قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
۱۲- و من وصية له ( عليه السلام ) >وصي بها معقل بن قيس الرياحي حين أنفذه إلي الشام في ثلاثة آلاف مق
🍃
✅شرح و تفسیر نامه ۱۲
( مکارم شیرازی )
📜نامه در یک نگاه:
این نامه همانند سایر نامه هایى که امام(علیه السلام) به فرماندهان سپاهش مى نویسد با توصیه به تقوا و پرهیزکارى شروع مى شود; همان تقوایى که خمیرمایه هرگونه سعادت است. آن گاه دستوراتى در مورد بسیج نیروها و چگونگى حرکت به سوى دشمن و نخستین برخورد با آنها بیان مى فرماید.
🔻امام(علیه السلام) در این نامه مرتب تأکید مى کند که آغازگر جنگ نباشید و چنان به دشمن نزدیک نشوید که احساس آمادگى جنگ کند و آنقدر دور نایستید که حمل بر ضعف و ترس نماید. لشگر را خسته نکنید. در مسیر راه، آغاز شب استراحت و سحرگاهان حرکت کنید و در وسط روز که هوا گرم است اطراق کنید و... . وصایاى دیگرى که همه از روح بلند امام(علیه السلام) و صلح طلبى آن حضرت و رعایت اخلاق اسلامى حتى در مقابل دشمن حکایت مى کند.
🔷دستورات لازم براى حرکت به سوى ميدان نبرد:
🍃امام(عليه السلام) در آغاز اين نامه فرمانده لشکر (معقل بن قيس) را به تقواى الهى سفارش مى کند و مى فرمايد:
💥«تقواى خداوند را پيشه کن;
همان خدايى که سرانجام بايد به لقاى او برسى و عاقبتى جز حضور در پيشگاهش ندارى»;
🍃(اتَّقِ اللهَ الَّذِي لاَ بُدَّ لَکَ مِنْ لِقَائِهِ، وَلاَ مُنْتَهَى لَکَ دُونَهُ).
اين تعبيرات در حقيقت برگرفته از قرآن مجيد است آنجا که مى فرمايد:
✨(وَاتَّقُوا اللهَ وَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ مُلاقُوهُ)(2) و در جاى ديگر مى فرمايد:
✨(وَأَنَّ إِلى رَبِّکَ الْمُنْتَهى).(3)
آرى هر که باشى و به هرجا برسى عاقبت بايد به لقاى الله بشتابى و در محضر عدلش حضور يابى و حساب اعمال خود را پس دهى.
اگر امام(عليه السلام) نامه خود را با توصيه به تقوا و يادآورى معاد آغاز مى کند، به جهت آثار مختلف آن است، زيرا
🔸 از يک سو سبب مى شود که دستورهاى دنبال آن را مو به مو اجرا کند و از سوى ديگر
🔸 چون برنامه لشکر، برنامه جهاد فى سبيل الله و سير الى الله است، به آنها روحيه مى دهد و آمادگى آنان را براى پيکار با دشمن بيشتر مى کند.
🔹آن گاه امام(عليه السلام) به ده دستور جنگى در مورد اعزام نيروها به ميدان نبرد و چگونگى مقابله با دشمن، اشاره مى فرمايد که در واقع همه جنبه مقدماتى و آمادگى دارد;
♦️ نخست مى فرمايد: «جز با کسى که با تو بجنگد پيکار مکن»; (وَلاَ تُقَاتِلَنَّ إِلاَّ مَنْ قَاتَلَکَ).
اين دستور نخستين، بيانگر روح مسالمت جوى انسان است که نمى خواهد آغازگر جنگ، مسلمانان باشند و تا دشمن شروع نکند، آنها اقدام به جنگ نکنند.
قرآن مجيد مى فرمايد:
✨«(وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَکَّلْ عَلَى اللهِ إِنَّهُ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ);
و اگر تمايل به صلح نشان دهند، تو نيز از در صلح درآى; و بر خدا توکل کن، که او شنوا و داناست».(4)
♦️سپس در دومين، سومين و چهارمين دستور مى افزايد: «صبح و عصر که هوا خنک است، لشکر را به حرکت درآور و به هنگام گرمى روز به آنها استراحت ده و در پيمودن راه آرامش و رفاه لشکر را در نظر بگير»;
✨(وَ سِرِ الْبَرْدَيْنِ(5)، وَ غَوِّرْ(6) بِالنَّاسِ، رَفِّهْ(7) فِي السَّيْرِ).
بديهى است هرگاه لشکر عجولانه و با شتاب به سوى ميدان حرکت کند و ملاحظه سرما و گرما و استراحت را ننمايد، هنگامى که وارد ميدان مى شود خسته و ناتوان است و پيکار با دشمن براى او بسيار دشوار.
♦️آن گاه در پنجمين و ششمين دستور مى فرمايد: «در ابتداى شب حرکت مکن چرا که خداوند شب را وسيله آرامش قرار داده و آن را براى توقّف تعيين نموده نه کوچ کردن، بنابراين شب هنگام بدنت را آرام ساز و مرکب ها را نيز آسوده بگذار و پس از توقف به هنگام سحر يا وقتى که سپيده مى دمد به يارى خدا حرکت نما»;
✨ (وَلاَ تَسِرْ أَوَّلَ اللَّيْلِ، فَإِنَّ اللهَ جَعَلَهُ سَکَناً، وَ قَدَّرَهُ مُقَاماً لاَ ظَعْناً، فَأَرِحْ فِيهِ بَدَنَکَ، رَوِّحْ ظَهْرَکَ. فَإِذَا وَقَفْتَ حِينَ يَنْبَطِحُ(8) السَّحَرُ، أَوْ حِينَ يَنْفَجِرُ الْفَجْرُ، فَسِرْ عَلَى بَرَکَةِ اللهِ).
🍃اين سخن اشاره به همان چيزى است که بارها در قرآن مجيد آمده است که شب را خداوند مايه آرامش قرار داده:
✨ «(فالِقُ الاِْصْباحِ وَجَعَلَ اللَّيْلَ سَکَناً); خداوند شکافنده صبح است و شب را مايه آرامش قرار داده است».(9)
🌱ادامهدارد...
⚘ @Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرنامههاینهجالبلاغه
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
⚘
📚نهج البلاغه/نامه۱۵/ راز و نياز با خدا
✨ #نيايشدرجنگ
خدايا! قلبها به سوي تو روانه شده، و گردنها به درگاه تو كشيده، و ديده ها به آستان تو دوخته، و گامها در راه تو نهاده، و بدن ها در خدمت تو لاغرشده است، خدايا دشمني هاي پنهان آشكار، و ديگهاي كينه در جوش است، خدايا به تو شكايت مي كنيم از اينكه پيامبر (ص) در ميان ما نيست، و دشمنان ما فراوان، و خواسته هاي ما پراكنده است. (پروردگارا! بين ما و دشمنانمان به حق داوري فرما كه تو از بهترين داوراني)
⚘
@Nahjolbalaghe2
#نامهها
شرح_صوتی_نامه_۱۵.mp3
6.06M
✅شرح نامه ۱۵
/بنیادمجازی
کانال نهجالبلاغه 🌺✨
⚘ @Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرنامههاینهجالبلاغه
✨
📌 قسمت (۱٧)
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙
✍ برگی از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام
#حديث
🌺 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
✨«یاعلی! مَثَل تو در ميان امتِ من مانند سورۂ "قل هو اللّه احد" است.
🔹هر كس این سوره را يك بار بخواند، انگار يك سومِ قرآن را خوانده.
🔹و كسی كه دوبار بخواند انگار دو سوم
🔹و آنکه سه بار این سوره را بخواند، مانندِ آن است كه همۂ قرآن را خوانده است.
🔸كسی كه تو را به زبان دوست داشته باشد، يك سومِ ايمان را احراز كرده.
🔸و كسی كه تو را به زبان و قلبش دوست بدارد، دو سومِ ايمان را بدست آورده،
🔸و آنكه تو را هم به دستِ خود (اعضا و جوارح)، هم با قلب و هم با زبانش دوست داشته باشد، ايمانش كامل است.»✨
--------------------------
📚 مَشارق الاَنوار، ص۵۶
📚 بحارالانوار، ج٣٩ ص٢۵٧
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📚نهج البلاغه / حکمت ۷۴ 🔻ضرورت یاد مرگ (اخلاقی) ✨ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : نَفَسُ الْمَرْءِ خُط
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
001.mp3
125.6K
🍃ترتیلقرآن:
🔹استاد خلیل الحصری
🌹سورهحمد
کانال ✨قرآن و نهجالبلاغه✨
⚘ @Nahjolbalaghe2
#صوت
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨ ✅ ادامه تلفظ حروف عربی 🔸حرف غین 🍃غـيـن و قـاف در فـارسـى ، مـثـل هـم تـلفـّظ مـى شـونـد، حال ب
✨﴾﷽﴿✨
✅ادامه تلفظ حروف عربی
🔸حرف طاء
حرف (طاء) و (تا) در فارسى مانند هم ادا مى شوند.
حرف (طاء) مانند حرف (تاء) از تماس روى سر زبان با ناهمواريهاى كام بالا ادا مى شود، با اين تفاوت كه صدا در حرف (طاء) درشت و پرحجم مى باشد.
🔹تمرین
تابَ طابَ
قانِتينَ قانِطينَ
اَطـْغـى ـ تـَطْغَوْا ـ فِطْرَةَ ـ خِطْبَةِ ـ مُطْمَئِنّينَ ـ يُطْعِمُونَ ـ فَطَرَ ـ طَفِقَ ـ اِسْتَطَعْتُمْ ـ طآئِفَتانَ ـ اَطاعُونا ـ بِطائِنُها ـ وَ لا تُطِعْ ـ سُطِحَتْ ـ طِفْلاً ـ اَساطيرُ ـ اَطيعُونِ ـ خَطيئاتِكُمْ ـ طُمِسَتْ ـ خُطُواتِ ـ طُغْياناً ـ طُوبى ـ يَطُوفُ ـ بُطُونِهِمْ ـ تُشْطِطْ ـ تَخُطُّهُ ـ لِلطّاغينَ ـ تَطَّلِعْ ـ فَاطَّهَّرُوا ـ عُطِّلَتْ.
🔸حرف صاد
حـرف (صـاد) مانند حرف (سين ) از سر زبان و پشت دندانهاى پيشين پايين تلفّظ مى شود، با اين تفاوت كه صدا در حرف (صاد) درشت و پرحجم مى باشد.
🔹تمرین
عَسى عَصى
عَسَيْتُمْ عَصَيْتُمْ
قَسَمْنا قَصَمْنا
اَصْلَحَ ـ اَصْدَقَ ـ اِصْلاحِها ـ مِصْرَ ـ تُصْعِدُونَ ـ يُصْرَفُ ـ صَلاتى ـ قَصَصَ ـ صَدَقَ ـ مَصانِعَ ـ لَصـادِقٌ ـ صـالِحـيـنَ ـ صِراطى ـ يَفْصِلُ ـ اَبْصِرْهُمْ ـ نَصيباً ـ مَصيرَكُمْ ـ يُوصيكُمْ ـ صُرِفَتْ ـ صـُحـُفِ ـ تـَخـاصـُمُ ـ نـَصـُوحـاً ـ تـُوصـُونَ ـ تـَصُومُوا ـ فَصَّلْناهُ ـ فَالصّالِحاتُ ـ نُفَصِّلُ ـ يَخْتَصُّ ـ يَصَّدَّقُوا
🔸حرف ضاد
حـرف (ضـاد) از تـمـاس كـناره زبان (هر طرف كه ميسّر باشد) با دندانهاى كرسى بالا (همان طرف ) و كشيده شدن بر آنها ايجاد مى شود و آن را بايد درشت و پرحجم اداء كرد.
🔹تمرین
اَضـْعَفُ ـ يَضْرِبْنَ ـ رِضْوانٌ ـ فَضْلُ ـ مُضْغَةَ ـ مُضْعِفُونَ ـ ضَلَّ ـ وَضَعَها ـ ضَرَبَ ـ ضاحِكَةٌ ـ لَضـآلُّونَ ـ ضـامـِرٍ ـ نـَضـِجـَتْ ـ فـِى الاَْرْضِ ـ ضـِعافاً ـ ضيزى ـ رَضيتُ ـ مُعْرِضينَ ـ ضُرِبَتْ ـ اُغـْضـُضْ ـ عـَرْضـُهـا ـ مـَغـْضـُوبِ ـ مـَخْضُودٍ ـ رَضُوا ـ يَنْفَضُّوا ـ نَضّاخَتانِ ـ فِضَّةٌ ـ يَحُضُّ ـ يَغُضُّوا ـ يَعَضُّ
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
#آموزشتجوید
🔴پرسش و تمرین
1 ـ تـفـاوت تـلفـّظ حـرف (طـاء) بـا (تـاء) را بـا ذكـر مثال بنويسيد.
2 ـ چـه تـفـاوتـى در اداى حـرف (صـاد) بـا (سـيـن ) مـى بـاشـد؟ بـا ذكـر مثال توضيح دهيد.
3 ـ چگونگى تلفّظ حرف (ضاد) را با ذكر مثال بيان كنيد.
4 ـ براى هر يك از حروف درس ، ده مثال از قرآن انتخاب كرده بنويسيد.
🍃🌺
با عرض سلام و خدا قوت خدمت عزیزان همراه
با پایان یافتن متن تلفظ حروف فایلهای آنها از ابتدا گذاشته میشود
برقرار باشید 🌹
1_124581719763329352.mp3
1.84M
🎵فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام👈از کتب اهل سنت
🔴 هرکس یک فضیلت از فضائل مولا رو بگه تمام گناهانش پاک میشه!
.
👆بسیار شنیدنی👆
🎤استاد دارستانی
👈 #نشر_دهید
🌸بسیار جالب و شنیدنی 🌸
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فراز آسمانی
#عبدالباسط محمد عبدالصمد
سوره مبارکه حجرات ۱۳و۱۴و۱۵
...الحجرات
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(۱۳)❤️
⚘ @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
💥 ✅ادامه شرح و تفسیر خطبه ۱ بخش ۹ 🔷در اين جا امام(عليه السلام) به چهار هدف عمده در مورد بعثت انبيا
🍃
✅ادامه شرح و تفسیر خطبه ۱ بخش۹
به اين ترتيب، خداوند بر تمام ملّتها و امّتها در جميع قرون و اعصار اتمام حجّت نموده و اسباب هدايت را از آنها دريغ نداشته است.
🌿سپس به ويژگيهاى اين پيامبران پرداخته، مى فرمايد: «پيامبرانى که کمى نفراتشان و فزونى دشمنان و تکذيب کنندگانشان، آنها را از انجام وظايف باز نمى داشت» (رُسُل لا تُقَصِّرُ بِهِمْ قِلَّةُ عَدَدِهِمْ وَلا کَثْرَةُ الْمُکَذَّبينَ لَهُمْ).
آرى، مردان با شهامتى بودند که گاه يک تنه در برابر هزاران هزار دشمن مى ايستادند، در درياى آتش فرو مى رفتند و به فرمان خدا و تأييدات الهى سالم بيرون مى آمدند، بتخانه ها را درهم مى کوبيدند و در برابر فرياد خشم آلود بت پرستان، با دلايلى کوبنده مى ايستادند و آنها را شرمسار مى کردند. به دريا فرو مى رفتند و از سوى ديگر بيرون مى آمدند و گاه در مقابل گروه عظيم دشمنان لجوج، که با شمشيرهاى برهنه، آنها را محاصره کرده بودند، قرار مى گرفتند ولى خم به ابرو نمى آوردند.
♦️جالب اين که از ميان صفات ويژه پيامبران، در اين جا، روى استقامت و شهامت و پايمردى آنان تکيه شده است.
در ادامه معرفى پيامبران، چنين مى فرمايد:
🍃 «پيامبرانى که بعضى به ظهور پيامبران آينده بشارت داده شده بودند يا به وسيله پيامبران پيشين شناخته شدند»
(مِنْ سابِق سُمِّىَ لَهُ مَنْ بَعْدَهُ اَوْ غابِر(10) عَرَّفَهُ مَنْ قَبْلَهُ).
🍃در اين عبارت يکى از روشهاى مهم شناسايى انبيا را مشخص فرموده است و آن اين که انبياى پيشين، انبياى بعد را معرّفى مى کردند و انبيا بعد، به وسيله پيامبران پيشين شناخته مى شدند.(11)
🔸در پايان اين فراز مى افزايد: «به اين ترتيب، قرنها گذشت و روزگاران سپرى شد; پدران رفتند و فرزندان جانشين آنها شدند»
🍃(عَلى ذلِکَ نَسَلَتِ(12) الْقُرُونُ وَ مَضَتِ الدُّهُورُ وَ سَلَفَتِ الآباءُ وَ خَلَفَتِ الاَبْناءُ).
💥نکته ها:
🔹1ـ پيامبران به منزله باغبانند!
از تعبيرات بسيار زيبا و حساب شده اى که در اين کلام امام(عليه السلام) آمده است به خوبى استفاده مى شود که دست قدرت خدا استعداد همه نيکيها و خوشبختيها را در نهاد آدمى گذارده است، در کوهسار وجود آنها معادن گرانبهايى نهفته شده و در دلهايشان انواع بذرهاى گلهاى معطّر معنوى و روحانى و ميوه هاى گوناگون فضايل انسانى پاشيده شده است. پيامبران، اين باغبانهاى بزرگ و آگاه الهى، اين بذرها را آبيارى و بارور مى سازند و اين معدن شناسان آسمانى، گنجينه هاى وجود او را استخراج مى کنند و نعمتهاى خداداى که در وجود آنها نهفته است و از قدر و قيمت آن غافلند به آنها يادآورى مى کنند، مى فرمايد:
🍃«لِيَسْتَاْدُوهُمْ ميثاقَ فِطْريَةِ وَ يُذَکِّرُوهُمْ مَنْسِىَّ نِعْمَتِهِ... وَ يُثيرُوا لَهُمْ دَفائِنَ الْعُقُولِ».
بنابراين پيامبران چيزى به انسان نمى دهند که در او نبوده است، بلکه آنچه دارد پرورش مى دهند و گوهر وجود او را آشکار مى سازند که به گفته شاعر:
گوهر خود را هويدا کن، کمال اين است و بس خويش را در خويش پيدا کن، کمال اين است و بس!
حتّى بعضى معتقدند تمام تعليماتى که به انسانها داده مى شود عنوان يادآورى دارد، چرا که ريشه علوم در درون جان انسانها نهفته است و معلّمان ـ اعم از پيامبران و پيروان خط آنها ـ با تعليمات خويش، آنها را از درون جان انسان ظاهر مى کنند؛ گويى علوم همچون منابع آبهاى زيرزمينى هستند که با حفرچاه ها، بر سطح زمين جارى مى شوند.
✨تعبير به «تذکّر» در آيات قرآن (مانند: «لَعَلَّهُمْ يَتَذَکَّرُونَ»، «وَذَکِّرَ فَاِنَّ الذِّکْرى تَنْفَعُ الْمُؤمِنينَ» و...) نيز مى تواند گواهى بر اين معنا باشد.
اين بحث دامنه وسيعى دارد که اين جا جاى شرح آن نيست.
🔹2ـ حوادث بيدارگر
در کلام فوق نيز اشاره به اين معنا شده بود که پيامبران الهى، علاوه بر تعليم معارف الهيّه و نشان دادن آثار عظمت پروردگار در عالم هستى، انسانها را به حوادث بيدارگر متوجّه مى سازند: پايان زندگى و فناى نعمتهاى مادّى و درد و رنجهاى سنگين و حوادث سخت عبرت انگيز. اين تعبيرات، بار ديگر فلسفه حوادث دردناک را در زندگى بشر آشکار مى سازد که اگر اينها نبودند چنان خواب غفلتى جهان بشريّت را فرا مى گرفت که بيدار شدنش بسيار مشکل و بعيد بود.(14)
🌱ادامه دارد...
⚘
@Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرخطبههاینهجالبلاغه
شرح_صوتی_خطبه_۵.mp3
7.5M
✨
✅شرح خطبه پنجم
/بنیادمجازی
کانال #قرآنونهجالبلاغه 🌺✨
⚘ @Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرخطبههاینهجالبلاغه
✨
✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨
✨طسم (1)
✨تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ (2)
✨نَتْلُوا عَلَيْكَ مِن نَّبَإِ مُوسَي وَفِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (3)
/قصص
🍃طا، سين، ميم. اينها آيات كتاب روشنگر است.
🍃 ما بخشى از سرگذشت موسى و فرعون را براى (آگاهى) گروهى كه ايمان مى آورند، به درستى بر تو مى خوانيم.
🔷- قرآن، معجزه ى ابدى اسلام، از همين حروف الفباى عربى تشكيل شده است، اگر آن را كلام بشر مى دانيد شما نيز مثل آن را بياوريد. «طسم، تلك آيات»
🔷- قرآن، كتابِ روشن، شفّاف و همه فهم است. «الكتاب المبين»
🔷- بيان سرگذشت پيشينيان، نشانه ى قانونمند بودن سنّت هاى الهى در تاريخ است. اگر تاريخ، حساب و كتاب و قانون نداشت، ما نمى توانستيم از آن براى زندگى امروز خود استفاده كنيم. «نتلوا... من نبأ موسى... لقوم يؤمنون»
🔷- در نقل تاريخ، به فرازهاى مهمّ و عبرت آموز توجّه كنيم. («نبأ» به خبر مهم گفته مى شود)
🔷- مبارزه پيامبران با طاغوت ها و ستمگران، الگوى مؤمنان است. «نبأ موسى و فرعون... لقوم يؤمنون»
🔷- داستان هاى قرآن، خُرافه، خيالى و گزافه نيست. «نبأ موسى و فرعون بالحقّ»
🔷- هدفِ قرآن از بيان داستان، هدايت مؤمنان است. «لقوم يؤمنون»
🔷- اوّلين شرط هدايت، قابليّت است. «لقوم يؤمنون»
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرحکمتهاینهجالبلاغه
💚 مقام معظم رهبری :
🔹 #بسیج در حقیقت مظهر یک وحدت مقدس میان افراد ملت است.
🌺سالروز تاسیس سازمان #بسیج_مستضعفین به فرمان امام خمینی ره برهمه #بسیجیان گرامیباد.
⚘ @Nahjolbalaghe2
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🌷قال المَهدی(عج): «أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم»«بحارالأنوار ، ج53 ، ص180 ، باب 31»🌺🍃
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨ ✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨ ✨طسم (1) ✨تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ (2) ✨نَتْل
⚘ eitaa.com/joinchat/3325624337C718d94f441
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨ ✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨ ✨طسم (1) ✨تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ (2) ✨نَتْل
✨
✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨
✨إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ (4)
/قصص
🍃همانا فرعون در سرزمين (مصر) سركشى كرده و مردم آنجا را فرقه فرقه نموده است، گروهى از آنان را به زبونى و ناتوانى كشانده، پسرانشان را سر مى برد و زنانشان را (براى كنيزى) زنده نگه مى دارد. به راستى كه او از تبهكاران است.
🔷كلمه ى «شِيَع» جمع «شيعة»، در اصل به معناى دنباله روى و تبعيّت است ولى از آنجا كه در يك گروه، معمولاً بعضى از بعضى ديگر پيروى مى كنند، به معناى گروه نيز مى آيد.
🔷كلمه ى «نساء» به معناى زنان است، ولى شايد در اين آيه مراد دختران باشند، زيرا در برابر پسران قرار گرفته اند.
🔷كلمه ى «فرعون» نام شخص نيست، بلكه عنوان پادشاهان مصر بوده است. چنانكه «كسرى » عنوان پادشاهان ايران و «قيصر» عنوانِ پادشاهان روم بوده است.(13)
13) لغتنامه دهخدا.
🔹- شناخت اوضاع و احوال جوامع در هنگام ظهور و بعثت پيامبران، امرى لازم است. «اِنّ فرعون...»
🔹- در شناخت نظام ها، اشخاص مهم نيستند، بلكه عملكردها اهميّت دارند. «انّ فرعون علا فى الارض» (نام «فرعون» به خاطر عملكرد استكبارى ومتجاوزانه اوست)
🔹- تكبّر و گردنكشى، زمينه ى فساد و گناه است. «علا فى الارض... يستضعف... يذبّح...»
🔹- تفرقه اندازى، بارزترين اهرم سلطه مستكبران بر مردم است. «جعل اهلها شيعا» (تا وقتى مردم اتّحاد و همبستگى داشته باشند، طاغوت ها قدرتى ندارند و نمى توانند كارى از پيش ببرند.)
🔹- تفرقه، مقدّمه ى ذلّت پذيرى است. ابتدا مردم گروه گروه و متفرّق مى شوند سپس به استضعاف كشيده مى شوند. «شيعاً يستضعف»
🔹- اعمال خلاف كارگزاران، به پاى حاكم نيز حساب مى شود. در اين آيات تمام جنايات ياران فرعون، به شخص او نيز نسبت داده شد.«جعل، يستضعف، يذبّح»
🔹- خداوند، مسأله تفرقه افكنى را قبل از قتل و كشتار ذكر فرموده است. شايد به خاطر آن كه تفرقه زمينه ى كشتن و يا مهم تر از كشتن است. «شيعاً... يذبّح»
🔹- سياست گذار و دستوردهنده نيز عامل و فاعل جرم شناخته مى شود. «انّ فرعون... يستضعف، يذبّح، يستحيى»
- تفرقه افكنان مفسدند. «كان من المفسدين»
✅آرى هر جامعه كه حاكمش متكبّر، مردمش متفرّق، نيروهاى فعّالش مورد تهديد و منافعش در كام طبقه مرفّه باشد، جامعه اى فرعونى و طاغوتى است.
⚘ @Nahjolbalaghe2
#تفسیرقرآن
005.المائده.mp3
22.2M
✅ سورهالمائده
🎤صوت استاد خلیل الحصری
#روشتحقیق
🌺مخصوص #روخوانی #روانخوانی و #تجوید
کانال قرآنونهجالبلاغه
⚘ @Nahjolbalaghe2
#صوتقرآن
هدایت شده از 🇵🇸 رهپویان بصیرت🇮🇷
1_135551858.mp3
7.52M
سخنرانی بصیرتی
👤حاج آقا عالی
✅لطفا ببینید و نشر دهید
@Nahjolbalaghe2