eitaa logo
نهج البلاغه ایها
1.8هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
707 ویدیو
46 فایل
لینک عضویت در کانال نهج البلاغه ایها: http://eitaa.com/joinchat/2906390528C2c9b7b7778
مشاهده در ایتا
دانلود
✅مبلغ غدیر باشیم ✍️ در کلّ قرآن، آیات زیادی داریم که خدا درباره دستوراتِ مختلفِ اعتقادی، اخلاقی، احکام و... به پیامبر می‌فرماید: «قُل» یعنی ای پیامبر! به مردم بگو. 🔴 و پیامبر هم همیشه، دستور خدا رو اجرا میکرد، و پیامِ الهی رو برای مردم بازگو میکرد. ♦️♦️امّا در روز غدیر، آیه‌ای که برای اعلامِ جانشینیِ حضرت علی (ع) نازل شده، یه لحن دیگه‌ای داره: 🕋 یٰا أَیُّهَا الرَّسُولُ، بَلِّغْ مٰا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ، فَمٰا بَلَّغْتَ رِسٰالَتَهُ وَ اللّٰهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّٰاسِ، إِنَّ اللّٰهَ لاٰ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکٰافِرِینَ. 💢 ای رسول خدا! 💢 آنچه را از سوی پروردگارت به تو نازل شده است، به مردم ابلاغ کن، 💢 و اگر چنین نکنی، رسالتِ الهی را نرسانده‌ای، 💢 و بدان که خداوند تو را از شرّ مردم و کسانی که تحمّل شنیدن این پیام مهم را ندارند، حفظ می‌کند. 💢 همانا خداوند گروه کافران را هدایت نمی‌کند. 📚سوره مائده، آیه ۶۷ ♦️ دقّت کنیم! ◀️ خدا همیشه می‌فرمود: «قُل» یعنی بگو؛ ◀️ولی اینجا می‌فرماید: «بَلِّغْ» یعنی ابلاغ کن. ❌حتّی نمی‌فرماید «أبلِغ». ✅ کلمه «بَلِّغْ» از همه این کلمات محکم‌تر و قاطع‌تره، و نشانه ابلاغِ قطعی، رسمی و مهمّه. 🔴 و از اون مهم‌تر اینکه، پیامبر نسبت به عدمِ ابلاغِ این پیامِ مهم تهدید شده، که اگر این پیام مهم رو ابلاغ نکنه، همه زحماتش به هدر میره. 🔴در تمامِ قرآن، فقط همین یک آیه است که پیامبر اکرم (ص) نسبت به کتمانِ پیام تهدید شده. 🕋وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ، فَمٰا بَلَّغْتَ رِسٰالَتَهُ 🔴ای پیامبر، اگر این پیامِ مهم رو ابلاغ نکنی، همه ۲۳ سال رسالتت به هدر میره. هیچ و پوچ. 🔷🔹پس حتماً مطلبِ خیلی مهمی هست، که خدا پیامبر رو اینطوری تهدید میکنه. ◀️خودِ پیامبر (ص) هم، به امیرالمومنین (ع) فرمود: 🕋«یَا عَلِیُّ... لَوْ لَمْ أُبَلِّغْ مَا أُمِرْتُ بِهِ مِنْ وَلَایَتِکَ لَحَبِطَ عَمَلِی.» ♦️«ای علی! اگر آنچه درباره ولایتِ توست، به مردم نرسانم، تمام اعمالِ من محو می‌شود.» 📚 تفسیر نورالثقلین و امالی شیخ صدوق. ◀️تازه، قرآن می‌فرماید: ♦️ای پیامبر! این ابلاغ باید عملی هم باشه، گفتنِ خالی فایده نداره. ◀️چون تو قسمت بعدیِ آیه می‌فرماید: 🕋«وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ» اگر عمل نکنی... اگر انجام ندهی... آیه نمی‌فرماید: 🕋 «إِنْ لَمْ تَبلَغ» اگر نگویی... ⚠️ پیامِ غدیر انقدر مهمّه که اگر پیامبر هم در ابلاغِ این پیام کوتاهی کنه، انگار هیچ کاری انجام نداده.❗️ ◀️دلیل اینهمه تاکید و تهدید اینه که: ♦️اگر بعد از پیامبر، رهبریِ صحیح وجود نداشته باشه، مکتب نابود میشه و امّت گمراه میشن. ♦️ چون رکنِ اصلیِ اسلام، امامت و حکومته و انکارِ ولایت و امامت، نوعی کفر به حساب میاد. ⁉️ از کجا میگیم انکار ولایت نوعی کفره؟؟ ◀️چون آخرِ آیه می‌فرماید: 🕋إِنَّ اللّٰهَ لاٰ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکٰافِرِینَ ♦️یعنی کسانی که این ولایت رو انکار کنند، کافرند و خدا اونها رو هدایت نمیکنه. @nahjolbalagheeiha
4_5875177809642520902.mp3
12.1M
🕋تفسیرکامل آیه۶۷مائده《یا أیّها الرّسول بلّغ ما اُنزل اِلیک من ربک...》 ✅مطالب فوقالعاده درباره 🌹با باز نشر این فایل در سهیم باشیم @nahjolbalagheeiha
🔻چرا عید از همه‌ی اعیاد بالاتر است؟ رهبرانقلاب: اینکه در بعضی از تعبیرات گفته شده است که عید عیدالله‌الاکبر و از همه‌ی اعیاد بالاتر است، علّت این و وجه این چیست؟ خب، در قرآن کریم آیاتی هست که به غیر از مسئله‌ی به مسئله‌ی دیگری قابل تطبیق نیست. 🔹همین آیه‌ی معروف «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دیناً» که در اوایل سوره‌ی مائده است، با غیر مسئله‌ای در وزن و اهمّیّت و اندازه‌ی مسئله‌ی ، قابل تطبیق نیست. 🔹امروز روزی است که دشمنان -کفّار- از دین شما مأیوس شدند. چه چیزی مگر بر دین اضافه شد که دشمن را مأیوس کرد؟ ...این تعبیر درباره‌ی نماز، زکات و جهاد نیامده است. 🔸پس این یک قضیّه‌ی دیگری غیر از احکام فرعی است. آن قضیّه چیست؟ قضیّه‌ی رهبری جامعه‌ی اسلامی؛ قضیّه‌ی نظام حکومت و امامت در جامعه‌ی اسلامی. ۹۵/۰۶/۳۰ @nahjolbalagheeiha
🌹🌹عید ✅ کمال دین ✅ سالروز اتمام نعمت ✅ و هنگامه اعلان وصایت ✅ و ولایت امام علی (ع) بر شیعیان و پیروان حضرتش مبارکباد 🆔 @nahjolbalagheeiha
🌹🌹قسمتی از خطبه رسول الله(ص) ✅ آگاه باشید ! به زودی پس از من امامت را با پادشاهی جا به جا نموده، آن را غصب کرده و به تصرف خویش درآورند. نفرین و خشم خدا بر غاصبان و چپاولگرا ! هان ای مردم ! صراط مستقیم خداوند منم، که شما را به پیروی آن امر فرموده، و پس از من علی است و آن گاه فرزندانم از نسل علی ، پیشوایان راه راستند که به درستی و راستی راهنمایند. سپس پیامبر(ص) سوره مبارکه حمـد را قرائت فرموده و بیان داشتند: هان بخدا سوگند این سوره در باره من نازل شده و شامل امامان میباشد و به آنان اختصاص دارد، آنان اولیای خدایند که ترس و اندوهی بر آنان نیست. آگاه باشبد ! ستیزندگان با امامان، گمراه و همکاران شیاطینند...... هان ! دوستداران امامان مؤمنانی هستند که قرآن در وصف آنان فرموده : « آنان که ایمان آورده......در امان و راه راست هستند.» هشدار ! دوستداران امامان آنانند که با آرامش و سلام به بهشت خواهند رفت و فرشتگان با سلام آنان را پذیرفته و خواهند گفت: درود بر شما که پاک شده اید، اینک داخل بهشت شوید که در بهشت جاودانه خواهید بود.» و بدینگوه پیامبر رحمت اوصاف دوستداران امامان را بطور مفصّــل بیان نموده و در پایان افـزودنـد : هان ای مردم ! بدانید که همانا من انذارگرم و علی بشارت دهنده، هان ای مردم ! من بیم دهنده ام و علی راهنما، هان ای مردم ! من پیامبرم و علی وصیّ من است. هان ای مردم ! من فرستاده ام و علی امام و وصیّ پس از من است و امامان پس از او فرزندان اویند. هان ای مردم ! من والــد آنانم ولی ایشان از نسل علی خواهند بود. سپس به توصیف آخرین امام و دوازدهمین جانشین خود پرداخته فرمودند: آگاه باشید ! همانا آخــرین امـــام، قــائـــم مهـــــدی از ماست . هــــــان ! او بر تمامی ادیان چیره خواهد بود. هشـــدار ! که اوست انتقام گیرنده از ستمکاران. هشـــدار ! که اوست فاتح دژ هـــا و منهدم کننده آنها، هشـــدار ! که اوست چیره شونده بر تمامی قبایل مشرکان و راهنمای آنان، هشـــدار ! که اوست خــونخــــواه تمام اولیای خدا. هشـــدار ! که اوست یاور دین خدا. هشـــدار ! که او از دریایی ژرف پیمانه های افزون گیرد. هشـــدار ! که او به هر ارزشمندی به اندازه ارزش او، و به هر نادان و بی ارزشی به اندازه ظرفیت وارزش او نیکی کند. هشـــدار ! که او نیکو و برگزیده خداوند است. هشـــدار ! که او وارث دانش ها و حاکم بر ادراک هاست. هان ! بدانیدکه او از سوی پروردگارش سخن میگوید و آیات و نشانه های او را بر پا میکند، هـــــان ! بدانید اوست بالیده و استوار. بیدار باشید ! هموست که اختیار امور جهانیان و آئین آنها به او وا گذار شده است. آگاه باشید ! که تمامی گذشتگان ظهور او را پیشگوئی کرده اند. آگاه باشید ! که اوست حجت پایدار و پس از او حجتی نخواهد بود. آگاه باشید ! درستی و راستی و نـــور و روشنائی تنها نــزد اوست. هــان ! کسی بر او پیروز نخواهد شد و ستیزندۀ او یاری نخواهد گشت. آگاه باشید ! که او ولیّ خدا در زمین، داور او در میان مردم، و امانتدار امور آشکار و نهان است. هان ای مردم ! هیچ سرزمینی نیست مگر اینکه خداوند به خاطر تکذیب اهل آن (حق را) آنان را پیش از روز رستاخیز نابود خواهد کرد و به امام مهــدی خواهد سپرد..... هان ای مردم ! همانا سخن من فرمان خدا و من است، و هیچ امر به معروف و نهی از منکری جز با امام معصوم تحقق و کمال نمی یابد. @nahjolbalagheeiha
✍در واقعہ غدیر خم پیامبر اڪرم (ص) آخریڹ خطابہ تاریخي خود را در یازده بخش براے جہانیاڹ ایراد فرمودند: 🔻۱) حمد و ثناے خداوند را بہ جاے آورده از صفات و رحمت حضرت حق را بیاڹ ڪردند و بہ بندگي خود شہادت دادند. 🔻۲) امرے مہم درباره حضرت علي (ع) ابلاغ فرمود و بیاڹ داشت اگر ایڹ را نگویم رسالت الہي را نرسانده‌ام و از عذاب خدا مي‌ترسم. 🔻۳) امامت دوازده امام بعد از خود را اعلام ڪردند. 🔻۴) بازواڹ حضرت علي (ع) را گرفتند و آڹ حضرت را از جا بلند ڪرده فرمودند: «مڹ ڪنت مولاه فہذا علي مولاه» 🔻۵) حضرت صراحتـاً فرمودند، هرڪس از ولایت ائمہ سر بـاز زند اعماڸ نیڪش سقوط و در جہنم خواهد بود. 🔻۶) با تلاوت آیاتي از قرآن ڪریم دربـاره عذاب الہي فرمودند: «منظور از ایڹ آیات عده‌اے اصحاب مڹ هستند ڪہ مأمور بہ چشم‌پوشي از آنـاڹ هستم ولي بدانند ڪہ خداوند ما را بر معاندین و مخالفین و خائنیڹ و مقصریڹ حجت قرار داده و اغماض نسبت بہ آناڹ در دنیا مانع از عذاب آخرت نیست.» 🔻۷) بیاڹ اثرات ولایت اهڸ بیت (ع) ڪرده و فرمودند اصحابِ صراط مستقیم، در سوره حمد، شیعیاڹِ اهڸ بیت هستند. 🔻۸) مطالبي مہم و اساسي در مقـام حضرت حجت بڹ الحسڹ (ع) فرمودند. 🔻۹) مردم را بہ بیعت با خود و امیرالمؤمنیڹ (ع) دعوت ڪردند. 🔻۱۰) ڪیفیت بیاڹ احڪام خداوند (حلاڸ‌ها، حرام‌ها...) ذڪر ڪردند. 🔻۱۱) بیعت لساني انجام شد و فرمودند: خداوند امر ڪرده است تا قبل از بیعت با دست، از زباڹ‌هاے شما اقـرار بگیرم. ❌آیا ڪافي نیست ڪہ معنـا و حقیقت غـدیـر را بفہمیم؟ ✔️پس غـدیـر یعني: 💠حق و حقیقت، عید بزرگ خداوند متعاڸ، عیـد بـزرگ پیـامبـراڹ، عید ولایت، عید فـروزاڹ، عیـد آسمـاني، روز درود و بـرائت، سنـد فضیلت علي (ع) و روز سپاس‌گزارے است.💠 🍃🌺عجب تمثيلي است ايڹ ڪہ علي مولود ڪعبہ است  يعني ايڹ ڪہ باطڹ قبلہ را در امام پيدا ڪڹ🌺🍃 @nahjolbalagheeiha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹فقط یه یا علی بگید و گوش بدید ✅اشکتون جاری شد ما را هم دعا بفرمایید ♦به اندازه ارادتتان باز نشر کنید 🆔 @nahjolbalagheeiha
💎امروز دینتان را برایتان کامل کردم. 🔻سوره مائده، بخشی از آیه ۳ ✅ این بخش از آیه در #روز_غدیر بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد. 🌹🌹 #عید_کامل_شدن_دین_مبارک 🆔 @nahjolbalagheeiha
👇👇👇 ♨سوال: 🔰با توجه به این که واقعه غدیر خم بعد از مراسم حج بود آیا برای اعلام خلافت امیرالمؤمنین بهتر نبود در مراسم حج که همه مردم حضود داشتند این اعلام انجام می شد؟ ✍پاسخ: ✅به دلیل دو ضلعی بودن پرسش پاسخ در دو محور ارایه می شود: الف_ جایگاهی که برای ابلاغ پیام مزبور انتخاب شده بود، نقطهای بود که غیر از اهل مکه همه حجاج از آن عبور میکردند و در آن جا همه حجاج وجود داشتند. در ضمن شاید طرح مسئله در مکه مخالفت بسیار جدی در پی داشت ، زیرا حضرت علی (ع) بسیاری از سران قریش و اهل مکه را کشته بود . اعلان ولایت و پذیرش در آن جا دشوار می‌نمود و خوف فتنه می‌رفت . این مسئله می‌تواند از پایان آیه ابلاغ"... والله یعصمک من الناس"(۱) خداوند تو را از (شر) مردم حفظ خواهد کرد ، به دست آید. شاید انتخاب آن مکان به آن دلیل باشد که اگر در ضمن اعمال حج، این عمل انجام میشد، برجستگی لازم را پیدا نمیکرد و شکوه تاریخی آن محو میگردید. از همین رو مکان مستقل و زمانی جدا از دیگر اعمال انتخاب شد که در عین امکان اجتماع عظیم مسلمانان، این مطلب به عنوان خبری کاملاً تازه و نو، توسط حجاج به بلاد مختلف اسلامی پخش شود ، تا برجستگی و شکوه و طراوت آن بهتر حفظ گردد. در این جا می‌توانست شواهد و قرائنی جمع شود که این مسئله را برجسته نماید، مانند اعلان تنها یک واقعه ، نه چیز دیگر ، نگه داشتن مردم در زیر آفتاب سوزناک ، برگرداندن کسانی که به جلو رفتند و منتظر ماندن برای کسانی که عقب ماندند ، فرصت کافی برای اعلان و بیعت کردن دیگران با علی (ع) ، در حالی که در ایام حج در مکه در روز‌های اول که فرصت کافی وجود داشت ، حضرت علی در یمن بود و در مکه حضور نداشت . در روز‌های آخر به مکه می‌رسد که اعمال حج به صورت فشرده بوده است. البته در تاریخ دیدیم که چگونه با این همه تمهیدات ، اصل مسئله از مسیر خود منحرف شد. . کسانی این مسئله را انکار کردند که در آن جمعیت حضور داشتند ، پس اگر حتی در مکه انجام می‌شد ، چه فرقی در اصل مسئله داشت ؟ در حالی که امروز می‌بینیم با توجیهاتی چون "ولایت" به معنای دوستی است ، حقانیت ولایت و امامت حضرت علی (ع) را انکار می‌کنند، پس برای کسانی که نخواهند حقیقت را قبول نمایند، توجیهات ، در صورت اعلان در مکه نیز وجود‌ داشت . ب_ درباره فراز دوم پرسش باید گفت: اولاً:‌به فرض کلمه مولا در حدیث غدیر از کلمات چند منظوره تلقی شود و هر کسی برداشت خاصی از آن بنماید، جای تردید نیست که این تعبیر در کلام حضرت متأثر از روش وحی و قرآن کریم است. در قرآن کریم در مسایل متعدد و مختلف برای بیان مقاصد الهی از کلماتی استفاده شده که چندین معنا برای آن وجود دارد ، ولی همان کلمات به دلیل اسراری که برای ما نهفته است، به کار گرفته شده، در این باره آیات فراوانی قابل طرح است . در کلّ همان طور که قرآن کریم در بسیاری موارد از کلمات به اصطلاح متشابه استفاده کرده ، حقایقی را بیان داشته و سبب و حکمت آن برای کسی به خوبی روشن نیست، پیامبر(ص) نیز در برخی موارد از جمله جریان غدیر از این روش قرآنی استفاده کرده ، ولایت را با کلمه «مولا» بیان کرده است . سرّ اصلی و حکمت واقعی آن شاید به خوبی برای کسی روشن نباشد . این هیچ گونه محذوری ندارد، بلکه در عرف حقایق وحیانی ادامه مطلب در پست زیر: 👇👇👇
مطرح است. دوم: پیامبر(ص) در مقام بیان ولایت امیرمؤمنان در روز غدیر از قرآن کریم تبعیت کرده است چون در قرآن کریم نیز جریان ولایت با واژه «ولی» بیان شده : «إنّما ولیّکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یؤتون الزکوه و هم راکعون؛(۲) ولی شما تنها خدا و پیامبر او است و کسانی که ایمان آورده‌اند. همان کسانی که نماز برپا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌دهند». بر اساس منابع شیعی و سنی این آیه در شأن امیر مؤمنان(ع) نازل شده مثلاً قوشجی که از علمای بزرگ اهل سنت است ،در شرح تجرید الاعتقاد تصریح نموده که به اجماع مفسران این آیه درباره علی(ع) نازل شده است.(۳) این آیه که نزد شیعیان معروف به آیة ولایت است، در مقام بیان ولایت علی(ع) از کلمه «ولی» استفاده کرده است. بنابر این اگر در خطبة غدیر حضرت پیامبر در مقام اعلان ولایت امیرمؤمنان به عنوان سرپرست امت و جانشین بعد از خود از کلمه مولا استفاده کرده ،ممکن است به دلیل تأسّی به قرآن بوده باشد. سوم: دلایل و شواهدی بسیاری در روز غدیر رخ داده که هر کدام برای کسی که در پی دانستن حقیقت باشد ،نشانه هدایت و دلیل روشن به معنا مولا در کلام پیامبر است، مثلاً هیچ عاقلی نمی‌پذیرد که حضرت پیامبر آن همه مردم مسافر را آن مدت در آفتاب گرم نگاه دارد تا دوستی علی(ع) را به آن ها اعلان کند. از نحوه رخداد غدیر به خوبی معلوم است که حضرت در خطبه غدیر مرادش اعلان سرپرستی امت و جانشین بعد از خود بوده است، و گرنه برای بیان محبت و دوستی آن همه مقدمات لازم نبود ،به خصوص آن که این رخداد در حجة‌الوداع و روزهای آخر عمر حضرت پیش آمده است. از این گذشته در همان خطبه غدیر حضرت پیامبر قبل از اعلان خلافت و ولایت امیر مؤمنان با تعبیر «من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه» این جمله را خطاب به مردم فرمود: «ألست أولى بکم من أنفسکم؛ آیا من در حق تسلط و ولایت و سرپرستی بر شما از خودتان سزاوارتر نیستم؟» همه گفتند: بلى یا رسول الله؛ آری شما سزاوارتر هستید. آن گاه حضرت فرمود: «هر کس من مولای اویم،‌ علی مولای اوست». از این معلوم می‌شود که کلمه مولا در کلام حضرت به معنای سرپرستی است و نه دوستی.(۴) همان طور که کلام پیشین حضرت به معنای سرپرستی است. چهارم: خلافت و جانشینی امیر مؤمنان(ع) غیر از جریان غدیر در چند مورد دیگر نیز از سوی پیامبر ابلاغ شده است، مثلاً در جریان یوم الدار، حدیث یوم الدار و حدیث منزلت، حدیث ثقلین و مانند آن ها درباره جانشینی امیر مؤمنان سخن گفته شده ، این روایات غیر از منابع شیعی در کتاب‌های اهل سنت نیز به صورت متواتر نقل شده است. پس به دلایل گوناگون کلمه مولا در حدیث غدیر مفهوم روشنی دارد . هرگز نمی‌توان آن را به معنای دوستی در آن رخداد تلقی کرد. پیامبر در مکه و در عرفات و منی نیز خواست که مسله ولایت را ابلاغ کند ، ولی بر اثر سر و صدای عده ای موفق نشد . یکی از دلایل این که مولا به معنای پیشوایی است ، این که در شعر حسان که به مناسبت عدیر سروده ، مولا به همین معنا آمده است. (۵) پی‌نوشت‌ها: ۱.مایده(۵) آیه۶۷. ۲. همان، آیه ۵۵. ۳. سیمای اهل بیت در عرفان امام خمینی، ص ۲۰۸، نشر مؤسسه آثار امام خمینی ۱۳۸۷ش. ۴. مرتضى مطهری، مجموعه آثار، ج ۴، ص ۸۶۸، نشر صدرا ۱۳۷۴ش. ۵.الغدیر ،ج۲ ،ص۳۴ نشر دارالکتب الاسلامیه ،تهران ۱۳۶۶ ش؛ محمد سعیدی مهر، آموزشی کلام اسلامی، ج۲ ،ص۱۶۵ ، طه ،قم،۱۳۸۳ ش. @nahjolbalagheeiha
🆔 @nahjolbalagheeiha 🌹🌹امیرالمومنین علي عليه السلام: 💠 وَ اِنـّى وَاللّهِ لاََظـُنُّ اَنَّ هـؤُلاءِ القـَوْمَ سـَيـُدالُونَ مـِنـْكُمْ بِاجْتِماعِهِمْ عَلى باطِلِهِمْ وَ تَفَرُّقِكُمْ عَن حَقِّكُمْ. 🆔 @nahjolbalagheeiha بـه خـدا سـوگـنـد مـن يـقـيـن دارم كـه آنـان (مـزدوران مـعـاويـه )، بـه دليل و به زودى بر شما مسلط خواهند شد. 🆔 @nahjolbalagheeiha 📚 نهج البلاغه، خطبه 25
🌹🌹امام علی عليه السلام: 💠 عِبادَاللّه ِ، إِنَّ مِنْ أَحَبِّ عِبادِاللّه ِ إِلَيْهِ عَبْدا أَعانَهُ اللّه ُ عَلَى نَفْسِهِ، فَاسْتَشْعَرَ الْحُزْنَ، وَتَجَلْبَبَ الْخَوْفَ... وَصارَ مِنْ مَفاتيحِ أَبْوابِ الْهُدَى، وَمَغالِيقِ أَبْوابِ الرَّدَى... قَدْ أَمْكَنَ الْكِتابَ مِنْ زِمامِهِ، فَهُوَ قائِدُهُ وَإِمامُهُ، يَحُلُّ حَيْثُ حَلَّ ثَقَلُهُ، وَيَنْزِلُ حَيْثُ كانَ مَنْزِلُهُ. 🆔 @nahjolbalagheeiha ♦️اى بندگان خدا بى گمان در پيشگاه خداوند، كسى است كه ✅ خدا او را در نبرد با نفس خويش يارى كرده است. ✅ او حزن ـ دورى از خداى خود ـ را جامه زيرين و ترس از ـ عذاب ـ او را جامه زبرين خود نموده و ... ✅ خود به تنهايى كليد همه درهاى هدايت و قفل همه درهاى هلاكت و سقوط گرديده است. ✅ قرآن را رهبر و پيشواى خود قرار داده و زمام خود را به او سپرده است ✅ هر جا كه قرآن منزل كند او نيز فرود آيد و هر جا كه قرآن، برگزيند او نيز منزل كند. 🆔 @nahjolbalagheeiha 📚 نهج البلاغه، خطبه 86
💠 فلسفه حكومت اسلامي 🆔 @nahjolbalagheeiha 🌹🌹امام علی علیه السلام: ♦️خدايا تو مي داني كه جنگ و درگيري ما ❌ براي به دست آوردن قدرت و حكومت، و دنيا و ثروت نبود ✅ بلكه مي خواستيم نشانه هاي حق و دين تو را در جايگاه خويش باز گردانيم ✅ و در سرزمينهاي تو اصلاح را ظاهر كنيم ◀️ تا بندگان ستمديده ات در امن و امان زندگي كنند و قوانين و مقررات فراموش شده تو بار ديگر اجرا گردد. 🆔 @nahjolbalagheeiha 📚 نهج البلاغه، قسمتی از خطبه ۱۳۱
🌹🌹امام علي عليه السلام: 💠 يُسـْتَدَلُّ عـَلَى إِدْبـارِ الدُّوَلِ بِأَرْبَعٍ:تَضْيِيعِ الْأُصُولِ وَ التَّمَسُّكِ بِالْفـُرُوعِوَ تـَقْديمِ الْأَراذِلَ وَ تَأْخيرِ الْأَفاضِلِ. 🆔 @nahjolbalagheeiha ♦️چهار چيز نشانه و هاست: 1⃣◀️ تباه ساختن ريشه ها 2⃣◀️ و دست يازيدن به شاخ و برگها 3⃣◀️ و پيش انداختن فرومايگان 4⃣◀️ و پس راندن فرزانگان. 🆔 @nahjolbalagheeiha 📚غرر الحكم، ج 2 فصل 88 ح 12
🌹🌹امام علی عليه السلام: 💠 عِبادَ اللّه ِ! زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا،وَحـاسِبُوها مِـنْ قَبْـلِ أَنْ تُحـاسَبُوا،وَتَنـَفَّسُوا قَبْـلَ ضِيـقِ الْخِنـاقِ،وَانْقادُوا قـَبْلَ عُنـْفِ السِّياقِ. 🆔 @nahjolbalagheeiha ♦️اى بندگان خدا! ✅ پيش از آنكه سنجيده شويد خويشتن را بسنجيد ✅ و پيش از آنكه به حسابتان رسيدگى شود حساب خود را تسويه كنيد، ✅ پيش از آنكه گلويتان بسته شود و نفس به شماره افتد تنفس كنيد ✅ و قبل از آنكه شما را به زور برانند خود، به راه افتيد. 🆔 @nahjolbalagheeiha 📚 نهج البلاغه، خطبه 89
🌹🌹امام علي عليه السلام: 💠 أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّ أَخْوَفَ ما أَخافُ عَلَيْكُمُ اثْنَتانِ: اتِّباعُ الْهَوَى، وَطُولُ الْأَمَلِ فَأَمَّا اتِّباعُ الْهَوَى فَيَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ، وَأَمَّا طُولُ الْأَمَلِ فَيُنْسِي الاْخِرَةَ. 🆔 @nahjolbalagheeiha ♦️اى مردم، دو چيز است كه بيش از هر موضوع ديگر از گرفتارى شما به آنها نگران و بيمناكم: 1⃣◀️ يكى از و 2⃣◀️ و ديگر و ، ♦️زيرا پيروى از مانع ـ اجرا و عمل به ـ حق مى شود ♦️و ، آخرت را به فراموشى مى سپارد. 🆔 @nahjolbalagheeiha 📚 نهج البلاغه، خطبه 42
📛 🌹امام على عليه السلام: خداوند براى حفظ عقل ، ترك شرابخوارى را واجب گردانيد. 📚 نهج البلاغه، حکمت ۲۵۲ 🌹امام صادق عليه السلام: خداوند شراب را به علّت تأثير بد و فسادى كه به وجود مى آورد حرام كرد؛ زيرا ميگسار دچار رعشه [در اندام ]مى شود و شراب نورانيت و جوانمردى و مروتش را از بين مى برد و او را در ارتكاب كارهاى حرام و خونريزى و زنا، گستاخ مى كند و اين خطر برايش وجود دارد كه چون مست و لا يعقل شود به محارم خود تجاوز كند. شراب بر شراب خوار جز شر و بدى نمى افزايد. 📚 علل الشرائع، 476/2 🆔 @nahjolbalagheeiha 📛 🌹پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: كسى كه شراب بنوشد تا چهل شب نمازى از او پذيرفته نشود و اگر دوباره نوشيد از روزى كه نوشيده تا چهل شب ديگر نمازش مقبول نيفتد و اگر در خلال آن چهل روز بميرد و توبه نكرده باشد، خداوند در روز رستاخيز او را از زردابه بدن دوزخيان بنوشاند. 📚 بحار الانوار، 79/131/20 🌹امام على عليه السلام: هر كس شراب بنوشد در حالى كه مى داند حرام است، خداوند او را از زردابه بدن دوزخيان بنوشاند. 📚 الخصال، 621/10 🌹امام رضا عليه السلام: خداوند شراب را حرام فرمود ؛ زيرا شراب تباهى مى آورد ، عقل شراب خواران را دگرگون مى كند و آنان را به انكار خداى عزّ و جلّ و دروغ و تهمت بستن به او و پيامبرش وا مى دارد و ديگر اعمالى چون تبهكارى و قتل كه از شراب خواران سر مى زند . 📚 عیون اخبار الرضا، 2/98/2 🆔 @nahjolbalagheeiha 📛 🌹پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: شراب خوار اگر سخنى گفت باور نكنيد، اگر خواستگارى كرد به او زن ندهيد، اگر بيمارشد به عيادتش نرويد، اگر مُرد بر جنازه اش حاضر نشويد و به او امانت مسپاريد. 📚 بحارالانوار، 79/127/7 🆔 @nahjolbalagheeiha 📛 🌹پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: دائم الخمر در روز قيامت در حالى كه چشمانش كبود، چهره اش سياه، لبهايش آويخته و آب دهانش سرازير است آورده مى شود. 📚 ثواب الاعمال، 290/4 🌹امام صادق عليه السلام: آنان كه در دنيا از مسكرات سيراب شوند، تشنه كام مى ميرند و تشنه كام محشور مى شوند و تشنه كام به دوزخ مى روند. 📚 ثواب الاعمال، 290/5 🆔 @nahjolbalagheeiha
🌹🌹امیرالمومنین علی عليه السلام: 💠 هَلَكَ خُزّانُ الأموالِ وهُم أحياءٌ ،والعُلَماءُ باقونَ ما بَقِيَ الدَّهرُ ، أعيانُهُم مَفقودَةٌ وأمثالُهُم فِي القُلوبِ مَوجودَةٌ . 🆔 @nahjolbalagheeiha ♦️مال اندوزان، با آن كه زنده اند، مُرده اند و اهل علم، تا دنيا هست زنده اند. پيكرهايشان از ميان مى رود، امّا يادشان در دلها هست. 🆔 @nahjolbalagheeiha 📚 نهج البلاغه: حكمه 147
🌹🌹امام علی عليه السلام: 💠 اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ تُحَسِّنَ فِي لَامِعَةِ الْعُيُونِ عَلَانِيَتِي وَ تُقَبِّحَ فِيمَا أُبْطِنُ لَكَ سَرِيرَتِي مُحَافِظاً عَلَي رِثَاءِ النَّاسِ مِنْ نَفْسِي بِجَمِيعِ مَا أَنْتَ مُطَّلِعٌ عَلَيْهِ مِنِّي فَأُبْدِيَ لِلنَّاسِ حُسْنَ ظَاهِرِي وَ أُفْضِيَ إِلَيْكَ بِسُوءِ عَمَلِي تَقَرُّباً إِلَي عِبَادِكَ وَ تَبَاعُداً مِنْ مَرْضَاتِكَ 🆔 @nahjolbalagheeiha ♦️خدايا به تو پناه مي برم كه ظاهر من در برابر ديده ها نيكو، و درونم در آنچه كه از تو پنهان مي دارم، زشت باشد، و بخواهم با اعمال و رفتاري كه تو از آن آگاهي، توجه مردم را به خود جلب نمايم، و چهره ظاهرم را زيبا نشان داده با اعمال نادرستي كه درونم را زشت كرده به سوي تو آيم، تا به بندگانت نزديك و از خشنودي تو دور گردم. 🆔 @nahjolbalagheeiha 📚 نهج البلاغه، حکمت ۲۷۶
♦️♦️علل پيروزي و شكست ملّتها♦️♦️ 🌹🌹امام علی علیه السلام: 💠 از كيفرهايي كه بر اثر و بر امّتهاي پيشين فرود آمد خود را حفظ كنيد و حالات گذشتگان را در و به ياد آوريد و بترسيد كه همانند آنها باشيد پس آنگاه كه در زندگي گذشتگان مطالعه و انديشه ميكنيد، عهده دار چيزي باشيد كه آنان بود ✅ و دشمنان را از سر راهشان برداشت ✅ و سلامت و عافيت زندگي آنان را فراهم كرد ✅ و نعمتهاي فراوان را در اختيارشان گذاشت ✅ و كرامت و شخصيّت به آنان بخشيد ✅ كه از تفرقه و جدايي اجتناب كردند ✅ و بر وحدت و همدلي همّت گماشتند ✅ و يكديگر را به وحدت واداشته به آن سفارش كردند. 🆔 @nahjolbalagheeiha 💠 و از كارهايي كه و قدرت آنها را در هم كوبيد ✅ چون كينه توزي با يكديگر ✅ پركردن دلها از بخل و حسد، ✅ به يكديگر پشت كردن و از هم بريدن ✅ و دست از ياري هم كشيدن بپرهيزيد 🆔 @nahjolbalagheeiha 💠 و در احوالات انديشه كنيد، كه چگونه در حال آزمايش و امتحان به سر بردند، ✅ آيا بيش از همه مشكلات بر دوش آنها نبود ✅ و آيا بيش از همه مردم در سختي و زحمت نبودند ✅ و آيا از همه مردم جهان بيشتر در تنگنا قرار نداشتند ✅ فرعونهاي زمان، آنها را به بردگي كشاندند ✅ و همواره بدترين شكنجه ها را بر آنان وارد كردند ✅ و انواع تلخيها را به كامشان ريختند، كه اين دوران ذلّت و هلاكت و مغلوب بودن، تداوم يافت نه راهي وجود داشت كه سرپيچي كنند و نه چاره اي كه از خود دفاع نمايند، 🆔 @nahjolbalagheeiha ✅ تا آن كه خداوند، و و در برابر ناملايمات آنها را، در راه و قدرت تحمّل ناراحتيها را براي ترس از خويش، مشاهده فرمود. ✅ آنان را از تنگناهاي بلا و سختيها نجات داد ✅ و ذلّت آنان را به عزّت و بزرگواري ✅ و ترس آنها را به امنيّت تبديل فرمود، ✅ و آنها را حاكم و زمامدار و پيشواي انسانها قرار داد ✅ و آن قدر و بزرگي از طرف خدا به آنها كه خيال آن را نيز در سر نمي پروراندند. 🆔 @nahjolbalagheeiha 💠 پس انديشه كنيد كه چگونه بودند آنگاه كه: ✅ وحدت اجتماعي داشتند ✅ خواسته هاي آنان يكي ✅ قلبهاي آنان يكسان ✅ و دستهاي آنان مدد كار يكديگر، ✅ شمشيرها ياري كننده ✅ نگاهها به يك سو دوخته ✅ و اراده ها واحد و همسو بود 🔷 آيا در آن حال مالك و سرپرست سراسر زمين نبودند و رهبر و پيشواي همه دنيا نشدند 🆔 @nahjolbalagheeiha 💠 پس به پايان كار آنها نيز بنگريد در آن هنگام كه ✅ به تفرقه و پراكندگي روي آوردند ✅ و مهرباني و دوستي آنان از بين رفت، ✅ و سخنها و دلهايشان گوناگون شد، ✅ از هم جدا شدند ✅ به و پيوستند، 🔷 خداوند خود را از تنشان و نعمتهاي فراوان شيرين را از آنها گرفت و داستان آنها در ميان شما عبرت انگيز باقي ماند. 🆔 @nahjolbalagheeiha 📚 نهج البلاغه، قسمتی از خطبه 192
🌹🌹امام صادق عليه السلام: 💠 مَعاشِرَ الشّيعَةِ، كونوا لَنا زَينًا ولا تَكونوا عَلَينا شَينًا، قولوا لِلنّاسِ حُسنًا، اِحفَظوا ألسِنَتَكُم وكُفّوها عَنِ الفُضولِ وقَبيحِ القَولِ 🆔 @nahjolbalagheeiha اى گروه شيعيان! زيور ما باشيد و مايه ننگ و زشتى ما نباشيد، با مردم نيكو سخن بگوييد، زبانهايتان را نگهداريد و آنها را از زياده گويى و زشت گويى باز داريد. 🆔 @nahjolbalagheeiha 📚 أمالي الصدوق: 326 / 17 📚 أمالي الطوسيّ: 440 / 987
