eitaa logo
نهج البلاغه ایها
1.8هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
707 ویدیو
46 فایل
لینک عضویت در کانال نهج البلاغه ایها: http://eitaa.com/joinchat/2906390528C2c9b7b7778
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹امام حسین (علیه السلام) فرمودند: 🔹یَا ابنَ آدَمَ! اُذکُر مَصرَعَکَ وَ فی قَبرِکَ مَضجَعَکَ وَ مَوقِفَکَ بَینَ یَدَیِ اللهِ، تَشهَدُ جَوارِحُکَ عَلَیکَ؛ ✅ای فرزند آدم! یاد کن مرگ خویش را و خوابیدن خود را در قبرت و ایستادن خود در برابر خدا را، در حالی که اعضایت علیه تو شهادت می دهند. 📚ارشادالقلوب، ج 1، ص 29 T.me/mahdaviyat_mesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پویانمایی «نسل حسینی» ▪️با نوای محمدحسین پویانفر ╔═🍃🌼══════╗ 🆔 @nahjolbalagheeiha ╚══════🌼🍃═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️تحریفاتی درباره حماسه عاشورا که باید بر آن‌ گریست؛ شبه عروسی برای حضرت قاسم در بحبوحه جنگ!!! 🔰 استاد شهید مطهری ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ╔═🌷▪️══════╗ 🆔 @nahjolbalagheeiha ╚══════🌷▪️═╝
نماز و امام حسین علیه السلام 👇 🔹اگر قرآن در آغاز بزرگ‌ترین سوره خود (بقره) می‌فرماید: «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ» و همچنین در کوچک‌ترین ­سوره خود (کوثر) از سخن به میان می‌آورد، (ع) در کربلا آن را اقامه می‌کرد «اَشهَدُ اَنَّکَ قَد اَقَمتَ الصَّلاهَ». 🔹اگر قرآن می‌فرماید: «وَارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ»، (ع) ظهر عاشورا را با جماعت آن هم در برابر صفوف دشمن برگزار می‌کند. 🔹اگر قرآن نحوه اقامه در میدان جنگ را به پیامبر (ص) آموزش می‌دهد «وَ إِذَا کُنْتَ فِیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاهَ فَلْتَقُمْ طَائِفَهٌ مِنْهُمْ مَعَکَ وَلْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ»، (ع) در میدان جنگ را اقامه می‌فرماید. 🔹اگر قرآن، را به عنوان یک منبع انرژی‌زای غیبی معرفی و مؤمنان را به امر به استعانت از آن معرفی می‌فرماید: اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَهِ، (ع) نیز در بحبوحه جنگ و مشکلات آن، از استعانت می‌جوید. 🔹اگر قرآن اقامه را در اول وقت سفارش می‌فرماید: «أَقِمِ الصَّلاَهَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ»، (ع) ظهر عاشورا را در اول وقت اقامه کردند. 🔹اگر حضرت مسیح (ع) تا زمانی که نفس دارند، مأمور به اقامه شده‌اند: «وَ أَوْصَانِی بِالصَّلَاهِ وَالزَّکَاهِ مَا دُمْتُ حَیًّا»، (ع) نیز تا آخرین لحظه همراه است. 🔹اگر قرآن از کسانی که تجارت، آن‌ها را از غافل نمی‌سازد، ستایش می‌کند «رِجَالٌ لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَهٌ وَلَا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقَامِ الصَّلَاهِ»، درباره (ع) چه باید گفت که حتی حفظ جان هم او را از غافل نساخت. 🔹 باید در جامعه و علنی اقامه شود «أَقِیمُوا الصَّلَاهَ». (ع) با آنکه می‌توانست در خیمه بخواند و با اینکه شکسته بود، در مقابل جمعیت بپا داشت. T.me/mahdaviyat_mesh
