eitaa logo
در تکاپوی نجات
90 دنبال‌کننده
139 عکس
59 ویدیو
28 فایل
یادداشت ها و مطالب گزیده ی محمد سعید نجاتی https://t.me/Dr_nejati13 https://eitaa.com/Nejati1357 زندگینامه و معرفی آثار https://msnejati.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 تیتر یک سایت پزشکیان: نمی‌توان دربرابر جنایت رژیم صهیونیستی سکوت کرد. مواضع شایسته تقدیر رئیس جمهور پزشکیان در قبال مسئله فلسطین
10.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴بازنشر؛ دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی به مناسبت روز جانباز: موبایلی که در دستان شما و خانواده تان است جاسوس اصلی است و جاسوس قاتلی است. همین موبایلی که در دست شماهاست جاسوس قاتلی است که اطلاعات دقیقی به دشمن می‌دهد و مکان فرماندهان ما را نشان می‌دهد. خواهش می‌کنم برای حفظ امنیت خود و دیگران دقت و احتیاط کنید؛ اکثر اتفاقاتی که برای ما افتاده به خاطر موبایل بوده است. اسرائیلی‌ها همه چیز را از طریق این موبایل‌ها می‌شنوند و متوجه می‌شوند. اسرائیل به جاسوس نیاز ندارد بلکه از طریق دوربین‌های مدار بسته که به اینترنت وصل است همه شهر‌ها و خیابان‌ها و رزمندگان را می‌بیند. از همه مردم می‌خواهم در خیابان و داروخانه و ... که دوربین دارد اینترنت آن را قطع کنند این واجب شرعی است. ✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌بغض مسعود پزشکیان برای شهید اسماعیل هنیه 🔹نمی تونم حرف بزنم
در تکاپوی نجات
#قمه_زنی 6 می دانیم که قمه زنی هیچ نص شرعی ندارد ولی این صحنه و به خصوص ضربه روی فرق سر با نوای حید
7 از رفتار عتبه ها و سئوالات مردم می توان دریافت که گفتگوهایی درباره جواز قمه زنی در نجف نیز وجود دارد. البته می دانیم قدمت این گفتگوها به فتوای مخالف عالمان فرزانه ای چون سید محسن امین و مرجع تقلید شیعه سید ابوالحسن اصفهانی باز می گردد. در مدتی که در نجف بودم بخصوص از سوی جوانان مورد پرسش واقع می شدم که آیا قمه زنی جایز است یا نه و آیا آیت الله سیستانی قمه زنی را جایز می دانند یا نه ؟ قبلا در ذهنم بود که ایشان قمه زنی را جایز نمی دانند و در ایران این فتوا را از ایشان شنیده بودم چنانکه از برخی از نمایندگان ایشان نیز نقل شده است(نظر-آیت-الله-وحیدخراسانی-و-آیت-الله-سیستانی-در-مورد-قمه-زنی-چیست؟-آیت‌الله-فقیه‌ایمانی و حکم-قمه-زدن-از-نگاه-مراجع-تقلید-مختلف-چیست )ولی با مراجعه دوباره به به سایت فارسی ایشان دیدم که نوشته که ایشان در این مسئله توقف کرده است و مقلدان باید به مراجع دیگر رجوع کنند(احکام عزاداری ) البته جمع بین این دو نظر این است که ایشان در شرایط ایران و وضعیت فعلی جهان و رسانه ها قمه زنی را به حکم ثانوی حرام می دانند و در جامع المسائلشان حکم اولی قمه زنی را مطرح کرده اند. دلیل اینکه دوباره به فتوای ایشان مراجعه کنم صحبت نوجوانی عراقی بود که وقتی حکم شرعی و فتوای آیت الله سیستانی را پرسید و من عدم الجواز را گفتم، در کمال شگفتی از من پرسید تو در ایران هستی یا عراق و در عراق قمه زنی جایز است، البته لحن عربی من نیز فکر می کنم باعث این شک او شده بود. گفتگوی جالب تر من با دو نفر جوان عراقی بود که درباره حکم قمه زنی و اینکه چرا حرام است پرسیدند و سپس درباره این سئوال که چرا مثل آیت الله سیستانی و مراجع دیگر جلو قمه زنی را در عراق نمی گیرند و تنها پاسخ من این بود که شرایط عراق مثل ایران نیست و متاسفانه مرجعیت قدرت و اقتداری که در ایران دارد ندارد و به همین دلیل هست که طیف گسترده ای از شیعیان به جای تبعیت از مرجعیت از شخص دیگری که مرجع نیست و تنها وابستگی به خانواده مرجعیت دارند تبعیت می کنند و به خاطر او در موضع گیری های مختلف، در برابر نظر مرجع تقلید می ایستند . آنها نیز این مسئله را تصدیق کردند... اگر بخواهم درباره قمه زنی جمع بندی کنم، باید بگویم براساس موضوع شناسی و تجربه من قمه زنی که هیچ روایت و آیه و دلیل شرعی بر آن دلالت ندارد به صورت علنی در شرایط کنونی جز وهن مذهب و اعتقادات ثمری دیگر ندارد و این چنین رفتاری نه تنها شعائر تلقی نمی شود بلکه در مقابل شعائر است . قمه زنی مخفی نیز شعائر تلقی نمی شود هرچند وهن مذهب را ندارد. البته طبیعی است که مانند بسیاری از امور دیگر که جامعه هنوز به تبعیت کامل آن نرسیده، نباید آن را عاملی برای تنش های اجتماعی جدید و چالش در جامعه تبدیل کرد چنانکه پیرمردی انقلابی از خمینی شهر درباره تعصب جاهلانه برخی از قمه -زنان خمینی شهر در بیت امام برایم گفت و اینکه برخورد خشن و چکشی برخی از نهادها با آن باعث شده تا گروهی از عزاداران انقلابی به جمعی ولایتی ضد انقلاب تبدیل بشوند در حالیکه سفارش رهبر معظم انقلاب ممانعت به همراه با رفق بوده است. ما از اینگونه موارد که ملت متدین ما هنوز تابع کامل شریعت در آن مسائل نشده اند، موارد بسیاری داریم که سخن از آن فرصتی دیگر می طلبد و راه کار آن برخورد اهانت آمیز یا خشن نیست، البته مخالفت علنی با قانون داستان دیگری دارد. والسلام علیکم و رحمة الله
اصلاً باور نداشتم داغهای دنیا اینقدر ماندگار باشند،هروقت به یاد مادرش که چهل سال قبلش در جوانی از دنیا رفته بود می افتاد،آنچنان با شور ومحبتی از او سخن میگفت و اشک از چشمانش میآمد که شگفت زده میشدیم. میگفت تحمل داغ مادر سخته بخصوص برای مثل منی که در نوجوانی از دستش دادم و آن موقع تک دخترش بودم.و من با همه این حرفها در دلم می گفتم شاید این حرفها برای اوست، ولی وقتیکه خود،سه سال (قمری) پیش ،اول صفر، با آن مواجه شدم،وقتیکه هنوز بالحظاتی درنگ بر او در سن ۴۵ سالگی اشک میهمان چشمانم میشود وقتی جای خالی محبت‌ها و دلسوزی ها و شکوه های خالصانه اش زندگیت را پر می‌کند هرچند که به لطف خدا پدری مهربان و بزرگوار،همسری با محبت و مهربان و فرزندان و خاله و خواهرانی دلسوز داری...وقتیکه گاهگاه با دیدن تصویر یا یادگاریش آنچنان در خاطراتش غرق می‌شوی که گریه امانت نمی دهد، وقتی تنها تسلیتت آیه (انالله)می‌شود آن وقت شاید بفمهمی بی مادری چه سوزی دارد، درست است که خطاب به پناهمان حضرت معصومه(س) گفتم خانم جان بی مادرشدیم،تو برایمان مادری کن،درست که در ثواب هرعبادت و خیراتی او را شریک کردم اما باز بی مادری داستان دیگری دارد و من تازه کسی بودم که سالها به دلیل مشکلات جسمی مادر ،خیال می‌کردم آماده این داغ هستم، هرروز به دیدارش می‌رفتم مبادکه روزی نباشد و حسرت بخورم اما این روز رسید و حسرتش هم.حالا دل خوشی‌ام برای مادرم این دعا شده که: خدایا به غربتش رحم کن و همنشین تنهایی‌اش و انس وحشتش و اطمینان‌بخش ترسش باش و رحمتی را بر قبرش واردکن که از رحمت غیر تو بی‌نیاز باشد و او را با محمدو آل محشورفرما
در عتبات 1⃣ 🔸 از نکاتی که در سفر عتبات از سویی توجه را جلب می‌کرد و از زاویه‌ای دیگر انسان را غصه دار، داستان مواجه برخی از زائران با این دسته خاص از زائران امیرالمؤمنین وسیدالشهدا بود. نزدیک عاشورا که جماعت ولایتی‌های عوام که اهل و لعن علنی بودند به عتبات رسیدند، با پدیده‌ای جدید در حرم‌ها مواجه شدیم که علاوه بر مخالفت تقیه و لعن صریح به دیگران شروع می‌کردند نواگرفتن به لعن جدیدی که بر منکر موسی بن جعفر لعنت... بر منکر علی بن موسی الرضا لعنت... بر منکر جواد الائمه لعنت... کار به جایی رسید که در کربلا یکی از زائران، مرا به کناری کشید و با اشاره به این بهره‌ها می‌گفت حاج‌آقا یکی از اینها به من می‌گفت که ما غسل جنابت نمی‌کنیم و به حرم می‌آییم! و حالا از من سئوال می‌‌کرد که چرا حرم آن‌ها را بیرون نمی‌کند. این در حالی بود که بهره‌ها فارسی و عربی حتی انگلیسی بلد نبودند و وقتی از آن آذری زبان پرسیدم با چه زبانی با آن‌ها حرف زدی بهش برخورد. دیگری نقل می‌کرد که آیت الله العظمی سید محسن حکیم (ره) آن‌ها را به حرم راه نمی‌داد ولی آیت الله سیستانی با آن‌ها تسامح کرده و اجازه ورودشان به حرم‌ها را داده و حالا او داشت اعتراض می‌ کرد. این در حالی است که همه می‌ دانستند که ضریح فعلی امیرالمؤمنین اهدایی همین بهره‌ها است و آن‌ها عزاداری‌های پرحرارت و زیارت‌خوانی‌های مفصل آن‌ها را می‌دیدند. متاسفانه همانطور که این جماعت هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با اهل مذاهب دیگه را نمی‌دانند هم‌زیستی با هم‌مذهب های خودشان را نفهمیده‌اند. ‌ https://eitaa.com/Nejati1357
2⃣ 🔸درست است که از بحث‌های نظری مذهبی که فاقد همه اعتقادات مذهب حق باشد گمراهی است؛ اما در سیره و تعالیم اهل‌بیت این مسئله، مجوزی برای فحاشی و اهانت علنی به شیعیان مستضعف یا آن‌هایی نمی شود که به تعابیر اهل‌بیت صاحب ایمان‌های پایین‌تر هستند. بلکه در برخورد با این‌ها محبتشان با امیرالمؤمنین و سیدالشهدا را لحاظ می‌کنند و با عمل درستشان بدون زبان و غیرمستقیم به مذهب خود، دعوتشان می‌کنند. با اینکه در تدریس ادیان و فرق در مذهب اسماعیلی حرف‌هایی که به بهره‌ها نسبت داده بودند را ندیده بودم, ولی برای اطمینان بیشتر با پژوهشگر و استاد مسلم فرق و مذاهب در قم حجت الاسلام و المسلمین این مسئله را مطرح کردم و ایشان فرمود: «این نسبت ها غلط است. بهره‌ها امام کاظم را امام مستودع می‌دانند،‌ بهره‌ها می‌خواستند در تعمیر و بازسازی حرم امام کاظم شرکت کنند، آیت الله العظمی سیستانی مخالفت کرده. به علاوه، نسبت به غسل مثل ما فتوا می دهند. این‌ها دروغ‌هایی است برای تفرقه امت بلکه شیعه از هم.» دیدم جناب دکتر هادی انصاری اطلاع جالبی درباره آن‌ها و زیارتشان را در دو سه پست ارائه داده است [طایفه بهره شاخه ای از بیت شیعی و زیارتگاهی بر فراز] که نشان‌دهنده التزام و تقید آنان و تایید نظر جناب دکتر فرمانیان است. https://eitaa.com/Nejati1357
هدایت شده از در تکاپوی نجات
مصاحبه ای درباره حضرت رقیه سلام الله علیها حجت‌الاسلام محمدسعید نجاتی در گفتگو با خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت رقیه (س) گفت: حضرت رقیه (س) در واقعه کربلا یک نماد است. در روایت داریم «إِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ يَرَاهُنَّ سَبَايَا» مشيت خدا اين طور قرار گرفته كه حضرت رقیه (س) را اسير ببيند. وی افزود: خداوند متعال در آن نظامی که برای واقعه کربلا در عالم هستی دیده، غیر از نقش‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی آن در طول تاریخ است و یک نقش فرازمانی دارد. در این جایگاه حضرت رقیه (س) به‌عنوان نماد کودکان و اسرای کاروان حسینی یک جایگاه ویژه است، به یقین هیچ گزاره تاریخی نمی‌تواند وجود حضرت رقیه (س) را انکار کند. عضو گروه تاريخ و سيره پژوهشکده حج وزیارت تصریح کرد: هیچ تردیدی نیست که در آن مکان مقدس و حرم مطهر منسوب به حضرت رقیه (س) یکی از آل‌الله و دختران اهل‌بیت (ع) مدفون شده است و برکات، آثار فراوانی دارد، شاهد و گواه این مطلب آن است که آن محل و آن شخص مورد توجه خداوند متعال قرار دارد. وی خاطر نشان کرد: این جزء واقعیات تاریخ است که امام حسین (ع) در کاروانشان با جمعی از اسرا و دختران و کودکان همراه بودند، اسیری بردن این کاروان زنان و دختران و کودکان مصیبت دیده جزء مسلمات تاریخی است؛ اسارت بردن کاروان حسینی یکی از وقایع تلخ تاریخ است که به وسیله قاتلان و جنایتکاران این حادثه رخ داد و دوران اسارت و خرابه‌نشینی در تاریخ به تلخی یاد شده است. نجاتی تصریح کرد: هیچ جای تردید نیست که حضرت رقیه (س) یک نماد برای کودکان اسیر کاروان حسینی است که مظلومیت سیدالشهدا (ع) و حقانیت ایشان را نشان می‌دهد و این مطلب نه اینکه براساس یک روایت دینی، بلکه براساس یک روایت انسانی برای همه اثبات و نمایان است.
السلام علیک یا کریم آل طه یاحسن المجتبی 🖤حسن یعنی تمام هست زهرا 🖤حسن یعنی کریم هر دو دنیا 🖤حسن یعنی سکوت و رازداری 🖤حسن یعنی شب و دل بی قراری 🖤حسن یعنی غروری که شکسته 🖤حسن یعنی شهود دست بسته 🖤حسن یعنی غروب و رنگ نیلی 🖤حسن یعنی دوشنبه ضرب سیلی 🖤حسن یعنی بقیع تیره و تار 🖤حسن یعنی در وتیزیِ مِسمار 🖤حسن یعنی به رنگ ارغوانی 🖤حسن یعنی شکسته درجوانی 🖤حسن یعنی شهید زهر کینه 🖤حسن یعنی غریب اندر مدینه 🖤حسن یعنی تمام عشق مادر 🖤حسن یعنی عزیز قلب حیدر 🏴 شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (علیه السلام) تسلیت باد. #
🖤به مناسبت سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام: 🔸اين پژوهش درباره حسنياني است كه در مهم‌ترين قيام‌هاي فراگير حسني، نقش برجسته‌اي داشتند و به همين دليل به دستور منصور عباسي در زندان هاشميه كوفه، زنداني و سپس به شهادت رسيدند. ايشان از از فرزندان حسن مثني و فاطمه بنت الحسين (ع) بودند. ✍🏼یادداشت ها و مطالب گزیده ی محمد سعید نجاتی https://t.me/Dr_nejati13 https://eitaa.com/Nejati1357