار باش، و جان خود را سپر پيمان خود گردان، زيرا هيچ يك از واجبات الهي همانند وفاي به عهد نيست. كه همه مردم جهان با تمام اختلافاتي كه در افكار و تمايلات دارند، در آن اتّفاق نظر داشته باشند. تا آنجا كه مشركين زمان جاهليّت به عهد و پيماني كه با مسلمانان داشتند وفادار بودند، زيرا كه آينده ناگوار پيمان شكني را آزمودند. پس هرگز پيمان شكن مباش، و در عهد خود خيانت مكن، و دشمن را فريب مده، زيرا كسي جز نادان بدكار، بر خدا گستاخي روا نميدارد، خداوند عهد و پيماني كه با نام او شكل ميگيرد با رحمت خود مايه آسايش بندگان، و پناهگاه امني براي پناه آورندگان قرار داده است، تا همگان به حريم أمن آن روي بياورند. پس فساد، خيانت، فريب، در عهد و پيمان راه ندارد. مبادا قراردادي را امضاء كني كه در آن براي دغلكاري و فريب راههايي وجود دارد، و پس از محكم كاري و دقّت در قرار داد نامه، دست از بهانه جويي بردار، مبادا مشكلات پيماني كه بر عهدهات قرار گرفته، و خدا آن را بر گردنت نهاده، تو را به پيمان شكني وا دارد، زيرا شكيبايي تو در مشكلات پيمانها كه اميد پيروزي در آينده را به همراه دارد، بهتر از پيمان شكني است كه از كيفر آن ميترسي، و در دنيا و آخرت نميتواني پاسخ گوي پيمان شكني باشي.
🍃🌹
@Nahjolbalaghe1
🌿🌺🌿
📕نهج البلاغه/خطبه۶۱ در باب خوارج
🍂نهي از كشتار خوارج
🌾بعد از من با خوارج نبرد نكنيد، زيرا كسي كه در جستجوي حق بوده و خطا كرد مانند كسي نيست كه طالب باطل بوده و آن را يافته است. (منظور امام از گروه دوم معاويه و ياران او هستند)
🌿🌺🌿
.....................................................................
🌿🌺🍃
📕نهج البلاغه/خطبه ۶۲
🔽هشدار به كشته شدن
◽️موضعگيري امام برابر تهديد به قتل و ترور
پروردگار براي من پوششي استوار قرار داد كه مرا حفظ نمايد، هنگامي كه عمرم به سرآيد، از من دورشده و مرا تسليم مرگ مي كند، كه در آن روز نه تير خطا مي رود و نه زخم بهبود مي يابد.
🌿🌺🍃
🔴کانال #نهج_البلاغه
https://eitaa.com/Nahjolbalaghe1
🌺🌿
❁﷽❁
🌹أُولَـئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُاْ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالآَخِرَةِ فَلاَ يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلاَ هُمْ يُنصَرُونَ
بقره (86)
🌹آنها كسانى هستند كه زندگى دنيا را به بهاى (از دست دادن) آخرت خريده اند، پس در مجازات آنان تخفيفى داده نمى شود و آنها يارى نخواهند شد.
🌿تفسیر آیه:
اين آيه ريشه ى پيمان شكنى ها، قتلِ نفس ها و عمل نكردن به برخى آيات را چنين بيان مى كند: آنها دنبال زندگى دنيوى هستند وتنها به قوانينى كه منافعشان را تأمين كند، پاى بند هستند وبه هر قانونى كه ضررى به منافع دنيوى آنان بزند بى اعتنايند. پس عذاب الهى براى اين رفاه طلبان دنياپرست، تخفيف ندارد و بر خلاف خيال و گمانشان كه ادّعا مى كنند؛ يا اصلاً عذاب نخواهند شد و يا چند روزى بيشتر مجازات نمى بينند، آنان نيز مثل همه ى مجرمان، در برابر اعمال خود مسئولند.
📜پیام آیه:
- انسان، آزاد است و حقّ انتخاب دارد. تمام آياتى كه مى فرمايد: انسان دنيا را خريد و آخرت را فروخت، دليل اين هستند كه انسان مجبور نيست، بلكه اختيار دارد و خود با فكر و مقايسه، مى سنجد و انتخاب مى كند. «اشتروا»
- همه در برابر قانون الهى يكسان هستند. «فلا يخفّف» اينكه بنى اسرائيل خود را نژادِ برتر، فرزند ومحبوب خدا مى دانند، گمان و وهمى بيش نيست. قهر الهى براى هيچ انسان و نژادى كه در مسير لجاجت و كفر است، استثنا برنمى دارد.
