#حکمت۳_نهجالبلاغه:
🟣🔸شناخت ضدّ ارزش ها (اخلاقى)🔸🟣
🍃وَ قَالَ (علیه السلام):
الْبُخْلُ عَارٌ، وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ، وَ الْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ [حَاجَتِهِ] حُجَّتِهِ، وَ الْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ.
🍃و درود خدا بر او، فرمود:
بخل ننگ و ترس نقصان است. و تهيدستى مرد زيرك را در برهان كند مى سازد، و انسان تهيدست در شهر خويش نيز بيگانه است.
☘#اللهمعجللولیکالفرج
🕊https://eitaa.com/Nahjolbalaghe_Amiralmomenin110
13.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آموزش ترجمه وتصویری #حکمت۳
شرح_صوتی_حکمت_۳.mp3
11.01M
🔊 شرح نهج البلاغه
📚 شرح #حکمت۳
🎙حجت الاسلام والمسلمین
#استادمیرزا #مهدیصادقی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌐سایت بنیاد نهج البلاغه
🕊https://eitaa.com/Nahjolbalaghe_Amiralmomenin110
1صفت رذیله بخل- شرح حکمت۳.mp3
5.93M
🔊 شرح نهج البلاغه
📚 شرح #حکمت۳_1⃣
🎙حجت الاسلام والمسلمین
#استادمهدویارفع
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌐نهضت جهانی نهجالبلاغه خوانی(استاد مهدوی_ارفع)
🕊
https://eitaa.com/Nahjolbalaghe_Amiralmomenin110
🌹شرح#حکمت۳_قسمتاول
🔻در زمینۀ بخل، امیرالمؤمنین مطالب بسیار مهم و جالبی در نهجالبلاغۀ شریف دارند که در چند بخش ارائه میشود:
🔷۱.تعریف بخل:
بخل در مقابل سخاوت، یعنی در جایی که انسان وظیفه دارد ببخشد و عطا کند، مانعی از درون نگذارد که ببخشد و از اعطا خودداری کند.
🔷۲.ماهیت بخل:
امیرالمؤمنین معتقدند اگر صفت بخل در کسی تحقق پیدا کرد، آنجا کانون همۀ بدیها و عیبها خواهد بود.
۲.۱⬅️ در حکمت ۳۷۸میفرمایند: «بخلورزیدن کانون تمام عیبها و مهاری است که انسان را بهسوی هر بدی میکشاند.»
۲.۲⬅️ برای اینکه ذات پلید بخل را خوب ترسیم کنند و در ذهن ما حک کنند، در حکمت ۱۹۵ زبالههای آلوده و متعفن را حاصل و نتیجۀ بخل میدانند. آن حضرت در حالی که در راه از کنار مزبلهای عبور میکردند فرمودند: «این همان است که بخیلان به آن بخل میورزند.» در روایت دیگری نقل شده است که: «این چیزی است که دیروز بر سر آن رقابت میکردید.»
۲.۳⬅️بر این اساس، امام بخل را از شعبههای جهل و بیعقلی و حماقت میدانند؛ لذا از بخیل تعجب میکنند و در حکمت ۱۲۶ میفرمایند: «در شگفتم از بخیل؛ بهسوی فقری میشتابد که از آن میگریزد و سرمایهای را از دست میدهد که برای آن تلاش میکند. در دنیا مانند تهیدستان زندگی میکند، اما در آخرت مانند سرمایهداران محاکمه میشود.» یعنی رفتاری که بخیل انجام میدهد با آرزویی که دارد اصلاً سازگار نیست؛ یعنی اینکه بخیل برعکس آنچه در دل دارد و آرزومند است رفتار میکند.
✅مولا همانگونه که بخل را اینقدر زشت میدانند، سخاوت را یکی از چهار ستون استوارشدن و محکمشدن دین و دنیا میدانند و در حکمت ۳۷۲ به جابربنعبدالله انصاری میفرمایند: «ای جابر، استواری دین و دنیا به چهار چیز است:
1. عالمی که به علم خود عمل کند؛ 🌹
2. جاهلی که از آموختن سر باز نزند؛🍃
3. بخشندهای که در بخشش بخل نورزد؛ 🌺
4. فقیری که آخرت خود را به دنیا نفروشد.🌷
❌پس هرگاه عالم علم خود را تباه کند، نادان به آموختن روی نیاورد و هرگاه بینیاز در بخشش بخل ورزد، تهیدست آخرت خود را به دنیا فروشد.»❌
۲.۴⬅️ در منطق امیرالمؤمنین بخل و سخاوت (یعنی نبخشیدن و بخشیدن، انفاقنکردن و انفاقکردن) یکی از اسباب آزمایش الهی هستند؛ لذا دربند ۵خطبۀ ۱۸۳، با استناد به آیۀ «ان تنصروا الله ینصرکم» و آیۀ دیگری درباره قرضالحسنه این نکته و آزمایش الهی را اینگونه بیان فرمودند: با اموال خود انفاق کنید، از جسم خود بگیرید و بر جان خود بیفزایید، و در بخشش بخل نورزید؛ چراکه خدای سبحان فرمود: «اگر خدا را یاری کنید، شما را پیروز میگرداند و قدمهای شما را استوار میدارد.» و فرمود: کیست که به خدا قرض نیکو دهد تا خداوند چندبرابر عطا فرماید و برای او پاداش بیعیبونقصی قرار دهد.» یاریخواستن خدا از شما بهجهت ناتوانی نیست، و قرضگرفتن خدا از شما برای کمبود نمیباشد. در حالی از شما یاری خواسته که: «همۀ لشکرهای آسمان و زمین در اختیار اوست و خدا نیرومند و حکیم است.» و در حالی از شما طلب وام میکند که همۀ گنجهای آسمان و زمین به او تعلق دارد و خدا بینیاز و حمید است. بلکه خواسته است شما را بیازماید که کدام یک از شما نیکورفتارتر است.🤔
↩️ ادامه دارد...
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
☘#اللهمعجللولیکالفرج
┄┅═══✼🌿🌹🌿✼═══┅┄
🕊https://eitaa.com/Nahjolbalaghe_Amiralmomenin110
2بخل و احوال مردم آخرالزمان-شرح حکمت۳.mp3
4.27M
🔊 شرح نهج البلاغه
📚 شرح #حکمت۳_ 2⃣
🎙حجت الاسلام والمسلمین
#استادمهدویارفع
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌐نهضت جهانی نهجالبلاغه خوانی(استاد مهدوی_ارفع)
🕊
https://eitaa.com/Nahjolbalaghe_Amiralmomenin110
🌹شرح #حکمت۳_قسمتدوم
🔷 ۳.بخل و احوال مردم آخرالزمان:
میدانیم یکی از قواعد کلی قرآنی این است که هرچه فاصله از منبع دین و صدور دین و زمان رسول خدا و زمان صدور وحی بیشتر میشود، متأسفانه بر بدیها و کثرت بدها افزوده میشود و از خوبیها و تعداد خوبان کاسته میشود. امیرالمؤمنین در حکمت 468، با توجه به این قاعده، یکی از ویژگیهای زشت بسیاری افراد در آخرالزمان را حاکمشدن بخل میدانند: «مردم را روزگاری دشوار در پیش است که توانگر اموال خود را سخت نگه میدارد، در حالی که به بخلورزی فرمان داده نشده. خدای سبحان فرمود: ’بخشش میان خود را فراموش نکنید.‘ بدان در آن روزگار، بلندمقامان و نیکان خوار گردند.»
🔷 ۴. تعصب و خودمحوری؛ ریشۀ بخل:
امیرالمؤمنین ریشۀ بخل را نوعی تعصب و خودمحوری و خودخواهی میدانند و در حکمت ۱۲۰، وقتی روانشناسی طایفهای عرب را بیان میکنند و به طایفۀ بنیعبدالشمس یعنی همان بنیامیه میرسند، میفرمایند: «اما بنیعبدشمس دوراندیشتر و در حمایت مال و فرزندان توانمندترند و به همین جهت بداندیشتر و بخیلتر میباشند.» یعنی چون خوبیها را فقط برای خود و طایفۀ خودشان میخواهند و فقط خودخواه و خودمحورند، هم حیلهگرتر هستند تا بتوانند منافع دیگران را بهنفع خودشان مصادره کنند و هم خیلی بخیل هستند و از خودشان به دیگران چیزی نمیدهند.
🔷۵. آثار فردی و اجتماعی بخل:
دربارۀ آثار بخل میتوان فرمایشهای امیرالمؤمنین را به دو بخش تقسیم کرد:
۵.۱⬅️ آثار فردی بخل: در این بخش، امیرالمؤمنین آثار فردی را در دو بخش بیان فرمودهاند:
🔹الف)محرومیت از سخا و بخشش و جود و کرم: در خطبۀ ۱۴۲، وقتی میخواهند سخاوت را بیان کنند، میفرمایند: «دست سخاوتمندی ندارد آنکس که از بخشش در راه خدا بخل میورزد»؛ یعنی انسان بخیل از فضیلت و ثواب و آثار دنیوی و اخروی سخاوت محروم است.
🔹ب) تضییع حقوق و کفران نعمتها: کسی که بخل میورزد و ثروتمند میشود، قطعاً حقوق الهی را تضییع کرده تا به اینجا رسیده است؛ لذا در بند ۱ خطبۀ ۱۲۹فرمودند: «به هر سو میخواهی نگاه کن. آیا جز فقیری میبینی که با فقر دستوپنجه نرم میکند یا ثروتمندی که نعمت خدا را کفران کرده و با بخلورزیدن در ادای حقوق الهی، ثروت فراوانی گرد آورده است؟»
↩️ ادامه دارد...
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
☘#اللهمعجللولیکالفرج
┄┅═══✼🌿🌹🌿✼═══┅┄
🕊https://eitaa.com/Nahjolbalaghe_Amiralmomenin110
3آثار اجتماعی بخل-شرح حکمت3.mp3
4.69M
🔊 شرح نهج البلاغه
📚 شرح #حکمت۳_3⃣
🎙حجت الاسلام والمسلمین
#استادمهدویارفع
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌐نهضت جهانی نهجالبلاغه خوانی(استاد مهدوی_ارفع)
🕊
https://eitaa.com/Nahjolbalaghe_Amiralmomenin110
🌹شرح #حکمت۳_قسمتسوم
۵.۲ ⬅️ آثار اجتماعی بخل: در این بخش، امیرالمؤمنین دو نکته را بیان میفرمایند:
🔺الف) ناامیدی مردم از خیر مدیران و حاکمان جامعه:
در بند ۹ نامۀ ۵۳، خطاب به جناب مالک اشتر مینویسند: «بین خودت و مردم خیلی حاجب و نگهبان و فاصله ایجاد نکن و تا میتوانی با مردم مستقیماً ارتباط بگیر.» سپس در تبیین دلیل این توصیه میفرمایند: «تو بههرحال یکی از دو نفر میباشی: یا خود را برای جانبازی در راه حق آماده کردهای که در این حال، نسبت به حق واجبی که باید بپردازی یا کار نیکی که باید انجام دهی ترسی نداری. پس چرا خودت را پنهان میکنی؟ یا مردی بخیل و تنگنظری، که در این صورت مردم به تو امیدی ندارند که بخواهند از تو درخواستی داشته باشند.»
🔺ب) شکست امتها در حالی که همه بهظاهر مؤمن بودند:
این بسیار نگرانکننده است. در بند ۱۳ خطبۀ ۱۹۲، وقتی میخواهند عبرت از گذشته را برای ما بیان فرمایند تا آماده باشیم، میفرمایند: «و از کارهایی که پشت آنها را شکست و قدرت آنها را در هم کوبید، مانند کینهتوزی با یکدیگر، پرکردن دلها از بخل و حسد، به یکدیگر پشتکردن و ازهمبریدن و دست از یاری هم کشیدن، بپرهیزید.»
🔷۶. روش برخورد با بخیل:
روش برخورد با بخیل را حضرت در دو جنبۀ فردی و مدیریتیاجتماعی دستهبندی کردهاند. گاهی در حوزۀ ارتباطات فردی خودمان با بخیل مواجه هستیم و باید بدانیم چه رفتاری در برابر او انجام دهیم و گاهی بهعنوان مدیر یا حاکم یا کارگزار نظام، در برابر افراد بخیل وظیفهای داریم.
🔹۶.۱⬅️ روش برخورد با بخیل در حوزۀ فردی
🔺الف) کسی که بخل واقعاً ملکۀ وجودی او شده است:
در حکمت ۳۸ خطاب به اماممجتبی علیهالسلام میفرمایند: «از دوستی با بخیل بپرهیز؛ زیرا آنچه سخت به آن احتیاج داری از تو دریغ میدارد»؛ یعنی با آدمی که بخل ملکۀ وجودی او شده است اصلاً دوست نشو.
🔺ب) کسی که آدم یا دوست خوبی است و گاهی از او رفتار بخیلانه سر زده و بخل سیرۀ او نشده است:
در بند ۱۵ نامۀ ۳۱ به امام مجتبی علیهالسلام مینویسند: «چون برادرت از تو جدا گردد، تو پیوند دوستی را برقرار کن؛ اگر روی برگردانَد، تو مهربانی کن و اگر بخل ورزد، تو بخشنده باش»؛ یعنی با او نباید قطع رابطه کنی، بلکه باید در مقابل ببخشی تا برگردد.
↩️ ادامه دارد...
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
☘#اللهمعجللولیکالفرج
┄┅═══✼🌿🌹🌿✼═══┅┄
🕊https://eitaa.com/Nahjolbalaghe_Amiralmomenin110