«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
✨﴾﷽﴿✨
وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ ۖ فَاحْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَكَ مِنَ الْحَقِّ ۚ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَٰكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ ۖ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ
و این کتاب [= قرآن] را به حق بر تو نازل کردیم، در حالى که کتب پیشین را تصدیق مى کند و با آنها هماهنگ است، و نگاهبان و حاکم بر آنهاست. پس بر طبق آنچه خدا نازل کرده، در میان آنها حکم کن و از هوا و هوسهاى آنان پیروى نکن. و از احکام الهى، روى مگردان. ما براى هر کدام از شما (امت ها)، آیین و طریقه روشنى قرار دادیم. و
اگرخدا مى خواست، همه شما را امّت واحدى قرار مى داد. ولى خدا مى خواهد شما رال در آنچه به شما ارزانى داشته بیازماید. (و استعدادهاى مختلف شما را پرورش دهد) پس در نیکیها بر یکدیگر سبقت جویید. بازگشت همه شما، به سوى خداست. و از آنچه در آن اختلاف مى کردید. (در قیامت) به شما خبر خواهد داد.
(مائده/۴۸)
@Nahjolbalaghe2
🔹شأن نزول آیه ۴۸ سوره مبارکه مائده🔹
بعضى از مفسران در شأن نزول آیه ۴۹ از ابن عباس چنین نقل کرده اند: جمعى از بزرگان یهود توطئه کرده، گفتند: نزد محمّد(صلى الله علیه وآله) مى رویم، شاید بتوانیم او را از آئین خود منحرف سازیم.
پس از این تبانى، نزد پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمده، گفتند: ما دانشمندان و اشراف یهودیم، اگر ما از تو پیروى کنیم، مطمئناً سایر یهودیان به ما اقتدا مى کنند، ولى در میان ما و جمعیتى، نزاعى است (در مورد یک قتل یا چیز دیگر) اگر در این نزاع به نفع ما داورى کنى ما به تو ایمان خواهیم آورد.
پیامبر(صلى الله علیه وآله) از چنین قضاوتى (که عادلانه نبود) خوددارى کرد و آیه فوق به این مناسبت نازل شد.
@Nahjolbalaghe2
تفسیر آیه(۴۸)سوره مائده
قرآن، حافظ و نگاهبان کتب پیشین
در این آیه، اشاره به موقعیت قرآن بعد از ذکر کتب پیشین انبیاء شده است.
مى فرماید: ما این کتاب آسمانى را به حق بر تو نازل کردیم در حالى که کتب پیشین را تصدیق کرده (و نشانه هاى آن، بر آنچه در کتب پیشین آمده تطبیق مى کند) و حافظ و نگاهبان آنها است (وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْکِتابِ وَ مُهَیْمِناً عَلَیْهِ).
مُهَیْمِن در اصل، به معنى چیزى است که حافظ، شاهد، مراقب، امین و نگاهدارى کننده چیزى بوده باشد، و از آنجا که قرآن در حفظ و نگهدارى اصول کتاب هاى آسمانىِ پیشین، مراقبت کامل دارد و آنها را تکمیل مى کند، لفظ مُهَیْمِن را بر آن اطلاق کرده است.
اساساً تمام کتاب هاى آسمانى، در اصول مسائل، هماهنگى دارند، و هدف واحد یعنى تربیت و تکامل انسان را تعقیب مى کنند، اگر چه در مسائل فرعى به مقتضاى قانون تکامل تدریجى، با هم، تفاوت هائى دارند، و هر آئین تازه، مرحله بالاترى را مى پیماید، و برنامه جامع ترى دارد.
ذکر مُهَیْمِناً عَلَیْهِ بعد از مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ اشاره به همین حقیقت است، یعنى اصول کتب پیشین را تصدیق و در عین حال برنامه جامع ترى پیشنهاد مى کند.
پس از آن، دستور مى دهد: چون چنین است طبق احکامى که بر تو نازل شده است در میان آنها داورى کن (فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ).