💠 پندهای جادوانه 💠 🆔 @nahjolbalagheeiha 🌹🌹امام علی علیه السلام: 🔹به یقین بدانید! که خداوند شما را بیهود و عبث نیافریده 🔹و بحال خود رهایتان نساخته 🔹سرآمد عمرتان را ثبت کرده 🔹و قوت و روزی شما را در میانتان پخش کرده 🔹برای آنکه هر صاحب خردی جایگاه خود را بشناسد 🔹و بداند که آنچه در تقدیر اوست به او خواهد رسید 🔹و آنچه از او دریغ داشته شده هرگز به او نمی‌رسد 🔹شما را از روزی دنیا کفایت فرموده 🔹و برای عبادت و پرستش خود خاطرتان را آسوده ساخته 🔹و بر سپاسگزاری تشویق نموده 🔹و یادآوری و ذکر خود را بر شما مقرّر داشته 🔹و به پرهیزگاری- که نهایت خشنودی اوست- سفارش کرده. 🆔 @nahjolbalagheeiha ♦️تقوا راه ورود هر توبه و بازگشت؛ و در افق اعلای هر خرد و دانائی، و مرتبه عالی هر کرداری است. پرهیزگاران در پرتو رعایت تقوا رستگار شدند. 🌹خداوند تبارک و تعالی فرماید: ✅ إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفازاً، «همانا رستگاری از آن افراد پرهیزگار است- نبأ: 31»، 🌹 و نیز فرماید: ✅ وَ یُنَجِّی اللَّهُ الَّذِینَ اتَّقَوْا بِمَفازَتِهِمْ لا یَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ، « و خدا کسانى را که تقوا پیشه کرده اند، به [پاس ] کارهایى که مایهء رستگارى شان بوده، نجات مى دهد. عذاب به آنان نمى رسد و غمگین نخواهند گردید. زمر: 61». 🆔 @nahjolbalagheeiha ♦️پس ای بندگان خدا، از خدا پروا کنید و بدانید هر کس از خدا پروا کند [همو] راه بیرون شدن از هر گرفتاری را برایش پدید آرد و در کارش وی را راهنمائی کند و حجّت و برهانش را چیره سازد و روسفیدش گرداند و به آرزویش برساند. [آری، اینان] با کسانی خواهند بود که خدا نعمتشان داده: از پیامبران و راستی پیشگان و شهیدان و صالحان و ایشانند یاران خوب و همنشینان عالی. 🆔 @nahjolbalagheeiha 📚 تحف العقول / ترجمه جعفری، ص: 213
🌹🌹امام علی علیه السلام : ✅ اي مردم، كالاي دنياي حرام چون برگهاي خشكيده وبا خيز است، پس از چراگاه آن دوري كنيد، كه دل كندن از آن لذت بخش تر از اطمينان داشتن به آن است و به قدر ضرورت از دنيا برداشتن بهتر از جمع آوري سرمايه فراوان است 🆔 @nahjolbalagheeiha ✅ آن كس كه از دنيا زياد برداشت به درويشي محكوم است و آن كس كه خود را بي نياز دانست در آسايش است و آن كس كه زيور دنيا ديدگانش را خيره سازد دچار كوردلي گردد و آن كس كه به دنياي حرام عشق ورزيد، درونش پر از اندوه شد و غم و اندوهها در خانه دلش رقص هاي ويژه دارند، كه از سويي سرگرمش سازند و از سويي ديگر رهايش نمايند تا آنجا كه گلويش را گرفته در گوشه اي بميرد، رگهاي حيات او قطع شده و نابود ساختن او بر خدا آسان و به گور انداختن او به دست دوستان است. 🆔 @nahjolbalagheeiha ✅ اما مومن با چشم عبرت به دنيا مي نگرد و از دنيا به اندازه ضرورت برمي دارد و آهنگ دلرباى آن را با بغض و نفرت مى شنود. هرگاه گفته شود فلان كس توانگر شد (ديرى نمى پايد كه) گفته مى شود بدبخت و بى نوا گشت و هرگاه مردم از فكر بقاى او (در اين جهان) شاد شوند (چيزى نمى گذرد كه) خبر مرگ او آن ها را محزون مى كند. اين حال دنياى آنهاست و هنوز روزى كه در آن به راستى غمگين و مأيوس شوند (روز رستاخيز) فرانرسيده است. 🆔 @nahjolbalagheeiha 📚 نهج البلاغه، حکمت ۳۶۷
🌹🌹امام علی عليه السلام: 💠 خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ. 🔷 Meet people in such a manner that if you die they should weep for you 🔷 and if you live they should long for you. 🍁 با مردم آنگونه معاشرت كنيد، كه اگر مرديد بر شما اشك ريزند 🍁 و اگر زنده مانديد، با اشتياق سوي شما آيند. 📚 نهج البلاغه، حکمت 10 @nahjolbalagheeiha