eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخنان_بسیار_زیبای 👌👌👌 #حاج_آقا_پناهیان 🌸👌برو داخل خیمه #امام_زمان عج... آقا هواتو داره...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امیر برومند madahkhonah@.mp3
11.51M
🎵العجل ای طراوت بارون... 🎙کربلایی امیر برومند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مُنکرِ ولایتِ فقیه، طعم فقه را نچشیده! 🎥 آیت‌اللّه جوادی آملی: 🔹 مرحوم صاحب جواهر در کتاب جهاد جواهر، جلد ۲۱ (ص۳۹۷)؛ جریان ولایت فقیه را که نقل می‌کند، می‌فرماید: "کسی‌که قائل به ولایت فقیه نیست، (کَاَنَّهُ مَا ذاقَ مِن طَعمِ الفِقه شَیئاً)؛ این گویا اصلاً مزهٔ فقه را نچشیده!" ⁉️ بالاخره این دین و قوانین، یک مسئول می‌خواهد یا نمی‌خواهد؟! ⁉️ این احکام شرعی و دستورهای الهی یک مجری می‌خواهد یا نمی‌خواهد؟! 🔹 در زمان امام و پیغمبر علیهم‌السلام که مشخص است؛ ⁉️ در عصر غیبت، بالاخره یک مسئول می‌خواهد یا نمی‌خواهد؟! 🔹 حالا یک وقتی، اختلاسی و نجومی داریم، این، تقصیر خود ماست. مستحضرید رهبر اگر علی بن ابیطالب هم باشد، مادامی‌که ما اصلاح نشویم، شکست هست؛ این تعارف ندارد! چون حکومت حضرت امیر، شکست خورد! 🔺 جلسه خارج فقه 🗓 چهارشنبه، ۲ دی #ولایت_فقیه #مسئول_شرعی #وظیفه_شرعی_ما #درست_انتخاب_کنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این دیگر نه BBC انگلیس، نه VOA آمریکا، و نه MANOTO سعودی است، صدا و سیمای خودمان است این شخص هم نماینده مجلس کشور است که در پخش زنده صدا و سیما افشاگری های شوکه کننده و ناباورانه از دولت و مجلس علیه شهید سلیمانی کرد که پشت هر ایرانی را می لرزاند و مو بر تنش سیخ می کند! خوب ببینید دولت تدبیر و امید جناب حسن روحانی و مجلس جناب لاریجانی با سردار سلیمانی چه کرده بودند و مردم ما از آن بی خبر بودند! لطفا وقت بگذارید و تا انتها تماشا کنید، مجلس و دولت این موارد را علیه شهید سلیمانی تصویب کرده بود! مصادره تمامی اموال حاج قاسم سلیمانی، طبق اف ای تی اف و سی اف تی و با امضای دولت حسن روحانی و جواد ظریف، در مجلس ایران مصوب کردند که حاج قاسم و مدافعان حرم، مجرم هستند! این دیگر بحث راست و چپ نیست، بحث سر یک سرباز واقعی میهن است! خواهشا میلیونی منتشر کنید که با این دلاور مرد ایثارگر در داخل کشور آن هم توسط مسئولین این کشور چه کردند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿🌷🌿🌷🌿 مهم ترین نصیحت یک استاد برای شاگردش 💫💫💫💫💫💫 شیخ انصاری رحمت الله علیه فرمود ::: یک ایه ی قران را هیچ وقت از یاد نبر ؛ این ایه ی شریفه که خدا می فرماید؛؛؛ (( اَلَم یَعلُم بِاَنَّ اللهَ یَری )) ➖➖➖➖➖➖🌷🌷🌷🌷🌷 ایا نمی دانی که خدا می بیند.....
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
#نکات_تربیتی_خانواده ۱۰ 🔹یکی از کارهایی که آرامش انسان رو میگیره 🔶فکر کردن به اینه که نکنه انتخابم
۱۱ 🔹یه نکته ای که معمولا زیاد بهش دقت نمیشه اینه که 🔴 اصلا اینطور نیست که اگه یه نفر همسر خوبی نصیبش شد، حتما اینم خوب میشه. ⭕️ خیلیا بودن که حتی همسر امام هم بودن اما خائن و جهنمی شدن. 🔥🔥🔥 🚸 اصلا نمیشه گفت که هرکی همسر خوبی گیرش بیاد حتما عاقبت بخیر هم میشه! ➖آخرش آدم باید با خودسازی خودش رو قوی کنه. باید سعی کنه مقابل هواهای نفسانی خودش بایسته ✅ تنها راه رسیدن به سعادت هم همینه. ✔️مبارزه با دلم میخواد ها طبق برنامه ی پروردگار... 🔷 پس اگه همسر خوبی داری زیاد دلت رو خوش نکن و بی خیال نباش 🔶 و اگه همسر بدی هم داری زیاد ناراحت و مضطرب نباش. با توکل به خدا برو جلو. 💖 مراقب باش آرامشت رو از دست ندی...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.........🌑🌒🌓🌔🌕........ #سیاسی_اجتماعی #جمله_تاریخی 👈 #جنتلمن های پشت میز مذاکره، همان #تروریست های فرودگاه بغداد هستند. 🌺رهبری انقلاب اسلامی🌺 این جمله رهبری (مدظله) #مختصات_غیرت را مشخص کرد، زین پس ببینید چه کسی در مقابل #قاتل_برادرش لبخند می زند؟!! ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🍃 #امیرالمؤمنین_علی علیه السلام : 🔹 جِماعُ الغُرورِ في الاستِنامَةِ إلَى العَدُوِّ🔹  #اعتماد كردن به #دشمن، عامل #فريب خوردن [از او] است. ♦️غررالحکم، ح ۴۷۷۵ ♦️ 🌴🌴🌴🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ منکر ، طعم فقه را نچشیده است! آیت الله العظمی جوادی آملی(صبح امروز در جلسه درس خارج فقه): 🔺مرحوم صاحب جواهر در کتاب جهاد جواهر ، جلد ۲۱ (ص۳۹۷)؛ جریان ولایت فقیه را که نقل می کند، می فرماید: کسی که قائل به ولایت فقیه نیست، (کَاَنَّهُ مَا ذاقَ مِن طَعمِ الفِقه شَیئاً). این گویا اصلاً مزه فقه را نچشیده! 🔺بالاخره این دین و قوانین یک می خواهد یا نمی خواهد؟! این احکام شرعی و دستورهای الهی یک می خواهد یا نمی خواهد؟! 🔺در زمان امام و پیغمبر (علیهم السّلام) که مشخص است، در بالاخره یک مسئول می خواهد یا نمی خواهد؟! 🔴حالا یک وقتی ما اختلاسی و نجومی داریم، این تقصیر خود ماست. مستحضرید رهبر اگر علی بن ابیطالب هم باشد، مادامی که ما اصلاح نشویم، شکست هست؛ این تعارف ندارد! چون حکومت حضرت امیر شکست خورد! 🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
براتون صبحی زیبا پر از رحمت و کرامت الهی خیر و برکت تلاش و موفقیت عشق و مهربانی شادی و لبخند و خالی از غم و غصه و نامهربانی آرزومندم سلام دوستان خوبم✋ صبح آدینتون مهدوی🌸 ⠀ @amtewi ┗━━━🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
057.الحديد.mp3
4.44M
✅ سوره حدید 🎤استاد خلیل الحصری ⚘ @Nahjolbalaghe2
🎯راه رسیدن به «شهود»و « » ✅راه رسیدن به «شهود»، مراقبت بر یاد خدا و از دست ندادنِ اختیاریِ توجهاتی است که برای انسان حاصل می شود. 👈 غفلت غیر اختیاری، اهمیتی [و مشکلی] ندارد. واضحات را از دست ندادن موجب وصول به شهودِ تامّ است. 📚زمزم عرفان، ص۳۱۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🍃 ✨ #بِسْمِ‌اللهِ‌الرَّحْمنِ‌الرَّحِيم✨ وَيَوْمَ يُنَادِيهِمْ فَيَقُولُ أَيْنَ شُرَكَائِيَ الَّذِين
🌹 ✨ ✨ ✨وَنَزَعْنَا مِن كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيداً فَقُلْنَا هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ فَعَلِمُوا أَنَّ الْحَقَّ لِلَّهِ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُوا يَفْتَرُونَ (75) /قصص 🍃و (در آن روز) از هر امّتى، گواهى بيرون مى آوريم، پس (به مشركان) مى گوييم: دليل خود را (بر شرك) بياوريد! پس مى فهمند كه حقّ، مخصوص خداست و هرچه به دروغ مى بافتند، از (دست) آنان رفته و محو شده است. 🔴مواقف قيامت، متعدّد است، در يك موقف بر لب هاى انسان مُهر خورده و اعضا و جوارح ديگر به شهادت مى پردازند؛ 🔻«شَهِد عليهم سَمعُهم وأبصارهم و جُلودهم»(96) در موقفى ديگر، انسان مى تواند سخن بگويد؛ 🔻«وَقِفوهم اِنّهم مسئولون»(97) در يك جا سخنى با انسان گفته نمى شود؛ 🔻«لا يكلّمهم اللّه»(98) ولى در جاى ديگر، خداوند مى فرمايد: 🔻«هاتوا برهانكم» گرچه بعضى احتمال داده اند كه مراد آيه اين باشد كه خداوند از هر گروه مشرك، يكى از افراد برجسته را به عنوان شاهد و سخنگو بيرون مى كشد و از او مى پرسد: برهان شرك شما چيست؟ ولى با توجّه به روايتى كه در ذيل آيه از امام باقرعليه السلام آمده است(99) 🔹مراد اين است كه در هر عصر و زمانى، انسان معصومى (پيامبر يا وصىّ پيامبر) كه به اعمال مردم آگاه باشد، وجود دارد تا در قيامت به عنوان گواه رفتار مردم، شاهد قرار گيرد. 96) فصّلت، 20. 97) صافّات، 24. 98) بقره، 174. 99) تفسير الميزان، ج 16، ص 20. 🔹- در قيامت، گواهان از خود امّت ها برمى خيزند. «من كلّ امّة شهيداً» 🔹- محاكمات روز قيامت، علنى و حضورى است. «شهيداً فقلنا» 🔹- عقايد و افكار خود را بر اساس برهان و دليلِ محكم تنظيم كنيم. زيرا شرك برهانى ندارد و در آخرت بهانه، خريدارى ندارد. «هاتوا برهانكم» 🔹- مشركان، منطق و برهان ندارند. «هاتوا برهانكم» 🔹- هر نوع كتمانِ حقايق، فقط در دنياست، در آخرت با كنار رفتن پرده ها، حقّ و حقيقت، ظاهر و متجلّى مى شود. «فعلموا انّ الحقّ للّه» 🔹- اگر چه مجرمين در قيامت به فكر انكار هستند، ولى حضور گواه، آنان را به بن بست مى كشاند. «شهيداً... فعلموا اَنّ الحقّ للّه» 🔹- باطل، رفتنى است. «ضلّ عنهم ما كانوا يفترون» ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿🌺 ✅ ✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ✨ بِسْمِ اللَّهِ كَلِمَةِ الْمُعْتَصِمِينَ وَ مَقَالَةِ الْمُتَحَرِّزِينَ وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ تَعَالَى مِنْ جَوْرِ الْجَائِرِينَ وَ كَيْدِ الْحَاسِدِينَ وَ بَغْيِ الظَّالِمِينَ وَ أَحْمَدُهُ فَوْقَ حَمْدِ الْحَامِدِينَ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْوَاحِدُ بِلا شَرِيكٍ وَ الْمَلِكُ بِلا تَمْلِيكٍ لا تُضَادُّ فِي حُكْمِكَ وَ لا تُنَازَعُ فِي مُلْكِكَ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ وَ أَنْ تُوزِعَنِي مِنْ شُكْرِ نُعْمَاكَ مَا تَبْلُغُ بِي غَايَةَ رِضَاكَ وَ أَنْ تُعِينَنِي عَلَى طَاعَتِكَ وَ لُزُومِ عِبَادَتِكَ وَ اسْتِحْقَاقِ مَثُوبَتِكَ بِلُطْفِ عِنَايَتِكَ وَ تَرْحَمَنِي بِصَدِّي [وَ صُدَّنِي] عَنْ مَعَاصِيكَ مَا أَحْيَيْتَنِي وَ تُوَفِّقَنِي لِمَا يَنْفَعُنِي مَا أَبْقَيْتَنِي وَ أَنْ تَشْرَحَ بِكِتَابِكَ صَدْرِي وَ تَحُطَّ بِتِلاوَتِهِ وِزْرِي وَ تَمْنَحَنِي السَّلامَةَ فِي دِينِي وَ نَفْسِي وَ لا تُوحِشَ بِي أَهْلَ أُنْسِي وَ تُتِمَّ إِحْسَانَكَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ عُمْرِي كَمَا أَحْسَنْتَ فِيمَا مَضَى مِنْهُ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ 🌺🌿 ______________________ ✅ زيارت حضرت رسول( صلى الله عليه و آله) در روز شنبه : أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ رَسُولُهُ وَ أَنَّكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ رِسَالاَتِ رَبِّكَ وَ نَصَحْتَ لِأُمَّتِكَ وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ أَدَّيْتَ الَّذِي عَلَيْكَ مِنَ الْحَقِ وَ أَنَّكَ قَدْ رَؤُفْتَ بِالْمُؤْمِنِينَ وَ غَلُظْتَ عَلَى الْكَافِرِينَ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصاً حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ فَبَلَغَ اللَّهُ بِكَ أَشْرَفَ مَحَلِّ الْمُكَرَّمِينَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي اسْتَنْقَذَنَا بِكَ مِنَ الشِّرْكِ وَ الضَّلاَلِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْ صَلَوَاتِكَ وَ صَلَوَاتِ مَلاَئِكَتِكَ وَ أَنْبِيَائِكَ وَ الْمُرْسَلِينَ وَ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ وَ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ وَ مَنْ سَبَّحَ لَكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أَمِينِكَ وَ نَجِيبِكَ وَ حَبِيبِكَ وَ صَفِيِّكَ وَ صِفْوَتِكَ وَ خَاصَّتِكَ وَ خَالِصَتِكَ وَ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ وَ أَعْطِهِ الْفَضْلَ وَ الْفَضِيلَةَ وَ الْوَسِيلَةَ وَ الدَّرَجَةَ الرَّفِيعَةَ وَ ابْعَثْهُ مَقَاماً مَحْمُوداً يَغْبِطُهُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ الْآخِرُونَ اللَّهُمَّ إِنَّكَ قُلْتَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً إِلَهِي فَقَدْ أَتَيْتُ نَبِيَّكَ مُسْتَغْفِراً تَائِباً مِنْ ذُنُوبِي فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اغْفِرْهَا لِي يَا سَيِّدَنَا أَتَوَجَّهُ بِكَ وَ بِأَهْلِ بَيْتِكَ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى رَبِّكَ وَ رَبِّي لِيَغْفِرَلِي پس سه مرتبه بگو: إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ پس بگو: أُصِبْنَا بِكَ يَا حَبِيبَ قُلُوبِنَا فَمَا أَعْظَمَ الْمُصِيبَةَ بِكَ حَيْثُ انْقَطَعَ عَنَّا الْوَحْيُ وَ حَيْثُ فَقَدْنَاكَ فَإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ يَا سَيِّدَنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكَ (الطَّيِّبِينَ) الطَّاهِرِينَ هَذَا يَوْمُ السَّبْتِ وَ هُوَ يَوْمُكَ وَ أَنَا فِيهِ ضَيْفُكَ وَ جَارُكَ فَأَضِفْنِي وَ أَجِرْنِي فَإِنَّكَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيَافَةَ وَ مَأْمُورٌ بِالْإِجَارَةِ فَأَضِفْنِي وَ أَحْسِنْ ضِيَافَتِي وَ أَجِرْنَا وَ أَحْسِنْ إِجَارَتَنَا بِمَنْزِلَةِ اللَّهِ عِنْدَكَ وَ عِنْدَ آلِ بَيْتِكَ وَ بِمَنْزِلَتِهِمْ عِنْدَهُ وَ بِمَا اسْتَوْدَعَكُمْ مِنْ عِلْمِهِ فَإِنَّهُ اَکرَمُ الاَکرَمین. 🌿🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨ ✅ادامه شرح خطبه ۱ بخش ۱۲(فلسفه حج) 🍃 دليل روشنى براى تأثير حجّ بر روح و جان انسان است که او را ا
✨ ✅ادامه شرح خطبه ۱ بخش ۱۲ (فلسفه‌حج) 🔹از آنچه در بالا آمد عمق کلام مولا على(عليه السلام) در اين بخش از خطبه ـ که حجاج خانه خدا را به فرشتگان طواف کننده گرد عرش الهى تشبيه مى کند و اين مراسم را سبب گردآورى انواع سودها در اين تجارت خانه بزرگ الهى مى شمرد ـ روشن مى شود و شايد به همين دليل است که در اين بخش از خطبه، تنها انگشت روى حجّ بيت الله الحرام گذارده شده است، چرا که عبادتى است اجتماعى و همگانى که دنيا و آخرت و اخلاق و معنويّت و عظمت و شوکت و قدرت در آن جمع است. البتّه بحث پيرامون حج بسيار گسترده تر از آن است که در بالا آمده ولى از آن جا که مولا اميرمؤمنان(عليه السلام) در خطبه هاى ديگرى از نهج البلاغه نيز به مسأله حج و بيان نکات ديگرى از آن پرداخته، شرح بيشتر را به آن خطبه ها موکول مى کنيم تا حقّ همه اين کلمات بزرگ تا آن جا که ميسّر است، ادا شود. 📚پی نوشت: 1. «انام» بعضى آن را به معناى انسانها و بعضى به معناى موجودات عاقلى که بر روى زمين زندگى مى کنند اعم از جن و انس تفسير کرده اند، در صورت اوّل مفهوم جمله اين است که حج تنها قبله انسانهاست و در صورت دوّم، قبله براى جن و انس هر دو محسوب مى شود. بعضى آن را از ريشه «ونام» به معناى صدا دادن دانسته اند، سپس به همه موجودات ذى روح يا خصوص جن و انس اطلاق شده است. (تاج العروس مادّه انم). 2. «يردون» از مادّه «ورود» در اصل به معناى وارد شدن حيوانات تشنه به آبگاه است، سپس به هر گونه داخل شدن در هر محل اطلاق شده است. 3. «يألهون» بعضى آن را از ماده «اَلَهَ، اُلُوهاً» به معناى عبادت کردن دانسته اند. بنابراين يألهون يعنى پرستش مى کنند و گاه گفته شده اين ماده به معناى تحيّر است چرا که وقتى انسان درباره ذات و صفات خدا مى انديشد، متحيّر مى شود و گاه گفته اند که ماده اصلى آن وَلَهَ مى باشد که و او آن تبديل به همزه شده است (تعبير به ولوه در ادامه جمله بالا به صورت مفعول مطلق نيز مؤيّد اين معناست) و وَلَهَ به معناى پناه گرفتن و تضرّع کردن همراه شوق است. 4. «حَمام» (به فتح) به معناى کبوتر و «حِمام» (به کسر) به معناى مرگ است و در عبارت بالا همان معناى اوّل منظور است. 5. «سُمّاع» بر وزن طلاّب، جمع «سامع» است (مانند طلاّب که جمع طالب است). 6. ضمير «اليه» ممکن است به خانه کعبه يا به خداوند بازگشت کند و در مفهوم جمله تفاوت چندانى حاصل نمى شود. 7. نورالثّقلين، ج 3، ص 488، ح 74. 8. شرح نهج البلاغه مرحوم خويى، ج 2، ص 249 (به نقل از کافى) و بحارالانوار، ج 96، ص 187. 9. در احاديث آمده است که از جمله پيامبرانى که اين خانه توحيد را زيارت کرده اند آدم و نوح و ابراهيم و موسى و يونس و عيسى و سليمان و همچنين پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) بود. (شرح نهج البلاغه خويى، ج 2، ص 252). 10. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 1، ص 124. 11. «يحرزون» از مادّه «احراز» به معناى حفظ کردن و ذخيره کردن و انبار نمودن است. به همين دليل، حرز به محلّى مى گويند که محفوظ است مانند صندوق، و... . 12. «وفادة» در اصل به معناى طلوع کردن و آشکار شدن مى باشد; سپس به معناى نزول و ورود آمده و وَفْد به هيأت و جمعيّتى گفته مى شود که به سراغ کشورى يا زمامدارى يا فرد يا گروهى که داراى شأن و مقامى هستند مى روند. 13. بحارالانوار، ج 12، ص 86. 14. سوره بقره، آيه 127. 15. سوره آل عمران، آيه 96. 16. شرح نهج البلاغه خويى، ج 2، ص 235. 17. فروع کافى، ج 4، ص 240 (باب فضل النظر الى الکعبه). 18. وسائل الشيعه، ج 8، ص 7 (باب وجوبه على کلّ مکلف مستطيع). 19. بحارالانوار، ج 99، ص 26. 20. در روايتى که هشام بن حکم از امام صادق(عليه السلام) نقل کرده است به همه اين فلسفه هاى چهارگانه به طور اجمال اشاره شده است (وسائل الشيعه، ج 8، ص 9) براى توضيح بيشتر درباره فلسفه حج مى توانيد به ج 14 تفسير نمونه مراجعه کنيد. 21. فروع کافى، ج 4، ص 271 (باب انه لو ترک الناس الحج لجائهم العذاب). 22. راهنماى حرمين شريفين، ج 1، ص 54 (به نقل از گفتار ماه).   ⚘ @Nahjolbalaghe2