eitaa logo
🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
247 دنبال‌کننده
406 عکس
41 ویدیو
10 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌿 ✅هر روز یک آیه همراه با تفسیر 🔽 ✨سوره بقره ✨بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم✨ 🌹أَلَمْ تَرَ إِلَي الْمَلإِ مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ مِن بَعْدِ مُوسَي إِذْ قَالُواْ لِنَبِيٍّ لَّهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكاً نُّقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللّهِ قَالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِن كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ أَلاَّ تُقَاتِلُواْ قَالُواْ وَمَا لَنَا أَلاَّ نُقَاتِلَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَقَدْ أُخْرِجْنَا مِن دِيَارِنَا وَأَبْنَآئِنَا فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْاْ إِلاَّ قَلِيلاً مِّنْهُمْ وَاللّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ (246) 🌹آيا نديدى گروهى از بزرگان بنى اسرائيل را كه بعد از موسى به پيامبر خود گفتند: براى ما زمامدار (و فرماندهى) برانگيز تا (تحت فرماندهى او) در راه خدا پيكار كنيم، او گفت: آيا احتمال مى دهيد كه اگر دستور جنگ به شما داده شود (نافرمانى كرده و) پيكار و جهاد نكنيد؟ گفتند: چگونه ممكن است در راه خدا پيكار نكنيم، در حالى كه از خانه و فرزندانمان رانده شده ايم؟ پس چون دستور جنگ بر آنان مقرّر گشت، جز عدّه اندكى، سرپيچى كردند و خداوند به ظالمان آگاه است. 🌿نکته: «مَلأ» به بزرگان واشرافى گفته مى شود كه هيبت آنها چشم وسينه ها را پر مى كند. بنى اسرائيل بعد از حضرت موسى عليه السلام، به خاطر قانون شكنى و رفاه طلبى، مجدّداً تحت سلطه و فشار طاغوت قرار گرفته، آزادى و سرزمين خود را از دست دادند. آنها براى نجات از آوارگى و خارج شدن از زير يوغ طاغوت، تصميم به مبارزه گرفتند و از پيامبر خويش اشموئيل خواستند براى آنها فرمانده و اميرى را انتخاب كند تا به رهبرى او با طاغوت مبارزه كنند، ولى با همه اين ادعاها وقتى دستور صادر شد، همه آنها جز اندكى به ميدان نبرد پشت كرده و از آن دستور سرپيچى نمودند. 📜پیام: - مسلمانان بايد با دقّت تاريخ بنى اسرائيل را بنگرند و پند بگيرند. «ألم تَر» - وجود رهبر الهى، مانع پراكندگى، آوارگى و ستم پذيرى است. «من بعد موسى» - بعضى از انبيا، تنها براى گروهى از مردم رسالت داشتند، نه همه ى مردم. «اذ قالوا لنبىّ لهم» [670] - فرمانده نظامى بايد از سوى رهبر آسمانى انتخاب و نصب شود. «ابعث لنا» پس دين از سياست جدا نيست. - جنگ موفق، فرمانده لايق مى خواهد. «ابعث لنا ملكا» - براى نجات از طاغوت ها بايد به انبياى الهى پناه برد. «قالوالنبى لهم» - تعهّد گرفتن از كسانى كه پيشنهادات اصلاحى دارند لازم است. «هل عسيتم» - رهبر بايد آينده نگر باشد و احتمال پيمان شكنى و فرار از مسئوليّت را از سوى مردم بدهد. «هل عسيتم» - جهاد براى رفع ظلم و دفاع از وطن، جهاد در راه خداست. «ومالنا الاّ نقاتل فى سبيل اللّه و قد اخرجنا من ديارنا وابنائنا» - پيدايش مشكلات، سبب بيدارى وحركت براى رهايى است. «اخرجنا» - ميدان مبارزه، عامل ارزيابى افراد پر ادّعا است. «توّلوا» خوش بود گرمحك تجربه آيد به ميان تا سيه روى شود هر كه در او غش باشد - پيمان شكنان و شعار دهندگان بى عمل، ظالمند. «عليم بالظالمين» - خداوند آگاه است، پس اين همه تظاهر براى چه؟! «واللّه عليمٌ» ----- 670) اگر مى فرمود: »نبيّهم« اشاره كمترى داشت كه پيامبر خاصّى است و همين كه فرمود: »لنبىّ لهم« اين اشاره تشديد مى شود. منبع: تفسیرنور ✨ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن✨ ✨اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم✨ 🌿🌺 @Nahjolbalaghe1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 📚نهج البلاغه/خطبه ۱۶۸ پس از بيعت با حضرت 🌾واقع بيني در مبارزه با ناكثين اي برادران! از آنچه شما مي دانيد بي اطلاع نيستم، اما قدرت اجراي آن را چگونه به دست آورم؟ آنان با ساز و برگ و نيرو به راه افتادند، بر ما تسلط دارند و ما بر آنها قدرتي نداريم، هم اكنون بردگان شما با آنها مي جوشند، و باديه نشينان اطراف شما به آنها پيوسته اند، آنها در ميان شما زندگي مي كنند، و هر مشكلي را كه بخواهند بر شما مي بارند، آيا براي خواسته هاي خود تواناييد؟ مشكلات جنگ داخلي كاري كه پيش آمده از جاهليت است، شورشيان يار و ياور دارند، اگر براي كيفر دادنشان حركتي آغاز شود، مردم به چند دسته تقسيم مي شوند، گروهي خواسته هاي شما را دارند، و عده اي بر خلاف شما فكر مي كنند، و گروهي نه اين را مي پسندند و نه آن را، پس صبر كنيد تا مردم آرام شوند، و دلهاي مضطرب در جاي خود قرار گيرد، و حقوق از دست رفته با مدارا گرفته شود. اكنون مرا آسوده گذاريد، و در انتظار فرمان من باشيد، كاري نكنيد كه قدرت ما را تضعيف كند، اقتدار امت ما را متزلزل سازد و سستي و زبوني به بار آورد، اين جريان سياسي را تا مي توانم مهار مي كنم، اما اگر راه چاره اي نيابم با آنان مي جنگم (كه سرانجام درمان، داغ كردن است). ✨ 🌹 http://eitaa.com/joinchat/1166016514Ca3f8e39137
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 📕نهج البلاغه/حکمت۲۲۰ عدالت در قضاوت(اخلاقی،قضایی) 🔹 وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لَيْسَ مِنَ الْعَدْلِ الْقَضَاءُ عَلَي الثِّقَةِ بِالظَّنِّ 🔹و درود خدا بر او فرمود: داوري با گمان بر افراد مورد اطمينان، دور از عدالت است. 🌿شرح و تفسير حکمت ۲۲۰ 💥سوء ظن درباره دوستان ثقه ظلم است امام(عليه السلام) در اين كلام حكيمانه، به نكته قابل ملاحظه اى مربوط به روابط اجتماعى اشاره مى كند و مى فرمايد: «داورى در حق افراد مورد اطمينان، با تكيه بر گمان، عدالت نيست»; (لَيْسَ مِنَ الْعَدْلِ الْقَضَاءُ عَلَى الثِّقَةِ بِالظَّنِّ). مى دانيم يكى از دستورات قرآنى و روايى اين است كه در حق مسلمانان سوء ظن نداشته باشيد. قرآن مجيد مى گويد: «(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ); اى كسانى كه ايمان آورده ايد از بسيارى از گمان ها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمان ها گناه است». در حكمت 360 نيز بر اين معنا تأكيد شده است. آنجا كه امام(عليه السلام)مى فرمايد: «لاَ تَظُنَّنَّ بِكَلِمَة خَرَجَتْ مِنْ أَحَد سُوءاً وَأَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مُحْتَمَلاً; هر سخنى كه از دهان كسى خارج شد تا احتمال صحت در آن مى دهى حمل بر فساد مكن». دليل آن هم روشن است، زيرا سوء ظن پايه هاى اعتمادِ عمومى را كه سرچشمه همكارى است متزلزل مى سازد. حال اگر آن شخصى كه انسان به او سوء ظن پيدا مى كند كسى باشد كه سوابق حسنه او بر ما روشن است و در يك كلمه به تعبير امام(عليه السلام)، «ثقه» محسوب شود به يقين قضاوت درباره چنين شخصى با ظن و گمانِ بدون دليل، عادلانه نيست. بعضى از شارحان نهج البلاغه اين گفتار حكيمانه را به صورت مسئله اى اصولى (اصول فقه) عنوان كرده اند و آن اين است كه هر گاه مطلبى به دليل معتبر ثابت شود، عدول از آن جز با دليل معتبر جايز نيست و حديث معروف باب استصحاب: «لا تَنْقُضِ الْيَقينَ بِالشَّكِ» را اشاره به آن مى دانند. بعضى از شارحان نيز قضاء را در اينجا به معناى قضاوت مصطلح; يعنى داورى براى فصل خصومت گرفته اند كه قاضى نمى تواند در برابر شخص مورد اعتماد، با ظن و گمانش قضاوت كند. ولى ظاهر اين است كه اين حديث شريف معناى وسيع و گسترده اى دارد و اشاره به يك مفهوم گسترده اخلاقى است كه عدالت در آن مانع از داورى درباره اشخاص مورد اعتماد به ظن و گمان مى شود. البته افراد متهم; يعنى كسانى كه سوء سابقه دارند يا ظاهر آنها ظاهر قابل اعتمادى نيست از اين حكم خارج اند. البته نه به اين معنا كه انسان بى دليل آنها را متهم كند، بلكه به اين معنا كه انسان از آنها احتياط نموده و بر حذر باشد. شبيه اين گفتار حكيمانه احاديث ديگرى است كه با تعبيرات متفاوتى اين موضوع را دنبال مى كند: در غررالحكم از آن حضرت نقل شده كه فرمود: «سُوءُ الظَّنِّ بِالْمُحْسِنِ شَرُّ الاْثْمِ وَأقْبَحَ الظُّلْمِ; سوء ظن به نيكوكار بدترين گناه و زشت ترين ستم هاست». در حديث ديگرى در همان كتاب مى خوانيم: «سُوءُ الظَّنِّ بِمَنْ لا يَخُونُ مِنَ اللُّؤْمِ; سوء ظن به كسى كه خيانت نمى كند نشانه پستى و لئامت است». در حديث جالب ديگرى در همان كتاب آمده است كه امام(عليه السلام) مى فرمايد: «شَرُّ النّاسِ مَنْ لا يَثِقُ بِأحَد لِسُوءِ ظَنِّهِ وَلا يَثِقُ بِهِ أحَدٌ لِسُوءِ فِعْلِهِ; بدترين مردم كسى است كه به سبب سوء ظنى كه دارد به هيچ كس اعتماد نمى كند و (نيز) هيچ كس به سبب سوء فعلش به او اعتماد ندارد». كوتاه سخن اين كه از نظر آداب اخلاقى افزون بر مباحث قضاوت و احكام اصولى هرگاه كسى به وثاقت شناخته شد، سوء ظن نسبت به او كارى ظالمانه است. /چهارده خورشید @Nahjolbalaghe1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷قال المَهدی(عج): «أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم‌»«بحارالأنوار ، ج53 ، ص180 ، باب 31»🌺🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 ✅دعای روز چهارشنبه ✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨ 🌷 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ اللَّيْلَ لِبَاساً، وَ النَّوْمَ سُبَاتاً، وَ جَعَلَ النَّهَارَ نُشُوراً، لَكَ الْحَمْدُ أَنْ بَعَثْتَنِي مِنْ مَرْقَدِي وَ لَوْ شِئْتَ جَعَلْتَهُ سَرْمَداً، حَمْداً دَائِماً لا يَنْقَطِعُ أَبَداً، وَ لا يُحْصِي لَهُ الْخَلائِقُ عَدَداً، اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ أَنْ خَلَقْتَ فَسَوَّيْتَ، وَ قَدَّرْتَ وَ قَضَيْتَ، وَ أَمَتَّ وَ أَحْيَيْتَ، وَ أَمْرَضْتَ وَ شَفَيْتَ، وَ عَافَيْتَ وَ أَبْلَيْتَ، وَ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَيْتَ وَ عَلَى الْمُلْكِ احْتَوَيْتَ، أَدْعُوكَ دُعَاءَ مَنْ ضَعُفَتْ وَسِيلَتُهُ، وَ انْقَطَعَتْ حِيلَتُهُ، وَ اقْتَرَبَ أَجَلهُ ُ ،وَ تَدَانَى فِي الدُّنْيَا أَمَلُهُ، وَ اشْتَدَّتْ إِلَى رَحْمَتِكَ فَاقَتُهُ، وَ عَظُمَتْ لِتَفْرِيطِهِ حَسْرَتُهُ، وَ كَثُرَتْ زَلَّتُهُ وَ عَثْرَتُهُ، وَ خَلُصَتْ لِوَجْهِكَ تَوْبَتُهُ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ، وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، وَ ارْزُقْنِي شَفَاعَةَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ لا تَحْرِمْنِي صُحْبَتَهُ إِنَّكَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ، اللَّهُمَّ اقْضِ لِي فِي الْأَرْبَعَاءِ أَرْبَعاً: اِجْعَلْ قُوَّتِي فِي طَاعَتِكَ، وَ نَشَاطِي فِي عِبَادَتِكَ، وَ رَغْبَتِي فِي ثَوَابِكَ، وَ زُهْدِي فِيمَا يُوجِبُ لِي أَلِيمَ عِقَابِكَ، إِنَّكَ لَطِيفٌ لِمَا تَشَاءُ. 🌹 _________________________________ ✅ روز چهارشنبه به اسم حضرت موسى بن جعفر و امام رضا و امام محمد تقي و امام علي النقي عليهم السلام است بگو در زيارت ايشان: 🌷السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْلِيَاءَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا حُجَجَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا نُورَ اللَّهِ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكُمْ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ بِأَبِي أَنْتُمْ وَ أُمِّي لَقَدْ عَبَدْتُمُ اللَّهَ مُخْلِصِينَ وَ جَاهَدْتُمْ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّى أَتَاكُمُ الْيَقِينُ فَلَعَنَ اللَّهُ أَعْدَاءَكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَجْمَعِينَ وَ أَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَيْكُمْ مِنْهُمْ يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا إِبْرَاهِيمَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍ يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ أَنَا مَوْلًى لَكُمْ مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَ جَهْرِكُمْ مُتَضَيِّفٌ بِكُمْ فِي يَوْمِكُمْ هَذَا وَ هُوَ يَوْمُ الْأَرْبِعَاءِ وَ مُسْتَجِيرٌ بِكُمْ فَأَضِيفُونِي وَ أَجِيرُونِي بِآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ. 🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌿 ✅هر روز یک آیه همراه با تفسیر 🔽 ✨سوره بقره ✨بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم✨ 🌸وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكاً قَالُوَاْ أَنَّي يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِّنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَن يَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (247) 🌸وپيامبرشان به آنها گفت: همانا خداوند «طالوت» را براى زمامدارى شما مبعوث (وانتخاب) كرده است، گفتند: چگونه او بر ما حكومت داشته باشد در حالى كه ما از او به فرمانروايى شايسته تريم و به او ثروت زيادى داده نشده است؟ پيامبرشان گفت: خداوند او را بر شما برگزيده و توان علمى و جسمى او را افزون نموده است وخداوند ملكش (فرماندهى ورهبرى) را به هر كس بخواهد مى بخشد وخداوند (احسانش) وسيع و (به لياقت ها وتوانايى هاى افراد) آگاه است. 🌿نکته: كلمه «واسع» يعنى خداوند بى نيازى است كه از هيچگونه بخششى عاجز نيست. گرچه بنى اسرائيل از پيامبرشان فرمانده نظامى براى رهبرى جنگ خواستند؛ «مَلكاً نقاتل فى سبيل اللّه» ولى از آنجا كه آنان بهانه گرفته وگفتند: طالوت را به سلطنت چه كار؟ معلوم مى شود كه او علاوه بر فرمانده نظامى، سلطان آنان نيز قرار گرفت. اين گروه ستمديده بنى اسرائيل با آنكه براى رهايى از چنگال ظالمان، از پيامبرشان درخواست تعيين فرمانده كرده بودند، ولى وقتى پيامبرشان طالوت را كه جوانى چوپان و فقير و گمنام بود، به فرماندهى و زمامدارى آنان تعيين نمود، گفتند: چگونه او مى تواند فرمانده ما باشد در حالى كه شهرت و ثروتى ندارد؟ و ما به جهت ثروت و دارايى كه داريم، از او لايق تريم! پيامبر وقتى بهانه گيرى آنها را به خاطر فقر وندارى طالوت شنيد، فرمود: بى گمان خدا او را بر شما برگزيده است واو توانايى علمى وقدرت بدنى و نيروى لازم براى فرماندهى جنگ را دارد. خداوند هركس را كه بخواهد بخاطر لياقت و استعدادهاى نهفته اش فرماندهى مى بخشد. آرى، اگر نظر او به سنگى تعلق گيرد، جواهر مى شود واگر به خارى افتد، گل واگر به فقيرى نظر كند فرمانده مى شود. آيا چوپانى كه گوسفندانش گم مى شوند، لياقت فرماندهى دارد؟ در روايات آمده است: طالوت چوپانى بود كه در پى گوسفندان گمشده اش از اطراف به سوى شهر آمده بود و به خدمت پيامبر رسيد و خداوند به پيامبر وحى كرد كه همين چوپان لياقت فرماندهى دارد و او را به مردم معرفى كن. شايد مراد از جمله ى «بسطة فى العلم» جامعيّت علوم باشد. يعنى او در بسيارى از علوم، اطلاعات گسترده اى داشت. 📜پیام: - پيامبران بر اساس وحى، جانشين خود را انتخاب مى كنند. «ان اللّه قد بعث» - رهبرى كه خداوند تعيين كند، به نفع مردم است. «بعث لكم» - اگر مى خواهيد به آزادى و نجات برسيد، بايد رهبر الهى را بپذيريد. «انّ اللّه قد بعث لكم طالوت ملكا» - دين از سياست جدا نيست. انبيا مستقيماً در مسائل نظامى دخالت وفرمانده نظامى عزل ونصب مى كردند. «انّ اللّه قد بعث لكم» - از استعدادهاى نهفته در افراد گمنام و فقير، غافل نباشيد. «قد بعث لكم» - نشانه ى ايمان واقعى، تسليم خدا و رسول بودن است و بنى اسرائيل به خاطر پندار غلط تسليم نبودند. «انّى يكون له الملك علينا» - يكى از امتحانات الهى، نحوه برخورد ما با رهبر الهى است. «قالوا انّى يكون...» - خودبرتربينى، محكوم است. [671] «نحن احقّ بالملك منه» - نام و مقام و شهرنشينى، نشانه برترى نيست. در اين آيه از كسانى كه ملاك برترى را مال و مقام دانسته اند، انتقاد شده است. «لم يؤت سعة من المال» - انتخاب الهى، بر اساس لياقت است، نه گزاف و بيهوده.«ان اللّه اصطفاه عليكم وزاده بسطة فى العلم والجسم» - قدرت علمى و توانايى جسمى، دو شرط لازم براى فرماندهى لشكر است. «بسطة فى العلم و الجسم» - توانايى علمى، مهم تر از توانايى جسمى است. «زاده بسطة فى العلم و الجسم» ابتدا كلمه ى «علم» آمد، سپس «جسم». - اعلم بودن، در گزينش يك اصل است. «بسطة فى العلم» - رهبر و مدير بايد زير دستان خود را توجيه كند و دليل كار و انتخاب خود را بازگو كرده و ابهامات را برطرف كند و نگويد اين حقّ من است كه هر كارى بخواهم انجام دهم. پيامبر دليل انتخاب طالوت را توانايى علمى وجسمى او بيان كرد. «زاده بسطة فى العلم و الجسم» - نه فقر وگمنامى، مانع لطف الهى است و نه ثروت وشهرت، باعث آن. «واللّه واسعٌ عليم» - سرچشمه ى اكثر اعتراضات مردم، كوته نظرى و كوته فكرى است، ولى علم خداوند بى نهايت ونامحدود است. «واسع عليم» ----- 671) چنانكه شيطان گفت: »انا خيرٌ منه« اعراف، 12. منبع: تفسیرنور ✨ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن✨ ✨اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم✨ 🌿🌺 @Nahjolbalaghe1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا