فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨
💠نتیجه خوبی به اهل بیت❗️
ما با چه بزرگواران کریمی طرف هستیم
❇️باسخنرانی #مسعود_عالی
⬇️⬇️
⚘ @Nahjolbalaghe2
🌷
💥عجیب و حیرت انگیز
🔴معجزه زنده شدن مرده با دعاي امام حسين ع
يحييبنامّطويل[1] كه از چهرههاي برجسته مكتب تشيّع بوده و ساليان زيادي از عمر خود را نزد حضرت سيّدالشهدا و امام زين العابدين(ع) گذرانده است نقل ميكند که روزي خدمت حضرت سيّدالشهدا(ع) مشرّف شدم و با حضرت در مورد مسائل ديني گفتگو ميكردم، ناگهان جواني كه در حال گريه و ناله بود به منزل حضرت آمد، به ايشان سلام كرد و گفت: مولاي من! لحظاتي پيش مادرم از دنيا رفت و من با مشكلي مواجه شدهام. حضرت فرمود: مشكلت را بازگو كن. او گفت: مادرم ثروت فراواني داشت و اجازه تصرّف در مال را به من نميداد؛ و میگفت تا خودم چگونگي تصرف مالم را به تو بیان نکردهام، حق نداري از آن استفاده نمايي و تا آخر عمر در اين مورد صحبتي نكرد و هم اكنون دارفاني را وداع گفت. حال نميدانم چگونه از اين مال استفاده كنم.
حضرت رو به من و آن جوان كرد و فرمود: با هم به منزل اين جوانِ مصیبت زده برويم. به همراه حضرت وارد منزل آن جوان شديم، جنازه اين مادر در وسط اتاق بود و پارچهاي بر روي آن كشيده شده بود. حضرت در گوشهای به پروردگار عرض كرد: خدايا! اين زن را لحظاتي زنده كن تا مشكل فرزند خود را حل كند. ناگهان ديدم آن زن پارچه را از روي جسد خود برداشت و بر روي زمين نشست. ذكر شهادتين را بر زبان جاري كرد و بار ديگر به وحدانيت پروردگار و رسالت رسولخاتم(ص) اقرار نمود؛ سپس به اطراف خود نگاه كرد و متوجّه شد حضرت سيّدالشهدا(ع) در گوشهای ايستاده است. به حضرت عرض كرد: مولاي من! چرا وارد اتاق نميشويد! امام وارد اتاق شده و در گوشهاي نشستند و فرمودند: براي اموالت وصيّت كن، زيرا بايد به زودي به سراي باقي بازگردي.
آن زن خطاب به حضرت عرض كرد: مولاي من يك سوّم از اموالم را به شما ميبخشم؛ زيرا ميدانم شما براي مصارف شخصي خود استفاده نميكنيد، بلكه اين اموال را براي پيشبرد اهداف اسلامي مصرف ميكنيد. از آن جايي كه فرزند ديگري ندارم، باقي اموال را به پسرم ميدهم؛ امّا براي استفاده از آن شرطي دارم. اگر فرزندم به شما علاقهمند است و مكتب شما را ميپذيرد، ميتواند از اموالم استفاده كند؛ امّا اگر با شما مخالفت كند، راضي نيستم در اموالم تصرف كند.
آن زن در ادامه به حضرت گفت: درخواستي از شما دارم. حضرت فرمود: چه درخواستي داری؟ آن زن عرضه داشت: بعد از مرگم، شما مرا به خاك سپرده و بر جنازهام نماز بخوانيد. بعد از اين گفتوگو آن زن به سراي باقي شتافت و حضرت به وصاياي اين زن عمل نمود.»[2]
[1]. يحيي بن امّ الطويل یکی از ياران پرشور و از نزديكان خاص امام سجاد(ع) بود. او در كوفه و در عصر حكومت حجاج با صداي بلند در ميان مردم ميگفت: «هركس علي را سبّ كند، لعنت خدا بر او باد. ما از مروان و معبودهايي كه غير از خدا گرفتهاند، بيزاريم». حجاج به خاطر اين اعتراضات و سخنان پرشور او را به شهادت رساند. (تنقيح المقال:3/312؛ معجم رجال الحديث:20/35)
📚[2]. چهره درخشان حسين بن علي8: 12-13؛ کرامات حسينيه و عبّاسيه8: 40-41.
📚برگرفته از کتاب آئین اشک و عزا در سوگ سیدالشهدا(ع) نوشته استاد حسین انصاریان
✨🌺🍃
________________
@Abraarسیاسیاجتماعی
@Nahjolbalaghe2مذهبی
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📌فراز ٣ ✍خطبه ١ نهج البلاغه دشتی 🎇🎇🎇🎇🎇#خطبه١🎇🎇🎇🎇🎇 آغاز آفرینش آسمان و ... ✔️راه های خدا شناسی
💥
✅شرح نهج البلاغه (خطبه اول بخش سوم)، آیت الله مکارم شیرازی
🔹آنچه تا کنون در این خطبه بسیار مهم گذشت، اشارات دقیق و پرمعنایى درباره معرفت و شناخت خدا و صفات گوناگون او بود که نخستین مرحله معرف انسانى است و از این فراز به بعد از آفرینش جهان و چگونگى آغاز خلقت و عجایب آسمانها و زمین سخن به میان مى آید، هر چند از یک نظر تکمیلى است بر بحث گذشته پیرامون صفات خداوند.
🔹در آغاز مى فرماید: «آفرینش را بدون نیاز به اندیشه و فکر و استفاده از تجربه و بى آن که حرکتى ایجاد کند و درباره تصمیمى بیندیشد ایجاد کرد و آغاز نمود (أنْشَأ(۱) الْخَلْقَ إنْشاءً وَ ابْتَدأهُ اِبْتِداءً بِلا رَوِیَّة(۲) أجالَها(۳) وَلا تَجْرِبَة اسْتَفادَها وَلا حَرَکَة أحْدَثَها وَلا هَمامَةِ(۴) نَفْس اضْطَرَبَ فیها).
🔹در این جا امام(علیه السلام) آفرینش الهى را از کارهاى مخلوقات به کلّى جدا مى شمرد. چرا که مثلا انسان هنگامى که مى خواهد کارى را انجام دهد، اگر مسبوق به سابقه اى نباشد، درباره آن مى اندیشد و با ابتکار خود به سراغ آن مى رود و اگر مسبوق به سابقه اى باشد از تجارب دیگران یا از تجارب خودش بهره گیرى مى کند و گاه در درون ذهن او حرکت گسترده اى در اندیشه ها پیدا مى شود; روى مقدّمات مسأله مى اندیشد و از آن به سراغ نتیجه ها مى رود و گاه در تردید و تزلزل باقى مى ماند و سرانجام یک طرف را انتخاب کرده به پیش مى رود.
🔹هیچ یک از این چهار حالت، در ذات پاک خداوند و هنگام آفرینش اشیا نیست، نه نیاز به فکر و اندیشه دارد و نه تجربه قبلى، نه حرکت فکرى روى مقدّمات و نتیجه ها و نه تزلزل و اضطراب در تصمیم گیرى ها. اراده کردن همان و ایجاد شدن موجودات همان:
《اِنَّما اَمْرُهُ اِذا اَرادَ شَیْئاً اَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ; فرمان او چنین است که هرگاه چیزى را اراده کند تنها به آن مى گوید: موجود باش! آن نیز بى درنگ موجود میشود》.(۵)
🌱ادامه دارد...
⚘
@Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرخطبههاینهجالبلاغه
.
✅آشتیبا #نهجالبلاغه
🔹جرج جرداق مسیحی(استاد ادبیات عرب لبنان) در نوشته هایش آورده است:
«جاذبه های کلمات امام علی علیه السلام شوری در من ایجاد کرد که 200 بار نهج البلاغه را مطالعه کردم...»
🔹مرحوم استاد محمد دشتی(مترجم نهج البلاغه) در سرآغاز ترجمه خود این جمله را آورده است و ذکر می کند:
" وقتی این متن را خواندم چنان بر خود لرزیدم و به تعصب و غرور اعتقادی من ضربه وارد شد که تا مدتی حالت عادی نداشتم. بر خود نفرین کردم که چرا یک مسیحی، 200 بار نهج البلاغه را می خواند اما من که خود را از شیعیان امام علی (ع) می شمارم و ادعای محبت و ولایت او را دارم به راستی چند بار نهج البلاغه را خوانده ام؟"
#کانالمذهبی _ #تخصصینهجالبلاغه
⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : افراد جدید را به محافل حسینی دعوت کنیم
👤 #حجت_الاسلام_حسینی_قمی
⬇️⬇️
⚘ @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📚 #معرفی_اجمالی نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی 💠حجه الاسلام مهدوی ارفع #شماره_1 زمان 2:38 ⚘ @Nahjolb
معرفی اجمالی -2.mp3
5.15M
📚 #معرفی_اجمالی نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی
💠حجه الاسلام مهدوی ارفع
#شماره_2
زمان 2:40
⚘ @Nahjolbalaghe2
از غدیر تا کربلا🌀
✅امام علی(ع) در هنگام مراجعت از جنگ صفین در سرزمین کربلا توقف کرد و نماز صبح را در آنجا به جا آورد.
سپس مقداری از خاک آن زمین را برداشت و بویید و به جای تعقیب نماز گفت :
《واهاً لَکَ أیُّتُها التُّربَة لَیُحشَرَنَّ مِنکَ أقوامٍ یَدخُلونَ الجَنَةَ بِغَیر حِساب》
🔺شگفتا از تو ای خاک، قومی از تو بیرون می آیند که قیامت بی حساب وارد محشر می شوند.
سپس به زمین اشاره کرد و فرمود :
《مَناخُرُ مَسارِعُ عُشاقٍ
شُهَداءٌ لایَبِقُهُم کانَ قَبلَهُم وَ لا یَلحَقُهُم مَن بَعدَه》
🔺اینجا سواران و قتلگاه عاشقان است، شهيدانى كه نه پيشینيان بر آنان سبقت جستهاند و نه آيندگان
بـه مقام آنان خواهند رسید.
📚منابع :
۱)بحار الانوار، ج۴۴، ص۲۵۵،ح۴
۲)فروغ ولایت،ص۵۶۴
۳)وقعه صفین
⚘ @Nahjolbalaghe2
هدایت شده از گل یاس
حدیث روز
فضیلت زیارت مرقد اباعبدالله الحسین (علیه السلام)
امام محمد باقر علیه السلام :
اویعلم الناس ما فی زیارت قبرالحسین (علیه السلام)من الفضل لما توا شوقا
اگر کسی مردم میدانستند که چه فضیلت در زیارت امام حسین (علیه السلام )است
از شوق زیارت می مردند
ثواب الاعمال ؛ص ۳۱۹
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
⚘eitaa.com/Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✨وَإِن يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِّن قَبْلِكَ وَإِلَي اللَّهِ تُرْجَعُ الأمُورُ
/فاطر(4)
🍃و اگر تو را تكذيب مى كنند (نگران مباش زيرا) پيامبران پيش از تو (نيز) تكذيب شده اند، و همه ى كارها به سوى خداوند بازمى گردد.
🔹- همه ى انبيا مخالف داشته اند و تكذيب حقّ، شيوه ى دائمى كفّار است. «كُذّبت رسل من قبلك»
- تاريخ تكرار مى شود. «يكذّبوك... كُذّبت رسل من قبلك»
🍂- كفّار با شخص كارى ندارند، با راه و هدف مخالفند هر كس نداى حقّ سر دهد مورد تكذيب قرار مى گيرد. «يكذّبوك - من قبلك»
🌿- تاريخ، بهترين مايه ى تسلّى در برابر مشكلات است. «كُذّبت رسل من قبلك»
- تكذيب مردم، ضربه اى به حقّانيّت وحى نمى زند، تكذيب شدگان پيش از تو همان فرستادگان ما بودند. «كُذّبت رسل»
- توجّه به معاد، انسان را در برابر حوادث تلخ مقاوم مى كند. «يكذبوك... الى اللّه ترجع الامور»
🍃- مخالفان حقّ بدانند كه لجاجت هاى آنان فراموش و رها نمى شود. «ترجع الامور»
#کانالمذهبی _ #تخصصینهجالبلاغه
⚘ @Nahjolbalaghe2
هدایت شده از گل یاس
چشم های خندان
پیامبراکرم صلی الله علیه واله:
یا فاطمه ؛کل عین باکیه یوم القیام الا عین بکت علی مصاب الحسین فانها ضاحکه مستبشره بنعیم الجنه
فاطمه جان !
روز قیامت هر چشمی گریان است ،مگر چشمی که در مصیبت وعزای حسین گریسته باشد،که ان چشم در قیامت خندان است وبه نعمت های بهشتی مژده داده میشود
بحار الانوار،ج ۴۴ ،ص ۲۳۹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جایگزین ۹۰۰ سال عبادت
/استاد علیاکبر رائفیپور
✅ #پیشنهاددانلود
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
#کانالمذهبی _ #تخصصینهجالبلاغه
⚘ @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
💥 ✅شرح نهج البلاغه (خطبه اول بخش سوم)، آیت الله مکارم شیرازی 🔹آنچه تا کنون در این خطبه بسیار مهم گ
💥
✅شرح و تفسیر خطبه ۱/بخش ۳
🔹به تعبیر دیگر این حالات چهارگانه، مربوط به تصمیم گیرى کسانى است که علم و قدرت محدودى دارند و لازمه آن نیاز به اندیشه یا تجارب دیگران و یا اضطراب و تردید است. امّا آن کس که علمش بى پایان و قدرتش نامحدود است، به هنگام آفرینش، هیچ یک از این حالات را نخواهد داشت.
🔹از آنچه در بالا گفته شد به خوبى استفاده مى شود که منظور از حرکت، در عبارت فوق، همان حرکت اندیشه در درون نفس است.
🔹ولى این احتمال نیز از سوى بعضى مفسّران داده شده است که منظور حرکت جسمانى خارجى است که لازمه اجسام است و خداوند برتر و بالاتر از جسم و جسمانیّات مى باشد.
🔹ولى معناى اوّل مناسبتر به نظر مى رسد، زیرا سه حالت دیگر که در عبارت بالا، قبل و بعد از آن آمده همه مربوط به تصمیم گیرى و اندیشه و تفکّر قبل از انجام عملى است.
🔹کوتاه سخن این که افعال خداوند از افعال بندگان به کلّى جداست زیرا او با علم به مصالح و مفاسد اشیا و آگاهى بر نظام احسن آفرینش و قدرت تامّ و کاملى که بر همه چیز دارد، با قاطعیّت اراده مى کند و بدون هیچ تزلزل و تردید و اندیشه و تجربه، موجودات را لباس وجود مى پوشاند. هم در آغاز آفرینش چنین است و هم در ادامه آفرینش.
🔹سپس به چگونگى آفرینش موجودات و تدبیر الهى در پیدایش اشیا طبق برنامه منظم و دقیق و نظم و ترتیب حساب شده اشاره کرده، مى فرماید: «خداوند آفرینش هر موجودى را به وقت خاصّش موکول کرد (چرا که آفرینش او تدریجى و روى برنامه زمان بندى شده، بود تا عظمت تدبیر و قدرت بى نظیر خویش را آشکارتر سازد)» (أحالَ الاَشیاءَ لاَوْقاتِها).
بعد از مسأله زمان بندى بودن آفرینش موجودات، به نظام خاص داخلى و ترکیبى آنها اشاره کرده و مى فرماید: «موجودات گوناگون را با یکدیگر التیام داد و در میان اشیاى متضاد، آشتى برقرار کرد» (وَلاَمَ(۶) بَیْنَ مُخْتَلِفاتِها).
🔹این از عجایب عالم آفرینش است که خداوند اشیا و موجودات مختلف را آن چنان به هم پیوسته و التیام داده که گویى همه یک چیزند. سرد و گرم، تاریک و نورانى، مرگ و زندگى و آب و آتش را به هم التیام داده است. در شجر اخضر (درخت سبز) نار و آتش آفریده و وجود انسان و حیوان و گیاه را ترکیبى از موادّ کاملا مختلف، با طبایع گوناگون خلق کرده است و حتّى میان روح و جسم ـ که از دو عالم مختلفند یکى مجرّد و نورانى و فوق العاده لطیف و دیگرى مادّى و ظلمانى و تاریک و خشن ـ پیوند عمیقى برقرار ساخت.
🔹سپس مى افزاید: «خداوند غرایز و طبایع آنها را در آنها قرار داد و به هر کدام طبیعتى مخصوص به خود و غریزه اى ویژه آن بخشید» (وَ غَرَّزَ(۷) غَرائِزَها).
🔹این در حقیقت یکى از حکمت هاى بالغه الهى است که آنچه را از هر موجودى انتظار مى رود به صورت طبیعى و خودجوش در آن آفریده، تا بدون نیاز به محرّکِ دیگر، در آن مسیر به راه افتد و از درون ذاتش براى برنامه ویژه اش هدایت شود که اگر این انگیزه هاى درون ذاتى، در موجودات نبود آثار اشیا دوام نداشت و نابسامانى و بى نظمى بر آنها حاکم مى شد.
🔹امروز درباره نهادهاى ذاتى انسان یا موجودات دیگر، دو تعبیر مختلف مى شود. گاه تعبیر به فطرت مى کنند و مى گویند خداشناسى فطرى انسان است و گاه تعبیر به غریزه، مثلا مى گویند انسان داراى غریزه جنسى است، یا مى گویند حرکات حیوانات عموماً جنبه غریزى دارد. این در واقع اصطلاحى است که دانشمندان بنابر آن گذارده اند. یکى را در مورد نهادهایى که جنبه فکرى دارد به کار مى برند (فطرت) و دیگرى را درباره نهادهایى که جنبه غیر فکرى یا عاطفى دارد (غریزه). ولى از نظر معناى لغوى هر دو به معناى خلقت و آفرینش مى باشد.
🌷
🔹 در آخرین جمله از فراز مورد بحث مى فرماید: «صفات ویژه آنها را همراهشان ساخت» (وَ اَلْزَمَها أشْباحَها).(۸)
🔹مفسّران نهج البلاغه دو تفسیر متفاوت براى این جمله بیان کرده اند. جمعى مانند «ابن ابى الحدید» معتقدند که جمله فوق اشاره به آن است که خداوند این غرایز را ثابت و پابرجا در موجودات قرار داده است (بنابراین ضمیر «الزمها» به غرایز برمى گردد) در نتیجه جمله مزبور تأکیدى است بر ثابت بودن غرایز موجودات.
🔹ولى بعضى دیگر گفته اند که منظور وجود تشخّصات ویژه براى هر موجودى است، یعنى خداوند به هر موجودى ویژگى هایى داد و بعد از آن که در علم خداوند جنبه کلّیت داشتند، در خارج به صورت جزئیّات و اشخاص درآمدند (بنابراین تفسیر، ضمیر «اَلْزَمَها» به اشیا برمى گردد) بعضى نیز هر دو تفسیر را به صورت دو احتمال ذکر کرده اند.
🔹ولى از آن جا که در تفسیر اوّل هماهنگى ضمیرها محفوظ نیست و به علاوه جمله جنبه تأکید پیدا مى کند نه بیان مطلب تازه، به نظر مى رسد تفسیر دوّم صحیحتر است.
🌱ادامه دارد...
⚘
eitaa.com/Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرخطبههاینهجالبلاغه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴وحشت قدرت های بزرگ ازمجالس امام حسین علیه السلام
🍃خاطره امام خمینی (ره) از ترس ساواکی ها از مجالس عزای اباعبدالله علیه السلام
🔹 قدرتهای بزرگ از دستگاه عظیم مردمی امام حسین علیه السلام میترسند
⬇️⬇️
⚘ @Nahjolbalaghe2
🇮🇷 @Abraar