#نه_ربیع
#عید_غدیر_ثانی
#فرحةالزهراء_عليهاالسلام
🔻نهم ربیع الأول، جشن تاج گذاری و آغاز امامت امام زمان عجّل الله فرجه یا جشن عید الزهراء سلام الله علیها ؟! (قسمت اول)
✨ ✨ ✨
چند سالی است که عده ای روز نهم ربیع الأول را به عنوان روز تاج گذاری (یا آغاز امامت امام زمان علیه السّلام) جشن می گیرند. و متأسفانه با برپایی چنین جشنی، هیچ سخنی از به درک واصل شدن قاتل حضرت زهراء سلام الله علیها در چنین روزی به میان نمی آورند و آن را نادیده می گیرند.
ما در این مقاله بر آن شدیم تا با بررسی دلایل جشن تاج گذاری و عید الزهراء عليها السّلام حقیقت را روشن و واضح گردانیم.
🔸زمان شهادت امام حسن عسکری علیه السّلام ؟!
برای شهادت امام عسکری علیه السّلام اقوال مختلفی وجود دارد؛ بعضی شهادت ایشان را اول ربیع الأول دانسته اند (۱) و برخی چهارم ربیع الأول را ذکر کرده اند. (۲) ولی از میان تمامی اقوال - که ظاهراً حدود ده قول وجود دارد - سخن حق و صحیح آن است که شهادت ایشان در صبحگاهان هشتم ربیع الأول بوده است.
و اما کیفیت و همچنین زمان دقیق شهادت ایشان طبق روایت معتبر محمّد بن حسین و همچنین ابوسهل اسماعیل بن علی نوبختی به این شرح است:
در هنگام نماز صبح روز هشتم ربیع الأول، امام حسن عسکری علیه السّلام فرزند خودشان یعنی حجّة بن الحسن علیه السّلام را به حضور طلبیدند. همین که امام حسن علیه السّلام نگاهش به فرزندش افتاد گریه کرد و فرمود: ای سیّد اهل بیت خود، به من آبی بده. که همانا من به سوی پروردگارم می روم. سپس امام زمان سلام الله علیه با جوشانده ای که برای حضرت آماده کرده بودند ایشان را سیراب نمودند. در این هنگام امام حسن عسکری علیه السّلام فرمودند که مرا برای نماز مهیا کنید. و امام زمان علیه السّلام نیز پدرشان را وضو دادند. و در همان وقت نماز صبح، یازدهمین خورشید امامت و ولایت به شهادت رسیدند. (۳)
🔹هشتم ربیع الأول، روز آغاز امامت امام زمان عجّل الله فرجه (به فرض صحت برگزاری جشن آغاز امامت امام زمان علیه السّلام و تاجگذاری)
با توجّه به مطلبی که گذشت زمان دقیق شهادت امام حسن عسکری علیه السّلام هنگام نماز صبح روز هشتم ربیع الأول بوده است. واضح است که زمان نماز صبح قبل از طلوع آفتاب و آغاز روز می باشد. و به همین جهت روشن می شود که با طلوع آفتاب و شروع روز هشتم ربیع الأول امامت امام زمان عجّل الله فرجه الشریف آغاز شده است. و نهم ربیع الأول روز دوم امامت ایشان بوده است. (البته گفتیم؛ طبق عقیدۀ قائلين به تاجگذاری و آغاز امامت) وگرنه به اعتقاد ما امامت ائمّه معصومین علیهم السّلام قبل از آفرینش عالم و در عوالم پیشین آغاز گردیده است و امام علیه السّلام پیش از خلقت عالم و آدم امام بوده است.
🔸آیا روز آغاز امامت ائمّه علیهم السّلام روز شادی و فرح است ؟!
قَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللّهِ عَلَيْه: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اطَّلَعَ إِلَى الْأَرْضِ فَاخْتَارَنَا وَ اخْتَارَ لَنَا شِيعَةً يَنْصُرُونَنَا وَ يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا وَ يَبْذُلُونَ أَمْوَالَهُمْ وَ أَنْفُسَهُمْ فِينَا أُولَئِكَ مِنَّا وَ إِلَيْنَا. (۴)
مولا امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: خداوند تبارک و تعالی مخلوقات زمین را مورد توجه و دقت قرار داد، سپس ما (اهل بیت) را اختیار فرمود و برای ما شیعیان را اختیار فرمود. شیعیانمان ما را یاری می کنند و در فرح و شادی ما اظهار خوشحالی می کنند و برای حزن ما اظهار حزن و اندوه می کنند. و آنها اموال و نفس های خودشان را برای ما بذل و بخشش می نمایند. آنها از ما و به سوی ما هستند.
ما شیعیان موظّفیم در فرح و شادی اهل بیت علیهم السّلام اظهار سرور و خوشحالی کنیم، همانگونه که خودشان به ما امر فرموده اند. و به همین جهت است که شیعیان در اعیاد و موالید اهل بیت علیهم السّلام جشن برپا می کنند و شادی و فرحشان را اظهار می نمایند.
در رابطه با روز آغاز امامت ائمّه علیهم السّلام نیز باید ببینیم که آیا روز فرح و شادی ایشان بوده است، که ما نیز به پیروی از آنها در آن ایام خوشحال باشیم و مراسم جشن و سرور برگزار کنیم یا نه؟
با کمی تحقیق و تتبع در روایات در می یابیم که نه تنها ایشان ما را امر به شادی و فرح در چنین روزهایی نکرده اند، بلکه با دقت در سیره خودشان متوجه می شویم که اصلاً چنین ایامی را جشن نمی گرفتند. و حتی در سیره هیچ کدام از اصحاب و علماء و فقهای شیعه نیز برگزاری جشن در روز آغاز امامت ائمّه علیهم السّلام را نمی یابیم.
ادامه...👇
به عنوان مثال در کجا داریم که امام حسین علیه السّلام بعد از شهادت امام حسن علیه السّلام، به عنوان روز آغاز امامت خودشان جشن گرفته باشند؟ و یا در کجا می یابیم در روز یازدهم محرم که به فرض روز آغاز امامت امام سجاد علیه السّلام می باشد، ائمّه علیهم السّلام اظهار شادی کرده باشند؟ فلذا به یقین می توان گفت که ما هیچ دلیل قطعی نداریم که روز آغاز امامت ائمّه علیهم السّلام روز جشن و شادی و سرور ایشان باشد.
حتی اگر فرض کنیم که روز آغاز امامت ائمّه علیهم السّلام روز جشن و شادی می باشد، باز هم نمی توانیم روز نهم ربیع الأول را به عنوان اولین روز امامت امام زمان عجّل الله فرجه الشریف جشن بگیریم؛ زیرا همانطور که اثبات شد روز نهم ربیع الأول دومین روز امامت ایشان می باشد و همان روز هشتم ربیع الأول روز آغاز امامت حضرت حجّة بن الحسن العسکری علیهما السّلام می باشد.
و همچنین اگر قبول کنیم که اولین روز امامت ائمّه علیهم السّلام روز شادی می باشد، چگونه است که این امر را به امام زمان صلوات الله عليه اختصاص داده اند و اولین روز امامت بقیه امامان علیهم السّلام را جشن نمی گیرند؟ به کدام دلیل فقط اولین روز امامت امام زمان ارواحنا له الفداء روز شادی است و نه باقی امامان علیهم السّلام؟! و اگر واقعاً چنین ایامی ایام شادی و فرح است چرا اولین روز امامت امام رضا علیه السّلام را به عنوان مثال جشن نمی گیرند؟ همچنین اگر گفته شود دلیل اختصاص جشن و سرور در آغاز امامت امام زمان عجّل الله فرجه، حیّ و حاضر بودن و یا طولانی شدن و استمرار امامت ایشان و امام زمان بودن و... می باشد، باز هم می گوییم به کدامین دلیل زنده بودن و یا طولانی شدن و استمرار امامت امامی، موجب می شود که روز آغاز امامت آن امام تبدیل به جشن و سرور گردد؟
👈 ادامه دارد...
📚
(۱) مصباح کفعمی، ج ۲، ص ۵۳۳ - بحارالأنوار، ج ۵۰، ص ۳۳۵
(۲) مسارالشیعه، ص ۲۸ - ۲۹
(۳) روایت معتبر محمد بن حسین: کمال الدین شیخ صدوق، ج ۲، ص ۴۷۳ و بحارالأنوار، ج ۵۰، ص ۳۳۱ و روایت ابو سهل: الغیبة شیخ طوسی، ص ۲۷۳، و بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۶
(۴) بحارالأنوار، ج ۴۴، ص ۲۸۷
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🤲 اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج
لینک کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام در ایتا
https://eitaa.com/NashreMaarefeAhleBeit
لینک کانال تلگرام نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام
telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نه_ربیع
#عید_غدیر_ثانی
#عیدالزهراء_علیهاالسلام
🔻عدم صحّت جشن تاجگذاری و آغاز امامت امام زمان صلوات الله عليه
🎤 استاد سیدحسین یثربی
@NashreMaarefeAhleBeit
9.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 #کلیپ_تصویری
🎞 در ایام برائت و فرحة الزهرا علیهاالسّلام معرفت خودمان را به خباثت و بدعتهای دشمنان اهل بیت علیهم السّلام بالا ببریم
🎤 استاد معاونیان
#اللهمعجللولیکالفرج 🤲
@moaveniiyan
@NashreMaarefeAhleBeit
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#نه_ربیع
#عید_برائت
#تاریخ_هلاکت
#فرحةالزهراء_علیهاالسلام
🎈أسعد الله أيّامكم و لياليكم🎈
مرحوم علّامه مجلسی بعد از نقل روایت احمد بن اسحاق قمی که روز قتل عمر بن الخطّاب علیه الّلعنة والعذاب را ۹ ربیع الأول ذکر فرموده و نقل کلام فرزند سید بن طاووس در زوائد، میفرماید:
اعتبارُ تلکَ الروایاتِ مَعَ الشهرةِ بَیْنَ أکثرِ الشیعةِ سَلَفا وَ خَلَفا لا یَقْصُرُ عَمّا ذَکَرَهُ المؤرّخونَ مِن المُخالفین. و یُحتملُ أنْ یَکونوا غَیَّروا هذا الیومَ لیَشْتَبِهَ الأمرُ عَلی الشّیعةِ فَلا یَتَّخِذُوهُ یومَ عیدٍ وَ سرورٍ.
اعتبار این روایات - که دلالت دارد بر وقوع قتل عمر بن الخطّاب علیه الّلعنة والعذاب در روز ۹ ربیع الأول - با شهرتی که میان اکثر شیعه نسلاً بعد نسلٍ دارد، کمتر نیست از آنچه که مورخین سنّی نگاشته اند - و قتل عمر بن الخطّاب علیه الّلعنة والعذاب را در ماه ذی حجّة ذکر کرده اند - چرا که احتمال دارد مورخین سنّی عمدا روز قتل عمر را به دروغ در ماه ذی حجّة ذکر کرده باشند برای آنکه امر بر شیعه مشتبه شود و روز ۹ ربیع الأول را روز عید و شادمانی و سرور قرار ندهد.
بحار الأنوار ۳۱ / ۱۳۲
🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩
اللهم العن الجبت و الطّاغوت
اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج
لینک کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام در ایتا
https://eitaa.com/NashreMaarefeAhleBeit
لینک کانال تلگرام نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام
telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین «سلاماللهعلیه» فرمودند:
به خدا قسم روز نهم ربیع الأول چشم فرزندان پیامبر را روشن کرده، این روز هفتاد و دو نام دارد مثل عید غدیر دوم و روز شادمانی اهلبیت علیهم السّلام...
🎤 #محمد_فصولی
🎈 (وَ یَوم قَتلُ المُنافِق)
🔗 #حدیث
@NashreMaarefeAhleBeit
#نهم_ربیع_الاول
#تاریخ_هلاکت
علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله مینويسد:
یظهر من الکتب المعتبرة و کما هو مشهور الآن بین عوام الشیعة، أن قتله - یعنی عمر بن الخطاب - کان فی الیوم التاسع من ربیع الأول، و کان ذلک مشهورا أیضا فی السابق بین جمع من محدّثی الشیعة، و قد أشار السیّد الأجل علیّ بن طاووس فی کتاب الإقبال إلی أن إبن بابویه نقل روایة عن الإمام الصّادق علیه السّلام فی أن مقتله کان فی التاسع من ربیع الأول، و یفهم من نقله أن الشیخ الصدوق کان یعتقد بذلک.
علّامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه در کتاب شریف زاد المعاد فرموده:
آنچه از کتب معتبر ظاهر است، و نیز در زمان ما در بین شیعه مشهور است، آنست که قتل عمر بن الخطاب (علیه اللعنة والعذاب) در روز نهم ربیع الأول بوده، و این أمر در میان جمعی از قدماء محدثین شیعه نیز مشهور و معروف بوده است.
و سیّد بن طاووس - متوفای ۶۶۴ هجری قمری - در کتاب إقبال فرموده که مرحوم صدوق روایتی از إمام صادق علیه السّلام نقل نموده که در آن روایت إمام صادق روز قتل عمر بن الخطاب را روز نهم ربیع الأول ذکر فرموده و از نقل روایت معلوم میشود مرحوم صدوق به همین روایت معتقد بوده، و روز قتل عمر بن الخطاب را روز نهم ربیع الأول میدانسته.
زاد المعاد / باب ۸
🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩
اللهم العن الجبت و الطّاغوت
اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج
لینک کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام در ایتا
https://eitaa.com/NashreMaarefeAhleBeit
لینک کانال تلگرام نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام
telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit
#نهم_ربیع_الاول
#تاریخ_هلاکت
فرزند سید بن طاووس - متوفای ۷۰۴ هجری قمری - در تعلیقه بر روایت أحمد بن إسحاق قمی که دلالت دارد بر وقوع قتل عمر بن الخطّاب علیه الّلعنة والعذاب در روز نهم ربیع الأول - میفرماید:
وَ وَجَدْنا فیما تَصَفَّحْنا مِن الکُتُبِ عِدَّةَ روایاتٍ مُوافِقَةٍ لها، فَاعْتَمَدْنا علیها فینبغی تعظیمُ هذا الیومِ المشارِ إلیهِ وَ إظهارُ السّرورِ فیهِ.
ما در جستجوی تعدادی از کتب شیعه چندین روایت یافتیم که همانند روایت أحمد بن إسحاق قمی، روز قتل عمر بن الخطّاب علیه الّلعنة والعذاب را روز نهم ربیع الأول میداند و ما به این روایات اعتماد داریم. بنابراین سزاوار است روز نهم ربیع الأول گرامی داشته شود، و شیعیان در این روز إظهار سرور و شادمانی نمایند.
بحارالأنوار، ۹۸، ۳۵۵
🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩
اللهم العن الجبت و الطّاغوت
اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج
لینک کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام در ایتا
https://eitaa.com/NashreMaarefeAhleBeit
لینک کانال تلگرام نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام
telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit
#عقاید #مطاعن #برائت
💥فخر الشیعة مرحوم علّامه مجلسی (رضوان الله علیه) در مطاعن #فرعون_امت مینويسد:
✍مخالفت خدا و رسول، طریقه و عادت او بوده و از برای نفاق، دلیلی از این ظاهرتر نمیباشد؛ چنانکه گفته اند: یک خطا یا دو خطا یا سه خطا، ای مادر به خطا! اینقدر خطا؟! 😉🙂
📚حقّ الیقین (نشر سرور)، ص۳۷۱
🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩
اللهم العن الجبت و الطّاغوت
اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج
لینک کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام در ایتا
https://eitaa.com/NashreMaarefeAhleBeit
لینک کانال تلگرام نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام
telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit