#مناسبت
#کلام_معصوم علیهالسلام
🔹از جمله #اهداف_بعثت رسول خدا (صلی الله علیه و آله)
▫️عن ابی عبد الله علیه السلام: قال رسول الله صلی الله علیه و آله... إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بَعَثَنِي رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ وَ لِأَمْحَقَ الْمَعَازِفَ وَ الْمَزَامِيرَ وَ أُمُورَ الْجَاهِلِيَّةِ وَ أَوْثَانَهَا وَ أَزْلَامَهَا وَ أَحْدَاثَهَا...
⭕️ از امام صادق علیه السلام به نقل از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است که ایشان فرمودند:
▫️به راستی که خدای تبارک و تعالی مرا از روی مرحمت و لطف به عالَمیان برانگیخت و [نیز] برای اینکه #آلات_موسیقی و سازها و امورِ #دوران_جاهلیت و بُتها و قمارها و #بدعتهایش را نابود سازم.
📜الأمالي (للصدوق)، ص416
الكافي (ط-الإسلامية) ج6، ص396
{ @AyatollahBahrololom }
@NashreMaarefeAhleBeit
🌹 امشب که شب مبعث احمد باشد
🌹 مشمول همه عطای سرمد باشد
✨ یارب چه شود طلوع صبح فردا
✨ صبح فرج آل محمد باشد
🌸عید بزرگ مبعث مبارک🌸
@NashreMaarefeAhleBeit
#مبعث
🌟 بعثت رسول اکرم الله صلّى الله عليه وآله مبارک باد.
👈 از حضرت امام محمّد باقر عليه السّلام روايت شده است که ايشان فرمود: جبرئيل عليه السّلام بر حضرت محمّد مصطفى صلّى الله عليه و آله نازل شد و عرض كرد: ای محمّد! بخوان.
حضرت فرمود: چه بخوانم؟ عرض کرد: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ» يعنی نور اقدم تو را پيش از اشياء آفريد.
«خَلَقَ الْاِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ» يعني تو را از نطفه آفريد و على عليه السّلام را از تو جدا کرده و بيرون آورد.
«اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ، الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ» يعنی به على ابن ابى طالب عليه السّلام آموخت.
«عَلَّمَ الْاِنسَانَ» براى تو از طريق کتابت، به على عليه السّلام علم آموخت: «مَا لَمْ يَعْلَمْ» پيش از آن که کسی بداند.
📚تفسیر البرهان، ۵/۶۹۶
📝 علی بن إبراهيم، قال: حدثنا أحمد بن محمد الشيباني، قال: حدثنا محمد بن أحمد، قال:حدثنا إسحاق بن محمد، قال: حدثنا محمد بن علي، قال: حدثنا عثمان بن يوسف، عن عبد الله بن كيسان، عن أبي جعفر (عليه السلام)، قال: «نزل جبرئيل على محمد (صلى الله عليه و آله)، فقال: يا محمد، اقرأ، قال: و ما أقرأ؟ قال: اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ يعني خلق نورك الأقدم قبل الأشياء خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ يعني خلقك من نطفة، و شق منك عليا، اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ يعني علم علي بن أبي طالب عَلَّمَ الْإِنْسانَ علم عليا من الكتابة لك ما لَمْ يَعْلَمْ قبل ذلك.
با تشکر از کانال:
@fazaelvamaaref
اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج
کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام
https://telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit
زمین خرّم تر از خلد برین است
سراپا نـور ختم المرسلین است
شـده «مبعوث احمد» تا بگویـد
«فقط حیدر امیرالمؤمنین است»
@NashreMaarefeAhleBeit
🔴 معنای امّی بودن رسول خدا چیست؟
«هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ»جمعه/۲
جعفر ابن محمد الصوفى گويد: از امام جواد عليه السلام ◀️پرسيدم: اى فرزند رسول خدا، چرا نبىّ اكرم صلّى اللَّه عليه و آله به «امّى» موسوم شدهاند؟
حضرت فرمودند: مردم در اين باره چه میگويند؟
عرض كردم: گمانشان اين است كه چون پيامبر كتابت نمیدانستند به اين اسم خوانده شدند.
امام عليه السّلام فرمودند: دروغ پنداشتهاند، از رحمت خدا دور باشند، اين سخن كجا صحيح میباشد در حالى كه خداوند در كتاب محكم خودش میفرمايد: هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ
پيغمبرى بزرگوار از همان مردم برانگيخت تا بر آنان آيات وحى خدا را تلاوت كند و آنها را از جهل و اخلاق زشت پاك سازد و شريعت كتاب آسمانى و حكمت الهى بياموزد. چگونه تعليم دهد چيزى را كه بلد نيست، به خدا سوگند رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله به هفتاد و دو زبان میخواند و مینوشت يا فرمود: به هفتاد و سه زبان میخواند و مینوشت.
◀️و امّا اين كه به آن حضرت امّى گفتند به خاطر اين بود كه آن جناب از اهل مكّه بود و مكّه از امّهات و مهمترين شهرها بود و همين مراد حقّ عزّ و جلّ است كه میفرمايد:
(لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى وَ مَنْ حَوْلَها- و براى اين كه اهل مكه و حوالى و اطراف آن را انذار كند./ شوری،۷)
علل الشرایع؛ شیخ صدوق/ باب صد و پنجم سرّ ناميده شدن پيامبر گرامى صلّى اللَّه عليه و آله به لقب «امّى» -حدیث دوم:
◀️راوى میگويد: عرضه داشتم: چرا حضرتش را امّى میخوانند؟
فرمود: چون منسوب به مكّه است و همين معنا مراد از فرموده حقّ تعالى است كه میفرمايد: لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى الخ پس امّ القرى مكّه است لذا به حضرت كه منسوب به آن است گفته شده امّى.
💢نقدی بر گفتار صاحب المیزان
در حالیکه آیه "لتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى وَ مَنْ حَوْلَها" تبیینگر معنای "امی" در این آیه است صاحب المیزان به خاطر شبههای که نتوانستهاند جواب آن را بدهند معنای تفسیری "امی" را که حضرت نمودند را کردهاند. ایشان میگویند اگر "امی" را اهل مکه معنا کنیم لازم میآید پیامبر فقط مبعوث برای اهل مکه باشند نه اهل مدینه و ... و نسلهای آینده.
ایشان توجه نکردهاند که با این تفسیر اصلا مشکلی را حل نکردهاند، زیرا باز این اشکال را میتوان تکرار کرد و گفت اگر منظور از "امی" بیسواد باشد پس باید بگوییم هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ یعنی اینکه پیامبر خدا فقط برای هدایت بیسوادها برانگیخته شدهاند. در واقع صاحب المیزان اشکال را متوجه نشده و جوابی دادهاند که باز همان اشکال تکرار میشود!
اگر ما باشیم و فقط همین آیه و حتی آیه "ام القری" هم در سوره شوری نباشد و حدیثی هم در شرح معنی "امی" بودن رسول خدا وجود نداشته باشد باز به ضرورت عقلی حق نخواهیم داشت "امی" را بیسواد و قادر نبودن به خواندن و نوشتن معنا کنیم ولو قبل از بعثت، زیرا لازم میآید کسانی که قادر به خواندن و نوشتن هستند افضل از رسول خدا باشند.
چنانچه علامه مجلسی در حق الیقین درباره رسول خدا قبل از بعثت شان مینویسد "اگر عمل به شريعت پيغمبر ديگر نمايد رعيت او خواهد بود و بايد كه آن پيغمبر افضل از او باشد و اين خلاف ضروريات دين است".
و نیز مینویسند: "در احاديث بسيار وارد شده است كه هيچ زمان دنيا خالى از حجت خدا نمیباشد اگر حضرت رسول در ابتدای تكليف پيغمبر نبود بايست يا وصى عيسى يا وصى ابراهيم را تتبع نمايد و به او ايمان بياورد و تابع او گردد پس بايست اين معنى را اكثر اهل مكه بدانند و نقل كنند قطع نظر از آنكه لازم میآيد كه آن حضرت مرتبهاش پستتر از آن وصى باشد و افضليت آن حضرت بر ساير خلق ضرورى دين اسلام است. پس گوئيم كه پيغمبرى آن جناب هميشه بود پيوسته به وحى و الهام الهى به شريعت خود عمل مینمود و بعد از چهل سال رسول شد و مأمور گرديد كه مردم را بسوى خدا دعوت نمايد".
حق الیقین، علامه مجلسی، ص۵۸-۵۷ (انتشارات سرور)
@SheikhMahdiTehrani