eitaa logo
ناخداباش و باخداباش
6هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
69 فایل
این کانال به منظور نشر مباحث کلاس‌های استاد فروغ نیلچی زاده، استاد و مدرس بین المللی معارف اسلامی، تاسیس شده است و با نظارت مستقیم ایشان مدیریت می شود. [انتشار مطالب فقط با لینک و نام استاد]
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ متن شبهه 👇👇👇 از 22 خرداد تا 22 تیر، "ماه حزیران" است. این ماه یکم سنگین است "مثل ماه صفر است" توضیحاتش در صفحه 518 مفاتیح آمده سعی کنید هر روز صدقه بدید و هر روز دعای "یا من تحل" صفحه 213 را چند بار بخوانید و چهار قل و آیه الکرسی را فراموش نکنید. ✅ پاسخ شبهه 👇👇 1. ماه حزیران از جمله ماه‌های رومی است و ماه‌های رومی، مانند ماه‌های تقویم کشور خود ما، ماههایی شمسی هستند لذا در هر سال، این ماه، زمان ثابتی دارد. 2. سفارش به انجام حجامت در این ماه بر اساس حدیثی است که در کتاب مکارم‌الاخلاق از امام موسی کاظم یا امام هادی علیهما‌ السّلام وارد شده است: عَنْ أَبِی‌الْحَسَنِ علیه السّلام قَالَ: لَاتَدَعِ الْحِجَامَةَ فِی سَبْعٍ مِنْ حَزِیرَانَ‏ فَإِنْ فَاتَکَ فَلِأَرْبَعَ عَشْرَةَ؛ "از حجامت در روز هفتم حزیران فروگذار مکن؛ اگر نتوانستی، روز چهاردهم (حجامت کن)." (طبرسى، حسن‌بن فضل، مکارم الاخلاق ــ قم، چاپ: چهارم، 1412ق / 1370ش.) مرحوم مجلسی در زادالمعاد روایتی مشابه را از امام صادق علیه السلام نقل کرده که مضمون آن با روایت مکارم الاخلاق کمی تفاوت دارد: وَ رُوِیَ عَنِ الْإِمَامِ الصَّادِقِ عَلَیْهِ السَّلَامُ: احْتَجِمْ فِی السَّابِعِ مِنْ حَزِیرَانَ، فَإِنْ لَمْ‌یَتَیَسَّرْ فَفِی الرَّابِعِ عَشَرَ؛ "در روز هفتم حزیران حجامت کن و اگر امکان‌پذیر نشد، روز چهاردهم (حجامت کن)". (مجلسى، محمد‌باقربن محمدتقى، زاد المعاد ــ مفتاح الجنان، بیروت، چاپ: اول، 1423ق، ص331) از آنجا که مرحوم مجلسی در بحارالانوار فقط روایت مکارم الاخلاق را آورده، احتمالاً نقل زادالمعاد هم همان نقل مکارم الاخلاق است. 3. در مورد این روایت چند نکته قابل ذکر است: الف ــ هر دو روایت در کتاب‌های مکارم‌الاخلاق و زادالمعاد سند ندارند و از نظر مضمون نیز، روایت، شاهدی ندارد؛ هرچند به‌صرف نبود سند و غرابت متن روایت نمی‌توان مضمون روایت را انکار کرد. ب ــ از آنجا که در تطبیق ماههای رومی در زمان اهل بیت علیهم السّلام همچنین در مورد ماههای باستانی اختلافات فراوانی وجود دارد، نمی‌توان آنچه را در تقویم‌های نجومی فعلی وجود دارد معتبر شمرد. مرحوم مجلسی هم بحث مفصلی در این زمینه دارند که چون بارها در نحوه کبیسه‌گیری تغییرات قابل توجهی در زیج‌های مختلف صورت گرفته، معلوم نیست ماه‌های شمسی و رومی وارده در روایات با آنچه امروزه مرسوم است، تطابق داشته باشد مثلاً امروزه در برخی از کشورها، حزیران را مطابق ژوئن می‌دانند بنابراین حزیران 10 روز جلو می‌افتد یا برخی نیسان را مطابق برج حمل قرار می‌دهند که در این صورت حزیران یک ماه زودتر خواهد بود و ... . با توجه به این امور نمی‌توانیم روایت را با هفتم حزیران فعلی به‌طور یقینی همزمان قلمداد کنیم. 4. چنانچه واضح است این حدیث بر اهمّیت انجام حجامت در یکی از این دو روز تأکید دارد اما هیچ قرینه‌ای که نشان دهد این دو روز، بهترین روزها برای انجام حجامت هستند در این حدیث وجود ندارد. 5. اینکه عدّه‌ای می‌گویند حجامت در این دو روز درمان بیماری‌های یک سال است و این گفته را به امام معصوم علیه السّلام نسبت می‌دهند، خطا است؛ چنانکه در متن روایت حزیران هم چنین نکته‌ای ذکر نشده است؛ طبق روایات شریف، حجامت در روزهای سه‌شنبه‌ای که مصادف با 17، 19 یا 21 ماه‌های قمری هستند و نیز حجامت در نخستین سه‌شنبه ماه آذار رومی دارای چنین خاصیتی است. 6. این حدیث، روز هفتم حزیران را به‌عنوان روز اصلی و روز چهاردهم را به‌عنوان جایگزین برای کسانی که موفق به حجامت در روز هفتم نشده‌اند، معرّفی می‌کند لذا توصیه یا اصرار به انجام حجامت در هر دو روز، بلاوجه و حتّی خطرناک است. ادامه در پست بعد👆👆🔻👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
ادامه شبهه حزیزان 👆👆🔻👇👇 7. متن حدیث واضحاً می‌گوید که حجامت در یکی از این دو روز باید انجام شود لذا اعلام هفته حزیران به‌خلاف نصّ حدیث و بدعتی ناصواب است. 8. متأسّفانه عدّه‌ای پا را فراتر از این گذاشته و ماه حزیران را به‌عنوان ماه انجام حجامت معرّفی می‌کنند که این هم نادرست است. 9. تبلیغات بسیاری در فضای مجازی وجود دارد مبنی بر اینکه حجامت در این روزها مستحبّ است؛ اگر منظور از مستحب بودن حجامت در این دو روز این باشد که طبق سفارش امام معصوم علیه السلام، انجام حجامت در یکی از این دو روز با رعایت موارد علمی در مصادیق مختلف، کار خوبی است، این برداشت صحیح است امّا القای این معنا که به‌دلیل استحباب حجامت در این دو روز، همه مؤمنین بدون توجّه به موارد و مسائل طبّی و شخصی باید برای انجام آن شتاب کنند، صحیح نیست. 10. حتّی اگر اشکال مطرح‌شده در بند 3 در مورد تطبیق زمانی حزیران مذکور در حدیث هم بگذریم و بخواهیم تقویم‌های نجومی موجود را ملاک قرار دهیم؛ طبق بعضی تقویم‌های نجومی، روزهای هفتم و چهاردهم حزیران، مصادف با سی خرداد و شش تیر هستند و طبق برخی دیگر، 29 خرداد و پنج تیر؛ با توجّه به این اختلاف‌نظر علمی بین منجّمین، پیشنهاد می‌شود اگر مؤمنین تصمیم به انجام حجامت حزیران دارند، رجائاً یکی از این روزها را برای انجام حجامت درنظر بگیرند. 11. تمام قواعد علمی و عملی مربوط به انجام حجامت، در این دو روز هم صادق است و مثلاً کسی که چند روز قبل از آن حجامت کرده یا دچار ضعف و کم‌خونی است، نمی‌تواند در این دو روز حجامت کند؛ تشخیص این موارد به‌عهده عالمان و مجرّبین طبّ سنّتی است و به‌استناد احادیث مزبور نمی‌توان توصیه عمومی به انجام حجامت کرد. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
🔶مهمان باغ کسی بودیم. همراه حاج . دیدیم که شروع به نوشتن کرد، بعد از سلام و احوالپرسی! . 🔶گفتند: امروز، روز تفریح است. تألیف را کنار بگذارید. . 🔶صاحب فرمود روا نیست! سهم امام خوردن و تلف کردن عمر به تفریح! . 🔶میزبان گفت: سهم امام نیست، مال شخصی است، این میوه‌ها و غذاها! . امروز را مهمان سفره و باغ منید! استراحت کنید! . 🔶فرمود: نامردی نیست؟ . 🔶بعد عمری کار نکنم برای مولا، چون مهمان سفره دیگری بوده ام؟! عمر، از خدا بگیرم و برای حجّت او کار نکنم؟! ترک نخواهم کرد، هیچ وقت و هیچ کجا، خدمت به امام زمانم را! . 🔶به نقل از آیت‌الله میرزا حسنعلی مروارید، از علمای نامدار مشهد.
: به هر اندازه که انسان به همسر خود محبت داشته باشد موجب رضای خدا و را در بیت خود فراهم کرده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تاحالاشده امام زمان(ع) تورانگاه کند ولذت ببرد... 👤 حجت‌الاسلام 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤 ------------------------
🍃آیت الله مجتهدی تهرانی : این کاررا یادگاری از من داشته باشید : اقامه که می گویید قبل از گفتن الله اکبر یک سلام به امام حسین علیه السلام بدهید این نمازتان خیلی عالی می شود.
12.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ : توصیه مهم علامه طباطبایی(ره) برای ماه ذیقعده 👤 💠 @samtekhoda3
🍃🌿🍃﷽🍃🌿🍃 ⬅️هر چیزی درعالم, باقیاتی دارد و موبقاتی. گاهی یک حرف,یک رفتار,یک گفتارِ ما,زینت الات,... انعکاسات و اثراتی در عالم دارد, که برای ما قابل محاسبه نیست,و خداوند محاسبه میکند. ☀️"یحاسبکم به الله" ۲۸۴ بقره☀️ طولانی بودنِ روز قیامت, به همین دلیل است. ⬅️حتی اگر فعل ما عینا تکرار نشود, در تمام افرادی که حضور دارند,اثر می گذارد.✅ ⬅️⬅️⬅️ما یا موثریم, یا مقصر. به خدا پناه میبریم, از سوء الحساب😔 ۲۲_۳_۹۸
✅ افتخار امام زمان ✍️آیت الله حق شناس: جوانی که وقتی به محرمات الهی می‌رسد چشم می‌پوشد، به او افتخار می‌کند
9.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 استاد علامه حسن زاده آملی؛ ✳️ هیچکس، کسی را نکوهش نکند مگر خودش را، و بداند که هر کسی مهمان سفره خودش است...
🔷🔻🔷🔻🔷🔻🔷🔻🔷 🔹چمران اینگونه بود.... 🔻همسر شهید چمران:چمران وقتی یتیمخانه ای را در لبنان دایر می کند در آن فضا به خانمش میگوید ما از این به بعد غذایی را میخوریم که این یتیم ها میخورند. 🔻همسر لبنانی شهید چمران تعریف می کند که یک روز مادرم غذای گرم و لذیذی را برای من و مصطفی پخته بود. 🔻مصطفی آن شب دیر وقت به خانه آمد. وقتی به او گفتم بیا این غذا را بخور، همین که خواست بخورد از من پرسید که آیا بچه ها هم از همین غذا خوردند؟ 🔻گفتم نه بچه ها غذای یتیم خانه را خوردند و این غذا را مادرم برای شما پخته، چمران با تمام گرسنگی و ولعی که برای خوردن غذا داشت، این غذا را کنار گذاشت و گفت ما قرار گذاشتیم فقط غذایی را بخوریم که بچه ها بخورند. به او گفتم حالا که بچه ها خوابند و شما هم که همیشه رعایت می کنید این دفعه این غذا را بخورید. دیدم چمران شروع کرد اشک ریختن و گفت بچه ها خوابند خدای بچه ها که بیدار است. اگر فرزندانمان رفتارهای ما را مثل شهدا ببینند مثل شهدا تربیت خواهند شد. کانوا دعاه الناس بغیر السنتکم 🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨
5.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 زیبا و تأمل برانگیز با صدای شهید دکتر مصطفی چمران 🔹امروز(31 خرداد) سالگرد شهادت یاور مستضعفان و عارف واصل شهید دکتر مصطفی چمران است یادشان گرامی و روحشان شاد 🌹