eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
599 عکس
142 ویدیو
12 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلَايَ، وَعَلَى الْمَلَائِكَةِ الْمَرْفُوفِينَ حَوْلَ قُبَّتِكَ
محمد صلى الله عليه و آله و اسلام.pdf
407.6K
📚 مقاله بسیار مهم و پر نکته محمد (ص) از علامه طباطبایی از بهترین متون فارسی (شاید بهترین) برای شناخت اسلام 🏴 السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَحْمَدُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ السَّابِقَ إِلَى طَاعَةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ الْمُهَيْمِنَ عَلَى رُسُلِهِ وَ الْخَاتِمَ لِأَنْبِيَائِهِ وَ الشَّاهِدَ عَلَى خَلْقِهِ وَ الشَّفِيعَ إِلَيْهِ وَ الْمَكِينَ لَدَيْهِ وَ الْمُطَاعَ فِي مَلَكُوتِهِ الْأَحْمَدَ مِنَ الْأَوْصَافِ الْمُحَمَّدَ لِسَائِرِ الْأَشْرَافِ الْكَرِيمَ عِنْدَ الرَّبِّ وَ الْمُكَلَّمَ مِنْ وَرَاءِ الْحُجُبِ
📕 با عنایت الهی کتاب «نظریه اعتباریات امام خمینی (ره) و نقش آن در استنباط» منتشر شد. نویسنده: سید محمد هاشمی ⭕️ «این اثر در حقیقت تلاشی برای تبیین نظریه امام خمینی ره در باب اعتباریات و لزوم تفکیک این ادراکات از ادراکات حقیقی، در علوم اعتباری است. از این رو اندیشه ایشان در این باب که در آثار مختلفشان مطرح شده، صورت بندی منظمی پیدا کرده و اثر توجه به آن در علم اصول و فقه نیز روشن گشته است. همچنین مقایسه ای در همین رابطه، میان نگاه های امام خمینی ره و محقق عراقی ره - از نمایندگان برجسته مکتب نجف - صورت گرفته است.» ⭕️ برای تهیه کتاب به صورت آنلاین و ارسال پستی اینجا کلیک کنید. ۱۵ درصد تخفیف سفارش آنلاین ☝️ 🔸 برای تهیه حضوری کتاب به آدرس زیر مراجعه کنید: قم، مجتمع ناشران، طبقه همکف، پلاک 13، کتاب فردا 📚 آدرس کانال اختصاصی کتاب: @etebariyatbook پاسخ به سوالات در رابطه با تهیه کتاب: @Yazainab1445 🔸🔸🔸 @ofoqemobin
اطلاعات بیشتر در مورد کتاب: @etebariyatbook
مکان تهیه حضوری کتاب: قم، مجتمع ناشران، طبقه همکف، پلاک ۱۳ @etebariyatbook
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا (ع)
لا جعله الله آخر تسلیمی علیکم ...
