42.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | عید غدیر چه روزیه؟
🌸 یک انیمیشن زیبا در مورد عید غدیر
🎈 #فرزندان_علی
💌 #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@Nahjolbalaghe2
نترس از نمی دونم - فرزندان علی.mp3
4.35M
#قصه_های_کودکانه | نترس از نمی دونم
🎙 با اجرای نورالزینب و نورالزهرا خانم حافظی
📚 در باغ نهج البلاغه
🎈 #فرزندان_علی
💌 #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
🌷شنبههاو سهشنبهها شرح 🦋خطبه ها
🌹یکشنبهها و چهارشنبههاشرح 🌴حکمتها
🌷دوشنبهها و پنجشنبهها شرح 🕊نامه ها
#روزانهتفسیرقرآن
🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گزاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
🌺🍃
@Nahjolbalaghe2
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
✨﴾﷽﴿✨
وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالْأَنفَ بِالْأَنفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ ۚ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُ ۚ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
و بر آنها [= بنى اسرائیل ]در آن [= تورات]، مقرّر داشتیم که جان در مقابل جان، و چشم در مقابل چشم، و بینى در برابر بینى، و گوش در مقابل گوش، و دندان در
برابر دندان، قصاص مى شود. و جراحات نیز، قصاص دارد. و اگر کسى از قصاص، در گذرد، کفّاره (گناهان) او محسوب مى شود. و هر کس به آنچه خدا نازل کرده
حکم نکند، ستمکار است.
(مائده/۴۵)
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
🔹تفسیر سوره مبارکه مائده آیه(۴۵)🔹
در این آیه، قسمت دیگرى از احکام جنائى و حدود الهى تورات را شرح مى دهد، مى فرماید: ما در تورات قانون قصاص را مقرّر داشتیم که اگر کسى عمداً بى گناهى را به قتل برساند، اولیاى مقتول مى توانند قاتل را در مقابل، اعدام نمایند، جان در برابر جان (وَ کَتَبْنا عَلَیْهِمْ فیها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ).
و نیز مقرّر داشتیم اگر کسى آسیب به چشم دیگرى برساند و آن را از بین ببرد او نیز مى تواند، چشم او را از بین ببرد چشم در برابر چشم (وَ الْعَیْنَ بِالْعَیْنِ).
و همچنین در مقابل بریدن و از بین بردن بینى، جایز است بینىِ جانى بریده شود بینى در برابر بینى (وَ الأَنْفَ بِالأَنْفِ).
همچنین در مقابل بریدن گوش، بریدن گوش طرف مجاز است گوش در برابر گوش (وَ الأُذُنَ بِالأُذُنِ).
و اگر کسى دندان دیگرى را بشکند، او مى تواند دندان جانى را در مقابل بشکند دندان در برابر دندان (وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ).
و به طور کلّى هر کس جراحتى و زخمى به دیگرى بزند، در مقابل مى توان قصاص کرد در برابر هر جراحتى قصاص است (وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ).
بنابراین، حکم قصاص به طور عادلانه و بدون هیچ گونه تفاوت از نظر نژاد و طبقه اجتماعى و طایفه و شخصیت اجرا مى گردد، و هیچ گونه تبعیضى در آن از این جهات راه ندارد (البته این حکم مانند سایر احکام اسلامى داراى شروط و مقرراتى است که در کتب فقهى آمده است; زیرا این حکم اختصاصى به بنى اسرائیل نداشته، در اسلام نیز نظیر آن وجود دارد چنان که در آیه قصاص در سوره بقره ، آیه ۱۷۸ ذکر شد).
این آیه، به تبعیض هاى ناروائى که در آن عصر وجود داشت، پایان مى دهد.
به طورى که از بعضى تفاسیر استفاده مى شود، در میان دو طایفه یهود مدینه در آن عصر نابرابرى عجیبى وجود داشت:
اگر فردى از طایفه بنى النضیر فردى از طایفه بنى قریظه را مى کشت قصاص نمى شد.
ولى به عکس اگر کسى از طایفه بنى قریظه فردى از طایفه بنى النضیر را به قتل مى رساند، کشته مى شد.
هنگامى که اسلام به مدینه آمد، بنى قریظه در این باره از پیامبر(صلى الله علیه وآله)سؤال کردند، پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: خون ها با هم فرق ندارد، طایفه بنى النضیر زبان به اعتراض گشودند که مقام ما را پائین آوردى.
