28.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
الشيخ انور الشحات محمد انور
📓سور الاحزاب والكوثر
🕰مدة التلاوة ۹ دقیقة
🕌مكان التلاوة: انگلترا
سنة ٢٠٠٧ م
🍃💝سلام ؛ صبح یکشنبه تون بخیر و شادی...
🍃🎼💖لحظاتی با آوای زیبا و بیکلام
قصیده باران...
🍃💖 درسکوت صبح و آب و آینه ؛
و دلهایِ پاک و شسته شده از غبار کدورت دنیایی
گاهی فکر کنیم ...
فقط خداست كه ...
میشود با دهان بسته صدایش كرد...
میشود با پای شكسته هم
به سراغش رفت...
تنها خریداریست كه اجناس شكسته را بهتر برمیدارد...
تنها كسی است كه
وقتی همه رفتند می ماند...
وقتی همه پشت كردند آغوش میگشاید...
وقتی همه تنهایت گذاشتند
محرمت میشود...
و تنها سلطانیست كه ...
دلش با بخشیدن آرام می گیرد،
نه با تنبیه كردن...!
همیشه و همه جا فقط خدا...
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
🌷شنبههاو سهشنبهها شرح 🦋خطبه ها
🌹یکشنبهها و چهارشنبههاشرح 🌴حکمتها
🌷دوشنبهها و پنجشنبهها شرح 🕊نامه ها
#روزانهتفسیرقرآن و مطالب متنوع دیگر
🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گزاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
🌺🍃
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨﴾﷽﴿✨ ⬇️ادامه تفسیر سوره مبارکه آل عمران ✅آیه های ۱۴۶ الی ۱۴۸ ✔️مجا
✨﴾﷽﴿✨
⬇️ادامه تفسیر سوره مبارکه آل عمران
آیه های ۱۴۹ الی ۱۵۱
اخطارهاى مکرر
🔹این آیات همانند آیات گذشته بعد از جنگ احد، و براى تجزیه و تحلیل روى حوادث جنگ نازل گردیده است، وضع آیات گذشته و این آیات نیز گواه بر این حقیقت است.
🔹چنین به نظر مى رسد بعد از پایان جنگ احد، دشمنان اسلام با یک سلسله تبلیغات مسموم کننده در لباس نصیحت و دلسوزى تخم تفرقه در میان مسلمانان مى پاشیدند، و با استفاده از وضع نا مساعد روانى عده اى از مسلمانان تلاش مى کردند، آنها را نسبت به اسلام بدبین کنند.
🔺شاید یهود و مسیحیان نیز در این قسمت با منافقان همکارى داشتند، همان طور که در میدان احد نیز با دامن زدن به شایعه بى اساس کشته شدن پیغمبر(صلى الله علیه وآله)، براى تضعیف روحیه مسلمانان کوشش مى کردند.
🔹آیه نخست به مسلمانان اخطار مى کند و از پیروى آنها بر حذر مى دارد، مى فرماید: اى کسانى که ایمان آورده اید! اگر از کسانى که کافر شده اند اطاعت کنید شما را به گذشته هایتان باز مى گردانند و سرانجام زیانکار خواهید شد
💐(۱۴۹) (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تُطیعُوا الَّذینَ کَفَرُوا یَرُدُّوکُمْ عَلى أَعْقابِکُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرینَ).
🔹پس از پیمودن راه پر افتخار تکامل معنوى و مادى در پرتو تعلیمات اسلام، به نقطه اول که نقطه کفر و فساد بود سقوط مى کنید و در این موقع بزرگ ترین زیانکارى دامنگیر شما خواهد شد.
چه زیانى از این بالاتر که انسان اسلام را با کفر، و سعادت را با شقاوت و حقیقت را با باطل معاوضه کند.
* * *
پس از آن، در آیه بعد تأکید مى کند که شما بالاترین پشتیبان و بهترین یاور را دارید، مى فرماید: خدا پشتیبان و سرپرست شما است و او بهترین یاوران است
💐 (۱۵۰) (بَلِ اللّهُ مَوْلاکُمْ وَ هُوَ خَیْرُ النّاصِرینَ).
🔹یاورى است که هرگز مغلوب نمى شود و هیچ قدرتى با قدرت او برابرى ندارد در حالى که یاوران دیگر ممکن است گرفتار شکست و نابودى شوند.
* * *
🔹در آخرین آیه به نجات معجزآساى مسلمانان بعد از جنگ احد اشاره مى کند و یکى از موارد حمایت و نصرت خود از آنان را بازگو مى نماید و آنها را نسبت به آینده دلگرم مى سازد و وعده پیروزى مى دهد، مى فرماید: ما به زودى در دل کفار رعب و وحشت مى افکنیم
💐(۱۵۱ ) (سَنُلْقی فی قُلُوبِ الَّذینَ کَفَرُوا الرُّعْبَ).
یعنى همان طور که در پایان جنگ احد افکندیم و نمونه آن را با چشم خود دیدید، بنابراین به آینده خویش امیدوار باشید.
🔹همان طور که در داستان احد گفتیم، بت پرستان مکّه با این که در جنگ احد پیروزى چشمگیرى پیدا کرده بودند و لشکر اسلام ظاهراً از هم متلاشى شده بود، مى بایست در بازگشت به سوى میدان و از بین بردن باقى مانده قدرت مسلمین و حتى غارت کردن مدینه و کشتن شخص پیامبر(صلى الله علیه وآله) ـ که از بى اساس بودن شایعه شهادت او آگاه شده بودند ـ کمترین تردیدى به خود راه ندهند.
اما خداوند ترس و وحشت عجیبى در دل هاى آنها افکند، ترس و وحشت بى دلیلى که خاصیت کفر و بت پرستى و خرافه پرستى بود، سراسر وجود آنان را فرا گرفت به طورى که در روایات مى خوانیم:
آنها هنگامى که از احد بازگشتند و به نزدیکى مکّه رسیدند درست شکل و قیافه یک لشکر شکست خورده را داشتند.
🔹جالب این که: علت افکندنِ رعب و ترس در دل هاى آنها را چنین بیان مى کند: به این جهت که آنها چیزهائى را بدون دلیل شریک خدا قرار داده بودند (بِما أَشْرَکُوا بِاللّهِ ما لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً).
در حقیقت مردمى که خرافى هستند، تابع دلیل و برهان نمى باشند، کاهى را در نظر خود کوه مى کنند و سنگ و چوبى را معبود و پروردگار خویش مى دانند در برابر حوادث بسیار نا توانند; زیرا خیلى زود گرفتار اشتباه محاسبه مى شوند و اگر یک حادثه جزئى در زندگى آنها رخ دهد و مثلاً بشنوند مسلمانان مدینه همراه مجروحان میدان احد بار دیگر به میدان نبرد برمى گردند، این موضوع، در نظرشان بسیار بزرگ جلوه مى کند و سخت از آن به وحشت مى افتند، همان طور که در دنیاى امروز نیز افراد قدرتمندى را مشاهده مى کنیم که از کوچک ترین حادثه وحشت دارند و از کاه کوهى مى سازند; زیرا تکیه گاه محکمى در زندگى براى خود انتخاب نکرده اند.
و در پایان آیه به سرنوشت این افراد اشاره کرده، مى فرماید: این افراد به خود و به اجتماع خود ستم کرده اند و بنابراین جایگاهى جز آتش نخواهند داشت و چه بد جایگاهى است ! (وَ مَأْواهُمُ النّارُ وَ بِئْسَ مَثْوَى الظّالِمینَ).
* * *
✔️نکته:
🔹پیروزى از طریق ترس
در روایات متعددى مى خوانیم: 💡پیغمبر(صلى الله علیه وآله) مى فرمود: یکى از امتیازاتى که خداوند به من داده است این است که مرا به وسیله انداختن ترس در دل دشمن پیروزى داده است.(۱)
ادامه⏬
هدایت شده از 🌺
⤴️این موضوع اشاره به یکى از عوامل مهم پیروزى در جنگ ها مى کند که مخصوصا امروز بسیار مورد توجه است; زیرا یکى از مهمترین عوامل پیروزى، روحیه سرباز است و آن قدر که روحیه عالى سربازان در پیروزى تأثیر دارد کم و کیف آنها و چگونگى سلاح آنها اثر ندارد، اسلام با تقویت روح ایمان، عشق به جهاد و افتخار به شهادت و اتکاى به خداوند قادر منان این روح را در مجاهدان خود به عالى ترین وجهى پرورش داد. در حالى که بت پرستان خرافى که تکیه گاهشان بت هاى بى اراده و بى جان بود و عقیده به معاد و زندگى پس از مرگ نداشتند، و خرافات، افکار آنها را آلوده کرده بود روحیه اى ضعیف و ناتوان داشتند و یکى از عوامل مؤثر پیروزى مسلمانان بر آنها همین تفاوت روحیه بود.
ـ مجمع البیان ، ذیل آیه مورد بحث ـ وسائل الشیعه ، جلد ۳، صفحه ۳۵٠ (چاپ آل البیت) ـ بحار الانوار ، جلد ۱۶، صفحه ۳٠۸، ۳۱۳، ۳۲۲، ۳۲۳، ۳۲۴ و ۳۳۲.
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨﴾﷽﴿✨ ⬇️ادامه ترجمه و شرح حکمت ۷۳ نهجالبلاغه ✅روش تعليم و تربيت: 🔹امام(علیه السلام) در این گفتار
✨﴾﷽﴿✨
⬇️ادامه ترجمه و شرح حکمت های نهجالبلاغه
✅حکمت ۷۴
🔺هر نفسى گامى است!🔺
✅امام(عليه السلام) در اين كلام كوتاه و بيدار كننده اشاره به پايان تدريجى عمر انسان كرده مى فرمايد: «نفس هاى انسان گام هاى او به سوى سرآمد زندگى و مرگ است»; (نَفَسُ الْمَرْءِ خُطَاهُ إِلَى أَجَلِهِ).
✔️خُطى جمع «خُطْوة» به معناى فاصله ميان دو قدم به هنگام راه رفتن است كه در فارسى از آن به عنوان «گام» نام مى برند. اين نكته مهمى است كه انسان دائما در حال نفس كشيدن است; در خواب و بيدارى و قيام و قعود و در همه حال و اگر مدت كوتاهى راهِ نفس را بر او ببندند مرگ او فرا مى رسد. از سوى ديگر، دستگاه تنفس انسان و قلب و مغز و ساير اعضا استعداد محدودى دارند; مثلا دستگاه تنفس مى تواند حداكثر چندين ميليارد بار هوا را به درون كشيده اكسيژن آن را جذب كند و گاز كربن را همراه باقيمانده آن بيرون بفرستد. همچنين قلب توان دارد ميلياردها مرتبه باز و بسته شود به يقين هنگامى كه اين عدد به نهايت رسيد تاب و توان اين دستگاه ها تمام مى شود; خود به خود از كار مى ايستند; مانند اتومبيلى كه آخرين قطره سوخت آن تمام شود و در اين هنگام از كار باز مى ايستد، بنابراين همان گونه كه در اتومبيل هر قطره اى از سوخت مصرف مى شود گامى به سوى پايان است، هر نفسى كه انسان مى كشد و هر ضربانى كه قلب او مى زند او را يك گام به پايان زندگى نزديك مى سازد. همان گونه كه گام هاى پى در پى انسان را به مقصد نزديك مى كند. به همين دليل بعضى معتقدند كه ورزش كردن زياد از عمر انسان مى كاهد، زيرا به هنگام ورزش نفس ها سريع تر و ضربان قلب بيشتر مى شود.
💡در كتاب كافى نقل شده است كه امام صادق(عليه السلام) فرمود: «مَا مِنْ يَوْم يَأْتِي عَلَى ابْنِ آدَمَ إِلاَّ قَالَ لَهُ ذَلِكَ الْيَوْمُ يَا ابْنَ آدَمَ أَنَا يَوْمٌ جَدِيدٌ وَأَنَا عَلَيْكَ شَهِيدٌ فَقُلْ فِيَّ خَيْراً وَاعْمَلْ فِيَّ خَيْراً أَشْهَدْ لَكَ بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَإِنَّكَ لَنْ تَرَانِي بَعْدَهَا أَبَداً; هر روزى كه بر انسان مى گذرد به او مى گويد: اى انسان من روز جديدى هستم و بر اعمال تو گواهم. در من از نيكى ها سخن بگو و كار نيك انجام ده تا روز قيامت براى تو گواهى دهم، زيرا من كه بگذرم ديگر هرگز مرا نخواهى ديد».(1)
اين همان چيزى هست كه قرآن مجيد در سوره «والعصر» به آن اشاره كرده و مى فرمايد: «(وَالْعَصْرِ * إِنَّ الاِْنْسَانَ لَفِى خُسْر); سوگند به عصر كه انسان (همواره) در حال خسران است». فخر رازى در تفسير اين آيه سخنى دارد كه جالب به نظر مى رسد وى مى گويد: يكى از بزرگان پيشين مى گفت معناى اين سوره را من از مرد يخ فروشى آموختم فرياد مى زد: «اِرْحَمُوا مَنْ يَذُوبُ رَأسُ مالِهِ، اِرْحَمُوا مَنْ يَذُوبُ رَأسُ مالِهِ; به كسى كه سرمايه اش مرتبا ذوب مى شود رحم كنيد». پيش خود گفتم: اين است معناى (إِنَّ الاِْنْسَانَ لَفِى خُسْر).(2)
*
✅پی نوشت:
(1). کافى، ج 2، ص 523، ح 8.
(2). سند گفتار حکیمانه: صاحب کتاب مصادر مى نویسد: از کسانى که بعد از سیّد رضى آن را نقل کرده اند صاحب غررالحکم است در حالى که او در مقدمه کتابش مى گوید: «من سندهاى این روایات را براى اختصار حذف کرده ام» و این نشان مى دهد که آنچه را مرحوم آمدى در کتاب غررالحکم آورده از منابعى به صورت مسند به دست او رسیده بوده که اسنادش را براى این که حجم کتاب زیاد نشود حذف کرده است و اگر او آن را از نهج البلاغه گرفته بود نیازى به بیان حذف اسناد نبود سپس مى افزاید: بسیارى از فصحاى عرب مانند ابن مقفع و ابن نباته و امثال آنها که از یکه تازان میدان بلاغت و از قهرمانان بیان اند مطالب زیادى از کلمات على(علیه السلام) بر گرفته اند و اگر در سخنان ابن المعتز این جمله دیده مى شود به یقین از کلام امام گرفته است; ولى با توجه به این که جمعى به جاى «نَفْسُ الْمَرْءِ» «أنْفاسُ الْمَرْءِ» نقل کرده اند نشان مى دهد منابع آنها غیر از کلام سیّد رضى بوده است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 57).
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
⬇️پرسش و پاسخ شرعی
❓تعیین مهریه حق چه کسی است؟ آیا پدر و مادرِ دختر باید تعیین کنند یا خود دختر؟
✔️رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مدظله العالی): تعیین مقدار مهریه در صورتی که دختر و پسر به سن رشد رسیده باشند با اختیار و توافق خود آنها است.
✔️حضرت آیت الله مکارم شیرازی: مهریه حق زوجه است و تعیین مقدار آن به توافق زوجین بستگی دارد، هر چند رعایت احترام والدین لازم است، اما هرگاه آنها با مسائل مهم و سرنوشت ساز فرزند بدون دلیل کافى مخالفت کنند، جلب رضایت آنها لازم نیست.
✔️حضرت آیت الله سیستانی: باید با موافقت دختر و پسر باشد.
✔️حضرت آیت الله وحید خراسانی: خود زن باید به مهریه تعیین شده راضی باشد.
✔️آیت الله علوی گرگانی: تعیین مهریه از لحاظ شرعی حق دختر است و پدر و مادر نمی توانند دختر را به مهریه خاصی اجبار کنند.
✅از مراحل اولیه ازدواج، تعیین مهریه از سوی خانواده هاست. برخی از خانواده ها، تعیین مهریه از سوی دختر و پسر را کاری ناپسند می دانند و آن را امری مختص به بزرگتر های فامیل و خانواده قلمداد می کنند در صورتی که گاهی مشاهده می شود در جلسات تعیین مهریه از سوی خانواده ها، چشم و هم چشمی ها و مشکلاتی اتفاق می افتد و در روند ازدواج 2 شخص مشکلاتی بهوجود می آورد.
✅رهبر فرزانه انقلاب اسلامی درباره ازدواج جوانان و تعیین مهریه میفرمایند: "در ازدواج، اصل قضیه یك امر انسانى است؛ نه یك امر مادى. اسلام مهریه را قرار داده است؛ اما مهریه این را بهصورت یك معامله دادوستدى نمىكند. اینجا دادوستدى نیست؛ بلكه طرفین در یك جاى مشترك سرمایهگذارى مىكنند. اینطور نیست كه شما مثل خرید و فروش، یك چیز بدهید و یك چیز بگیرید. نه، اینجا چیزى دادن و چیزى گرفتن نیست؛ بلكه هر 2 نفر موجودى خودشان را در صندوق و كاسه مشتركى مىگذارند و هر دو از آن استفاده مىكنند. در ازدواج، قضیه این است .
🔺متاسفانه گاهی مشاهده میشود برخی از خانوادهها به این نکات اساسی در ازدواج توجه نکرده و همچنین اجازه دخالت 2 طرف (دختر و پسر) در زمینه تعیین مهریه را نمی دهند و دلیل این کار را کم تجربه بودن فرزندشان عنوان می کنند.
@Nahjolbalaghe2
هدایت شده از 🌺
✨﴾﷽﴿✨
⬇️پرسش و پاسخ اعتقادی
❓خداوند ما را آفریده چون ما را دوست دارد و دوست داشتن نوعی نیاز به شمار میرود؛ پس آیا خداوند نیازمند است که ما را آفریده است؟
✔️پاسخ: این اشکال از آن جاناشی شده که در معنای «محبت» و نیز محبت خداوند، دقت کافی صورت نگرفته است. امیدواریم با توجه به مطالب ذیل مسأله روشن شود:
✅تعریف محبت :
غزالی حب و بغض را این گونه تعریف میکند: «حب عبارت است از: میل طبع به شیئی که در ادراکش لذت است و بغض عبارت است از: نفرت طبع به شیئی که در ادراکش درد، تعب و سختی نهفته
است». [۱]
محبت عبارت است از ابتهاج به شیئی یا از شیئی که موافق با طبیعت انسان باشد، اعم از اینکه آن شیء یک امر عقلی باشد یا حسی؛ حقیقی باشد یا ظنی». [۲]
🔹بنابر این محبت یک نوع جذبه است که ملاک آن ملایمتی است که آن موجود با محبوب خود دارد. به بیان دیگر، محبت، در حقیقت حالتی است که در دل یک موجود ذی شعور، نسبت به چیزی که با وجود او ملایمت و با تمایلات و خواستههای او تناسبی دارد، پدید
می آید. [۳]
🔹نیاز به محبت
آدمی نیازمند محبت است و در واقع، محبت یکی از اصیل ترین و اساسی ترین احتیاجات روانی افراد به شمار میرود. [۴] تأمین نشدن این احتیاج، سبب پیدایش تشویش و اضطراب در افراد میشود.
🔹کمبود و فقدان محبت، تأثیرات سوء و ضایعات دردناکی در روح افراد به وجود آورده، روابط آنان را با یکدیگر، تحت تأثیر قرار میدهد. [۵]
🔹محبت، چراغ پر فروغ، برای فایق آمدن بر تاریکی تنهایی و عمیق ترین نیازی است که انسانها همواره در طول تاریخ، در صدد یافتن راه حلی برای آن بوده اند. محبت راهی است به سوی هم شکلی و هم سانی و طریقی است برای دست یابی به کمال مطلوب. بنابر این دوست داشتن، نیازی اصیل برای آدمی بوده و هست و خواهد بود. [۶]
✅اسباب محبت
برای محبت، اسبابی ذکر شده است که مهم ترین آنها «حب ذات» است. نخستین محبوب نزد هر موجود عاقلی، نفس و ذات خودش است؛ زیرا چنان که در تعریف محبت گفته شد، محبت به سبب ملایمات طبع به شیئی حاصل میشود و روشن است که هیچ چیز، ملایم و موافق تر از ذات هر موجودی، به خودش نیست؛ همان طور که معرفت هر موجودی به خود، عمیق تر از معرفت به غیر خود است، بنابراین میتوان گفت: نخستین محبوب نزد هر موجودی، ذات خودش است. معنای «حب ذات» این است که در طبع هر موجود عاقلی، میلی به دوام هستی اش وجود دارد؛ چنان که کمال محبت خداوند به بندگان نشانه نیازنیست، هستی نیز مورد توجه اوست؛ زیرا نقصان، فقدان کمال است و فقدان کمال، نوعی نیستی است و از آن جا که موجود عاقل، از نیستی تنفر دارد، از فقدان کمال - که نوعی نیستی است - متنفر است. از همین رو میتوان گفت: حب ذات؛ یعنی، میل به دوام و کمال هستی.
🔹محبت خدا آمیختگی فطرت انسان با محبت بیانگر محبت وقت عطوفت ذات اقدس الهی است؛ زیرا نمی توان پذیرفت که بدون آنکه محبت در خداوند سبحان باشد، آن را در آدمی به ودیعت بگذارد. آیا معنا دارد کسی چیزی به شیئی بدهد، بدون آنکه آن چیز را خود داشته باشد؟!
*ذات نایافته از هستی بخش
کی تواند که شود هستی بخش*
🔹ابو الحسن دیلمی میگوید: «در حضور من، از یکی از فیلسوفان درباره پدید آمدن عشق سؤال شد، گفت: نخستین کسی که عشق ورزید، خدای متعال بود». [۷]
از سوی دیگر، چنان که در نکته پیشین خاطر نشان کردیم، یکی از مهم ترین اسباب محبت، حب ذات است که در هر موجود عاقلی وجود دارد. بنابراین خداوند هم به عنوان یک موجود ذی شعور، میتواند ذات خود را دوست داشته باشد. اما غیر از این حب ذات، ما به آیاتی از قرآن برخورد میکنیم که نشان دهنده دوستی و محبت خداوند به بندگانش است. [۸]
❓آیا این محبت به غیر از حب ذات است و اساسا آیا محبت خداوند، به همان معنای «محبت» انسان هاست؟
اولا: محبت خداوند به بندگانش، از همان جهت حب ذات است؛ زیرا مخلوق از افعالی است که از ذات او، نشأت گرفته و در واقع نشان دهنده اسما و صفات اوست.
🔹خداوند متعال از آن جا که ذات خویش را دوست میدارد، هر چیزی را که بیان کننده ذات است، نیز دوست میدارد. [۹]
🔹عین القضات همدانی در این باب کلماتی شنیدنی دارد:
«دریغا به جان مصطفی ای شنونده این کلمات! خلق پنداشته اند که انعام و محبت او با خلق، از برای خلق است. نه از برای خلق نیست؛ بلکه از برای خود میکند که عاشق، چون عطایی دهد به معشوق و با وی لطف کند؛ آن لطف نه به معشوق میکند که آن با عشق خود میکند. دریغا از دست این کلمه! تو پنداری که محبت خدا با مصطفی، از برای مصطفی است؟ این محبت او از بهر خود است. » [۱۰]
ثانیا: حب خداوند به بندگان، به معنای یک حب انفعالی نیست که در عالم مادی وجود دارد. حب خداوند به خویش - همان ادراک خیر» است - خداوند از آن جهت که ذات او مدرک است به ذات، معشوق است [۱۱] و چون فعل خداوند از ذات او جدایی ندارد، آن نیز مورد محبت خداوند است⤵️
هدایت شده از 🌺
⤴️بدین معنا که خداوند، افعال خود را - که مرتبط با ذات اوست - دوست میدارد و چون مخلوقاتش، نتیجه فعل حضرتش هستند، آنها را نیز دوست میدارد؛ ولی این حب به معنای انفعال نفسانی - که در عالم مادی مطرح میشود - نیست؛ بلکه بازگشتن به همان حب ذات است که معنای آن ادراک خیر و کمال است. اما ظهور این محبت - به فرموده امام خمینی - همان بروز رحمت و کرامت به بندگان است. [۱۲] به عبارت دیگر وقتی خداوند، به بنده ای از رحمت بی کران خود لطف میکند، در حقیقت او را مورد محبت خویش قرار داده است.
🔹با توجه به این توضیحات، روشن میشود که معنای محبت خداوند به بندگان، همان ادراک خیر وکمالی است که از ذاتش میجوشد و این معنا مانند محبت ما انسانها به یکدیگر نیست که به نوعی در آن انفعال نفسانی هست و چون معنای محبت خداوند با آن چه ما به یکدیگر محبت میکنیم. متفاوت است، نیازی که در محبت ما وجود دارد اصلا در محبت خدا معنا ندارد. ما برای رهایی از تنهایی و کسب کمالات و آرامش روحی و اتحاد با دیگران، نیازمند محبتیم؛ و نفس ما در برابر آن منفعل و مبتهج میگردد. اما محبت خداوند به بندگان، برای هیچ یک از این امور نیست؛ چرا که او نیازی به رهایی از تنهایی، به دست آوردن کمالات و... ندارد. او غنی بالذات است؛ محبت او به مخلوقاتش همان ادراک خیر وکمالی است که در ذاتش وجود دارد و مظاهر آن در همه هستی، پرتو افکن است.
----------
پی نوشت
[۱]: احیاء علوم الدین: ج ۴، ص ۲۷۵۔
[۲]: فلسفه و قران در زمینه المیزان: ج ۳، ص ۱۴۵.
[۳]: ر. ک: مصباح یزدی، اخلاق در قران: ج ۱، ص ۳۵۹. ۳۶۰.
[۴]: شریعت مداری، علی، روان شناسی تربیتی: ص ۲۵۳. ۲۵۱.
[۵]: محمد خدایاری فرد، مسیائل نوجوانان و جوانان: ص ۳۱.
[۶]: رک: محمد رضا کاشفی، آیین مهرورزی: بخش اول و دوم.
[۷]: عطف الالف: ص۲۸.
[۸]: سوره بقره: آیه ۶۵ سورة آل عمران: آیه ۳۱.
[۹]: ر. ک: تفسیر المیزان: ج ۱، ص ۴۱۱.
[۱۰]: تمهیدات: ص ۲۱۷
[۱۱]: ر. ک: رساله عشق: ص ۴۶.
[۱۲]: امام خمینی قدس الله سره، اربعین: ۳۹۰-۳۹۱.
@Nahjolbalaghe2
هدایت شده از 🇵🇸 رهپویان بصیرت🇮🇷
🔴 میگفتند اگه مذاکره نکنیم جنگ میشه...
کریمی قدوسی :
بارها تأکید کردند اگر مذاکره نشود جنگ می شود! مذاکره کردند و عملیات های تروریستی افزایش یافت و به مجلس، مرقد امام(ره)، رژه اهواز و نطنز حمله شد و اسرار امنیتی ما توسط نفوذی ها و هیأت های اقتصادی ربوده شد و بارها تکرار کردند که ما سایه شوم جنگ را دور کردیم!
پ؛ن؛حاج قاسم هم ترور شد،اقتصاد هم نابود کردن....الان باز به دنبال مذاکره هستن...
#دولت_نفوذیها
☘️علامه طباطبایی و خانواده:
✍️ روحیه سپاسگزاری از همسر، همیشه در علامه طباطبایی قدس سره وجود داشت به گونه ای که دختر ایشان نقل می کند:
پدرم پیوسته می فرمود:
این زن بود که مرا به اینجا رساند. او شریک من بوده است و هرچه کتاب نوشته ام، نصفش مال این خانم است.
رفتارشان با مادرم بسیار احترام آمیز و دوستانه بود. همیشه طوری رفتار می کردند که گویی مشتاق دیدار مادرم هستند.
📖الگوهای خانواده اخلاقی ص32
✨🌸 آرامش، یکشنبه ها🌸⚡️
↩️ اذکار روز،،،
🔸 یا ذالجلال والاکرام 👈100مرتبه
🔶 یا فتاح 👈489مرتبه
🍃🌸🍃🌸🍃
↩️سوره روز،،،
🔅سوره مبارک " الرحمن " این سوره در دلمنافقین جای نمی گیرد.در روز قیامت از الرحمن میپرسند چی کسی را شفاعت میکنی واو شفاعت گر کسی است که ان را خوانده باشد و وی را وارد بهشت می کند.
🍃🌸🍃🌸🍃
↩️ادعیه و زیارت روز ،،،
1/ دعای روز یکشنبه
2/ زیارت عاشورا
3/ دعای یستشیر
🍃🌸🍃🌸🍃
🍃🌼 #نماز روز یکشنبه ↩️ هر کس در این روز چهار رکعت نماز بجا آوردو در هر رکعتی حمد،و ملک بخواند،خداوند او را در بهشت در هر جا که بخواهد ساکن میکند.
🍃
🌸
4_446723143344587023.mp3
36.55M
◀️ تلاوت مجلسی سور مبارکه
📖 واقعه، حدید، علق، حمد وبقره
استاد منشاوی
👌 حتما گوش کنید ...
@Nahjolbalaghe2