🔺 مجموعه جلسات «تاریخ تحولات فرهنگی غرب» 🔶 این جلسات در تابستان ۱۴۰۲ در مرکز جامع ولی امر ارائه شد. 🔺تمرکز این جلسات بر تبیین ظهور و تطور «سوژه مدرن» در دنیای جدید و تاثیرات فرهنگی آن بر غرب مدرن است. به نظر میرسد بزرگترین چالشهای حکمرانی و حوزه علوم انسانی برای ما نیز در فهم و تقابل با سوژه مدرن و اثرات آن نهفته است. به همین دلیل احتمالا این جلسات خصوصا برای طلاب و دانشجویانی که دغدغه تمدن اسلامی یا علوم انسانی اسلامی و ... را دارند مناسب خواهد بود. 🔰 در این جلسات به آثار متعدد دست اول در این حوزه ارجاع داده شده و تلاش شده دنیای جدید از دریچه فهم اندیشمندان تراز اول آن فهم‌ شود. 🎙تعداد جلسات: ۱۴ 🔶موضوع جلسات: 1- چرا باید غرب را شناخت؟ 2- ظهور سوژه مدرن مسئله اساسی دنیای مدرن 3- ظهور سوژه مدرن مسئله اساسی دنیای مدرن 2 4- اسطوره علم تجربی در دنیای مدرن 5- کاپیتالیسم و فرهنگ و نسبت آن با سوژه مدرن 6- کاپیتالیسم و فرهنگ و نسبت آن با سوژه مدرن 2 7- دین و الهیات از منظر سوژه مدرن 8- دین و الهیات از منظر سوژه مدرن 2 9- دین و الهیات از منظر سوژه مدرن 3 10 - هشدار تاریخی نیچه، نیهلیسم سرنوشت غربِ مدرن 1 11 - هشدار تاریخی نیچه، نیهلیسم سرنوشت غربِ مدرن 2 12- رسانه و سرگرمی در دنیای مدرن 13- امر جنسی و فمینیسم 14- انقلاب اسلامی، انقلابی در برابر سوژه مدرن و نیهیلیسم ✅ لینک دانلود: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/1018 @ofoqemobin
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 لیست دروس سال تحصیلی جدید: - المیزان ادامه سال گذشته - نهایه الحکمه پایه ۱۰ از ابتدای المرحله الثامنه - الموجز فی اصول الفقه از ابتدا - نظریات جامعه شناسی مدرن - درآمدی بر فلسفه اسلامی (مقدمات ورود به بدایه الحکمه) ان شاء الله جلسات در کانال آرشیو قرار خواهد گرفت: @ofoqemobinsupport 🔺🔺🔺 @ofoqemobin
انا لله و انا الیه راجعون با خبر شدیم متاسفانه طلبه جوان و مخلص محمد حسین خانجانی (طلبه مدرسه علمیه ملاصادق مجتهد قم) جان به جان آفرین تسلیم کردند. این مصیبت بزرگ را به دوست و برادر ارجمند جناب حجت الاسلام والمسلمین رضا خانجانی (قائم مقام مدیر و معاونت علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت) تسلیت عرض می‌کنیم. ان شاء الله در اعلی علیین همنشین بهترین شیعیان امیرالمومنین علیه السلام باشد و صلوات و رحمت و صبر الهی بر قلب خانواده اش نازل گردد.
📕 با عنایت الهی کتاب «نظریه اعتباریات امام خمینی (ره) و نقش آن در استنباط» منتشر شد. ⭕️ «این اثر در حقیقت تلاشی برای تبیین نظریه امام خمینی ره در باب اعتباریات و لزوم تفکیک این ادراکات از ادراکات حقیقی، در علوم اعتباری است. از این رو اندیشه ایشان در این باب که در آثار مختلفشان مطرح شده، صورت بندی منظمی پیدا کرده و اثر توجه به آن در علم اصول و فقه نیز روشن گشته است. همچنین مقایسه ای در همین رابطه، میان نگاه های امام خمینی ره و محقق عراقی ره - از نمایندگان برجسته مکتب نجف - صورت گرفته است.» ⭕️ برای تهیه کتاب به صورت آنلاین و ارسال پستی اینجا کلیک کنید. ۱۵ درصد تخفیف سفارش آنلاین ☝️ 🔸 برای تهیه حضوری کتاب به آدرس های زیر مراجعه کنید: قم، مجتمع ناشران، طبقه همکف، پلاک 13، کتاب فردا قم چهارراه شهداء فروشگاه بوستان کتاب 📚 آدرس کانال اختصاصی کتاب: @etebariyatbook پاسخ به سوالات در رابطه با تهیه کتاب: @Yazainab1445 🔸🔸🔸 @ofoqemobin
