🔹درباره زبير و بيعت او
🔹پيمان شكني زبير
زبير، مي پندارد با دست بيعت كرد نه با دل، پس به بيعت با من اقرار كرده ولي مدعي انكار بيعت با قلب است، بر او لازم است بر اين ادعا دليل روشني بياورد، يا به بيعت گذشته باز گردد
◽️نهج البلاغه/ خطبه۸
#انوارالهدی 👇
http://eitaa.com/joinchat/1166016514Ca3f8e39137
هدایت شده از عصر انتظار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #کلیپ
📹 حرف های عجیب استاد رائفی پور در مورد تصاویر منتسب به اهل بیت(ع)
⭕️ وقتی گفته می شه عکس های منتسب به معصومین(ع) را از دیورا خانه ها جمع کنید به خاطر این توطئه هاست.
🆔 @avaye_shia
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
🌷يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون
َ بقره(21)
🌷اى مردم! پروردگارتان كه شما وپيشينيان شما را آفريد، پرستش كنيد تا اهل تقوا شويد.
🌷در كتاب هاى قانون، مواد قانون، بدون خطاب بيان مى شود، ولى قرآن كتاب قانونى است كه با روح و عاطفه مردم سر وكار دارد، لذا در بيان دستورات، خطاب مى كند. البتّه خطاب هاى قرآن مختلف است. [205]
هدف از خلقت جهان و انسان، تكامل انسان هاست. يعنى هدف از آفرينش هستى، بهره گيرى انسان هاست [206] وتكامل انسان ها در گرو عبادت [207]واثر عبادت، رسيدن به تقوى [208] و نهايت تقوى، رستگارى است. [209]
سؤال: چرا خدا را عبادت كنيم؟
پاسخ: در چند جاى قرآن پاسخ اين پرسش چنين آمده است:
* چون خداوند خالق و مربّى شماست. «اعبدوا ربّكم الّذى خلقكم» [210]
* چون تأمين كننده رزق و روزى و امنيت شماست. «فليعبدوا ربّ هذا البيت الذى اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف» [211]
* چون معبودى جز او نيست. «لا اله الاّ أنا فاعبُدنى» [212]
عبادت انسان، هدف آفرينش انسان است نه هدف آفريننده. او نيازى به عبادت ما ندارد، اگر همه مردم زمين كافر شوند او بى نياز است: «ان تكفروا انتم و من فى الارض جميعاً فانّ اللَّه لغنى...» چنانكه اگر همه مردم رو به خورشيد خانه بسازند يا پشت به خورشيد، در خورشيد اثرى ندارد.
با اينكه عبادت خدا بر ما واجب است، چون خالق و رازق و مربّى ماست، ولى بازهم در برابر اين اداى تكليف، پاداش مى دهد و اين نهايت لطف اوست.
آنچه انسان را وادار به عبادت مى كند امورى است، از جمله:
- توجّه به نعمت هاى او كه خالق و رازق و مربّى ماست.
- توجّه به فقر و نياز خود.
- توجّه به آثار و بركات عبادت.
- توجّه به آثار سوء ترك عبادت.
- توجّه به اينكه همه هستى، مطيع او ودر حال تسبيح او هستند، چرا ما وصله ناهمرنگ هستى باشيم.
- توجّه به اينكه عشق وپرستش، در روح ماست وبه چه كسى برتر از او عشق بورزيم.
سؤال: در قرآن آمده است: «واعبد ربّك حتّى ياتيك اليقين» يعنى عبادت كن تا به يقين برسى. پس آيا اگر كسى به يقين رسيد، نمازش را ترك كند؟!
پاسخ: اگر گفتيم: نردبان بگذار تا دستت به شاخه بالاى درخت برسد، معنايش اين نيست كه هرگاه دستت به شاخه رسيد، نردبان را بردار، چون سقوط مى كنى. كسى كه از عبادت جدا شد، مثل كسى است كه از آسمان سقوط كند؛ «فكانّما خرّ من السماء» به علاوه كسانى كه به يقين رسيده اند مانند: رسول خدا و امامان معصوم، لحظه اى از عبادت دست برنداشتند. بنابراين مراد آيه،بيان آثار عبادت است نه تعيين محدوده ى عبادت.
آيات وروايات، براى عبادت شيوه ها وشرايطى را بيان نموده است كه در جاى خود بحث خواهد شد، ولى چون اين آيه، اوّلين فرمان الهى خطاب به انسان در قرآن است، سرفصل هايى را بيان مى كنيم تا مشخّص شود عبادت بايد چگونه باشد:
- عبادت مامورانه، يعنى طبق دستور او بدون خرافات.
- عبادت آگاهانه، تا بدانيم مخاطب و معبود ما كيست. «حتّى تعلموا ماتقولون» [213]
- عبادت خالصانه. «ولا يشرك بعبادة ربّه احداً» [214]
- عبادت خاشعانه. «فى صلاتهم خاشعون» [215]
- عبادت مخفيانه. پيامبر صلى الله عليه وآله فرمودند: «اعظم العبادة اجراً اخفاها» [216]
- عبادت عاشقانه. پيامبر صلى الله عليه وآله فرمودند: «افضل الناس مَن عَشق العبادة» [217]
و خلاصه در يك نگاه بايد بگوييم كه براى عبادت سه نوع شرط است؛
الف: شرط صحّت، نظير طهارت وقبله.
ب: شرط قبولى، نظير تقوى.
ج: شرط كمال، نظير اينكه عبادت بايد آگاهانه، خاشعانه، مخفيانه وعاشقانه باشد كه اينها همه شرط كمال است. [218]
-----
205) براى عموم مى فرمايد: »يا ايّها الناس«، امّا براى هدايت يافتگان فرموده: »يا ايّها الذين امنوا«
206) سخّر لكم« جاثيه، 13. »خلق لكم« بقره، 29.
207) و ما خلقتُ الجنّ والانس الاّ ليَعبدون« ذاريات، 56.
208) واعبدوا ربّكم ... لعلّكم تتّقون« بقره، 21.
209) واتّقوا اللّه لعلّكم تفلحون« بقره، 189.
210) مشركان خالقيّت را پذيرفته ولى ربوبيّت را انكار مى نمودند، خداوند در اين آيه دو كلمه »ربّكم« و »خلقكم« را در كنار هم آورده تا دلالت بدين نكته كند كه خالق شما، پروردگار شماست.
211) قريش، 3تا4.
212) طه، 14.
213) نساء، 43.
214) كهف، 110.
215) مؤمنون، 2.
216) بحار، ج 70، ص 251.
217) بحار، ج 70، ص 253.
218) براى تفصيل بيشتر به كتاب پرتوى از اسرار نماز وتفسير نماز نوشته مؤلف مراجعه نماييد.
منبع:تفسیر نور/استاد قرائتی
#انوارالهدی 👇
http://eitaa.com/joinchat/1166016514Ca3f8e39137
🍃🌷 @anvaralhoda
🌷 وَ قَالَ ( عليه السلام ) : مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ يُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ .
🌷و درود خدا بر او فرمود: كسي كه كردارش او را به جايي نرساند، افتخارات خاندانش او را به جايي نخواهد رسانيد.
◽️نهج البلاغه/حکمت۲۳
#انوارالهدی 👇
http://eitaa.com/joinchat/1166016514Ca3f8e39137
🌷نهج البلاغه/نامه ۲۰
و من كتاب له ( عليه السلام )
> إلي زياد ابن أبيه و هو خليفة عامله عبد الله بن عباس علي البصرة و عبد الله عامل أمير المؤمنين ( عليه السلام ) يومئذ عليها و علي كور الأهواز و فارس و كرمان و غيرها <
وَ إِنِّي أُقْسِمُ بِاللَّهِ قَسَماً صَادِقاً لَئِنْ بَلَغَنِي أَنَّكَ خُنْتَ مِنْ فَيْءِ الْمُسْلِمِينَ شَيْئاً صَغِيراً أَوْ كَبِيراً لَأَشُدَّنَّ عَلَيْكَ شَدَّةً تَدَعُكَ قَلِيلَ الْوَفْرِ ثَقِيلَ الظَّهْرِ ضَئِيلَ الْأَمْرِ وَ السَّلَامُ .
📜به زياد بن ابيه
هشدار از خيانت به بيت المال
همانا من، براستي به خدا سوگند مي خورم، اگر به من گزارش كنند كه در بيت المال خيانت كردي، كم يا زياد، چنان بر تو سخت گيرم كه كم بهره شده، و در هزينه عيال، درماني، و خوار و سرگردان شوي. با درود.
🌷#با_هم_نهج_البلاغه_بخوانیم🌷
#انوارالهدی 👇
http://eitaa.com/joinchat/1166016514Ca3f8e39137
🍃🌷 @anvaralhoda
◽️نهج البلاغه/خطبه۹
🌺 و من كلام له ( عليه السلام )
🔹> في صفته و صفة خصومه و يقال إنها في أصحاب الجمل <
وَ قَدْ أَرْعَدُوا وَ أَبْرَقُوا وَ مَعَ هَذَيْنِ الْأَمْرَيْنِ الْفَشَلُ وَ لَسْنَا نُرْعِدُ حَتَّي نُوقِعَ وَ لَا نُسِيلُ حَتَّي نُمْطِرَ .
