امر به معروف و نهی از منکر:
#حدیث ۲۳
🌺امام على علیه السلام فرمودند🌺
✅ «ديگران را از منكر باز داريد و خود نيز از آن دورى كنيد زيرا شما مأمور شده ايد كه اوّل خودتان منكر را ترك كنيد بعد نهى از منكر نمائيد.»🌹😊
📝 منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه(خوئی) ج ۷، ص ۲۵۰
🍀به ما بپیوندید:
🍀
🌺🍀
💠💠💠💠
امربه معروف ونهی ازمنکرحوزه مقاومت بسیج شهیدمطهری ایمانشهر
https://eitaa.com/Nasehin
─═इई 🍃🌷🍃ईइ═─
❁ ﷽ ❁
خانواده های آسمانی۱۹
خانواده آسمانی بخشش و انفاق دارد
وسیله و علت ایجاد محبت و دوستی بخشش و انفاق است.
امام علی (ع)_میزان الحکمه
امربه معروف ونهی ازمنکرحوزه مقاومت بسیج شهیدمطهری ایمانشهر
https://eitaa.com/Nasehin
─═इई 🍃🌷🍃ईइ═─
#پرسش_و_پاسخ
#سوال ۵
⁉️ آیا امر به معروف و نهی ازمنکر در فضای مجازی هم واجب است و ترک آن حرام ؟
✅پاسخ:
درفضای مجازی هم اگر شرایط امربه معروف و نهی از منکر باشد نباید امر و نهی ترک شود.
📚استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم📚
#سوالات_عمومی
#واجب_فراموش_شده
🍀
🌺🍀
💠💠💠💠
امربه معروف ونهی ازمنکرحوزه مقاومت بسیج شهیدمطهری ایمانشهر
https://eitaa.com/Nasehin
─═इई 🍃🌷🍃ईइ═─
#حدیث ۲۴
🌺امام محمد باقر علیه السلام فرمودند🌺
✅ «امر به معـروف و نهى از منـكر، دو مخلوق از مخلوقان خداوند مى باشد، هركس آن دو را يارى كند، خداوند او را عزيز و آقا گرداند و هر كس آن دو را خوار نمايد، خداوند او را خوار و ذليل گرداند.»🌹😊
📝 کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 59 ، ح 11
🍀به ما بپیوندید:
🍀
🌺🍀
💠💠💠💠
امربه معروف ونهی ازمنکرحوزه مقاومت بسیج شهیدمطهری ایمانشهر
https://eitaa.com/Nasehin
─═इई 🍃🌷🍃ईइ═─
#پرسش_و_پاسخ
#سوال ۶
⁉️خداوند در سوره بقره (آية الكرسي) ميفرمايد: در دين هيچ اجباري نيست و هيچ كس مجبور نيست كه اسلام را بپذيرد پس چرا امر به معروف و نهي از منكر واجب است؟
✅پاسخ:
«لا اكراه» در اصل پذيرش دين است نه در پذيرش احكام آن، لذا فرموده است: «لا اكراه فى الدين» و الا معنى ندارد كه كسى يك سيستم حقوقى يا اعتقادى را بپذيرد و يا عضو يك حزب يا سازمان شود ولى به مقررات آن پايبند نباشد.
توضيح آن كه شناخت معناى دقيق «لا اكراه فى الدين»، منوط به نگرشى جامع به آيات قرآن و مجموعه معارف آن است. مسلم است كه در اسلام، احكام اجبارى فراوانى وجود دارد؛ مانند «حدود» و قوانين اجتماعى. اين محدوده نيز، مشتمل بر احكام اكراهى فراوانى است. مسلما كسانى كه حد بر آنان جارى مى شود، راضى به آن نيستند و... . ازاينرو بايد در فهم ابتدايى از جمله «لا اكراه فى الدين» تجديد نظر كرد.
معناى ظاهرى اين آيه آن است كه اصل پذيرش دين، قابل اكراه و اجبار نيست؛ يعنى، نمىتوان كسى را به زور به پذيرش آيينی وادار نمود و يا عقيدهاى را از او سلب كرد. بنابراين «عقيده» قابل تحميل نيست؛ ولى اين محدوده غير از محدوده احكام است.
توضيح اين كه: كليه نظامهاى فكرى، براى خود نظامى اجتماعى را نيز طراحى مى كنند. در نظامهاى اجتماعى، اكراه و اجبار از ابزارهاى پيشبينى شده در كليه نظامها است؛ يعنى، در هر نظامى در مقوله هاى اجتماعى و حقوقى آن، جبر قانونى وجود دارد و بدون آن، جامعه قابل اداره و كنترل نيست. نظامهاى قضايى و نيروهاى انتظامى در همه نظامها، امرى مقبول و معقول هستند. بنابراين بايستى محدوده عقيده را از محدوده عمل و حقوق جدا كرد. در حيطه «عقيده» اجبار راهى ندارد؛ ولى در حيطه عمل، آنچه كه به نظم عمومي جامعه (Public order) مربوط ميشود رفتارهاي اجتماعي تحت نظارت و كنترل در آمده و احيانا با آن برخورد ميشود. چنان كه در تمامي جوامع قوانين و مقرراتي وضع ميشود و همگان ملزم به رعايت آن ميباشند. با اين تفاوت كه در برخي جوامع، تنها به رفاه عمومي و آسايش جسمي افراد جامعه توجه دارند و هر چه كه اختلال در آسايش بدني باشد، خلاف قانون شمرده ميشود ولي در جامعه اسلامي افزون بر آسايش بدني به حفظ ارزشهاي معنوي نيز توجه شده است و آنچه تأثير سويي بر معنويت افراد جامعه دارد، خلاف قانون شمرده ميشود.
از جمله اموري كه پيآمدهاي ناخوشايندي در زندگي اجتماعي افراد دارد منكرات است. به همين جهت شارع مقدس، براي دور نگه داشتن جامعه از پيآمدهاي سوء آنها امر به معروف و نهي از منكر را در سطح جامعه واجب كرده است.
با مروري به شرايط و آداب امر به معروف و نهي از منكر روشن ميشود كه نهي از منكر در منكرات آشكار واجب است و آمر به معروف و ناهي از منكر، حق تجسس و تفتيش و دخالت در زندگي افراد را ندارد. خواست اسلام آن است كه ظاهر جامعه از هر گناهي پيراسته باشد، اما داوري درباره درون انسان و يا كارهاي ناشايستي كه برخي مرتكب ميشوند ولي آنها را نهان ميدارند با خداست.
بنا بر آنچه گفته شد، افزون بر اين كه در پذيرش شريعت اسلام اجباري نيست، پس از پذيرش آن نيز كسي حق تفتيش عقايد و تجسس در امور شخصي افراد را ندارد اما در صورتي كه رفتار شخص در اجتماع با قوانين اجتماعي اسلام ناهماهنگ باشد همانند همه نظامهاي جهان، اسلام حق برخورد را با او براي خود با شيوههاي گوناگون محفوظ ميدارد.
🍀
🌺🍀
💠💠💠💠
امربه معروف ونهی ازمنکرحوزه مقاومت بسیج شهیدمطهری ایمانشهر
https://eitaa.com/Nasehin
─═इई 🍃🌷🍃ईइ═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 "زن نباید استثمار شود"
امربه معروف ونهی ازمنکرحوزه مقاومت بسیج شهیدمطهری ایمانشهر
https://eitaa.com/Nasehin
─═इई 🍃🌷🍃ईइ═─
میگویم: این قدر به تلویزیون، بدبین نباش. یک عالمه حرفها و کارهای خوب را همین تلویزیون، یاد بچّههای ما داده است که ما نمیتوانستیم یادشان بدهیم.
میگوید: قبول دارم.
میگویم: پس چرا این قدر از تلویزیون بد میگویی؟
میگوید: تلویزیون برای چند کودک برنامه میگذارد؟
میگویم: خیلی. چند میلیون.
میگوید: شخصیت و شرایط این بچّهها با هم تفاوتی ندارد؟
میگویم: چرا. خیلی هم متفاوت است.
میگوید: آیا برای هر قشری از بچّهها، برنامۀ خاصّی دارد یا برای همه یکی است؟
میگویم: خب معلوم است که یکی است. اصلاً مگر میشود برای هر بچّهای یک برنامه گذاشت؟
میگوید: به نظر تو برای تربیت کردن بچّه نباید شرایط او را در نظر گرفت؟
میگویم: چرا.
میگوید: یک سؤال دیگر.
میگویم: بپرس.
میگوید: آموزههای تربیتی تلویزیون، تا چه اندازه با آنچه باید باشد، تطابق دارد؟
میگویم: برخی از آنها کاملاً مطابق است و برخی هم تا اندازهای؛ امّا برخی هم متضاد است.
میگوید: فرزند تو، قدرت جدا کردن اینها را از هم دارد؟
میگویم: نه. همه را در هم میبیند و پیامها را در هم میگیرد.
میگوید: تو میتوانی خوبها و بدهای تلویزیون را از هم جدا کنی و جدا شدهاش را به فرزندت بدهی؟!
میگویم: معلوم است که نمیتوانم. گاهی یک برنامه، اوّلش خوب است و آخرش بد است و میانهاش هم خوب و بد. من که نمیتوانم دائم تلویزیون را روشن و خاموش کنم. اصلاً خبر ندارم که چه اتّفاقی بناست در برنامه بیفتد که بخواهم کاری انجام دهم.
میگوید: همۀ این حرفها را بگذار کنار و به من بگو: تلویزیون، هر چهقدر هم که برنامۀ آموزنده داشته باشد، آیا میتواند جای والدین را بگیرد؟
میگویم: بدون تردید، جای آنها را نمیگیرد.
میگوید: الآن تلویزیون، جای پدر و مادر را گرفته یا نه؟
میگویم: گرفته.
[کتاب من دیگر ما]
امربه معروف ونهی ازمنکرحوزه مقاومت بسیج شهیدمطهری ایمانشهر
https://eitaa.com/Nasehin
─═इई 🍃🌷🍃ईइ═─
❁ ﷽ ❁
خانواده های آسمانی۲۰
خانواده آسمانی حسن ظن و خوش گمانی دارد
خوش گمانی و نیک پنداری مایه آرامش قلب و دل انسان و سبب سلامتی دین است.
امام علی (ع)_میزان الحکمه ج۵
امربه معروف ونهی ازمنکرحوزه مقاومت بسیج شهیدمطهری ایمانشهر
https://eitaa.com/Nasehin
─═इई 🍃🌷🍃ईइ═─
#پرسش_و_پاسخ
#سوال ۷
⁉️ اگر حتي يکي از شرايط امر به معروف و نهي از منکر وجود نداشت، آيا امر به معروف حرام ميشود يا فقط از وجوب ميافتد؟
✅پاسخ:
نسبت به شرط اول که علم به معروف و منکر است، اگر واقعاً نميداند که شخص واجب را ترک ميکند يا مرتکب حرام ميشود، در اينجا فينفسه وجوب برداشته ميشود، يعني اگر امر به معروف و نهي از منکر هم کند اشکالي ندارد. نسبت به شرط دوم، اگر احتمال تأثير نميدهد، در اينجا هم باز وجوب برداشته ميشود و ميتواند امر و نهي کند، اما نسبت به وجود مفسده، يعني اگر امر و نهي مفسدهاي پيش آورد، اينجا امر ونهي حرام ميشود.
#سوالات_عمومی
#واجب_فراموش_شده
🍀
🌺🍀
💠💠💠💠
امربه معروف ونهی ازمنکرحوزه مقاومت بسیج شهیدمطهری ایمانشهر
https://eitaa.com/Nasehin
─═इई 🍃🌷🍃ईइ═─
#حدیث ۲۶
🌺پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند🌺
✅ «قسم به خدا که هیچ انفاقی، بهتر از امر به معروف نیست.»🌹😊
📝 وسائل الشیعه،ج ۱۱،ص ۳۹۷
🍀به ما بپیوندید:
🍀
🌺🍀
💠💠💠💠
امربه معروف ونهی ازمنکرحوزه مقاومت بسیج شهیدمطهری ایمانشهر
https://eitaa.com/Nasehin
─═इई 🍃🌷🍃ईइ═─