eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
9.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| درس بزرگ 🎤 با اجرای : اسماعیل کریم نیا 🗣قرائت : سوره نازعات آیات ۱ الی ۱۵ 📚منبع : قصه های پند آموز کهن 🎈 💌 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : 🌷شنبه‌‌‌‌ها‌و سه‌شنبه‌ها شرح 🦋خطبه ها 🌹یکشنبه‌ها و چهار‌شنبه‌هاشرح 🌴حکمتها 🌷دوشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها شرح 🕊نامه ها 🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گزاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند 🌺🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» ✨﴾﷽﴿✨ وَزَكَرِيَّا وَيَحْيَىٰ وَعِيسَىٰ وَإِلْيَاسَ ۖ كُلٌّ مِّنَ الصَّالِحِينَ و (همچنین) زکریا و یحیى و عیسى و الیاس را. که همگى از صالحان بودند. (انعام/۸۵) * وَإِسْمَاعِيلَ وَالْيَسَعَ وَيُونُسَ وَلُوطًا ۚ وَكُلًّا فَضَّلْنَا عَلَى الْعَالَمِينَ و اسماعیل و الیسع و یونس و لوط را. و همه را بر جهانیان برترى دادیم. (انعام/۸۶) * وَمِنْ آبَائِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ وَإِخْوَانِهِمْ ۖ وَاجْتَبَيْنَاهُمْ وَهَدَيْنَاهُمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ و از پدران و فرزندان و برادران آنها (افرادى را برترى بخشیدیم) و آنان را برگزیدیم و به راه راست، هدایت نمودیم. (انعام/۸۷) @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨﴾﷽﴿✨ 🔹تفسیر سوره مبارکه انعام آیه(۸۴)🔹 موهبت فرزندان صالح در این آیات به قسمتى از مواهبى که
✨﴾﷽﴿✨ 🔹تفسیر سوره مبارکه انعام آیه های(۸۵تا۸۷)🔹 در این آیه، نام زکریا و یحیى و عیسى و الیاس را مى برد و اضافه مى کند همه اینها از صالحان بودند. ✅(وَ زَکَرِیّا وَ یَحْیى وَ عیسى وَ إِلْیاسَ کُلٌّ مِنَ الصّالِحینَ). 🔹یعنى مقامات آنها جنبه تشریفاتى و اجبارى نداشت، بلکه در پرتو عمل صالح در پیشگاه خدا شخصیت و عظمت یافتند. 🔹در آیه بعد نیز نام چهار نفر دیگر از پیامبران و رهبران الهى آمده، مى فرماید: و اسماعیل و الیسع و یونس و لوط و هر کدام را بر مردم عصر خود برترى بخشیدیم ✅(وَ إِسْماعیلَ وَ الْیَسَعَ وَ یُونُسَ وَ لُوطاً وَ کُلاًّ فَضَّلْنا عَلَى الْعالَمینَ). 🔹در این که الیسع چگونه نامى است و اشاره به کدام یک از پیامبران است در میان مفسران و ادباى عرب گفتگو است: بعضى آن را یک نام عبرى مى دانند که در اصل یوشع بوده، سپس الف و لام به آن داخل شده و شین تبدیل به سین گردیده است. و بعضى معتقدند یک اسم عربى است که از یسع (فعل مضارع از ماده وسعت) گرفته شده است. این احتمال را نیز داده اند که به همین صورت نام یکى از انبیاى پیشین بوده است و در هر حال از پیامبرانى است که از نسل ابراهیم(علیه السلام) مى باشند. 🔹در آخرین آیه این بخش، یک اشاره کلّى به پدران، فرزندان و برادران صالح پیامبران نامبرده که به طور تفصیل اسم آنها در اینجا نیامده است کرده، مى فرماید: از میان پدران آنها و فرزندانشان و برادرانشان، افرادى را فضیلت دادیم و برگزیدیم و به راه راست هدایت کردیم ✅(وَ مِنْ آبائِهِمْ وَ ذُرِّیّاتِهِمْ وَ إِخْوانِهِمْ وَ اجْتَبَیْناهُمْ وَ هَدَیْناهُمْ إِلى صِراط مُسْتَقیم). ✔️نکته ها: ۱ ـ فرزندان پیامبر در آیات فوق، عیسى(علیه السلام) از فرزندان ابراهیم(علیه