eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
3 ویدیو
136 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فايل صوتي کرسی علمی ترویجی «فابک (فکرورزی اسلامی برای کودک) از آغاز تا انجام» با ارائه حجت الاسلام دکتر محمدصادق علی‌پور
◾️فايل صوتي کرسی علمی ترویجی:«معنای عقل در فلسفه و دین و ظرفیت‌های آن برای تحول در علوم انسانی» ؛ جلسه ۲ با ارائه دکتر علی‌محمد ساجدی 🔹 ناقد: دکتر صبورا حاج‌علی‌اورک‌پور 🔹 مدیر جلسه: دکتر فرهاد خرمایی 🔹 ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ 🔹 دانشگاه شیراز؛ پژوهشکده تحول در علوم انسانی ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فايل صوتي کرسی علمی ترویجی:«معنای عقل در فلسفه و دین و ظرفیت‌های آن برای تحول در علوم انسانی» ؛ جلسه ۲ با ارائه دکتر علی‌محمد ساجدی
◾️دوره آموزشی مکتب شناسی فقهی رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی ✅برادران و خواهران ✅به صورت حضوری و مجازی ❇️اساتید: آیت الله رجبی حجت الاسلام والمسلمین رهدار حجت الاسلام والمسلمین رضازاده حجت الاسلام والمسلمین گرامی پور حجت الاسلام والمسلمین رمضان پور حجت الاسلام والمسلمین حیدری فطرت 🔹زمان; از ۱۹ خرداد لغایت ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۳ 🔹 مزایا: استفاده از اساتید توانمند حوزه و دانشگاه اعطای گواهی حضور در صورت شرکت حضوری در دوره 🔹مهلت ثبت نام: تا ۱۵ خرداد ماه ۱۴۰۳ 🔹ظرفیت محدود 🔹 فرم ثبت‌نام https://b2n.ir/p35178 ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◼️فايل صوتي و متني سخنرانی آیت الله ابوالقاسم علیدوست با موضوع " نقش حوزه‌ها در پر کردن حفره های تئوریک نظام در قوه قضائیه " 🔹ارائه شده در همایش ملی اندیشه های قضايي رهبر انقلاب 17 بهمن ماه سال 1402 ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی آیت الله ابوالقاسم علیدوست با موضوع " نقش حوزه‌ها در پر کردن حفره های تئوریک نظام در قوه قضائیه "
نقش حوزه‌ها در پر کردن حفره های تئوریک نظام در قوه قضائیه.pdf
209.7K
سخنرانی آیت الله ابوالقاسم علیدوست با موضوع " نقش حوزه‌ها در پر کردن حفره های تئوریک نظام در قوه قضائیه "
🔰نخستین دوره مطالعاتی-آموزشی تدبّر در قرآن بر اساس اندیشه 🔰 : تدبّر در قرآن باید با راهنمایی همراه باشد. برای این کار بجاست از کتاب‌های مرحوم آقای مصباح (ره) استفاده بشود 💠 دوره 💠 💢 مزایا: ✅ لبیک به فرمان رهبری ✅ آشنایی جامع با هندسه اندیشهء قرآنیِ علامه مصباح یزدی (ره) ✅ بهره‌مندی از تدریس اساتید ✅ دریافت گواهینامه ⏳مهلت ثبت نام: تا ۱۶ تیرماه ⏰ شروع دوره: ۱۷ تیرماه 🍃 لطفاً در کانالها و گروهها اطلاع رسانی کنید 🔻راهنمای ثبت نام و اطلاعات بیشتر👇 https://eitaa.com/tamaddon_novien ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️آيت الله علي اكبر رشاد: منطق فهم دین! ▫️اگر عقل به میدان نمی‌آمد، ما مسئله ضرورت دین و نیاز به دین را نمی‌فهمیدیم و به‌سراغ دین نمی‌رفتیم. عقل برای درک حوزه‌های معرفت دینی به ما مبنا و پیش‌انگاره می‌دهد. عقل به ما می‌گوید: فهم دین در همه ابعاد آن ممکن است! اینکه چگونه می‌توانیم یافته‌های خود را صورت‌بندی کنیم، به‌مدد عقل است. ▫️بریده ای از درس خارج اصول(مقاصد شریعت) آیت الله علی اکبر رشاد ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️ شهادت ؛ احيا عواطف فطری و حل شکافهای اجتماعی◾️ 🔹هویت و شاکله انسان محصول یک شبکه در هم تنیده و در عین حال یک سلسله طولی از بینش ها، گرایش ها و رفتار های اوست. به طور معمول بُعد مشاهده پذیر انسانی به صورت مستقیم رفتارها و کنش ها هستند که لایه آشکار حیات فرد شمرده میشود. 🔹همین بینش ها و گرایشات مختلف باعث شده است نظام ارزشی هر کدام از گروه ها به گونه ای سامان یابد که حسن و قبح ها به سبک و سیاق خودشان معنا یابند. معنا و مصادیق خوب (معروف) و بد (منکر) در نظام ارزشی فرهنگ غرب در قیاس با فرهنگ اسلامی بسیار متفاوت است. 🔹راه حل این مشکل باید دارای تاثیرگذاری در هر دو ساحت بینشی و گرایشی باشد. باید در کنار گفتمان عقلانی و استدلالی، عواطف و احساسات را فعال ساخت تا راه گفتگو و هدایت گری برای طرفین باز شود تا در نتیجه با تصحیح بینش ها گرایشات جدید و متناسب به صورت طبیعی ایجاد و تقویت شوند. حسین نیک پژوهشگر حلقه اجتهادی فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (علیه السلام) بخش اول 1️⃣ از هویت فردی تا هویت اجتماعی: 🔸هویت و شاکله انسان محصول یک شبکه در هم تنیده و در عین حال یک سلسله طولی از بینش ها، گرایش ها و رفتار های اوست. به طور معمول بُعد مشاهده پذیر انسانی به صورت مستقیم رفتارها و کنش ها هستند که لایه آشکار حیات فرد شمرده میشود. رفتارها غالبا معلول حالات، ملکات و گرایشات درونی و آنها نیز محصول بینشها و معرفت های انسان اند. 🔸هنگامی که سلسله ای از معانی مشترک در این سه لایه جنبه بین الأذهانی و عمومی بیابند، باعث ایجاد یک شخصیت جمعی و هویت اجتماعی میشود که در کلان ترین ساحت فرهنگ عمومی و خرده فرهنگ ها و در ساحت های پایین تر سازمان ها و گروه های اجتماعی را پدید می آورد. 2️⃣ بحران شکاف میان هویت های اجتماعی: 🔸به همان اندازه که این هویت های جمعی کارکرد های مثبت و در رأس آنها ایجاد وحدت اجتماعی دارند، میتوانند محل تنازعات و کشمکش ها نیز واقع شوند. تهاجم به فرهنگ رقیب و نزاع میان گروه های مختلف اجتماعی میتواند نظم، سامان جامعه و وحدت ملی را دچار آسیب سازد که بسیار خطیرتر از آسیب های نظامی، اقتصادی و ... است. ایجاد شدن دو قطبی یا چند قطبی های مختلف با محوریت موضوعات مختلف به خصوص حول مذهب، سیاست، اقتصاد؛ نمایان گر این است که نوعی از قشربندی و صف آرایی میان گروه های اجتماعی پدید آمده است. امری که سطوحی از آن طبیعی، ناگزیر و مفید است؛ اما عمق شکاف میان گروه ها میتواند به بحران های اجتماعی تبدیل شود. 3️⃣راه حل شکاف های اجتماعی: 🔸راه حل اساسی برای حل مشکل نزاع های اجتماعی، ریشه یابی اصل پیدایش تکثر آنهاست. اساسا پیدایش یک فرهنگ یا گروه اجتماعی رقیب، برآمده از یک شاکله بینشی و گرایشی متعارض است. همین بینش ها و گرایشات مختلف باعث شده است نظام ارزشی هر کدام از گروه ها به گونه ای سامان یابد که حسن و قبح ها به سبک و سیاق خودشان معنا یابند. معنا و مصادیق خوب (معروف) و بد (منکر) در نظام ارزشی فرهنگ غرب در قیاس با فرهنگ اسلامی بسیار متفاوت است. همچنین مسئله حجاب، روابط باز سیاسی با آمریکا و اروپا (برجام)، صیانت از فضای مجازی، ورود بانوان به ورزشگاه ها و ... را میتوان مصادیقی از تقابل میان گروههای اجتماعی در مسائل معاصر کشور دانست. برای این که تفاوت ارزش ها به قدری عمیق نشود که موجب رفتارهای بحران ساز در نظم اجتماعی گردد، بایستی به سراغ عمیق ترین لایه فرهنگ یعنی سلسله بینش ها، اعتقادات و معرفت های کلی رفت. عقلانیت و اندیشه را فعال کرد و با بحث و گفتگوی دو طرفه به جهاد تبیین پرداخت. 4️⃣ لزوم اثر گذاری بر عواطف: 🔸در مسیر مذکور نوعا مشکل دیگری نمایان میشود بدین صورت که بسیاری از اوقات گرایشات و احساسات و عواطفی که افراد در تعلق به فرهنگ و گروه خاص خود دارند، مانع از فعال شدن پذیرش گفتگوی عادلانه و عاقلانه و میشود و راه تعامل را سد میکند. طرف گفتگو نوعی حب و بغض های پیش ساخته و قضاوت های ارزشی دارد که به تعبیر بیگانه نوعی گارد ساخته است. 🔸بنابراین، راه حل این مشکل باید دارای تاثیرگذاری در هر دو ساحت بینشی و گرایشی باشد. باید در کنار گفتمان عقلانی و استدلالی، عواطف و احساسات را فعال ساخت تا راه گفتگو و هدایت گری برای طرفین باز شود تا در نتیجه با تصحیح بینش ها گرایشات جدید و متناسب به صورت طبیعی ایجاد و تقویت شوند. امری که در نهایت باعث میشود افتراق ها و اختلافات در صحنه اجتماعی به ایجاد اتحاد و وفاق همدلانه و متعالی مبدل گردند. 🔸بدیهی است که تاثیرگذاری بر عواطف و احساسات، متوقف بر یافتن عواطف مشترک است. هر چقدر عواطف و احساسات در عمق فطرت انسانی ریشه دارتر باشند، عمومی تر و اثرگذارتر خواهند بود. ادامه دارد ... ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از KHAMENEI.IR
❤️ خادم‌الرضا علیه‌السلام 🔹️پوستر ویژه رسانه KHAMENEI.IR برای خادم شهید حضرت رضا علیه‌السلام   به مناسبت ایام زیارت مخصوص امام رئوف 📥 نسخه قابل چاپ 💻 Farsi.Khamenei.ir