eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات ۸۴ تا ۸۹ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️در آیه بعد، همچ
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات ۸۴ تا۸۹ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی در آیه بعد، اضافه مى کند: بعد از این سخن و شنیدن پاسخ همگى در پیشگاه خدا اظهار تسلیم مى کنند و غرور و نخوت و تعصبهاى کورکورانه این عابدان نادان با دیدن چهره حق کنار مى رود، و سر تعظیم در پیشگاهش فرود مى آورند (وَ أَلْقَوْا إِلَى اللّهِ یَوْمَئِذ السَّلَمَ). و در این هنگام که، همه چیز همچون آفتاب روشن مى گردد تمام دروغها و افتراهاى این گروه بى خرد، گم و نابود مى شود (وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما کانُوا یَفْتَرُونَ). هم نسبت دروغین شریک خدا بودن، محو و بى رنگ مى شود، و هم پندار شفاعت بتها در پیشگاه خدا، چرا که به خوبى مى بینند، نه تنها کارى از بتها ساخته نیست، بلکه همانها آتش گیره هاى دوزخ مى شوند و به جان پرستش کنندگانشان مى افتند! * * * تا اینجا بیان حال مشرکان گمراهى بود، که در شرک و انحراف خود غوطهور بودند، بى آن که دیگرى را به این راه بخوانند، سپسu حال کسانى را بیان مى کند که: در عین گمراهى به گمراه ساختن دیگران نیز اصرار دارند، و مى فرماید: کسانى که کافر شدند و مردم را از راه خدا باز داشتند، مجازاتى ما فوق مجازات کفرشان بر آنها مى افزائیم در برابر آنچه فساد مى کردند (الَّذِینَ کَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللّهِ زِدْناهُمْ عَذاباً فَوْقَ الْعَذابِ بِما کانُوا یُفْسِدُونَ). آنها هم بار مسئولیت خویش را بر دوش مى کشند و هم شریک جرم دیگران هستند، چرا که، عامل فساد در روى زمین و گمراهى خلق خدا، و مانع از پیمودن راه حق، شدند. تاکنون کراراً یادآور شده ایم که، از نظر منطق اجتماعى اسلام، هر کس سنت نیک و بدى بگذارد در تمام عمل عاملان به آن سنت شریک است، در حدیث مشهورى مى خوانیم: هر کس سنت نیکى بگذارد، پاداش کسانى که به آن عمل کنند، براى او هست، بى آن که از پاداش آنها کاسته شود، و هر کس سنت بدى بگذارد، گناه همه کسانى که به آن عمل مى کنند، بر او نوشته مى شود، بى آن که از گناه آنها چیزى کاسته شود . به هر حال این تعبیرهاى تکان دهنده قرآن و احادیث، مسئولیت رهبران را در برابر خدا و خلق خدا آشکار مى سازد. * * * سپس به دنبال سخنى که از وجود گواه در امتى در چند آیه قبل به میان آمد مجدداً به سراغ آن بحث با توضیح بیشترى مى رود، و مى گوید: به خاطر بیاورید آن روز را که ما از میان هر امتى گواهى از خود آنها بر آنها مبعوث مى کنیم (وَ یَوْمَ نَبْعَثُ فِی کُلِّ أُمَّة شَهِیداً عَلَیْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ). با این که: علم خدا به همه چیز احاطه دارد، اما وجود این گواهان مخصوصاً از کسانى که از میان خود امتها برخاسته اند تأکید بیشترى بر نظارت دائمى بر اعمال انسانها است، و هشدارى است بر این مراقبت قطعى و همیشگى. گرچه این حکم عام، شامل مسلمانان و پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) نیز مى شود، ولى براى تأکید بیشتر، خصوصاً آن را مطرح کرده مى فرماید: و ما تو را شاهد و گواه بر این گروه مسلمانان قرار مى دهیم (وَ جِئْنا بِکَ شَهِیداً عَلى هؤُلاءِ). بنا بر آنچه گفته شد منظور از هؤُلاءِ مسلمانانى است که در عصر پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى زیستند، و پیامبر(صلى الله علیه وآله) ناظر و شاهد و گواه اعمال آنها بود، و طبعاً بعد از پیامبر(صلى الله علیه وآله) باید کسى در میان امت باشد که، شاهد و گواه اعمال آنها گردد. شاهدى باشد پاک، از هر گونه گناه و خطا، تا حق شهادت را به خوبى بتواند ادا کند. و از همین رو، بعضى از مفسران (اعم از علماى تشیع و تسنن) خواسته اند این آیه را دلیلى بر وجود گواه و حجت عادلى در هر عصر و زمان بدانند. البته تفسیر آن طبق عقیده شیعه دائر به وجود امام معصوم در هر زمان، کاملاً روشن است، ولى براى علماى مذهب تسنن، توجیه آن چندان آسان نیست. و شاید به خاطر همین مشکل، فخر رازى در تفسیرش گرفتار توجیهى شده که خالى از اشکال نیست، او مى گوید: از این آیه، نتیجه مى گیریم که هیچ عصرى از اعصار خالى از شاهد و گواهى بر مردم نیست، شاهد و گواه باید جائز الخطا نباشد و گرنه او هم نیاز به شاهد و گواه دیگرى دارد، و این امر به صورت تسلسل تا بى نهایت ادامه خواهد یافت، نتیجه این که: در هر عصرى باید جمعیتى باشند که گفتارشان حجت باشد و این راهى ندارد جز این که: بگوئیم اجماع امت، حجت است (یعنى مجموع مردم هر زمان به طور دسته جمعى هرگز راه خطا نمى پویند) ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝شرح و تفسیر خطبه ۸۵بخش دوم 🔸عبرت بياموزيد و پندگيريد! امام(عليه السلام) در ادامه سخن، دست مخاطبان
📝 شرح و تفسیر خطبه ۸۵بخش دوم 🔹عبرت بیاموزید و پند بگیرید! ↩️شبيه همين تعبيرات در «خطبه 204» نيز آمده است. اين تعبير امام(عليه السلام) مرگ را به حيوان درنده اى تشبيه مى کند که چنگال در گلو و اندام انسان انداخته و او را طعمه خود ساخته است، در حالى که قدرتى بر دفاع از خويشتن ندارد. به راستى ضعف انسان در مقابل قدرت مرگ، همين گونه است. جمله (وَ السِّيَاقَةُ إِلَى الْوِرْدِ الْمَوْرُودِ) اشاره به آيه شريفه 98 سوره «هود» است که مى فرمايد: «يَقْدُمُ قَوْمَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَأَوْرَدَهُمُ النَّارَ وَ بِئْسَ الْوِرْدُ الْمَوْرُودُ; فرعون روز قيامت در پيشاپيش قومش خواهد بود و آنها را وارد دوزخ مى کند و آتش دوزخ چه بدآبشخورى است که بر آن وارد مى شوند». «وِرْد» به معناى راهى است که در کنار نهرهاى بزرگ - که ساحل آن با آب فاصله دارد- به صورت سراشيبى درست مى کنند، تا افراد به آسانى بتوانند دسترسى به آب پيدا کنند; چنين محلى را در فارسى «آبشخور» و در عربى «وِرْد» مى گويند و «مورود» به معناى محلّى است که تشنگان بر آن وارد مى شوند و در حقيقت اشاره به اين است که گنهکارانِ محروم از آبهاى زلال نهرهاى بهشتى، به آبشخور دوزخ وارد مى شوند، که جز آتش سوزان در آنجا چيزى نيست و جمله (کُلُّ نَفْس مَعَهَا سَائِقٌ وَ شَهِيدٌ) برگرفته از آيه شريفه 21 سوره «ق» است که مى فرمايد: «وَجَاءَتْ کُلُّ نَفْس مَعَهَا سَائِقٌ وَ شَهِيدٌ». در اين مورد که «سائق» و «شهيد» اشاره به چيست؟ تفسيرهاى گوناگونى در کلمات «مفسّران قرآن» و «شارحان نهج البلاغه» ديده مى شود. بعضى «سائق» را فرشته نويسنده حسنات و «شهيد» را فرشته نويسنده سيّئات مى دانند و نيز بعضى گفته اند «سائق» فرشته الهى است و «شهيد» اعضاى تن انسان يا نامه اعمال او است که به گردنش آويخته مى شود. اين احتمال نيز داده شده که «سائق» و «شهيد» يک فرشته است که دو کار مى کند; هم انسان را به صحنه محشر مى راند و هم گواه اعمال او است. و نيز گفته اند: که «سائق» فرمان الهى است که انسان را به سوى محشر، براى حساب و جزا مى راند و «شاهد» پيامبران و علما، يا عقل انسان و اعضاى او است. ولى غالب اين تفسيرها بعيد به نظر مى رسد و ظاهر اين است که اشاره به دو فرشته الهى باشد که يکى مأمور سوق دادن انسان به عرصه محشر، و ديگرى گواهى دهنده بر اعمال او است. ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅امیرالمؤمنین علیه السلام: ✍️ قَلِّلِ الآمالَ تَخْلُصْ لَك الأعمالُ. 💠 آرزوهايت را كم كن ، اعمالت خالص مى‌شود. 📚 غرر الحكم : ۶۷۹۳. @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 خدا نکنه غیبت امام زمان ارواحنا فداه برامون عادت بشه.... 🎙ستاد عالی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: صد و سوم 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی 🔷ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﺁﻏﺎﺯ ﻣﻄﻠﺐ 🔹ﻋﻴﺪ ﻏ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: صد و چهارم 🔷 به همین ﻣﻌﻨﻲ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻨﺎ ﺑﺮﻭﺍﻳﺘﻲ ﻛﻪ ﻓﺮﺍﺕ ﺑﻦ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻛﻮﻓﻲ (ﺩﺭ ﻗﺮﻥ ﺳﻮﻡ) ﺍﺯ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻇﻬﻴﺮ، ﺍﺯ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﻓﻀﻞ ﻫﺎﺷﻤﻲ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﭘﺪﺭ ﻭ ﺍﺟﺪﺍﺩ ﮔﺮﺍﻣﻴﺶ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﻧﺒﻲ ﺍﻛﺮﻡ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺭﻭﺯ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﺑﺮﺗﺮﻳﻦ ﻋﻴﺪﻫﺎﻱ ﺍﻣﺖ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﻭﺯﻳﺴﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﻣﺮﺍ ﺍﻣﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﺩﺭﻡ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻣﺖ ﻣﻨﺼﻮﺏ ﺩﺍﺭﻡ ﺗﺎ ﺑﺴﺒﺐ ﺍﻧﻮﺍﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﺋﻲ ﺷﻮﻧﺪ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﻭﺯﻳﺴﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﻳﻦ ﺭﺍ ﻛﺎﻣﻞ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻣﺖ ﻣﻦ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺩﻳﻦ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﻳﻦ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﺍﻋﻠﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ. ﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺜﻲ ﻛﻪ ﺣﺎﻓﻆ ﺧﺮﮔﻮﺷﻲ ﺁﻧﺮﺍ ﺁﻭﺭﺩﻩ (ﺑﺸﺮﺣﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 184 ﮔﺬﺷﺖ) ﻓﺮﻣﺎﻳﺶ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣﺸﻌﺮ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﻨﺌﻮﻧﻲ. ﻫﻨﺌﻮﻧﻲ- ﻳﻌﻨﻲ ﻣﺮﺍ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﺩﻫﻴﺪ. ﻣﺮﺍ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﺩﻫﻴﺪ. ﻭ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻧﻴﺰ ﺷﻌﺎﺭ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﺍ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺷﺨﺼﺎ ﻧﻴﺰ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺭﺍ ﻋﻴﺪ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺳﺎﻟﻴﻜﻪ ﻋﻴﺪ ﻏﺪﻳﺮ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺧﻄﺒﻪ ﺍﻳﺮﺍﺩ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻓﺮﻣﺎﻳﺸﺎﺕ ﺁﻧﺠﻨﺎﺏ ﺩﺭ ﺧﻄﺒﻪ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: " ﺍﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﺰ ﻭ ﺟﻞ ﺟﻤﻊ ﻟﻜﻢ ﻣﻌﺸﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻓﻲ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﻴﻮﻡ ﻋﻴﺪﻳﻦ ﻋﻈﻴﻤﻴﻦ ﻛﺒﻴﺮﻳﻦ ﻭ ﻟﺎ ﻳﻘﻮﻡ ﺍﺣﺪﻫﻤﺎ ﺍﻟﺎ ﺑﺼﺎﺣﺒﻪ ﻟﻴﻜﻤﻞ ﻋﻨﺪﻛﻢ ﺟﻤﻴﻞ ﺻﻨﻌﻪ ﻭ ﻳﻘﻔﻜﻢ ﻋﻠﻲ ﻃﺮﻳﻖ ﺭﺷﺪﻩ، ﻭ ﻳﻘﻔﻮ ﺑﻜﻢ ﺁﺛﺎﺭ ﺍﻟﻤﺴﺘﻀﻴﺌﻴﻦ ﺑﻨﻮﺭ ﻫﺪﺍﻳﺘﻪ، ﻭ ﻳﺴﻠﻜﻜﻢ ﻣﻨﻬﺎﺝ ﻗﺼﺪﻩ، ﻭ ﻳﻔﻮﺭ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻫﻨﻴﻲ ﺀ ﺭﻓﺪﻩ ﻓﺠﻌﻞ ﺍﻟﺠﻤﻌﻪ ﻣﺠﻤﻌﺎ ﻧﺪﺏ ﺍﻟﻴﻪ ﻟﺘﻄﻬﻴﺮ ﻣﺎ ﻛﺎﻥ ﻗﺒﻠﻪ ﻭ ﻏﺴﻞ ﻣﺎ ﺍﻭﻗﻌﺘﻪ ﻣﻜﺎﺳﺐ ﺍﻟﺴﻮﺀ ﻣﻦ ﻣﺜﻠﻪ ﺍﻟﻲ ﻣﺜﻠﻪ ﻭ ﺫﻛﺮﻱ ﻟﻠﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻭ ﺗﺒﻴﺎﻥ ﺧﺸﻴﻪ ﺍﻟﻤﺘﻘﻴﻦ، ﻭ ﻭﻫﺐ ﻣﻦ ﺛﻮﺍﺏ ﺍﻟﺎﻋﻤﺎﻝ ﻓﻴﻪ ﺍﺿﻌﺎﻑ ﻣﺎ ﻭﻫﺐ ﻟﺎﻫﻞ ﻃﺎﻋﺘﻪ ﻓﻲ ﺍﻟﺎﻳﺎﻡ ﻗﺒﻠﻪ، ﻭ ﺟﻌﻠﻪ ﻟﺎ ﻳﺘﻢ ﺍﻟﺎ ﺑﺎﻟﺎﻳﺘﻤﺎﺭ ﻟﻤﺎ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻭ ﺍﻟﺎﻧﺘﻬﺎﺀ ﻋﻤﺎ ﻧﻬﻲ ﻋﻨﻪ، ﻭ ﺍﻟﺒﺨﻮﻉ ﺑﻄﺎﻋﺘﻪ ﻓﻴﻤﺎ ﺣﺚ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﻧﺪﺏ ﺍﻟﻴﻪ ﻓﻠﺎ ﻳﻘﺒﻞ ﺗﻮﺣﻴﺪﻩ ﺍﻟﺎ ﺑﺎﻟﺎﻋﺘﺮﺍﻑ ﻟﻨﺒﻴﻪ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﻨﺒﻮﺗﻪ، ﻭ ﻟﺎ ﻳﻘﺒﻞ ﺩﻳﻨﺎ ﺍﻟﺎ ﺑﻮﻟﺎﻳﻪ ﻣﻦ ﺍﻣﺮ ﺑﻮﻟﺎﻳﺘﻪ، ﻭ ﻟﺎ ﺗﻨﺘﻈﻢ ﺍﺳﺒﺎﺏ ﻃﺎﻋﺘﻪ ﺍﻟﺎ ﺑﺎﻟﺘﻤﺴﻚ ﺑﻌﺼﻤﻪ ﻭ ﻋﺼﻢ ﺍﻫﻞ ﻭﻟﺎﻳﺘﻪ ﻓﺎﻧﺰﻝ ﻋﻠﻲ ﻧﺒﻴﻪ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﻲ ﻳﻮﻡ ﺍﻟﺪﻭﺡ ﻣﺎ ﺑﻴﻦ ﺑﻪ ﻋﻦ ﺍﺭﺍﺩﺗﻪ ﻓﻲ ﺧﻠﺼﺎﺋﻪ ﻭ ﺫﻱ ﺍﺟﺘﺒﺎﺋﻪ، ﻭ ﺍﻣﺮﻩ ﺑﺎﻟﺒﻠﺎﻍ ﻭ ﺗﺮﻙ ﺍﻟﺤﻔﻞ ﺑﺎﻫﻞ ﺍﻟﺰﻳﻎ ﻭ ﺍﻟﻨﻔﺎﻕ ﻭ ﺿﻤﻦ ﻟﻪ ﻋﺼﻤﺘﻪ ﻣﻨﻬﻢ... ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات ۸۴ تا۸۹ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی در آیه بعد، اضافه
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات ۸۴ تا۸۹ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی اگر فخر رازى کمى از محدوده عقائد خویش گام بیرون مى نهاد، مسلماً گرفتار چنین سخن تعصب آمیزى نمى شد، زیرا قرآن مى گوید: براى هر امتى یک گواه از جنس آنها قرار دادیم، نه این که: مجموع امت، براى فرد فرد امت، حجت و گواه است. البته همان گونه که در سوره نساء ذیل آیه ۴۱ مشروحاً بیان کردیم دو احتمال دیگر در تفسیر هؤُلاء داده شده: نخست این که: هؤُلاء اشاره به شهداء امتهاى پیشین یعنى انبیاء و اوصیاى آنها بوده باشد و به این ترتیب، پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) هم گواه بر این امت است، و هم بر پیامبران گذشته، دیگر این که: منظور از شاهد و گواه شاهد عملى بودن است، یعنى کسى که وجودش، الگو و میزان سنجش حق و باطل است. و از آنجا که قرار دادن شهید و گواه، فرع بر این است که: قبلاً برنامه کامل و جامعى در اختیار افراد قرار داده شده باشد، به طورى که حجت بر همگى تمام شود، تا به دنبال آن، مسأله نظارت و مراقبت مفهوم صحیحى پیدا کند، بلافاصله مى گوید: و ما این کتاب آسمانى (قرآن) را بر تو نازل کردیم که بیان همه چیز در آن است (وَ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْء). هم هدایت است و هم رحمت، و هم مایه بشارت براى همه مسلمانان جهان (وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى لِلْمُسْلِمِینَ). * * * نکته ها: ۱ ـ قرآن بیانگر همه چیز است. از مهمترین مباحثى که در آیات فوق به میان آمده تبیان کل شىء بودن قرآن است. تِبْیان (به کسر تا یا فتح آن) معنى مصدرى دارد، یعنى بیان کردن و از این تعبیر با توجه به وسعت مفهوم کل شىء به خوبى مى توان استدلال کرد که: در قرآن، بیان همه چیز هست، ولى با توجه به این نکته که قرآن یک کتاب تربیت و انسانسازى است که براى تکامل فرد و جامعه در همه جنبه هاى معنوى و مادى نازل شده است روشن مى شود که: منظور از همه چیز، تمام امورى است که براى پیمودن این راه لازم است، نه این که: قرآن یک دائرة المعارف بزرگ است که تمام جزئیات علوم ریاضى و جغرافیائى و شیمى و فیزیک و گیاه شناسى و مانند آن در آن آمده است، هر چند قرآن یک دعوت کلى به کسب همه علوم و دانشها کرده که تمام دانشهاى یاد شده و غیر آن در این دعوت کلى جمع است. به علاوه، گاهگاهى به تناسب بحثهاى توحیدى و تربیتى، پرده از روى قسمتهاى حساسى از علوم و دانشها برداشته است، ولى، با این حال، آنچه قرآن به خاطر آن نازل شده، و هدف اصلى و نهائى قرآن را تشکیل مى دهد، همان مسأله انسان سازى است، و در این زمینه، چیزى را فروگذار نکرده است. گاهى، انگشت روى جزئیات این مسائل گذارده و تمام ریزه کاریها را بیان مى کند (مانند احکام نوشتن قراردادهاى تجارتى و اسناد بدهکارى که در طولانى ترین آیه قرآن یعنى آیه ۲۸۲ سوره بقره طى ۱۸ حکم! بیان شده است). و گاهى، مسائل حیاتى انسان را به صورتهاى کلى و کلى تر مطرح مى کند، مانند آیه اى که به دنبال بحث، تفسیر آن فرا مى رسد: إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى وَ یَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ: خداوند فرمان به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان مى دهد و شما را از هر گونه زشتى و منکر و ستم، نهى مى کند . وسعت این مفاهیم، مانند وسعت مفهوم وفاى به عهد در آیه: إِنَّ الْعَهْدَ کانَ مَسْئُولاً . و وفاى به عقد در آیه: أَوْفُوا بِالْعُقُودِ . و لزوم اداء حق جهاد در آیه: وَ جاهِدُوا فِی اللّهِ حَقَّ جِهادِهِ . و اقامه قسط و عدل در آیه: لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ . و توجه به نظم در تمام زمینه ها در آیه: وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِیزانَ * أَلاّ تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ * وَ أَقِیمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَ لاتُخْسِرُوا الْمِیزانَ . و خوددارى از هر گونه فساد در روى زمین در آیه: وَ لاتُفْسِدُوا فِی الأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها . و دعوت به تدبر و تفکر و تعقل که در بسیارى از آیات قرآن وارد شده است، و امثال این برنامه هاى انسان شمول که مى تواند راهگشا در همه زمینه ها باشد، دلیل روشنى است بر این که: در قرآن بیان همه چیز هست. حتى فروع این دستورهاى کلى را نیز بلاتکلیف نگذارده، و مجرائى که باید از آن مجرا این برنامه ها تبیین شود، بیان کرده و مى گوید: وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا: آنچه پیامبر به شما دستور مى دهد اجرا کنید و آنچه شما را از آن نهى مى کند بازایستید . هر قدر انسان، در اقیانوس بى کرانه قرآن، بیشتر شناور شود و به اعماق آن، براى استخراج گوهرهاى برنامه هاى سعادت بخش، فروتر رود، عظمت این کتاب آسمانى و شمول و جامعیت آن آشکارتر مى شود. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝شرح و تفسیر حکمت ۳۰۴ 🤲نيازمند، فرستاده خداست! امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه براى تشويق هم
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۰۴ 🤲نیازمند فرستاده خداست ↩️در بيان ديگرى آمده است: «امام عليه السلام هنگامى كه صدقه اى به سائل مى داد آن را از او مى گرفت و مى بوسيد و مى بوييد و بار ديگر به او مى داد و همان عبارت را تكرار مى كرد؛ كَانَ أَبِي إِذَا تَصَدَّقَ بِشَيْءٍ وَضَعَهُ فِي يَدِ السَّائِلِ ثُمَّ ارْتَجَعَهُ مِنْهُ فَقَبَّلَهُ وَشَمَّهُ ثُمَّ رَدَّهُ فِي يَدِ السَّائِلِ وَذَلِکَ أَنَّهَا تَقَعُ فِي يَدِ اللَّهِ قَبْلَ أَنْ تَقَعَ فِي يَدِ السَّائِل». در تعبير سومى آمده است كه امام هنگامى كه صدقه اى به نيازمندى مى داد دست خود را مى بوسيد و مى فرمود: «صدقه قبل از آنكه به دست سائل برسد در دست خدا قرار مىگيرد؛ «وَكَانَ عليه السلام يُقَبِّلُ يَدَهُ عِنْدَ الصَّدَقَةِ فَسُئِلَ عَنْ ذَلِکَ فَقَالَ إِنَّهَا تَقَعُ فِي يَدِ اللَّهِ قَبْلَ أَنْ تَقَعَ فِي يَدِ السَّائِلِ». همه اين تعابير مى تواند صحيح باشد؛ يعنى گاهى اينگونه عمل مى كرد وگاهى آنگونه و نتيجه همه آنها درواقع يكى است. نكته مهم ديگر اينكه از روايات اسلامى استفاده مى شود (و در قرآن به آن اشاره شده است) كه بيش از آنچه در صدقات و كمك به نيازمندان، عايد نيازمندان مى شود به كمك كنندگان عايد مى شود. اين سخن را با حديث ديگرى از امام صادق عليه السلام پايان مى دهيم، هرچند سخن در اينجا بسيار است. فرمود: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَتَعَالَى يَقُولُ مَا مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ وَقَدْ وَكَّلْتُ مَنْ يَقْبِضُهُ غَيْرِي إِلاَّ الصَّدَقَةَ فَإِنِّي أَتَلَقَّفُهَا بِيَدِي تَلَقُّفاً حَتَّى إِنَّ الرَّجُلَ يَتَصَدَّقُ أَوِ الْمَرْأَةَ لَتَتَصَدَّقُ بِالتَّمْرَةِ أَوْ بِشِقِّ تَمْرَةٍ فَأُرَبِّيهَا لَهُ كَمَا يُرَبِّي الرَّجُلُ فَلُوَّهُ وَفَصِيلَهُ فَيَلْقَانِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَهِيَ مِثْلُ جَبَلِ أُحُدٍ؛ خداى تبارك و تعالى مى فرمايد: هيچ عملى نيست مگر اينكه من كسى (از فرشتگانم) را مأمور كرده ام آن را دريافت دارد، جز صدقه و كمك به نيازمندان كه من خودم آن را با دست (قدرت) مى گيرم، تا آنجا كه گاه مردى يا زنى يك دانه خرما يا حتى بخشى از آن را صدقه مى دهد، من آن را براى او پرورش مى دهم همانگونه كه انسانها فرزند خود را پرورش مى دهند و هنگامى كه روز قيامت در محضر من حاضر مى شود آن صدقه به اندازه كوه احد شده است». ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 (ع) تا جايى كه توانايى بر كار خوب داريد، خوبى كنيد؛ زيرا خوبى، [آدمى را ]از مهلكه ها و مرگهاى ناگوار نگه مى دارد. 📗ميزان الحكمه ج7 ص299🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: صد و چهارم 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی به همین ﻣﻌﻨﻲ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: صد و پنجم 🔷 ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﻋﻮﺩ ﻭ ﺍﺭﺣﻤﻜﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﻧﻘﻀﺎﺀ ﻣﺠﻤﻌﻜﻢ ﺑﺎﻟﺘﻮﺳﻌﻪ ﻋﻠﻲ ﻋﻴﺎﻟﻜﻢ ﻭ ﺑﺎﻟﺒﺮ ﺑﺎﺧﻮﺍﻧﻜﻢ، ﻭ ﺍﻟﺸﻜﺮ ﻟﻠﻪ ﻋﺰ ﻭ ﺟﻞ ﻋﻠﻲ ﻣﺎ ﻣﻨﺤﻜﻢ، ﻭ ﺍﺟﻤﻌﻮﺍ، ﻳﺠﻤﻊ ﺍﻟﻠﻪ ﺷﻤﻠﻜﻢ، ﻭ ﺗﺒﺎﺭﻭﺍ، ﻳﺼﻞ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻔﺘﻜﻢ ﻭ ﺗﻬﺎﺩﻭﺍ ﻧﻌﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻛﻤﺎ ﻣﻨﻜﻢ ﺑﺎﻟﺜﻮﺍﺏ ﻓﻴﻪ ﻋﻠﻲ ﺍﺿﻌﺎﻑ ﺍﻟﺎﻋﻴﺎﺩ ﻗﺒﻠﻪ ﺍﻭ ﺑﻌﺪﻩ ﺍﻟﺎ ﻓﻲ ﻣﺜﻠﻪ، ﻭ ﺍﻟﺒﺮ ﻓﻴﻪ ﻳﺜﻤﺮ ﺍﻟﻤﺎﻝ ﻭ ﻳﺰﻳﺪ ﻓﻲ ﺍﻟﻌﻤﺮ، ﻭ ﺍﻟﺘﻌﺎﻃﻒ ﻓﻴﻪ ﻳﻘﺘﻀﻲ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﻋﻄﻔﻪ ﻭ ﻫﻴﺌﻮﺍ ﻟﺎﺧﻮﺍﻧﻜﻢ ﻭ ﻋﻴﺎﻟﻜﻢ ﻋﻦ ﻓﻀﻠﻪ ﺑﺎﻟﺠﻬﺪ ﻣﻦ ﻭﺟﻮﺩﻛﻢ ﻭ ﺑﻤﺎ ﺗﻨﺎﻟﻪ ﺍﻟﻘﺪﺭﻩ ﻣﻦ ﺍﺳﺘﻄﺎﻋﺘﻜﻢ، ﻭ ﻇﻬﺮﻭﺍ ﺍﻟﺒﺸﺮ ﻓﻴﻤﺎ ﺑﻴﻨﻜﻢ ﻭ ﺍﻟﺴﺮﻭﺭ ﻓﻲ ﻣﻠﺎﻗﺎﺗﻜﻢ. ﺍﻟﺨﻄﺒﻪ. ﺗﺮﺟﻤﻪ- ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍﻱ ﻋﺰ ﻭ ﺟﻞ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺩﻭ ﻋﻴﺪ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺑﺎ ﻋﻈﻤﺖ ﺭﺍﺟﻊ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ (ﺟﻤﻌﻪ- ﻏﺪﻳﺮ) ﻛﻪ ﻫﻴﭽﻴﻚ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺁﻥ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ، ﺍﻳﻦ ﻣﻮﻫﺒﺖ ﺭﺍ ﺑﺸﻤﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺗﺎ ﻛﺮﺩﺍﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺷﻤﺎ ﻛﺎﻣﻞ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ، ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻃﺮﻳﻖ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺻﻠﺎﺡ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻧﻮﺭ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪﻧﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﺷﺎﻫﺮﺍﻩ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺣﻜﻴﻤﺎﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺍﻩ ﺍﻧﺪﺍﺯﺩ، ﻭ ﻋﻄﺎﻳﺎﻱ ﮔﻮﺍﺭﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﺪ، ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺟﻤﻌﻪ ﺭﺍ ﻣﻘﺮﺭ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﺷﻤﺎ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ، ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﻠﻴﺪﻱ‌ﻫﺎﻱ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﺎﻙ ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﻧﻤﺎﺋﻴﺪ ﻭ ﺁﺛﺎﺭ ﻛﺜﻴﻒ ﻛﺴﺐ‌ﻫﺎﻱ ﻧﺎﺭﻭﺍ ﻭ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻇﺮﻑ ﻳﻚ ﻫﻔﺘﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﺟﻤﻌﻪ ﺩﺍﻣﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺷﺴﺘﺸﻮ ﻧﻤﺎﺋﻴﺪ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻳﻚ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻱ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﺧﺸﻴﺖ ﭘﺮﻫﻴﺰﮔﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﭼﻨﺪ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺧﻮﺑﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﻃﺎﻋﺖ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺗﻴﺎﻥ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﺸﻤﺎ ﻣﻮﻫﺒﺖ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺭﺍ ﭼﻨﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﻛﻪ ﺣﻖ ﺁﻥ ﺍﺩﺍ ﻧﺸﻮﺩ ﻣﮕﺮ ﺑﺎﻧﺠﺎﻡ ﺍﻭﺍﻣﺮ ﺍﻭ، ﻭ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﻧﻬﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ، ﻭ ﻣﺠﺎﻫﺪﺕ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺩﺭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﺑﺪﺍﻥ ﺑﺎ ﺗﺎﻛﻴﺪ ﺩﻋﻮﺕ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻳﻨﻚ ﺍﻋﺘﺮﺍﻑ ﺑﻴﮕﺎﻧﮕﻲ ﺍﻭ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﻤﻴﺸﻮﺩ ﻣﮕﺮ ﺑﺎ ﺍﻋﺘﺮﺍﻑ ﺑﻨﺒﻮﺕ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ، ﻭ ﺩﻳﻨﻲ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﻤﻴﺸﻮﺩ ﻣﮕﺮ ﺑﺎ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﻮﻟﺎﻳﺖ ﺍﻭﺍﻣﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ، ﻭ ﻣﻮﺟﺒﺎﺕ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺍﻭ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻧﺸﻮﺩ ﻣﮕﺮ ﺑﺎ ﭘﻴﻮﺳﺘﻦ ﺑﺮﺷﺘﻪ ﺍﻭ ﻭ ﺁﻧﺎﻧﻜﻪ ﺍﻫﻞ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺍﻭﻳﻨﺪ ﻭ ﺑﻬﻤﻴﻦ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﺑﺮ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺧﻮﺩ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻭ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﺨﻠﺼﻴﻦ ﻭ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﮔﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﻣﺮ ﻛﺮﺩ ﺑﺎﺑﻠﺎﻍ ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺎﻫﻞ ﺷﺒﻬﻪ ﻭ ﻧﻔﺎﻕ ﺍﻋﺘﻨﺎﺋﻲ ﻧﻜﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﻜﺎﺭﻱ‌ﻫﺎﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮ ﺿﺪ ﺣﻖ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻧﻨﻤﺎﻳﺪ ﻭ ﻣﺼﻮﻧﻴﺖ ﺁﻧﺠﻨﺎﺏ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻛﻴﺪ ﻣﻨﺎﻓﻘﻴﻦ ﺗﻀﻤﻴﻦ ﻓﺮﻣﻮﺩ... ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2