eitaa logo
نشرمعارف‌اهل‌بیت‌علیهم‌السّلام
323 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
285 ویدیو
163 فایل
رَحِـمَ اللّـهُ مَـنْ أَحْیـَى أَمْـرَنـَا
مشاهده در ایتا
دانلود
■ اثبات شهادت پیامبر اکرم صلّى الله علیه و آله و سلّم ● قسمت اوّل: اثبات شهادت از قرآن کریم ﴿وَ مَا مُحَمَدٌ إلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلََتْ مِنْ قَبلِهِ الرُّسُل أَفَإنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ إِنْقَلَبتُمْ عَلَى أَعْقابِکُمْ وَ مَنْ یَنقَلِب عَلَى عَقِبَیهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللهَ شَیئاً وَ سَیَجزي اللهُ الشَّاکِرینَ﴾ (۱) «و محمّد (صلّى الله عليه وآله) تنها فرستاده ای از جانب خداوند است که فرستادگان دیگری پیش از او گذشته اند. آیا اگر او بمیرد یا (بلکه) کشته شود شما به گذشتهٔ خویش (دوران جاهلیت) باز می گردید؟ و هر آن کس به گذشتهٔ خویش بازگردد، هرگز به خدا زیانی نمی رساند و خداوند به زودی سپاس گزاران را پاداش خواهد داد». یکی از مهمترین آیاتی که در مورد شهادت پیامبر اکرم (صلّى الله علیه وآله) در روایات و کتب تفسیر به آن اشاره شده است، این آیهٔ شریفه است. شأن نزول این آیه شکست مسلمانان در جنگ احد بوده است. در جنگ احد مشرکین شایع کردند که رسول خدا صلّى اللّه عليه وآله به شهادت رسیده است و این موجب نوعی شکست، عقب نشینی و تردید در مسلمانان سست ایمان شد و خداوند این آیه را برای سرزنش آنان فرو فرستاد. هر چند محور سخن در این آیه، انقلاب و ارتداد صحابهٔ رسول خدا (صلّى الله علیه وآله) بعد از ایشان است؛ لکن استفاده های دیگری نیز می توان از این آیه نمود. در علم نحو برای حرف «أَوْ» سه معنا ذکر شده است: ۱- عاطفهٔ غیر ناصبه ۲- عاطفهٔ ناصبه ۳- اضراب. نوع اوّل معانی متعدّدی دارد از جمله: ۱- تخییر ۲- اباحه ۳- شک ۴- تقسیم ۵- ابهام. چهار معنای اوّل در این آیه صحیح نیست، ولی نوع پنجم که ابهام است در این آیه احتمال دارد. به این بیان که خداوند می داند پیامبر به شهادت خواهد رسید اما این مطلب را در هاله ای از ابهام قرار می دهد. ممکن است این ابهام به این دلیل باشد که اگر خداوند تبارک و تعالى صراحتاً اعلام می فرمود که پیامبر به شهادت خواهد رسید، مشرکین و منافقین با اعتماد به صدق کلام خداوند بر انجام این کار سرعت می گرفتند و زودتر برای انجام این کار برنامه ریزی و اقدام می کردند. (۲) نوع دوّم هم شرایطی دارد که هیچ یک از آنها در این آیه موجود نیست. و امّا نوع سوّم اضراب است که به معنای «بَلْ» می باشد؛ در این صورت معنای آیه این گونه خواهد شد: «أفإن مات بل قتل»؛ یعنی: «آیا اگر پیامبر بمیرد بلکه کشته شود». این احتمال هم در آیه صحیح به نظر می رسد؛ و «أو» به معنای «بل» در موارد متعدّدی در قرآن آمده است: ۱- ﴿وَ أَرْسَلناهُ إِلَى مِائَةِ أَلفٍ أَوْ یَزیدُون﴾ (۳) «و او (یونس علیه السّلام) را به سوی صد هزار نفر بلکه بیشتر فرستادیم». ۲- ﴿ثُمَّ قَسَت قُلُوبُکُم مِنْ بَعْدِ ذَلکَ فَهيَ کَالحِجارَةِ أَوْ أشَدُّ قَسوَةً﴾ (۴) «سپس دل های شما سخت شد، به سختی سنگ ها بلکه سخت تر از آن». ۳- ﴿فَإذا قَضَیتُم مَناسِکَکُم فَاذکُروا اللهَ کَذِکرِکُم آباءَکُم أَوْ أشَدَّ ذِکراً﴾ (۵) «پس چون اعمال و عباداتتان را به انجام رساندید، خدا را آن سان که پدران خود را ذکر می کنید یاد کنید، بلکه بالاتر از آن». ۴- ﴿وَ مَا أمرُ السّاعَةِ إلاَّ کَلَمحِ البَصَرِ أَوْ هُوَ أَقرَبُ﴾ (۶) «و کار قیامت نیست جز مانند یک چشم بر هم زدن بلکه نزدیک تر از آن». 📚 ۱. سورة آل عمران (۲) آیة ۱۴۴. ۲. محقق نجاح الطائی در کتاب السیرة النبوية از صفحه ۱۷ تا صفحه ۷۷ موارد متعددی که مشرکین و منافقین قصد کشتن پیامبر اکرم (صلّى الله علیه وآله) را داشتند، را ذکر کرده است که ما برای رعایت اختصار از بیان آن خودداری کردیم. ۳. سورة صافات (۳۷) آیة ۱۴۷. ۴. سورة بقره (۲) آیة ۷۴. ۵. سورة بقره (۲) آیة ۲۰۰. ۶. نحل (۱۶) آیه ۷۷. 👈 ادامه دارد ان شاءالله... ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🤲 اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج لینک کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام در ایتا https://eitaa.com/NashreMaarefeAhleBeit لینک کانال تلگرام نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖صفحات تاریخ 👌گواهی می‌دهند 🚩تو را به شهادت رساندند! 🔥همان‌ها که چشم دیدن خدا و رسولش را نداشتند! ❌رحلت، دروغی‌ست که در سوگ تو به‌ خورد ما داده‌اند! @NashreMaarefeAhleBeit
‌🏴 حضرت امام حسن علیه‌السّلام به اهل بیت‌شان فرمودند: همانا من به واسطۀ سم به شهادت می‌رسم کما این‌که پیامبر صلّی الله علیه وآله نیز این‌چنین به شهادت رسید. 📚 الخرائج، ج۱، ص۲۴۱؛ مناقب آل ابی طالب، ج۳، ص۱۷۵؛ بحار الانوار، ج۴۳، ص۳۲۷ @NashreMaarefeAhleBeit
💥نقشه شوم و و پدرانشان بر مسمومیّت و به شهادت رساندن رسول‌خدا صلّی الله علیه و آله برای زودتر رسیدن به هدفشان یعنی ! 🔥 اللّهمّ العن الجبت و الطّاغوت و ابنتیهما @NashreMaarefeAhleBeit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شيخ مفيد رضوان الله علیه: رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز دوشنبه بیست و هشت صفر در مدينه در حالى كه مسموم شده بود، از دنيا رفت. المقنعة، صفحه ۴۵۶ @NashreMaarefeAhleBeit
ابن فتال نیشابوری رحمه الله: بدانکه رسول خدا صلّی الله علیه وآله روز بیست وهشت صفر سال یازده ه.ق در سن شصت وسه سالگی درحالیکه مسموم بود درمدینه از دنیا رفت. روضة الواعظين، ج ۱، ص ۷۱ @NashreMaarefeAhleBeit
شیخ طبرسی رحمه الله: به همین دلیل است که مسلمانان اعتقاد دارند، علاوه بر فضیلت نبوت که به پیامبر (صلّی الله علیه و آله) هدیه شده، ایشان به فوز شهادت نیز نائل آمده اند. مجمع البيان، جلد ۹، صفحه ۱۵۶ @NashreMaarefeAhleBeit
علامه حلى رضوان الله علیه: محمد بن عبد الله (صلّی الله عليه وآله)... در روز دوشنبه بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود. تحرير الأحكام، جلد ۲، صفحه ۱۱۸ @NashreMaarefeAhleBeit
محمد بن علی اردبیلی رضوان الله علیه: روز دوشنبه، بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود. در حالی که شصت و سه سال داشت. جامع الرواة، جلد ۲، صفحه ۴۶۳ @NashreMaarefeAhleBeit
علامه مجلسی رضوان الله علیه: روز دوشنبه، بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود. ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، جلد ۹، صفحه ۸ @NashreMaarefeAhleBeit