eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﴾﷽﴿✨ 📜 خطبه غدیر 5⃣1⃣ 🔷 بخش دهم 🔻هان مردمان! همانا حج و عمره از شعاير و آداب خدايى است. «پس زايران خانه‏ٔ خدا و عمره‏ كنندگان بر صفا و مروه بسيار طواف كنند و آن‏ كس كه در انجام كار خير، فرمان‏بردارى كند حتماً خداوند سپاس‏گزار داناست». (بقره / 158) 🔻هان مردمان! در خانه‏ٔ خدا حج به جاى آوريد؛ هيچ خاندانى داخل آن نشد مگر بى‏ نياز شد و مژده گرفت و آن‏كه روى از آن برتافت، بى‏ بهره و نيازمند گشت. 🔻هان مردمان! مؤمنى در موقف (عرفات و مشعر و منا) نماند مگر اين‏كه خداوند گناهان گذشته‏ٔ او را آمرزيد. پس بايسته است كه پس از پايان اعمال حج (با پاكى) كار خود را از سر گيرد. 🔻هان مردمان! حاجيان از سوى خداوند كمك شده و هزينه‏ هاى سفرشان جایگزين خواهد شد و البتّه، خداوند پاداش نيكوكاران را تباه نخواهد فرمود. 🔻هان مردمان! خانه‏ٔ خدا را با دين كامل و ژرفاى دانش ديدار كنيد و از زيارتگاه‏ها جز با توبه و بازايستادن (از گناهان) برنگرديد. 🔻هان مردمان! نماز را به‏ پا داريد و زكات پردازيد؛ همان‏سان كه خداوند عزّوجل امر فرموده است. پس اگر زمان بر شما دراز شد و كوتاهى كرديد و يا از ياد برديد، على صاحب اختيار و تبيين‏ كننده‏ٔ بر شماست. همو كه خداوند عزّوجلّ پس از من، او را امانت‏دار خويش در ميان آفريدگان نهاده است. 🔻او از من و من از اويم. همانا او و جانشينانش از فرزندان من به پرسش‏هايتان پاسخ داده، آن‏چه را نمی دانيد به شما مى‏ آموزند. 🔻هان! روا و ناروا بيش از آن است كه آن‏ها را شمارش كرده، يك‏باره به روا فرمان دهم و از ناروا باز دارم؛ از اين روى مأمورم كه از شما پيمان بگيرم كه دست در دست من نهيد در پذيرش آن‏چه از سوى خداوند عزّوجلّ درباره‏ٔ على اميرمؤمنان آورده‏ ام و درباره‏ٔ اوصياى پس از او كه از من و اويند. اين امامت در ميان آنان پايدار است و فرجام آنان، مهدى است و استوارى پيشوايى تا روزى است كه او با خداوندِ قدر و قضا ديدار كند (قيامت). 🔻هان مردمان! شمايان را به هر روا و ناروا (حلال و حرام) رهنمايى كردم و از آن بر نمى‏ گردم. هان! آن‏ها را ياد آوريد و نگه داريد و يكديگر را به آن توصيه كنيد و احكام خدا را دگرگون نسازيد. @Nahjolbalaghe2
💠 ای مردمان ! همانا او ( یعنی علی) امام است از جانب خداوند و خدا هرگز توبهٔ کسی را که منکر ولایت او باشد نپذیرد و او را نبخشاید. 📜 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نگران نباش - فرزندان علی.mp3
2.81M
| نگران نباش 🎙 با اجرای نورالزینب و نورالزهرا خانم حافظی 📚 در باغ نهج البلاغه 🎈 💌 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : 🌷شنبه‌‌‌‌ها‌و سه‌شنبه‌ها شرح 🦋خطبه ها 🌹یکشنبه‌ها و چهار‌شنبه‌هاشرح 🌴حکمتها 🌷دوشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها شرح 🕊نامه ها 🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گزاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند 🌺🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» ✨﴾﷽﴿✨ وَكَيْفَ يُحَكِّمُونَكَ وَعِندَهُمُ التَّوْرَاةُ فِيهَا حُكْمُ اللَّهِ ثُمَّ يَتَوَلَّوْنَ مِن بَعْدِ ذَٰلِكَ ۚ وَمَا أُولَٰئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ چگونه تو را به داورى مى طلبند؟! در حالى که تورات نزد ایشان است. و در آن، حکم خدا آمده است. (وانگهى) چرا پس از داورى،(از حکم تو،) روى مى گردانند؟! آنها مؤمن نیستند. (مائده/۴۳) *** إِنَّا أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى وَنُورٌ ۚ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هَادُوا وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِن كِتَابِ اللَّهِ وَكَانُوا عَلَيْهِ شُهَدَاءَ ۚ فَلَا تَخْشَوُا النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلَا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلًا ۚ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ 《صَدَقَ اللهُ العَلیُ العَظیم》 ما تورات را نازل کردیم در حالى که در آن، هدایت و نورى بود. و پیامبران (بنى اسرائیل)، که در برابر فرمان خدا تسلیم بودند، با آن براى یهود حکم مى کردند. و (همچنین) علما و دانشمندان (الهى) بر اساس کتاب خداوند که به آنها سپرده شده و بر آن گواه بودند، داورى مى نمودند. بنابراین، (بخاطر داورى بر طبق آیات الهى،) از مردم نترسید، و از (نافرمانى) من بترسید. و آیات مرا به بهاى ناچیزى نفروشید. و آنها که به آنچه خدا نازل کرده حکم نمى کنند، کافرند. (مائده/۴۴) @Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨ 🔹تفسیر سوره مبارکه مائده آیه های(۴۳و۴۴)🔹 ⚖داورى بین یهود، و حکم قصاص ✅این آیه بحث درباره یهود را در مورد داورى خواستن از پیامبر(صلى الله علیه وآله) که در آیه قبل آمده بود، تعقیب مى کند و از روى تعجب مى گوید: چگونه اینها تو را به داورى مى طلبند در حالى که تورات نزد آنها است و حکم خدا در آن آمده است (وَ کَیْفَ یُحَکِّمُونَکَ وَ عِنْدَهُمُ التَّوْراةُ فیها حُکْمُ اللّهِ). باید دانست حکم مزبور یعنى حکم سنگسار کردن زن و مردى که زناى محصنه کرده اند در تورات کنونى در فصل بیست و دوم از سفر تثنیه آمده است.(۱) تعجب از این است که: آنها تورات را یک کتاب منسوخ نمى دانند، و آئین اسلام را باطل مى شمرند، با این حال چون احکام تورات موافق امیالشان نیست، آن را رها کرده و به سراغ حکمى مى روند که از نظر اصولى با آن موافق نیستند. و از آن عجب تر این که: بعد از انتخاب تو براى داورى، حکم تو را که موافق حکم تورات است، چون بر خلاف میل آنها است نمى پذیرند، مى فرماید: اما پس از شنیدن، از حکم تو روى مى گردانند (ثُمَّ یَتَوَلَّوْنَ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ). حقیقت این است که آنها اصولاً ایمان ندارند (وَ ما أُولئِکَ بِالْمُؤْمِنینَ). و گر نه با احکام خدا چنین بازى نمى کردند. ممکن است ایراد شود: چگونه آیه فوق مى گوید: حکم خدا در تورات ذکر شده است، در حالى که ما با الهام گرفتن از آیات قرآن و اسناد تاریخى، تورات را تحریف یافته مى دانیم و همین تورات تحریف یافته در زمان پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) بوده است؟ در پاسخ باید توجه داشت: اوّلاً ـ ما تمام تورات را تحریف یافته نمى دانیم، بلکه قسمتى از آن را مطابق واقع مى دانیم و اتفاقاً حکم فوق از این احکام تحریف نایافته مى باشد. ثانیاً ـ تورات هر چه بوده نزد یهودیان یک کتاب آسمانى و تحریف نایافته محسوب مى شده، با این حال آیا جاى تعجب نیست که آنها به آن عمل نکنند؟! * * * در آیه دوم ، بحث آیه قبل را تکمیل کرده، و اهمیت کتاب آسمانى موسى(علیه السلام) یعنى تورات را چنین شرح مى دهد: ما تورات را نازل کردیم که در آن هدایت و نور بود (إِنّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فیها هُدىً وَ نُورٌ). هدایت به سوى حق و نور و روشنائى براى برطرف ساختن تاریکى هاى جهل و نادانى. آنگاه مى افزاید: به همین جهت پیامبران الهى که در برابر فرمان خدا تسلیم بودند و بعد از نزول تورات روى کار آمدند همگى بر طبق آن براى یهود، حکم مى کردند (یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذینَ أَسْلَمُوا لِلَّذینَ هادُوا). نه تنها آنها چنین مى کردند، بلکه علماى بزرگ یهود و دانشمندان با ایمان و پاک آنها، بر طبق این کتاب آسمانى که به آنها سپرده شده بود، و بر آن گواه بودند داورى مى کردند (وَ الرَّبّانِیُّونَ وَ الأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ کِتابِ اللّهِ وَ کانُوا عَلَیْهِ شُهَداءَ).(۲) طبق این بیان، تورات کتاب اساسى و اصلى بوده که پیامبرانِ پس از موسى(علیه السلام) تا نزول انجیل موظف به عمل و اجراء دستورات آن بوده اند. پس از آن، روى سخن را به آن دسته از دانشمندان اهل کتاب که در آن عصر مى زیستند کرده، مى گوید: از مردم نترسید و احکام واقعى خدا را بیان کنید، بلکه از مخالفت با من بترسید که اگر حق را کتمان کنید مجازات خواهید شد (فَلا تَخْشَوُا النّاسَ وَ اخْشَوْنِ). و براى این که آنها را از هرگونه آلودگى باز دارد، مى افزاید: و همچنین آیات خدا را به بهاى کمى نفروشید (وَ لا تَشْتَرُوا بِآیاتی ثَمَناً قَلیلاً). اشاره به این که: سرچشمه کتمان حق و احکام خدا، یا ترس از مردم و عوام زدگى است و یا جلب منافع شخصى، و هر کدام باشد، نشانه ضعف ایمان و سقوط شخصیت است، که در جمله هاى بالا به هر دو اشاره شده است. و در پایان آیه، حکم قاطعى درباره این گونه افراد که بر خلاف حکم خدا داورى مى کنند، صادر کرده، مى فرماید: آنها که بر طبق احکام خدا داورى نکنند، کافرند (وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْکافِرُونَ). روشن است عدم داورى بر طبق حکم خدا اعم از این است که سکوت کنند و اصلاً داورى نکنند و با سکوت خود مردم را به گمراهى بیفکنند، و یا سخن بگویند و بر خلاف حکم خدا بگویند. این موضوع نیز روشن است که: کفر داراى مراتب و درجات مختلفى است که از انکار اصل وجود خداوند شروع مى شود، و مخالفت، نافرمانى و معصیت او را نیز در بر مى گیرد; زیرا ایمان کامل، انسان را به عمل بر طبق آن دعوت مى کند و آنها که عمل ندارند ایمانشان کامل نیست. این آیه، مسئولیت شدید دانشمندان و علماى هر امت در برابر طوفان هاى اجتماعى و حوادثى که در محیطشان مى گذرد را روشن مى سازد، و با بیانى قاطع آنها را به مبارزه بر ضد کج روى ها و عدم ترس از هیچ کس دعوت مى نماید. @Nahjolbalaghe2