🔹درباره پيمان شكنان
شناخت طلحه و زبير (و اصحاب جمل) :
🌺چون رعد خروشيدند، و چونان برق درخشيدند، اما كاري از پيش نبردند و سر انجام سست گرديدند، ولي ما اينگونه نيستيم، تا عمل نكنيم رعد و برقي نداريم، و تا نباريم سيل جاري نمي سازيم.
🌷#با_هم_نهج_البلاغه_بخوانیم🌷
#انوارالهدی 👇
http://eitaa.com/joinchat/1166016514Ca3f8e39137
🍃🌷 @anvaralhoda
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
🌷الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الأَرْضَ فِرَاشاً وَالسَّمَاء بِنَاء وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقاً لَّكُمْ فَلاَ تَجْعَلُواْ لِلّهِ أَندَاداً وَأَنتُمْ تَعْلَمُون
َ بقره(22)
🌷آن (خداوندى) كه زمين را براى شما فرشى (گسترده) وآسمان را بنايى (افراشته) قرار داد و از آسمان، آبى فرو فرستاد و به آن از ميوه ها، روزى براى شما بيرون آورد، پس براى خداوند شريك و همتايى قرار ندهيد با آنكه خودتان مى دانيد (كه هيچ يك از شركا و بت ها، نه شما را آفريده اند ونه روزى مى دهند و
اينها فقط كار خداست.)
🌷در اين آيه خداوند به نعمت هاى متعدّدى اشاره مى كند كه هركدام از آنها سرچشمه ى چند نعمت ديگر است. مثلاً فراش بودن زمين، اشاره به نعمت هاى فراوان ديگرى است. همچون سخت بودن كوهها ونرم بودن خاك دشت ها، فاصله زمين تا خورشيد، درجه حرارت و دما و هواى آن، وجود رودخانه ها، درّه ها، كوهها، گياهان و حركت هاى مختلف آن كه مجموعاً فراش بودن زمين را مهيّا كرده اند. چنانكه در قرآن براى زمين تعابير چندى شده است، زمين هم «مهد» [219]گهواره است، هم «ذلول» [220] رام و آرام و هم «كفات» [221] در برگيرنده.
كلمه «سماء» در آيه يك بار در برابر «ارض» آمده است كه به همه ى قسمت بالا اشاره دارد و يك بار مراد همان قسمت نزول باران از ابرها مى باشد.
-----
219) الذى جعل لكم الارض مهداً« طه، 53.
220) هو الذى جعل لكم الارض ذلولاً« ملك، 15.
221) الم نجعل الارض كفاتا« مرسلات، 15.
- ياد نعمت هاى الهى از بهترين راههاى دعوت به عبادت است. «اعبدوا ربّكم... الذى جعل لكم»
- از بهترين راههاى خداشناسى، استفاده كردن از نعمت هاى در دسترس است. «جعل لكم الارض فراشاً و السماء بناءً»
- در نظام آفرينش، هماهنگى كامل به چشم مى خورد. هماهنگى ميان زمين، آسمان، باران، گياهان، ميوه ها وانسان. (برهان نظم) «جعل، انزل، اخرج»
- آفريده ها هركدام براى هدفى خلق شده اند. «رزقاً لكم» باران براى رشد و ثمر دادن ميوه ها، «فاخرج به» و ميوه ها براى روزى انسان. «رزقاً لكم»
- زمين وباران وسيله هستند، رويش گياهان وميوه ها بدست خداست.«فأخرج»
- نظم و هماهنگى دستگاه آفرينش، نشانه ى توحيد است، پس شما هم يكتا پرست باشيد. «فلا تجعلوا لِلّه انداداً»
- ريشه ى خداپرستى در فطرت و وجدان همه مردم است. «وانتم تعلمون»
- آفرينش زمين و آسمان و باران و ميوه ها و روزى انسان، پرتوى از ربوبيّت خداوند است. «اعبدوا ربّكم... الذى جعل لكم...»
- همه ى انسان ها، حقّ بهره بردارى و تصرف در زمين را دارند. (در آيه «لكم» تكرار شده است.)
- دليل واجب بودن عبادت شما، لطف اوست كه زمين وآسمان وباران و گياهان را براى روزى شما قرار داده است. «اعبدوا ربّكم... الذى جعل لكم...»