آیه فوق نازل شد و به آنها اعلام کرد که نه تنها در اسلام، در آئین یهود نیز این قانون به طور مساوى وجود داشته است.(۳)
ولى براى آن که این توهّم پیش نیاید که خداوند قصاص کردن را الزامى شمرده و دعوت به مقابله به مثل نموده است، به دنبال این حکم مى فرماید:
اگر کسى از حق خود بگذرد و عفو و بخشش کند، کفاره اى براى گناهان او محسوب مى شود، و به همان نسبت که گذشت به خرج داده خداوند از او گذشت مى کند (فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ کَفّارَةٌ لَهُ).(۴)
باید توجه داشت: ضمیر بِهِ به قصاص بر مى گردد، گویا این قصاص را عطیه اى قرار داده که به شخص جانى بخشیده است.
تعبیر به تَصَدَّقَ و همچنین وعده عفوى که خداوند به چنین کسى داده، همگى براى تشویق به عفو و گذشت است; زیرا شک نیست که قصاص هرگز نمى تواند آنچه را انسان از دست داده به او باز گرداند، تنها یک نوع آرامش موقت به او مى دهد.
ولى وعده عفو خدا مى تواند به طور کلّى آنچه را او از دست داده به صورت دیگرى جبران کند و به این ترتیب باقى مانده ناراحتى از قلب و جان او برچیده شود و این رساترین تشویق براى چنین اشخاص است.
در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که فرمود: کسى که عفو کند، خداوند به همان اندازه از گناهان او مى بخشد .(۵)
این جمله در حقیقت پاسخ دندان شکنى است به کسانى که قانون قصاص را یک قانون غیر عادلانه شمرده اند که مشوّق روح آدمکشى و مُثْله کردن است; زیرا از مجموع آیه استفاده مى شود: اجازه قصاص براى ایجاد ترس و وحشت جانیان و در نتیجه تأمین امنیت جانى براى مردم بى گناه است، و در عین حال راه عفو و بازگشت نیز در آن گشوده شده است.
اسلام مى خواهد با ایجاد حالت ترس و امید، هم جلو جنایت را بگیرد و هم تا آنجا که ممکن است و شایستگى دارد، جلو شستن خون را با خون.
و در پایان آیه مى فرماید: کسانى که بر طبق حکم خداوند، داورى نکنند ستمگرند (وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ).
چه ظلمى از این بالاتر که ما گرفتار احساسات و عواطف کاذبى شده و از شخص قاتل به بهانه این که خون را با خون نباید شست، به کلّى صرف نظر کنیم، دست قاتلان را براى قتل هاى دیگر باز گذاریم و به افراد بى گناه از این رهگذر ظلم و ستم کنیم.ادامه..⬇️
..⬆️باید توجه داشت که در تورات کنونى نیز در فصل ۲۱ سفر خروج این حکم آمده است، آنجا که مى گوید: و اگر اذیتى دیگر رسیده باشد آنگاه، جان عوض جان باید داده شود، چشم عوض چشم، دندان به عوض دندان، دست به عوض دست، پا به عوض پا، سوختن به عوض سوختن، زخم به عوض زخم، لطمه به عوض لطمه .
لازم به یادآورى است که در آیه پیش، آمده بود: کسانى که حکم به غیر ما انزل اللّه مى کنند، کافرند و در این آیه مى گوید: ظالم و ستمگرند، و این شاید به دو لحاظ باشد، از نظر اعتقادى کفر، و از نظر رابطه انسانى، ظلم و ستم به دیگران.
✅پایان
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨﴾﷽﴿✨ 🔹شرح خطبه(۱۹)🔹 🔺برخورد با منافق جسور و بى ادب! ✅قبل از ورو
✨﴾﷽﴿✨
🔹ادامه شرح خطبه(۱۹)🔹
✔️برخورد با منافق(اشعث ابن قیس)
سپس در يک سخن تند به او مى فرمايد: «لعنت خدا و لعنت همه لعنت کنندگان بر تو باد!» (عَلَيْکَ لَعْنَةُ اللهِ وَ لَعْنَةُ اللاعِنين).
تاريخ زشت و ننگين اشعث نيز به خوبى نشان مى دهد که مستحقّ چنين لعنى بوده است چرا که در بسيارى از توطئه ها و برنامه هاى مفسده انگيز اجتماعى آن زمان دست داشته و يا رهبرى اصلى آن را بر عهده گرفته است و به گفته «ابن ابى الحديد» تمام مفسده هايى که در دوران خلافت على(عليه السلام) واقع شد اصل و اساس آن «اشعث بن قيس» بود.(4)
سپس مى افزايد: «اى بافنده (دروغ) فرزند بافنده!» (حائِکُ بْنُ حائِک). «و اى منافق فرزند کافر!» (مُنافِقُ بْنُ کافِر).
در اين که منظور از «حائک» (بافنده) در اين جا چيست، شارحان نهج البلاغه سخنان بسيار گفته اند. بعضى آن را بر معناى ظاهر لغوى حمل کرده و گفته اند اشاره به شغل اشعث و پدرش بوده و اين شغل در آن زمان مخصوص قشر بسيار پايينى از اجتماع بوده که از معارف دينى و آداب اجتماعى و تمدّن، دور بوده اند، ولى اين معنا با آنچه در تاريخ زندگى اشعث و پدرش نقل شده، سازگار نيست; زيرا آنها ظاهراً داراى چنين شغلى نبودند.
بعضى آن را به معناى انسان متکبّر و خودخواه دانسته اند، چرا که يکى از معانى «حائک» در لغت کسى است که با تکبّر راه مى رود.(5)
بعضى ديگر آن را اشاره به معناى کنايى آن مى دانند و مى گويند منظور از «حائک» (بافنده) کسى است که سخنان باطلى را به هم مى بافد و بافنده دروغ و کذب است و اين در واقع کار اشعث و پدرش بود; و چنين کنايه اى نه تنها در لغت عرب که در لغات ديگر نيز وجود دارد. و قابل توجّه اين که در روايتى به روشنى به اين معنا اشاره شده است و آن روايت اين است که نزد امام صادق(عليه السلام) سخن از «حائک» به ميان آمد. امام(عليه السلام) فرمود: «اِنَّهُ مَلْعُون; حائک ملعون است» سپس در تفسير آن چنين فرمود: «اِنَّما ذلِکَ الَّذى يَحُوکُ الْکِذْبَ عَلَى اللهِ وَ عَلى رَسُولِهِ; حائک کسى است که دروغ بر خدا و پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) مى بافد».(6)
امّا اين که امام او را منافق شمرده، از واضحات تاريخ است، چرا که اعمالى در درون حکومت على(عليه السلام) از او سر زد که نشان مى دهد او از سران نفاق بود، او يکى از عوامل شهادت اميرمؤمنان على(عليه السلام) و ناکامى مسلمين در جنگ صفّين و بروز جنگ نهروان و به وجود آمدن داستان حکمين و توطئه هاى زياد ديگرى بود و همان گونه که در بالا گفتيم بعضى از آگاهان، او را در عصر على(عليه السلام) به «عبدالله بن ابىّ» در عصر پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) که از سران منافقان آن زمان بوده، مقايسه کرده اند.(7)
کوتاه سخن اين که وضع حال او در پيمودن راه نفاق و تقويت منافقين آشکارتر از آن است که نياز به توضيح بيشتر داشته باشد.
امّا تعبير به کافر در مورد پدر او، آن هم از مسلّمات تاريخ است، چرا که او از مشرکان بود که در عصر جاهليّت در اختلافات قبيله اى کشته شد.
سپس در ادامه اين سخن مى فرمايد: «به خدا سوگند يک بار کفر، تو را اسير کرد و بار ديگر اسلام; و مال و حسب تو نتوانست تو را از هيچ يک از اين دو اسارت آزاد سازد!» (وَاللهِ لَقَدْ اَسَرَکَ الْکُفْرُ مَرَّةً وَ الاِسْلامُ اُخْرى! فَما فَداکَ مِنْ واحِدَة مِنْهُما مالُکَ وَ لا حَسَبُکَ!).
امّا داستان اسارت او در جاهليت بنا به گفته «ابن ابى الحديد» چنين است که پدر اشعث به نام قيس به وسيله قبيله بنى مراد کشته شد، فرزندش اشعث به خونخواهى او برخاست و به اتفاق طايفه کنده، حمله را آغاز کردند ولى به جاى قبيله بنى مراد اشتباهاً به قبيله بنى حارث حمله نمودند. طايفه بنى کنده شکست سختى خوردند و اشعث اسير شد و همان گونه که قبلا گفته شد در برابر دادن صدها شتر آزاد گرديد (از بعضى از نقل ها استفاده مى شود که شتران فداء را از ميان قبيله اشعث جمع آورى کردند، بنابراين اين که مى فرمايد: «فداء تو موجب آزادى تو نشد» اشاره به اين دريوزگى است که براى آزادى اشعث انجام شد. اين احتمال نيز داده شده است که منظور از اين سخن آن است که قدرت و قوّت و شخصيت تو مانع اسارتت نگشت; بلکه ذليلانه در چنگال دشمن اسير شدى در حالى که فرماندهان ديگر از بنى کنده مقاومت کردند و کشته شدند ولى تو ذليلانه تسليم شدى)ادامه دارد....
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
#خاطرات_امیر_المومنین_علیه_السلام
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت صد و پنجاه و هشتم
🔸گناه من چیست، اگر ابوموسی گمراه شد؟!
[ در گفتوگوی دیگری با خوارج، از آنان پرسیدم: ]
🔻رهبر شما کیست؟
[ آنها ابنالکوّاء را معرفی کردند. از آنان پرسیدم: ]
چرا از حکومت ما خارج شدهاید؟
[ آنها دوباره همان حرفها و سؤالات را در مورد قبولی حَکمیت، تکرار کردند و من پاسخ سؤالاتشان را دادم.
سپس از ابنالکوُاء سؤال کردم: ]
🔻ای فرزند کوّاء، به من بگو ابوموسی چه هنگامی "حَکَم" نامیده شد؟ آیا هنگامی که انتخاب شد یا هنگامی که نظر خودش را بیان کرد و حکم صادر کرد؟
[ گفت: هنگامی که حکم صادر کرد. پرسیدم: ]
🔻پس قبول داری که وقتی او برای این کار انتخاب شد، فرد مسلمانی بود که تو امیدوار بودی طبق حکم قرآن نظر دهد؟
[ گفت: آری، چنین است. پرسیدم: ]
🔻پس انتخاب او و اعزامش برای این کار را نادرست و گمراهی نمیدانی، اگر هنگام انتخاب شرط عدالت را دارا بود؟!
[ آنها پاسخی نداشتند. پس پرسیدم: ]
🔻پس گناه من چیست، اگر ابوموسی گمراه شد؟! در آن زمان، من به حکمی که او صادر کرد، راضی نبودم و سخن او را نپذیرفتم.
[ آنها در مقابل سخنم درمانده شدند، سؤال دیگری مطرح کردند و گفتند: ما فهمیدیم که تو به این حَکمیت راضی نبودی؛ ولی چرا تردید به خود راه دادی و در معاهده نوشتی اگر حُکم کتاب خدا به نفع تو بود، من میپذیرم و از تو پیروی میکنم و اگر حُکم قرآن به نفع من بود، تو میپذیری و باید از من پیروی کنی؟ این سخن به معنای تردید تو در حقانیت خویش است و ابراز این تردید پس از ریختهشدن خونهای فراوان جای تأمل دارد! در پاسخشان گفتم: ]
🔻به این پرسش من پاسخ دهید آیا یقین شما به دین بیشتر است یا یقین رسول خدا صلیاللهعلیهوآله و مهاجران و انصار؟ آیا یقین من به حقانیت دین بیشتر است یا یقین معاویه و اهل شام؟
[ ابنالکوّاءگفت: رسول خدا صلیاللهعلیهوآله بیش از تو یقین داشت و اهل شام نیز بهتر از مشرکان قریش هستند و مهاجران و انصار هم برتر از ما بودند. گفتم:]
🔻وقتی خداوند به رسولش میفرماید:
{ قُلْ فَأْتُوا بِكِتَابٍ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ هُوَ أَهْدَىٰ مِنْهُمَا أَتَّبِعْهُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ }
(بگو اگر راست میگویید [که تورات و قرآن از سوی خدا نیست]، کتابی هدایتبخشتر از این دو از نزد خدا بیاورید، تا من از آن پیروی کنم!)
آیا رسولخدا صلیاللهعلیهوآله در حقانیت قرآن تردید داشتند که چنین سخنی را با مشرکان در میان گذاشتند؟ یا اینگونه سخنگفتن برای رعایت انصاف است؟
[ ابنالکوّاء گفت: به خدای کعبه سوگند، که تو در این مناظره بر ما غالب شدی و به کاری که انجام دادی، آگاه تری! ]
📚منابع:
۱. قرآن کریم، سورهٔ قصص، آیهٔ۴۹
۲. المعیار والموازنة، ص۱۹۸
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
↩️ ادامه دارد...