- دنياطلبى، يكى از انگيزه هاى قتل مى باشد. «تقتلون انفسكم... اشتروا الحيوة الدنيا»
منبع: تفسیرنور
🌷 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن🌷
✨اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم✨
🌺🌿
@Nahjolbalaghe1
🌷🌷
🍃
📕نهج البلاغه/حکمت۸۳
🌿وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لِرَجُلٍ أَفْرَطَ فِي الثَّنَاءِ عَلَيْهِ وَ كَانَ لَهُ مُتَّهِماً أَنَا دُونَ مَا تَقُولُ وَ فَوْقَ مَا فِي نَفْسِكَ .
🌿و درود خدا بر او (به شخصي كه در ستايش امام افراط كرد، و آن چه در دل داشت نگفت) فرمود: من كمتر از آنم كه بر زبان آوردي، و برتر از آنم كه در دل داري.
کانال #نهج_البلاغه🌷
https://eitaa.com/Nahjolbalaghe1
لطفا به ما بپیوندید🌿🌺
🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
📚نهج البلاغه/ادامه نامه ۵۳ به مالک اشتر نخعی 🍃 ۱۱_ روش برخورد با دشمن هرگز پيشنهاد صلح از طرف
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
📚نهج البلاغه/ قسمت پایانی نامه ۵۳ به مالک اشتر نخعی
♨️ ۱۲ هشدارها
🍃اوّل- هشدار از خون ناحق
🔹از خونريزي بپرهيز، و از خون ناحق پروا كن، كه هيچ چيز همانند خون ناحق كيفر الهي را نزديك مجازات را بزرگ نميكند، و نابودي نعمتها را سرعت نميبخشد و زوال حكومت را نزديك نميگرداند، و روز قيامت خداي سبحان قبل از رسيدگي اعمال بندگان، نسبت به خونهاي ناحق ريخته شده داوري خواهد كرد، پس با ريختن خوني حرام، حكومت خود را تقويت مكن. زيرا خون ناحق، پايههاي حكومت را سست، و پست ميكند و بنياد آن را بر كنده به ديگري منتقل سازد، و تو، نه در نزد من، و نه در پيشگاه خداوند، عذري در خون ناحق نخواهي داشت چرا كه كيفر آن قصاص است و از آن گريزي نيست. اگر به خطا خون كسي ريختي، يا تازيانه يا شمشير، يا دستت دچار تند روي شد،- كه گاه مشتي سبب كشتن كسي ميگردد، چه رسد به بيش از آن- مبادا غرور قدرت تو را از پرداخت خونبها به بازماندگان مقتول باز دارد.
🍃دوّم- هشدار از خود پسندي
🔹مبادا هرگز دچار خود پسندي گردي و به خوبيهاي خود اطمينان كني، و ستايش را دوست داشته باشي، كه اينها همه از بهترين فرصتهاي شيطان براي هجوم آوردن به توست، و كردار نيك، نيكوكاران را نابود سازد.
🍃سوّم- هشدار از منّت گذاري
🔹مبادا هرگز با خدمتهايي كه انجام دادي بر مردم منّت گذاري، يا آنچه را انجام دادهاي بزرگ بشماري، يا مردم را وعدهاي داده، سپس خلف وعده نمايي منّت نهادن، پاداش نيكوكاري را از بين ميبرد، و كاري را بزرگ شمردن، نور حق را خاموش گرداند، و خلاف وعده عمل كردن، خشم خدا و مردم را بر ميانگيزاند كه خداي بزرگ فرمود: «دشمني بزرگ نزد خدا آن كه بگوييد و عمل نكنيد»
🍃چهارم- هشدار از شتابزدگي
🔹مبادا هرگز در كاري كه وقت آن فرا نرسيده شتاب كني، يا كاري كه وقت آن رسيده سستي ورزي، و يا در چيزي كه (حقيقت آن) روشن نيست ستيزه جويي نمايي و يا در كارهاي واضح و آشكار كوتاهي كني تلاش كن تا هر كاري را در جاي خود، و در زمان مخصوص به خود، انجام دهي.