السلام) (و به احتمالى از فرزندان نوح(علیه السلام)) شمرده شده، با این که: مى دانیم تنها از طرف مادر به آنها مربوط مى شود، و این دلیل بر آن است که سلسله نسب از طرف پدر و مادر به طور یکسان پیش مى رود و به همین دلیل، نوه هاى پسرى و دخترى هر دو ذرّیّه و فرزندزاده انسان محسوب مى شوند. روى همین جهت، امامان اهل بیت(علیهم السلام) که همه از طرف دختر به پیامبر(صلى الله علیه وآله)مى رسند، ابناء رسول اللّه: فرزندان پیغمبر خوانده مى شوند. اگر چه در دوران جاهلیت که براى زن هیچ گونه اهمیتى قائل نبودند، تنها نسب را از طرف پدر مى دانستند، ولى اسلام قلم بطلان بر این فکر جاهلى کشیده است. اما متأسفانه بعضى از نویسندگانى که علاقه درستى به ائمه اهل بیت(علیهم السلام)نداشتند کوشش مى کردند این موضوع را انکار کنند و از گفتن ابن رسول اللّه به آنها خوددارى نمایند، و سنن جاهلى را زنده کنند. اتفاقاً این موضوع در زمان خود ائمه(علیهم السلام) مطرح بوده است، و آنها با همین آیه که دلیل دندان شکنى محسوب مى شود، به آنها پاسخ مى گفتند. از جمله در کتاب کافى و در تفسیر عیاشى از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: خداوند متعال در قرآن مجید، نسب عیسى را که از طرف مادر به ابراهیم(علیه السلام) منتهى مى شود، به عنوان ذرّیّه (فرزندزاده) بیان کرده، آنگاه آیه: وَ مِنْ ذُرِّیَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَیْمانَ را تا آخر و آیه بعد را هم تا لفظ عیسى(علیه السلام) تلاوت کرد. و نیز در تفسیر عیاشى از ابو الاسود روایت شده که مى گوید: روزى حجّاج کسى را به نزد یحیى بن معمّر که از علاقمندان خاندان پیامبر(صلى الله علیه وآله) بود فرستاده، به او گفت: من شنیده ام تو حسن و حسین را فرزندان رسول خدا(صلى الله علیه وآله)مى دانى و در این باره به آیات قرآن استدلال مى کنى؟ در حالى که من قرآن را از اول تا به آخر خوانده ام و به چنین آیه اى برنخوردم! یحیى بن معمّر در پاسخ او گفت: آیا در سوره انعام به این آیه برخورده اى که مى گوید: وَ مِنْ ذُرِّیَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَیْمانَ... وَ یَحْیى وَ عِیْسى ؟ گفت: آرى خوانده ام. گفت: مگر نه اینست که در این آیات عیسى(علیه السلام) ذریه ابراهیم(علیه السلام) شمرده شده، با این که از طرف پدر به او نمى رسید؟! 🔹در عیون الاخبار در ضمن یک حدیث طولانى در زمینه گفتگوى امام موسى بن جعفر(علیه السلام) با هارون الرشید و موسى بن مهدى، چنین نقل مى کند که او یعنى هارون به امام کاظم(علیه السلام) گفت: چگونه شما مى گوئید ما ذریه پیامبریم، در حالى که پیامبر، پسرى نداشت و نسل از طریق پسر است نه دختر، و شما فرزندان دختر او هستید؟ امام در پاسخ از او خواست که از این سؤال صرف نظر کند، ولى هارون اصرار کرده، گفت: به هیچ وجه صرف نظر نمى کنم; زیرا شما معتقدید به این که: همه چیز در قرآن مجید است و باید از قرآن آیه اى در این باره بیاورید... 🔹ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨﴾﷽﴿✨ 🔹ترجمه و شرح نامه(۴۲)🔹 ✅قدردانی از کارگزار شایسته از نامه هاى امام(عليه السلام) به عمر ب
