eitaa logo
نور شریعت
1هزار دنبال‌کننده
330 عکس
40 ویدیو
171 فایل
محل نشر آثار و دروس استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔻 استاد درس خارج حوزه علمیه قم (PhD in Clinical Psychology)🔻 🔻مؤلف کتب و مقالات عدیدۀ علمی در علوم گوناگون (استدلالی و اجتهادی) 📌 ادمین 👇 @Norshariat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹تقیه ، حکم ترخیصی یا حکم اصلی⁉️ 🔸 می‌گویند : تقیه تنها یک رخصت به شمار می‌آید و در موارد اضطرار است و به عبارت دیگر در منزل احکام اصلی و اولیه دین قرار نمی‌گیرد.... 🔸 می‌گوییم : تقیه ضروری مذهب امامیه و مهمترین فارق میان این مذهب با فرقه زیدیه است که به تقیه اعتقادی ندارند و قیام و جهاد را شرط امامت می‌دانند. چنانچه در روایات تصریح شده ، کسی که تقیه ندارد ، دین نداشته و مسئول به خطر افتادن جان و مال مؤمنان است که گناهی نابخشودنی در ردیف حق الناس خواهد بود. همچنین ترک تقیه به عنوان گناهی بدتر از گناهان کبیره در ردیف انکار نبوت و امامت عنوان شده که اهمیت آن در حفظ اساس مذهب را می‌رساند. تقیه در غیبت امام معصوم مهمترین راهبرد مذهب برای حفظ عقاید و مصالح شیعه است و بر جهاد و قیام و امر به معروف ، مقدم شده است.... رخصت، عبارت است اجازه ترک یا فعل به جهت تسهیل امور برای مکلفین. برخی معتقدند مؤدای حکم رخصت همیشه اباحه است ؛ بنابر این اگر تقیه در شرایطی واجب یا ترک آن حرام باشد دیگر نمی‌توان آن را رخصت دانست. در مقابل برخی معتقدند رخصت گاه واجب یا مستحب یا مکروه نیز می‌تواند بود. در این صورت غرض طراحان شبهه حاصل نمی‌شود ، چه طراحان شبهه سعی دارند از وجوب تقیه فرار کنند با آنکه تقیه هر چند رخصت باشد در شرایطی واجب یا دست کم مستحب خواهد بود. در فقه از تقیه به عنوان یکی از عناوین ثانویه یاد شده که در مقابل احکام اولیه قرار می‌گیرد. باید توجه داشت ثانوی بودن یک حکم به معنای مباح بودن یا جواز ترک آن نیست..... آنچه درباره اضطرار گفته شده تنها در تقیه خوفی قابل فرض است ، اما در تقیه مداراتی که شامل روابط حسنه و رواداری مذهبی و جلب مودت است ، قابل فرض نیست. مدارا مختص شرایط اضطرار نیست.... به فرض تقیه رخصت باشد نه عزیمت ، در تقیه برابر عامه مسلمین هم همینطور است و این تنها در قبال قدرت‌های جهانی و کشورهای غربی نیست. پس طرفداران این نظریه نباید نسبت به ابراز برائت علنی از سایر مسلمین و غیر امامیه بر لزوم تقیه پافشاری نمایند.... ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
🔻چگونگى پيوند فقه و سياست اينک نظريه تحوّل فقه امامیه از چشم انداز يک قرائت درونى ارائه مى‌شود، تا بتوان به طور سربسته و خلاصه، دگرگونی هايى که مدرسه فقهیِ شيعى آنها را ديده، شناسايى کرد و ذهنيّت هاى هر زمان را درک نمود و از اين راه به شناخت چگونگى پيوند فقه و سياست دست يافت. اين قواعد، که بايد در سايه قدرت سياسى شناخته شوند، از دو زاويه، در خور درنگ و دقّت هستند: 🔸الف. اثرگذارى قدرت سياسى بر دگرگونيهاى درونى فقه. 🔸ب. بازتابهاى بيرونى آن که چگونه روياروى رخدادها قرار مى‌گرفته است. منابع شيعى تأکيد مى‌کنند: گردآورى حدیث شيعى از صدر اسلام و خلافت علوى، در دهه چهل هجری، آغاز شد و تا سال ۳۲۹ هجرى که غيبت کبرا رخ داد، به درازا کشيد. امامان شیعه از نسل حضرت حسين بن على(عليهما السلام)، احکام دينى را با زاويه نگاه شيعى در ميان شیعیان گسترش مى‌دادند و در اين راه، بر نصّ هاى مورد اعتماد و با دلالت قطعى، تکيه مى‌کردند و احاديث آنها همگى به حضرت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله و سلم) مى‌رسيد. نخستين اين مجموعه‌ها را با نام اصول چهارصدگانه مى‌شناسند. اين هنگامى بود که ديگر مذاهب و فِرَق اسلامى، براى رسيدن به احکام شرعى که نصّى از کتاب و سنّت نداشتند، به حکم عقل تن مى‌دادند. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
شما به تماشای ویدیوی "درس خارج فقه تلقیح مصنوعی و رحم اجاره ای/ ۱ استاد دکتر سید صائب هاشمی نسب" در آپارات دعوت شده اید. https://www.aparat.com/v/ig0jo شما به تماشای ویدیوی "درس خارج فقه تلقیح مصنوعی و رحم اجاره ای/۲ استاد دکتر سید صائب هاشمی نسب" در آپارات دعوت شده اید. https://www.aparat.com/v/PD4VG شما به تماشای ویدیوی "درس خارج فقه تلقیح مصنوعی و رحم اجاره ای/ ۳ استاد دکتر سید صائب هاشمی نسب" در آپارات دعوت شده اید. https://www.aparat.com/v/oq7HT شما به تماشای ویدیوی "درس خارج فقه تلقیح مصنوعی و رحم اجاره ای/ ۴ استاد دکتر سید صائب هاشمی نسب" در آپارات دعوت شده اید. https://www.aparat.com/v/f1KFq شما به تماشای ویدیوی "درس خارج فقه تلقیح مصنوعی و رحم اجاره ای/ ۵ استاد دکتر سید صائب هاشمی نسب" در آپارات دعوت شده اید. https://www.aparat.com/v/5hlAE
🏴 شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد. 💠 شهادت حضرت فاطمه معصومه و بیست و سه نفر دیگر از امام زادگان علیهم السلام به دست نواصب ساوه 🔹 سید مرتضی رازی رضوان الله علیه از علمای بزرگ شیعه قرن پنجم و ششم هجری قمری در اضافات خود بر کتاب بحر الانساب (تالیف ابی مخنف رحمه الله) می‌نویسد: ✍ امام زادگان بیست و سه نفر بودند که با حضرت فاطمه [معصومه] علیها السلام از بغداد روی به قم نهادند و چون به شهر قم رسیدند، ملحدان ساوه خبر یافتند و روی به شهر قم نهادند و با امام زادگان در آمدند (جنگیدند) و بسیار محاربه کردند و آخر الامر حضرت فاطمه خاتون را در شهر قم شهید کردند و آن بیست و سه نفر امام زادگان را نیز در شهر قم شهید کردند... 📚 بحر الانساب، نسخه خطی، تالیف ابی مخنف، ترجمه فارسی و اضافات از سید مرتضی رازی، صفحه ۹۲ 🔹 علامه فقید جناب سید جعفر مرتضی عاملی رضوان الله علیه عالم و مورخ نامی شیعه نیز می‌نویسد: ✍ فيقال إنها هي الاخرى قد دس إليها السم في ساوة ؛ ولهذا لم تلبث إلا أياما قليلة واستشهدت. 🔸 گفته شده در ساوه دسیسه کردند و به حضرت معصومه صلوات الله علیها سم دادند؛ به خاطر همین حضرت جز مدت اندکی زنده نماند و شهید شد. 📚 الحیاة السیاسیة للامام الرضا عليه السلام، تالیف سید جعفر مرتضی عاملی، صفحه ۵۴۸، چاپ موسسه النشر الاسلامی 📝 پی نوشت : مصدر کلام آقا بزرگ تهرانی قدس سره: 📚 الذریعة الی تصانیف الشیعة، تالیف آقا بزرگ تهرانی، جلد ۴، صفحه ۱۳۱، چاپ دار الاضواء ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
بِسْمِ اَلْلّهِ اَلْرَحْمِنِ اَلْرَحِیْمِ 🔘 معرفی کانال رسمی استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب : ✨مدرس سطوح عالی و درس خارج حوزه علمیه قم ✨دکترای تخصصی (PhD in Clinical Psychology) .................................................. 🔘 اهداف کانال : ✨آشنایی با تألیفات استاد در علوم مختلف حوزوی و دانشگاهی ✨اطلاعیه ها ✨ استفتائات ✨ آراء علمی ✨ مسائل شرعی و فقهی ✨ مسائل اجتماعی ✨ مباحث روانشناختی ✨روایت و احادیث ائمه اطهار علیهم السلام ✨مراسمات و مناسبات ✨اطلاع رسانی دروس خارج فقه و اصول تمام راه های ارتباطی 🔽 https://zil.ink/noor.shariat پیام رسان ایتا 🔽 https://eitaa.com/norshariat110
▪️علّامه امینی رَحِمَهُ اللهُ صاحب کتاب گرانسنگ الغدیر مینویسند ؛ عن الحسن ، قال أرسل عمرُ بنُ الخطّابِ إلی امرأةٍ مغنّیةٍ کان یُدْخَل علیها ، فأنکرَ ذلک فأرسلَ إلیها. فقیل لها أجیبی عُمَرَ. فقالت یا ویلها ما لها ولعُمَرَ؟! فبینما هی فی الطریق فزعتْ فضربَها الطِّلقُ فدخلتْ داراً فألقَتْ وَلَدَها فصاحَ الصبیُّ صَیْحَتَیْنِ ثُمَّ ماتَ. فَاسْتَشارَ عُمَرُ أصحابَ النبیِّ صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ فأشارَ علیهِ بعضُهم أنْ لیسَ علیکَ شیءٌ إنّما أنت دالٌّ و مؤدّب ، فأقبلَ عَلَی عَلِیٍّ فقالَ ما تقول؟ قالَ إنْ کانُوا قالُوا برأیِهِمْ فَقَدْ أخطأ رأیهم ، و إنْ کانُوا قالُوا فی هواکَ فلَمْ ینصحُوا لَکَ ، أری أنَّ دیتَه علیکَ ، فإنّکَ أنتَ أفزعتَها و ألقتْ ولدَها فی سبیلک. عمر‌ بن‌ خطاب عده‌ای را در پی زنی آوازه‌خوان که روابطی نامشروع داشت فرستاد. مأموران به زن گفتند عمر تو را إحضار کرده است. زن گفت وای بر من ، مرا با عمر چه کار؟! پس در مسیر هراسان شد و حالت زایمان به او دست داد و به خانه‌ای رفت و بچه‌اش سقط شد. نوزاد دو فریاد بر آورد و جان داد. عمر با اصحاب پیامبر مشورت کرد که چه کند ، آنها به او گفتند چیزی بر عهدهٔ تو نیست ، تو تنها قصد إرشاد و راهنمایی او را داشتی. در این میان امیرالمؤمنین علیّ عليه‌ السّلام سکوت کردند. عمر به آن حضرت عرض کرد نظر شما چیست؟ حضرت پاسخ دادند ؛ اطرافیانت اگر نظر خودشان را گفته‌اند به خطأ رفته‌اند ، و اگر این را برای خوشایند تو گفته‌اند ، خیرِ تو را نخواسته‌اند. خون‌ بهای کودک به گردن توست ، چون تو مادر را هراساندی و فرزند او در مسیر رسیدن به تو سقط شده است. الغدیر ۶ / ۱۶۹. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
🔻عدالت در اجرای قانون حضرت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در جهت اجرای بهتر عدالت در جامعه و رفع خصومات، ساختاری برای قضاوت و دادرسی پدید آورد و خود نخستین قاضی حکومت اسلامی بود. او که خود در نگاه کردن به اطرافیانش نیز عدالت می‌ورزند، نماد کاملی از قضاوت صحیح و عادلانه در جامعه بود. برای نمونه در فتح مکه زنی از اشراف قبیله بنی مخزوم مرتکب سرقت شد و از نظر قضایی جرمش آشکار شد، خویشاوندان آن زن که اجرای حد را برای شرافت قبیله‌ای خود زیانبار می‌دیدند، اسامه بن زید که نزد پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) ارج و قربی داشت را وادار به شفاعت نمودند؛ اما همین که اسامه زبان به شفاعت گشود، آن حضرت خشمگین شد و فرمود: «مگر می‌توان حدود و قانون را اجرا نکرد.» و فوراً دستور مجازات را صادر کرد و نیز فرمود: «اقوام و ملل پیشین دچار سقوط شدند؛ زیرا در اجرای قانون تبعیض روا می‌داشتند. قسم به خدایی که جانم در دست اوست در اجرای قانون درباره هیچ کس کوتاهی و سستی نمی‌کنم؛ اگرچه مجرم از نزدیکان من باشد.» قرآن کریم بر اجرای عدالت و داوری به حق اصرار ورزیده و می‌فرماید: «هرگاه میان مردم حکم کردید، باید به عدالت حکم کند.» حتی گفتار شما نیز بر اساس عدالت باشد، «و هنگامی که سخن می‌گویید عدالت را رعایت نمایید.» 📍برشی از کتاب (دین سیاسی،سیاست دینی) از تألیفات استاد دکتر هاشمی نسب نور شریعت محل نشر آثار ، عقاید ، و دروس استاد دکتر سید صائب هاشمی نسب ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
🔆 تقابل نگرش تمدنی و نگرش فرهنگی در دین للصدوق ابن موسى و القطان و السناني جميعا عن ابن زكريا القطان عن محمد بن العباس عن محمد بن أبي السري عن أحمد بن عبد الله بن يونس عن ابن طريف عن ابن نباتة قال: لما جلس علي عليه السلام بالخلافة و بايعه الناس صعد المنبر و قال سلوني قبل أن تفقدوني فقام إليه رجل من أقصى المسجد متوكئا على عكازة فلم يزل يتخطى الناس حتى دنا منه فقال يا أمير المؤمنين دلني على عمل إذا أنا عملته نجاني الله من النار فقال له اسمع يا هذا ثم افهم ثم استيقن قامت الدنيا بثلاثة بعالم ناطق مستعمل لعلمه و بغني لا يبخل بماله على أهل دين الله عز و جل و بفقير صابر فإذا كتم العالم علمه و بخل الغني و لم يصبر الفقير فعندها الويل و الثبور و عندها يعرف العارفون لله أن الدار قد رجعت إلى بدئها أي إلى الكفر بعد الإيمان أيها السائل فلا تغترن بكثرة المساجد و جماعة أقوام أجسادهم مجتمعة و قلوبهم شتى أيها الناس إنما الناس ثلاثة زاهد و راغب و صابر فأما الزاهد فلا يفرح بشيء من الدنيا أتاه و لا يحزن على شيء منها فاته و أما الصابر فيتمناها بقلبه فإن أدرك منها شيئا صرف عنها نفسه لما يعلم من سوء عاقبتها و أما الراغب فلا يبالي من حل أصابها أم من حرام قال يا أمير المؤمنين فما علامة المؤمن في ذلك الزمان قال ينظر إلى ما أوجب الله عليه من حق فيتولاه و ينظر إلى ما خالفه فيتبرأ منه و إن كان حبيبا قريبا قال صدقت و الله يا أمير المؤمنين ثم غاب الرجل فلم نره فطلبه الناس فلم يجدوه فتبسم علي عليه السلام على المنبر ثم قال ما لكم هذا أخي الخضر عليه السلام . 📚التوحيد , جلد 1 , صفحه 304 📚الإختصاص , جلد 1 , صفحه 235 📚الاحتجاج , جلد 1 , صفحه 258 اصبغ بن نباته گويد : هنگامى كه على (عليه السّلام) زمام امر خلافت را بدست گرفت و مردم با او بيعت نمودند بر فراز منبر قرار گرفت و فرمود مردم پيش از آنكه من از ميان شما بروم هر چه ميخواهيد پرسش كنيد.از آخرين نقطه مسجد مردى برخاست و عصا زنان حركت و از ميان مردم عبور كرد تا نزديك آن حضرت رسيد. پس سؤال كرد: اى امير مؤمنان! مرا به عملى راهنمائى نما كه چون او را انجام دهم خدا مرا از دوزخ نجات دهد. حضرت فرمود: گوش كن اى شخص سپس مطلب را بفهم و یقین بدان ؛ دنيا و زندگى آسايش بخش آن بر سه پايه استوار است : دانشمندى كه گويا باشد و بعلم خود هم عمل نمايد. ثروتمندى كه از صرف اموالش در مورد مناسب خود دارى ننمايد. مستمندى كه مشكلات زندگى را با صبر و بردبارى تحمل نمايد. اگر طبقه علماء و دانشمندان مطالب را كتمان نموده و حقائق را نگويند و طبقه ثروتمند از بذل اموال خوددارى كنند و طبقه نیازمند صبر و خويشتن دارى را از دست بدهند در اين هنگام است كه عذاب و بدبختى فرا رسد و چنين اجتماعى محكوم به فنا و نابودى خواهد بود در همچو دورانى افراد واقع بين ميفهمند كه دنيا در حركت ارتجاعى و برگشت به كفر است بعد از داشتن ايمان. اى سئوال‌كننده! زيادى مسجدها و گرد آمدن مردمى كه تن و بدن آنان در كنار هم ولى دلها و افكار آنها پراكنده است تو را گول نزند و فريب ندهد. هان اى مردم طبقات و اصناف اجتماع از سه قسم بيرون نيست : زاهد و بى‌اعتناء بدنيا. شخص راغب و متمايل به آن. شخص شكيبا و خويشتن دار. اما زاهد اگر مالى يا مقامى برسد از اين نظر هيچ گونه سرور و خوشحالى ندارد و اگر از اينها چيزى از دستش برود حزن و اندوهى ندارد. اما صابر و خويشتن دار البته در اعماق دلش خواستار دنيا هست ولى اگر به چيزى دست يافت خويشتن دارى مى‌نمايد چون عاقبت و پايان نافرجام او را خوب ميداند اما راغب كه دل به دنيا داده اصلا باكى ندارد از هر راهى كه بتواند دنيا را بدست مى‌آورد از طريق حلال يا حرام. سئوال‌كننده گفت: اى امير مؤمنان! علامت و نشانه مؤمن در چنين زمانى چيست‌؟ فرمود اين است كه نظرش فقط‍‌ به وظيفه و حقى است كه خدا واجب ساخته و او را دنبال مى‌كند و بس و به آن چيزى كه بر خلاف دستور اوست و از او دورى مي‌جويد هر چه و هر كه خواهد باشد گر چه دوست نزديك باشد. سائل گفت راست گفتى اى امير مؤمنان سپس آن مرد رفت و غائب شد و ما نديديم او را و مردم در جستجوى او بر آمدند ولى او را نيافتند. على (عليه السّلام) لبخندى زد و گفت: چه خبر است مردم! اين مرد برادر من خضر (عليه السّلام) بود. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
ولایت_پدر_کافر_بر_فرزند_مسلمان_تقریرات_درس_خارج_فقه_قاعده_نفی_سبیل.pdf
343.7K
🔻ولایتِ پدرِ کافر بر فرزندِ مسلمان 🔸برشی از تقریرات درس خارج فقه « قاعده نفی سبیل » استاد دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔹مقرر و ویرایشگر: حجت‌الاسلام شیخ محمد سبحانی ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
❓وظیفه حاکم کشورگشایی و نفوذ در دیگر کشورهاست یا پرداختن به مردم خودش و رفع ظلم و فقر از چهره مملکت؟ پاسخ مروی از امام رضا علیه السلام در این زمینه جالب است. ▪️از علی بن ابراهیم از یاسر خادم روایت است که روزی مأمون با خوشحالی به محضر امام رضا (علیه السلام) آمد و نامه ‏ای را خواند که در آن نامه از پیروزی لشگرش، و فتح یکی از بلاد کابل، سخن به میان آمده بود. امام به او گفت: آیا فتح یکی از شهرهای مشرکان، تو را خوشحال کرده است؟ مأمون: آیا چنین فتحی مایه‏ شادی نیست؟ امام علیه السلام: در مورد امت محمد صلی الله علیه و آله و مسئولیت زمامداری که خداوند آن را در اختیارت نهاده، از خدا بترس! «فانک قد ضیعت امور المسلمین، و فوضت ذلک الی غیرک، یحکم فیهم بغیر حکم الله عزوجل...» همانا تو امور مسلمانان را تباه ساخته ‏ای، حکمرانی را به غیر خود واگذار نموده‏ ای که در میان مسلمانان به غیر حکم خدا حکمرانی می‏کنند (تو با نصب فرمانداری نالایق و ستمگر، حق مسلمانان بلاد را تباه نموده ‏ای، اکنون به خاطر فتح فلان قریه خوشحالی می‌‏کنی؟) تو در این بلاد نشسته ‏ای ولی ...به مسلمانان مهاجر و انصار، ظلم می‏شود، به طوری که مدتهاست در فقر و نداری هستند و به آنها ستم می شود، و دسترسی به تو ندارند و کسی به داد آنها نمی‏رسد، از خدا بترس، و به امور مسلمانان توجه داشته باش! «اما علمت ان والی المسلمین مثل العمود فی وسط الفسطاط، من اراده اخذه» آیا نمی‏دانی که زمامدار مسلمانان مانند ستون وسط خیمه است، که هر کسی در درون خیمه است بخواهد می‌تواند آن ستون را بگیرد.» تو نیز باید به مسلمانان این‌‏گونه نزدیک باشی، و مردم به تو دسترسی داشته باشند، و شکایت‌های خود را به تو برسانند...» سپس حضرت دستور دادند که لشکر را بازگرداند و دست از آن منطقه فتح شده بردارد. 📖عيون اخبار الرضا، ج2،ص160 🔻 ... عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْحَى إِلَى نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِهِ فِي مَمْلَكَةِ جَبَّارٍ مِنَ الْجَبَّارِينَ أَنِ ائْتِ هَذَا الْجَبَّارَ فَقُلْ لَهُ إِنَّنِي لَمْ أَسْتَعْمِلْكَ عَلَى سَفْكِ الدِّمَاءِ وَ اتِّخَاذِ الْأَمْوَالِ وَ إِنَّمَا اسْتَعْمَلْتُكَ لِتَكُفَّ عَنِّي أَصْوَاتَ الْمَظْلُومِينَ فَإِنِّي لَمْ أَدَعْ ظُلَامَتَهُمْ وَ إِنْ كَانُوا كُفَّاراً حضرت امام صادق عليه السّلام: خداى عز و جل به پيامبرى از پيمبرانش كه در كشور يكى از سركشان و جباران بود وحى فرستاد كه نزد اين مرد جبار برو و به او بگو: كه من ترا نگماردم براى ريختن‏ خون‌ها و گرفتن اموال، همانا تو را گماردم تا ناله‌‏هاى ستم‌ديدگان را از من بازدارى، زيرا من از ستمى كه به آنان شده نمی‌گذرم اگر چه كافر باشند. 📚 الكافي ط - الإسلامية، ج‏2، ص333؛ اصول الكافي، ترجمه مصطفوى، ج‏4، ص28 این فراز عهد مالک نیز دلالتی مرتبط با جمله اخیر حدیث دارد: «فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْق‏.» ظلم در هر حال محکوم است؛ هرچند در حق دشمن (نیز نک‍: المائده: 8)، و چنانکه ظالم محکوم است، مظلوم نیز در برابر فراتر از حد رفته و ظلم و تعدی کند (بقره: 190، 194، 279) ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
🔆 اصول اخلاق اجتماعی عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: مَنْ يَضْمَنْ لِي أَرْبَعَةً أَضْمَنْ لَهُ بِأَرْبَعَةِ أَبْيَاتٍ فِي اَلْجَنَّةِ أَنْفِقْ وَ لاَ تَخَفْ فَقْراً وَ أَنْصِفِ اَلنَّاسَ مِنْ نَفْسِكَ وَ أَفْشِ اَلسَّلاَمَ فِي اَلْعَالَمِ وَ اُتْرُكِ اَلْمِرَاءَ وَ إِنْ كُنْتَ مُحِقّاً. 📚المحاسن , جلد 1 , صفحه 8 امام صادق عليه السّلام فرمود: كيست كه برايم چهار چيز را در برابر چهار جایگاه در بهشت عهده دار شود: انفاق كن و از فقر مترس، و سلام و درود را در جهان منتشر كن و در مورد خویش به مردم انصاف ده و بحث و جدل را رها كن، اگر چه حق با تو باشد. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