فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موعظه
❓چرا خداوند ما را به دنیای پر از بلا آورد؟
🎙حجت الاسلام عالی
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
ترجمه کتاب الغدیر🔹 ✅ قسمت: شصت و چهارم 🔷واقعه غدیرخم #علامهامینی ﺛﺎﻧﻴﺎ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺩﺍﺩﻥ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺩ، ﺍﺑﻄ
ترجمه کتاب الغدیر🔹
✅ قسمت: شصت و پنجم
🔷واقعه غدیرخم
#علامهامینی
↩️ﻭ ﺳﻤﻬﻮﺩﻱ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 2 " ﻭﻓﺎﺀ ﺍﻟﻮﻓﺎﺀ " ﺻﻔﺤﻪ 212 ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﺑﻦ ﺷﺒﻪ ﻭ ﺑﺰﺍﺭ ﺍﺯ ﻋﺎﻳﺸﻪ، ﺍﺯ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ
ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﻄﺤﺎﻥ ﺑﺮ ﺑﺎﻏﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺯ ﺑﺎﻏﻬﺎﻱ ﺑﻬﺸﺖ. ﻭ ﻣﻘﺪﻡ ﺑﻬﻤﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺭﻭﺍﻳﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﺣﺪﻳﺚ ﻏﺪﻳﺮ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺣﺬﻳﻔﻪ ﺑﻦ ﺍﺳﻴﺪ ﻭ ﻋﺎﻣﺮ ﺑﻦ ﻟﻴﻠﻲ ﺭﺳﻴﺪﻩ (ﻭ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﺎﺕ 26 ﻭ 46 ﺟﻠﺪ ﺍﻭﻝ ﺍﺻﻞ ﺫﻛﺮ ﺷﺪﻩ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﺷﻮﺩ) ﻛﻪ ﺁﻧﺪﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﭼﻮﻥ ﺭﺳﻮﻟﺨﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﺯ ﺣﺠﻪ ﺍﻟﻮﺩﺍﻉ ﺑﺮﮔﺸﺖ (ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﺟﺰ ﺁﻥ ﺣﺠﻲ ﻧﻔﺮﻣﻮﺩ) ﺁﻣﺪ ﺗﺎ ﺑﺠﺤﻔﻪ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ ﻏﺪﻗﻦ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻳﺮ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﺳﻤﺮﻩ ﻛﻪ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺑﻬﻢ ﺩﺭ ﺑﻄﺤﺎﺀ ﻭﺍﻗﻊ ﺍﺳﺖ ﻛﺴﻲ ﻓﺮﻭﺩ ﻧﻴﺎﻳﺪ... ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺣﺪﻳﺚ. ﻭ ﺍﻣﺎ ﻛﺘﺐ ﺷﺮﺡ ﻟﻐﺎﺕ ﻭ ﺑﻠﺪﺍﻥ: ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 2 " ﻣﻌﺠﻢ ﺍﻟﺒﻠﺪﺍﻥ " ﺻﻔﺤﻪ 213 ﭼﻨﻴﻦ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺍﺳﺖ: ﺑﻄﺤﺎﺀ ﺩﺭ ﻟﻐﺖ ﻭﺍﺩﻱ ﻣﺤﻞ ﻋﺒﻮﺭ ﺳﻴﻞ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﻨﮕﺮﻳﺰﻩ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺟﻤﻊ ﺑﻄﺤﺎﺀ ﺑﺮ ﺧﻠﺎﻑ ﻗﻴﺎﺱ، ﺍﺑﺎﻃﺢ ﻭ ﺑﻄﺎﺡ ﺁﻣﺪﻩ، ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﺑﻮﺍﻟﺤﺴﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﻧﺼﺮ ﻛﺎﺗﺐ ﮔﻮﻳﺪ: ﺷﻨﻴﺪﻡ ﺍﺯ ﺯﻥ ﻧﻮﺍﺯﻧﺪﻩ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﻃﺮﻳﺢ ﺑﻦ ﺍﺳﻤﻌﻴﻞ ﺛﻘﻔﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻭﻟﻴﺪ ﺑﻦ ﻳﺰﻳﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻤﻠﻚ ﮔﻔﺘﻪ ﺗﻐﻨﻲ ﻣﻴﻨﻤﻮﺩ ﻭ ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﺍﺯ ﺩﺍﺋﻴﻬﺎﻱ ﻭﻟﻴﺪ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺍﺳﺖ. ﺍﻧﺖ ﺍﺑﻦ ﻣﺴﻠﻨﻄﺢ ﺍﻟﺒﻄﺎﺡ ﻭ ﻟﻢ ﺗﻄﺮﻕ ﻋﻠﻴﻚ ﺍﻟﺤﻨﻲ ﻭ ﺍﻟﻮﻟﺞ
ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﺣﺎﺿﺮﻳﻦ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺑﻄﺤﺎ، ﺟﺰ ﺩﺭ ﻣﻜﻪ ﻧﻴﺴﺖ، ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺼﻮﺭﺕ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﻝ ﺟﻤﻊ (ﺑﻄﺎﺡ ﺟﻤﻊ ﺍﺑﻄﺢ ﺍﺳﺖ) ﭼﻪ ﻣﻌﻨﻲ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﻗﻊ ﺑﻄﺤﺎﻭﻱ ﻋﻠﻮﻱ ﺩﺭ ﺧﺸﻢ ﺁﻣﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺑﻄﺤﺎﺀ ﻣﺪﻳﻨﻪ، ﻭ ﺑﻄﺤﺎﺀ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺍﺯ ﺑﻄﺤﺎﺀ ﻣﻜﻪ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮ ﻭ ﻭﺳﻴﻊ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺟﺪ ﻣﻦ ﺁﻧﺠﺎﺋﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﺖ ﺭﺍ ﺍﻧﺸﺎﺩ ﻧﻤﻮﺩ: ﻭ ﺑﻄﺤﺎ ﺍﻟﻤﺪﻳﻨﻪ ﻟﻲ ﻣﻨﺰﻝ ﻓﻴﺎ ﺣﺒﺬﺍ ﺫﺍﻙ ﻣﻦ ﻣﻨﺰﻝ ﺁﻧﻤﺮﺩ (ﻛﻪ ﺍﺯ ﺑﻌﺾ ﺣﺎﺿﺮﻳﻦ ﺑﻮﺩ) ﮔﻔﺖ: ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺑﻄﺤﺎﺀ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺎ ﻛﻠﻤﻪ ﺟﻤﻊ ﭼﻪ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﺏ ﮔﻔﺘﻴﻢ: ﻋﺮﺏ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﺨﻦ ﻭ ﺷﻌﺮ ﺧﻮﺩ ﻭﺳﻌﺘﻲ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻣﺒﻨﺎ ﺩﻭ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﺟﻤﻊ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻴﻜﻨﺪ، ﻭﺍﻧﮕﻬﻲ ﺑﻌﺾ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ (ﺍﻫﻞ ﺍﺻﻄﻠﺎﺡ) ﮔﻔﺘﻪ ﻛﻪ: ﺍﻗﻞ ﺟﻤﻊ ﺩﻭ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﺜﺒﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﻳﻌﻨﻲ ﺩﻭ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﻄﺤﺎﺀ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻓﺮﺯﺩﻕ ﺍﺳﺖ: ﻭ ﺍﻧﺖ ﺍﺑﻦ ﺑﻄﺤﺎ ﻭﻱ ﻗﺮﻳﺶ ﻓﺎﻥ ﺗﺸﺎ ﺗﻜﻦ ﻓﻲ ﺛﻘﻴﻒ ﺳﻴﻞ ﺫﻱ ﺍﺩﺏ ﻋﻔﺮ ﺳﭙﺲ، (ﻣﻮﻟﻒ ﻣﻌﺠﻢ ﺍﻟﺒﻠﺪﺍﻥ) ﮔﻮﻳﺪ ﻛﻪ: ﻣﻦ ﮔﻮﻳﻢ: ﺍﻳﻨﻬﺎ ﻫﻤﻪ ﺑﻴﺮﺍﻫﻪ ﺭﻓﺘﻦ ﻭ ﺗﻜﻠﻒ ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﺟﻤﺎﻉ ﺍﻫﻞ ﻟﻐﺖ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ: ﺑﻄﺤﺎﺀ ﺑﻤﻌﻨﺎﻱ ﺯﻣﻴﻨﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﻳﮓ ﺯﺍﺭ ﺑﺎﺷﺪ، ﻫﺮ ﻗﻄﻌﻪ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﻛﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻄﺤﺎﺀ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻨﺎﻱ ﺟﻤﻊ ﺑﺮ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﺒﻨﻲ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺑﻬﻤﻴﻦ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﻗﺮﻳﺶ ﺍﺑﺘﺪﺍﻱ ﺟﺎﻫﻠﻴﺖ ﺑﻪ: ﻗﺮﻳﺶ ﺍﻟﺒﻄﺎﺡ ﻭ ﻗﺮﻳﺶ ﺍﻟﻈﻮﺍﻫﺮ ﻧﺎﻣﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ، ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻴﻜﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﻳﻜﺘﻦ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻣﺎ ﺳﺨﻦ ﻓﺮﺯﺩﻕ ﻭ ﺍﺑﻦ ﻧﺒﺎﺗﻪ، ﺍﻳﻨﻬﻢ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﻄﺤﺎ ﺩﻭ ﺑﻄﺤﺎ ﺍﺳﺖ، ﭼﻪ ﺁﻧﻜﻪ ﻋﺮﺏ " ﺭﻗﻤﻪ ﺭﺍ " ﺭﻗﻤﺘﺎﻥ ﻭ " ﺭﺍﻣﻪ ﺭﺍ " ﺭﺍﻣﺘﺎﻥ ﮔﻔﺘﻪ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﻧﻴﺰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺬﺷﺖ ﻭ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻭ ﺯﻥ (ﺩﺭ ﺷﻌﺮ ﻭ ﻳﺎ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﺳﺖ) ﻭ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﺩﻟﺎﻟﺖ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮ ﺗﺜﻨﻴﻪ ﻋﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺍﺳﺖ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🌳شجره آشوب« قسمت صد و پنجاه و هشتم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻
🌳شجره آشوب« قسمت صد و پنجاه و نهم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻از امام رضا علیه السلام سوال شد حواریون به چه کسانی گفته می شود. امام در جواب فرمود: «حواریون به این دلیل حواریون نامیده شدند که آن ها هم خودشان مخلص بودند و هم دیگران را هم با وعظ و تذکر، مخلص می کردند.»
🔻نکته مهم روایت مذکور این است که شیعه خالص که جزو حواریون امام است، تنها به کسانی اطلاق می شود که هم خودشان دارای اخلاص هستند و هم به دنبال رساندن دیگران به مرحله اخلاص و پاکی از گناهان. یکی از مراتب این پاکی، قیام علیه ظلم و جهاد در راه خدا علیه ظالمان در هر عصر است.
🔻در روایتی دیگر امام کاظم حواریون امامان علیهم السلام را معرفی می کند. ما ابتدا گوشه ای از این روایت را ذکر می کنیم و خصوصیتی را که سبب معرفی این اشخاص به عنوان حواریون امام شده است توضیح می دهیم. حضرت فرمود: هنگامی که قیامت برپا می شود منادی ندا می کند که حواریون حضرت محمد، حضرت امیر و ... کجا هستند؟ امام سپس در بیان حواریون امام علی علیه السلام، اشخاص زیر را معرفی می کنند: «عمرو بن حمق خزاعی ، محمد بن ابی بکر، میثم تمار و اویس قرنی»
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2
.
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِي إِلَيْهِمْ ۚ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
و پیش از تو، جز مردانى که به آنها وحى مى کردیم، نفرستادیم. اگر نمى دانید، از آگاهان بپرسید.
(نحل/۴۳)
***
بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ ۗ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
تا از دلایل روشن
و کتب (پیامبران پیشین) آگاه شوید و بر تو نیز، قرآن را نازل کردیم، تا آنچه را که به سوى مردم نازل شده است براى آنها
روشن سازى. شاید اندیشه کنند.
(نحل/۴۴)
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات «۴۱ و ۴۲» 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️۴ ـ جمله لَنُ
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات«۴۳و۴۴»
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
🔹اگر نمى دانید بپرسید!
گرچه دو آیه اخیر، به تناسب بحثهاى مربوط به مشرکان سخن از مهاجران راستین داشت، ولى آیات مورد بحث، بار دیگر به بیان مسائل گذشته در رابطه با اصول دین مى پردازد، و به یکى از اشکالات معروف مشرکان پاسخ مى گوید.
آنها مى گفتند: چرا خداوند فرشته اى را براى ابلاغ رسالت نازل نکرده است.
یا مى گفتند: چرا پیامبر(صلى الله علیه وآله) مجهز به یک نیروى فوق العاده نیست که ما را مجبور به ترک کارهایمان بنماید.
و خداوند در پاسخ آنها مى گوید: ما پیش از تو نیز رسولانى فرستادیم و این رسولان جز مردانى که وحى به آنها فرستاده مى شد نبودند (وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ إِلاّ رِجالاً نُوحِی إِلَیْهِمْ).
آرى این مردان از جنس بشر بودند، با تمام غرائز و عواطف انسانى، دردهاى آنها را از همه بهتر تشخیص مى دادند، و نیازهاى آنها را به خوبى درک مى کردند، در حالى که هیچ فرشته اى نمى تواند، از این امور به خوبى آگاه گردد، و آنچه را در درون یک انسان مى گذرد به وضوح درک کند.
مسلماً مردان وحى، وظیفه اى جز ابلاغ رسالت نداشتند، کار آنها گرفتن وحى و رساندن به انسانها و کوشش از طرق عادى براى تحقق بخشیدن به اهداف وحى بود، نه این که: با یک نیروى خارق العاده الهى، و بر هم زدن همه قوانین طبیعت، مردم را مجبور به قبول دعوت و ترک همه انحرافات کنند، که اگر چنین مى کردند ایمان آوردن افتخار و تکامل نبود.
پس از آن براى تأکید و تأیید این واقعیت، اضافه مى کند: اگر این موضوع را نمى دانید بروید و از اهل اطلاع بپرسید (فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لاتَعْلَمُونَ).
ذِکر به معنى آگاهى و اطلاع است و اهل ذکر مفهوم وسیعى دارد که همه آگاهان و اهل اطلاع را در زمینه هاى مختلف، شامل مى شود، و اگر بسیارى از مفسرین اهل ذکر را در اینجا به معنى علماى اهل کتاب تفسیر کرده اند نه به این معنى است که، اهل ذکر مفهوم محدودى داشته باشد، بلکه، در واقع از قبیل تطبیق کلى بر مصداق است; زیرا سؤال، درباره پیامبران و رسولان پیشین و این که: آنها مردانى از جنس بشر با برنامه هاى تبلیغى و اجرائى بودند قاعدتاً مى بایست از دانشمندان اهل کتاب و علماى یهود و نصارى بشود.
درست است که: آنها با مشرکان در تمام جهات هم عقیده نبودند، ولى همگى در این جهت که با اسلام مخالفت داشتند، هماهنگ بودند.
بنابراین، علماى اهل کتاب براى بیان حال پیامبران پیشین، منبع خوبى براى مشرکان محسوب مى شدند.
راغب در مفردات مى گوید: ذکر دو معنى دارد گاهى، به معنى حفظ، و گاهى، به معنى یادآورى است، البته این یادآورى ممکن است به وسیله دل بوده باشد (که ذکر درونى و باطنى محسوب مى شود) و ممکن است به وسیله زبان باشد (که ذکر لفظى محسوب مى گردد).
و اگر مى بینیم به قرآن، ذکر گفته شده است به خاطر همانست که حقایقى را بازگو مى کند.
* * *
آیه بعد، مى گوید: اگر شما آگاه از دلائل روشن پیامبران و کتب آنها نیستید به آگاهان مراجعه کنید (بِالْبَیِّناتِ وَ الزُّبُرِ).
بَیِّنات جمع بیّنة به معنى دلائل روشن است، و ممکن است در اینجا اشاره به معجزات و سایر دلائل اثبات حقانیت انبیاء باشد، زُبُر جمع زبور به معنى کتاب است، در واقع بیّنات ، دلائل اثبات نبوت را مى گوید، و زُبُر اشاره به کتابهائى است که تعلیمات انبیاء در آن جمع بوده است.
آن گاه روى سخن را به پیامبر کرده و مى گوید: ما این ذکر را (قرآن را) بر تو نازل کردیم تا آنچه به سوى مردم نازل شده است براى آنها تبیین کنى (وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ).
و تا این که آنها در این آیات، و وظائفى که در برابر آن دارند، بیندیشند (وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ).
در واقع، دعوت و برنامه رسالت تو از نظر اصولى، چیز نو ظهور و بى سابقه اى نیست همان گونه که بر رسولان پیشین، کتب آسمانى نازل کردیم تا مردم را به وظائفشان در برابر خدا، خلق و خویشتن آشنا سازند بر تو نیز این قرآن را نازل کردیم، تا به تبیین مفاهیم و تعالیم آن بپردازى، و اندیشه انسانها را بیدار سازى، تا با احساس تعهد و مسؤلیت (نه از طریق اجبار و قوه قهریه ناشناخته الهى) در راه حق گام بگذارند و به سوى تکامل پیش بروند.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝 ترجمه و شرح حکمت «۲۹۲» 🏴مصیبت بزرگ رحلت پیامبر 🔸اينجا جاى صبر نيست! 💡امام عليه السلام در اين گف
📝 ترجمه و شرح حکمت «۲۹۲»
🏴 مصیبت بزرگ رحلت پیامبر
✅ما ذا عَلى مَنْ شَمَّ تُرْبَةَ أحْمَدَ أنْ لا يَشُمَّ مَدَى الزَّمانِ غَوالِيآ
صُبَّتْ عَلَىَّ مَصائِبَ لَوْ أَنَّها صُبَّتْ عَلَى الاْيَّامِ صِرْنَ لَيالِيآ
چه مى شود كسى را كه خاك قبر پيغمبر صلي الله عليه وآله را ببويد ـ ولى تا عمر دارد (عزادار باشد و) بوى خوش ديگرى نبويد؟ (بعد از آن حضرت) مصيبت هايى بر من فرو ريخت كه اگر ـ به روزهاى روشن ريخته مى شد همچون شبها تيره و تار مى گشت.
معروف اين است كه حضرت زهرا سلام الله عليها نيز همين اشعار را در كنار قبر پيغمبر اكرم صلي الله عليه وآله مى خواند. به گفته علامه مجلسى؛ در ديوان منسوب به اميرمؤمنان على عليه السلام نيز در مرثيه پيغمبر اكرم صلي الله عليه وآله آمده است:
نَفْسِي عَلَى زَفَرَاتِهَا مَحْبُوسَةٌ يَا لَيْتَهَا خَرَجَتْ مَعَ الزَّفَرَاتِ
لا خَيْرَ بَعْدَکَ فِي الْحَيَاةِ وَإِنَّمَا أَبْكِي مَخَافَةَ أَنْ تَطُولَ حَيَاتِي
جان من در چنگال آه و ناله هايش محبوس است ـ اى كاش جانم همراه آه وناله ها بيرون مى آمد. بعد از تو (اى رسول خدا!) زندگى ارزشمند نيست و اگر ـ من گريه مى كنم به دليل آن است كه مى ترسم عمرم بعد از تو طولانى شود.
معروف اين است كه اميرمؤمنان على عليه السلام همين اشعار را در مرثيه بانوى اسلام فاطمه زهرا سلام الله عليها نيز بيان فرمود. اين سخن را با يك بيت از «حسان بن ثابت»، شاعر معروف در رثاى پيامبر صلي الله عليه وآله پايان مى دهيم، او مى گويد:
وَما فَقَدَ الماضُونَ مِثْلَ مُحَمَّدٍ ولا مِثْلِهِ حَتَّى الْقِيامَةَ يَفْقِدُ
پيشينيان شخصيتى مثل محمد صلي الله عليه وآله را از دست ندادند ـ و آيندگان تا روز قيامت نيز گرفتار فقدان ديگرى همانند او نخواهند بود.
✔️ پایان
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🎙شرح صوتی حکمت های نهج البلاغه 🔷حکمت: « ۲۹۱» @Nahjolbalaghe2
شرح_صوتی_حکمت_۲۹۲.mp3
5.77M
🎙شرح صوتی حکمت های نهج البلاغه
🔷حکمت: « ۲۹۲»
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
💎امام سجاد عليه السلام:
اَلْقَوْلُ الْحَسَنُ يُثْرِى الْمالَ وَ يُنْمِى الرِّزْقَ وَ يُنْسِئُ فِى الاَْجَلِ وَ يُحَبِّبُ اِلَى الاَْهْلِ وَ يُدْخِلُ الْجَنَّةَ؛
گفتار نيك، ثروت را زياد و روزى را فراوان مى كند، مرگ را به تأخير مى اندازد، انسان را در خانواده محبوب مى كند و به بهشت وارد مى نمايد
📗 [خصال: ص 317، ح 100]
@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موعظه
⭕️وقتی خدا نخواد
هیـــــچ اتفاق بدی نمیفته‼️
🎙حجت الاسلام عالی
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
ترجمه کتاب الغدیر🔹
✅ قسمت: شصت و ششم
🔷واقعه غدیرخم
#علامهامینی
" ﺑﻄﺎﺡ " ﻣﻨﺰﻝ ﻭ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﺍﺳﺖ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ (ﻗﺒﻴﻠﻪ) ﺑﻨﻲ ﻳﺮﺑﻮﻉ ﻭ ﻟﺒﻴﺪ ﺩﺭ ﺷﻌﺮ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﮔﻮﻳﺪ: ﺗﺮﺑﻌﺖ ﺍﻟﺎﺷﺮﺍﻑ ﺛﻢ ﺗﺼﻴﻔﺖ ﺣﺴﺎﺀ ﺍﻟﺒﻄﺎﺡ ﻭ ﺍﻧﺘﺠﻌﻦ ﺍﻟﺴﻠﺎﺋﻠﺎ ﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ: ﺑﻄﺎﺡ ﺁﺑﻲ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺩﻳﺎﺭ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻧﺠﺎ ﺑﻴﻦ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﺑﺎ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﺧﺎﻟﺪ ﺑﻦ ﻭﻟﻴﺪ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺭﺩﻩ ﻛﺎﺭﺯﺍﺭ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩ، ﻭ ﺿﺮﺍﺭ ﺑﻦ ﺍﺯﻭﺭ ﺍﺳﺪﻱ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﭘﻴﺶ ﺗﺎﺯ ﻗﺸﻮﻥ ﺧﺎﻟﺪ ﻭ ﻣﺎﻟﻚ ﺑﻦ ﻧﻮﻳﺮﻩ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﭘﻴﺶ ﺗﺎﺯ ﻳﺎﺭﺍﻥ ﺧﻮﺩ
ﺑﻤﻴﺪﺍﻥ ﻧﺒﺮﺩ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﻧﻘﻄﻪ (ﻛﻪ ﺑﻄﺎﺡ ﻧﺎﻣﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ) ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺿﺮﺍﺭ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﻣﺎﻟﻚ ﺑﻦ ﻧﻮﻳﺮﻩ ﺭﺍ ﻛﺸﺖ، ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻣﻘﺘﻮﻝ (ﻣﺘﻤﻢ) ﺩﺭ ﺳﻮﮔﻮﺍﺭﻱ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﮔﻮﻳﺪ: ﺳﺎﺑﻜﻲ ﺍﺧﻲ ﻣﺎ ﺩﺍﻡ ﺻﻮﺕ ﺣﻤﺎﻣﻪ ﺗﻮﺭﻕ ﻓﻲ ﻭﺍﺩﻱ ﺍﻟﺒﻄﺎﺡ ﺣﻤﺎﻣﺎ ﻭ ﻭﻛﻴﻊ ﺑﻪ ﻣﺎﻟﻚ ﺩﺭ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻱ ﻭﺍﻗﻌﻪ ﺑﻄﺎﺡ ﮔﻮﻳﺪ: ﻓﻠﻤﺎ ﺍﺗﺎﻧﺎ ﺧﺎﻟﺪ ﺑﻠﻮﺍﺋﻪ ﺗﺨﻄﺖ ﺍﻟﻴﻪ ﺑﺎﻟﺒﻄﺎﺡ ﺍﻟﻮﺩﺍﻳﻊ ﻭ ﺩﺭ ﺹ 215 (ﺟﻠﺪ 2 ﻣﻌﺠﻢ ﺍﻟﺒﻠﺪﺍﻥ) ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﺻﻞ ﻟﻐﺖ ﺑﻄﺤﺎﺀ ﺑﻤﻌﻨﺎﻱ ﻣﺴﻴﻞ ﻓﺮﺍﺧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﻨﮓ ﺭﻳﺰﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻧﻀﺮ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﺑﻄﺢ ﻭ ﺑﻄﺤﺎﺀ ﺑﻤﻌﻨﺎﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﮔﻮﺩ ﻭ ﻧﺮﻡ ﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﭘﺴﺖ ﻭ ﺑﻠﻨﺪ ﻭ ﻭﺍﺩﻱ- ﻳﻌﻨﻲ ﺧﺎﻙﻫﺎ ﻭ ﺷﻨﻬﺎﻱ ﻧﺮﻣﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺳﻴﻠﻬﺎ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﻴﺸﻮﺩ، ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻴﺸﻮﺩ: ﺑﻪ ﺍﺑﻄﺢ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺑﻄﺤﺎﺀ ﻭﺍﺩﻱ ﺁﻣﺪﻳﻢ ﻛﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﺧﺎﻙ ﻭ ﺷﻦﻫﺎﻱ ﻧﺮﻣﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻭﺍﺩﻱ ﻳﺎﻓﺖ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﻭ ﺟﻤﻊ ﺁﻥ ﺍﺑﺎﻃﺢ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﻋﻠﻤﺎﺀ ﻟﻐﺖ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ: ﺑﻄﺤﺎﺀ ﺑﻤﻌﻨﺎﻱ ﻫﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﺮﺍﺧﻲ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻋﻤﺮ (ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ) ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺑﻄﺤﻮﺍ
ﺍﻟﻤﺴﺠﺪ ﻳﻌﻨﻲ ﺳﻨﮓ ﺭﻳﺰﻩ ﺩﺭ ﻛﻒ ﻣﺴﺠﺪ ﺑﺮﻳﺰﻳﺪ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﻄﺤﺎﺀ ﻣﻜﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻣﻌﻴﻦ ﺩﺭ ﻧﺰﺩﻳﻜﻲ " ﺫﻱ ﻗﺎﺭ " ﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﺑﻄﺤﺎﺀ ﻣﻜﻪ ﺑﺎﻣﺪ ﻭ ﺍﺑﻄﺢ ﺁﻥ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻄﺤﺎﺀ ﺫﻱ ﺍﻟﺤﻠﻴﻔﻪ، ﺍﺑﻦ ﺍﺳﺤﺎﻕ ﮔﻮﻳﺪ: ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﻘﺼﺪ ﻏﺰﻭﻩ ﺍﻱ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻛﻮﻫﺴﺘﺎﻧﻲ ﺑﻨﻲ ﺩﻳﻨﺎﺭ ﺭﺍ ﭘﻴﻤﻮﺩ، ﺳﭙﺲ ﺩﺭ ﺑﻄﺤﺎﺀ ﺍﺑﻦ ﺍﺯﻫﺮ ﺩﺭ ﺯﻳﺮ ﺩﺭﺧﺘﻲ ﻛﻪ ﺫﺍﺕ ﺍﻟﺴﺎﻕ ﻧﺎﻣﻨﺪ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺯﻳﺮ ﺩﺭﺧﺖ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﻛﺮﺩ، ﭘﺲ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﻣﺴﺠﺪ ﺁﻧﺠﻨﺎﺏ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﻄﺤﺎﺀ ﺷﻬﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻣﻐﺮﺏ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﻠﻤﺴﺘﺎﻥ. ﺑﻄﺤﺎﻥ ﻭ ﺑﻄﺤﺎﻥ (ﺑﺮﻭﺍﻳﺖ ﺿﻢ ﻭ ﻓﺘﺢ) ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺳﻪ ﻭﺍﺩﻱ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺎﻡ ﺁﻧﻬﺎ: ﻋﻘﻴﻖ. ﺑﻄﺤﺎﻥ. ﻗﺘﺎﻩ ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ، ﻭ ﺷﺎﻋﺮ ﺩﺭ ﺁﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﺳﺮﻭﺩﻩ- ﻭ ﺍﻳﻦ ﺷﻌﺮ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺁﻧﺮﺍ ﺑﺴﻜﻮﻥ ﻃﺎﺀ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺗﺎﻳﻴﺪ ﻣﻲﻛﻨﺪ: ﺍﺑﺎ ﺳﻌﻴﺪ ﻟﻢ ﺍﺯﻝ ﺑﻌﺪﻛﻢ ﻓﻲ ﻛﺮﺏ ﻟﻠﺸﻮﻕ ﺗﻐﺸﺎﻧﻲ ﻛﻢ ﻣﺠﻠﺲ ﻭﻟﻲ ﺑﻠﺬﺍﺗﻪ ﻟﻢ ﻳﻬﻨﻨﻲ ﺍﺫﻏﺎﺏ ﻧﺪﻣﺎﻧﻲ ﺳﻘﻴﺎ ﻟﺴﻠﻊ ﻭ ﻟﺴﺎﺣﺎﺗﻬﺎ ﻭ ﺍﻟﻌﻴﺶ ﻓﻲ ﺍﻛﻨﺎﻑ ﺑﻄﺤﺎﻥ ﻭ ﺍﺑﻦ ﻣﻘﺒﻞ ﺩﺭ ﺗﺎﻳﻴﺪ ﺁﻧﻜﻪ ﻃﺎﺀ ﺭﺍ ﻣﻜﺴﻮﺭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﭼﻨﻴﻦ
ﮔﻮﻳﺪ: ﻋﻔﻲ ﺑﻄﺤﺎﻥ ﻣﻦ ﺳﻠﻴﻤﻲ ﻓﻴﺜﺮﺏ ﻓﻤﻠﻘﻲ ﺍﻟﺮﻣﺎﻝ ﻣﻦ ﻣﻨﻲ ﻓﺎﻟﻤﺤﺼﺐ ﻭ ﺍﺑﻮ ﺯﻳﺎﺩ ﮔﻮﻳﺪ: ﺑﻄﺤﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﺏﻫﺎﻱ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﺿﺒﺎﺏ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺩﺭ ﺹ 222 " ﻣﻌﺠﻢ ﺍﻟﺒﻠﺪﺍﻥ " ﮔﻮﻳﺪ: ﺑﻄﻴﺤﻪ (ﻭ ﺟﻤﻊ ﺁﻥ ﺑﻄﺎﺋﺢ ﺍﺳﺖ) ﻭ ﺑﻄﻴﺤﻪ ﻭ ﺑﻄﺤﺎﺀ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻭﻗﺘﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺗﺒﻄﺢ ﺍﻟﺴﻴﻞ، ﻳﻌﻨﻲ: ﺳﻴﻞ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﭘﻬﻦ ﻭ ﻭﺳﻴﻊ ﮔﺸﺖ ﻭ ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﺑﻄﺎﺋﺢ ﻭﺍﺳﻂ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﺯﻳﺮﺍ ﺁﺑﻬﺎ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺟﺎﺭﻱ ﻭ ﭘﻬﻦ ﮔﺸﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ، ﺯﻣﻴﻦ ﻓﺮﺍﺥ ﻭ ﻭﺳﻴﻌﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﻴﻦ ﻭﺍﺳﻂ ﻭ ﺑﺼﺮﻩ ﻭ ﺁﻧﺠﺎ ﺩﺭ ﻗﺪﻳﻢ ﺍﻟﺎﻳﺎﻡ ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ ﻗﺮﺍﺀ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺑﻬﻢ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺁﺑﺎﺩﻱ ﺑﻮﺩﻩ، ﺍﺗﻔﺎﻗﺎ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻛﺴﺮﻱ ﭘﺮﻭﻳﺰ ﺩﺟﻠﻪ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﻧﻤﻮﺩ، ﻓﺮﺍﺕ ﻧﻴﺰ ﺑﺮ ﺧﻠﺎﻑ ﻋﺎﺩﺕ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺁﻥ ﻋﺎﺟﺰ ﺷﺪﻧﺪ، ﻧﺎﭼﺎﺭ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﻧﺸﺮ ﺁﺏ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻋﻤﺎﺭﺍﺕ ﻭ ﻣﺰﺍﺭﻉ ﺁﻧﺠﺎ ﺭﺍ ﺗﺒﺎﻩ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺳﺎﻛﻨﻴﻦ ﺁن دﻳﺎﺭ ﺭﺍ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﺳﺎﺧﺖ... ﺗﺎ ﺁﺧﺮ...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🌳شجره آشوب« قسمت صد و پنجاه و نهم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻ا
🌳شجره آشوب« قسمت صد و شصتم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻سوال اینجاست آیا تنها این افراد بودند که از خصیصه اخلاص برخوردار بودند؟ اگر امام کاظم از بیان این افراد قصد حصر داشتند به این معنا که بخواهند فقط این چهار نفر را جزو حواریون معرفی کنند، نام اصحابی مانند عمار و مالک اشتر جا می ماند. در نتیجه باید بگوییم انگیزه حضرت انحصار در این چهار نفر نبوده است حالا باید به ویژگی مشترک این چهار نفر بپردازیم که انگیزه امام از آوردن اسمشان در کنار یکدیگر است یک ویژگی مشترکی که میان این چهار بزگوار وجود داشت و سبب معرفی آن ها به عنوان حواریون امام علی (ع) شد.
🔻 با دقت در تاریخ درمی یابیم که همه این ها، شهید بی واسطه و مستقیم به دست بنی امیه هستند.
🔻 عمرو بن حمق؛ از شهدای عمال معاویه در موصل است. دستور قتل او را معاویه صادر کرد و بهانه او نیز این بود که عمرو در قتل عثمان، نه ضربه به وی زده است.
🔻محمد بن ابی بکر توسط لشکر بنی امیه در مصر به شهادت رسید. بدن او را در لاشه الاغ گذاشتند و سپس سوزاندند.
🔻 میثم تمار، به دستور ابن زیاد عال بنی امیه در کوفه به شهادت رسید. اویس قرنی نیز از شهدای جنگ صفین و نبرد با معاویه است. ملاحظه میفرمایید که اولا هر چهار حواری شهیدند یعنی عافیت طلب ها در کنار علی ع جایگاهی ندارند ثانیا هیچکدام شهید جمل و نهروان نیستند بلکه مستقیم به دست بنی امیه در شرایط زمانی و مکانی متفاوت شهید شدند این یعنی امام کاظم (ع) خط استکبار ستیزی را به ما نشان میدهد
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
13.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞|نماهنگ بسیار زیبا
⚜همخوانی تلاوت قرآن کریم⚜
🏵بر اساس تلاوت ماندگار شیخ مصطفی اسماعیل
📖سوره مبارکه بقره آیات 250 تا 252
📌صفحه 41 قرآن کریم(عثمان طه)
🔸کاری از:
💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠
🌀تولید شده در:
🎙استدیو تسنيم اصفهان
📺مشاهده و دریافت نسخه باکیفیت:
http://aparat.com/v/89syP
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2