eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 غدیر پیامی برای تمام نسل ها 💠 ۳ روز مانده تا عید سعید غدیر @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نترس از نمی دونم - فرزندان علی.mp3
4.35M
| نترس از نمی دونم 🎙 با اجرای نورالزینب و نورالزهرا خانم حافظی 📚 در باغ نهج البلاغه 🎈 💌 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : 🌷شنبه‌‌‌‌ها‌و سه‌شنبه‌ها شرح 🦋خطبه ها 🌹یکشنبه‌ها و چهار‌شنبه‌هاشرح 🌴حکمتها 🌷دوشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها شرح 🕊نامه ها 🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گزاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند 🌺🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» ✨﴾﷽﴿✨ وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالْأَنفَ بِالْأَنفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ ۚ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُ ۚ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ و بر آنها [= بنى اسرائیل ]در آن [= تورات]، مقرّر داشتیم که جان در مقابل جان، و چشم در مقابل چشم، و بینى در برابر بینى، و گوش در مقابل گوش، و دندان در برابر دندان، قصاص مى شود. و جراحات نیز، قصاص دارد. و اگر کسى از قصاص، در گذرد، کفّاره (گناهان) او محسوب مى شود. و هر کس به آنچه خدا نازل کرده حکم نکند، ستمکار است. (مائده/۴۵) @Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨ 🔹تفسیر سوره مبارکه مائده آیه(۴۵)🔹 در این آیه، قسمت دیگرى از احکام جنائى و حدود الهى تورات را شرح مى دهد، مى فرماید: ما در تورات قانون قصاص را مقرّر داشتیم که اگر کسى عمداً بى گناهى را به قتل برساند، اولیاى مقتول مى توانند قاتل را در مقابل، اعدام نمایند، جان در برابر جان (وَ کَتَبْنا عَلَیْهِمْ فیها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ). و نیز مقرّر داشتیم اگر کسى آسیب به چشم دیگرى برساند و آن را از بین ببرد او نیز مى تواند، چشم او را از بین ببرد چشم در برابر چشم (وَ الْعَیْنَ بِالْعَیْنِ). و همچنین در مقابل بریدن و از بین بردن بینى، جایز است بینىِ جانى بریده شود بینى در برابر بینى (وَ الأَنْفَ بِالأَنْفِ). همچنین در مقابل بریدن گوش، بریدن گوش طرف مجاز است گوش در برابر گوش (وَ الأُذُنَ بِالأُذُنِ). و اگر کسى دندان دیگرى را بشکند، او مى تواند دندان جانى را در مقابل بشکند دندان در برابر دندان (وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ). و به طور کلّى هر کس جراحتى و زخمى به دیگرى بزند، در مقابل مى توان قصاص کرد در برابر هر جراحتى قصاص است (وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ). بنابراین، حکم قصاص به طور عادلانه و بدون هیچ گونه تفاوت از نظر نژاد و طبقه اجتماعى و طایفه و شخصیت اجرا مى گردد، و هیچ گونه تبعیضى در آن از این جهات راه ندارد (البته این حکم مانند سایر احکام اسلامى داراى شروط و مقرراتى است که در کتب فقهى آمده است; زیرا این حکم اختصاصى به بنى اسرائیل نداشته، در اسلام نیز نظیر آن وجود دارد چنان که در آیه قصاص در سوره بقره ، آیه ۱۷۸ ذکر شد). این آیه، به تبعیض هاى ناروائى که در آن عصر وجود داشت، پایان مى دهد. به طورى که از بعضى تفاسیر استفاده مى شود، در میان دو طایفه یهود مدینه در آن عصر نابرابرى عجیبى وجود داشت: اگر فردى از طایفه بنى النضیر فردى از طایفه بنى قریظه را مى کشت قصاص نمى شد. ولى به عکس اگر کسى از طایفه بنى قریظه فردى از طایفه بنى النضیر را به قتل مى رساند، کشته مى شد. هنگامى که اسلام به مدینه آمد، بنى قریظه در این باره از پیامبر(صلى الله علیه وآله)سؤال کردند، پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: خون ها با هم فرق ندارد، طایفه بنى النضیر زبان به اعتراض گشودند که مقام ما را پائین آوردى. آیه فوق نازل شد و به آنها اعلام کرد که نه تنها در اسلام، در آئین یهود نیز این قانون به طور مساوى وجود داشته است.(۳) ولى براى آن که این توهّم پیش نیاید که خداوند قصاص کردن را الزامى شمرده و دعوت به مقابله به مثل نموده است، به دنبال این حکم مى فرماید: اگر کسى از حق خود بگذرد و عفو و بخشش کند، کفاره اى براى گناهان او محسوب مى شود، و به همان نسبت که گذشت به خرج داده خداوند از او گذشت مى کند (فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ کَفّارَةٌ لَهُ).(۴) باید توجه داشت: ضمیر بِهِ به قصاص بر مى گردد، گویا این قصاص را عطیه اى قرار داده که به شخص جانى بخشیده است. تعبیر به تَصَدَّقَ و همچنین وعده عفوى که خداوند به چنین کسى داده، همگى براى تشویق به عفو و گذشت است; زیرا شک نیست که قصاص هرگز نمى تواند آنچه را انسان از دست داده به او باز گرداند، تنها یک نوع آرامش موقت به او مى دهد. ولى وعده عفو خدا مى تواند به طور کلّى آنچه را او از دست داده به صورت دیگرى جبران کند و به این ترتیب باقى مانده ناراحتى از قلب و جان او برچیده شود و این رساترین تشویق براى چنین اشخاص است. در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که فرمود: کسى که عفو کند، خداوند به همان اندازه از گناهان او مى بخشد .(۵) این جمله در حقیقت پاسخ دندان شکنى است به کسانى که قانون قصاص را یک قانون غیر عادلانه شمرده اند که مشوّق روح آدمکشى و مُثْله کردن است; زیرا از مجموع آیه استفاده مى شود: اجازه قصاص براى ایجاد ترس و وحشت جانیان و در نتیجه تأمین امنیت جانى براى مردم بى گناه است، و در عین حال راه عفو و بازگشت نیز در آن گشوده شده است. اسلام مى خواهد با ایجاد حالت ترس و امید، هم جلو جنایت را بگیرد و هم تا آنجا که ممکن است و شایستگى دارد، جلو شستن خون را با خون. و در پایان آیه مى فرماید: کسانى که بر طبق حکم خداوند، داورى نکنند ستمگرند (وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ). چه ظلمى از این بالاتر که ما گرفتار احساسات و عواطف کاذبى شده و از شخص قاتل به بهانه این که خون را با خون نباید شست، به کلّى صرف نظر کنیم، دست قاتلان را براى قتل هاى دیگر باز گذاریم و به افراد بى گناه از این رهگذر ظلم و ستم کنیم.ادامه..⬇️
..⬆️باید توجه داشت که در تورات کنونى نیز در فصل ۲۱ سفر خروج این حکم آمده است، آنجا که مى گوید: و اگر اذیتى دیگر رسیده باشد آنگاه، جان عوض جان باید داده شود، چشم عوض چشم، دندان به عوض دندان، دست به عوض دست، پا به عوض پا، سوختن به عوض سوختن، زخم به عوض زخم، لطمه به عوض لطمه . لازم به یادآورى است که در آیه پیش، آمده بود: کسانى که حکم به غیر ما انزل اللّه مى کنند، کافرند و در این آیه مى گوید: ظالم و ستمگرند، و این شاید به دو لحاظ باشد، از نظر اعتقادى کفر، و از نظر رابطه انسانى، ظلم و ستم به دیگران. ✅پایان @Nahjolbalaghe2