eitaa logo
نامیرا
28 دنبال‌کننده
57 عکس
8 ویدیو
3 فایل
با نوشتن نامیرا می‌شوی ادمین @Rahmani
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 رهبر معظم انقلاب: کار اصلی همه ما امروز باید توان‌بخشی معرفتی باشد. بعد از ۴۵ سال هنوز کسانی نمی‌خواهند باور کنند که کودتای رضاخان و به تخت نشستن فرزندش و کودتای علیه مصدق با کمک و بعدش هم بوده است. یعنی شروع، وسط و آخرش دخالت آنها بوده و با لگد مردم از این کشور اضاله شدند. https://eitaa.com/Nameera
مجادله - ۱۹ «استَحوَذَ عَلَيهِمُ الشَّيطانُ فَأَنساهُم ذِكرَ اللَّهِ أُولئِكَ حِزبُ الشَّيطانِ أَلا إِنَّ حِزبَ الشَّيطانِ هُمُ الخاسِرونَ» تکنیک و روش شیطان: کاری کند که بنده خدا، خداوندمتعال را فراموش کند. با ذکر همیشگی و دائم خداوندمتعال تکنیک شیطان را بی اثر کنیم. https://eitaa.com/Nameera
ممتحنه - ۵ «رَبَّنا لا تَجعَلنا فِتنَةً لِلَّذينَ كَفَروا وَاغفِر لَنا رَبَّنا إِنَّكَ أَنتَ العَزيزُ الحَكيمُ» خدایا! دشمن شادمون نکن. الهی آمین. https://eitaa.com/Nameera
📌قطعه‌ای از هویت ما 🔹در جنگ‌های روسیه علیه ایران، وقتی با شکست مواجه شدیم و سفیر خودخواه و مغرور روسیه به نام به تهران آمد و ریزه‌خواری‌هایی داشت؛ ازجمله اینکه به خانه رجال ایران سرک می‌کشید و حتی بانوان خانه‌های رجال ایرانی را به عنوان اینکه قبلاً تبعه منطقه قفقاز و گرجستان بودند و در آن مقطع قفقاز و گرجستان به دست روسیه افتاده بود، از خانه رجال ایرانی بیرون می‌کشید و وضع تحقیرآمیزی را بر کشور تحمیل کرده بود و بعد از این شکست و ترسی که از روس‌ها به دل مسئولان کشور افتاده بود، واکنشی نشان نمی‌دادند؛ 🔸یک روحانی مبارز و مجاهد به نام میرزا مسیح مجتهد استرآبادی مردم را به قیام دعوت کرد و علیه رفتارهای سفیر روسیه که هیچ ضابطه‌ای را رعایت نمی‌کرد به سفارت روسیه رفتند و درخواست کردند بانوان ایرانی را که به‌زور به سفارتخانه برده بودند، آزاد کنند که از سفارت به آن‌ها شلیک شد و منجر به حمله مردم به سفارت روسیه شد. در این حمله گریبایدوف که خودش آتش این ماجرا را بر افروخته بود کشته شد. 🖊دکتر موسی حقانی - رئیس مؤسسه‌ی مطالعات تاریخ معاصر https://eitaa.com/Nameera
📌قطعه‌ای از هویت ما ⚠️ در جریان جنگ جهانی اول، ایران کشوری بود که بدون اینکه نقشی در آغاز یا ادامه جنگ داشته باشد، توسط قوای اشغالگر کشور اشغال شد و تهران هم از تبعات این ماجرا مصون نماند. در سال‌های پایانی جنگ جهانی اول، انگلیسی‌ها مصمم شدند ایران را مستعمره خود کنند و براساس برنامه‌هایشان قرار بود در پایان جنگ جهانی اول ایرانی وجود نداشته باشد؛ به همین جهت در ابتدا قراردادی با دولت وثوق‌الدوله معروف به قرارداد ۱۹۱۹ منعقد می‌کنند که بر اساس این قرارداد ایران مستعمره انگلستان شود. ✅ یکی از صحنه‌های باشکوه مقاومت مردم ایران در مقابل استبداد داخلی و استعمار خارجی مبارزه علیه قرارداد ۱۹۱۹ است که با سردمداری شهید مدرس مردم تهران علیه قرارداد قیام کردند و در آذربایجان، گیلان و دیگر شهرها شاهد قیام و مقاومت بودیم؛ ولی قیام مردم تهران در ماجرای قرارداد ۱۹۱۹ ـ که ایران را مستعمره می‌کرد ـ یک صحنه باشکوه و درخشان بود که در تهران رقم خورد و باعث لغو این قرارداد شد. 🖊دکتر موسی حقانی - رئیس مؤسسه‌ی مطالعات تاریخ معاصر https://eitaa.com/Nameera
📌قطعه‌ای از هویت ما 💠ما برای ملی شدن صنعت نفت هم شهید داده‌ایم 🔹در ماجرای ملی شدن صنعت نفت اتفاقات مهمی را در کشور و تهران شاهد بودیم از جمله قیام ۳۰ تیر ۱۳۳۱ مردم تهران علیه توطئه آمریکا، انگلستان و دربار پهلوی که فردی به نام قوام‌السلطنه را روی کار آوردند و دکتر مصدق قبل از آن استعفا داده بود و قوام را آوردند تا مهر خاتمه بر نهضت ملی شدن صنعت نفت بزنند که به رهبری و دعوت آیت‌الله کاشانی مردم در ۳۰ تیر ۱۳۳۱ به خیابان‌ها ریختند و این توطئه بزرگ را با نثار کردن شهدایی بیش از ۸۰ -۹۰ نفر در این روز در تهران خنثی کردند. 🖊دکتر موسی حقانی - رئیس مؤسسه‌ی مطالعات تاریخ معاصر https://eitaa.com/Nameera
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 امام خمینی اصلا معتقد نبودند که انقلاب اسلامی ایران، مقدمه‌ ظهور است! 🤔 📌بلکه معتقد بودند .... https://eitaa.com/Nameera
امیدوار باش «نبیء عبادی انی انا الغفور الرحیم» (حجر|۴۹) آب هرچند آلوده باشد حتی لجن هم شده باشد ، اگر به دریا برگردد صاف و زلال و پاک می‌شود. یادم باشد ، دریای رحمت است و من چون «آب آلوده» به آغوش رحمت او باز می‌گردم و پاک پاک می‌شوم. https://eitaa.com/Nameera
علوم انسانی اسلامی آیا یا خیر؟ در جمهوری اسلامی بحث بر سر این است که؛ در غرب علوم جامعه شناسی، عقلانیت بورژوازی را مطرح می‌کند و در کشورهای سوسیالیستی سابق عقلانیت جامعه سوسیالیستی را مطرح می‌کرد؛ ما می‌خواهیم نظام معرفتی جدیدی مطرح کنیم که نظام معرفتی آن مبتنی بر فقه است. فقه هم این داعیه را دارد که نظام معرفتی شکل دهد. ما می‌خواهیم انسان تراز ارائه دهیم، نه انسان لیبرال نه انسان سوسیالیست بلکه انسان اسلامی. در جهان اسلام حداقل ۵ جریان اسلامیستی داریم؛ اسلام با خوانش فقاهت که موسس آن امام خمینی است. اسلام با خوانش لیبرال که موسس آن مهدی بازرگان است. اسلام با خوانش سوسیالیستی که شریعتی موسس آن است. آیت الله طالقانی موسس خوانش دموکراتیک است. و اسلام با خوانش سلفی‌گری و بنیادگرایانه که شاید نتوانیم آدم شاخصی برای آن در ایران پیدا کنیم. بخشی از گفتگوی با دکتر سید جواد میری https://eitaa.com/Nameera
. تکنولوژی ایدئولوژی و جهان‌بینی دارد ما وقتی با اروپا و نظم جدید روبرو شدیم آن علم برای ما در فن و فنون و تکنولوژی و ابزار بودگی ظهور یافت هم برای ما و هم برای شرقی‌ها اینگونه همین معنا را داشت. مثلاً ژاپنی‌ها در دوران میجی که منجر به تولد ژاپن جدید شد و همزمان با اصلاحات امیرکبیر در ایران است و چینی‌ها هم می‌گفتند ما اگر بتوانیم این ابزار فنی و تکنیکی اروپا را بگیریم اما ارزش‌های آنها را کنار