قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
↩️۲. زَبَد چیست؟ زَبَد به معنى کف هاى روى آب یا هرگونه کف است و مى دانیم که آب زلال کمتر کف بر رو
↩️خورد; پس همین جولان و فروغ کاذب باطل، مدیون بهره بردارى از فروغ حقّ است (کان دروغ از راست مى گیرد فروغ).
۹. مبارزه حقّ و باطل همیشگى است
قرآن در اینجا براى مجسّم ساختن حقّ و باطل، مثالى گفته که مخصوص زمان و مکان معیّنى نیست. صحنه اى است که هر سال در نقاط مختلف جهان در مقابل چشم انسان ها مجسّم مى شود. و این نشان مى دهد که پیکار حقّ و باطل یک پیکار موقّت و موضعى نیست. این رگ، رگ آب شیرین و شور، همواره بر خلایق تا نفخ صور جریان دارد، مگر آن زمانى که جهان و انسان ها به صورت یک جامعه ایده آل (همچون جامعه عصر قیام مهدى(علیه السلام)) درآید که پایان این مبارزه اعلام گردد. لشکر حق پیروز و بساط باطل برچیده شود و بشر وارد مرحله تازه اى از تاریخ خود گردد و تا زمانى که این مرحله تاریخى فرا نرسد، باید همه جا در انتظار برخورد حقّ و باطل بود و موضعگیرى لازم را در این میان در برابر باطل نشان داد.
۱٠. زندگى در پرتو تلاش وجهاد
مثال زیباى فوق این اصل اساسى زندگى انسان ها را نیز روشن مى سازد که حیات بدون جهاد و بقا و سربلندى بدون تلاش ممکن نیست، زیرا مى گوید: آنچه را مردم براى وسایل زندگى (ضروریات زندگى) و یا زینت (رفاه زندگى) به درون کوره ها مى فرستند، همواره زبد و کف هایى دارد و براى به دست آوردن این دو (وسایل ضرورى و وسایل رفاهى ـ ابْتِغَاءَ حِلْیَة أَوْ مَتَاع) باید موادّ اصلى را که در طبیعت به صورت خالص یافت نمى شود و همواره آمیخته با اشیاءِ دیگر است در زیر فشار آتش در کوره قرار داد و آنها را تصفیه و پاک سازى کرد تا فلزّ خالص و پاک از آن بیرون آید و این کار جز در سایه کوشش و مجاهده انجام نمى شود.
اصولاً طبیعت زندگى دنیا این است که در کنار گل ها، خارها و در کنار نوش ها، نیش ها، و پیروزى ها در لابه لاى سختى ها و مشکلات قرار دارد. و از قدیم گفته اند: گنج ها در ویرانه هاست. و در بالاى هر گنجى، اژدهاى خطرناکى خفته است. آیا آن ویرانه و این اژدها چیزى جز همان انبوه مشکلات است که در به دست آوردن هر موفّقیّتى وجود دارد؟
در داستان هاى ایرانى خودمان نیز رستم براى رسیدن به پیروزیش مجبور بود از هفت خان بگذرد که هر کدام اشاره به نوعى از انبوه مشکلات بوده که در مسیر هر فعّالیّت مثبتى است.
به هر حال قرآن این حقیقت را که بدون تحمّل رنج ها انسان به هیچ موفّقیّت نایل نمى شود، بارها به عبارات مختلف بیان داشته است.
در آیه ۲۱۴ سوره بقره مى خوانیم: أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللهِ أَلاَ إِنَّ نَصْرَ اللهِ قَرِیبٌ: آیا گمان کردید که به همین سادگى داخل بهشت مى شوید در حالى که هنوز نمونه اى از سرنوشت پیشینیان براى شما پیش نیامده است، همانان که در انبوه پریشانى ها و ناراحتى ها گرفتار شدند و آن چنان کارد به استخوانشان رسید و به لرزه افتادند که پیامبرشان و آنها که با او ایمان آورده بودند، صدا زدند: یارى خدا کى خواهد بود؟ در این لحظات بسیار سخت و دردناک، یارى الهى به سراغ آنها آمد و به آنها گفته شد: نصرت الهى نزدیک است .
۱۱. مَثَل هاى قرآن
نقش مثال در توضیح و تفسیر مباحث، نفش انکارناپذیرى است، و به همین دلیل در هیچ علمى بى نیاز از ذکر مثال براى اثبات حقایق و روشن ساختن و نزدیک نمودن آنها به ذهن نداریم. گاه مى شود یک مثال به جا که درست هماهنگ و منطبق با مقصود است، مطلب را از آسمان به زمین مى آورد و براى همه قابل فهم مى سازد.
✔️ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨﴾﷽﴿✨ 🔹 ترجمه و شرح حکمت (۲۶۴)🔹 ✅خوشرفتارى با بازماندگان مسلمين: امام عليه السلام در اين گفتار
✨﴾﷽﴿✨
🔹ترجمه و شرح حکمت (۲۶۵)🔹
❓گفتار دانشمندان، درد يا دارو؟
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به آثار مثبت و منفى گفتار دانشمندان اشاره كرده، مى فرمايد: «گفتار دانشمندان اگر صحيح و درست باشد دوا (داروى شفابخش) و اگر نادرست و خطا باشد درد و بيمارى است»؛ (إِنَّ كَلاَمَ الْحُكَمَاءِ إِذَا كَانَ صَوَاباً كَانَ دَوَاءً، وَإِذَا كَانَ خَطَأً كَانَ دَاءً).
اين سخن از آنجا سرچشمه مى گيرد كه مردم چشم به سخنان دانشمندان مى دوزند و گوش جان به گفتار آنها مى سپارند به خصوص حكيم و دانشمندى كه آزمايش خود را در ميان مردم پس داده و سابقه تقوا و وارستگى او در ميان آنان مشهور باشد. چنين كسى هرچه بگويد بسيارى از مردم آن را به كار مى برند به همين دليل اگر گفتار درستى باشد داروى دردهاى فردى و اجتماعى مادّى ومعنوى مردم خواهد بود و اگر به راه خطا برود باز ناآگاهانه مردم از آن پيروى مى كنند و موجب دردهاى مادى و معنوى جامعه مى شود. اين سخن هشدارى است به دانشمندان و علما و حكماى جامعه كه درباره سخنان خود درست بينديشند و دقت كنند و بدانند يك گفتار نابجا از سوى آنها ممكن است جامعه اى را بيمار كند و عواقب سوء آن دامن خود آنها را نيز بگيرد، ازاينرو گفته اند: لغزش عالِم به منزله لغزش عالَم است.
در حديث ديگرى از اميرمؤمنان عليه السلام مى خوانيم: «زَلَّةُ الْعَالِمِ كَانْكِسَارِ السَّفِينَةِ تَغْرِقُ وَيُغْرِقُ مَعَها خَلْقٌ؛ لغزش عالِم مانند شكستن كشتى است كه هم آن كشتى غرق مى شود و هم تمام سرنشينانش».
چه تعبير شگفتى! امام عليه السلام جامعه انسانى را به سرنشينان كشتى تشبيه كرده كه سرنوشت آنها با هم گره خورده و لغزش عالم را به منزله سوراخ كردن يا درهم شكستن كشتى دانسته است كه سبب غرق شدن گروه بسيارى مى شود. در حديث ديگرى از همان بزرگوار آمده است: «زَلَّةُ الْعالِمِ تُفْسِدُ عَوالِمَ؛ لغزش عالم، جهانى را فاسد مى كند».
اين گفتار حكيمانه در عصر و زمان ما كه وسايل ارتباط جمعى به قدرى گسترده شده كه گفته اى ممكن است به فاصله بسيار كوتاهى در تمام دنيا پخش شود، ظهور و بروز بيشترى دارد. قرآن مجيد مى گويد: «حتى در قيامت هنگامى كه گروهى از مردم به جرم گناهانشان در دادگاه عدل الهى حاضر مى شوند مى گويند: «(رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلاَْ)؛ خداوندا ما از رؤسا و بزرگانمان پيروى كرديم و آنها ما را از راه راست منحرف ساخته و گمراه كردند». گرچه واژه هاى «سادَتَنا» و «كُبَراءَنا» مفهوم وسيعى دارند؛ ولى دانشمندانِ مقبول جامعه يكى از مصاديق آن محسوب مى شوند.
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🔹شرح صوتی حکمت های نهج البلاغه ✅حکمت های: (۲۶۰ الی۲۶۲) @Nahjolbalaghe2
شرح_صوتی_حکمت_۲۶۳_و_۲۶۴_و_۲۶۵.mp3
11.01M
🔹شرح صوتی حکمت های نهج البلاغه
✅حکمت های: (۲۶۳ الی۲۶۵)
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
#در_محضر_اهل_بیت
🕋✨ خالص شدن برای خداوند ...
اَلْإِمَامُ اَلرَّحْمَة سَيِّدُ اَلْمُرْسَلِين رَسُولُ اَللهِ صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ : مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِينَ يَوْماً فَجَّرَ اللَّهُ يَنَابِيعَ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ
🌺🌿 رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند : كسى كه چهل روز خود را براى خدا خالص كند ، خداوند متعال چشمه هاى حكمت را از قلب او بر زبانش مى جوشاند.
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج67، ص: 249
📚عدة الداعي و نجاح الساعي، ص: 232
🤲اللهم عجل لولیک الفرج
@Nahjolbalaghe2
🔲✨ارزش تقوا وتزکیه نفس در قرآن
🎤حجتالاسلام قرائتي
🤲اللهم عجل لولیک الفرج
@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🐅در میان شیرها
💡 امام حسن عسکری (علیهالسلام)
🎈 #فرزندان_علی
💌 #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@Nahjolbalaghe2