✨﴾﷽﴿✨
#خاطرات_امیر_المومنین_علیه_السلام
✍🏻 باز نویسی تاریخ زندگی امیرمؤمنان علی(علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت هفتاد و نهم
✳️ گفتوگو با طلحه، در میانه میدان جمل
🔻[ بعد از بازگشت زبیر، طلحه را خواستم. وقتی طلحه آمد، از وی پرسیدم: ]
ای ابامحمد، برای چه وارد این میدان شدهای؟
او پاسخ داد که برای خونخواهی عثمان، وی خواستار کنارهگیری من از حکومت بود و اینکه کار را به شورا محول کنم و اگر شورا دوباره من را انتخاب کرد، با من بیعت میکند.
🔻در پاسخ به طلحه، تحلیلهای قبل را برای او ارائه دادم و اینکه آنها با رضایت بیعت کردند و اکنون نمیتوانند بگویند مخالف بیعت هستند.
به او گفتم که گناه بزرگ آنها در این بود که زنان خود را در خانههایشان باقی گذاشته و همسر رسول خدا صلی الله علیه و آله را از سراپردهاش خارج کرده و همراه خود به میدان جنگ آوردهاند، و در نهایت با او اتمام حجت کردم که از راهی که رفته بازگردد و توبه کند، گرچه با ننگ و عار توام باشد.
✳️ گفتوگو با لشکریان جمل
[ برای آخرین اتمام حجت به اصحاب خود گفتم: ]
🔻شتاب نکنید و برای جنگ با این جماعت عجله نداشته باشید تا من یکبار دیگر حجت را بین خود و خدا و آنها تمام کنم.
[ در مقابل لشکر جمل ایستادم و از آنها سوالاتی کردم: ]
🔻ای مردم بصره! آیا من در قضاوتهایم ستمی روا داشتهام؟ یا در تقسیم بیتالمال حق کسی را ضایع ساختهام؟ یا اینکه برای خودم یا نزدیکانم سهم خاصی در نظر گرفته و امتیازی ویژه قرار دادهام که موجب ناراحتی شما شده است و بیعت مرا شکستهاید؟ آیا حدود الهی را در رفتار شما برپا و در رفتار غیر شما تعطیل کردهام؟
[ پاسخ آنها به همه این پرسشها منفی بود، آنگاه گفتم: ]
🔻پس چرا بیعت من شکسته میشود و بیعت با خلفای قبل از من شکسته نشد؟! من درباره جنگ با شما بسیار اندیشیدهام و به این نتیجه رسیدهام که یا باید به احکام الهی کفر بورزم یا شمشیر به دست بگیرم و وارد میدان جنگ شوم. خداوند در کتاب خود می فرماید:
"وَإِن نَّكَثُوا أَيْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنتَهُونَ؛
و اگر پیمانهای خود را پس از عهد خویش بشکنند و آیین شما را هدف طعن قرار دهند، با پیشوایان کفر پیکار کنید؛ چرا که آنها پیمانی ندارند. شاید [ با شدت عمل] دست بردارند."
🔻سوگند به آن خدایی که دانه را شکافت و جان را آفرید و محمد صلی الله علیه و آله را به نبوت انتخاب کرد، مصداق این آیه شما هستید و از هنگامی که این آیه نازل شده است تاکنون، به مضمون این آیه در زمینه جنگ با امامان کفر عمل نشده است.
📚منابع:
۱. الإمامة و السیاسة، ج۱، ص۹۴
۲. قرآن کریم، سوره توبه، آیه ۱۲
۳. تفسیر العیاشی، ج۲، ص۷۸
۴. قرب الإسناد، ص ۴۶
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
↩️ ادامه دارد...
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@Nahjolbalaghe2
فضیلت23کتاب 1001داستان از زندگانی حضرت علی علیه السلام.mp3
638K
✅ #نمی_از_دریای #فضایل_امیرالمومنین_علیه_السلام
💠 لآ اله الا الله
🔵 #فضیلت_23
🔹همانا لا اله الا الله از امیرالمومنین (علیه السلام) و شیعیانش پذیرفته می شود
🌿 همانا علامت پیروی او این است که ... و شرح مختصر روایت در همین فایل صوتی
📚 منبع : فضیلت 23 از کتاب1001 داستان از زندگی امام علی علیه السلام
┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅
@Nahjolbalaghe2
┅✿❀🌿🌹🌿❀✿۵┅
D1737692T14610352(Web).Mp3
1.25M
#قصه_های_کودکانه
📖 یک آیه، یک قصه (۲۰)
🌸 این برنامه به خلق داستانی پندآموز پیرامون آیه ۲۰ سوره مبارکه واقعه می پردازد.
🌼 برنامه یک آیه، یک قصه با محوریت یک آیه از قرآن کریم و خلق داستانی پند آموز سعی دارد نکات مهم آن آیه را در قالب نمایشی مختصر با روایتگری استاد مریم نشیبا در لوح سفید ذهن کودکان و نوجوانان ماندگار کند.
🎈 #فرزندان_علی
💌 #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
🌷شنبههاو سهشنبهها شرح 🦋خطبه ها
🌹یکشنبهها و چهارشنبههاشرح 🌴حکمتها
🌷دوشنبهها و پنجشنبهها شرح 🕊نامه ها
#روزانهتفسیرقرآن
🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گزاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
🌺🍃
@Nahjolbalaghe2
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
✨﴾﷽﴿✨
(۱۲۷)وَيَسْتَفْتُونَكَ فِي النِّسَاءِ ۖ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِيهِنَّ وَمَا يُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ فِي يَتَامَى النِّسَاءِ اللَّاتِي لَا تُؤْتُونَهُنَّ مَا كُتِبَ لَهُنَّ وَتَرْغَبُونَ أَن تَنكِحُوهُنَّ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الْوِلْدَانِ وَأَن تَقُومُوا لِلْيَتَامَىٰ بِالْقِسْطِ ۚ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِهِ عَلِيمًا
《صَدَقَ اللهُ العَلیُ العَظیم》
از تو درباره (حکم و حقوق) زنان سؤال مى کنند. بگو: «خداوند درباره آنان به شما پاسخ مى
دهد و آنچه در قرآن درباره زنان یتیمى که حقوقشان را به آنها نمى دهید و مى خواهید با آنها ازدواج کنید، و نیز آنچه درباره کودکان صغیر و ناتوان براى شما بیان
شده است، (بخشى از سفارشهاى خدا در این زمینه است. و به شما سفارش مى کند که) با یتیمان به عدالت رفتار کنید.
و هر کار نیکى انجام مى دهید، خداوند از آن آگاه است (و به شما پاداش شایسته مى دهد)».
(نساء/۱۲۷)
✨﴾﷽﴿✨
🔹تفسیر سوره مبارکه نساءآیه(۱۲۷)🔹
✅باز هم حقوق زنان
آیه فوق به پاره اى از سؤالات و پرسش هائى که درباره زنان (مخصوصاً دختران یتیم) از طرف مردم مى شده است پاسخ مى گوید، مى فرماید: اى پیامبر! از تو درباره احکام مربوط به حقوق زنان، سؤالاتى مى کنند بگو: خداوند در این زمینه به شما فتوا و پاسخ مى دهد (وَ یَسْتَفْتُونَکَ فِی النِّساءِ قُلِ اللّهُ یُفْتیکُمْ فیهِنَّ).
پس از آن اضافه مى کند: آنچه در قرآن مجید درباره دختران یتیمى که حقوق و اموال آنها را در اختیار مى گرفتید، به آنها نمى دادید و علاقه به ازدواج با آنها نداشتید، قسمت دیگرى از سؤالات شما است که پاسخ مى دهد و زشتى این عمل ظالمانه را آشکار مى سازد (وَ ما یُتْلى عَلَیْکُمْ فِی الْکِتابِ فی یَتامَى النِّساءِ اللاّتی لا تُؤْتُونَهُنَّ ما کُتِبَ لَهُنَّ وَ تَرْغَبُونَ أَنْ تَنْکِحُوهُنَّ).(۱)
سپس درباره پسران صغیر که طبق رسم جاهلیت از ارث ممنوع بودند توصیه کرده، مى فرماید: خداوند فتوا مى دهد که حقوق کودکان ضعیف را رعایت کنید (وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الْوِلْدانِ).
و بار دیگر درباره حقوق یتیمان به طور کلى تأکید کرده، مى گوید: و خدا به شما توصیه مى کند که در مورد یتیمان به عدالت رفتار نمائید (وَ أَنْ تَقُومُوا لِلْیَـتامى بِالْقِسْطِ).
و در پایان به این مسأله توجه مى دهد که: هر گونه عمل نیکى مخصوصاً درباره یتیمان و افراد ضعیف، از شما سر زند از دیدگاه علم خداوند مخفى نمى ماند، و پاداش مناسب آن را خواهید یافت (وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیْر فَإِنَّ اللّهَ کانَ بِهِ عَلیماً).
و از آنجا که در این میان کسانى بوده اند که علاوه بر رعایت حقوق آنان، احسان و نیکى به آنها نیز مى نموده اند، آن را یادآور شده است.
ضمناً باید توجه داشت: جمله یَسْتَفْتُونَکَ در اصل، از ماده فتوى و فتیا گرفته شده که به معنى پاسخ به مسائل مشکل است و از آنجا که ریشه اصلى این لغت فَتى به معنى جوان نورس مى باشد، ممکن است نخست در مسائلى که انسان پاسخ هاى جالب و تازه و نورسى براى آن انتخاب کرده به کار رفته باشد، سپس در مورد پاسخ به تمام مسائل انتخاب شده است.
از مجموع آیه چنین استفاده مى شود که آنها درباره حقوق زنان اعم از دختران یتیم و غیره، سؤالاتى داشته اند که به چند مورد آن پاسخ داده شده: در مورد دختران یتیمى که حقوق و اموال آنها را در تصرف داشتند، ولى به آنها نمى سپردند و از طرفى حاضر به ازدواج با آنها نیز نبودند، هم چنین در مورد حقوق کودکان مستضعف که حقوق آنها را نیز به نحوى پایمال مى کردند و سرانجام در مورد همه ایتام اعم از دختر و پسر.
پی نوشت:
۱ ـ طبق تفسیرى که در بالا درباره این جمله از آیه ذکر کردیم، روشن مى شود که: ما یُتْلى... مبتدا است، و خبر آن جمله یُفْتِیْکُمْ فِیْهِنَّ بوده که به قرینه قسمت سابق آیه، حذف شده است و نیز تَرْغَبُون در اینجا به معنى عدم تمایل مى باشد; زیرا مى دانیم اگر ماده رغب با عَنْ متعدى شود به معنى عدم تمایل ، و اگر با فِى متعدى شود به معنى تمایل است. و از قرائن استفاده مى شود که در اینجا عَنْ در تقدیر است.
@Nahjolbalaghe2