🍃پنجم- هشدار از امتياز خواهي
🔹مبادا هرگز در آنچه كه با مردم مساوي هستي امتيازي خواهي از اموري كه بر همه روشن است، غفلت كني، زيرا به هر حال نسبت به آن در برابر مردم مسئولي، و به زودي پرده از كارها يك سو رود، و انتقام ستمديده را از تو باز ميگيرند. باد غرورت، جوشش خشمت، تجاوز دستت، تندي زبانت را در اختيار خود گير، و با پرهيز از شتابزدگي، و فروخوردن خشم، خود را آرامش ده تا خشم فرو نشيند و اختيار نفس در دست تو باشد. و تو بر نفس مسلّط نخواهي شد مگر با ياد فراوان قيامت، و بازگشت به سوي خدا. آنچه بر تو لازم است آن كه حكومتهاي دادگستر پيشين، سنّتهاي با ارزش گذشتگان، روشهاي پسنديده رفتگان، و آثار پيامبر صلّي اللّه عليه و آله و سلّم و واجباتي كه در كتاب خداست، را همواره به ياد آوري، و به آنچه ما عمل كردهايم پيروي كني، و براي پيروي از فرامين اين عهد نامهاي كه براي تو نوشتهام، و با آن حجّت را بر تو تمام كردهام، تلاش كن، زيرا اگر نفس سركشي كرد و بر تو چيره شد عذري نزد من نداشته باشي. از خداوند بزرگ، با رحمت گسترده، و قدرت برترش در انجام تمام خواسته ها، درخواست ميكنيم كه به آنچه موجب خشنودي اوست ما و تو را موفّق فرمايد، كه نزد او و خلق او، داراي عذري روشن باشيم، برخوردار از ستايش بندگان، يادگار نيك در شهرها، رسيدن به همه نعمتها، و كرامتها بوده، و اينكه پايان عمر من و تو را به شهادت و رستگاري ختم فرمايد، كه همانا ما به سوي او باز ميگرديم. با درود به پيامبر اسلام صلّي اللّه عليه و آله و سلّم و اهل بيت پاكيزه و پاك او، درودي فراوان و پيوسته. با درود.
🍃🌺
کانال #نهج_البلاغه🌷
https://eitaa.com/Nahjolbalaghe1
لطفا به ما بپیوندید🌿🌺
🍂🌼🍂🌼🍂
🌴🌴
📕نهج البلاغه/خطبه۶۳
🍂نكوهش دنيا
🌿روش برخورد با دنيا
🔹آگاه باشيد! دنيا خانه اي است كه كسي ايمني ندارد مگر در آن به جمع آوري توشه آخرت پردازد، و از كارهاي دنيايي كسي نجات نمي يابد. مردم به وسيله دنيا آزمايش مي شوند، پس هر چيزي از دنيا را براي دنيا به دست آورند از كفشان بيرون مي رود، و بر آن محاسبه خواهند شد، و آنچه را در دنيا براي آخرت تهيه كردند به آن خواهند رسيد، و با آن خواهند ماند، دنيا در نظر خردمندان چونان سايه اي است كه هنوز گسترش نيافته، كوتاه مي گردد، و هنوز فزوني نيافته كاهش مي يابد.
🍃🌹
@Nahjolbalaghe1
هدایت شده از منتظران امام مهدی( عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🍃🌹🍃
✅ قضاوت امام زمان(عج)
🔸 قضاوت امام زمان(عج) نسبت به سایر ائمه امتیاز خاصی دارد و آن اینست که او با علم و اطلاعش از حوادث حکم میدهد و منتظر شهادت شهود و دلایلی که ادعا را ثابت کنند،نخواهد بود.
🔸 این انگیزه ای قوی برای عدم ارتکاب گناهان میشود و به این وسیله مردم از هر انحرافی پرهیز می کنند؛
امام صادق میفرمایند:«چه بسا فردی در کنار قائم می ایستد و سخن میگوید و امام دستور به زدن گردنش می دهد؛چون از جرم پنهانی اش با اطلاع است.دیگر چیزی در مشرق و مغرب نمی ماند مگر اینکه از امام بترسد». (غیبت،نعمانی باب۱۳ ج۳۳)
🔸 امام زمان کسی را که مستحق تنبیه است،طبق علم امامت مجازات میکند و منتظر نمی شود، دلایل را پیش او بیاورند. این گونه است که زمین را پر از عدل و داد می کند و کسی جرأت مخالفت با قانون اسلام را ندارد.
🍃🌹🍃
🌺🌿
❁﷽❁
🌺وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَي الْكِتَابَ وَقَفَّيْنَا مِن بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَآتَيْنَا عِيسَي ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَفَكُلَّمَا جَاءكُمْ رَسُولٌ بِمَا لاَ تَهْوَي أَنفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقاً كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقاً تَقْتُلُونَ
بقره(87)
🌺و همانا ما به موسى كتاب (تورات) داديم و از پس او پيامبرانى پشت سر يكديگر فرستاديم و به عيسى بن مريم (معجزات و) دلايل روشن بخشيديم و او را با روح القدس، تأئيد ويارى نموديم. پس چرا هرگاه پيامبرى چيزى (از احكام ودستورات) بر خلاف هواى نفس شما آورد، در برابر او تكبّر ورزيديد. (و به جاى ايمان آوردن به او) جمعى را تكذيب و جمعى را به قتل رسانديد؟!
🌿تفسیر آیه:
اين آيه از استمرار لطف خداوند براى هدايت مردم سخن مى گويد. كه پس از موسى عليه السلام پيامبرانى چون داوود، سليمان، يوشع، زكريّا و يحيى عليهم السلام آمدند و بعد از آن بزرگواران، خداوند حضرت عيسى عليه السلام را با دلايل روشن فرستاد كه از سوى روح القدس [375] يارى و تأييد مى شد، ولى بنى اسرائيل راه استكبار و گردنكشى را پيش گرفتند و بجاى پذيرشِ هدايت الهى، به تكذيب و قتل انبيا دست زدند.
نقل تاريخ انبيا، يك نوع تسلّى براى پيامبر اسلام ومؤمنان است كه تحمّل رنجها براى آنان آسان شود.
-----
375) از آيه ى 102 سوره ى نحل معلوم مى شود كه روح القدس همان جبرئيل است.
📜پیام آیه:
سنّت خداوند، تداوم وجود رهبر آسمانى در ميان مردم است. «قفّينا»
- تعليم و تربيت، تعطيل بردار نيست. «قفّينا» فرستادن پيامبران يكى پس از ديگرى، نشانه ى جريان هدايت در طول تاريخ است.
- فرشتگان، به اولياى خدا يارى مى رسانند. «ايّدناه بروح القدس»
- انبيا بايد به سراغ مردم بروند. «جاءكم الرسول»
- هدايت، با هوى وهوس سازگار نيست. «لاتهوى انفسكم»
- كسى كه تسليم حقّ نباشد، مستكبر است. «لاتهوى انفسكم استكبرتم»
- هوى پرستى، انسان را تا پيامبركشى پيش مى برد. «فريقاً تقتلون»
- انبيا براى تحقّق اهداف خويش، تا پاى جان مقاومت مى كردند. «فريقاً تقتلون»
منبع: تفسیرنور
🌷 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن🌷
✨اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم✨
🌺🌿
@Nahjolbalaghe1
🌿🌺
📕نهج البلاغه/ حکمت۸۴
🔹مردم پس از جنگها( سیاسی ،نظامی)
🍃 وَ قَالَ ( عليه السلام ) : بَقِيَّةُ السَّيْفِ أَبْقَي عَدَداً وَ أَكْثَرُ وَلَداً .
🌿و درود خدا بر او فرمود: باقيماندگان شمشير و جنگ، شماره شان بادوامتر، و فرزندانشان بيشتر است.
کانال #نهج_البلاغه🌷
https://eitaa.com/Nahjolbalaghe1
🌷
📕نهج البلاغه/نامه۵۴ به طلحه و زبير
📜پاسخ به ادعاهاي سران جمل
🔹پس از ياد خدا و درود!