☀️ به مناسبت سالگرد ارتحال عارف بی بدیل عصر ما، حضرت علامه آیت الله میرزا علی آقای قاضی طباطبایی (ششم ربیع الاول ۱۳۶۵ هجری) 🔶 دو سال است عطر نزده ام 🖊 خاطره ای از علامه طباطبایی به نقل از مرحوم علامه طهرانی: 🔰 بارى، استاد ما نسبت به استاد خود مرحوم علاقه و فراوانى داشت، و حقّاً در مقابل او خود را كوچك میديد؛ و در چهره مرحوم قاضى يك دنيا عظمت و ابَّهت و اسرار و توحيد و ملكات و مقامات می جست. 🔺 من يك روز به ايشان عطر تعارف كردم، ايشان عطر را بدست گرفته، و تأمّلى كردند و گفتند: دو سال است كه استاد ما مرحوم قاضى رحلت كرده‏ اند؛ و من تا بحال عطر نزده‏ ام. 🔺 و تا همين زمان اخير نيز هر وقت بنده به ايشان عطرى داده‏ ام؛ دَرِ آنرا میبستند و در جيبشان میگذاردند. و من نديدم كه ايشان استعمال عطر كنند، با اينكه از زمان رحلت استادشان سى و شش سال است كه میگذرد. 📕علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی، مهر تابان ص 24 🌹 حمدی نثار هر سه بزرگوار ... @ofoqemobin
📚 ماجرای کشف مرحوم آقای قاضی توسط مرحوم شیخ محمد تقی آملی به قلم خود ایشان: «تا سنين هزار و سيصد و چهل و هشت (1348 ه) و چهل و نه (1349) و پنجاه (1350) نه آن‏كه خود را مستغنى ديدم، بلكه ملول شدم چه آن‏كه طول ممارست از تدرّس و تدريس و مجالس تقرير كه در شبها تا جار حرم در صحن مطهر منعقد مى‏داشتم خسته شدم. به علاوه كمال نفسانى در خود نيافتم، بلكه جز دانستن چند ملفّقاتى كه قابل هزاران نوع اعتراض بود چيزى نداشتم. و همواره از خستگى ملول و در فكر برخورد به كاملى وقت مى‏گذراندم. و به هركس مى‏رسيدم با ادب و خضوع تجسّسى مى‏كردم كه مگر از مقصود حقيقى اطلاعى بگيرم. و در خلال اين احوال به سالكى ژنده‏پوش برخوردم، و شبها را در حرم مطهّر حضرت مولى الموالىن ارواحنا فداء عتبته تا جار حرم با ايشان بسر مى‏بردم. و او اگرچه كامل نبود لكن من از صحبتش استفاداتى مى‏بردم. تا آن‏كه موفق به ادراك خدمت كاملى شدم، و به آفتابى در ميان سايه برخوردم، و از انفاس قدسيه او بهره‏ها بردم، و در مسجد كوفه و سهله شبهائى تنها مشاهداتى كردم. و كم‏كم باب مراوده با مردم را به روى خود بستم، و به مجالس مباحثات حاضر نمى‏شدم، و دروسى را كه خود داشتم ترك كردم‏» 📌 علامه حسن زاده حفظه الله در پاورقی کتاب هزار و یک کلمه در ص 55 از جلد دوم می فرماید: « از حضرتش پرسيدم اين انسان كامل كدام بزرگوار بوده است كه سركار عالى در محضرش زانو زده‏ايد و تسليم او شديد و آنهمه او را به عظمت ياد مى‏فرمائيد؟ فرمودند: جناب حاج سيد على آقاى قاضى طباطبائى تبريزى قدس سره.» حشرنا الله معهم @ofoqemobin
مرحوم آیت الله شیخ محمد تقی آملی
🕌 این سبک تفسیر آیه به آیه را مرحوم قاضی به ما تعلیم دادند و ما در تفسیر (المیزان)، از مسیر و روش ایشان پیروی می کنیم. ایشان در فهم معانی روایات وارده از ائمه ی معصومین علیهم السلام، ذهن بسیار باز و روشنی داشتند و ما طریقه ی فهم احادیث را که «فقه الحدیث» گویند از ایشان آموخته ایم. 🖌 «مرحوم علامه طباطبایی به نقل از مرحوم علامه طهرانی رحمهما الله» 🔆 قدس الله نفسه الزکیه @ofoqemobin
🔆 متن وصیت نامه آیت الحق میرزا علی قاضی که کمتر از یک ماه پیش از ارتحال نوشته شده و در آن جز به متابعت از شریعت توصیه نفرموده است: بسم الله الرحمن الرحیم 🔺 الحـمـد لله الذى لا یـبقى الا وجهه و لا یدوم الا ملکه و الصلوة و السلام على خاتم النبیین الذى هـو البـحـر و الائمة الاطهار من عترته جواریه و فلکه ، صلى الله علیه و علیهم ما سلک سلکه و نسک نسکه. و بـعـد، وصـیـت از جـمـله سـنـن لازمـه است و بنده عاصى ، على بن حسین الطباطبایى چندین مـرتـبه وصیت نامه نوشته‌ام و اینکه در این تاریخ که روز چهارشنبه، دوازدهم ماه صفر سـنـه هـزار و سـیـصـد و شـسـت و پـنـج (۱۳۶۵) اسـت و ایـن وصـیـت نـامـه دو فـصـل اسـت : یـک فـصل در امور دنیا، فصل دیگر در امور آخرت است . مقدم دارم ذکر دنیا را چنان که حق - تبارک و تعالى - در خلقت و ذکر آخرت مقدم داشته است. دیـگـر آنـکـه از جـمـله قـروض ، پـنـجـاه تـومـان اسـت کـه مال الوصیة علیین رتبت ، حاج سید قریش قزوینی است و بعد از ایشان به حاجى امام قلى رسیده است و از حاجى قلى به والد حقیر رسیده است - رضوان الله علیهم اجمعین . این وجه باید در دست کسى که اهلیت آن را داشته باشد برسد که در دهه محرم از فایده شرعیه آن عـزادارى بـکـنـد، چـیـزى از آن بـه روضـه خـوان بـرسـد، بـه چـاى و قـهـوه و امثال این صرف نشود- ان شاء الله تعالى. واگر شخص دیگرى را معرفى کردم ، در حاشیه همین وصیت نامه مى نویسم و بعد از این اگر تغییر و تبدیل به نظر رسید، در ذیل ورقه نوشته مى شود.   و فـصـل دوم در امـور آخرت و عمده آنها توحید است . خداى تعالى مى فرماید: ان الله لا یـغـفر ان یشرک به و یغفر ما دون ذلک لمن یشاء (نساء ۴۸) همانا خداوند شرک به خود را نمى بخشد و جز آن را براى هر که بخواهد مى بخشد. و این مطلب حقیقتش به سـهـولت بـه دسـت نـمـى‌آیـد و از اولادهـاى بـنـده کـسـى تـا حال مستعد تعلیم آن ندیده‌ام و از رفقا هنوز وصى آخرتى معین نکرده است که شما را به پـیـروى او امـر کـنـم . عـجـالتـا ایـن شـهـادت را از بـنـده تحمل نمایید: اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له کما شهد الله لنفسه و ملائکته و اولوا العلم من خلقه لا اله الا هو العزیز الحکیم الها واحدا احدا صمدا لم یتخذ صاحبة و لا ولدا و لا شریک له فـى الوجـود و لا فـى الالوهـیـة و لا فـى العـبـودیـة و اشـهد الله سبحانه و ملائکته و انـبـیـاءه و سـمـاءه و ارضـه و مـن حضرنى من خلقه و ما یرى و لا یرى و اشهدکم یا اهلى و اخوانى على هذه الشهادة بل کل من قرا هذا الکتاب و بلغه شهادتى و اتخذکم جمیعا شاهدا و اشـهـد ان محمدا عبده و رسوله جاء بالحق من عنده و صدق المرسلین و ان اوصیاءه من عترته اثنا عشر رجلا اولهم امیرالمؤ منین على بن ابى طالب و آخرهم الامام منتظر لدولة الحق و انه یـَظـهـر و یُظهر دین الحق - صلى الله علیه و علیهم - و اشهد ان البعث حق و النشور حق و کـلمـا جـاء بـه رسول الله او قاله اوصیاؤ ه - صلى الله علیه و علیهم - حق لا ریب فیه . اسـال الله المـوت عـلى هـذه الشـهـادة و هـو حـسـبـنـا جـمـیـعـا و نـعـم الوکیل . الحمد لله رب العالمین. امـا وصـیـتـهـاى دیـگـر، عـمـده آنـهـا نـمـاز اسـت . نـمـاز را بـازارى نـکـنـیـد، اول وقـت بـه جـا بـیـاوریـد بـا خضوع و خشوع ! اگر نماز را تحفظ کردید، همه چیزتان مـحـفـوظ مـى مـاند و تسبیحه صدیقه کبرى سلام الله علیها و آیة الکرسى در تعقیب نماز تـرک نـشـود؛... واجـبـات اسـت و در مـسـتـحبات تعزیه دارى و زیارت حضرت سیدالشهداء مسامحه ننمایید و روضه هفتگى ولو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است و اگر از اول عـمـر تـا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزیت و زیارت و غیرهما به جا بیاورید، هـرگـز حـق آن بـزرگـوار ادا نـمـى شـود و اگـر هـفـتـگـى مـمـکـن نـشـد، دهـه اول محرم ترک نشود.   دیـگـر آنـکـه ، اگـر چـه ایـن حرفها آهن سرد کوبیدن است ، ولى بنده لازم است بگویم ، اطـاعـت والدین ، حسن خلق ، ملازمت صدق ، موافقت ظاهر با باطن و ترک خدعه و حیله و تقدم در سلام و نیکویى کردن با هر بر و فاجر، مگر در جایى که خدا نهى کرده . اینها را که عـرض کـردم و امـثـال ایـنـهـا را مـواظـبـت نـمـایـیـد! الله الله الله کـه دل هیچ کس را نرنجانید! تا توانى دلى به دست آور دل شکستن هنر نمى باشد و عن تقریر الاحقر، 🔺 على بن الحسین الطباطبایى @ofoqemobin
. 💢شروع دروس خارج استاد، روز دوشنبه مورخ 3/7/1402 میباشد. @almorsalaat
جلسات خارج اصول و فقه استاد فرحانی از امروز در مدرسه فیضیه آغاز شد ان شاء الله محفل علمی مهم و مغتنمی برای طلاب علاقه مند خواهد بود. به دوستانی که مقدمات علمی لازم را فراهم کرده اند پیشنهاد میکنم ان شاء الله شرکت کنند.
🔰 حجت الاسلام «دکتر» 🔺 ریشه این ترکیب پرمناقشه را نباید ساده انگارانه پیگیری کرد. ترکیبی که در ذهن بسیاری، بیش از اینکه بخش اولش به بخش دوم کمک کند، بخش دوم آن جور قسمت اول را میکشد و همین مقدار برای افسوس و اندوه به حال نیرومندترین و ریشه دارترین مجموعه منسجم آموزشی و تربیتی در تاریخ اسلام (یا بشر) کافیست. 🔺هجوم بی امان جمع زیادی از فضلا در اواخر دهه هفتاد و سراسر دهه هشتاد و نود به دانشگاه ها با نیات خیرخواهانه و برای کمک به حوزه، و تاسیس گسترده مجموعه هایی در کنار یا درون حوزه علمیه که دانش آموختگانش «دکتر» خطاب می شدند، کم کم باعث جایگزین شدن اعتبار عناوین دانشگاهی به جای عناوین حوزوی در بسیاری از مراکز منتسب به حوزه یا روحانیت شد. کار به جایی رسید که حتی برای پذیرفته شدن در برخی مجموعه ها که کاملا کار «آخوندی» می‌کنند داشتن مدرک دانشگاهی مزیتی بسیار برجسته محسوب شود هر چند فرد مقابل که فاقد این مدرک است به جهات حوزوی بسیار فاضل تر باشد. 