▫️انتشار نشریه "کرسیهای نظریهپردازی و نوآوری در علوم انسانی" در دانشگاه رازی
🔹نشریه "کرسیهای نظریهپردازی و نوآوری در علوم انسانی" برای نخستین بار توسط دبیرخانه کرسیهای نظریهپردازی دانشگاه رازی منتشر شد.
ادامه مطلب را اینجا بخوانید:
https://www.msrt.ir/fa/news/87862
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▫️آیتاللهالعظمی جوادی آملی در پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه آمل: حقیقت علم توسعهبخشی است نه تنگنظری / هیچ عالِمی جا را برای دیگری تنگ نمیکند.
🔹 حقیقت علم توسعهبخشی است نه تنگنظری. عالم چون از یک نوری برخوردار شد که خصیصه آن نور، بلندنظری است؛ با دیگران میسازد و دیگران را میپذیرد. این خصیصه علم است.
🔹خداوند که علم را آفرید، میگوید بهترین علم خداشناسی است، علوم ربانی است، اگر کسی در حوزه یا دانشگاه علمی نیاموخت که او را به یاد خدا بیندازد و خدا را فراموش کرد، ذات اقدس اله میفرماید کیفر تلخش این است که خودش را فراموش می کند. اگر کسی خودش را فراموش کرد، هرگز به فکر خودش نیست، آیندهنگر نیست، سعادت خود را نمیطلبد، نمیتواند درست زندگی کند، خیر خود و جامعه را نمیداند. صلح و صفای جامعه را نمی داند. نتیجه تلخش یا جنگ جهانی اول و دوم، یا تلختر از همه، این حوادث تلخ غزه که این صهیونیست تبهکار نه آسمانی را میشناسد و نه آسمان آفرین، بلکه فقط خودش را میشناسد در حالی که در حقیقت خودش را گم کرده است.
https://hawzahnews.com/xd5kr
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
💫انتشار کتاب «درآمدی بر تفسیر اجتماعی قرآن بر اساس احادیث پیامبر و اهل بیت»
▫️«درآمدی بر تفسیر اجتماعی قرآن بر اساس احادیث پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)» اثر فرج الله میرعرب است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۰۸ صفحه به چاپ رسید.
▫️تفسیر اجتماعی قرآن از جمله گرایشهای تفسیر موضوعی است که چارچوبی را برای دلالتهای اجتماعی کشف و با روشبندی جامع و متکی بر مبانی و اصول و قواعدی خاص، مفاهیم وحیانی را برای تنظیم امور اجتماعی استنباط میکند.
▫️پژوهش حاضر تلاش دارد به فهمی دقیق از واقعیتهای اجتماعی که بر اساس احادیث پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) تنظیم شده، دست یابد.
▫️این کتاب در شش فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «مفاهیم و کلیات» معناشناسی روش تفسیر اجتماعی، جایگاه مسائل اجتماعی در قرآن و سبب رواج گرایش اجتماعی در تفسیر را بیان کرده و اهمیت مسائل اجتماعی در قرآن بر اساس نمونه آیات، ویژگیهای مفسر اجتماعی و چند نکته درباره ویژگی تفسیر اجتماعی را بررسی میکند.
http://quran.isca.ac.ir/fa/News/Detail/929
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️حکمرانی آموزش عالی در ایران▪️
▫️دانشگاه در غرب هم صرفا نهاد دانش نیست و پیوند جدی با قدرت دارد.اساسا علم به تعبیر دکتر داوری، سبب قدرت نیست، عین قدرت است.فرهنگستان اول در ترجمه یونیورسیته، آن را با این فهم که این صرفا نهاد دانش است آن را دانشگاه ترجمه کرد.
دکتر فرزاد جهان بین پژوهشگر و استاد دانشگاه
🔹کتاب "سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران" برای آقای دکتر مقصود فراستخواه، از مهمترین منابع رسمی و غیر رسمی جریان حاکم بر دانشگاه (اصلاح طلب، اصولگرا) و حکمرانی آموزش عالی در کشور است. تفکیک بین مدرنیته مبتذل از مدرنیته موقر و تاکید بر اخذ مدرنیته موقر در دانشگاه و ساده انگاری درفهم مفهوم دانشگاه باعث شده است که دانشگاه بیش از آنکه در خدمت کشور باشد در خدمت گسترش و تثبیت مدرنیته موقر در ایران باشد.فراستخواه، اوج دانشگاه در ایران را بعد از کودتای ۱۳۳۲ می داند.
🔹کتاب رنسانس ایران که دکتر شیخ الاسلام موسس دانشگاه ملی به عنوان دومین دانشگاه ایران تدوین کرده و روایتی متفاوت از فراستخواه ارائه می کند، مورد بی توجهی قرار گرفته است.کتاب رنسانس ایران، انصافا خواندنی است.همچنین تقلیل دانشگاه به نهاد دانش و تعریف خالص از علم، مسیری خاص پیش روی ما گذاشته است و عملا دانشگاه بیرون از حاکمیت و بریده از جامعه تعریف می شود.
🔹دانشگاه در غرب هم صرفا نهاد دانش نیست و پیوند جدی با قدرت دارد.اساسا علم به تعبیر دکتر داوری، سبب قدرت نیست، عین قدرت است.فرهنگستان اول در ترجمه یونیورسیته، آن را با این فهم که این صرفا نهاد دانش است آن را دانشگاه ترجمه کرد.
🔹در کتاب موسسات تمدنی در ایران که دانشگاه تهران چاپ کرده است، نشان می دهد که چگونه بانک، مدرسه و .... بدون توجه به بسترها و اقتضائات وارد کشور شده است.جالب است محیط طباطبایی می گوید ما صد سال از علم عقب افتادیم، چون اولین اعزام ما به فرانسه بود.اینها مهمند.
🔹حکمت می گوید در هیات دولت در خصوص شهرهای تمدنی بحث شد و اینکه تهران هم شهر تمدنی است و شهر تمدنی اونیورسیته می خواهد و گفتیم آن را بیاوریم.
🔹به بیان دکتر داوری، دانشگاه در غرب در خدمت قوام آدم و عالم جدید بوده است و لذا در ایران هم خودش دچار چالش شد و هم در عین خدمات، منشأ چالشهای زیادی شد.اینها بحث های اصلی در حوزه حکمرانی آموزش عالی است و تمرکز روی حواشی، نشانه ضعف است.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▫️مهدی سلطانی (پژوهشگر علوم اجتماعی): چرا گفتگوی علم انسانی و علم پزشکی بسیار حیاتی است؟
🔹علم پزشکی مدرن به واسطه مواجهه متهمتیکال با بدن، موجب معنازدایی از بدن شده است.این امر مسیر را برای سکولاریسم و نیهیلیسم (به معنای نفی زندگی) مهیا ساخته است. به واسطه نفی معنا از بدن، و ریاضیوار ساختن بدن، امکان تفکیک بدن از ساحتهای مختلف زندگی ممکن شده است و ماحصل این امر،تولد بیمارستان است.
🔹بیمارستان، مکانی ایزوله از جریان زندگی است.علم پزشکی از طریق تجربه مرگ و بازتولیدی که از تجربه مرگ فراهم ساخته است، گام نهایی در سکولاریسم را ممکن ساخته است. این تجربه برایمان در کرونا خیلی ملموس شد.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل های صوتی جلسات علمی با موضوع "سهم فقیه در موضوع شناسی" با ارائه آیت الله شب زنده دار
🔹13 تا 15 مردادماه 1403
🔹مشهد مقدس ، حرم رضوی ، مدرسه علمیه میرزا جعفر
💫مدرسه تابستانه علوم عقلی توسط حوزه علمیه خراسان رضوی با همکاری آستان قدس رضوی مدرسه علوم عقلی را برگزار گردید.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
2024-08-03-10-09-46.MP3
44.21M
"سهم فقیه در موضوع شناسی" جلسه اول با ارائه آیت الله شب زنده دار
2024-08-04-10-15-35.MP3
38.66M
"سهم فقیه در موضوع شناسی" جلسه دوم با ارائه آیت الله شب زنده دار
2024-08-05-10-07-10.MP3
54.83M
"سهم فقیه در موضوع شناسی" جلسه سوم با ارائه آیت الله شب زنده دار
▫️برگزاری نشست علمی با عنوان " جریان شناسی علوم اسلامی در دانشگاه های قرقیزستان " با سخنران : دکتر مورزاخالیلوف کاناتبک سایتموراتوویچ (Kanatbek Murzahalilov) مدرس ارشد در گروه مطالعات دینی و الهیات، دانشگاه دولتی قرقیزستان. بالاساگینا
🔹مکان: حرم مطهر امام رضا (ع)، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ساختمان شمارۀ 2، سالن شیخ بهائی
🔹زمان: چهارشنبه، 4/7/1403 ساعت 10 صبح
💫این نشست توسط معاونت پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی با همکاری خبرگزاری فارس برگزار می گردد.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▫️ آیتالله جوادی آملی در پیامی به مناسبت آغازسال تحصیلی اِسرای تهران : قرآن مهم ترین منبع دینی است.
💫 علم وقتی وارد ظرفی شد نه تنها از ظرفیت آن کم نمیکند بلکه ظرفیت آن ظرف یعنی دل را اضافه میکند.
🔹قرآن کریم وظیفه حوزه ها را مشخص کرده که چه علمی را یاد بگیرید؛ فرمود: فَلَوْ لاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ. وقتی حوزه علمیه باز شد، تنها فقه و اصول تدریس نکنند، بلکه آیات قرآن، نهج البلاغه، روایات اهل بیت، مجموعاً فروع و اصول را یعنی فقه و کلام را تدریس بکنند. نفرمود اینها بروند در حوزه ها فقیه بشوند تا برگردند قوم و همشهریان و همزیستان خودشان را عالم بکنند درس فقه بگویند احکام بگویند؛ فرمود انذار کنند، انذار، کار انبیاست در مسئله کلامی و بدون آگاهی از معاد، از بهشت و جهنم، از وعد و وعید، از ثواب و عقاب، از سخط و غضب ممکن نیست.
🔹 در درجه اول باید قرآن در حوزه ها باشد. خدا در قرآن که مهم ترین معجزه الهی است و مهم ترین منبع دینی است فرمود: یک سلسله علومی است که غیر از ما کسی نگفت و نمیگوید. وَ یُعَلِّمُکُمْ مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ یعنی چیزهایی را به شما یاد دادیم ـ این «کان»ی منفی در وسط قرار گرفته ـ که شما آن نبودید یا نیستید که بدون ما یاد بگیرید. در قرآن این گونه از مطالب هست؛ این گونه از مطالبی که در دسترس بشر عادی نیست. بشر همواره نیازمند به وحی الهی است مخصوصاً قرآن کریم جامعه را قرآن اصلاح میکند.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▫️آیه الله ابوالقاسم علیدوست: نه حکم دست فقیه است نه موضوع ...
🔹فقهای اسلام، دو شأن را برای عرف قائلند؛ شأن موضوع ساختن و موضوع زدایی. هیچکس نگفته که عرف نمی تواند موضوع ساز باشد؛ یا نمی تواند موضوع زدا باشد. نه! گاهی تغییر یک تکنولوژی یا پیشرفت باعث می شود که یک موضوعی در عرف ساخته شود. همین لباس غیرطلبگی یک زمانی تشبه به کفار به حساب می آمد، یا لااقل شبهه آن بود، و لذا فتوا میدادند که آنرا نپوشید. بعد پدران ما آنقدر پوشیدند که موضوع تشبه زدوده شد. الان کسی لباس ها را بپوشد، توهم تشبه به کفار نمی رود.
🔹این که گفته می شود موضوع دست فقیه است، حرف صحیحی نیست. واقعیت این است که نه حکم دست فقیه است نه موضوع. اما تغییرات مصداقی است که باید مورد عنایت فقیه قرار گیرد. از طریق تغییراتی که احیانا در عرف در مصادیق داده می شود، یک موضوع که ذیل حرمت بود، می آید بیرون و ذیل حلیت در میآید. یا بالعکس.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami