قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۸۶ بخش دوم 🔺 خداوند اتمام حجت کرده ↩️نکته دوم، اين است که مى فرمايد: «ظاهر سازى
📝 شرح و تفسیر خطبه ۸۶بخش سوم
✅سعادتمند کيست؟
امام(عليه السلام) در ادامه اين خطبه، پس از هشدارهايى که نسبت به طرق نفوذ شيطان در آدمى داشت، دستورالعملهايى در شش جمله کوتاه و پرمعنا در ارتباط با آن هشدارها، بيان مى کند و آن را کامل تر مى سازد.
نخست مى گويد: «اى بندگان خدا! آنها که خالصانه تر و خيرخواهانه تر با خود برخورد مى کنند، از همه در برابر پروردگار مطيع ترند.» (عِبَادَاللَّهِ! إِنَّ أَنْصَحَ النَّاسِ لِنَفْسِهِ أَطْوَعُهُمْ لِرَبِّهِ).
معناى اين سخن آن است که انسان خود را نفريبد و به خويشتن دروغ نگويد; نقاط ضعف خود را، نقاط قوّت به خودش معرّفى نکند و بر عيوب خويش پرده نيفکند; بلکه خالصانه و مخلصانه به نقد خويشتن بپردازد; چنين کسى به يقين در طريق اطاعت پروردگار گام برمى دارد(1).
و در جمله دوم، دقيقاً اشاره به عکس آن مى فرمايد و مى گويد: «کسى که از همه بيشتر خود را مى فريبد، از همه بيشتر مرتکب معصيت پروردگار مى شود.» (وَ إِنَّ أَغَشَّهُمْ(2) لِنَفْسِهِ أَعْصَاهُمْ لِرَبِّهِ).
بديهى است آن کس که خويشتن را مى فريبد و عيوب خود را پنهان مى سازد، گناه در نظرش مباح و حتّى گاهى به صورت يک امر واجب جلوه مى کند و به اين ترتيب، زمينه ارتکاب هرگونه گناه را براى خود، فراهم مى سازد.
پی نوشت:
1. توجّه داشته باشيد که «أنْصَح» از مادّه «نُصح» در اصل به معناى اخلاص است و از اين رو به خيرخواهى هاى خالصانه اطلاق شده است و «نصيحت» نيز همين مفهوم را دارد.
2. «أَغشّ» از مادّه «غَشّ» در اصل به معناى ضعف و ناتوانى و کمبود است و به همين مناسبت به اشياى غير خالص، مغشوش اطلاق مى شود و سپس به همين مناسبت واژه «غِشّ» به خيانت و هرگونه ناخالصى اطلاق شده است.
2. «أَغشّ» از مادّه «غَشّ» در اصل به معناى ضعف و ناتوانى و کمبود است و به همين مناسبت به اشياى غير خالص، مغشوش اطلاق مى شود و سپس به همين مناسبت واژه «غِشّ» به خيانت و هرگونه ناخالصى اطلاق شده است.
↩️ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝شرح صوتی خطبه های نهج البلاغه 🎙خطبه(۸۶) جلسه سوم 🔺 خداوند اتمام حجت کرده @Nahjolbalaghe2
شرح_صوتی_خطبه_۸۶_جلسه_۴.mp3
8.44M
📝شرح صوتی خطبه های نهج البلاغه
🎙خطبه(۸۶) جلسه چهارم
🔺 خداوند اتمام حجت کرده
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
🔹️بردباري و خشم
🔹️امام هادى عليه السلام:
❇️ اَلغَضَبُ عَلى مَن تَملِكُ لُؤمٌ؛
✳️ بر زيردستان خشمگين شدن نشانه پَستى است.
📚بحارالأنوار، ج78، ص 370، ح 4
@Nahjolbalaghe2
5.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#امام_زمان
💚 چهار مسجدی که #امام_زمان عج خراب خواهد کرد!