شما مي دانيد گرچه پنهان مي داريد. كه من براي حكومت در پي مردم نرفته، آنان به سوي من آمدند، و من قول بيعت نداده تا آنكه آنان با من بيعت كردند، و شما دو نفر از كساني بوديد كه مرا خواستيد و بيعت كرديد. همانا بيعت عموم مردم با من نه از ترس قدرتي مسلط بود، و نه براي به دست آوردن متاع دنيا، اگر شما دو نفر از روي ميل و انتخاب بيعت كرديد تا ديرنشده باز گرديد، و در پيشگاه خدا توبه كنيد، و اگر در دل با اكراه بيعت كرديد خود دانيد، زيرا اين شما بوديد كه مرا در حكومت بر خويش راه داديد، اطاعت از من را ظاهر، و نافرماني را پنهان داشتيد. به جان خودم سوگند! شما از ساير مهاجران سزاوارتر به پنهان داشتن عقيده و پنهان كاري نيستيد، اگر در آغاز بيعت كنار مي رفتيد آسان تر بود كه بيعت كنيد و سپس به بهانه سر باز زنيد. شما پنداشته ايد كه من كشنده عثمان مي باشم، بياييد تا مردم مدينه بين من و شما داوري كنند، آنان كه نه به طرفداري من برخاستند نه شما، سپس هر كدام به اندازه جرمي كه در آن حادثه داشته، مسووليت آنرا پذيرا باشد. اي دو پيرمرد، از آن چه در انديشه داريد باز گرديد، هم اكنون بزرگترين مسئله شما عار است، پيش از آنكه عار و آتش خشم پروردگار دامنگيرتان گردد. با درود.
کانال #نهج_البلاغه
https://eitaa.com/Nahjolbalaghe1
🌷🌿
📕نهج البلاغه/خطبه۶۴
🍃تشويق به عمل صالح🌷
🔹شتافتن به سوي اعمال پسنديده
اي بندگان خدا! از خدا بپرهيزيد. و با اعمال نيكو به استقبال اجل برويد، با چيزها فاني شدني دنيا آنچه كه جاويدان مي ماند خريداري كنيد. از دنيا كوچ كنيد كه براي كوچ دادنتان تلاش مي كنند، آماده مرگ باشيد كه بر شما سايه افكنده است، چون مردمي باشيد كه بر آنها بانگ زدند و بيدار شدند، و دانستند دنيا خانه جاويدان نيست و آن را با آخرت مبادله كردند. خداي سبحان شما را بيهوده نيافريد، و بحال خود وانگذاشت، ميان شما تا بهشت يا دوزخ، فاصله اندكي جز رسيدن مرگ نيست. زندگي كوتاهي كه گذشتن لحظه ها از آن مي كاهد، و مرگ آن را نابود مي كند، سزاوار است كه كوتاه مدت باشد، زندگي كه شب و روز آن را به پيش مي راند بزودي پايان خواهد گرفت، مسافري كه سعادت يا شقاوت همراه مي برد بايد بهترين توشه را با خود بردارد، از اين خانه دنيا زاد و توشه برداريد كه فرداي رستاخيز نگهبانتان باشد. بنده خدا بايد از پروردگار خود بپرهيزد، خود را پند دهد و توبه را پيش فرستد، و بر شهوات غلبه كند، زيرا زمان مرگ پنهان، و آرزوها فريبنده اند، و شيطان، همواره با اوست و گناهان را زينت و جلوه مي دهد تا بر او تسلط يابد، انسان را در انتظار توبه نگه مي دارد كه آن را تاخير اندازد، و تا زمان فرا رسيدن مرگ از آن غفلت نمايد. واي بر غفلت زده اي كه عمرش بر ضد او گواهي دهد، و روزگار او را به شقاوت و پستي كشاند، از خدا مي خواهيم كه ما و شما را برابر نعمتها مغرور نسازد، و هيچ چيزي ما را از اطاعت پروردگار باز ندارد، كه پس از فرا رسيدن مرگ دچار پشيماني و اندوه نگرداند.
🍃🌹
@Nahjolbalaghe1
🌺🌿
❁﷽❁
🌹وَقَالُواْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ بَل لَّعَنَهُمُ اللَّه بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلاً مَّا يُؤْمِنُونَ
بقره(88)
🌹وآنها (به پيامبران) گفتند: دلهاى ما در غلاف است (و ما از گفته هاى شما چيزى نمى فهميم.) چنين نيست، بلكه خداوند به سبب كفرشان از رحمت خود دور ساخته (و به همين دليل چيزى درك نمى كنند)، پس اندكى ايمان مى آورند
🌿 تفسیر آیه:
ظاهراً اين جواب استهزاآميز، شعار همه ى مشركان و سركشان، در برابر پيامبران بوده است. چنانكه در جواب حضرت شعيب مى گفتند: «يا شعيب ما نفقه» [376]ما حرف تو را نمى فهميم. و يا در برابر آيات قرآن مى گفتند: «قلوبنا فى اكنّة» [377]دلهاى ما در پرده و پوشش است. در اين آيه نيز تعبير «قلوبنا غُلف» آمده است.
-----
376) هود، 91.
377) فصّلت، 5.
📜پیام آیه:
مقدّمات بدبختى، بدست خود انسان است. اگر گروهى مورد لعنت وقهر الهى قرار مى گيرند، به خاطر كفر ولجاجت خودشان است. «لعنهم اللّه بكفرهم»
منبع: تفسیرنور
🌷 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن🌷
✨اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم✨
🌺🌿
@Nahjolbalaghe1
🌺🌿
📕نهج البلاغه/حکمت۸۵
🌿وَ قَالَ ( عليه السلام ) : مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِي أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ .
🌷و درود خدا بر او فرمود: كسي كه از گفتن نمي دانم روي گردان است، به هلاكت و نابودي مي رسد.
کانال #نهج_البلاغه🌷
https://eitaa.com/Nahjolbalaghe1
🌿🌺
🌺
📕نهج البلاغه/نامه۵۵ به معاويه
🌿اندرز دادن به دشمن
پس از ياد خدا و درود!
همانا خداوند سبحان دنيا را براي آخرت قرار داده، و مردم را در دنيا به آزمايش گذاشت، تا روشن شود كدام يك نيكوكارتر است، ما را براي دنيا نيافريده اند، و تنها براي دنيا به تلاش فرمان داده نشديم، به دنيا آمديم تا در آن آزمايش گرديم. و همانا خداوند مرا به تو، و تو را با من آزموده، و يكي از ما را بر ديگري حجت قرار داد، تو با تفسير دروغين قرآن به دنيا روي آوردي، و چيزي از من درخواست مي كني كه دست و زبانم هرگز به آن نيالود (قتل عثمان) تو و مردم شام، آن دروغ را ساختيد و به من تهمت زديد تا آگاهان شما مردم ناآگاه را، و ايستادگان شما زمينگيرشدگان را بر ضد من تحريك مي كنند. معاويه! از خدا بترس! و با شيطاني كه مهار تو را مي كشد، درآويز، و به سوي آخرت كه راه من و تو است باز گرد، و بترس از خدا كه بزودي با بلايي كوبنده ريشه ات را بركند، و نسل تو را قطع نمايد. همانا براي تو به خدا سوگند مي خورم، سوگندي كه بر آن وفا دارم، اگر روزگار من و تو را در يكجا گرد آورد، هم چنان بر سر راه تو خواهم ماند. (تا خدا ميان ما داوري كند و او بهترين داوران است.)
کانال #نهج_البلاغه⬇️⬇️
@Nahjolbalaghe1
🌷🌷🌷
📚نهج البلاغه/خطبه۶۵ در علم الهي
(در سال ۳۸ هجري پس از پايان جنگ صفّين در مسجد كوفه اين سخنراني را ايراد كرد)
خدا شناسي «شناخت صفات خدا»
ستايش خداوندي را سزاست كه هيچ صفتي بر صفت ديگرش پيشي نگرفته تا بتوان گفت: پيش از آنكه آخر باشد اول است و قبل از آنكه باطن باشد ظاهر است. هر واحد و تنهايي جز او، اندك است، هر عزيزي جز او ذليل، و هر نيرومندي جز او ضعيف و ناتوان است، هر مالكي جز او بنده، و هر عالمي جز او دانش آموز است، هر قدرتمندي جز او، گاهي توانا و زماني ناتوان است، هر شنونده اي جز خدا در شنيدن صداهاي ضعيف كر و برابر صداهاي قوي، ناتوان است و آوازهاي دور را نمي شنود. هر بيننده اي جز خدا، از مشاهده رنگهاي ناپيدا و اجسام بسيار كوچك ناتوان است، هر ظاهري غير از او پنهان، و هر پنهاني جز او آشكار است. مخلوقات را براي تقويت فرمانروايي، و يا براي ترس از آينده، يا ياري گرفتن در مبارزه با همتاي خود، و يا براي فخر و مباهات شريكان، و يا ستيزه جويي مخالفان نيافريده است، بلكه همه، آفريده هاي او هستند و در سايه پرورش او، بندگاني فروتن و فرمانبردارند. خدا در چيزي قرار نگرفته تا بتوان گفت در آن جاست، و دور از پديده ها نيست تا بتوان گفت از آنها جداست. آفرينش موجودات او را در آغاز ناتوان نساخته، و از تدبير پديده هاي آفريده شده باز نمانده است، نه به خا
طر آنچه آفريده قدرتش پايان گرفته و نه در آنچه فرمان داد و مقدر ساخت دچار ترديد شد. بلكه فرمانش استوار، و علم او مستحكم، و كارش بي تزلزل است، خدايي كه به هنگام بلا و سختي به او اميدوار، و در نعمتها از او بيمناكند.
