فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره هود آیات ۴٢و۴٣
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✅ادامه تفسیر سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۱۱ بعضى معتقدند: تفاوت مسکنت با ذلت این است که: ذلت جن
✅ادامه تفسیر سوره مبارکه آل عمران
🔹(آیه ۱۱۳)
شأن نزول:
⬇️
🔹مى گویند: هنگامى که عبداللّه بن سلام ـ از دانشمندان یهود ـ با جمع دیگرى از آنها اسلام آوردند، یهودیان و مخصوصاً بزرگان آنها از این حادثه، بسیار ناراحت شدند، و در صدد بر آمدند آنها را متهم به شرارت سازند تا در انظار یهودیان، پست جلوه کنند، و عمل آنها سرمشقى براى دیگران نشود، لذا علماى یهود این شعار را در میان آنها پخش کردند که تنها جمعى از اشرار ما به اسلام گرویده اند! اگر آنها افراد درستى بودند آئین نیاکان خود را ترک نمى گفتند و به ملت یهود خیانت نمى کردند، آیات فوق نازل شد و از این دسته دفاع کرد.(۱)
🌿تفسیر:
روح حق جوئى اسلام
به دنبال مذمت هاى شدیدى که در آیات گذشته از قوم یهود به عمل آمد، قرآن در این آیه، براى رعایت عدالت و احترام به حقوق افراد شایسته، و اعلام این حقیقت که همه آنها را نمى توان با یک چشم نگاه کرد، مى گوید: اهل کتاب همه یکسان نیستند، در برابر افراد تبه کار، کسانى در میان آنها یافت مى شوند که در اطاعت خداوند و قیام بر ایمان ثابت قدمند (لَیْسُوا سَواءً مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ أُمَّةٌ قائِمَةٌ).
🔹صفت دیگر آنها این است که: پیوسته در دل شب آیات خدا را تلاوت مى کنند (یَتْلُونَ آیاتِ اللّهِ آناءَ اللَّیْلِ).(۲)
و در پایان آیه از خضوع آنها یاد مى کند و مى فرماید: و در برابر عظمت پروردگار به سجده مى افتند (وَ هُمْ یَسْجُدُونَ).
* * *
🔹و در آیه بعد، اضافه مى کند: به خدا و روز رستاخیز ایمان دارند (یُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآْخِرِ).
و به وظیفه امر به معروف و نهى از منکر قیام مى کنند (وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ).
و در کارهاى نیک بر یکدیگر سبقت مى گیرند (وَ یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ).
و بالاخره آنها از افراد صالح و با ایمان هستند (وَ أُولئِکَ مِنَ الصّالِحینَ).
و به این ترتیب، قرآن از این که نژاد یهود را به کلى محکوم کند، و یا خون آنها را کثیف بشمرد، خوددارى کرده، و تنها روى اعمال آنها انگشت مى گذارد، و با تجلیل و احترام از افرادى که به اکثریت فاسد نپیوستند و در برابر ایمان و حق تسلیم شدند به نیکى یاد مى کند، و این روش اسلام است که در هیچ مورد مبارزه او، رنگ نژادى و قبیله اى ندارد، و تنها بر محور عقائد و اعمال و رفتار افراد دور مى زند.
🔹ضمناً از پاره اى از روایات استفاده مى شود که ستایش شدگان در این آیات منحصر به عبداللّه بن سلام و همراهان او از قوم یهود نبودند، بلکه چهل تن از مسیحیان نجران و ۳۲ تن از مردم مسیحى حبشه، و ۸ تن از مردم روم که تا آن روز اسلام را پذیرفته بودند، مشمول این آیه مى باشند(۳) و تعبیر اهل کتاب که تعبیر وسیعى است نیز گواه بر این مطلب است.
* * *
🔹در آخرین آیه مورد بحث، که در حقیقت مکمل آیات قبل است، به عاقبت افراد صالح و با ایمان اشاره کرده، مى فرماید: این دسته از اهل کتاب در برابر اعمال نیکى که انجام مى دهند، هرگز کفران نخواهد شد و پاداش شایسته خواهند داشت (وَ ما یَفْعَلُوا مِنْ خَیْر فَلَنْ یُکْفَرُوهُ).
یعنى هر چند در گذشته مرتکب خلاف هائى شده باشند اکنون که در روش خود تجدید نظر به عمل آورده و در صف متقین و پرهیزگاران قرار گرفته اند، نتیجه اعمال نیک خود را خواهند دید و هرگز از خدا، ناسپاسى نمى بینند!.
به کار بردن کلمه کفر در اینجا در برابر شکر است; زیرا شکر در اصل به معنى اعتراف به نعمت است و کفر و کفران به معنى انکار آن است یعنى خداوند هیچ گاه اعمال نیک آنها را نادیده نخواهد گرفت.
با این که خداوند به همه چیز آگاهى دارد، در پایان آیه فرموده است: خداوند از پرهیزکاران آگاه است (وَ اللّهُ عَلیمٌ بِالْمُتَّقینَ).
گویا این تعبیر اشاره به آن است که افراد پرهیزگار با این که غالباً در اقلیت هستند، و مخصوصاً در میان یهودیان معاصر پیامبر(صلى الله علیه وآله)، اقلیت ضعیفى را تشکیل مى دادند ـ و طبعاً باید چنین افراد قلیلى به چشم نیایند ـ اما از دیده تیزبین علم و دانش بى پایان پروردگار هرگز مخفى نمى مانند، و خداوند از آنها آگاه است، و اعمال نیک آنها، کم باشد یا زیاد، هرگز ضایع نمى شود.
💡۱ ـ مجمع البیان ، ذیل آیات مورد بحث ـ تفسیر قرطبى ، جلد ۴، صفحه ۱۷۵، مؤسسة التاریخ العربى ـ درّ المنثور ، جلد ۲، صفحه ۶۴، دار المعرفة، چاپخانه الفتح جدّه، طبع اول، ۱۳۶۵ هـ ق.
۲ ـ آناء در اصل، جمع اَنا (بر وزن وفا) و اِنا (بر وزن غِنا) به معنى اوقات است.
۳ ـ مجمع البیان ، ذیل آیه مورد بحث ـ بحار الانوار ، جلد ۹، صفحه ۷۳ و جلد ۲۲، صفحه ۱۸
@Nahjolbalaghe2
﷽
✅ احکام
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
📝👈 اگر کسی بداند جایی یا چیزی #نجس است آیا بر #او_واجب است که #دیگران را از نجس بودن آن #مطلع 🤭 کند؟
✅ #پاسخ
1⃣👈اگر انسان ببیند کسى چیز نجسى را #می خورد یا با #لباس 👕 نجس نماز می خواند، لازم نیست به او بگوید.
2⃣👈اگر جایى از خانه 🏠 یا #فرش کسى نجس باشد و ببیند بدن یا لباس 👚 یا چیز دیگر کسانى که وارد خانه او می شوند با #رطوبت به جاى نجس رسیده است، لازم نیست به آنان بگوید.(۱)
3⃣👈اگر صاحبخانه در بین غذا خوردن بفهمد غذا 🍔 نجس است، باید (۲) به میهمانها بگوید، اما اگر یکى از میهمانها بفهمد، لازم نیست به دیگران خبر دهد (۳) ولى چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که می داند که به واسطه نگفتن،خود او هم نجس می شود باید بعد از غذا به آنان بگوید.(۴)
_____________________
(۱) مکارم: احتیاط آن است که به او اعلام کند.
سیستانى: چنانچه او موجب این امر شده باشد، باید با دو شرطى که در مسأله پیش گذشت به آنان بگوید.
(۲) سیستانى: با شرط دوّمى که گذشت .. مکارم: بنا بر احتیاط باید.
(۳) مکارم: فقط خودش باید اجتناب کند مگر این که با او معاشرت داشته باشند که براى جلوگیرى از آلودگى خودش، می تواند بعد از غذا خوردن به آنها بگوید تا دست و دهان خود را آب بکشند.
(۴) سیستانى: چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که به واسطه نجس بودن آنان خود از جهت ابتلاى به نجاست، مبتلا به مخالفت حکم الزامى می شود باید به آنان بگوید.
📗 #منبع سایت اسلام کوئست
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
@Nahjolbalaghe2
✅چه ذکری حفظ کننده ی ما از #آتش_جهنم می باشد؟
🔰امام صادق عليه السلام به صَباح بن سيّابِه فرمودند:
🌷آیا میخواهی به تو دعایی بیاموزم که خدای متعال به برکت آن، چهره تو را از حرارتِ آتش جهنم نگه دارد؟ صَباح گوید: به حضرت عرض کردم: آری. حضرت فرمودند: بعد از سپیدهدم صد مرتبه بگو: أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ خداوند به برکت این ذکر، تو را از آتش جهنم حفظ خواهد کرد.
📚وسائل الشيعه6: 479
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
إلَهی بِعِلْمِکَ بِی ارْفَقْ بِی
با آگاهیات از حالِ من با من مدارا کن...
خدایا اگر من بد کردم
تو را بندهی خوب بسیار است
اگر تو با من مدارا نکنی
مرا خدایی دیگر کجاست؟
[ مناجات امام سجاد(ع) ]