🔺 و اما ریشه اصلی، نه این ظواهر بلکه مسئله هویتی حوزه در دوران جدید است که تا آن حل نشود اختراع عناوین برای سطوح تحصیلی حوزه و ... آب در هاون کوبیدن و سرزنش کسانی که به دانشگاه کوچ میکنند سر بی گناه بر دار کردن است. 🔺در اینجا بیش از طلاب جوان دانشگاه رفته یا علاقه مند به تحصیلات دانشگاهی، نسل گذشته باید پاسخگو باشند. مضافا به اینکه نمیتوان به همه خرده گرفت زیرا بسیاری با همین عنوان خدمات بسیاری به اسلام ارائه کردند که کم نظیر بوده است. 🖋 سید محمد هاشمی @ofoqemobin
☀️ علامه ی ناشناخته 🔰 13 ربیع الاول سالروز ارتحال مرحوم آیت الله سید محمد حسن الهی طباطبایی اخوی ناشناخته مرحوم علامه طباطبایی 🔺 دو بیان از علامه حسن زاده پیرامون ایشان: ⭕️ نكته‏اى بلند از استادم، شادروان جناب علامه آقا سيد محمد حسن طباطبائى تبريزى- جانم به فدايش- به يادگار دارم. روزى در شيخان قم به حضور مباركش افتخار تشرف داشتم و هيچ‏گاه در محضر فرخنده‏اش يك كلمه از دنيا و از كسى گله و شكوى و حرف كم و زياد مادى نشنيدم؛ دنيا را آب ببرد او را خواب ببرد؛ فرمود: آقا، انسانها معادن‏اند، بايد معدنها را در آورد. «1» غرض آن جناب اين كه‏ همچنانكه كوهها داراى معادن طلا و نقره و الماس و فيروزه و غيرها هستند، انسانها نيز مانند كوهها داراى معادن گوناگون حقايق و معارف‏اند، بايد هر كسى كوه وجودش را بشكافد و آن معادن را استخراج كند، يعنى در روانشناسى بكوشد تا آب زندگى از او بجوشد. البته اين سخن را ريشه عمق ديگر است، صبر كن تا صبح دولتش بدمد. دروس معرفت نفس، متن، ص: 302 ⭕️ علامه طباطبائى و برادر بزرگوارش حضرت آية اللّه آقا سيّد محمّد حسن طباطبائى، هر دو از تربيت شدگان محضر مبارك آيتين، حاج سيّد على قاضى و آقا سيّد حسين بادكوبى، در حكمت متعاليّه و عرفان علمى و عملى بوده‏اند، و در تمام دوران مسير تكاملى علمى و عملى از آغاز تا انجام، از تبريز تا نجف اشرف، همدوش بوده‏اند. وقتى حضرت استاد علامه طباطبائى از اين بنده سؤال فرمودند: كه اخوى را چگونه يافته‏ايد؟ عرض كردم: آقا، جناب اخوى آية اللّه آقا سيد محمد حسن الهى، علامه طباطبائى است، با اين تفاوت كه آن جناب در تبريز اقامت فرمود، و سرمايه‏اش راكد بماند، و اين جناب به حوزه علميّه قم تشريف آورده و از سرمايه‏اش كسب كرده است، و ديگر با اين تفاوت كه آن جناب خيلى بذول است، و اين جناب خيلى كتوم. مجموعه مقالات، ص: 13 در شب زیارتی حضرت فاتحه ای نثار این دو وجود نورانی کنیم. @ofoqemobin
🔰 آیه نصب شده در محل سخنرانی رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشور‌های اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت. ۱۴۰۲/۷/۱۱ 🔹‌ «ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» سوره مبارکه حشر، آیه ۷ 🔸 آنچه را رسول خدا برای شما آورده‌است، اجرا کنید و از آنچه نهی کرده خودداری نمایید. 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir