eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۵۵ الی ۶۱ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ و از آنجا که
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۶۲ الی ۶۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی 🖤 دل هاى فرو رفته در جهل! از آنجا که صفات بر جسته و ویژه مؤمنان ـ که سر چشمه انجام هر گونه کار نیک است و در آیات قبل به آن اشاره شد ـ این اندیشه را برمى انگیزد که اتصاف به این صفات و انجام این اعمال، کار همه کس نیست، و از عهده همه بر نمى آید. در نخستین آیه مورد بحث، به پاسخ پرداخته مى گوید: ما هیچ کس را جز به مقدار توانائیش تکلیف نمى کنیم و از هر کس به اندازه عقل و طاقتش مى خواهیم (وَ لا نُکَلِّفُ نَفْساً إِلاّ وُسْعَها). این تعبیر نشان مى دهد: وظائف و احکام الهى در حدود توانائى انسان ها است، و در هر مورد، بیش از میزان قدرت و توانائى باشد، ساقط مى شود و به تعبیر علماى اصول: این قاعده بر تمام احکام اسلامى حکومت دارد، و بر آنها مقدم است. و باز از آنجا که ممکن است این سؤال پیش آید: چگونه اعمال این همه انسان ها از کوچک و بزرگ، مورد حساب و بررسى قرار مى گیرد؟ اضافه مى کند: و نزد ما کتابى است که به حق سخن مى گوید (و تمام اعمال بندگان را ثبت و بازگو مى کند) و به همین دلیل هیچ ظلم و ستمى بر آنها نمى شود (وَ لَدَیْنا کِتابٌ یَنْطِقُ بِالْحَقِّ وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ). این اشاره به نامه هاى اعمال و پرونده هائى است که همه کارهاى آدمى در آن ثبت و نزد خداوند محفوظ است، پرونده هائى که گوئى زبان دارد و حق را بازگو مى کند، به گونه اى که جاى هیچگونه انکار در آن باقى نمى ماند.(۱) این احتمال نیز وجود دارد: منظور از این کتاب که نزد پروردگار است، لوح محفوظ باشد و تعبیر به لَدَیْنا (نزد ما) این تفسیر را تأیید مى کند. به هر حال، آیه فوق گویاى این حقیقت است که ذره اى از اعمال آدمى به دست فراموشى سپرده نمى شود، و همه دقیقاً ثبت خواهد شد، ایمان به این واقعیت، نیکوکاران را در کار خیر تشویق و از کار بد بر حذر مى دارد. جمله یَنْطِقُ بِالْحَقِّ: به حق سخن مى گوید که در توصیف کتاب اعمال آدمى آمده، شبیه تعبیرى است که در فارسى نیز مى گوئیم: فلان نامه به قدر کافى گویاست، یعنى نیاز به شرح و توضیح ندارد، گوئى خودش سخن مى گوید و بدون احتیاج به مطالعه، حقایق را بازگو مى کند. جمله وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ نیز اشاره به این است که: با ثبت دقیق اعمال جائى براى ظلم و ستم باقى نمى ماند. * * * ولى از این نظر که بیان این واقعیات تنها در کسانى اثر مى کند که مختصر بیدارى و آگاهى دارند، بلافاصله اضافه مى کند: اما دل هاى این جمعیت کافر لجوج آن چنان در جهل و بى خبرى فرو رفته که از نامه اعمال، روز حساب و جزا و آنچه در قرآن از وعد و وعید آمده است، غافلند (بَلْ قُلُوبُهُمْ فِی غَمْرَة مِنْ هذا).(۲) این انغمار و فرو رفتن در جهل و بى خبرى به آنها اجازه نمى دهد، حقایق روشن را مشاهده کنند، شاید به خود آیند و به سوى خدا باز گردند. پس از آن، مى افزاید: آنها جز این اعمال دیگرى هم دارند که پیوسته آن را انجام مى دهند (وَ لَهُمْ أَعْمالٌ مِنْ دُونِ ذلِکَ هُمْ لَها عامِلُونَ). مفسران براى جمله لَهُمْ أَعْمالٌ مِنْ دُونِ ذلِکَ تفسیرهاى گوناگونى گفته اند: بعضى آن را اشاره به اعمال خلاف و زشتى مى دانند که به خاطر جهل و نادانى از آنها سر مى زند (بنابراین، ذلک اشاره به جهل آنها است) و اعمال، اشاره به گناهانى است که از آنها از این رهگذر سر مى زند. بعضى دیگر گفته اند: منظور این است: آنها علاوه بر کفر عقیدتى از نظر عمل نیز آلودگى فراوان دارند. و بالاخره بعضى احتمال داده اند: منظور این است: برنامه این کافران با برنامه مؤمنان به کلى از هم جدا است، و دو خط مختلف را تعقیب مى کند. این تفسیرها در نهایت، با هم منافاتى نداشته، قابل جمعند، آنچه باید به آن توجه داشت این است که: سر چشمه اعمال ننگین آنان، همان قرار گرفتن قلب هایشان در غمره و فرو رفتن در جهل و نادانى است. * * * اما آنها در این غفلت و بیخبرى همچنان باقى مى مانند تا روزى که مترفین را (آنان که غرق ناز و نعمتند) در چنگال عذاب گرفتار سازیم، در این هنگام نعره استغاثه آمیز آنها همچون نعره وحوش بیابان برمى خیزد و از سنگینى عذاب و مجازات دردناک الهى ناله سر مى دهند (حَتّى إِذا أَخَذْنا مُتْرَفِیهِمْ بِالْعَذابِ إِذا هُمْ یَجْأَرُونَ). ✍ پی نوشت: ۱ ـ درباره نامه اعمال و حقیقت آن در جلد دوازدهم، ذیل آیه ۱۳ سوره اسراء بحث مشروحى داشته ایم، و همچنین در همان جلد، ذیل آیه ۴۹ سوره کهف بحث دیگرى در این زمینه آمده است. ۲ ـ هذا ممکن است اشاره به نامه اعمال، و روز جزا، یا قرآن مجید، و یا برنامه صالحان بوده باشد که در آیات قبل به آن اشاره شده است. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۶ بخش دوم ✅ وصف پیامبر و دعا برای او ↩️ در ادامه اين سخن، به عنوان قدردانى از
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۶ بخش دوم ✅ وصف پیامبر و دعا برای او در پايان اين بخش، امام(عليه السلام) دست به دعا بر مى دارد و براى خود و يارانش دعا مى کند. عرضه مى دارد: «(خداوندا) ما را در زمره (دوستان و پيروان) او محشور بگردان، در حالى که (به خاطر اعمال خويش) نه رسوا باشيم، نه پشيمان، نه منحرف، نه پيمان شکن، نه گمراه، نه گمراه کننده، و نه فريب خورده!» (وَ احْشُرْنَا فِى زُمْرَتِهِ غَيْرَ خَزَايَا(11)، وَ لاَ نَادِمينَ، وَ لاَ نَاکِبِينَ، وَ لاَ نَاکِثِينَ، وَ لاَ ضَالِّينَ، وَ لاَ مُضِلِّينَ، وَ لاَ مَفْتُونِينَ). اشاره به اينکه کسانى که بتوانند در پرتو علم و عمل، در زمره ياران پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) قرار گيرند، از اين هفت آسيب بزرگ در امانند. در روز قيامت خوار و رسوا و شرمنده نمى شوند و هنگامى که در برابر نتايج اعمال خود قرار مى گيرند از کرده ها پشيمان نخواهند شد; در صف منحرفان و پيمان شکنان قرار نخواهند گرفت; در وادى ضلالت سرگردان نمى شوند و بار گناه ديگران را بر دوش نمى کشند و فريب شيطان و هواى نفس را نمى خورند. در حقيقت امام(عليه السلام) به گروههايى از امت پيامبر(صلى الله عليه وآله) اشاره مى کند که هنگامى که وارد صحنه محشر مى شوند، در يکى از اين صفوف هفتگانه قرار مى گيرند و شايد در ميان مخاطبان حضرت در آن روز نيز وجود داشتند و امام(عليه السلام) با دعايش به آنها هشدار و اندرز مى دهد. **** کلام مرحوم سيّد رضى: مرحوم «سيّد رضى» در ذيل اين سخن مى فرمايد: «وَ قَدْ مَضَى هذَا الْکَلاَمُ فِيمَا تَقَدَّمَ; إِلاَّ أَنَّنَا کَرَّرْنَاهُ هُنا لِمَا فِي الرِّوَايتَيْنِ مِنَ الإِخْتِلاَفِ; اين سخن در خطبه هاى پيشين گذشت; ولى ما آن را در اينجا تکرار کرديم، چون در ميان اين دو روايت تفاوتى وجود داشت».(12) **** نکته: اعتراف جالب! «ابن ابى الحديد» در ذيل اين بخش از خطبه، مطلب بسيار جالبى دارد. او مى گويد: «از استادم «ابوجعفر نقيب» که مرد با انصاف و دور از تعصّب بود در اينجا سؤال کردم و گفتم: «من سخنان صحابه و خطبه هاى آنها را ديده ام، هيچکدام را مثل على(عليه السلام) در تعظيم و تکريم و بزرگداشت پيامبر(صلى الله عليه وآله) نديدم و نه دعايى مانند دعاى او، ما از نهج البلاغه و غير نهج البلاغه فصل هاى بسيارى را همانند اين فصل ديده ايم که نشان مى دهد، او تعظيم و تکريم بسيار زيادى نسبت به پيغمبر(صلى الله عليه وآله) دارد (ديگران چرا چنين نبودند)؟». «ابوجعفر نقيب» در پاسخ گفت: «هيچ يک از صحابه - جز على(عليه السلام) - سخنان مدوّنى که انسان چيزى از آن در مورد شخصيت پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) بياموزد، ندارد. آنها سخنانى معمولى و کم فايده دارند». سپس افزود: «ايمان على به پيامبر(صلى الله عليه وآله) و تصديق و پذيرش او بسيار قوى بود; او در ايمان و يقين خود ثابت; و در امور، قاطع و در عين حال، پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) را کاملا دوست مى داشت; چرا که هم نسبتش به او مى رسيد، و هم تربيتش; و موقعيت او نزد پيامبر(صلى الله عليه وآله) با ساير اصحاب تفاوت داشت. اضافه بر اين، شرافت را از پيامبر(صلى الله عليه وآله) گرفته بود; چرا که هر دو همچون يک روح در يک بدن بودند».(13) **** ✍ پی نوشت: 11. «خزايا» جمع «خزيان» به معناى رسوا و شرمنده است. 12. اشاره به خطبه 72 است که شرح آن در جلد سوم، صفحه 175 به بعد گذشت. 13. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، جلد 7، صفحه 174.   ↩️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 دخترت به ديدارت آمده‌! 👆🏽امام علی علیه السلام : ✓ «درود بر تو اى پيامبر خدا! درود بر تو از جانب دخترت كه اينك به ديدار تو آمده و در بقعه تو در خاك آرميده است، و خدا خواست كه زودتر به تو بپيوندد!». ⁙ «السَّلامُ عَلَيكَ يا رَسولَ اللّهِ عَنّي وَالسَّلامُ عَلَيكَ عَنِ ابنَتِكَ وزائِرَتِكَ وَالبائِتَةِ فِي الثَّرى بِبُقعَتِكَ وَالمُختارِ اللّهُ لَها سُرعَةَ اللِّحاقِ بِكَ». 📚 الكافی: ج١ ص٤٥٨ ح٣ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و دهم 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﺻﻮﺭﺕ ﻫﻔﺘﻢ ﺍﺑﻮ ﺍﺳﺤﺎﻕ ﺛﻌﻠﺒ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و یازده 🔷 ↩️ ﺳﺨﻦ ﻭ ﺷﻌﺮ ﺍﻧﻄﺎﻛﻲ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﻮﻳﺲ ﺗﻮﺍﻧﺎ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻤﺴﻴﺢ ﺍﻧﻄﺎﻛﻲ ﻣﺼﺮﻱ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 76 ﺗﻌﻠﻴﻘﻪ ﺍﺵ ﺑﺮ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﻣﺒﺎﺭﻛﻲ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻋﻠﻲ (ﻉ) ﺳﺮﻭﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺁﻥ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﺮ ﻛﺲ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺑﻤﻦ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﺜﺒﺖ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺑﺮﺩﻥ ﺁﻥ ﺑﺎ ﻣﻦ ﻫﻤﻜﺎﺭﻱ ﻛﻨﺪ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻭ ﻭﺯﻳﺮ ﻭ ﺧﻠﻴﻔﻪ ﻣﻦ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ، ﻫﻴﭻ ﻛﺴﻲ ﺍﺯﺑﻨﻲ ﻣﻄﻠﺐ ﺟﺰ ﻋﻠﻲ ﻛﻪ [ ﺻﻔﺤﻪ 153] ﺟﻮﺍﻧﺘﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻮﺩ ﭘﺎﺳﺦ ﻧﺪﺍﺩ، ﻋﻠﻲ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻣﻦ ﺣﺎﺿﺮﻡ ﻣﺼﻄﻔﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﻨﺸﻴﻦ، ﺳﭙﺲ ﮔﻔﺘﺎﺭﺵ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺎﺭ ﺩﻭﻡ ﺗﻜﺮﺍﺭ ﻛﺮﺩ. ﻫﻤﻪ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﻣﺎﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﻋﻠﻲ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩ، ﻣﻦ ﺁﻣﺎﺩﻩ‌ﺍﻡ ﺍﻱ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﻣﺼﻄﻔﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﻨﺸﻴﻦ، ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺎﺭ ﺳﻮﻡ ﺳﺨﻨﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﺮ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺑﻨﻲ ﻣﻄﻠﺐ ﻛﺴﻲ ﺟﺰ ﻋﻠﻲ ﺟﻮﺍﺏ ﻧﺪﺍﺩ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﻫﺴﺘﻢ ﺍﻱ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﺼﻄﻔﻲ (ﺹ) ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﻨﺸﻴﻦ، ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺎﺭ ﺳﻮﻡ ﺳﺨﻨﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﺮ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺑﻨﻲ ﻣﻄﻠﺐ ﻛﺴﻲ ﺟﺰ ﻋﻠﻲ ﺟﻮﺍﺏ ﻧﺪﺍﺩ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﻫﺴﺘﻢ ﺍﻱ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﺼﻄﻔﻲ (ﺹ) ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﻨﺸﻴﻦ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻭ ﻭﺯﻳﺮ ﻭ ﻭﺻﻲ ﻭ ﻭﺍﺭﺙ ﻭ ﺧﻠﻴﻔﻪ ﻣﻦ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺑﻮﺩ، ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻤﺴﻴﺢ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺧﻮﺩ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﻨﻈﻢ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻣﺤﻤﺪ (ﻛﻪ ﺩﺭﻭﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺑﺎﺩ)، ﺩﺭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻧﺸﺎﻥ ﺧﻴﺮﻱ ﻣﻲ‌ﺩﻳﺪ، ﭘﻨﻬﺎﻧﻲ ﻭ ﺍﺯ ﺑﻴﻢ ﺷﺮ، ﻭﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﻌﺜﺖ ﭘﺮ ﺩﺭﺧﺸﺶ ﺧﻮﻳﺶ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﻋﺮﺏ ﻭ ﻋﺠﻢ ﺑﻮﺩ، ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻲ‌ﻓﺮﻣﻮﺩ. ﺳﻪ ﺳﺎﻝ ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻨﻮﺍﻝ ﮔﺬﺷﺖ ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﻗﺮﻳﺶ ﺑﻮﻱ ﮔﺮﺍﻳﺶ ﻳﺎﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺷﺪﻧﺪ ﺳﭙﺲ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻭﻱ ﺭﺍ ﻣﺎﻣﻮﺭ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺩﻋﻮﺏ ﺑﺎﺳﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ ﻭ ﭼﻨﻴﻦ ﮔﻔﺖ: ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻛﻦ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺴﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺒﻌﻮﺙ ﺷﺪﻩ ﺍﻱ، ﺍﻳﻨﻚ ﺧﻮﻳﺸﺎﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻳﻦ ﺩﺭﺧﺸﺎﻧﺖ ﺍﻧﺬﺍﺭ ﻛﻦ ﻭ ﻣﻌﺎﻧﻲ ﺑﻠﻨﺪ ﺍﻳﻦ ﺍﺋﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﻓﺮﻣﺎ، ﻭ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﻋﻠﻲ ﻳﺎﻭﺭﻱ ﻧﻴﺎﻓﺖ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﺋﻴﻨﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺁﻥ ﺑﻴﻢ ﺩﺍﺷﺖ، ﻣﺪﺩ ﺩﻫﺪ، ﭘﺲ ﻭﻱ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻘﺼﻮﺩﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺧﻮﺍﺳﺘﺎﺭ ﺁﻥ ﺑﻮﺩ، ﺁﮔﺎﻩ ﻛﺮﺩ. ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ، ﻫﻢ ﺍﻛﻨﻮﻥ، ﺧﻮﺭﺍﻛﻲ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﻭ ﺭﻧﮕﻴﻨﻲ ﭘﺨﺘﻪ ﺷﻮﺩ، ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺁﺭ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 جلسه چهاردهم بخش اول 📝 محور سخنرانی: ✔️
14_2_Be_Vaghte_Shaam_1403_05_28_Mashhad_Moghadas_Aminikhaah.ir.mp3
36.13M
حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 جلسه چهاردهم بخش دوم 📝 محور سخنرانی: ✔️ محتوای الواح تورات: هدایت و رحمت برای خداترسان ✔️ قرآن کریم: در مورد ماجرای شنبه‌ای که آن‌ها از حق تجاوز کردند سوال کن ✔️ یکی از عذاب‌های عجیب و شدید بنی‌اسرائیل: مسخ شدن به صورت میمون ✔️ خداوند خطاب به یهود: تا قیامت گروه‌هایی را می‌آورم تا شما را به بدترین شکل عذاب کنند ✔️ خداوند: اگر آوارگی در دنیا را بر یهود نمی‌نوشتم ایشان را عذاب می‌کردم ✔️ سیره پیامبر اکرم (صل‌الله‌علیه‌وآله): تخریب نخل‌های قبیله بنی‌نضیر بعد از شکست‌دادن ایشان ✔️تفاوت مسیحیان و یهود در بیان قرآنی: ۱. دارای فرهنگ دنیاگریزی و دوری از پول و شهرت هستند ۲. نوعی از رأفت و محبت در وجود ایشان است أنّ یزید أمر أن یصلب الرأس الشریف على باب داره … ✔️ پیامبر اکرم (صل‌الله‌علیه‌وآله): امامان بعد از من ۱۲ نفر هستند مانند عدد نقبای بنی‌اسرائیل ✔️ مداومت بر قرائت سوره بنی‌اسرائیل (اسراء): دستور امام صادق (علیه‌السلام) برای قرار گرفتن در لشگر امام زمان (علیه‌السلام) ✔️ کمال وجودی از جانب خداوند ابتدا به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) رسیده و از وجود ایشان به سایرین رسیده است ✔️ أصبحنا فی قومنا بمنزله بنی إسرائیل فی آل فرعون … @Nahjolbalaghe2
. ◉ بـه خـدا، شِـكوہ مےبَـرَم! ⁙ نجوای بر مزار فاطمه زهرا(س)⁙ ✧ السَّلامُ عَلَيكَ يا رَسولَ اللّهِ عَنّي، وَالسَّلامُ عَلَيكَ عَنِ ابنَتِكَ وزائِرَتِكَ وَالبائِتَةِ فِي الثَّرى بِبُقعَتِكَ، وَالُمختارِ اللّهِ لها سُرعَةَ اللَّحاقِ بِكَ، قَلَّ يا رَسولَ اللّهِ عَن صَفِيَّتِكَ صَبري، وعَفا عَن سَيِّدَةِ نِساءِ العالَمينَ تَجَلُّدي، إلاّ أنَّ لي فِي التَّأَسّي بِسُنَّتِكَ في فُرقَتِكَ مَوضِعَ تَعَزٍّ، فَلَقَد وَسَّدتُكَ في مَلحودَةِ قَبرِكَ، وفاضَت نَفسُكَ بَينَ نَحري وصَدري. بَلى، وفي كِتابِ اللّهِ لي أنعَمُ القَبولِ، إنّا للّهِ وإنّا إلَيهِ راجِعونَ، قَدِ استُرجِعَتِ الوَديعَةُ واُخِذَتِ الرَّهينَةُ، واُخلِسَتِ الزَّهراءُ، فَما أقبَحَ الخَضراءَ وَالغَبراءَ يا رَسولَ اللّهِ! أمّا حُزني فَسَرمَدٌ، وأمّا لَيلي فَمُسَهَّدٌ، وهُمٌّ لا يَبرَحُ مِن قَلبي أو يَختارَ اللّهُ لي دارَكَ الَّتي أنتَ فيها مُقيمٌ، كَمَدٌ مُقَيِّحٌ، وهَمٌّ مُهَيِّجٌ، سَرعانَ ما فُرِّقَ بَينَنا وإلَى اللّهِ أشكو، وسَتُنَبِّئُكَ ابنَتُكَ بِتَظافُرِ اُمَّتِكَ عَلى هَضمِها، فَأَحفِهَا السُّؤالَ وَاستَخبِرهَا الحالَ، فَكَم مِن غَليلٍ مُعتَلِجٍ بِصَدرِها لَم تَجِد إلى بَثِّهِ سَبيلاً، وسَتَقولُ ويَحكُمُ اللّهُ وهُوَ خَيرُ الحاكِمينَ. سَلامَ مُوَدِّعٍ لا قالٍ ولا سَئِمٍ، فَإِن أنصَرِف فَلا عَن مَلالَةٍ، وإن أقُم فَلا عَن سوءِ ظَنٍّ بِما وَعَدَ اللّهُ الصّابِرينَ. ⩴ «سلام من بر تو، اى پيامبر خدا و سلام بر تو، از جانب دخترت؛ همو كه اينك به ديدار تو آمد و از من جدا گشت و در آرامگاه تو در خاك خُفت و خدا خواست كه زودتر به تو ملحق شود. اى پيامبر خدا! از فراق دختِ برگزيده‌ات، شكيبايى‌ام كم شده است و از جدايى سَرور زنان عالم، توانم را از كف داده‌ام؛ امّا تأسّى به سنّت تو و غم و دردى كه از فراقت كشيدم، موجب تسليت من است؛ زيرا من خود، تو را در لحدِ آرامگاهت نهادم و در حالى جان دادى كه سَرت به سينه من چسبيده بود. آرى، در كتاب خدا براى من، بهترين عامل پذيرش [و تحمّل اين مصيبتها] وجود دارد: ﴿ما همه از آنِ خداييم و همه به سوى او باز مى‌گرديم﴾. هر آينه امانت، پس گرفته شد و گرو دريافت گرديد و زهرا از كفم ربوده شد. اى پيامبر خدا! اينك، اين آسمان نيلگون و اين زمين تيره، چه زشت در نظرم جلوه مى‌كنند! اندوهم هميشگى است و شب‌هايم به بيدارى مى‌گذرد و اندوه، هرگز از دلم رخت بر نمى‌بندد، تا آن گاه كه خداوند، خانه‌اى را كه تو در آن جاى گرفته‌اى، برايم بر گزيند [و به تو ملحق شوم]. مرا غصّه‌اى است بس دل‌خراش و اندوهى كه آرام و قرار نمى‌گذارد. چه زود ميان ما جدايى افتاد. شكايت خود را پيشِ خدا مى‌برم. دخترت از همدست شدن امّتت در ستم بر او، به تو گزارش خواهد داد. همه ماجرا را از او بپرس و اوضاع و احوال را از او جويا شو ؛ زيرا چه بسا غم‌هاى سوزانى در سينه‌اش داشت و راهى براى بيان آنها نمى‌يافت ؛ ولى اكنون [به تو]خواهد گفت و خدا هم داورى مى‌كند و او بهترينِ داوران است. اينك با تو بدرود مى‌گويم،بدرودِ وداع كننده‌اى كه نه خشمگين است و نه خسته و بيزار ؛ زيرا اگر از اين جا بروم، از روى ملال [و خستگى] نيست و اگر بمانم، به واسطه بدگمانى به وعده‌اى كه خداوند به شكيبايان داده است، نيست». ◌ الكافی: ج۱ ص۴۵۸ ح۳ سلام‌الله علیها @Nahjolbalaghe2
40.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 روضه حضرت صدیقه شهیده از زبان عالم ربانی و فقيه اهل بيت مرحوم آیت الله حاج شيخ عباس حاجیانی @Nahjolbalaghe2
زیارت حضرت زهرا ص درزاد المعاد.pdf
144.4K
🌹کاملترین زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها-pdf @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۶۲ الی ۶۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی 🖤 دل هاى فرو رفته
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۶۲ الی ۶۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ اما به آنها خطاب مى شود: فریاد نکنید و ناله نزنید که شما امروز از ناحیه ما یارى نخواهید شد ! (لا تَجْأَرُوا الْیَوْمَ إِنَّکُمْ مِنّا لا تُنْصَرُونَ). ذکر خصوص مترفین در اینجا با این که گنهکاران منحصر به آنها نیستند یا به خاطر آن است که آنها سردمداران گمراهى و ضلالتند، و یا براى آن که مجازات در مورد آنها دردناک تر خواهد بود. ضمناً، منظور از عذاب در اینجا ممکن است عذاب دنیا، یا عذاب آخرت و یا هر دو باشد، یعنى هنگامى که عذاب دردناک الهى در این جهان یا آن جهان دامانشان را فرا مى گیرد، نعره و فریاد بر مى آورند و استغاثه مى کنند، اما بدیهى است در آن هنگام کار از کار گذشته و راه بازگشت وجود ندارد. * * * آیه بعد، در حقیقت بیان علت این سرنوشت شوم است، مى گوید: در گذشته آیات من به طور مداوم بر شما خوانده مى شد اما به جاى این که از آن، درس بیاموزید و بیدار شوید، اعراض مى کردید و به عقب باز مى گشتید (قَدْ کانَتْ آیاتِی تُتْلى عَلَیْکُمْ فَکُنْتُمْ عَلى أَعْقابِکُمْ تَنْکِصُونَ). تَنْکِصُون از ماده نکوص به معنى عقب، عقب بر گشتن است، و أعقاب جمع عقب (بر وزن جهش) به معنى پاشنه پا است، مجموع این جمله کنایه از کسى است که سخن نامطلوبى را مى شنود و به قدرى نگران و وحشت زده مى شود که بر پاشنه پایش به عقب باز مى گردد. * * * نه تنها در برابر شنیدن آیات الهى عقب گرد مى کردید که در برابر آن حالت استکبار به خود مى گرفتید (مُسْتَکْبِرِینَ بِهِ).(۳) علاوه بر این جلسات شب نشینى تشکیل مى دادید و از پیامبر، قرآن و مؤمنان بدگوئى مى نمودید (سامِراً تَهْجُرُونَ). سامراً از ماده سمر (بر وزن ثمر) به معنى گفتگوهاى شبابه است. بعضى از مفسران گفته اند: معنى اصلى این ماده سایه ماه در شب است که تاریکى و سفیدى در آن آمیخته شده. و از آنجا که گفتگوهاى شبانه گاه در سایه ماهتاب انجام مى شود ـ چنان که نقل کرده اند مشرکان عرب شب هاى ماهتابى در اطراف کعبه جمع مى شدند و بر ضد پیامبر(صلى الله علیه وآله) سخن مى گفتند ـ این واژه در مورد آن به کار رفته، و اگر مى بینیم به افراد گندم گون و یا خود گندم، سمراء گفته مى شود به خاطر آن است که سفیدى آن با کمى تیرگى آمیخته شده است. تَهْجُرُونَ از ماده هجر (بر وزن فجر) در اصل، به معنى دورى کردن و جدائى است، سپس به معنى هذیان گفتن مریض نیز آمده; چرا که سخنانش در آن حالت ناخوش آیند و دور کننده است و نیز هجر (بر وزن کفر) به معنى فحش و ناسزا است که آن نیز مایه دورى و جدائى است. در آیه فوق، همین معنى اخیر منظور است یعنى شب ها تا مدت طولانى بیدار مى مانید، همچون بیماران هذیان مى گوئید و فحش و ناسزا مى دهید. و این راه و رسم افراد بى منطق و در عین حال ضعیف و زبون است، به جاى این که روز روشن با شهامت، بر منطق و دلیل تکیه کنند، شب هاى تاریک که چشم مردم در خواب است را انتخاب کرده و براى پیشبرد اهداف شوم یا تسکین ناراحتى هاى درون و گشودن عقده ها به ناسزاگوئى مى پردازند. قرآن مى گوید: مایه بدبختى شما و عذاب دردناک الهى این بود که: شما نه شهامت پذیرش حق داشتید، نه متواضعانه در برابر آیات خدا زانو مى زدید، و نه بر خورد شما با پیامبر(صلى الله علیه وآله)، یک بر خورد منطقى و صحیح بود که اگر چنین بود راه حق را پیدا مى کردید. * * * ✍ پی نوشت: ۳ ـ در این که ضمیر بِهِ به کدام کلمه باز مى گردد در میان مفسران گفتگو است: بعضى آن را به مسجد الحرام و حرم مکّه باز گردانده اند، نظر به این که استکبار آنها به اتکاء این بود که خود را صاحبان حرم و متولیان خانه خدا مى دانستند، ولى این احتمال ضعیف است; زیرا در آیات گذشته مطلقاً سخن از کعبه و حرم در میان نبوده است، بکله ظاهر این است که: این ضمیر به قرآن مجید یا پیامبر باز مى گردد، یعنى شما در برابر آیات قرآن و پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) استکبار داشتید. و یا اشاره به حالت عقب گرد آنها است که شما با این عقب گرد قصر استکبار و بى اعتنائى داشتید. ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام: إنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) لَمْ تَزَلْ مَظْلُومَةً مِنْ حَقِّهَا مَمْنُوعَةً، وَ عَنْ مِيرَاثِهَا مَدْفُوعَةً، لَمْ تُحْفَظْ فِيهَا وَصِيَّةُ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) ، وَ لاَ رُعِيَ فِيهَا حَقُّهُ، وَ لاَ حَقُّ اَللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)، وَ كَفَى بِاللَّهِ حَاكِماً وَ مِنَ اَلظَّالِمِينَ مُنْتَقِماً ▪️فـاطـمه دختر پيامـبر خـدا(ص) همواره مظلـوم بود و از حق خود و ارث پدر محـروم گرديد و درباره او به توصيه رسـول خدا(ص)عمل نشد و حق پيـامبـر و خداى بزرگ نسبت به فاطـمه مراعات نشد و خدا به عنوان داور و انتقام گيرنده از ستمگران كافى است. 📚 امالى شيخ طوسى: ص ۱۵۵، ح ۲۵۸ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️❓چرا حکومت امیرالمومنین(ع) دوام پیدا نکرد؟! ➕ یک پاسخ متفاوت با همه پاسخ‌هایی که تاکنون شنیده‌اید 🎥 حجت‌الاسلام پناهیان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و یازده 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﺳﺨﻦ ﻭ ﺷﻌﺮ ﺍﻧﻄﺎﻛﻲ ﺩﺭﺑﺎﺭ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و دوازده 🔷 ↩️ ﺭﺍﻥ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﻱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻳﮓ ﺧﻮﺭﺍﻙ ﺍﻧﺪﺍﺯ ﻭ ﺑﭙﺰ ﻭ ﻛﺎﺳﻪ ﻫﺎﺋﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻴﺮ ﭘﺎﻙ ﻟﺒﺎﻟﺐ ﺳﺎﺯ ﻭ ﻫﺎﺷﻤﻴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﻣﻦ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻦ، ﺗﺎ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻡ ﻛﻪ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﮔﺎﺭ ﻣﻦ ﻭ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺳﺨﻦ ﮔﻮﻳﻢ. ﻋﻠﻲ ﺑﻔﺮﻣﺎﻥ ﻣﺼﻄﻔﻲ ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ ﻭ ﺑﻨﻲ ﻫﺎﺷﻢ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻬﻤﺎﻧﻲ ﺩﻋﻮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ، ﻭ ﺯﻫﻲ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻨﻨﺪﻩ، ﻫﻤﻪ ﺑﻨﻲ ﻫﺎﺷﻢ ﻭ ﺧﻮﻳﺸﺎﻥ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ﻛﺴﻲ ﻧﻤﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﻋﻮﺕ ﺭﺍ ﻧﭙﺬﻳﺮﻓﺘﻪ [جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 154] ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻳﻦ ﺩﻋﻮﺕ ﺷﺪﮔﺎﻥ، ﭼﻬﻞ ﺗﻦ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺍﺯ ﺭﺟﺎﻝ ﻋﺮﺏ ﺑﺸﻤﺎﺭ ﻣﻲ‌ﺁﻣﺪﻧﺪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻃﻪ ﻭ ﺑﺴﺘﮕﺎﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺑﻪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺍﻣﻴﺪ ﺩﺍﺷﺖ ﭼﻮﻥ ﺑﺨﺪﻣﺖ ﺁﻣﺪﻧﺪ، ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺑﺎ ﭘﺎﻛﺪﻟﻲ ﺧﻮﺵ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﮔﻔﺖ. ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﺎﻱ ﺧﻮﻳﺶ ﺁﺭﻣﻴﺪﻧﺪ ﻭ ﺳﻔﺮﻩ ﺍﻱ ﺍﺷﺘﻬﺎ ﺍﻧﮕﻴﺰ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺷﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻨﺪ ﻭ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ ﺗﺎ ﺧﻮﺭﺍﻙ ﮔﻮﺍﺭﺍﻳﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻏﺬﺍﻫﺎ ﺭﺍ ﺧﻮﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﺷﻴﺮﻫﺎ ﺭﺍ ﻧﻮﺷﻴﺪﻧﺪ، ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻛﻔﺎﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﭼﻪ ﺧﻮﺭﺍﻙ، ﺁﻧﭽﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻮﺩ، ﺑﺎﻗﻲ ﻣﺎﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ، ﺁﻥ ﻃﻌﺎﻡ ﺑﺎﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﻱ ﻛﻢ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﮔﺮﺳﻨﻪ ﺍﻱ ﺭﺍ ﺳﻴﺮ ﻧﻤﻲ ﻛﺮﺩ. ﺍﻳﻦ ﻣﻌﺠﺰﻩ ﻣﺼﻄﻔﻲ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﻋﻠﻲ ﺍﺳﺖ، ﻣﺎ ﺍﺯ ﻗﻮﻝ ﺍﻭ ﺑﺎﺯ ﮔﻮ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﻢ. ﺳﭙﺲ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺁﻭﺭﻱ ﻭ ﭘﺮﺩﻩ ﺑﺮﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﺑﻌﺜﺖ ﺧﻮﺩ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻭ ﺍﺑﻲ ﻟﻬﺐ ﺑﻲ ﺩﺭﻧﻚ ﺳﺨﻦ ﭘﻴﻤﺒﺮﺩ ﺭﺍ ﻗﻄﻊ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺳﺨﺖ ﺑﻪ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﺁﻣﻴﺨﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﻣﺮﺩﻡ، ﻃﻪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺭﺍﻙ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺟﺎﺩﻭ ﻛﺮﺩ. ﻫﺎﻥ ﺍﺯ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﻭ ﺳﺮﮔﺮﺩﺍﻧﻲ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ. ﺑﺮﺧﻴﺰﻳﺪ ﻭ ﻣﺤﻤﺪ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺍﻭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻋﻮﺕ ﺧﻮﺩ ﺑﻔﺮﻳﺒﺪ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭﻳﺎﺑﺪ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 جلسه چهاردهم بخش دوم 📝 محور سخنرانی: ✔️
15_1_Be_Vaghte_Shaam_1403_05_29_Mashhad_Moghadas_Aminikhaah.ir.mp3
31.67M
🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 جلسه پانزدهم بخش اول 📝 محور سخنرانی: ✔️ "هدف تاریخی یهود: تشکیل حکومت در اورشلیم و زمینه‌سازی برای حکومت مسیح ✔️ بررسی آیات ابتدایی از سوره مبارکه اسراء (بنی‌اسرائیل) ✔️ چالش اساسی بنی‌اسرائیل در طول تاریخ: فاصله گرفتن از نگاه آمیخته با توکل به خدا ✔️دوگانه‌ای برگرفته از قرآن: توکل به خدا یا دوستی با شیطان ✔️ راز ماندگاری در نگاه قرآن: شکرگذار بودن ✔️ حکم‌نهایی خداوند بر بنی‌اسرائیل در تورات: قطعا دو بار در زمین فساد می‌کنید و هر بار شما را نابود می‌کنم ✔️ فساد اول و دوم بنی‌اسرائیل: قتل امیرالمؤمنین و امام حسین (علیهماالسلام) ✔️ شواهد قرآنی و تاریخی حاکی از عدم تحقق دو بار نابودی یهودیان تا زمان حاضر است ✔️ رشته‌ای از خدا و یا رشته‌ای از مردم؛ راه خروج بنی‌اسرائیل از ذلت ✔️ ویژگی نابودی دوم: پایان همیشگی حکومت بنی‌اسرائیل در تاریخ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَفَلَمْ يَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ أَمْ جَاءَهُم مَّا لَمْ يَأْتِ آبَاءَهُمُ الْأَوَّلِينَ آیا آنها در این گفتار (الهى) نیندیشیدند، یا این که چیزى براى آنان آمده که براى نیاکانشان نیامده است؟! (مؤمنون/68) * أَمْ لَمْ يَعْرِفُوا رَسُولَهُمْ فَهُمْ لَهُ مُنكِرُونَ یا این که پیامبرشان را نشناختند (وازسوابق او آگاه نیستند)، از این رو او را انکار مى کنند؟! (مؤمنون/69) * أَمْ يَقُولُونَ بِهِ جِنَّةٌ ۚ بَلْ جَاءَهُم بِالْحَقِّ وَأَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ كَارِهُونَ یا مى گویند او به جنون مبتلا است؟! (چنین نیست) بلکه او حق را براى آنان آورده. امّا بیشترشان از حق کراهت دارند (و گریزانند). (مؤمنون/70) * وَلَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْوَاءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ ۚ بَلْ أَتَيْنَاهُم بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَن ذِكْرِهِم مُّعْرِضُونَ و اگر حق از هوسهاى آنها پیروى مى کرد، آسمانها و زمین و همه کسانى که در آنها هستند تباه مى شدند. و ما به آنها چیزى دادیم که مایه یادآورى (و عزّت و شرف) آنهاست، امّا آنان از آنچه مایه یادآورى (و عزت) آنهاست رویگردانند. (مؤمنون/71) * أَمْ تَسْأَلُهُمْ خَرْجًا فَخَرَاجُ رَبِّكَ خَيْرٌ ۖ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ یا این که تو از آنها مزد و هزینه اى (در برابر دعوتت) مى خواهى؟ با این که مزد پروردگارت بهتر، و او بهترین روزى دهندگان است. (مؤمنون/72) * وَإِنَّكَ لَتَدْعُوهُمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ به یقین، تو آنان را به راه راست دعوت مى کنى. (مؤمنون/73) * وَإِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ عَنِ الصِّرَاطِ لَنَاكِبُونَ امّا کسانى که به آخرت ایمان ندارند از این راه منحرف مى شوند. (مؤمنون/74) @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۶۲ الی ۶۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ اما به آنها خط
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۶۸ الی ۷۴ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی 🔸 بهانه هاى رنگارنگ منکران در تعقیب آیات گذشته، که سخن از اعراض و استکبار کفار در برابر پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) بود، در آیات مورد بحث از بهانه هائى که ممکن است آنها براى خود در این زمینه بتراشند، و پاسخ دندان شکن آن، سخن مى گوید، ضمناً علل واقعى اعراض و روى گردانى آنها را نیز شرح مى دهد، که در پنج قسمت خلاصه مى شود: نخست مى گوید: آیا آنها در این گفتار (آیات الهى) تدبر و اندیشه نکردند ؟ (أَ فَلَمْ یَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ). آرى، نخستین عامل بدبختى آنها تعطیل اندیشه و تفکر در محتواى دعوت تو است، که اگر بود، مشکلات آنها حل مى شد. در دومین مرحله مى گوید: یا این که مطالبى براى آنها آمده است که براى نیاکانشان نیامده ؟! (أَمْ جاءَهُمْ ما لَمْ یَأْتِ آباءَهُمُ الأَوَّلِینَ). یعنى اگر توحید و معاد و دعوت به نیکیها و پاکیها تنها از ناحیه تو بود، ممکن بود بهانه کنند که اینها سخنان نو ظهورى است که ما نمى توانیم زیر بار آن برویم. و نیز مى توانستند بگویند: اگر این مطالب حق بود، چرا خدا ـ که به همه انسان ها نظر لطف و مرحمت دارد ـ براى گذشتگان نفرستاد؟! ولى با توجه به این که: محتواى دعوت تو از نظر اصول و اساس همان محتواى دعوت همه پیامبران است، این بهانه جوئى ها بى معنى است. * * * در سومین مرحله، مى گوید: یا این که آنها پیامبرشان را نشناختند، لذا او را انکار مى کنند (أَمْ لَمْ یَعْرِفُوا رَسُولَهُمْ فَهُمْ لَهُ مُنْکِرُونَ). یعنى اگر این دعوت از ناحیه شخص مرموز یا مشکوکى صورت گرفته بود، ممکن بود بگویند: سخنانش حق است، اما خودش شخص ناشناخته و مرموزى است، نمى توان به ظاهر سخنانش فریب خورد. اما اینها سابقه تو را به خوبى مى دانند، در گذشته محمّد امین ات مى خواندند، به عقل، دانش و امانت تو معترف بودند، پدر و مادر و قبیله ات را به خوبى مى شناسند، پس جائى براى این گونه بهانه ها نیز نیست. * * * در چهارمین مرحله، مى گوید: یا این که مى گویند: او دیوانه است ؟! (أَمْ یَقُولُونَ بِهِ جِنَّةٌ). یعنى شخص او را به خوبى مى شناسیم، مشکوک و مرموز نیست، اما به عقل و فکر او ایمان نداریم، چه بسا این سخنان را از روى جنون مى گوید; چرا که با افکار عمومى محیط هماهنگ نیست و این ناهماهنگى و سنت شکنى، خود دلیل بر دیوانگى است!. قرآن بلافاصله براى نفى این بهانه جوئى نیز مى گوید: پیامبر براى آنها حق آورده است و سخنانش گواه بر این حقیقت است (بَلْ جاءَهُمْ بِالْحَقِّ). عیب کار اینجا است که آنها از حق کراهت دارند ! (وَ أَکْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ کارِهُونَ). آرى، اینها سخنان حکیمانه است منتها چون با تمایلات هوس آلود این گروه هماهنگ نیست، آن را نفى کرده و بر چسب افکار جنون آمیز، به آن مى زنند!. * * * در حالى که هیچ لزومى ندارد حق تابع تمایلات مردم باشد، که: اگر حق از هوس هاى آنها پیروى مى کرد و جهان هستى بر طبق تمایل آنها گردش داشت آسمان ها، زمین و هر آن کس در آنها است تباه مى شدند ! (وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الأَرْضُ وَ مَنْ فِیهِنَّ). زیرا هوا و هوس هاى مردم معیار و ضابطه اى ندارد، بلکه، در بسیارى از موارد به سوى زشتى ها مى گراید. اگر قوانین هستى تابع این تمایلات انحرافى مى شد، هرج و مرج و فساد سراسر جهان را فرا مى گرفت!. سپس براى تأکید بیشتر، روى این موضوع مى گوید: بلکه ما قرآنى به آنها دادیم که مایه تذکر، یادآورى، توجه به خدا و مایه شرف، آبرو و حیثیت آنها است، ولى آنها از چیزى که مایه یاد آورى و شرف و آبروى آنها است روى گردانند (بَلْ أَتَیْناهُمْ بِذِکْرِهِمْ فَهُمْ عَنْ ذِکْرِهِمْ مُعْرِضُونَ).(۱) * * * در پنجمین و آخرین مرحله مى گوید: آیا بهانه فرار آنها از حق این است که تو از آنها اجر، مزد و هزینه اى در برابر دعوتت تقاضا مى کنى؟ در حالى که رزق پروردگارت براى تو بهتر است و او بهترین روزى دهندگان است (أَمْ تَسْأَلُهُمْ خَرْجاً فَخَراجُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَ هُوَ خَیْرُ الرّازِقِینَ).(۲) ✍ پی نوشت: ۱ ـ تعبیر به ذِکْرِهِم ممکن است به معنى یادآورى آنها و بیداریشان تفسیر شود. و ممکن است به معنى شرف و حیثیت و یاد آنها در جامعه بشرى بوده باشد. در عین حال این دو معنى با هم منافاتى ندارد و ما از هر دو معنى در تفسیر آیه استفاده کردیم. ۲ ـ خرج و خراج از ماده خروج به معنى چیزى است که از مال انسان و یا از زمین زراعتى خارج مى گردد، ولى خرج معنى وسیع ترى از خراج دارد. خرج چنان که راغب در مفردات مى گوید: نقطه مقابل دخل است، ولى خراج معمولاً مالیات یا مال الاجاره اى است که براى زمین تعیین مى شود. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2