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@Nahjolbalaghe2
🔵 غدیر پیامی برای تمام نسل ها
💠 ۲ روز مانده تا عید سعید غدیر
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
📜 خطبه غدیر 7⃣1⃣
🔷 بخش یازدهم
🔻هان مردمان! شمار شما بيش از آن است كه در يك زمان با يك دست، با من بيعت كنيد؛
از اين روى خداوند عزّوجلّ دستور فرموده كه از شما اقرار زبانى گيرم و پيمان سرپرستى على اميرالمؤمنين را محكم كنم و نيز بر امامان پس از او كه از نسل من و اويند؛ چرا كه گفتم: فرزندانم از نسل اويند.
🔻پس همگان بگوييد: «البتّه كه سخنان تو را شنيده، پيروى مى كنيم و از آن خشنود و بر آن گردن گذاريم و بر آنچه از سوى پروردگارمان و پروردگار تو در امامت اماممان على اميرالمؤمنين و ديگر امامان - از صُلب او - به ما ابلاغ كردى، با تو پيمان مى بنديم؛ پيمانى با دل و با جان و با زبان و دستانمان.
🔻با اين پيمان زنده ايم و با آن خواهيم مُرد و با اين اعتقاد برانگيخته مى شويم و هرگز آن را دگرگون نكرده، شكّ و انكار نخواهيم داشت و هرگز از عهد خود برنگشته، پيمان نشكنيم.
🔻(اى رسول خدا!) ما را به فرمان خدا پند دادى دربارهٔ على اميرمؤمنان و امامان پس از او، فرزندانت از نسل او، حسن و حسين و پيشوايان پس از آن دو كه خداوند برپايشان كرده. اينك براى آنان عهد و پيمان از ما گرفته شد، از دلها و جانها و زبانها و درونها و از دستانمان. هر كس توانست با دست، وگرنه با زبان بيعت نمود.
🔻ديگر پيمان نخواهيم شكست و خداوند دگرگونى از ما نبيند و از اين پس فرمان تو را به نزديك و دور از فرزندان و خويشان خواهيم رساند و خداوند را بر آن گواه گيريم و او بر گواهى كافى است و تو نيز بر ما گواه باش.»
🔻هان مردمان! اكنون چه مى گوييد؟
🔻البتّه خداوند هر صدايى را مى شنود و بر اسرار دلها آگاه است.
🔻«هر آنكس كه هدايت پذيرد، به خير خويش پذيرفته و آنكه گمراه شد، به زيان خود رفته».
(زمر / 41) و آنكس كه بيعت كند، حتماً با خداوند پيمان بسته كه «دست خدا بالاى دست آنهاست». (فتح / 10)
#خطبه_غدیر
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 تبیین حقیقت غدیر
" نهج البلاغه عصاره خود امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) است."
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#خطبه_غدیر
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@Nahjolbalaghe2
5ccfdb1f61aeb6066ed8e0d5_8983460.jpg
2.39M
💎 مسابقه نقاشی #عید_غدیر
😍 روز غدیر خیلی روز مهمیه و این روز پر از شادیه.
🤩 نوگل قشنگم این عکس رو یا چاپ کنید، یا از روش بکشید و رنگ آمیزی کنید، به همراه یک کلیپ تبریک عید غدیر از خودتون برامون بفرستید.
😉 سعی کن خیلی خوب بکشی یا رنگ آمیزی کنی، چون ما میخوایم به سه نفر اول کارت هدیه یک میلیون ریالی جایزه بدیم. 🎁
🤩نقاشیت رو برای آی دی (@nehzati05) در #ایتا بفرست و توی مسابقه شرکت کن.
⚠️این مسابقه برای بچه های ۶ تا ۱۰ ساله
❗️ گلهای قشنگم یادتون باشه، مشخصاتتون کامل باشه و نقاشیهاتون رو تا قبل روز عید غدیر برامون بفرستید.
🎈 #فرزندان_علی
💌 #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
🌷شنبههاو سهشنبهها شرح 🦋خطبه ها
🌹یکشنبهها و چهارشنبههاشرح 🌴حکمتها
🌷دوشنبهها و پنجشنبهها شرح 🕊نامه ها
#روزانهتفسیرقرآن
🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گزاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
🌺🍃
@Nahjolbalaghe2