eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠امام على عليه السلام: 👅 زبان تو، از تو همان مى خواهد، كه بدان عادتش داده اى و نفست از تو همان تقاضا مى كند، كه بدان خو گرفته اى..! 📚غررالحكم @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5821164906518415649.mp3
655.5K
✅ اول ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) 🎙حجت الاسلام عالی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: نود و چهارم 🔷واقعه غدیرخم #علامه‌امینی 14- ﺣﺎﻓﻆ، ﺍﺑﻦ ﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍﺯﻱ، ﻣﺘ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: نود و پنجم 🔷واقعه غدیرخم 18- ﺍﺑﻮ ﻣﺤﻤﺪ ﺍﺣﻤﺪ ﻋﺎﺻﻤﻲ، ﺩﺭ ﺗﺎﻟﻴﻒ ﺧﻮﺩ " ﺯﻳﻦ ﺍﻟﻔﺘﻲ " ﮔﻮﻳﺪ: ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩ ﻣﺮﺍ ﺍﺳﺘﺎﺩﻡ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺍﺣﻤﺪ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ، ﺍﺯ ﺍﺑﻮ ﺍﺣﻤﺪ ﻫﻤﺪﺍﻧﻲ. ﺍﺯ ﺍﺑﻮﺟﻌﻔﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺍﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺟﺒﻠﻪ ﻗﻬﺴﺘﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﺍﺑﻮ ﻗﺮﻳﺶ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺟﻤﻌﻪ ﺑﻦ ﺧﻠﻒ ﻗﺎﻳﻨﻲ، ﺍﺯ ﺍﺑﻮ ﻳﺤﻴﻲ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﻳﺰﻳﺪ ﻣﻘﺮﻱ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺣﺪﻳﺚ ﻧﻤﻮﺩ ﻣﺮﺍ ﭘﺪﺭﻡ، ﺍﺯ ﺣﻤﺎﺩ ﺑﻦ ﺳﻠﻤﻪ، ﺍﺯ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﺟﺪﻋﺎﻥ، ﺍﺯ ﻋﺪﻱ ﺑﻦ ﺛﺎﺑﺖ، ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﺑﻦ ﻋﺎﺯﺏ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﭼﻮﻥ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﻋﻤﺮ ﮔﻔﺖ: ﮔﻮﺍﺭﺍ ﺑﺎﺩ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﻱ ﺍﺑﻮ ﺍﻟﺤﺴﻦ، ﮔﺮﺩﻳﺪﻱ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﻫﺮ ﻣﺴﻠﻢ. ﻭ ﻧﻴﺰ ﻋﺎﺻﻤﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺯﻛﺮﻳﺎ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺯ ﺍﺑﻮﺍﻟﺤﺴﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﻤﺮ ﺑﻦ ﺑﻬﺘﻪ ﺑﺰﺍﺯ ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺍﺑﻮﺍﻟﻔﺘﺢ ﺍﺑﻦ ﺍﺑﻮﺍﻟﻔﻮﺍﺭﺱ ﺣﺎﻓﻆ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺑﻐﺪﺍﺩ ﻛﻪ ﺑﺪﺍﻥ ﺍﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﮔﻔﺖ: ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩ ﻣﺎ ﺭﺍ، ﺍﺑﻮﺍﻟﻌﺒﺎﺱ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺳﻌﻴﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺑﻦ ﻋﻘﺪﻩ ﻫﻤﺪﺍﻧﻲ (ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﻲ ﻫﺎﺷﻢ) ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺍﺻﻞ ﻛﺘﺎﺑﺶ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 330 ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﻐﺪﺍﺩ ﺑﺮ ﻣﺎ ﻭﺭﻭﺩ ﻧﻤﻮﺩ، ﮔﻔﺖ: ﺣﺪﻳﺚ ﻛﺮﺩ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺍﺑﻦ ﻭﻟﻴﺪ ﺑﻦ ﺣﻤﺎﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ ﭘﺪﺭﻡ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩ ﺍﺯ ﻳﺤﻴﻲ ﺑﻦ ﻳﻌﻠﻲ. ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺧﺒﺮ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺩﺭ ﺹ 183 ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺑﻦ ﻋﻘﺪﻩ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﻣﺘﻦ ﻭ ﺳﻨﺪ. 19- ﺣﺎﻓﻆ، ﺍﺑﻮ ﺳﻌﺪ ﺳﻤﻌﺎﻧﻲ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 562 ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ (ﻓﻀﺎﻳﻞ ﺍﻟﺼﺤﺎﺑﻪ) ﺑﺎﺳﻨﺎﺩ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﺑﻦ ﻋﺎﺯﺏ ﺑﻠﻔﻆ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﺣﻨﺒﻞ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺹ 182 ﺫﻛﺮ ﺷﺪ، ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﺭﺍ ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ. 20- ﺣﺠﻪ ﺍﻟﺎﺳﻠﺎﻡ، ﺍﺑﻮ ﺣﺎﻣﺪ ﻏﺰﺍﻟﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 505 ﺩﺭ ﺗﺎﻟﻴﻒ ﺧﻮﺩ (ﺳﺮ ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻴﻦ) ﺹ 9 ﮔﻮﻳﺪ: ﺟﻤﺎﻫﻴﺮ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﺍﺟﻤﺎﻉ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺑﺮ ﻣﺘﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺍﺯ ﺧﻄﺒﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﺑﺎﺗﻔﺎﻕ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﻭ ﺳﭙﺲ ﻋﻤﺮ ﮔﻔﺖ: ﺑﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮ ﺍﻱ ﺍﺑﻮﺍﻟﺤﺴﻦ ﻫﺮ ﺁﻳﻨﻪ ﺑﺘﺤﻘﻴﻖ ﮔﺮﺩﻳﺪﻱ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﻣﻦ ﻭ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﻫﺮ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ﻣﻮﻣﻦ. 21- ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻔﺘﺢ ﺍﺷﻌﺮﻱ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻧﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 548 ﺩﺭ " ﺍﻟﻤﻠﻞ ﻭ ﺍﻟﻨﺤﻞ " ﭼﺎﭖ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺣﺎﺷﻴﻪ ﻛﺘﺎﺏ ﻓﺼﻞ ﺍﺑﻦ ﺣﺰﻡ ﺟﻠﺪ 1 ﺹ 220 ﮔﻮﻳﺪ: ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻧﭽﻪ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﻳﺎﻓﺖ ﺩﺭ ﻛﻤﺎﻝ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﻭ ﺍﻧﺘﻈﺎﻡ ﺣﺎﻝ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻧﺰﻭﻝ ﻗﻮﻟﻪ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ: " ﻳﺎ ﺍﻳﻬﺎ ﺍﻟﺮﺳﻮﻝ ﺑﻠﻎ ﻣﺎ ﺍﻧﺰﻝ ﺍﻟﻴﻚ ﻣﻦ ﺭﺑﻚ ﻭ ﺍﻥ ﻟﻢ ﺗﻔﻌﻞ ﻓﻤﺎ ﺑﻠﻐﺖ ﺭﺳﺎﻟﺘﻪ "، ﻭ ﭼﻮﻥ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﻐﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﺭﺳﻴﺪ ﺑﺎﻣﺮ ﺁﻥ ﺟﻨﺎﺏ ﺧﺎﺭ ﻭ ﺧﺎﺷﺎﻙ ﺭﻓﺘﻪ ﻭ ﺯﺩﻭﺩﻩ ﺷﺪ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺭﺍ ﺍﻋﻠﺎﻡ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ، ﺳﭙﺲ ﺁﻧﺤﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﺑﺮ ﺟﻬﺎﺯ ﺷﺘﺮﺍﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺖ ﻓﺮﻣﻮﺩ: " ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻭﺍﻝ ﻣﻦ ﻭﺍﻟﺎﻩ ﻭ ﻋﺎﺩ ﻣﻦ ﻋﺎﺩﺍﻩ ﻭ ﺍﻧﺼﺮ ﻣﻦ ﻧﺼﺮﻩ ﻭ ﺍﺧﺬﻝ ﻣﻦ ﺧﺬﻟﻪ ﻭ ﺍﺩﺭ ﺍﻟﺤﻖ ﻣﻌﻪ ﺣﻴﺚ ﺩﺍﺭ " ﻭ ﺳﭙﺲ ﺳﻪ ﺑﺎﺭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﻳﺎ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﻧﻤﻮﺩﻡ؟؟ ﺍﻣﺎﻣﻴﻪ ﻣﺪﻋﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﺺ ﺻﺮﻳﺤﻲ ﺍﺳﺖ، ﭼﻪ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﻲ‌ﺑﻴﻨﻴﻢ: (ﺑﻤﺪﻟﻮﻝ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ) ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﺑﻬﺮ ﻣﻌﻨﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻮﻟﻲ ﻗﺎﺋﻞ ﺷﻮﻳﻢ ﺷﺎﻣﻞ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻣﻴﺸﻮﺩ، ﻭ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺍﺯ ﺗﻮﻟﻴﺖ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻓﻬﻤﻴﺪﻩ ﺍﻳﻢ ﻓﻬﻤﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻋﻤﺮ ﻭﻗﺘﻲ ﺑﺎ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﺪ ﺑﺎﻭ ﮔﻔﺖ: ﺧﻮﺷﺎ ﺑﺤﺎﻝ ﺗﻮ ﻳﺎ ﻋﻠﻲ، ﮔﺮﺩﻳﺪﻱ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﻫﺮ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات ۷۵ الی ۷۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی 🔹دو مثال زنده بر
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات ۷۵ الی ۷۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی از آنجا که، غالباً دیده ایم قرآن، بحثهاى مربوط به توحید و مبارزه با شرک را با مسائل مربوط به معاد و دادگاه بزرگ قیامت، مى آمیزد، در اینجا نیز بعد از گفتارى که در آیات قبل در زمینه شرک و توحید گذشت، به سراغ معاد مى رود، و به پاسخ قسمتى از ایرادات مشرکان پرداخته، نخست مى گوید: خداوند غیب آسمانها و زمین را مى داند (وَ لِلّهِ غَیْبُ السَّماواتِ وَ الأَرْضِ). گویا این پاسخ به ایرادى است که منکران معاد جسمانى داشته، مى گفتند: هنگامى که ما مُردیم و ذرات خاک ما در هر گوشه اى پراکنده شد، چه کسى از آنها آگاهى دارد که جمع آوریشان کند؟ به علاوه، به فرض که ذرات آنها جمع آورى شود، و به حیات باز گردند چه کسى است که از اعمال آنها که به دست فراموشى سپرده شده است آگاه باشد و پرونده آنها را مورد رسیدگى قرار دهد؟! آیه فوق در یک جمله، این سؤال را در همه ابعادش پاسخ مى گوید که خدا غیب همه آسمانها و زمین را مى داند، او همه جا همیشه حاضر است. بنابراین، اصولاً غیب و پنهانى براى او مفهوم ندارد، همه چیز براى او شهود است و این تعبیرات مختلف با مقایسه با وجود ما و هماهنگ با منطق ما است. سپس، اضافه مى کند: امر قیامت به قدرى آسان است درست همانند یک چشم بر هم زدن و یا از آن هم نزدیکتر ! (وَ ما أَمْرُ السّاعَةِ إِلاّ کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ).(۳) و این در واقع، اشاره به ایراد دیگرى از منکران معاد است که مى گفتند: چه کسى توانائى بر این کار دارد، این کار، کارِ فوق العاده مشکلى است، قرآن در پاسخ آنها مى گوید: براى شما که قدرت ناچیزى دارید این برنامه مشکل به نظر مى رسد، اما براى خداوندى که قدرتش بى پایان است آن قدر ساده است همانند یک چشم بر هم زدن که هم سریع است و هم بسیار آسان! جالب این که: بعد از بیان تشبیه قیام قیامت به یک نگاه سریع یا چشم بر هم زدن، جمله أَوْ هُوَ أَقْرَبُ (یا از این نزدیکتر) را بیان مى کند، یعنى حتى تشبیه به نگاه سریع به خاطر تنگى بیان است، به گونه اى سریع است که اصلاً زمان براى آن مطرح نیست، و اگر تعبیر به کَلَمْحِ الْبَصَرِ شده به خاطر آن است که کوتاهترین زمان در منطق شما این است. به هر حال، این دو جمله، اشاره اى است زنده و گویا به قدرت بى انتهاى خداوند ـ مخصوصاً در زمینه مسأله معاد و رستاخیز انسانها ـ لذا در پایان آیه مى فرماید: چون خدا بر هر چیزى تواناست (إِنَّ اللّهَ عَلى کُلِّ شَیْء قَدِیرٌ). * * * نکته ها: ۱ ـ انسانهاى آزاده و اسیر! بر خلاف آنچه بعضى مى پندارند مسأله توحید و شرک، یک مسأله صرفاً اعتقادى و ذهنى نیست، بلکه در تمام زندگى انسان اثر مى گذارد، و همه را به رنگ خود در مى آورد، توحید در هر قلبى جوانه زند موجب حیات آن قلب، و عامل رشد و شکوفائى آن است، چرا که توحید افق دید انسان را آن چنان گسترده مى کند که به بى نهایت پیوندش مى زند. اما به عکس، شرک انسان را در جهانى فوق العاده محدود، جهان بتهاى سنگى و چوبى و یا بشرهاى ضعیف بت گونه فرو مى برد، و دید و درک و همت و توانائى و تلاش انسان را به همین رنگ و در همین ابعاد قرار مى دهد. در آیات فوق، این واقعیت در لباس مثال چنان زیبا بیان شده که رساتر از آن ممکن نیست. مشرک أَبْکَم است، گنگ است، گنگ مادر زاد، که عملش از ضعف فکر و نداشتن منطق عقلى حکایت مى کند، و به خاطر اسارت در چنگال شرک توانائى بر هیچ کار مثبتى ندارد (لایَقْدِرُ عَلى شَىْء). او یک انسان آزاده نیست بلکه اسیر چنگال خرافات و موهومات است. و به خاطر همین صفات، سربار جامعه، محسوب مى شود، چرا که مقدرات خود را به دست بتها و یا انسانهاى استعمارگر مى پردازد. او همیشه وابسته است، و تا طعم توحید که آئین آزادگى و استقلال است بچشد از این وابستگى بیرون نمى آید (وَ هُوَ کَلٌّ عَلى مَوْلاهُ). او با این طرز تفکر در هر مسیرى گام بگذارد، ناکام خواهد بود، و به هر سو روى آورد خیرى نصیبش نخواهد شد (أَیْنَما یُوَجِّهْهُ لایَأْتِ بِخَیْر). چقدر میان یک چنین انسان کوتاه فکر، خرافى، اسیر، ناتوان و فاقد برنامه، با انسان آزاده شجاعى که نه تنها خود اصول دادگرى را به کار مى بندد، بلکه دائماً در جامعه خود منادى عدل و داد است، فاصله وجود دارد؟! علاوه بر این، او به خاطر داشتن تفکر منطقى و هماهنگى با نظام توحیدى آفرینش، دائماً بر جاده مستقیم که نزدیکترین جاده ها است گام بر مى دارد، به سرعت به مقصود مى رسد، و سرمایه هاى وجودى خویش را در راههاى کج و انحرافى نابود نمى کند. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام جعفرصادق (ع) در تفسیر [آیه62 سوره نمل]می فرمایند: 🌤«امّن یجیب المضطرّ اذا دعاه و یکشفد السّوء و .....» آیا کسی هست که به فریاد بیچاره در وقت ناله اش جواب دهد و رفع نگرانیها را نماید ؛ فرمود: این کلام در مورد قائم وارد شده و اوست که هر لحظه خدا را می خواند برای دفع دشواری و به زودی پروردگار، وی را بر کرسی اقتدار جهانی می نشاند. 📚الزام النواصب ص ١٧٢ 🌹 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸توصیه آیت الله هاشمی علیا برای رفع بلا و گرفتاری از قول شیخ بهایی این ذکر را ۱۱ روز روزی ۱۱ بار با توجه به معنا بعد از نماز صبح بخوانید: یا مُسَبّبْ سَبِّب یا مُفَتّح فَتِّح یا مُفَرّجْ فَرِّجْ یا مُدبِّر دَبِّر، یا مِسَهِّل سَهِّل، یا مُیّسِر یَسِّر، یا مُتَمِم تَمِّم، برحمتك یا ارحم الراحمین از مرحوم شیخ بهایی نقل شده که در هر امر مشکلی که خواندم نتیجه گرفتم و گاهی روز اول که خواندم همان روز نتیجه گرفتم. ان‌شاء الله عافیت همه را من در این دعا می‌بینم ان‌شاء الله مفید واقع شود. @Nahjolbalaghe2