این جمله با فاء تفریع ذکر شده و نتیجه جامعیت احکام اسلام نسبت به
احکام آئین هاى پیشین است، این دستور، با آنچه در آیات قبل گذشت ـ که پیامبر(صلى الله علیه وآله) را بین داورى کردن میان آنها و یا رها کردن آنان به حال خود مخیّر مى نمود ـ منافاتى ندارد; زیرا این آیه مى گوید: چنانچه خواستى میان اهل کتاب داورى کنى بر طبق احکام قرآن داورى کن.
بعد از آن، اضافه مى کند: از هوا و هوس هاى آنها ـ که مایلند احکام الهى را بر امیال و هوس هاى خود تطبیق دهند ـ پیروى مکن و از آنچه به حق بر تو نازل شده است روى مگردان (وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ عَمّا جاءَکَ مِنَ الْحَقِّ).
آنگاه براى تکمیل این بحث مى گوید: براى هر کدام از شما آئین، شریعت، طریقه و راه روشنى قرار دادیم (لِکُلّ جَعَلْنا مِنْکُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجاً).
شِرْعَة و شریعه راهى را مى گویند که به سوى آب مى رود و به آن منتهى مى شود، و این که دین را شریعت مى گویند از آن نظر است که: به حقایق و تعلیماتى منتهى مى گردد که مایه پاکیزگى، طهارت و حیات انسانى است، کلمه نهج و منهاج به راه روشن مى گویند.
راغب در کتاب مفردات از ابن عباس نقل مى کند که: فرق میان شرعة و منهاج آن است که: شرعة به آنچه در قرآن وارد شده گفته مى شود و منهاج به امورى که در سنت پیامبر(صلى الله علیه وآله) وارد گردیده.(۲)
این تفاوت گر چه جالب به نظر مى رسد اما دلیل قاطعى بر آن در دست نیست.(۳)
سپس مى فرماید: اگر خداوند مى خواست، مى توانست همه شما را امت واحدى قرار دهد و همه را پیرو یک آئین سازد، ولى (چنین نکرد) چرا که مى بایست شما را با مواهبى که داده بیازماید ، و این با قانون تکامل تدریجى و سیر مراحل مختلف تربیتى، سازگار نبود (وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ لکِنْ لِیَبْلُوَکُمْ فی ما آتاکُمْ).
جمله لِیَبْلُوَکُمْ فی ما آتاکُمْ: تا شما را نسبت به آنچه داده بیازماید اشاره به مطلبى است که سابقاً گفتیم: خداوند استعدادها و شایستگى هائى در وجود بشر آفریده که در سایه آزمایش ها در پرتو تعلیمات پیامبران، آنها را پرورش مى دهد.
و به همین دلیل، پس از پیمودن یک مرحله، آنها را در مرحله بالاترى قرار مى دهد، و بعد از پایان یک دوران تربیتى، دوران عالى ترى را به وسیله پیامبر دیگرى به وجود مى آورد، درست همانند مراحل تحصیلى یک نوجوان در مدرسه.
سرانجام، همه اقوام و ملل را مخاطب ساخته و آنها را دعوت مى کند که به جاى صرف نیروهاى خود در اختلاف و مشاجره، در نیکى ها بر یکدیگر پیشى بگیرند (فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ).
زیرا بازگشت همه شما به سوى خدا است و او است که شما را از آنچه در آن اختلاف مى کنید در روز رستاخیز آگاه خواهد ساخت (إِلَى اللّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمیعاً فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ فیهِ تَخْتَلِفُونَ).
خلاصه این که: خداوند در این آیه به چند مطلب مهم اشاره فرموده است: به این که: قرآن به حق نازل شده و مطابق نشانه هائى است که در کتب پیشین در مورد آن آمده.
و به این که: این کتاب حافظ و نگاهبان احکام کتب پیش است که اگر مورد تحریف واقع شده، باید بر اساس این کتاب اصلاح شود.
و به این که: پیامبر(صلى الله علیه وآله) موظف است طبق قرآن بین آنها داورى کند و از هوس هاى آنان پیروى ننماید.
و به این که: خداوند براى هر جمعى راه و رسمى قرار داده، و این امر براى آزمایش آنها لازم است.
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨﴾﷽﴿✨ 🔹شرح نامه(۳۱)بخش بیستم🔹 ✅در هفتمين توصيه که بى ارتباط با توصيه قبل نيست مى فرمايد: «و اح
✨﴾﷽﴿✨
🔹ادامه شرح نامه (۳۱)بخش بیستم🔹
جالب اينکه در سال هزار و نهصد و نود و پنج ميلادى ده ها هزار تن از اعضاى سازمان هاى دولتى و غير دولتى در پکن گرد هم آمدند تا سندى را که بر اساس کنوانسيون محو کليه اشکال تبعيض بر ضد زنان قبلاً تنظيم شده بود امضا کنند. بعضى از مواد آن به قدرى نادرست بود که مورد اعتراض سازمان ها و گروه هاى مختلف قرار گرفت. از افرادى که به اعتراض جلسه را ترک کردند خانم شارون هير نماينده پارلمان کانادا و رييس هيأت کانادايى شرکت کننده در آن جلسه بود. او برخاست و خطاب به خبرنگاران گفت: «تساوى مورد نظر سند پکن براى زنان تساوى به ارمغان نخواهد آورد. من با اولين پرواز به وطنم باز مى گردم و سعى مى کنم تفاوت ميان زن و مرد (و مسئوليت هاى آنان) را حفظ کنم همان گونه که اين تفاوت در خلقت وجود دارد، چون اين تفاوت هاست که ما را حفظ خواهد کرد.»(7)
شرح اين مسأله از عهده بحث کوتاه و فشرده ما خارج است، کافى است اجمالا بگوييم اين شعارها نه تنها مشکلى را از زنان جهان حل نکرده بلکه آثار مخربى نيز داشته است.(8)
بنابراين بايد واقعيّت هاى مربوط به اين دو جنس را دور از شعارهاى توخالى بپذيريم و بر اساس آن برنامه ريزى کنيم و هر يک را در جايگاه شايسته اجتماعى خود قرار دهيم بى آنکه کمترين ظلم و ستم يا تحقير در حق زنان روا داريم.
2. آنچه در کلمات مولا على(عليه السلام) در اين وصيّت نامه و در بعضى خطبه هاى ديگر و کلمات قصار وارد شده مورد بحث و گفتگو از ناحيه بعضى قرار گرفته که آيا مفهوم اين نامه ها و خطبه ها زن ستيزى نيست؟ ولى هرگاه ما به شأن ورود اين خطبه ها و مسائل تاريخى مقارن آن بنگريم خواهيم دانست که اين تعبيرات هرگز درباره همه زنان نيست، بلکه اشاره به گروه خاصى دارد که سرچشمه مفاسدى در درون خانواده يا داخل اجتماع مى شدند. مخصوصاً با توجّه به اينکه بخشى از سخنان مولا على(عليه السلام) در اين باره بعد از جنگ جمل بيان شده است. سردمدار جنگ جمل، همان جنگى که بنابه روايتى هفده هزار قربانى از مسلمانان گرفت، زن بود که آتش افروز يا يکى از آتش افروزان اصلى جنگ هم او بود.
بنابراين نظر مولا به اين گونه زنان است. به بيان ديگر سخنان مولا به صورت موجبه کليه نيست، بلکه موجبه جزئيه است.
شاهد اين سخن ديدگاه قرآن نسبت به زنان است که به عنوان نمونه به آيات ذيل اشاره مى شود: «(وَمِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِّنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِّتَسْکُنُوا إِلَيْها وَجَعَلَ بَيْنَکُمْ مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِى ذلِکَ لآَيات لِقَوْم يَتَفَکَّرُونَ); و از نشانه هاى خدا اينکه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در کنار آنان آرامش يابيد و در ميانتان محبّت و رحمت قرار داد. به يقين در اين نشانه هايى است براى گروهى که تفکر مى کنند».(9)
اگر همه آنها نواقص العقول يا شر و بد باشند اين آرامش از کجا پيدا مى شود.
در جاى ديگر مى فرمايد: «(هُنَّ لِباسٌ لَّکُمْ وَأَنْتُمْ لِباسٌ لَّهُن); آنها لباس شما هستند و شما لباس آنها (هر دو زينت هم و سبب حفظ يکديگريد)».(10)
هر گاه همه آنها داراى صفات منفى باشند چگونه مى توانند سبب زينت همسرانشان و مايه حفظ آنها گردند.
در جاى ديگر مى خوانيم: «(مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِّنْ ذَکَر أَوْ أُنْثى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا يَعْمَلُونَ); هر کس کار شايسته اى انجام دهد خواه مرد باشد يا زن در حالى که مؤمن است به طور مسلم او را حيات پاکيزه اى مى بخشيم و پاداش آنها را مطابق بهترين اعمالى که انجام مى دادند، خواهيم داد».(11)
در آيه 35 سوره احزاب، ده گروه از مؤمنان صالح العمل و زنان صالحه را در کنار هم قرار داده و در پايان به همه وعده اجر عظيم مى دهد، مى فرمايد: (إِنَّ الْمُسْلِمينَ وَالْمُسْلِماتِ وَالْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ وَالْقانِتينَ وَالْقانِتاتِ وَالصّادِقينَ وَالصّادِقاتِ وَالصّابِرينَ وَالصّابِراتِ وَالْخاشِعينَ وَالْخاشِعاتِ وَالْمُتَصَدِّقينَ وَالْمُتَصَدِّقاتِ وَالصّائِمينَ وَالصّائِماتِ وَالْحافِظينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحافِظاتِ وَالذّاکِرينَ اللهَ کَثيراً وَالذّاکِراتِ أَعَدَّ اللهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْراً عَظيماً).
در اين زمينه بحث بسيار است که ذکر همه آنها ما را از کيفيت بحث هاى مربوط به نکته ها خارج مى کند.
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
#خاطرات_امیر_المومنین_علیه_السلام
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت صد و شصتم
🔹دست خدا با جماعت است
[ در گفتوگویی با خوارج، دربارهٔ کافر نشدن کسانی که مرتکب گناه میشوند، توضیحاتی دادم و از آنان پرسیدم:]
🔻اگر چنین میپندارید که من خطا کرده و گمراه شدهام، پس چرا همهٔ امت محمد صلیاللهعلیهوآله را به گمراهی من گمراه میدانید و خطای مرا به حساب آنان میگذارید و آنان را به گناهی که من مرتکب شدهام، کافر میشمارید؟ شمشیرهای خود را بر روی دوش نهادهاید و بر سر بیگناه و گناهکار فرود میآورید و گناهکار و بیگناه را با هم مخلوط میکنید و همه را یکی میپندارید؟!
🔻شما میدانید که رسول خدا صلیاللهعلیهوآله کسی را که مرتکب «زنای مُحصَنه» شده بود، سنگسار کرد؛ ولی سپس بر او نماز خواند و میراثش را به خانوادهاش داد! قاتل را قصاص کرد؛ ولی میراث او را به خانوادهاش بازگرداند. دست دزد را بُرید و زناکار غیر مُحصَنه را تازیانه زد؛ ولی سهم آنان را از غنائم داد و اجازه داد با زنان مسلمان ازدواج کنند. پس رسول خدا صلیاللهعلیهوآله آنها را به سبب گناهانشان کیفر میداد و حدود الهی را بر آنان جاری میساخت؛ اما از سهمی که اسلام برایشان معیّن کردهبود، محرومشان نمیکرد و نام آنها را از دفتر اهل اسلام نمیزدود.
🔻شما بدترین مردم هستید؛ یعنی از کسانی هستید که شیطان به هر سو بخواهد، آنان را میکشاند و گمراه و سرگردان میسازد! در آیندهٔ نزدیک، دو گروه با دو موضع متفاوت در برابر من، هلاک میشوند: دوستی که در دوستیِ من افراط کند و این افراط او را از راه حق دور سازد و دشمنی که در کینهتوزی با من افراط کند و دشمنی با من او را از حق دور سازد. بهترین مردم در قبال من کسانی هستند که راه میانه را برگزینند؛ پس همراه آنان باشید و از آنها جدا نشوید! همواره با جماعت باشید که دست خدا با جماعت است و از تفرقه بپرهیزید؛ زیرا کسانی که از جماعت کنارهگیری کنند، طعمهٔ شیطان میشوند؛ مانند گوسفندی که از گله جدا میافتد و طعمهٔ گرگ میشود!
🔻آگاه باشید، کسی که مردم را به شعار «تفرقه و جدایی» دعوت کند بکُشید؛ هر چند زیر عمامهٔ من باشد. اگر به آن دو نفر [ ابوموسی و عمروبنعاص ] اجازهٔ داوری دادم، تنها برای این بود که آنچه قرآن زنده کرده، زنده سازند و آنچه قرآن میرانده است، بمیرانند. زنده کردن قرآن این است که دست وحدت به هم دهند و به حُکم آن عمل کنند و میراندن قرآن جداشدن از احکام آن است. پس اگر قرآن ما را بهسوی آنان بکشاند، از ایشان پیروی میکنیم و اگر آنان را به جانبِ ما رهنمون شد، باید از ما اطاعت کنند!
🔻من کار نادرستی نکردهام و شما را در کارتان فریب نداده و به اشتباه نینداختهام. رأی بزرگان شما بر این قرارگرفت که دو نفر را برای داوری انتخاب کنند. ما هم از آنها پیمان گرفتیم که از حُکم قرآن تجاوز نکنند؛ اما افسوس که آنها عقل خویش را از دست دادند و حق را ترک کردند، با اینکه آن را به خوبی میدیدند و چون ستمگری با هواپرستی آنها سازگار بود، با ستم همراه شدند. ما پیش از داوری ظالمانهشان با آنها شرط کردیم که به عدالت داوری کرده و بر اساس حق حکم کنند؛ اما به آن پایبند نماندند.
📚منابع:
۱. نهجالبلاغه، خطبهٔ ۱۲۷
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
↩️ ادامه دارد...
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸خمّ غدیر و ساقی و صهبای احمد است
🔸بـــزم سرور و عـیــد احـبّای احمـد است
🔸 شور عــظیــم تـاج گذاری مرتضی است
🔸روز ظـهــور آیت کـبــرای احــمــد است...
📹 شعرخوانی مرحوم حبیب الله چایچیان (حسان) در مدح امیرالمومنین (علیه السلام)
#عید_غدیر
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | ریشه مظلومیت امیرالمؤمنین (علیه السلام) چه بود؟
⚠️ جرج جرداق مسیحی یک تنه ۲۰۰ مرتبه نهج البلاغه را خوانده است؛ آیا ما دویست نفرمان باهم یک بار نهج البلاغه را خوانده ایم؟!
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@Nahjolbalaghe2
امتحان - فرزندان علی.mp3
4.29M
#قصه_های_کودکانه | امتحان
🎙 با اجرای نورالزینب و نورالزهرا خانم حافظی
📚 در باغ نهج البلاغه
🎈 #فرزندان_علی
💌 #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@Nahjolbalaghe2
پدران و مادران عزیز نهج البلاغه ای
عیدتون مبارک.
کانال غنچه های علوی ویژه تصاویر نوگلهای عزیزمونه
اگر می خواهید فرزندان دلبندتان ضمن انس با کتاب شریف نهج البلاغه، برای تشویق بیشتر دیده بشن، لطفا یک کلیپ تصویری از نور چشمی ها در مورد عید غدیر و ولایت حضرت علی ع بفرستید یا اینکه فرزند عزیزتون یکی از عکسنوشته های کانال یا حکمتهای نهج البلاغه را با همان فضای کودکانه خودش بخونه یا در موردش صحبت کنه👇👇
1️⃣ گوشی را موقع فیلمبرداری به حالت افقی بگیرید.
2️⃣ فضای پشت سر کودک شلوغ نباشد.
3️⃣ مدت زمان کلیپ نهایتا ۵ دقیقه و حجم کلیپ کمتر از 15 مگابایت باشد .
4️⃣ نوع لباس و پوشش متتاسب باشد.
5️⃣ فرزندان دلبندتان در کلیپ اسم کانال «فرزندان علی ع» یا «نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی» را بگه که معلوم بشه این کلیپ را شما برای ما فرستادید.
6️⃣ کلیپ ها را، با ذکر نام و نام خانوادگی فرزند، سن ایشان، شهر و شماره تلفن تماس، به آی دی ↙️
@nehzati05
ارسال بفرمایید.
🎁 کلیپهای بچه ها همش ان شاالله منتشر میشه و به بعضی از شرکت کنندگانی که نکات بالا را رعایت کردند بعد از قرعه کشی کارت هدیه داده میشه🤗🤗
🖼 تصاویری که از فرزندان دلبندتان
ارسال کردید را در کانال « غنچه های علوی» مشاهده بفرمایید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/718405741C1d64b7321c
🌹السلام علیک یا اباالحسن
❤️منظومه ای از فضایل مولانا امیرالمومنین علیه السلام
تقدیم به حقیقت جویان عالم
👈رمز ابتلا
♦️خواهم امشب فاش گویم سر پیمان غدیر ،
داستان ابتلامان را به طوفان کویر
♦️قصدآن دارم که گویم قصه ای پر راز را ،
تا کنم رسوای عالم کشتگان آز را
♦️می کنم با چند پرسش درد دل را باز من
با غمی دیرینه سازم شعر خود آغاز من
♦️بودن ازیک نور بااحمد که را باشد نسب؟
یاچه کس را درمصاف کین بود حیدر لقب؟
♦️افتخار کعبه زادی گوی در حصر که هست؟
یاکدامین کس به خیبر پشت مرحب راشکست؟
♦️باب علم مصطفی و فاتح خیبر که بود ؟
یا که در اسلام و ایمان گوی سبقت را ربود؟
♦️زد کدامین ضربه ابن عبدود را بر زمین؟
از عبادات خلائق جمله آمد برترین؟
♦️چیست دانی مظهر اعلای اخلاص عمل؟
گوی اخلاص که در خندق شده ضرب المثل ؟
♦️گو خریدار رضای حق شب هجرت که بود ؟
با فروش جان چه کس در بستر احمد غنود؟
♦️مایه فخرالهی برملائک چیست ؟هان !
از چه می گفتند ( بخ لک ) علی را حاضران؟
♦️جانشین مصطفی هنگام هجرت بد چه کس؟
گو،که پانگذاشت حتی یک قدم زو پیش و پس؟
♦️داستان یوم الانذار عشیره چیستی؟
آن که تصدیق رسالت کرد آنجا کیستی ؟
♦️داستان ردشمس و قصه جعرانه چیست ؟
این همه سنگ نشان کوی صاحبخانه نیست؟
♦️هیچ دانی جان من اسماء اعظم را که چیست؟
درکنار نام مسعود محمد نام کیست؟
♦️گوی در ملک مناعت کیستی کفو بتول ؟
یا به ابلاغ برائت کیست مأمور رسول؟
♦️کیست براحمدوزیر و بضعه اش را کفو کیست ؟
ماهتاب آیا دلیل جلوه خورشید نیست ؟
♦️هیچ دانی راز سد باب ها آیا چه بود ؟
باب استثنا در آن اثنا بگو باب که بود ؟
♦️کیست نفس مصطفی در ماجرای ابتهال ؟
یا که را اطعام مسکین در رکوع باشد خصال ؟
♦️کیست شیر و چیست شمشیر خدا در کارزار ؟
لافتی الا علی ، لاسیف الا ذوالفقار ،
♦️کیست بر احمد چنان هارون به موسی جانشین ؟
کیست مولای غدیر و باعث اکمال دین ؟
♦️در حریم کعبه جانا بت شکستن کار کیست؟
در احد مردان حق را صف شکستن عار کیست؟
♦️گو کدامین ها زمیدان احد بگریختند ؟
با فرار خود صف انصار دین بگسیختند؟
♦️یا کدامین کس به خیبر زامتحان مردود شد ؟
باعث دلتنگی و آزردن محمود شد؟
♦️قصه ذات السلاسل را مسلمان باز گوی ،
شمه ای از غیرت کرار خصم انداز گوی،
♦️گوی در ذات السلاسل آن سه تن فرار کیست؟
رمز اصرار نبی بر واژه کرار چیست ؟
♦️گو چه کس با خاصف النعل نبی پیکار کرد ؟
یا کدامین بانگ سگهای حوأب انکار کرد ؟
♦️یا که در جیش اسامه گو چه کس اخلال کرد ؟
حکم خیرالمرسلین را طعمه امیال کرد ؟
♦️گو به وجدان کیست یاغی،قاتل عمار کیست ؟
راز پر غوغای دار میثم تمار چیست ؟
♦️چیست گو اسرار ابلاغ رسالان امین؟
در غدیرخم چه سان تکمیل شد دین مبین ؟
♦️راز ابلاغ رسالت بود تعیین ولی ،
حاضران تبریک گفتند این فضیلت بر علی.
