✨﴾﷽﴿✨
#خاطرات_امیر_المومنین_علیه_السلام
✍🏻 باز نویسی تاریخ زندگی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت هفتاد و هشتم
✳️آخرین فرصت:گفتوگوی با زبیر
🔻[ وسط دو لشکر و با صدای بلند درخواست دیدار با زبیر کردم: ]
زبیر فرزند عوام کجاست؟ نزد من بیاید تا با هم گفتوگویی بکنیم.
[ اطرافیانم به من اعتراض کردند که شما بدون لباس جنگی به دیدار زبیری میروی که غرق در سلاح است؟ پاسخ دادم: ]
از وی آسیبی به من نمیرسد و جای نگرانی نیست.
🔻[ بار دوم زبیر را صدا کردم و او پاسخ داد و نزدیک آمد. به وی گفتم: ]
ای اباعبدالله، با چه انگیزهای این کارها را انجام میدهی؟
[ زبیر در پاسخ گفت: برای خونخواهی عثمان! گفتم: ]
🔻عثمان را تو و دوستان و همراهانت کشتید.
پس باید از خودت خونخواهی کنی! ولی من تو را قسم میدهم به خدایی که جز او خدای دیگری نیست و قرآن را بر پیامبرش، محمد صلی الله علیه و آله نازل کرد، آیا به یاد داری آن روزی را که رسول خدا صلی الله علیه و آله از تو پرسید: ای زبیر، آیا علی را دوست داری؟ و تو پاسخ دادی: چرا دوستش نداشته باشم. که او فرزند دایی من است! و رسول خدا صلی الله علیه وآله به تو فرمود: اما روزی خواهد آمد که تو در برابر او قیام کرده و به ظلم خواهی کرد!
🔻[ زبیر این سخن رسول خدا صلی الله علیه و آله را تایید کرد. به وی گفتم: ]
تو را سوگند میدهم به خدایی که قرآن را بر پیامبرش، محمد صلی الله علیه و آله نازل فرمود، آیا به یاد داری آن روزی را که رسول خدا صلی الله علیه و آله به همراه تو از نزد فرزند عوف میآمد و دستش در دست تو بود، من به استقبال رسول خدا صلی الله علیه و آله آمدم و به وی سلام کردم، آن حضرت خندید و من نیز خندیدم و تو گفتی: فرزند ابوطالب از فخرفروشی دست برنمیدارد! و رسول خدا صلی الله علیه و آله به تو تذکر داد: ای زبیر، آهسته! علی اهل تفاخر کردن نیست. روزی تو بر وی خروج خواهی کرد و در قبال او ستمکار خواهی بود؟!
🔻[ زبیر پاسخ داد: آری، چنین است؛ ولی من فراموش کرده بودم و اگر از قبل به یاد میداشتم، به مقابله با تو بر نمیخاستم! به زبیر گفتم: ]
پس اکنون برگرد.
[ گفت: چگونه برگردم وقتی دو لشکر در مقابل هم صفآرایی کردهاند؟! این ننگ با هیچ چیزی پاک نمیشود! گفتم: ]
ای زبیر، اکنون ننگ بازگشت را بپذیر و بازگرد، قبل از آنکه به پذیرش ننگ ازسویی و آتش جهنم ازسوی دیگر ناچار شوی!
🔻[ زبیر برگشت؛ ولی فرزندش او را تحریک کرد و گفت: تو از شمشیرهای بلند و تیز لشکریان علی ترسیدهای و اکنون بهانه میگیری! به قدری پدر را تحریک کرد که زبیر نیزهای در دست گرفت و به جناح راست لشکر حمله کرد. من به سپاهیانم دستور دادم: ]
راه را برای او باز و با وی مدارا کنید که تحریکش کردهاند.
[ سپس به جناح چپ لشکر حمله کرد و برای بار سوم به قلب لشکر حمله کرد و برگشت و به فرزندش گفت: آیا فرد ترسو میتواند چنین حملهای بکند؟]
📚منابع:
۱. کشف الغمه، ج۱، ص۲۴۰
۲. تاریخ طبری، ج۳، ص۵۱۴
۳. شیخ طوسی، الامالی، مجلس۵، ح۳۶، ص۱۱۴
۴. مروج الذهب، ج۲، ص۴۰۱
۵. مناقب آلابیطالب، ج۳، ص۱۵۴
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
↩️ ادامه دارد...
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@Nahjolbalaghe2
فضیلت22کتاب 1001داستان از زندگانی حضرت علی علیه السلام.mp3
1.12M
✅ #نمی_از_دریای #فضایل_امیرالمومنین_علیه_السلام
💠 إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ.(مائده ۵۵)
🔵 #فضیلت_22
🔹سائل و بخشش انگشتر
🌿 دعای پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) و نزول جبرائیل و شرح مختصر روایت در همین فایل صوتی
📚 منبع: فضیلت22 از کتاب1001 داستان از زندگی امام علی علیه السلام
┅•═༅𖣔✾🌹✾𖣔༅═•┅
@Nahjolbalaghe2
┅•═༅𖣔✾🌹✾𖣔༅═•┅
D1737696T14261210(Web).Mp3
1.2M
#قصه_های_کودکانه
📖 یک آیه، یک قصه (۱۹)
🌸 این برنامه به خلق داستانی پندآموز پیرامون آیه ۶ سوره مبارکه هود می پردازد.
🌼 برنامه یک آیه، یک قصه با محوریت یک آیه از قرآن کریم و خلق داستانی پند آموز سعی دارد نکات مهم آن آیه را در قالب نمایشی مختصر با روایتگری استاد مریم نشیبا در لوح سفید ذهن کودکان و نوجوانان ماندگار کند.
🎈 #فرزندان_علی
💌 #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
🌷شنبههاو سهشنبهها شرح 🦋خطبه ها
🌹یکشنبهها و چهارشنبههاشرح 🌴حکمتها
🌷دوشنبهها و پنجشنبهها شرح 🕊نامه ها
#روزانهتفسیرقرآن
🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گزاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
🌺🍃
@Nahjolbalaghe2
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
✨﴾﷽﴿✨
(۱۲۵)وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِّمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ۗ وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلًا
*
(۱۲۶)وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُّحِيطًا
《صَدَقَ اللهُ العَلیُ العَظیم》
*
(۱۲۵)دین و آیین چه کسى بهتر از آن کس است که
خود را تسلیم خدا کند، و نیکوکار باشد، و از آیین ابراهیم که ایمانى خالص و پاک داشت پیروى کند؟! و خدا ابراهیم را به دوستى انتخاب کرد.
(نساء
*
(۱۲۶) آنچه در آسمانها و زمین است، از آن خداست. و خداوند به هر چیزى احاطه دارد.
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
🔹تفسیر سوره مبارکه نساءآیه های(۱۲۵و۱۲۶)🔹
🌸بهترین آئین
✅در آیات قبل، سخن از تأثیر ایمان و عمل بود و این که انتساب به هیچ مذهب و آئینى، به تنهائى اثرى ندارد، در عین حال، در آیه مورد بحث براى این که سوء تفاهمى از بحث گذشته پیدا نشود، برترى آئین اسلام را بر تمام آئین ها با این تعبیر، بیان کرده است: چه آئینى بهتر است از آئین کسى که با تمام وجود خود، در برابر خدا تسلیم شده، و دست از نیکوکارى بر نمى دارد و پیرو آئین پاک خالص ابراهیم است (وَ مَنْ أَحْسَنُ دیناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ وَ اتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْراهیمَ حَنیفاً).
البته آیه به صورت استفهام بیان شده، ولى منظور از آن گرفتن اقرار از شنونده، نسبت به این واقعیت است.
در این آیه سه چیز مقیاس بهترین آئین شمرده شده:
نخست تسلیم مطلق در برابر خدا أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ .
دیگر نیکوکارى وَ هُوَ مُحْسِنٌ .
منظور از نیکوکارى در اینجا هر گونه نیکى با قلب و زبان و عمل است، در حدیثى که در تفسیر نور الثقلین در ذیل این آیه از پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) نقل شده در پاسخ این سؤال که منظور از احسان چیست؟ چنین مى خوانیم:
أَنْ تَعْبُدَ اللّهَ کَأَنَّکَ تَراهُ فَاِنْ لَمْ تَکُنْ تَراهُ فَاِنَّهُ یَراکَ:
احسان (در این آیه) به این است که هر عملى در مسیر بندگى خدا انجام مى دهى آن چنان باشد که گویا خدا را مى بینى و اگر تو او را نمى بینى او تو را مى بیند و شاهد و ناظر تو است .
و سومى پیروى از آئین پاک ابراهیم است وَ اتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْراهیمَ حَنیفاً .
در پایان آیه دلیل تکیه کردن روى آئین ابراهیم را چنین بیان مى کند: خداوند ابراهیم را به عنوان خلیل خود انتخاب کرد (وَ اتَّخَذَ اللّهُ إِبْراهیمَ خَلیلاً).
* * *
✅سپس در آیه بعد اشاره به مالکیت مطلقه پروردگار و احاطه او به همه اشیاء کرده، مى فرماید: آنچه در آسمان ها و زمین است ملک خدا است; زیرا خداوند به همه چیز احاطه دارد (وَ لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الأَرْضِ وَ کانَ اللّهُ بِکُلِّ شَیْء مُحیطاً).
اشاره به این که: اگر خداوند ابراهیم(علیه السلام) را دوست خود انتخاب کرد، نه به خاطر نیاز به او بود; زیرا خدا از همگان بى نیاز است، بلکه به خاطر سجایا و صفات فوق العاده و برجسته ابراهیم بود.
* * *
نکته:
خلیل یعنى چه؟
خلیل ممکن است از ماده خُلَّت (بر وزن حجت) به معنى دوستى بوده باشد و یا از ماده خَلَّت (بر وزن ضربت) به معنى نیاز و احتیاج .
در این که: کدام یک از این دو معنى به مفهوم آیه فوق نزدیک تر است، در میان مفسران گفتگو است:
جمعى معتقدند: معنى دوم نزدیک تر به حقیقت آیه مى باشد; زیرا ابراهیم (علیه السلام) به خوبى احساس مى کرد در همه چیز بدون استثناء نیازمند به پروردگار است.
ولى از آنجا که آیه فوق مى گوید: خداوند این مقام را به ابراهیم(علیه السلام) داد، استفاده مى شود که: منظور همان معنى دوستى است; زیرا اگر بگوئیم خداوند ابراهیم(علیه السلام) را به عنوان دوست خود انتخاب کرد بسیار مناسب به نظر مى رسد، تا این که بگوئیم: خداوند ابراهیم(علیه السلام) را نیازمند خود انتخاب کرد.
به علاوه، نیازمندى مخلوقات خدا اختصاصى به ابراهیم(علیه السلام) ندارد، چنان که در آیه ۱۵ سوره فاطر مى خوانیم:
یا أَیُّهَا النّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ اِلَى اللّهِ: اى مردم! شما همه نیازمند درگاه خدائید .
به خلاف دوستى خداوند که همگى در آن یکسان نیستند.
در روایتى از امام صادق(علیه السلام) چنین مى خوانیم: خداوند اگر ابراهیم(علیه السلام) را به عنوان خلیل (دوست) انتخاب کرد، نه به خاطر نیاز به دوستى او بود، بلکه به خاطر این بود که: ابراهیم(علیه السلام) بنده مفید پروردگار و کوشا در راه رضاى او بود.
این روایت نیز شاهد بر این است که خلیل در اینجا به معنى دوست مى باشد.
و اما این که ابراهیم(علیه السلام) چه امتیازاتى داشت که خداوند این مقام را به او بخشید، در روایات علل مختلفى براى آن ذکر شده، که همه آنها مى تواند دلیل این انتخاب بوده باشد.
از جمله این که: در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) نقل شده:
اِنَّمَا اتَّخَذَ اللّهُ اِبْراهِیْمَ خَلِیْلاً لاِ َنـَّهُ لَمْ یَرُدَّ أَحَداً وَ لَمْ یَسْئَلْ أَحَداً قَطُّ غَیْرَ اللّهِ: خداوند از این جهت ابراهیم را به عنوان خلیل خود انتخاب کرد که: هرگز تقاضا کننده اى را محروم نساخت و هیچ گاه از کسى جز خدا تقاضا نکرد .
و از بعضى از روایات دیگر استفاده مى شود: این مقام بر اثر کثرت سجود، اطعام گرسنگان، نماز در دل شب و یا به خاطر کوشا بودن در راه اطاعت پروردگار بوده است.
🔹پایان آیات مذکور🔹
@Nahjolbalaghe2