🍃🌹
@Nahjolbalaghe1
🌺🌿
❁﷽❁
🌷وَلَمَّا جَاءهُمْ كِتَابٌ مِّنْ عِندِ اللّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ وَكَانُواْ مِن قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَي الَّذِينَ كَفَرُواْ فَلَمَّا جَاءهُم مَّا عَرَفُواْ كَفَرُواْ بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّه عَلَي الْكَافِرِينَ
بقره(89)
🌷و چون از طرف خداوند، آنان را كتابى (قرآن) آمد كه مؤيّد آن نشانه هايى است كه نزد آنهاست و پيش از اين به خود نويد مى دادند (كه با كمك كتاب وپيامبر جديد) بر دشمنان پيروز گردند،اما چون آنچه (از كتاب و پيامبر كه از قبل) شناخته بودند، نزد آنان آمد به او كافر شدند، پس لعنت خدا بر كافران باد
🌿تفسیر آیه :
اين آيه، صحنه ى ديگرى از لجاجت ها و هواپرستى هاى يهود را مطرح مى كند كه آنها بر اساس بشارت هاى تورات، منتظر ظهور پيامبر بودند و حتّى به همديگر نويد پيروزى مى دادند و به فرموده امام صادق عليه السلام يكى از دلايل اقامت آنها در مدينه اين بود كه آنها مى دانستند آن شهر، محلّ هجرت پيامبر است وبه همين سبب از پيش در آنجا سكنى گزيده بودند، ولى بعد از ظهور پيامبر اسلام، با آنكه نشانه هاى وى را موافق با آنچه در تورات بود يافتند، كفر ورزيدند. [378]
-----
378) تفسير نورالثقلين.
📜پیام آیه:
اديان الهى، يكديگر را تصديق مى كنند، نه آنكه در برابر هم باشند. «مصدّقاً»
- به هر استقبالى نبايد تكيه كرد. با آنكه يهوديان در انتظار پيامبر صلى الله عليه وآله ساليانى در مدينه سكنى گزيدند، ولى در عمل كفر ورزيدند. [379] «كانوامن قبل... كفروا به»
- شناخت حقّ و علم به آن كافى نيست. چه بسا افرادى كه حقّ را فهميدند، ولى به خاطر لجاجت كافر شدند. «فلمّا جائهم ماعرفوا كفروا»
-----
379) به عشق و انتظار خود مغرور نباشيد. ممكن است در مرحله ى عمل، حالات انسان عوض شود. خداى ناكرده امروز دعاى ندبه بخواند، ولى فردا...
منبع: تفسیرنور
🌷 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن🌷
✨اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم✨
🌺🌿
@Nahjolbalaghe1
🌷🌷
نهج البلاغه/حکمت۸۶
🔹وَ قَالَ ( عليه السلام ) : رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلَامِ وَ رُوِيَ مِنْ مَشْهَدِ الْغُلَامِ .
🌷و درود خدا بر او فرمود: انديشه پير در نزد من از تلاش جوان خوشايندتر است (و نقل شده كه تجربه پيران از آمادگي رزمي جوانان برتر است.)
🍃🌹
@Nahjolbalaghe1