eitaa logo
نهج البلاغه ایها
1.9هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
709 ویدیو
46 فایل
لینک عضویت در کانال نهج البلاغه ایها: http://eitaa.com/joinchat/2906390528C2c9b7b7778
مشاهده در ایتا
دانلود
سلیمان بن جعفر جعفری گفت: از حضرت رضا علیه السّلام پرسیدم: آیا زمین خالی از حجت می‌شود؟ فرمود: اگر دنیا یک چشم به هم زدن خالی از حجت باشد، زمین اهلش را فرو می‌برد. عیون الأخبار،ص۱۵۰ و ۱۵۱ علل الشرائع،ص۷۷ اکمال الدین،ص۱۱۸ بصائر الدرجات،ص۱۴۴ T.me/mahdaviyat_mesh
نهج البلاغه ایها
🎇🔻🎇🔻🎇🔻🎇🔻🎇🔻🎇 ┄┅═✧؛❁﷽❁؛✧═┅┄ #عوامل_و_موانع_پذیرش_حق(۱۲) 🔰حجیت حکم ولی‌فقیه از نظر شرعی چطور اثبات م
🎇🔻🎇🔻🎇🔻🎇🔻🎇🔻🎇 ┄┅═✧؛❁﷽❁؛✧═┅┄ (۱۳) 🔰 حکم ولی فقیه ❇️ ممکن است کسی بگوید، احتمال این که ولی فقیه اشتباه کند خیلی کم است، واقعا هم همین است. ⬅️در مقدمات و مبادی و مبانی، خواندیم که عالمترین، با تقواترین مجموعه، برآیند بهترین موجودین است. ↩ اما این بهترین موجودین، که معصوم نیست، چون خیرالموجودین است، احتمال خطا در آن کم است، اما این احتمال خطا اگر واقع بشود محتملش خیلی بزرگ است، چرا که یک امت را رهبری می‌کند❗️ 👈در پاسخ به این سوال، به حُجّیتِ حکم ولی فقیه می‌رسیم. 👈 عرض شد که اگر ما زمان پیامبر بودیم و جزو کسانی بودیم که با ادله و بالاخره برهان، پیامبر را قبول کرده بودیم که رسول خدا است و قطعا به او وحی می‌شود؛ با خیال راحت اطاعت می‌کردیم، چرا که معصوم است، یعنی اصلا احتمال خطا ندارد. 👈 "ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی" او فقط حرف خدا را، منتقل می‌کند و از خود چیزی نمی‌گوید. ↩ هر جا هم تردید داشته باشیم، معجزه دارد، که معلوم است که یک بشر عادی نیست، بشری است که یوحی الیه، به او وحی می‌شود. 👈پس عصمتش اطمینان آور، بلکه یقین آور است. ⬅️ بنابراین در زمان پیغمبر یا امیرالمؤمنین عليه‌السلام، جز آدمی که منافق باشد، یا ذهن ضعیفی داشته باشد، دچار تردید نمی‌شود. ↩ اما در عصر غیبت، ديگر کسی معصوم نیست که ما بخواهیم با کمال اطمینان، از او تبعیت کنیم، ممکن است بگویید عصمت تشریعی که ممکن است! ⬅️ بله ممکن است، ولی عقل، این را می‌گوید. ⬅️ عصمت تشریعی لحظه به لحظه باید مشخص بشود، چرا که ما نمی‌توانیم فردا را تضمیِن کنیم. ⬅️ این غیر از عصمت تکوینی است که خدا از اول امضاء کرده است. مطمئن باشید اینها، تا آخر هیچ خطا و سهو و نسیانی ندارند، پس عصمت تشریعی است. ↩هرچقدر به شریعت عمل کنی، همان قدر عصمت داری، ممکن است کسی پنجاه سال عصمت داشته باشد، بعد سقوط کند. 👈↩بر این اساس، این سوال پیش می‌آید که عصمت ندارد، وحی به او نازل نمی‌شود، معجزه و کرامت ندارد. ❓ما چه طور مطمئن بشویم؟ ⬅️جواب؛ ولی‌فقیه، هم عقلاً، هم شرعاً، حجت می‌باشد. ❓یعنی چه؟ ⬅️یکی از نواب امام عصر ارواحنا فداه برای حضرت نامه ای نوشت و گفت: یک سری مسائل برای من مشکل شده است، چگونه پاسخگوی مردم باشم؟ 🔰حضرت فرمودند: "اما الحوادث الواقعة فالرجعوا فيها الی روات حدیثنا" ⬅️رجوع كنيد به راويان حديث ما. "فإنهم حجتي عليه"، بخاطر اینکه آنها حجت من بر شما هستند. "و انا حجة الله عليه"، و من، حجت خدا هستم بر سربندگان. 🖌حجةالاسلام مهدوی ارفع هیئت یا فاطمه الزهرا بابل عاشورای ۱۴۰۰ متن کامل سخنرانی را از طریق لینک زیر ببینید👇 https://eitaa.com/mahdavi_arfae/11495 🎇🔺🎇🔺🎇🔺🎇🔺🎇🔺🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه ایها
🎇🔻🎇🔻🎇🔻🎇🔻🎇🔻🎇 ┄┅═✧؛❁﷽❁؛✧═┅┄ #عوامل_و_موانع_پذیرش_حق(۱۳) 🔰#حُجّیتِ حکم ولی فقیه ❇️ ممکن است کسی بگ
🎇🔻🎇🔻🎇🔻🎇🔻🎇🔻🎇 ┄┅═✧؛❁﷽❁؛✧═┅┄ (۱۴) 🔰 آیا این توقیع شریف در مورد فتوای فقها نیست❓ حضرت فرموده، در هر مسئله جدیدی، سراغ راویان حدیث ما بروید. ↩ بسیاری از عزیزانی که اين حديث را در کتب علمی‌شان بحث کردند، به اشتباه این را در مقام حل مساله مفتی و مجتهد که می‌خواهد فتوا بدهد دیدند، در حالی‌که دقت نکردند، در زمان خود پیغمبر هم، مردم مسلمان می‌فهمیدند اگر دسترسی به پیغمبر ندارند باید مراجعه کنند به عالمان و فقیهان اطراف خودشان و فتوا بگیرند که او فتوا را بر اساس فرمایش پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌داد. ⬅️ این دیگر سوالی نیست که این بنده خدا برود از امام زمان سوال کند که "أشکِلَت علیّ" امر برایم مشكل شده نمی‌توانم حلش کنم! 👈این، یک روالی بوده در بین عموم مسلمین، مخصوصا در آن زمان. 👈خود امام صادق عليه‌السلام شاگردانی تربیت می‌کردند که فتوا می‌دادند. پس این امکان ندارد که ما در مسئله فتوا گیر کرده باشیم. ↩ فتوا یعنی؛ نظر دادن فقها در مسائل کلی. ↩یک سوال‌هایی کلی وجود دارد که همیشه در زندگی مسلمین اتفاق می‌افتد. ⬅️ فتوا در مسائل کلی مکلف است، آنجا که می‌گوید: آقا مال مجهول المالک اگر اینقدر قیمت داشته‌ باشد این حکمش است و اگر آنقدر باشد حکمش مشخص است 👈 به این می‌گویند فتوا. ✅ بنابراین مسلمان عادی هم می‌فهمید که که در مسائلی که ربطی به فتوا و افتا دارد، باید به مجتهد مراجعه کند. پس معلوم می‌شود که مسئله چیز دیگری است. ❓ این در مسائل جزیی است. یعنی ‌چی؟ ↩ انفال لله و لرسوله این حدیث مربوط به دوران غیبت است، که آیا می‌شود، انفال را برای منافع شیعیان استفاده کرد؟ این حوادث واقعه است و دیگر فتوا نیست. بلکه، حکم می‌باشد. ↩ دخالت در امور حصبه است، امور حکومتی. مثال: زنی که شوهرش رهایش کرده و مدت زیادیست هیچ نشانه‌ای از او نیست. ⬅️ اینجا نیازی به فتوا نیست، فتوا مشخص است، زن باید در غیاب شوهر طلاق داده شود، تا آزاد گردد. 🔰 این دخالت در امور حصبه است، فتوا نیست. 🖌حجةالاسلام مهدوی ارفع هیئت یا فاطمه الزهرا بابل عاشورای ۱۴۰۰ متن کامل سخنرانی را از طریق لینک زیر ببینید👇 https://eitaa.com/mahdavi_arfae/11495 🎇🔺🎇🔺🎇🔺🎇🔺🎇🔺🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 پرهیز از حرص زدن برای روزی 💠 ای فرزند آدم! رزق و روزی دو گونه است، روزیی كه تو آن را جویی و روزیی كه تو را می جويد ؛ كه اگر به سراغش نروی به سوی تو آيد، پس اندوه سال خود را بر اندوه امروزت اضافه نکن ، كه برطرف كردن اندوه هر روز از عمر تو را كافی است، پس اگر سال آينده، در شمار عمر تو باشد همانا خدای بزرگ در هر روز سهم تو را خواهد داد و اگر از شمار عمرت نباشد تو را با اندوه آن چه كار است؟ كه هرگز جوينده ای در گرفتن سهم روزی تو بر تو پيشی نگيرد و چيره شونده ای بر تو چيره نگردد و آن چه برای تو مقدر گشته بی كم و كاست به تو خواهد رسيد. 📒 ، حکمت ۳۷۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بی همگان به سر شود بی تـ❤️ـو به سر نمی شود داغ تـ❤️ـو دارد این دلم جای دگر نمی شود سلام موعـ❤️ـود مهربانم .... السلام علیک یا بقیه الله فی الارضه 🌷🌹🍃🌹🍃
دیگران را قضاوت نکنیم 🌹امیرالمومنین امام علی علیه السلام جرأت شما در عیب جویی از مردم، بزرگترین گناه است. ای بنده ی خدا ! در عیب جویی از بنده‌ای که مرتکب گناهی شده شتاب مکن؛ شاید گناه بزرگ او بخشیده شود ولی تو را به خاطر کوچک عذاب کنند. هر کدام از شما که به عیب دیگری آگاهی یافت، باید از عیب‌جویی او خودداری کند زیرا شما به عیب خود آگاه هستید. شکرگذاری به خاطر پاک بودنتان از گناهی که دیگری مرتکب شده، باید شما را از پیگیری کردن دیگران باز دارد. 📚وسائل الشیعه، باب‌جهادالنفس، روایت۳۳۴ T.me/mahdaviyat_mesh
🌹امیرالمومنین علی علیه السلام: 👈 گمراهي و ، جاده مستقيم الهي است كه قرآن و آثار نبوت، آن را سفارش مي كند و گذرگاه سنت پيامبر (ص) است و سرانجام بازگشت همه بدان سو است. 👈ادعاكننده باطل نابود شد و دروغگو زيان كرد، 👈هر كس با حق درافتاد هلاك گرديد، 👈ناداني انسان همين بس كه قدر خويش نشناسد. 👈آنچه بر اساس تقوي پايه گذاري شود، نابود نگردد، كشتزاري كه با تقوي آبياري شود، تشنگي ندارد. 👈مردم! به خانه هاي خود روي آوريد، مسائل ميان خود را اصلاح كنيد، 👈توبه و بازگشت پس از زشتيها ميسر است، 👈جز پروردگار خود، ديگري را ستايش نكنيد، و جز خويشتن خويش ديگري را سرزنش ننماييد. 📚نهج البلاغه، خطبه ۱۶ T.me/mahdaviyat_mesh
⭕️ 🔸امام حسن عسکری علیه السلام: 🔹من رَكِبَ ظَهَر الباطِلِ نَزَلَ بِهِ دارَ النَّدامَةِ؛ 🔹هر كه بر مركب باطل نشيند، در سراى پشيمانى فرودش آورد. (بحار الأنوار ج ٧٨ ص ٣٧٩) 🌿 🌻🌿
امیرالمؤمنین عليه السلام: شكر را غنيمت شماريد؛ كه كم ترين بهره آن افزايش نعمت است اِغتَنِمُوا الشُّكرَ؛ فَأَدنى نَفعِهِ الزِّيادَةُ غررالحكم حدیث ۲۵۳۵ 🌻 🦋🌻