🤲 الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: صد و بیست و چهارم 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی 9- ﺣﺎﻓﻆ، ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻔﺮﺝ،
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: صد و بیست و پنجم
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
11- ﺍﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺍﻟﺤﺪﻳﺪ ﻣﻌﺘﺰﻟﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 655 ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 2 ﺷﺮﺡ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻠﺎﻏﻪ ﺹ 449 ﺣﺪﻳﺚ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﺧﺒﺎﺭﻳﻜﻪ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﻳﻞ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﺷﻴﻮﻉ ﻭ ﺍﺷﺘﻬﺎﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﺸﻤﺎﺭ ﺁﻭﺭﺩﻩ، ﺩﺭ ﺹ 148 ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﺴﺘﻔﻴﺾ ﻭ ﺷﺎﻳﻊ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﺣﺘﺠﺎﺝ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺷﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺣﺪﻳﺚ ﻏﺪﻳﺮ ﺫﻛﺮ ﺷﺪﻩ ﮔﺬﺷﺖ. 12- ﺣﺎﻓﻆ، ﺍﺑﻮ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﮔﻨﺠﻲ ﺷﺎﻓﻌﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 658، ﺩﺭ " ﻛﻔﺎﻳﻪ ﺍﻟﻄﺎﻟﺐ " ﺹ 15 ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺫﻛﺮ ﺣﺪﻳﺚ ﺍﺯ ﻃﺮﻕ ﺍﺣﻤﺪ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﺣﻤﺪ ﺩﺭ ﻣﺴﻨﺪ ﺧﻮﺩ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﻛﺎﻓﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺜﻞ ﺍﻭ ﻳﻜﺮﺍﻭﻱ ﺁﻧﺤﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺑﺴﻨﺪ ﻭﺍﺣﺪ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ ﺗﺎ ﭼﻪ ﺭﺳﺪ ﺑﺎﻳﻨﻜﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﻃﺮﻕ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺭﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﭘﻴﺸﻮﺍﺋﻲ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﻱ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻃﺮﻕ ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺑﻲ ﻋﻴﺴﻲ ﺗﺮﻣﺬﻱ (ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻊ ﺧﻮﺩ) ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﮔﻮﻳﺪ: ﺣﺎﻓﻆ ﺩﺍﺭ ﻗﻄﻨﻲ ﻃﺮﻕ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﺰﺀ (ﻣﺴﺘﻘﻠﻲ) ﺟﻤﻊ ﻧﻤﻮﺩﻩ، ﻭ ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺑﻦ ﻋﻘﺪﻩ ﻛﻮﻓﻲ ﻛﺘﺎﺏ ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪ ﺍﻱ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﺗﺎﻟﻴﻒ ﻧﻤﻮﺩﻩ، ﻭ ﺍﻫﻞ ﺳﻴﺮ ﻭ ﺗﻮﺍﺭﻳﺦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻏﺪﻳﺮﺧﻢ ﺭﺍ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻣﺤﺪﺙ ﺷﺎﻣﻲ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﺮﺍ ﺑﻄﺮﻑ ﻣﺨﺘﻠﻔﻪ ﺍﺯ ﺗﻌﺪﺍﺩﻱ ﺍﺯ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﻭ ﺗﺎﺑﻌﻴﻦ ﻧﻘﻞ ﻭ ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ، ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺭﺍ ﺍﺳﺘﺎﺩﺍﻥ ﺑﻄﻮﺭ ﻋﺎﻟﻲ ﺑﻤﻦ
ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﻭ ﺣﺎﻓﻆ ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ (ﮔﻨﺠﻲ) ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺹ 17 ﺑﺎﺳﻨﺎﺩﺵ ﺍﺯ ﻣﺤﺎﻣﻠﻲ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺳﭙﺲ ﺧﻮﺩ ﮔﻮﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﻭ ﺣﺴﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺭﺍﻭﻳﺎﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﻭ ﺛﻘﻪ ﺁﻧﺮﺍ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻭ ﭘﻴﻮﺳﺘﮕﻲ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﻨﺎﺩﻫﺎ ﺑﻴﻜﺪﻳﮕﺮ ﺑﺮﻫﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺻﺤﺖ ﻧﻘﻞ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
🏴در کربلا چه گذشت...
▪️چهارم محرم الحرام | فتوای شریح قاضی به قتل امام حسین علیه السلام
▪️در این روز ابن زیاد با استناد به فتوائی که از شریح قاضی گرفته بود، در مسجد کوفه خطبه خواند و مردم را به کشتن امام حسین علیه السّلام حریص کرد.
@Nahjolbalaghe2