آنتوان بارا نویسنده و پژوهشگر مسیحی: اگر حسین علیه‌السلام از ما مسیحیان بود، در هر شهری پرچمی به نام او برمی‌افراشتیم، زیرا شهادت حسین علیه‌السلام حادثه‌ای متعلّق به زمان خاص نیست، بلکه راه آزادی انسان و مبدئی ازلی است که مسلمانان دیر یا زود به راز آن پی خواهند برد. T.me/mahdaviyat_mesh
🌹امام حسین علیه السلام : «اَللّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ إِنَّهُ لَمْ یَکُنْ مَا کَانَ مِنَّا تَنافُساً فِی سُلْطان، وَ لا التماساً مِنْ فُضُولِ الْحُطامِ، وَ لکِنْ لِنَرَىَ الْمَعالِمَ مِنْ دِینِکَ، وَ نُظْهِرَ الاِصْلاحَ فِی بِلادِکَ، وَ یَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبادِکَ، وَ یُعْمَلُ بِفَرَائِضِکَ وَ سُنَّتِکَ وَ أَحْکامِکَ» ⁦خداوندا! تو مى دانى که قیام ما ، برای رقابت در امر ریاست و یا به چنگ آوردن ثروت و مال نبوده، بلکه هدف ما ،آشکار کردن نشانه هاى دین تو و اصلاح شهرهاست تا بندگان مظلومت آسوده باشند و به فرایض و سنّت ها و احکامت عمل شود. 📚(۱)تحف العقول، ص ۱۷۰ T.me/mahdaviyat_mesh
(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) می‌فرمایند: به وسیله من داده شدید و به وسیله (علیه‌‏السلام) می‏‌یابید و به وسیله (علیه‌السلام) می‏‌شوید و به وسیله (علیه‌السلام) می‏‌گردید و بدون او بدبخت، ‌و بدانید که (علیه‌السلام) از درهای است، هر کس با او کند، خداوند بوی را بر او می‌کند. 📚البرهان فی تفسیرالقرآن، ج ۳ ص ۲۳۲ T.me/mahdaviyat_mesh
🌹امام حسین علیه السلام فرمودند: اِعلَموا اَنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَیکُم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَیکُم، فَلا تَمَلُّوا النِّعَمَ فَتُحَوَّلَ اِلی غَیرِکُم؛ بدانید که نیازمندیهای مردم به شما، از نعمتهای الهی بر شماست. پس از این نعمتها خسته نشوید که هر آینه به سوی دیگران سوق یابد. 📚مستدرک الوسائل، ج12، ص209 T.me/mahdaviyat_mesh
ما عهد کرده‌ایم به هر بزم روضه‌ای اول برای روز ظهورت دعا کنیم ... اللهم‌عجل‌لوليک‌الفرج بحق‌ ابالفضل‌ العباس •🥀• ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ╔═🌷▪️══════╗ 🆔 @nahjolbalagheeiha ╚══════🌷▪️═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ جفای ما به امام حسین(ع) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ╔═🌷▪️══════╗ 🆔 @nahjolbalagheeiha ╚══════🌷▪️═╝
🔹 علیه السلام در خطبه‌ها و وصایای حضرت 👇👇 👇 🔹امام حسین (علیه‌السلام) در جمع گروهی از علما و نخبگان مناطق مختلف اسلامی در مکه با ایراد خطبه‌ای شورانگیز و کوبنده، ضمن یادآوری وظیفه سنگین و تکلیف خطیر علما و بزرگان شهرها برای پاسداری از کیان دین و اعتقادات مسلمانان و پیامدهای سکوت در برابر جنایات امویان، از خاموشی آنان در برابر سیاستهای دین‌ستیزانه حاکمان اموی انتقاد کرده و هرگونه همراهی و سازش با آنان را گناه نابخشودنی دانست. حضرت در پایان سخنان خود، هدف از اقدامات و فعالیت هایش را بر ضد نظام ستمگر حاکم، که چند سال بعد خود را در قالب یک نهضت نشان داد، چنین اعلام کرد: «خدایا تو می‌دانی آنچه ما انجام داده‌ایم (از قبیل سخنان و اقدامات بر ضد حاکمان آموی)، به دلیل رقابت و سبقت‌جویی در فرمانروایی و افزون‌خواهی در متاع ناچیزدنیا نبوده است؛ بلکه برای این بوده که نشانه‌های دینت را (به مردم) نشان دهیم (بر پا گردانیم) و اصلاح در سرزمین‌هایت را آشکار کنیم. می‌خواهیم بندگان ستمدیده‌ات در امان باشند و به واجبات و سنت‌ها و احکامت عمل شود. با دقت در این جملات می‌توان به چهار هدف اصلی امام حسین (علیه‌السلام) از اقدامات و فعالیت‌هایی که در عصر حاکمیت یزید برای قیام انجام داد، پی برد: ✅ احیای مظاهر و نشانه‌های اسلام اصیل و ناب محمدی؛ ✅ اصلاح و بهبود وضع مردم سرزمین‌های اسلامی؛ ✅ تامین امنیت مردم ستم‌دیده؛ ✅ فراهم کردن بستری مناسب برای عمل به احکام و واجبات الهی. 👇 🔹امام حسین (علیه‌السلام) در وصیت‌نامه‌ای که هنگام خروج ازمدینه و در زمان وداع با برادرش محمد بن حنفیه برای وی نوشت، هدف از حرکت خویش را چنین بازگو کرد:  «من نه از روی سرمستی و گستاخی و نه برای فساد و ستمگری حرکت کردم؛ بلکه تنها برای طلب اصلاح در امت جدم حرکت کردم. می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره جدم و پدرم علی بن ابی طالب (علیه‌السلام) عمل کنم». 🔹و در جای دیگر می‌فرمایند: اللهم انی احب المعروف و اکره المنکر؛  «خدایا من به معروف اشتیاق، و از منکر تنفر دارم». 🔹در زیارت‌های مختلف که درباره امام حسین (علیه‌السلام) از امامان وارد شده، این تعابیر فراوان دیده می‌شود. اشهد انک قد اقمت الصلوة و آتیت الزکوة و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر؛ «گواهی می‌دهم که تو نماز را به پا داشتی و زکات دادی و امر به معروف و نهی از منکر کردی».  👇 🔹اباعبدالله در خطبه‌ای که پس از برخورد با حر بن یزید ریاحی درمنزل بیضه ایراد فرمود، انگیزه قیام خود را با استناد به فرمایش پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، چنین بیان کرد:  «ای مردم رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: کسی که فرمانروای ستمگری را ببیند که حرام خدا را حلال کرده و پیمان الهی را شکسته و با سنت رسول خدا مخالفت ورزیده و در میان بندگان خدا با گناه و تجاوزگری رفتار می‌کند، ولی در برابر او با کردار و گفتار خود برنخیزد، بر خداست که او را در جایگاه (پر عذاب) آن ستمگر قرار دهد. هان (ای مردم) بدانید که اینها تن به فرمانبری از شیطان داده و اطاعت از فرمان الهی را رها کرده و فساد را نمایان ساخته و حدود خدا را تعطیل نموده‌اند؛ درآمدهای عمومی (بیت المال)مسلمانان را به خود اختصاص داده‌اند و حرام خدا را حلال، و حلالش را حرام کرده‌اند و من شایسته‌ترین فرد برای تغییر دادن (سرنوشت و امور مسلمانان) هستم». از این خطبه، می‌توان علت قیام سیدالشهدا (علیه‌السلام) را این امر دانست که حاکمان بنی امیه (به ویژه یزید) زیر را انجام داده بوده‌اند: 🔻 اطاعت از شیطان و ترک فرمانبری از خدا؛ 🔻 آشکار کردن فساد در زمین؛ 🔻 تعطیل کردن حدود الهی؛ 🔻 اختصاص دادن بیت المال به خود؛ 🔻 حلال کردن حرام خدا و بالعکس. T.me/mahdaviyat_mesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 روضه‌ی عصر عاشورا به روایت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای 🏴 ...وقتى که زینب رسید آن‌جا جسد عزیزش را روى زمین گرم کربلا افتاده دید به جاى هرگونه عکس‌العملى، به جاى هر گونه شکایتى رفت به طرف جسد عزیزش ابى‌عبداللَه خطاب به جدش پیغمبر صدایش بلند شد «یا رسول‌اللَه صلا علیک ملیک السماء هذا حسینک مرمل بالدماء مقطع الاعضاء»... ▪️ 📥 دریافت و مشاهده سایر کیفیت‌ها 💻 @Khamenei_ir
✍️بعد از واقعه عاشورا حدودا 3 مرتبه 3 گروه به ندای امام حسین علیه السلام(بخوان اَيْنَ عمار) لبیک گفتند : 🔹 گروه اول توابین بودند همانهایی که روز عاشورا و قبل از آن سکوت کردند همگی قیام کردند تقریبا همه کشته شدند 5000 نفر *« ولی »* . 🔹 گروه دوم مردم مدینه بودند بعد از عاشورا قیام کردند همگی کشته شدند حدود 10000 نفر یزید گفت لشکری که به مدینه حمله کند 3 روز جان و مال و ناموس مردم مدینه برایش حلال است آورده اند اهل بیت امام سجاد(ع) را در این زمان از مدینه خارج کردند،در یک صحرا، تا در مدینه شاهدجنگ نباشند. ولشکریان جنایتکاریزیدازهیچ جنایت وخیانتی کوتاهی نکردند و 10000 نفرهم شهید شدند. *« اما »* . 🔹 گروه سوم مختار بود که بعد از جنگهای فراوان و کشته شدن حدود 15000 نفر شکست خورد و حدود 7000 نفر هم از اسرا گردن زده شدند . مجموعا حدود 20000 نفر کشته شد *«اما »* . مردمی که در مدینه هنگام خروج امام حسین علیه السلام همراهیش نکردند و مردمی که هنگام ورود امام حسین علیه السلام به کوفه کمکش نکردند ، همه بعد ها به کمک امام رفتند *«ولی »* . 💥امام سجاد هم استقبال خاصی از این حرکتها نمی کردند *«چون »* . 👈حدود 35000 نفر کشته شدند *«اما »* . ✍️خیلی فرق هست بین آن 72 نفری که به موقع به یاری امامشان رفتند با این 35000 نفری که بعد از شهیدشدن امام حسین(ع)قیام کردند . 👈ما باید مراقب باشیم از امام خودمان عقب نیفتیم . ✍️الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ، 👈هر که بر ایشان تقدم جوید از دین بیرون رفته و کسى که از ایشان عقب ماند به نابودى گراید. T.me/mahdaviyat_mesh
‍ شب یازدهم محرم شام غریبان کربلا نخستین شب و خاندان پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) پس از امام حسین (علیه‌السلام) است، تیره تر از سیاهی ! جانسوز که در آن تلخ‌ ترین لحظات بر امام حسین (علیه‌السلام) گذشت، آیا می‌شود و و بازماندگان امام حسین (علیه‌السلام) را در آن شب بیان کرد و یا حتی تصور نمود ؟ آیا کسی درک می‌کند که دیدگان خونفشان امام زمان (علیه‌السلام) و چقدر و چگونه بر امام حسین (علیه‌السلام) گریستند ؟ آیا می‌تواند تصور کند که و سوزناک آن عزیزان چگونه بوده است ؟ با چه زبانی و با چه لفظی می توان ، جریحه دار، ناله و نوای بلبلان بال و پر سوخته‌ی گلستان نبوی و علوی، و یتیمان و بانوان حسینی (علیهم السلام) را بیان کرد ؟ است ! کودکان یتیم که دیشب پدر داشتند، و بانوان بی‌سر پرست که دیشب سر پرست و کاشانه داشتند؛ امشب با سوخته و داغدار، سرورشان امام حسین (علیه‌السلام) چه می‌کنند ؟ تفاوت بین این دو شب چقدر است : شب عاشورا و شب یازدهم ؟ دیشب چه سالاری داشتند ؟ دیشب چه کسی از خیمه‌ها محافظت می‌کرد ؟ دیشب چه کسانی در خیمه‌ها بودند ؟ امروز اما مبارکشان سر روی زمین است ! آن شب چه کسی سر پرستی علویات و فاطمیات را بر عهده داشت ؟ (سلام‌الله‌علیها) آن شب چه حالی داشت ؟ از یک سو مراقبت از حجت خدا (علیه‌السلام) و همسران و یتیمان برادر، و از سوی دیگر به دختران گمشده !! همه ی اینها در سرزمینی که بدن برادرش و عزیزانش با آن وضع روی زمین افتاده باشند ! آه چه شبی بود آن شب و چه حالی داشت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، «سَلامٌ علی قَلبِ زَینبِ الصَّبُورِ وَ لِسانِهَا الشَّکُورِ». T.me/mahdaviyat_mesh
⚫️🏴⚫️🏴 آیت الله مجتهدی(ره): حدیث داریم قلب هایمان به ده دلیل مرده است و باعث شده دعاهایمان مستجاب نشود: اول: خدا را شناختیم ولیکن حقش را ادا نکردیم. دوم: گمان بردیم که پیامبر خدا رو دوست داریم سپس سنتش را ترک نمودیم. سوم: قرأن را قرائت کردیم ولی بدان عمل نکردیم. چهارم: نعمت خدا را خوردیم ولی شکرش را بجا نیاوردیم. پنجم: گفتیم شیطان دشمن ماست ولی با او در امور توافق کردیم. ششم: گفتیم بهشت حق است ولی برای رسیدن به آن کوشش نکردیم. هفتم: گفتیم جهنم حق است ولی از آن نگریختیم. هشتم: دانستیم مرگ حق است اما برای آن آماده نشدیم. نهم: به عیب مردم مشغول گشتیم و عیب خویش را فراموش کردیم دهم: مردگانمان را دفن کردیم ولی عبرت نگرفتیم. T.me/mahdaviyat_mesh
🌸🍃🌸🍃 ‌ رسول الله (ص): ‌ بدترين مردم، بدگمان ها هستند و بدترين بدگمانان، تجسس كنندگانند و بدترين تجسس كنندگان، بازگو كنندگانند و بدترين بازگو كنندگان، فحّاشان و پرده درانند. ‌ 📚مستدرك الوسائل، ج 9، ص 147 T.me/mahdaviyat_mesh ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
🌸🍃🌸🍃 دیدی بعضیها با اطمینانِ خاطر میگن: "فلان کار رو بکن، اگه گناه داشت، گناهش با من". قرآن کریم می‌فرماید: این آدمها دروغگو هستند "إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ" با طناب پوسیده اینها تو چاه نرید. هر کس مسئولِ گناهانِ خودش هست. تحت هیچ شرایطی نمیتونید گناهانتون رو گردن دیگران بندازید. وَ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا اتَّبِعُوا سَبِيلَنَا وَ لْنَحْمِلْ خَطَايَاكُمْ وَ مَا هُم بِحَامِلِينَ مِنْ خَطَايَاهُم مِّن شَيْءٍ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ (عنکبوت/۱۲) کافران به مؤمنان گفتند: «شما از راه ما پیروی کنید، و اگر گناهی دارد، ما گناهانتان را بر عهده خواهیم گرفت». آنان هرگز چیزی از گناهانِ اینها را بر دوش نخواهند گرفت. آنان به یقین دروغگو هستند! بخاطر همینه که خدا با تاکیدِ فراوان، ۵ مرتبه در قرآنش فرموده: وَ لاٰ تَزِرُ وٰازِرَةٌ وِزْرَ أُخْریٰ هیچکس بارِ گناهِ شخص دیگری رو به دوش نمیکشه. البته، در آیه بعدی می‌فرماید: حواستون به این نکته هم باشه: درسته که کسی بار گناهِ دیگران رو به دوش نمیکشه، امّا اگر شما کسی رو منحرف کردید، اغفال کردید، و به گناه کشیدید، شما هم در گناهِ او شریک هستید. وَ لَیَحْمِلُنَّ أَثْقٰالَهُمْ وَ أَثْقٰالاً مَعَ أَثْقٰالِهِمْ وَ لَیُسْئَلُنَّ یَوْمَ الْقِیٰامَةِ عَمّٰا کٰانُوا یَفْتَرُونَ (عنکبوت/۱۳) بی شک آنها، هم بارِ سنگینِ گناهان خودشان، و هم بارهای سنگین دیگر را، با بار خود بر دوش خواهند کشید. T.me/mahdaviyat_mesh
🌸🍃🌸🍃 رسول الله فرمودند: همه ی امتم بخشیده می شوند، مگر کسانی که گناهانشان را آشکار می کنند. و یکی از انواع گناهان آشکار،(آشکار کردن گناه ) این است که شخصی، شب هنگام ،مرتکب گناهی شود و صبح ، در حالی که الله،گناهش را پوشانده، (آن را برای مردم بازگو کند و ) بگوید؛ فلانی ! من، دیشب چنین و چنان کردم. این در حالی ست که خداونـد پاك، گناهانش را پوشانده بوده؛ ولی او صبح که می شود پرده ستر الهی را از روی خود بر می دارد. T.me/mahdaviyat_mesh
، برای دفع بلا: ۱. یا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکارِهِ، وَ یا مَنْ یفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ یا مَنْ یلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَی رَوْحِ الْفَرَجِ. ۲. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِک الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِک الْأَسْبَابُ، وَ جَرَی بِقُدرَتِک الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَی إِرَادَتِک الْأَشْیاءُ. ۳. فَهِی بِمَشِیتِک دُونَ قَوْلِک مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِک دُونَ نَهْیک مُنْزَجِرَةٌ. ۴. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمَّاتِ، لَا ینْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا ینْکشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا کشَفْتَ ۵. وَ قَدْ نَزَلَ بی یا رَبِّ مَا قَدْ تَکأَّدَنِی ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بی‌مَا قَدْ بَهَظَنِی حَمْلُهُ. ۶. وَ بِقُدْرَتِک أَوْرَدْتَهُ عَلَی وَ بِسُلْطَانِک وَجَّهْتَهُ إِلَی. ۷. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُیسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. ۸. فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِی یا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِک، وَ اکسِرْ عَنِّی سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِک، وَ أَنِلْنِی حُسْنَ النَّظَرِ فِیمَا شَکوْتُ، وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِی‏ مِنْ لَدُنْک رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً، وَ اجْعَلْ لِی مِنْ عِنْدِک مَخْرَجاً وَحِیاً. ۹. وَ لَا تَشْغَلْنِی بِالاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِک، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِک. ۱۰. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بی‌یا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَی هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَی کشْفِ مَا مُنِیتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِیهِ، فَافْعَلْ بی‌ذَلِک وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْک، یا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِیمِ. : (۱)‌ای کسی که گره هر سختی به دست تو گشوده شود و‌ای که تندی شدائد به عنایتت می‌شکند،‌ای که راه بیرون‌شدن از تنگی و رفتن به سوی آسایش از تو خواسته شود، (۲) دشواری‌ها به لطف تو آسان گردد و وسایل زندگی و اسباب حیات به رحمت تو فراهم آید و قضا به قدرتت جریان گیرد و همه چیز به اراده تو روان شود، (۳) تنها به خواست تو بی‌آنکه فرمان دهی، همه چیز فرمان برد، و هر چیز محض اراده‌ات بی‌آنکه نهی کنی از کار بایستد، (۴) در تمام دشواری‌ها تو را می‌خوانند و در بلیات و گرفتاری‌ها به تو پناه جویند، غیر از بلایی که تو دفع کنی بلایی برطرف نگردد و گرهی نگشاید مگر تواش بگشایی، (۵) الهی بلایی بر من فرود آمده که سختی و ثقل آن مرا در هم شکسته و گرفتاری‌هایی بر من حمله‌ور شده که تحملش برای من دشوار است (۶) و آن را تو از باب قدرتت بر من وارد کرده‌ای و به اقتدار خود متوجه من نموده‌ای، (۷) اله من، چیزی را که تو آورده‌ای کسی نبرد و آنچه تو فرستاده‌ای دیگری باز نگرداند و بسته تو را کسی نگشاید و چیزی را که تو بگشایی دیگری نبندد و آنچه را تو دشوار نموده‌ای کسی آسان نکند و آن را که تو ذلیل کرده‌ای یاوری نباشد، (۸) پس بر محمد و آلش درود فرست و به رحمتت ال‌ها - در آسایش را به رویم باز کن و به قدرتت صولت سلطان غم را در میدان حیات من بشکن و مرا در موردی که از آن شکوه دارم به عنایت و احسانت کامیاب کن و به درخواست من شیرینی اجابت بچشان و از سوی خودت رحمت و گشایشی دلخواه نصیبم فرما و برایم نجات و خلاصی سریع از گرفتاری‌ها مقرر کن (۹) و مرا به خاطر چیرگی غم از رعایت واجبات و به کار بستن مستحبات خود باز مدار؛ (۱۰) چرا که من به سبب آنچه به سرم آمده بی‌تاب و توان شده، و قلبم از تحمل آنچه در زندگیم رخ نموده، لبریز از اندوه گشته و تو به رفع گرفتاری‌هایم و دفع آنچه در آن در افتاده‌ام توانایی پس قدرتت را درباره من به کار بر، گرچه از جانب تو مستحق آن نیستم،‌ای صاحب عرش 【 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 】 T.me/mahdaviyat_mesh
👈 به‌ خدا اعتماد کن و ابداً نگران نباش... 🔹تو به مدت ۹ ماه در شکم مادرت بودی و شغلی نداشتی، با این وجود زنده ماندی. 🔹برای دریافت خوراک دست و پایی نداشتی، بازهم زنده ماندی. هیچ راهی برای نفس‌کشیدن نداشتی، بااین حال زنده ماندی. 🔹 تا وقتی که نُه ماه را گذراندی در شکم مادرت بودی: چگونه زنده ماندی؟ خواسته‌ات چه بود؟ چه اراده‌ای تو را زنده نگه داشت؟ 🔹 سپس از شکم مادر بیرون آمدی و به محض زاده‌شدن، شیر مادر کاملاً آماده بود، چه کسی این را اراده کرده بود؟ چه کسی خواسته بود که برای زنده ماندنت شیر آماده باشد؟ این خواستِ که بود؟ وقتی که از شکم مادر بیرون آمدی، چه اتفاقی افتاد؟ هرگز در شکم مادر تنفس نکرده بودی و نفس‌‌های مادرت تو را زنده نگه داشته بود. 🔹ولی به محض اینکه از شکم مادر بیرون آمدی، بی‌درنگ نفس کشیدی. چه کسی به تو آموزش داد؟ قبلاً تنفس نکرده بودی و هیچ آموزشی هم ندیده بودی، چه کسی نفس‌ کشیدن را به تو آموخت؟ 🔹سپس چه کسی آن شیر را که نوشیدی هضم کرد؟ چه کسی آن شیر و آن خوراک را به مغز استخوان تو رساند؟ چه کسی تمام روند‌های زندگی‌ات را به تو بخشیده و آن را اداره می‌کند؟ 🔹وقتی که خسته هستی چه کسی به تو آسودگی می‌دهد؟ و وقتی خوابت تمام می‌شود چه کسی تو را بیدار می‌کند؟ چه کسی این ماه و ستارگان را اداره می‌کند؟ چه کسی این درخت‌ها را سبز نگه می‌دارد؟ چه کسی گل‌ها را با اینهمه رنگ و عطر خوراک می‌دهد؟ 🔹آیا فکر می‌کنی که آن یکتا که چنین جهان وسیعی را اداره می‌کند، از اداره کردن زندگی کوچک تو ناتوان است؟ قدری فکر کن، قدری تعمق کن. فقط این نظم عظیم را در دنیا نگاه کن: هیچ‌کجا خطایی وجود ندارد، همه چیز به خوبی پیش می‌رود و هرچیزی سرِ جای خودش است. تو فقط بخش کوچکی از این دنیا هستی. 🔹 از کِی به این توهم رسیدی که من باید خودم جداگانه زندگیم را اداره کنم؟ در این برداشت اشتباه است که تمام اختلال‌ها و شکست‌ها و مصیبت‌ها را برای خودت ایجاد کرده‌ای. 🔹پس هر روز به مشکلاتت بگو خدای من از تمام شما بزرگتر است میدانم من را به مسیری راهنمایی می‌کند که انتهایش به موفقیت و آرامش و عشق و آغوش مهربان خودش ختم می‌شود. 🔻وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ 🔺ﻭ ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻲ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺳﻴﻄﺮﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻫﺮ ﻛﺎﺭﻱ ﺗﻮﺍﻧﺎﺳﺖ. 📚سوره آل عمران آیه 189 T.me/mahdaviyat_mesh
👈أَمْ «يَحْسَبُونَ‏» أَنَّا لَا نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَ نَجْوَاهُم؟! بَلَی وَ رُسُلُنَا لَدَیْهِمْ یَکْتُبُونَ 🔹آیا آنان خیال می‌کنند، که ما اسرارِ نهانی و سخنانِ درگوشیِ آنها را نمی‌شنویم؟! آری، ما همه را می‌شنویم و میدانیم، و فرستادگانِ ما (یعنی فرشتگان) نزدِ آنها هستند و همه چیز را می‌نویسند. 📚سوره زخرف، آیه ۸۰ 🌹امام علی (ع) میفرمایند: 👈 إيّاكَ و مُعاشَرَةَ مُتَتَبِّعي عُيوبِ النّاسِ ؛ فإنَّهُ لَم يَسلَمْ مُصاحِبُهُم مِنهُم . 🔹از معاشرت با كسانى كه دنبال عيبهاى مردم مى گردند، دورى كن؛ زيرا همنشين آنها نيز از آنها در امان نيست. 📚غرر الحكم، ح 2649 🌹امام حسين (ع) میفرمایند: 👈 لاتَقولُوا بِألسِنَتِكُم ما يَنقُصُ عَن قَدرِ كُم. 🔹چيزى را بر زبان نياوريد كه از ارزش شما بكاهد . 📚جلاءالعيون، ج 2، ص 205 T.me/mahdaviyat_mesh
💠 حدیث روز 💠 🔻امام علی (علیه السلام): اَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ ◻️ هر که طمع پیشه کند، خود را خوار ساخته است. 📚 نهج البلاغه، حکمت 2 ‌ ‌
🌹🌹گهرهایی از امام سجاد علیه السلام: 🔹عَجَباً كُلّ الْعَجَبِ لِمَنْ عَمِلَ لِدارِ الْفَناءِ وَتَرَكَ دارَ الْبقاء؛ 💢بسیار عجیب است از كسانى كه براى این دنیاى زودگذر و فانى كار مى كنند و خون دل مى خورند ولى آخرت را كه باقى و ابدى است رها و فراموش كرده اند. 📚 بحارالأنوار،ج 73،ص 127،ح 128 🔹اِنَّ اَسْرَعَ الْخَيرِ ثَوابا اَلْبِرُّ واَسْرَعَ الشَرِّ عُقُوبَةً اَلْبَغْىُ وكَفى بِالْمَرْءِ عَيبا اَنْ يَنْظُرَ فى عُيُوبِ غَيْرِهِ ماَيعْمى عَلَيْهِ مِنْ عَيْبِ نَفْسِهِ اَوْ يُؤذى جَليسَهُ بِما لايَعنيهِ؛ 💢به راستى پاداش نيكوكارى «به خويشان و عموم مردم» سريع تر از هر كار خيرى داده مى شود و كيفر ستمكارى زودتر از هر كارى به انسان مى رسد. 💢و براى مرد همين عيب بس كه عيبى كه در ديگران مى بيند در خويش نبيند يا بى جهت همنشين خود را آزار دهد. يا از كارى كه خود توان تركش ندارد، ديگران را نهى كند. 📚 اصول كافى، ج 3، ص 200 🔹عَجَبا لِلْمُتَكَبِّرِ الْفَخُورِ، الذّى كانَ بالاَْمْسِ نُطْفَةً ثُمّ هُوَغَدَا جيفَةٌ؛ 💢شگفتا از متكبّر بـر خويش بالنده، آن كه ديروز نطفه «بدبو و بى ارزش» بوده و فردا مردارى «گنـديده » خواهد بود. 📚 اصول كافى، ج 4، ص 20 🔹عَجِبْتُ لِمَنْ يَحْتَمى مِنَ الطَّعامِ لِمَضَرَّتِهِ وَلايَحْتَمى مِنَ الذَّنْبِ لَمِعَرَّتَهِ؛ 💢در شگفتم از كسى كه از غذا مى پرهيزد تا گرفتار زيان آن نشود؛ 💢ولى از گناه پرهيز نمى كند تا گرفتار ننگ و عار آن نگردد. 📚 كشف الغمه، ج 2، ص 107 💢شیعیان ما از عبادتشان شناخته می شوند، 💢آنان اهل تسبیح و ذکرند آن گاه که دیگران ساکتند 💢و نماز گزارانند آن گاه که دیگران در خوابند 💢و محزونند (دلخوش به دنیا نیستند) آن گاه که دیگران (بر اثر سرگرمی به دنیا) فرحناکند، 💢آنان با زهد شناخته می شوند، گفتارشان رحمت است و شغل و کردار آنان جنَّت است. 📚نورالثقلين، ج 3، ص 94 T.me/mahdaviyat_mesh