✨﴾﷽﴿✨ 🔹ترجمه و شرح نامه(۴۲)🔹 ↪️...عمر بن ابى سلمه در جنگ جمل در خدمت على(عليه السلام) بود، مادرش او را تشويق به اين کار کرد و نامه اى براى اميرمؤمنان على(عليه السلام) نوشت و به دست او داد که در آن نامه آمده است: اگر جهاد از زنان برداشته نشده بود من مى آمدم و در پيش روى تو با دشمنانت مى جنگيدم; ولى فرزندم را به جاى خودم فرستادم. سپس اميرمؤمنان على(عليه السلام) او را به عنوان فرماندار و نماينده خود به حکومت بحرين و فارس مأموريت داد. براى افتخار او همين بس که در آغوش پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) پرورش يافت و در خدمت على(عليه السلام) بود. در بعضى از روايات آمده است که عمر بن ابى سلمه از کسانى است که روايت مربوط به امامت ائمه اثنى عشر را از پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) نقل کرده است. 🔹امّا نعمان بن عجلان از صحابه پيامبر(صلى الله عليه وآله) و از بزرگان انصار بود و سخنگو و شاعر آنها محسوب مى شد. از جمله اشعار او، شعر بلندى است که در روز سقيفه سرود و بعد از آنکه يارى انصار را در ميدان هاى مختلف نسبت به اسلام و پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) برشمرد، اشعارش را با اين دو بيت در حمايت از على(عليه السلام) پايان داد: 🔹وَکانَ هَوانا في عَليّ وَ إنَّهُ * لاََهْلٌ لَها مِنْ حَيْثُ تَدْري وَلا تَدْري وَصيُّ النَّبيِّ الْمُصْطَفى وَابْنُ عَمِّهِ * وَقاتِلُ فُرْسانِ الضَّلالَةِ وَالْکُفْرِ 🔹«ما على را مى خواستيم و او شايسته خلافت بود اى عمر از آنجا که اطّلاع نداشتى. او وصى پيغمبر برگزيده خداست و پسر عم اوست، او با سواران ضلالت و کفر پيکار کرد و آنها را از ميان برد». به موجب همين سوابق، على(عليه السلام) حکومت بحرين را بعد از عمر بن ابى سلمه به او سپرد و بيت المال را به دست او داد (امّا متأسفانه از آنجا که اموال کلان هميشه وسوسه انگيز و مفسده آفرين است) او به هر يک از افراد قوم و قبيله خود که به بحرين مى آمدند مبلغ قابل ملاحظه اى از بيت المال را مى بخشيد. اين خبر به اميرمؤمنان على(عليه السلام) رسيد نامه اى به او نوشت و ملامتش کرد و از او حساب و کتاب بيت المال را مطالبه نمود; ولى نعمان چون نمى توانست حساب صحيحى ارائه دهد، باقى مانده اموال بيت المال را برداشته به شام گريخت و به معاويه ملحق شد. 🔹پایان نامه(۴۲)🔹 @Nahjolbalaghe2
🔴 زندگی تهیدستی و محاکمهٔ سرمایه‌داری 💠 در شگفتم از بخيل، به سوی فقری می شتابد كه از آن گريزان است و سرمايه ای را از دست می دهد كه در جستجوی آن است؛ در دنيا چون تهيدستان زندگی می كند، اما در آخرت چون سرمايه داران محاكمه می شود. 📒 ، حکمت ۱۲۶ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 6⃣2⃣(قسمت
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 7⃣2⃣(قسمت بیست و هفتم) معنای جزء و سهم 🔻مردی به جزئی از مال خود وصیت کرد ، پس از مرگش ورثه در معنای جزء اختلاف کردند. ✨ در این باره از امیرالمومنین (علیه السلام) نظر خواستند ، آن حضرت (علیه السلام) فرمود : 🔹 یک هفتم اموالش را در مورد وصیت صرف کنند و به آیه شریفه استشهاد نمود : « جهنم دارای هفت در است ، برای هر دری گروه معیّنی از گمراهان. » 🔻 مردی به سهمی از مال خود وصیت کرد ، پس از فوتش ورثه در معنای سهم اختلاف کردند. ✨ امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود : 🔹 یک هشتم مالش را بیرون بیاورند و این آیه را تلاوت فرمود : « و آنان هشت صنفند برای هر کدامشان یک سهم. » ↩️ ادامه دارد...‌ @Nahjolbalaghe2