eitaa logo
نور شریعت
1هزار دنبال‌کننده
331 عکس
40 ویدیو
171 فایل
محل نشر آثار و دروس استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔻 استاد درس خارج حوزه علمیه قم (PhD in Clinical Psychology)🔻 🔻مؤلف کتب و مقالات عدیدۀ علمی در علوم گوناگون (استدلالی و اجتهادی) 📌 ادمین 👇 @Norshariat
مشاهده در ایتا
دانلود
« بخش اول » 🔻 عدالت در دولت نبوی در سیره پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) عدالت در جنبه‌های فردی و اجتماعی وجود دارد و خود ایشان اجرا کننده عدل و قسط بود تا آنجا که امام علی (علیه‌السّلام) در وصف ایشان می‌فرماید: «سیرتش میانه‌روی است، آیینش راهنماینده، کلامش جدا کننده حق از باطل و داوری‌اش قرین عدالت بود.» 🔹 عدالت در سیره نبوی عدالت در سیره نبوی جایگاه مشخص و بسیار والایی دارد. پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) به منظور برقراری عدالت در همه زمینه‌ها، نهایت سعی و کوشش خود را مبذول داشت. از دید آن حضرت بین سیاه و سفید فرقی وجود ندارد و جز علم و تقوا کسی بر دیگری فضیلت و برتری ندارد. در سیره پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) عدالت در جنبه‌های فردی و اجتماعی وجود دارد و خود ایشان اجرا کننده عدل و قسط بود تا آنجا که حضرت امیرالمومنین علی (علیه‌السّلام) در وصف ایشان می‌فرماید: «سیرتش (سیرت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) ) میانه‌روی است، آیینش راهنماینده، کلامش جدا کننده حق از باطل و داوری‌اش قرین عدالت بود.» از کلام گوهربار ایشان است: «برابری انسانها با یکدیگر مثل دندانه‌های شانه است یا همچون پیمانه‌های برابرند.» «عادل‌ترین مردم کسی خواهد بود که برای مردم همان را بپسندد و بدان رضایت دهد که برای نفس خود نمی‌پسندد و بر آنان آنچه را برای خود روا نمی‌دارد، روا ندارد.» 📚 برشی از کتاب « دین سیاسی ، سیاست دینی » از تألیفات استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب https://zil.ink/noor.shariat ┏━🍀━━••••••••••━━━┓ @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
✨در روز جمعه ، أوّل رجب سال ۵۷ هجری قمری ، إمام محمّد بن علیّ باقر العلوم علیه السّلام در شهر مدینة متولّد شدند. نام مبارک ایشان محمّد ، و کنیه آن حضرت أبوجعفر ، و القاب آن جناب باقرالعلوم ، الشّاکر لله ، هادی ، أمین و شبیه است ، و لقب شبیه به خاطر شباهت آن حضرت به پیامبر أکرم صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ است. پدر بزرگوار ایشان إمام زین العابدین علیّ بن الحسین علیه السّلام است و مادر آن حضرت ، امّ عبدالله ، فاطمه دختر إمام حسن مجتبی علیه السّلام میباشد ، لذا إمام باقر علیه السّلام اولین علوی است که از پدر و مادر هر دو ، نَسَب مبارکشان به پیامبر و أمیرالمؤمنین و صدیقه کبری سلام الله علیهم أجمعین میرسد. در شرافت مادر إمام باقر علیه السّلام همین بس که إمام صادق علیه السّلام درباره ایشان فرمود ، جدّه ام صدّیقه بود و در میان فرزندان إمام مجتبی زنی به درجه و مرتبه او نرسید. این بانو ، در جریان واقعه کربلا حضور داشت و همراه إمام سجاد علیه السّلام و زینب کبری سلام الله علیها به إسارت رفت و وقایع شام و کوفه را دید. إمام باقر علیه‌ السّلام خود در مورد حضورش در کربلا ، فرمودند جدّم إمام حسین کشته شد ، در حالی که من چهار ساله بودم و کشته شدن او را به یاد می آورم✨ ┏━🦋━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🦋━┛