- خداوند بر اسباب طبيعى حاكم است. «جعل، انزل، اخرج»
- پندار شريك براى خداوند، از جهل است. «لا تجعلوا لله اندادا وانتم تعلمون»
منبع:تفسیر نور/ آقای قرائتی
🍃🌷 @Nahjolbalaghe1
📜باز هم به زياد بن ابيه
🔹سفارش به ميانه روي
اي زياد، از اسراف بپرهيز، و ميانه روي را برگزين، از امروز به فكر فردا باش، و از اموال دنيا به اندازه كفاف خويش نگهدار، و زيادي را براي روز نيازمنديت در آخرت پيش فرست. آيا اميد داري خداوند پاداش فروتنان را به تو بدهد در حالي كه از متكبران باشي؟ و آيا طمع داراي ثواب انفاق كنندگان را دريابي در حالي كه در ناز و نعمت قرار داري؟ و تهيدستان و بيوه زنان را از آن نعمتها محروم مي كني؟ همانا انسان به آنچه پيش فرستاده، و نزد خدا ذخيره ساخته، پاداش داده خواهد شد با درود.
📚نهج البلاغه/نامه ۲۱
🌷#با_هم_نهج_البلاغه_بخوانیم🌷
#انوارالهدی 👇
http://eitaa.com/joinchat/1166016514Ca3f8e39137
🌿🌷 و من خطبة له ( عليه السلام )
> يريد الشيطان أو يكني به عن قوم <
أَلَا وَ إِنَّ الشَّيْطَانَ قَدْ جَمَعَ حِزْبَهُ وَ اسْتَجْلَبَ خَيْلَهُ وَ رَجِلَهُ وَ إِنَّ مَعِي لَبَصِيرَتِي مَا لَبَّسْتُ عَلَي نَفْسِي وَ لَا لُبِّسَ عَلَيَّ وَ ايْمُ اللَّهِ لَأُفْرِطَنَّ لَهُمْ حَوْضاً أَنَا مَاتِحُهُ لَا يَصْدُرُونَ عَنْهُ وَ لَا يَعُودُونَ إِلَيْهِ .
🔹حزب شيطان
🔹آگاهي امام براي مقابله با اصحاب جمل
🌿🌷آگاه باشيد كه شيطان حزب خود را جمع كرده، و سواره و پياده هاي لشگر خود را فرا خوانده است، اما من آگاهي لازم به امور دارم، نه حق را پوشيده داشتم و نه حق بر من پوشيده ماند سوگند به خدا، گردابي، براي آنان بوجود آورم كه جز من كسي نتواند آن را چاره سازد، آنها كه در آن غرق شوند، هرگز نتوانند بيرون آيند، و آنها كه گريختند، خيال بازگشتن نكنند.
📚نهج البلاغه/خطبه ۱۰
🌷#با_هم_نهج_البلاغه_بخوانیم🌷
#انوارالهدی
http://eitaa.com/joinchat/1166016514Ca3f8e39137
هدایت شده از شیهد مطهری
11.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 #کلیپ
📹 استاد رائفی پور :
🅰 درگیر امام زمان باش! با این کار زندگیت زیرو رو می شه ( #ویژه )
#مهدویت
🆔 @asre_entezar
🌱﷽🌱
📝 زیاد دعا کردن برای فرج، واجب است چون امر امام معصوم است
🔻امام زمان(عجّ) در نامه ای خطاب به اسحاق بن یعقوب فرمودند:
💢واکثروا الدعاء بتعجیل الفرج فإنّ ذلک فرجکم:
🔹 برای تعجیل در امر فرج ، بسیار دعا کنید که همان فرج شماست.»
📚(کمال الدین و تمام النعمه ، باب ۴۵، حدیث۴
✅ نکته اینجاست که امام زمان عج نفرمودند دعا کنید بلکه فرمودند:
🅰 اکثروا الدعاء بتعجیل الفرج
زیاد دعا کنید ...
✅ پس دعا کردن برای فرج، مثل نماز نیست که صبح و ظهر و عصر و مغرب و عشاء نماز بخوانیم و....
🔻بلکه فرمودند زیاد، یعنی
🔸دائما، در طول شبانه روز،
🔸در هر جائی هستی،
🔸در هر کاری هستی
🔸در حال راه رفتن،
🔸هنگامی که سوار ماشین هستی،
🔸می نشینی
و ...
🔹 خلاصه در تمام لحظات و تمام زمان باید برای فرج امام زمان دعا کنیم این معنی واقعی اکثرو الدعاء است.
💯هر کاری می کنیم قلب و زبانمان بگوید:
🌱 اللهم عجل لولیک الفرج 🌱
#مهدویت
@anvaralhoda