بگذاریم می‌توانیم به ملل راقیه بپیوندیم و تقریباً این رویکرد ۱۵۰ سال اخیر ما بوده است. همیشه هم ضربه خورده‌ایم بارها زمین خوردیم و بلند شدیم گفتیم الکتریسیته ابزار است، فلان ابزار است و آخر هم گفتیم اینترنت ابزار است اما الان دیدیم که دیگر اینترنت ابزار نیست بلکه یک جهان بینی است و سیستم ما را عوض می‌کند و کل روش‌های مواجهه انسانی ما با هم را به هم می‌ریزد و چیز دیگری بیرون می‌دهد این دیگر ابزار نیست. این نوعی عقلانیت و شیوه زیست است. اگر شما شیوه زیست جدید را نپذیرید باید قلعه‌ای درست کنید. بخشی از گفتگوی با دکتر سید جواد میری https://eitaa.com/Nameera
. حقیقت ساینس غرب مسئله ساینس در جامعه ما مانند این است که توی چرخ گوشت گوشت بریزیم ولی پیچ بیرون بدهد. در واقع ساینس ماهیت روابط ما را به کلی عوض می‌کند. خود دولت زمینه فیبر نوری را مهیا می‌کند چون به مثابه ابزار به آن نگاه می‌کرد اما الان می‌بیند ابزار نیست و آن چیزی نیست که می‌خواسته. بله الان می‌توان آن را کنترل کرد اما با تکنولوژی بالاتر از این تکنولوژی موجود. ما نمی‌توانیم در را ببندیم چون خود ما تضعیف می‌شویم و کل مراودات جهانی ما به هم می‌ریزد و قطع می‌شود اگر اینترنت را ببندیم به این معنا نیست که مصون شده‌ایم. باید اعتراف کنیم و بپذیریم که علم ابزار نیست بلکه شیوه دیگری از دیدن جهان است، شیوه دیگری از تصرف در عالم است، قرار نیست این شیوه تصرف ما را به تعالی برساند، علم و ساینس به معنای این نیست که تمام وجود ما را به استعلا برساند.[زیرا ذاتاً چنین کارکردی ندارد]. بخشی از گفتگوی با دکتر سید جواد میری https://eitaa.com/Nameera
. به نظر می‌رسد هم بحث علم به معنای ساینس و هم بحث علم اسلامی یا علم دینی یا حتی علم بومی ذیل گفتمان کلان‌تری قرار می‌گیرند و آن گفتمان کلان ‌تر یا سترگ‌تر گفتمان حکومت اسلامی است. گفتمان حکومت اسلامی با جمهوری اسلامی شروع نشده حداقل اگر نگوییم ۲۰۰ سال بلکه ۱۲۰ الی ۱۲۰ سال در جهان اسلام عقبه دارد. همه به دنبال این بودند که حکومتی درست کنند حالا اینکه چرا دنبال تشکیل حکومت بودند این بود که سید جمال و کواکبی هر کدام به نوعی به این نتیجه رسیده بودند که در فرنگ اتفاقی در حال افتادن است اقبال لاهوری در اشعار خود به این اتفاق اشاره می‌کند. در آنجا اتفاقاتی می‌افتد که سید جمال رساله نیچریه را می‌نویسد یا به زبان امروزی رساله ماتریالیسم یا به زبان خیلی امروزی‌تر جامعه مصرفی یا جامعه لیبرال. مثل اینکه در غرب ارزش‌هایی در حال حاکم شدن است که اگر در جهان اسلام حاکم شود کل دودمان ما را به باد خواهد داد باید چه کار کنیم که به صورت تمدنی بتوانیم خودمان را صیانت و حفاظت کنیم؟ باید قدرت را در دست بگیریم اگر حکومت را توانستیم در دست بگیریم آن رخدادها برای ما رخ نخواهد داد. بخشی از گفتگوی با دکتر سید جواد میری https://eitaa.com/Nameera
‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ مَا أَصَابَ الْمُؤْمِنَ مِنْ نَصَبٍ وَ لَا وَصَبٍ وَ لَا حُزْنٍ حَتَّى الْهَمِّ يُهِمُّهُ إِلَّا كَفَّرَ اللَّهُ بِهِ عَنْهُ مِنْ سَيِّئَاتِهِ مؤمن را هیچ رنج و بیماری و اندوهی و حتی نگرانی‌ نرسد مگر آنکه خداوند بدان وسیله گناهان او را بپوشاند. بحار الانوار، ج ۷۴، ص: ۱۴۴ https://eitaa.com/Nameera
برای رضای خدا و رضای امام زمان و برای بر زمین نماندن امر رأی می‌دهم @Nameera
تلنگر همه باید بتوانیم فهرستی بلندبالا از حوزه‌هایی که در آنها هرّ را از برّ تشخیص نمی‌دهیم بنویسیم. تشخیص نقایص‌مان دریچه‌ای به‌سوی تردید می‌گشاید. اگر دانش قدرت است که واقعا هست، دانستن این که نمی‌دانیم، عین خرد است.
‏امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام‏ آنچه را که از عمرت باقی مانده دریاب، و مگو فردا و پس فردا که بسیار کسان پیش از تو سرگرم آرزوها و امروز و فردا کردن‌ها گشتند، و گرفتار اجل شدند و غفلت زده مردند. الکافی، ج ۲، ص: ۱۳۶ https://eitaa.com/Nameera
💠مجاهد یا قائد مسأله این است 🔹وقتی بنی‌اسرائیل که طبق احادیث فقط حدود 20 کیلومتر تا فتح ارض مقدس فاصله داشتند به بهانه اینکه در آنجا مردمان زورگویی «إِنَّ فِيها قَوْماً جَبَّارِين» هستند از امر نبی خدا سرپیچی کردند و گستاخانه گفتند تو و خدایت بروید بجنگید ما همینجا می‌نشینیم «فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُون» حضرت موسای کلیم اینگونه دعا کرد و قاعدین را فاسق نامید «فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِين» و ورود به ارض مقدس برای 40 سال بر آنها حرام شد و در بیابان‌ها سرگردان و حیران بودند. تلنگر 🔻در همه زمان‌ها ولی خدایی هست (یا نبی است یا جانشین نبی)، و مردم یا مجاهدند یا قائد؛ این سؤالی است که هرکسی باید از خود بپرسد؛ «من در کدام دسته‌ام؟» 🖊 وحید رحمانی 🆔 @Nameera
💠 ما می‌توانیم 📌شعار «ما نمی‌توانیم» یعنی؛ ما تحمل سختی را برای امر ظهور حضرت حجت نداریم پس لیاقت درک ظهور را هم نخواهیم داشت. 🖊 وحید رحمانی 🆔 @Nameera
بهترین مردم نزد خداوند کسی ست که عمل به‌حق در نزد او محبوب‌تر از باطل باشد اگر چه بر ضرر او باشد و او را محزون سازد، گرچه باطل بدو سود رساند، و رتبت او را بالاتر گرداند. نهج البلاغة، خطبه ۱۲۵ 🆔 @Nameera
💠برای خوشحال بودن باید زاویه دید را تنظیم کرد 🔹تنها افرادی خوشحالند که تمرکز ذهنی آنها روی هر هدفی به غیر از خوشحالی باشد، روی خوشحالی دیگران، روی بهبود نوع بشر، حتی روی یک هنر یا حرفه که صرفاً به عنوان یک ابزار پنداشته نشود بلکه به خودی خود یک مقصد ایده‌آل باشد باشد. 🔹بنابراین آنها با هدف گرفتن یک مقصود دیگر، خوشحالی را هم در مسیرشان می‌یابند. 🖌جان استوارت میل 🆔 @Nameera
بسم الله 💠راز نیاز به امام معصوم 🔹مسلمانان علیرغم اتفاق نظری که در کلیات دین مانند اصول و عقاید و اخلاق و احکام دارند در پاره‌ای از عقاید جزئی و تفاصیل احکام، اختلافاتی دارند که آنان را به صورت پیروان مذاهب و فرقه‌های مختلف درآورده است. 🔹این اختلافات دو محور عمده دارد: محور عقاید و محور احکام 🔹مسأله امامت از اختلافات معروف بین شیعه و سنّی است؛ از دیدگاه شیعه امامت یک مسأله اعتقادی و کلامی است و ابعاد فقهی و سیاسی آن، جنبه فرعی دارد. 🔹نظام اعتقادی شیعه دارای حلقات مترتب و هماهنگی است که مسأله امامت یکی از حلقات آن را تشکیل می‌دهد و با حذف آن، سلسله سلسله مزبور، انسجام و تمامیّت خود را از دست می‌دهد. 🔹نخستین حلقه در نظام اعتقادی اسلام اعتقاد به وجود خدای یگانه و سپس اعتقاد به صفات ذاتیّه و فعلیّه است. در بینش اسلامی، خدای متعال خالق و آفریننده تمام پدیده‌های هستی و ربّ و اداره‌کننده آنهاست. انسان یکی از همین مخلوقات است که با ویژگی‌های شعور و آگاهی و اراده و اختیار شناخته می‌شود و در نتیجه، مسیری دوسویه (سعادت یا شقاوت) خواهد داشت و به همین جهت، مشمول ربوبیّت ویژه‌ای به نام ربوبیّت تشریعی خواهد بود. 🔹ضرورت وجود دستگاه وحی و نبوّت از همین روست زیرا اگر خدای متعال انسان را به حال خود واگذاشته بود و راه صحیح رسیدن به سعادت ابدی را به وسیله وسیله انبیا به او نیاموخته بود مانند میزبانی می‌بود که میهمانی را برای پذیرایی دعوت کند اما آدرس مهمانسرا را به او ندهد! 🔹تعالیم انبیا با گذشت زمان، دچار تغییرات و تحریفات عمدی و غیر عمدی می‌گردید و به حدّی می‌رسید که خاصیت هدایت و روشنگری خود را از دست می‌داد و نیاز به بعثت پیامبر دیگری پدید می‌آمد. 🔹آیا این روند باید تا ابد ادامه داشته باشد؟ یا ممکن است شریعتی از آفت تحریف نیز مصون بماند؟ پاسخ اسلام، گزینه دوم است. 🔹قرآن کریم همه تعالیم مورد نیاز بشر را تفصیلاً بیان نکرده و بیان تفصیلی را به عهده پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) گذاشته است چنان‌که می‌فرماید: «‌وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ‌»(1) 🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پیش‌بینی کرده بود که کسانی نسبت‌های دروغی به او خواهند داد و سخنان نادرستی از قول او نقل خواهند کرد. از این روی سؤال دیگری طرح می‌شود که ربوبیّت الهی چه طرحی را برای تأمین این نیازمندی بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در نظر گرفته است؟ 🔹اینجا نقطه افتراق در نظام فکری و عقیدتی اهل سنّت و شیعه است؛ شیعه معتقد است تبیین احکام و قوانین اسلام و تفسیر مجملات و متشابهات قرآن کریم بعد از پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) به عهده کسانی گذاشته شده که دارای علم خدادادی و ملکه عصمت بوده‌اند و به‌جز مقام نبوّت و رسالت از سایر مقامات و مزایای پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله)، از جمله مقام ولایت و حکومت بهره‌مند بوده‌اند. 🔹دستگاه امامت، در واقع، دنباله دنباله دستگاه رسالت است و عترت پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) ادامه دهنده وظیفه آن حضرت بودند . 1.سوره نحل، آیه 44 📚مقاله آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، کنفرانس تشیع؛ فیلادلفیا، جولای 1993 متن کامل در 👈🏼 https://vahidrahmani.blog.ir/post/5 🆔 @Nameera
ریزش رحمت مرحوم آقا سید عباس، راننده مرحوم آیت االله علاّمه امینی و بسیاری از بزرگان بود. ایشان پیر شده بود. دوستان ما گاهی او را مشهد می‌بردند. ایشان فرموده بودند: من هر بار که زیارت امام هشتم می‌روم، از امام هشتم می‌خواهم بر علم و معرفت من بیفزاید. یک بار دوستان ما ایشان را مشهد برده بودند. داخل حرم تشنه می‌شود. می‌گویند: در رواق‌ها آب نیست، ولی در صحن‌ها هست. ایشان را در کنار سقاخانه داخل صحن می‌آورند. آنجا که شیرهای آب چشم الکترونیکی دارد. تا به حال ندیده بود. می‌پرسد: این شیر را چطور باز می‌کنند؟ می‌گویند: شما اگر ظرف را زیر شیر آب بگیری، خودکار آب می‌آید. هر وقت هم بکشی آب قطع می‌شود. پیرمرد دو سه بار امتحان می‌کند. می‌بیند بله هر وقت که ظرف را زیر شیر آب می‌گیری آب می‌آید، وقتی از زیر شیر می‌کشد، خودکار قطع می‌شود. یکدفعه شروع می‌کند به گریه کردن. می‌گویند: اینکه گریه ندارد. می‌گوید: من این سفر که آمدم از امام هشتم آنچه می‌خواستم به من مرحمت کرد. یک چیز جدیدی به من یاد داد. به من گفت: آقای سید عباس، ما از یک شیر آب کمتر نیستیم، دستگاه خدا از یک شیر آب کمتر نیست. تا وقتی که شما دست نیاز و دعا و درخواست و نیایش داری، ما از فضل و کرم خود بر تو فرو می‌ریزیم. گر گدا کاهل بود تقصیر صاحب‌خانه چیست؟ 🆔 @Nameera
خدایا هرچه تو بخواهی مرحوم آیت الله حاج شیخ عبد الکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه قم بودند. شخصیت‌هایی مثل امام، آیت الله بهاء‌الدینی، آیت الله اراکی، آیت الله گلپایگانی، آیت الله خوانساری، آیت الله مرعشی نجفی، همه تربیت شده این حوزه بودند. پدر ایشان ملاّ جعفر یک کشاورز بود. سالیان سال ازدواج کرده بود، ولی فرزنددار نمی‌شد هر چه دعا، نیایش، نذر، نیاز، هر راهی را زده بود بچه‌دار نمی‌شد بعد از مدت‌ها به ایشان می‌گویند: خانواده شما مشکل دارد، خود شما مشکل ندارید. یعنی اگر همسر دیگری بگیرید، خدا به شما فرزند می‌دهد. یک خانمی شوهر او فوت کرده بود. دو بچه سید هم از شوهر قبلی داشت. پیشنهاد می‌دهند که بد نیست با این خانم، هرچند موقّت، یک ازدواجی داشته باشید که خدا به شما یک فرزندی مرحمت کند. بعد هم می‌توانید جدا شوید. ایشان به این قصد، این خانم را با خود محرم می‌کند، ولی وقتی می‌خواست پیش این خانم برود، باید دو بچه سید که در خانه بودند را بیرون کند. ایشان خیلی ناراحت می‌شود. می‌گوید: من به‌خاطر میل نفسانی که می‌خواهم بچه‌دار شوم، دارم بچه سیدها را اذیت می‌کنم. می‌گوید: خدایا، من اصلاً بچه نمی‌خواهم، هر چه تو می‌گویی! من تسلیم تو می‌شوم. خدایا، آنکه تو می‌خواهی، من می‌خواهم. می‌خواهی بچه‌دار نباشم، نمی‌شوم هر چه تو می‌خواهی! من خود را زمین می‌زنم و تسلیم می‌شوم. به آن خانم هم محبت می‌کند و جدا می‌شود. بعد از مدت کوتاهی خدا از خانم اول به او فرزندی می‌دهد که بعدها مؤسس حوزه علمیه قم می‌شود. 🆔 @Nameera