♦️غاصبان کردند بیعت با علی روز غدیر ،
خلق اما ره نمودندی به آغوش کویر.
♦️حاصل آمد زین بیابان صد شکاف و اختلاف ،
میوه اش تحریف سنت بود و دین را انحراف.
♦️گو چرا شد غصب آیا حق اولاد رسول ؟
بر چه میزانی چنان پامال شد حق بتول؟
♦️آتش کین پس چرا در خانه حیدر زدند ؟
پیکر خیرالبشر را زین جفا خنجر زدند ؟
♦️گوش کن گویم چرا دربار حیدر سوختند ،
آتش کین و حسد درخانه اش افروختند ،
♦️بود پنهان کینه های جاهلی در جانشان ،
داستان بدر می شد زنده در اذهانشان .
♦️می گرفتند از علی آنها قصاص عتبه را ،
می ستاندند از محمد انتقام عقبه را
♦️از همان آتش که آنان بر در حیدر زدند ،
جانیان کربلا بر حنجر اصغر زدند.
♦️چشم دل بگشا حمید این بود رمز ابتلا ،
از سقیفه شد مسلمانی به نکبت مبتلا
*#شهــیدغدیرے استان فارس*🕊️💫
#نـام : علے
#تخصص: استــاد نهج البلاغه
*#تولــد: عیـــدغدیر*
*#ازدواج: عیــدغدیر🎊*
*#شهادت: عیــدغدیر*
🌷🌸🌷🌸
مراسم #عروسی مان را ظهر☀️ گرفتیم که به چشم نیاید و #حرمت داغداری خانواده شهداء حفظ شود👌. آمـدیم توےاتاق ڪہ #ناهـار بخوریـم؛ در را بسـت و پشـت آن ایسـتاد، رو به من کـرد و گفـت: مے دونی که تو این لحظه دعـاے ما #مستـجابه؟
گفتم: آره ولے الان بیا ناهـار بخوریم. گفت: روزه ام. گفتم: تو روز #عروسےروزه گرفتے؟؟
گفـت روزه ی نذره؟
گفتم: چه نذرے؟
گفت: اینکه همـون طـور که خدا منو تو عید #غدیر متولد کرد تو عید غدیر هم مزدوج کنه 😍حالا من دعا می کنم تو آمین بگو.
دستم را به #دعا بلند کردم.
گفت: *خـدایا همـون طورڪہ منو درعـید غدیر متـولد کردےو در عیدغـدیر مزدوج کردے، در عیـدغدیـر هم به #شهـادت برسان...*
غدیرهرسال ﻋﻴﺪ ﻏﺪﻳﺮ که می آمد منتظر خبرش بودم. غدیر آخر که خبر شهادتش را در #سومار برایم آوردند گفتم: سال هاست منتظر شنیدنش بودم.😔
#شهید_حاجعلے_کسایے🕊️
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
🌷شنبههاو سهشنبهها شرح 🦋خطبه ها
🌹یکشنبهها و چهارشنبههاشرح 🌴حکمتها
🌷دوشنبهها و پنجشنبهها شرح 🕊نامه ها
#روزانهتفسیرقرآن
🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گزاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
🌺🍃
@Nahjolbalaghe2