eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
7 ویدیو
150 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
s10-1080p.mp3
31.06M
فايل صوتي کرسی علمی ترویجی : «جـامعه‌شـناسـی سـه‌وجـهی هُـــنر» با ارائه دهنده: دکتر سید سعید زاهد زاهدانی (رئیس پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی دانشگاه شیراز)
◾️ نهضت علمی در کشور به‌معنای رسیدن به قله‌های علم مدرن، و نقد آن، و عبور از آن به‌سمت مرزهای جدید علمی است و همین دانشگاهیان، فرماندهان و افسران انقلاب اسلامی در این جهاد علمی هستند. 🔹مقدمهٔ عبور از توسعهٔ غربی، تسلّط به قله‌های آن است. این «تسلط» به‌معنای «مسخّر شدن» نیست. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️زوج اندیشمندی ( دکترطه جابر العلوانی و دکتر مُنی ابوالفضل ) که در دوره معاصر با تالیف دهها کتاب و مقاله و تربیت شاگرد در هویت یابی اسلامگرایان عرب سهمی بیشتر از صد اندیشمند داشتند. 🔹علوانی با مشارکت در تاسیس و بعدها مدیریت «المعهد العالمی للفکر الاسلامی»سهم زیادی در نهادینه کردن پروژه های مانند: "اسلامی سازی علوم"، "نگاه مقاصدی به شریعت" و "تفسیر اجتماعی قران" داشت. 🔹خانم دکتر منی ابوالفضل نیز با ارائه «رویکرد تمدنی»زمینه شکل گیری "مطالعات زنان از منظر اسلامی" و "علوم سیاسی و روابط بین الملل اسلامی" را با تاسیس کرسی مطالعات زهیره عابدین، مرکز مطالعات زن و تمدن و تربیت نسل جدیدی از اندیشمندان را فراهم آورد. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️نشست «بررسی کارکرد حافظه تاریخی در جامعه» با ارائه دکتر محمد جاودان ۸ مرداد ۱۴۰۳ برگزار می گردد. ▫️برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=16409 ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️فايل هاي صوتي دوره هاي كوتاه مدت تابستان علمي داغ 2 «نقد و بررسی نظریه تداخل علم در دین» 🔹استاد : حجت‌الاسلام دکتر محمد جعفری (مدیر گروه فلسفه دین و کلام جدید مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره ) 🔹 شنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳ ساعت ۹ تا ۱۲ صبح ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
نقد و بررسی نظریه تداخل علم در دین ج ۱.mp3
19.09M
« جلسه اول نقد و بررسی نظریه تداخل علم در دین» حجت‌الاسلام دکتر محمد جعفری (مدیر گروه فلسفه دین و کلام جدید مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره )
نقد و بررسی نظریه تداخل علم در دین ج ۲.mp3
20.46M
« جلسه دوم نقد و بررسی نظریه تداخل علم در دین» حجت‌الاسلام دکتر محمد جعفری (مدیر گروه فلسفه دین و کلام جدید مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره )
علم و دین.pdf
191.1K
فايل ارائه پاورپوینت (پرده نگار) دوره نقد و بررسی نظریه تداخل علم در دین حجت‌الاسلام دکتر محمد جعفری
▪️ آیت‌الله میرباقری: نسبت به فلسفه اسلامی، افراط‌گرا یا تفریط‌گرا نباشیم. فلسفه اسلامی با فلسفه یونان تفاوت دارد. فلسفه اسلامی از فرهنگ قرآن و فرهنگ اهل‌بیت (علیهم‌ السلام) تأثیر پذیرفته است. 🔹 فلسفه و عرفان ما، به‌لحاظ نظام موضوعات و به‌لحاظ غایات و حتی به‌لحاظ منابع، به‌شدت تحت‌تأثیر فرهنگ اسلام بوده است. 🔹 حتی یک قدم جلوتر بروم؛ ما یک امری در فلسفه داریم به نام مفهوم مرکزی، که گاهی از آن به عنوان «حدّ اولیه» تعبیر می‌کنم. در دورۀ صدرالمتألهین و حتی در دوره شیخ اشراق، این حد اولیه که مفهوم مرکزی فلسفه است و همه مفاهیم، بر حول او چینش و تعریف و بازتولید می‌شوند، تحت‌تأثیر معرفت‌های توحیدی قرار گرفته است. 🔹 البته فلسفه موجود باید بسط و تکامل پیدا کند؛ هم از لحاظ "استناد منطقی به وحی" و هم از لحاظ "امتداد عینی پیدا کردن و معطوف شدن به عمل اجتماعی". ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️متن مقاله " ایده علم دینی در اندیشه استاد محمد حسین ملک زاده" دکتر سید علی سیدی (فردعضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران) 🔹 برگرفته از پرونده‌ ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی صدرا ( معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین ملک‌زاده، صاحب کلان نظریه تفقه جامع ) ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
ایده علم دینی در اندیشه آیت الله ملک زاده.pdf
13.89M
" ایده علم دینی در اندیشه استاد محمد حسین ملک زاده" دکتر سید علی سیدی فرد(عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران)
◾️مهمترین مانع در پیدایش علم دینی نه مخالفان که عالمان بی تفاوتند. با ظهور دولت جدید، گرفتار استعاره های تکراری الهیاتی می شویم مثلا: 🔹اسلام به نظریه کارشناسی اهمیت می دهد، یا ما در تشخیص موضوع ورود نمی کنیم و حکم کلی را خواهیم گفت، یا اینکه اگر علم در چین هم باشد باید تحصیل شود. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️ قهرمان فلسطین جاودانه شد. ▫️ شهادت اسماعیل هنیه، قهرمان فلسطین و نماد مقاومت، بار دیگر اراده ملت فلسطین را در برابر ظلم و ستم تقویت کرد. او با شجاعت و ایستادگی، صدای آزادی‌خواهان را به گوش جهانیان رساند. یاد و خاطره‌اش همواره در دل‌های ما زنده خواهد ماند. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️متن يادداشت " برگ‌هایی از کتاب رهیافت اجتهادی به علوم انسانی اسلامی "اثر آیت الله محمد حسين ملک زاده ( استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ) 🔹 برگرفته از پرونده‌ ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی صدرا ( معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین ملک‌زاده، صاحب کلان نظریه تفقه جامع ) ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
برگهایی از کتاب رهیافت اجتهادی به علوم انسانی اسلامی.pdf
13.87M
برگ‌هایی از کتاب رهیافت اجتهادی به علوم انسانی اسلامی "اثر آیت الله محمد حسين ملک زاده ( استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم )
◾️ما نیازمند فقیه در توحید، فقیه در معاد، فقیه در امامت، فقیه در سیستم اجتماعی اسلام، فقیه در سیستم‌ اقتصادی اسلام و ... هستیم. 🔹 ما در اسلام غیر از مسئله علم و آموزش، دستور فقاهت در تمام شئون دینی داریم. این فقاهتی که در دین و در احادیث وارد شده است - همان طور که علما گفته‌اند - اختصاص به فقهِ در احکام ندارد، در تمام مسائل دینی ما موظفیم فقیه باشیم. 🔹 ما باید در توحید فقیه باشیم، در نبوت فقیه باشیم، در امامت فقیه باشیم، در معاد فقیه باشیم، در سیستم اخلاقی اسلام فقیه باشیم، در سیستم اجتماعی اسلام فقیه باشیم، در سیستم اقتصادی اسلام فقیه باشیم؛ در همه چیز مربوط به اسلام باید فقیه باشیم و از آن جمله در احکام اسلام هم باید فقیه باشیم. ▫️ استاد شهید مطهری، حق عقل در اجتهاد، ص۹۲ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️فايل صوتي سخنرانی استاد حسن رحیم‌پور ازغدی با موضوع: "دین"، به وقت ما 🔹دانشگاه امام صادق ع _ ۱۳۹۳ 🔹 پخش: طرحی برای فردا ،شبکه چهار ، ۱۴۰۳/۰۵/۰۵ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
1403-05-05-sh4.mp3
9.86M
سخنرانی استاد حسن رحیم‌پور ازغدی با موضوع: "دین"، به وقت ما
◾️آیت الله محمد حسین ملک زاده : قرآن کریم و فقه اهل بیت، کاملاً حکومتی و سیاستی است! ▫️ بحث آبادسازی زمین‎های غیرآباد یک بحث کاملا حکومتی است، زیرا اصل زمین‎ها متعلق به امام است و هر زمان که امام بخواهد می‎تواند جلوی این کار را بگیرد یا از این زمین‎ها مالیات بگیرید یا موارد دیگر؛ یعنی همه این امور در اختیار امام است. ▫️ واقعا انسان متوجه نمی‎شود افرادی که احیانا شریعت اسلامی را بی‎ربط به جامعه و حکومت می‎دانند و آن را امری کاملا فردی در نظر می‎گیرند در چه جهان فکری زیست می‎کنند و چه شناختی از اسلام دارند؟! ▫️ وقتی فقه را به آنها نشان می‎دهید می‎گویند این صورت‎بندی فقها است و ربطی به دین ندارد! اما خود قرآن چه؟ مگر می‎شود کسی قرآن را بخواند و بگوید اسلام و قرآن کاری به سیاست و حکومت و دولت ندارد! این قرآنی که در اختیار مسلمین است همه‌اش سیاست و حکومت است. حدود یک دَهم قرآن کریم فقط در مورد جنگ و صلح است که حکومتی‎ترین و سیاسی‎ترین امور دنیا است. آیا در مورد کتابی که تنها یک دهم آن مربوط به جنگ و صلح است علاوه بر مطالب دیگر حکومتی، می‎شود گفت ربطی به سیاست و حکومت ندارد؟! برخی با یک پیش فرض خودساخته سراغ اسم دین می‎روند و می‎گویند اسلام اینگونه است. برو متن قرآن و روایات را بخوان! بعد اظهار نظر کن. 🔹دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🔹مدرسه علمیه فیضیه ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
🇮🇷🇵🇸فرمانده ایرانی در عراق شهید می‌شود، قهرمان فلسطینی در ایران🇮🇷🇵🇸 ▪️جوان اهل سنت فلسطینی برای سرباز شیعه ایرانی اشک می‌ریزد‌. ▫️رهبر شیعه‌ی انقلاب اسلامی بر پیکر شهید اهل سنت فلسطینی نماز می‌خواند و مردم شیعه تهران او را بدرقه می‌کنند... ▫️این «جغرافیای بدون مرز مقاومت» است. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️آيت الله ابوالقاسم عليدوست : نقش گستره شریعت در ترابط میان اجتهاد و علوم انسانی اسلامی ▫️اگر بخواهیم در خصوص چه نقش فقه در توسعه علوم انسانی چه ترابط اینها صحبت کنیم باید موضع خودمان را در گستره شریعت مشخص کنیم. اگر مباحث مدیرت، اجتماع، فرهنگ و خانواده را از حوزه شریعت خارج دانستیم در این صورت از حوزه فقه خارج و در نتیحه از حوزه اجتهاد خارج ‌‌می‌شود. ▫️اگر حوزه شریعت را مضیق فهمیدیم، فقه هم محدود ‌‌می‌شود اما اگر شریعت را بسط دادیم اجتهاد و فقه بسط پیدا می‌کند و قهرا خیلی از حوزهای علوم انسانی وارد ‌‌می‌شود. ▫️یکی از نزاهای بزرگ عالمان مشروطه گستره شریعت بود. برخی می‌گفتند نیازی به قانون و مجلس نیست همه چیز را در شریعت داریم. در مقابل می‌گفتند قرآن جای خود اما ما مجلس و قانون اساسی می‌خواهیم مسئله به این سادگی نیست. ▫️آیا با توجه به امضای بودن بسیاری از مسائل، باید به سراع ادله نقلی برویم؟ پاسخ در این است که اگر بگوییم حوزه عقلا از شریعت خارج است و اگر هم معصوم در این رابطه بیانی داشته است، تاکید بر داشته‌های عقل است، نمی‌توان به سراغ ادله نقلی رفت اما اگر گفتیم که بحث فرهنگ و … داخل در شریعت است که به فقه هم مربوط است که در این صورت استفاده از ادله نقلی جای خود را باز می‌کند. http://ijtihadnet.ir/?p=75843 ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️یادداشت حجةالاسلام محمد صائغ مدرّس جامعة المصطفى العالمية با عنوان" نخستین درس خارج فقه فضای مجازی در حوزه علمیه" ▫️ برگرفته از پرونده‌ ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی صدرا (معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین ملک‌زاده، صاحب کلان نظریه تفقه جامع) ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
نخستین درس خارج فقه فضای مجازی در حوزه علمیه.pdf
13.77M
یادداشت حجةالاسلام محمد صائغ مدرّس جامعة المصطفى العالمية با عنوان" نخستین درس خارج فقه فضای مجازی در حوزه علمیه"
▫️امام خامنه اي : بدون عدالت اجتماعی، بدون تأمین عدالت در جامعه، جامعه اسلامی نخواهد بود. اگر کسی تصوّر کند که ممکن است ما تحقّق دین الهی - هر دین واقعی، نه‌فقط اسلام - را در جایی داشته باشیم که در آن، عدل اجتماعی - به معنای صحیح و وسیع این کلمه - تحقق پیدا نکرده است باید بداند که اشتباه می‌کند. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami