eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨ ✅مهدی شناسی ۴ 🌥  ◀️ ﻣﺼﯿﺒﺖ ﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﮑﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ،ﭼﻮﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻧﯿﻢ ﻭ ﺭﻭﺯﻩ ﺭﺍ ﺧﻮﺩ
✅مهدی شناسی ◀️ﺑﯿﺎﯾﯿم،ﺧﺎﻟﺼﺎﻧﻪ ﻭ ﻣﻠﺘﻤﺴﺎﻧﻪ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺗﺎ ﺍﻣﺎﻣﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺑﺸﻨﺎﺳﺎﻧﺪ.ﻧﯿﺎﺯ،ﻃﻠﺐ ،ﺩﺭﺩ ﻭ ﻣﺼﯿﺒﺖ ﻣﺎ ،ﺑﺎﯾﺪ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺷﺪ.ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺟﺪﯼ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ ﻓﮑﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ! ◀️ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺑﻪ ﻣﺎ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ:"ﺍﻓﻀﻞ ﺍﻻ‌ﻋﻤﺎﻝ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺍﻟﻔﺮﺝ"ﺍﮔﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ،ﻫﺮ ﮐﺲ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻣﻬﺪﯼ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﻤﯿﺮﺩ،ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺧﯿﻤﻪ ﯼ ﺁﻗﺎ،ﺩﺭ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﺷﻬﯿﺪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ،ﭼﻪ ﭼﯿﺰ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺑﯿﺎﻥ ﮐﻨﻨﺪ؟ﮐﺪﺍﻡ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟ ◀️ﺁﯾﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ،ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺍﻣﺎﻣﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻦ،ﺧﻮﺩ ﻣﯽ ﺷﻨﺎﺳﻤﺶ ﻭ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻧﺒﻮﺩ ﻭ ﻇﻬﻮﺭ ﻭ ﻏﯿﺒﺘﺶ ﺑﺮﺍﯾﻢ ﻓﺮﻗﯽ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ؟ﯾﺎ ﻧﻪ،ﻣﻨﻈﻮﺭ،ﺁﻥ ﺍﻣﺎﻣﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺣﺠﺖ ﺧﻮﺩ،ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﺸﻨﺎﺳﺎﻧﺪ؟!ﻣﺮﺍﺩ،ﮐﺪﺍﻡ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟    ◀️ ﺍﯾﻦ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ،ﺍﯾﻦ ﺍﻓﻀﻞ ﺍﻋﻤﺎﻝ،ﺍﯾﻦ ﺩﺭ ﺧﯿﻤﻪ ﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﻮﺩﻥ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺮﮒ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻣﺮﺩﻥ،ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ،ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺣﺠﺖ ﺑﻮﺩﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ،ﺑﻪ ﻟﻄﻒ ﻭ ﻋﻨﺎﯾﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺳﺎﯾﻪ ﯼ ﺗﻮﺳﻞ ﻭ ﺗﻀﺮﻉ ﺑﻪ ﺩﺭﮔﺎﻩ ﺍﻭ ﺑﺸﻨﺎﺳﺪ. ◀️◀️ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ،ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻓﯿﺾ "ﻋﺮﻓﻨﯽ" ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ◀️ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺑﻪ  "ﻋﺮﻓﻨﯽ" ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺧﺎﺹ،ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﯾﻌﻨﯽ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻭ ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﺪﻥ ﺣﺠﺘﺶ ﺑﻪ ﺗﮏ ﺗﮏ ﻣﺮﺩﻡ. ◀️ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﺎ ﮐﻪ ﻣﻨﻈﺮ ﻧﻈﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ،ﻗﻠﺐ ﺁﻥ ﻫﺎﺳﺖ،ﭘﺲ ﺁﻥ ﺍﻣﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ،ﺍﻣﺎﻡ "ﺧﻠﻘﮑﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻧﻮﺍﺭﺍ ﻭ ﺟﻌﻠﮑﻢ ﺑﻪ ﻋﺮﺷﻪ ﻣﺤﺪﻗﯿﻦ"(1) ﺍﺳﺖ.     ◀️ ﺁﻥ ﺍﻣﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﯽ ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﺪ،ﺩﺭ ﻗﻠﺐ ﺍﺳﺖ.ﻧﻪ ﺩﺭ ﻣﮑﻪ ﻭ ﻣﺪﯾﻨﻪ ﻭ ﮐﻮﻓﻪ.ﺍﮔﺮ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﻪ "ﻋﺮﻓﻨﯽ" ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻋﺎﻡ ﺑﺎﺷﺪ،ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﯽ،ﻗﺒﻮﻟﺶ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯽ ﻭ ﺩﻭﺳﺘﺶ ﺑﺪﺍﺭﯼ،ﺍﻣﺎ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﮑﺸﯽ ﯾﺎ ﺩﺳﺘﺶ ﺭﺍ ﺑﺒﻨﺪﯼ ﻭ ﺩﺭ ﺭﯾﺴﻤﺎﻥ ﮐﻨﯽ. ◀️ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ،ﺯﻟﯿﺨﺎﯾﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﯼ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻋﺸﻖ ﯾﻮﺳﻒ،ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﻣﯽ ﮐﻨﯽ.ﭼﺮﺍ ﭼﻨﯿﻦ ﺍﺳﺖ؟ﭼﻮﻥ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺳﺘﯽ ﺧﻮﺩﺕ ﺑﻬﺮﻩ ﺑﺒﺮﯼ.ﭼﻮﻥ ﺧﻮﺩﺕ،ﻣﺘﮑﯽ ﺑﺮ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ،ﺍﻭﺭﺍ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ.ﺁﻥ ﻗﺪﺭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎﻭﺭ ﺩﺍﺭﯼ ﮐﻪ ﺯﻥ ﻫﺎﯼ ﻣﺼﺮ ﺭﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﯽ ﮐﻨﯽ ﺗﺎ ﺑﯿﺎﯾﻨﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺒﯿﻨﻨﺪ،ﺗﺎ ﻣﺪﺍﻡ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻧﮕﻮﯾﻨﺪ ﮐﻪ ﭼﺮﺍ ﺩﻭﺳﺘﺶ ﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺩﻧﺒﺎﻟﺶ ﻣﯽ ﺭﻭﯼ.ﺑﺮﺍﯼ ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﺪﻥ ﯾﻮﺳﻔﺖ،ﺗﺮﻧﺞ ﻭ ﮐﺎﺭﺩﯼ ﻣﯽ ﺁﻭﺭﯼ،ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺯﻥ ﻫﺎ ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻫﺎ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﯽ ﺗﺎ ﺻﺒﺮ ﮐﻨﻨﺪ،ﻭﻗﺘﯽ ﯾﻮﺳﻒ ﺁﻣﺪ،ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﻮﺳﺖ ﺑﮑﻨﻨﺪ.ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ ﺷﻨﺎﺧﺘﺶ ﭼﻄﻮﺭ ﺑﻮﺩﻩ؟ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ ﭼﻄﻮﺭ ﻋﺎﺷﻖ ﺑﻮﺩﻩ؟ﺍﯾﻦ ﻋﺸﻖ ﻭ ﺷﻨﺎﺧﺖ،ﻋﺸﻖ ﻭ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺧﻮﺩﺵ ﺑﻮﺩﻩ.ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﯿﻦ ﯾﻮﺳﻒ ﺭﺍ ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ ﮐﺮﺩ... 1)ﺯﯾﺎﺭﺕ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﯼ ﮐﺒﯿﺮﻩ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_267964955217625318.mp3
3.65M
✅ #دعای_سمات 🎤 بانوای گرم : #استاد_فرهمند 🌅 عصرهای جمعه که میشود دل می گیرد . دعای سمات می خوانیم تا روحمان ملکوتی شود ... التمـاس دعـای فـرج 🎧 گوش کنید و نشر دهید 📡 ✨🌺🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ به لطف دولت تدبیر و امید، نه تنها هیچ گشایشی در اقتصاد داخلی نداشتیم، بلایی بر سر سیاست خارجی‌مان آورده‌اند که بیا و ببین ⭕️ می گویند که ببندیم دهان مان را تا حداقل دین مان حفظ شود! امروز حرم ابی عبدالله بی زائر شد فردا نقشه تخریبش را بکشند و خاک بر سر شیر بچه‌های شیعیان مرتضی علی که سکوت پیشه کنند و بنشینند و نظاره‌گر داستان باشند. یادتان باشد بیزار ز جنگیم، ولی مرد جهادیم دادیم سر و دست، ولی باج ندادیم " درّ " نجف سینه ی ما از غم یاران خونین شد و مانند عقیق یمنی شد! یا فاطمه گفتیم، گذشتیم ز طوفان گفتیم "علی" ناشدنی هم شدنی شد آماده ی آنیم بپوشیم کفن را ایران که نمرده ست بگیرند یمن را ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
022.الحج.mp3
10.03M
✅ سوره‌ الحج 🎤صوت استاد خلیل الحصری #روش‌تحقیق 🌺مخصوص #روخوانی #روان‌خوانی و #تجوید کانال ‌قرآن‌و‌نهج‌البلاغه ⚘ @Nahjolbalaghe2 #صوت‌قرآن‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨ ✨ #بِسْمِ‌اللهِ‌الرَّحْمنِ‌الرَّحِيم✨ ✨وَلَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقَاء مَدْيَنَ قَالَ عَسَي رَبِّي
✨ ✨ ✨ ✨فَجَاءتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَي اسْتِحْيَاء قَالَتْ إِنَّ أَبِي يَدْعُوكَ لِيَجْزِيَكَ أَجْرَ مَا سَقَيْتَ لَنَا فَلَمَّا جَاءهُ وَقَصَّ عَلَيْهِ الْقَصَصَ قَالَ لَا تَخَفْ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (25) /قصص 🍃پس (چيزى نگذشت كه) يكى از آن دو (زن) در حالى كه با حيا وعفّت راه مى رفت به نزد او آمد و گفت: همانا پدرم از شما دعوت مى كند تا مزد اين كه براى ما آب دادى به تو بپردازد. پس همين كه موسى به نزد آن پدر پير (حضرت شعيب) آمد و سرگذشت خود را براى او بازگو كرد، او گفت: نترس، تو از (دست) گروه ستمگران نجات يافتى. 🔹- پاداش انسان ها را سريع و بلافاصله بپردازيم. «فجاءته» 🔹- رفت وآمد زن در بيرون خانه بايد براساس حيا و عفّت باشد. «تمشى على استحياء» (حيا، از برجسته ترين كمالات زن در قرآن مى باشد). 🔹- در دعوت، مرد از مرد و زن از زن دعوت كند. «اِنّ أبى يَدعوك» 🔹- بدون دعوت، خود را ميهمان نكنيم. «اِنّ أبى يدعوك» 🔹- كسى كه از دامن طاغوت بگريزد، به خانه ى پيامبر خدا ميهمان مى شود. «اِنّ أبى يدعوك» 🔹- غريب نوازى، از صفات بارز پيامبران الهى است. «يدعوك» 🔹- براى خدمات مردم، ارزش قائل شويم. «ليجزيك» 🔹- قصد قربت، با قدردانى ديگران منافاتى ندارد. «أجر ما سقيت» (حضرت موسى كار را براى رضاى خدا انجام داد؛ ولى حضرت شعيب با پرداخت مزد از زحمات او تقدير كرد.) 🔹- حوادث را براى اهل خبره، تفسير و تحليل و بازگو كنيم. «قصّ عليه القصص» 🔹- عاقبت اهل ايمان، نجات و رستگارى است. «نَجوتَ» 🔹- دعاى انبيا، مستجاب است. «نجوتَ» حضرت موسى ديروز دعا كرد: «ربّ نجّنى من القوم الظالمين»(32)، امروز مى شنود: «لاتخف نجوت من القوم الظالمين» 🔹- با اولياى خدا بودن، يك نوع ايمنى و احساس امنيّت است. «نَجَوتَ» 32) قصص، 21. 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
وقتی خورشید لاغر می شود؛ اِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ «کوّرت» از ماده «تکویر» در اصل به معناى پیچیدن و جمع و جور کردن چیزى است، این واژه به معناى تاریک شدن یا افکندن نیز آمده است، و ظاهراً این دو معنا در مورد خورشید لازم و ملزوم یکدیگر است، به این ترتیب که خورشید تدریجاً لاغر و جمع و جور مى شود، و رو به تاریکى و بى فروغى مى گذارد. «اِنْکَدَرَتْ» از مادّه «انکدار» به معناى تیرگى و تاریکى یا سقوط و پراکندگى است، و ظاهراً هر دو معنا در مورد ستارگان لازم و ملزوم یکدیگر است. آرى طبق گواهى قرآن در پایان جهان، پر فروغ ترین مبدأ نور در منظومه شمسى ما که مایه روشنایى تمام سیّارات است خاموش و جمع مى شود، و ستارگان دیگر نیز به همین سرنوشت گرفتار مى گردند. فخر رازى در یکى از عبارات خود مى گوید که بعضى «کُوِّرَتْ» را از ریشه «کور»! به معناى نابینا دانسته اند. دانشمندان امروز معتقدند انرژى خورشید که در فضا پخش مى شود از احتراق هسته اى به دست مى آید که سوخت آن هیدروژن و خاکسترش هلیوم است. و نیز به همین دلیل در هر شبانه روز سیصد و پنجاه هزار میلیون تُن! از وزن این کره کاسته مى شود، و همین امر سبب مى گردد که تدریجاً لاغر و کم نور شود و این همان جمع شدن و کم نور شدن، یعنى دو مفهومى است که در مادّه «تکویر» طبق گفته لغت شناسان وجود دارد. @Nahjolbalaghe2
رسول خدا فرمود : هر کس يک فضيلت از فضايل علی را ياد کند در حالی که به آن معرفت داشته باشد خداوند گناهانش را ميبخشد . و هر کس فضيلتی از او را بنويسد ملائکه پيوسته برای او استغفار ميکنند تا زمانی که از آن نوشته اثری باقی بماند . و هر کس فضيلتی از فضايل علی را گوش دهد خداوند گناهانی را که با گوش مرتکب شده ميبخشد و هر کس ببيند فضيلتی از فضايل علی را خداوند گناهانی را که بنده اش با چشم انجام داده ميبخشد و سپس رسول خدا فرمود نظر کردن به علی عبادتست و ذکر علی عبادتست و قبول نميشود عبادت بنده گان جز با ولايت علی و بيزاری از دشمنان علی منابع:بحارالانوار، ج 38، ص 1 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿🌺 ✅ ✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ✨ بِسْمِ اللَّهِ كَلِمَةِ الْمُعْتَصِمِينَ وَ مَقَالَةِ الْمُتَحَرِّزِينَ وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ تَعَالَى مِنْ جَوْرِ الْجَائِرِينَ وَ كَيْدِ الْحَاسِدِينَ وَ بَغْيِ الظَّالِمِينَ وَ أَحْمَدُهُ فَوْقَ حَمْدِ الْحَامِدِينَ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْوَاحِدُ بِلا شَرِيكٍ وَ الْمَلِكُ بِلا تَمْلِيكٍ لا تُضَادُّ فِي حُكْمِكَ وَ لا تُنَازَعُ فِي مُلْكِكَ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ وَ أَنْ تُوزِعَنِي مِنْ شُكْرِ نُعْمَاكَ مَا تَبْلُغُ بِي غَايَةَ رِضَاكَ وَ أَنْ تُعِينَنِي عَلَى طَاعَتِكَ وَ لُزُومِ عِبَادَتِكَ وَ اسْتِحْقَاقِ مَثُوبَتِكَ بِلُطْفِ عِنَايَتِكَ وَ تَرْحَمَنِي بِصَدِّي [وَ صُدَّنِي] عَنْ مَعَاصِيكَ مَا أَحْيَيْتَنِي وَ تُوَفِّقَنِي لِمَا يَنْفَعُنِي مَا أَبْقَيْتَنِي وَ أَنْ تَشْرَحَ بِكِتَابِكَ صَدْرِي وَ تَحُطَّ بِتِلاوَتِهِ وِزْرِي وَ تَمْنَحَنِي السَّلامَةَ فِي دِينِي وَ نَفْسِي وَ لا تُوحِشَ بِي أَهْلَ أُنْسِي وَ تُتِمَّ إِحْسَانَكَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ عُمْرِي كَمَا أَحْسَنْتَ فِيمَا مَضَى مِنْهُ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ 🌺🌿 ______________________ ✅ زيارت حضرت رسول( صلى الله عليه و آله) در روز شنبه : أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ رَسُولُهُ وَ أَنَّكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ رِسَالاَتِ رَبِّكَ وَ نَصَحْتَ لِأُمَّتِكَ وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ أَدَّيْتَ الَّذِي عَلَيْكَ مِنَ الْحَقِ وَ أَنَّكَ قَدْ رَؤُفْتَ بِالْمُؤْمِنِينَ وَ غَلُظْتَ عَلَى الْكَافِرِينَ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصاً حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ فَبَلَغَ اللَّهُ بِكَ أَشْرَفَ مَحَلِّ الْمُكَرَّمِينَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي اسْتَنْقَذَنَا بِكَ مِنَ الشِّرْكِ وَ الضَّلاَلِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْ صَلَوَاتِكَ وَ صَلَوَاتِ مَلاَئِكَتِكَ وَ أَنْبِيَائِكَ وَ الْمُرْسَلِينَ وَ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ وَ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ وَ مَنْ سَبَّحَ لَكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أَمِينِكَ وَ نَجِيبِكَ وَ حَبِيبِكَ وَ صَفِيِّكَ وَ صِفْوَتِكَ وَ خَاصَّتِكَ وَ خَالِصَتِكَ وَ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ وَ أَعْطِهِ الْفَضْلَ وَ الْفَضِيلَةَ وَ الْوَسِيلَةَ وَ الدَّرَجَةَ الرَّفِيعَةَ وَ ابْعَثْهُ مَقَاماً مَحْمُوداً يَغْبِطُهُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ الْآخِرُونَ اللَّهُمَّ إِنَّكَ قُلْتَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً إِلَهِي فَقَدْ أَتَيْتُ نَبِيَّكَ مُسْتَغْفِراً تَائِباً مِنْ ذُنُوبِي فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اغْفِرْهَا لِي يَا سَيِّدَنَا أَتَوَجَّهُ بِكَ وَ بِأَهْلِ بَيْتِكَ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى رَبِّكَ وَ رَبِّي لِيَغْفِرَلِي پس سه مرتبه بگو: إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ پس بگو: أُصِبْنَا بِكَ يَا حَبِيبَ قُلُوبِنَا فَمَا أَعْظَمَ الْمُصِيبَةَ بِكَ حَيْثُ انْقَطَعَ عَنَّا الْوَحْيُ وَ حَيْثُ فَقَدْنَاكَ فَإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ يَا سَيِّدَنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكَ (الطَّيِّبِينَ) الطَّاهِرِينَ هَذَا يَوْمُ السَّبْتِ وَ هُوَ يَوْمُكَ وَ أَنَا فِيهِ ضَيْفُكَ وَ جَارُكَ فَأَضِفْنِي وَ أَجِرْنِي فَإِنَّكَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيَافَةَ وَ مَأْمُورٌ بِالْإِجَارَةِ فَأَضِفْنِي وَ أَحْسِنْ ضِيَافَتِي وَ أَجِرْنَا وَ أَحْسِنْ إِجَارَتَنَا بِمَنْزِلَةِ اللَّهِ عِنْدَكَ وَ عِنْدَ آلِ بَيْتِكَ وَ بِمَنْزِلَتِهِمْ عِنْدَهُ وَ بِمَا اسْتَوْدَعَكُمْ مِنْ عِلْمِهِ فَإِنَّهُ اَکرَمُ الاَکرَمین. 🌿🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : 🌷شنبه‌‌‌‌ها‌و سه‌شنبه‌ها شرح 🦋خطبه ها 🌹یکشنبه‌ها و چهار‌شنبه‌هاشرح 🌴حکمتها 🌷دوشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها شرح 🕊نامه ها 🌸جمعه ها مطالب در زمینه 💚مهدویت 🍃✨✨✨✨ ✅مطالب به صورت متن و صوت از اساتید بزرگوار گذاشته میشود 🔷 ‌تفسیر‌قرآن 🔷آموزش تجوید و مطالب مهم و مورد نیاز دیگر کانال✨ ⚘ eitaa.com/joinchat/3325624337C718d94f441
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🔹 ✅ ادامه شرح خطبه ۱ بخش ۱۰ البتّه در ادامه کلام آن حضرت نيز، بحث جامعى درباره کتاب الله (قرآن مجيد
💥 ✅ ادامه شرح خطبه ۱ بخش ۱۰ 🔻علاوه بر اينها يهود و نصارا و مجوس بودند که هر کدام گرفتار نوعى انحراف شده بودند. مذهب مجوس سر از دوگانه پرستى و خداى خير و خداى شر درآورده بود. اين مذهب ـ که شايد در آغاز از سوى بعضى انبيای‌ الهى عرضه شده بود ـ چنان با خرافات آميخته شده بود که به گفته بعضى از محقّقان، آنها معتقد بودند خداى خير و خداى شر ـ جنگ سختى با هم داشتند تا اين که فرشتگان ميانجيگرى کردند و اصلاح ذات البين حاصل شد به اين شرط که عالم پايين، هفت هزار سال در اختيار خداى شر باشد (و عالم بالا در اختيار خداى خير).(13) 🔻مسيحيان در چنگال تثليث (خدايان سه گانه) گرفتار شده بودند و يهود، با تحريفات عجيبى که در تورات واقع شده بود گرفتار خرافات زيادى شد که شرح آن در اين مختصر نمى گنجد. 🌺امام(عليه السلام) در عبارت فوق، تمام اين گروه ها را در سه طايفه جاى داده است: ♦️ گروه اوّل آنهايى که قائل به تشبيهند و براى خدا شريک قائلند مانند مجوس و مسيحيان، يا براى خداوند صفات مخلوقات را قائلند مانند بسيارى از يهود. ♦️گروه دوّم کسانى که نام او را بر غير او مى نهند مانند بسيارى از بت پرستان که نام خدا را بر بتها مى نهادند و آنها را واسطه ميان خود و خدا مى پنداشتند و ♦️ گروه سوّم کسانى که به غير خدا اشاره مى کردند مانند دهريه که طبيعت را خالق هستى مى پنداشتند و يا بت پرستان و ماه پرستان و ستاره پرستان که براى بتها و کواکب آسمان، اصالت قائل بودند يعنى همانها را خداى خود مى دانستند. 🌹آرى در چنين اوضاع و احوالى پيامبر اسلام ظهور کرد و آفتاب قرآن درخشيدن گرفت. عالى ترين مفاهيم توحيد و دقيق ترين معارف مربوط به خدا و صفات او، به وسيله آن حضرت تعليم داده شد، تاريخ انبيا که با خرافات وحشتناکى آميخته شده بود به صورت پاک و خالى از هر گونه خرافه بر مردمان عرضه شد. قوانينى که حمايت از محرومان و مستضعفان، اساس آن را تشکيل مى داد و پديدآورنده نظم و عدالت بود بيان گرديد و پيامبر اسلام به تعبير خود قرآن، آنها را از «ضلال مبين» رهايى بخشيد و با تعليم قرآن و معارف اسلام به تهذيب نفوس پرداخت ✨(هُوَ الّذى بَعَثَ فِى الاُمِيّينَ رَسُولا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزکّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ اِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفى ضَلال مُبين).(14) آرى با ظهور اين پيامبر بزرگ چهره دين الهى، آشکار گشت و خرافات زدوده شد و فصل تازه اى در تاريخ بشريّت گشوده گرديد. اين حقيقتى است که حتّى دورافتادگان از کانون اسلام نيز به آن معترفند. 👌«برنارد شاو» نويسنده و فيلسوف معروف انگليسى مى گويد: دين محمّد، تنها دينى است که به نظر مى رسد شايستگى دارد که با تمام اشکال زندگى انسانها در طول تاريخ بسازد (و آنها را رهبرى کند) به گونه اى که براى تمام اقوام، جاذبه داشته باشد... محمّد را بايد نجات دهنده انسانيّت خواند و من معتقدم اگر مردى همانند او زعامت و سرپرستى جهان امروز را بر عهده بگيرد در حل مشکلات پيروز مى شود و جهان را به سوى سعادت و صلح مى برد. محمّد کامل ترين انسان از گذشتگان و انسانهاى امروز بود و مانند او در آينده نيز تصوّر نمى شود!(15) 🔹2ـ آينده نگرى پيامبران از تعبير امام(عليه السلام) در اين خطبه به خوبى استفاده مى شود که انبيا و پيامبران الهى تنها به زمان حيات خود نمى نگريستند بلکه نگران امّتهاى بعد از حيات خود نيز بودند به همين دليل آنچه اسباب هدايت و نجات آنها در آينده مى شد، بيان مى کردند و هر کارى که از دست آنها ساخته بود براى ادامه خط نبوّت و رسالت انجام مى دادند. 🌹به يقين پيغمبر اسلام نيز چنين بود. آيا ممکن است امّت را يله و رها سازد و از ميان آنان برود؟ آيا ممکن است بدون طريق واضح و سرپرست آگاهى، آنها را به حال خود واگذارد؟! 🌻آيا حديث ثقلين که به طور متواتر در کتب اهل سنّت و شيعه نقل شده است که پيامبر فرمود: «من دو چيز گرانمايه را در ميان شما وامى گذارم و مى روم: کتاب خدا و عترتم» نمونه اى از اين آينده نگرى و پيشگيرى از انحرافات نيست؟ 📚پی نوشت:👇 ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
💥 ✅ ادامه شرح خطبه ۱ بخش ۱۰ 🔻علاوه بر اينها يهود و نصارا و مجوس بودند که هر کدام گرفتار نوعى انحرا
. ✅ادامه شرح خطبه ۱ بخش 📚پی نوشت: 1. «انجاز» از مادّه «نَجَزَ» (بر وزن رجز) به معناى پايان دادن و تحقّق بخشيدن است. 2. ضمير در «نبوته» به پيامبر برمى گردد، ولى ضمير در «عدته» تاب دو معنا دارد: نخست اين که به خداوند برگردد. دوّم به پيامبر، ولى مناسبتر همان اوّل است چرا که بعثت پيامبر يک وعده الهى بود که به ابراهيم و ديگران داده بود، اين احتمال نيز داده شده که هر دو ضمير به خدا برمى گردد. 3. «سماته» جمع «سمَة» به معناى علامت است. 4. «رَغَبَ» هرگاه با «فى» متعدّى شود به معناى علاقه به چيزى داشتن است و هرگاه با «عَنْ» بوده باشد به معناى بى علاقگى نشان دادن است و معناى جمله بالا اين است که خداوند نمى خواست بيش از اين، پيامبر، در ميان امواج گرفتاريهاى اين دنيا بوده باشد، او را از اين جهان پست، به عالم بالاى قرب خود، فرا خواند. 5. «همل» از مادّه «هَمْل» (بر وزن حَمْل) به معناى رها کردن چيزى توأم با بى اعتنايى است. 6. براى آگاهى بيشتر از اسناد حديث ثقلين و تواتر آن نزد علماى اهل سنّت و دانشمندان شيعه به کتاب «پيام قرآن»، ج 9 مراجعه فرماييد. 7. سوره جاثيه، آيه 24. 8. سوره يس، آيه 78. 9. سوره زمر، آيه 3. 10. ابن ابى الحديد، اين مطلب را در ج 3، ص 227 نقل مى کند. 11. شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص 117 به بعد. 12. شرح نهج البلاغه ابن ميثم، ج 1، ص 205. 13. شرح نهج البلاغه ابن ميثم، ج 1، ص 206. 14. سوره جمعه، آيه 2. 15. فى ظلال نهج البلاغه، ج 1، ص 63.   ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۵- و من كلام له ( عليه السلام )\r> فيما رده علي المسلمين من قطائع عثمان < وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِكَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ فَإِنَّ فِي الْعَدْلِ سَعَةً وَ مَنْ ضَاقَ عَلَيْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَيْهِ أَضْيَقُ . 🌿در برگرداندن بيت المال 🍃سياست اقتصادي امام (ع) 🌿🌷به خدا سوگند، بيت المال تاراج شده را هر كجا كه بيابم به صاحبان اصلي آن باز مي گردانم، گر چه با آن ازدواج كرده، يا كنيزاني خريده باشند، زيرا در عدالت گشايش براي عموم است، و آن كس كه عدالت بر او گران آيد، تحمل ستم براي او سخت تر است. 📚نهج البلاغه/ خطبه ۱۵ 🌷🌷
شرح_صوتی_خطبه_۱۵.mp3
5.75M
✅شرح خطبه ۱۵ /بنیاد‌مجازی کانال #قرآن‌و‌نهج‌البلاغه 🌺✨ ⚘ @Nahjolbalaghe2 #شرح‌و‌تفسیر‌خطبه‌های‌نهج‌البلاغه