💠 علمِ بی‌نظیر علیه السلام أَخْبَرَنِي اَلشَّرِيفُ أَبُو مُحَمَّدٍ اَلْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنِي جَدِّي قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْقَاسِمِ اَلشَّيْبَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اَلرَّحْمَنِ بْنُ صَالِحٍ اَلْأَزْدِيُّ عَنْ أَبِي مَالِكٍ اَلْجَنْبِيِّ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَطَاءٍ اَلْمَكِّيِّ قَالَ: مَا رَأَيْتُ اَلْعُلَمَاءَ عِنْدَ أَحَدٍ قَطُّ أَصْغَرَ مِنْهُمْ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ لَقَدْ رَأَيْتُ اَلْحَكَمَ بْنَ عُتَيْبَةَ مَعَ جَلاَلَتِهِ فِي اَلْقَوْمِ بَيْنَ يَدَيْهِ كَأَنَّهُ صَبِيٌّ بَيْنَ يَدَيْ مُعَلِّمِهِ. وَ كَانَ جَابِرُ بْنُ يَزِيدَ اَلْجُعْفِيُّ إِذَا رَوَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ شَيْئاً قَالَ حَدَّثَنِي وَصِيُّ اَلْأَوْصِيَاءِ وَ وَارِثُ عِلْمِ اَلْأَنْبِيَاءِ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَ السَّلاَمُ. ✍🏻 شيخ مفيد رحمه الله از عبداللّه بن عطاء مكى روايت كرده كه مى‌گفت: هرگز نديدم عُلما را نزد احدى حقیر و متواضع، چنانكه مى‌ديدم آنها را در نزد حضرت امام محمدباقر عليه السلام؛ و هر آينه ديدم "حكم بن عتيبه" را با آن كثرت علم و جلالت شأنی كه در نزد مردم داشت، هنگامى كه در نزد آن جناب بود چنان مى‌نمود كه طفل دبستانى است در نزد معلم خود نشسته؛ و جابر بن يزيد جعفى هرگاه از آن حضرت روايتى مى‌كرد مى‌گفت: حديث كرد مرا وصى اوصياء و وارث علوم انبياء محمّد بن على بن الحسين صلوات اللّه عليهم اجمعين. 📚 الارشاد، مفید رحمه الله، ٢ _ ١۶٠ 💥این روایت، ما را بیاد عبارتی دربارهٔ جناب "زراره" رحمه الله، از اصحابِ خاصِ امام صادق علیه السلام، می‌اندازد: حدثنی ابراهیم بن محمد بن العباس الختلی، قال حدثنی أحمد بن إدریس القمی، قال حدثنی محمد بن أحمد بن یحیی ، عن محمد بن أبی الصهبان أو غیره، عن سلیمان بن داود المنقری، عن ابن أبی عمیر، قال قلت لجمیل بن دراج، ما أحسن محضرک و أزین مجلسک. فقال إی والله ما کنا حول زرارة بن أعین إلا بمنزلة الصبیان فی الکتاب حول المعلم. ✍🏻 جناب "ابن أبی عُمیر" که از بزرگانِ شیعه و از اصحابِ إجماع است، گوید: به "جمیل بن دَراج" گفتم: محضر درسِ شما چه باشکوه و پربار است! گفت: آری؛ بخدا سوگند، ما نزد "زرارة بن اعین" مانندِ کودکان مکتبی که اطراف معلّمشان باشند، بودیم. 📚 اختیار معرفة الرجال، نشر: مؤسسه آل البیت، ١/٣٤٦، گزارش شماره ٢١٣ ✅ پی نوشت: جناب "جمیل بن دَرّاج" از بزرگانِ اصحاب و از اساتید جنابِ "ابن أبی عمیر" بود؛ هردوی این بزرگواران از بزرگان شیعه و "اصحاب إجماع" می‌باشند. جالب آنکه "جميل بن دراج" با آن عظمت علمی که شخصی همچون "ابن أبی عمیر" کرسیِ درسش را می‌ستاید، دربارهٔ جناب "زراره" آن تعبیر را بکار می‌برَد! جناب زراره نیز از اصحاب اجماع است و از فقهای بی‌نظیر در تاریخ شیعه می‌باشد. 🌹رضوان الله علیهم🌹 ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔆 از جامع‌ترین ادعیه ماه رجب 🌹 از رئیس مذهب مولانا امام صادق عليه السلام روايت است كه فرمودند بخوان در ماه رجب: اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ صَبْرَ الشَّاكِرِينَ لَكَ، وَ عَمَلَ الْخَائِفِينَ مِنْكَ، وَ يَقِينَ الْعَابِدِينَ لَكَ. اللَّهُمَّ أَنْتَ الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ، وَ أَنَا عَبْدُكَ الْبَائِسُ الْفَقِيرُ، أَنْتَ الْغَنِىُّ الْحَمِيدُ، وَ أَنَا الْعَبْدُ الذَّلِيلُ. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْنُنْ بِغِنَاكَ عَلَى فَقْرِى، وَ بِحِلْمِكَ عَلَى جَهْلِى، وَ بِقُوَّتِكَ عَلَى ضَعْفِى، يَا قَوِىُّ يَا عَزِيزُ. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْأَوْصِياءِ الْمَرْضِيِّينَ، وَاكْفِنِى مَا أَهَمَّنِى مِنْ أَمْرِ الدُّنْيا وَالْآخِرَةِ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. ✍🏻 اى خدا از تو درخواست مى‌كنم كه مرا صبر شكرگزاران عطا كنى و عمل خداترسان و يقينِ اهل عبادت را نصيبم فرمايى، خدایا تو بلند مقام و بزرگى و من بنده بينواى فقير توام، تو غنى هستی و ستوده‌صفات، و من عبد ذليل توام، اى خدا درود فرست بر محمد و آلش (علیهم السلام) و منت گذار بر من با غنايت بر فقرم و با حلمت بر جهلم و با توانائيت بر ناتوانى‌ام، اى تواناى با عزت، درود فرست بر محمد و آلش كه اوصياء پسنديده رسولت هستند، و مهمات امور دنيا و آخرت مرا كفايت فرما اى مهربانترين مهربانان عالم. 📙مصباح المتهجد، شیخ طوسی رحمه الله، ص ٨٠٢ ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔻صالح بن سعيد روايت كرده ؛ در سامرا خدمت إمام هادی علیه السّلام مشرّف شدم ، به حضرت عرض کردم اين ستمكاران در همه امور سعى كردند در خاموش کردن نور شما و پنهان كردن ذكر شما ، تا آنجا كه شما را در چنين جايى فرود آوردند كه محل نزول گدايان و غریبان بى‌نام و نشان است. حضرت فرمودند اى پسر سعيد ، هنوز تو در معرفت قدر و منزلت ما در اين پايه‌اى و گمان مى‌كنى كه اينها با رفعت شأن ما منافات دارد؟ پس با دست مبارك خود به طرفی اشاره كرد ، چون به آن جانب نظر كردم بُستانها ديدم به انواع رياحين آراسته ، و باغها ديدم كه به انواع ميوه‌ها پيراسته ، و نهرها ديدم كه در صحن آن باغها جارى بود و قصرها و حوران و غلمان در آنها مشاهده كردم كه هرگز نظير آنها را خيال نكرده بودم. از مشاهده اين احوال ديده‌ام حيران و عقلم پريشان شد. پس حضرت فرمود ما هرجا كه باشيم اينها از براى ما مهيا است. ما در كاروانسرای گدايان نيستيم. کافی ١ / ۴۹۸ ، حدیث ۲. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
« بخش دوم » 🔻عدالت در سطح نظام سیاسی تحقق عدالت و برابری یکی از اهداف رسالت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) بود. قرآن کریم در این‌باره می‌فرماید: «براستی که پیامبرانمان را همراه با پدیده‌های روشنگر فرستادیم و همراه آنان کتاب آسمانی و میزان فرو فرستادیم تا مردم به دادگری برخیزند.» پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) عدل را میزان خداوند در زمین می‌داند. و می‌فرماید: «اگر می‌خواهید شما را از امارت و رهبری با خبر سازم اولش ملامت است و دومش ندامت و سومش عذاب روز قیامت، مگر آن کس که عدالت ورزد.» این سخن از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نشان دهنده ارزش اجرای عدالت و سختی این کار است. هجرت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از مکه به مدینه تاثیر مهمی بر تشکیل دولت داشت و این مسئله در تحقق عدالت و امنیت مؤثر بود و نقش به‌سزائی در این زمینه داشت و این امر از آن رو با اهمیت است که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) با شعار توحید و یگانگی و برابری انسانها با یکدیگر و اسکان در مدینه و تمرکز در آن راه را برای ایجاد دولت و تحقق امنیت و عدالت هموار نمود. 📚 برشی از کتاب « دین سیاسی ، سیاست دینی » از تألیفات استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب https://zil.ink/noor.shariat ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔻شما به تماشای ویدیوی "نابسامانی در سازمان روحانیت و حوزات علمیه" در آپارات دعوت شده اید. ~√ نابسامانی در سازمان روحانیت و حوزات علمیه ، خطر جدایی جامعه از متولیان دینی ️- بودجه موسسات حوزوی و دینی - استقلال حوزات علمیه - آیا استقلال حوزات علمیه بمعنی سکولاریسم است ؟ - طریقه ترویج فرهنگ و عقاید مذهب - ناکارآمدی تبلیغات حکومتی در مساجد و تکایا - لازمه دخالت مراجع و متولیان امر به ورود زوائد علمی و تقلیل اصل طلبگی - اهتمام به تدوین مقالات علمی از سوی طلاب و روحانیون 📍 بیانات استاد محقق دکتر هاشمی نسب در حاشیه درس خارج فقه مسائل مستحدثه تلقیح مصنوعی 🔹این درس بطور مجازی ایراد می‌گردد. https://www.aparat.com/v/64os1 ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
8.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«اَلسّلٖامُ‌عَلے‌مَنْ‌تُهَیِّجَ‌قَلبها‌لِلحُسینْ» سلام‌ بر کسی ڪه قلبش‌ برای حسین ازجای ڪنده‌ شد«💔» ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
« بخش سوم » 🔻 عدالت در اجرای قانون پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در جهت اجرای بهتر عدالت در جامعه و رفع خصومات، ساختاری برای قضاوت و دادرسی پدید آورد و خود نخستین قاضی بود. او که خود در نگاه کردن به اطرافیانش نیز عدالت می‌ورزند،  نماد کاملی از قضاوت صحیح و عادلانه در جامعه بود. برای نمونه در فتح مکه زنی از اشراف قبیله بنی مخزوم مرتکب سرقت شد و از نظر قضایی جرمش آشکار شد، خویشاوندان آن زن که اجرای حد را برای شرافت قبیله‌ای خود زیانبار می‌دیدند، اسامه بن زید که نزد پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)  ارج و قربی داشت را وادار به شفاعت نمودند،اما همین که اسامه زبان به شفاعت گشود، آن حضرت خشمگین شد و فرمود: «مگر می‌توان حدود و قانون را اجرا نکرد.» و فوراً دستور مجازات را صادر کرد و نیز فرمود: «اقوام و ملل پیشین دچار سقوط شدند، زیرا در اجرای قانون تبعیض روا می‌داشتند. قسم به خدایی که جانم در دست اوست در اجرای درباره هیچ کس کوتاهی و سستی نمی‌کنم، اگرچه مجرم از نزدیکان من باشد.»  بر اجرای عدالت و داوری به حق اصرار ورزیده و می‌فرماید: «هرگاه میان مردم حکم کردید، باید به عدالت حکم کند.» حتی گفتار شما نیز بر اساس عدالت باشد، «و هنگامی که سخن می‌گویید عدالت را رعایت نمایید.» 📚 برشی از کتاب « دین سیاسی ، سیاست دینی » از تألیفات استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب https://zil.ink/noor.shariat ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
💠 آثار اهانت به مراجع تقلید مرحوم [آیت الله] آقای داماد برایم نقل کردند: در یک روز برفی، که مرحوم حاج شیخ [عبدالکریم حائری یزدی] برای درس می‌آمدند، یکی از اعضای آستانه‌ حضرت معصومه سلام الله علیها که در یکی از مقبره‌ها با دوستان خود نشسته بود، بلند می‌گوید: این شیخ را ببین که در این روز برفی هم دست از دکانداری خود برنمی‌دارد! از قضا همان روز مبتلا به دل درد می‌شود و بالاخره، به حاج شیخ متوسل می‌شوند، ایشان می‌فرمایند: من از حق شخصی خودم گذشتم، ولی حساب مرجعیت فقط به من مربوط نمی‌شود! بالاخره، آن شخص همان شب مُرد! در عمر خودم کسانی را دیده‌ام که به برخی مراجع بسیار توهین کردند و جوانمرگ شدند! 📚 کتاب خاطرات آیت‌الله العظمی گرامی، صفحه ۹۹. 📎 📎 ═══✼🍃🌹🍃✼══ 🆔 @GERAMI_ORG
🔅 در روز دهم رجب سال ۱۹۵ هجری قمری بنا بر نقل مشهور ، حضرت جواد الائمة علیه السّلام به دنیا آمدند.(۱) نام مادر بزرگوار ایشان سبیکه یا دُره است که حضرت رضا علیه السّلام ایشان را خیزران نامیدند.(۲) نام آن حضرت محمّد ، و کنیه ایشان أبوجعفر ، و مشهورترین القاب آن حضرت تقیّ و جواد است. حضرت امام رضا علیه السّلام ، آن حضرت را با کنیه یاد میکردند و میفرمودند أبوجعفر وصیّ و جانشین من در خانواده ام بعد از من است.(۳) روزی در ایام کودکیِ حضرت جواد الائمة علیه السّلام ، آن حضرت را نزد پدر بزرگوارش امام رضا علیه السّلام آوردند ، آن حضرت فرمودند این مولودی است که برای شیعه مبارکتر از او به دنیا نیامده است.(۴) ۱) بحارالأنوار ۵۰ / ۷. ۲) بحارالأنوار ۵۰ / ۷. ۳) بحارالأنوار ۵۰ / ۱۸. ۴) کافی ۱ / ۳۲۱. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
💠 «مَنْ‏ عَمِلَ‏ عَلَى‏ غَيْرِ عِلْمٍ‏ مَا أَفْسَدَ أَكْثَرُ مِمَّا يُصْلِح‏¹»؛ هركس بدون علم عمل كند آنچه را فاسد می‌‏كند بيشتر از آنچه است كه اصلاح می‌‏كند. 🎤 کلام فقیه: از هر عمل كننده‏اى، چه براى دنيا و چه براى آخرت باشد، همچنين چه شخصى باشد چه اجتماعى، بايد از روى باشد. ✔️ و علم چیزی است كه خلاف در آن نيست. 💣 اگر اين‌طور نباشد عمل از روى است، حتى در صورتى كه از روى ظن باشد، زيرا ظن از حق بى‌نياز نمی‌كند؛ لذا لامحاله آنچه می‌‏كند بيشتر است از آنچه می‌‏كند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص۱۳۴. 🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ علیه‌ااسلام ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr