eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
28 ویدیو
159 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی♦️ 🔹عقلانیت در مقام تحقق و عینیت می تواند از تکثر برخودار باشد به بیان دیگر در یک جامعه انسانی امکان تحقق عقلانیت های متفاوت و رقیب وجود دارد. 🔹گام سوم توجه دادن به تمایز میان عقلانیت در مقام تعریف و عقلانیت در مقام تحقق است. منشا این تفکیک نگاه پیشینی به عقلانیت در مقام تعریف و شمول آن بر ثابتات شبکه پیچیده عقلانیت و اختصاص عقلانیت در تحقق به متغیرات در چارچوب ثابتات است. حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا استاد حوزه و دانشگاه ▫️گزارش جلسه هفتم از سلسله جلسات دوره زمستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی با تدریس حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا با موضوع «عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی» 🔸آقای دکتر قائمی نیا ارائه خود در موضوع دوره را با تحلیل رویکرد معرفت شناختی به بحث آغاز کردند. در اندیشه ایشان رویکرد معرفت شناختی به عقلانیت اجتماعی از مزیت های خرد و کلانی بهره می برد که اهم آن عبارت اند از: 1- پرسشگری و توجه به مبانی و پیش فرض ها 2- قرار داشتن عقلانیت اجتماعی در تعینات معرفت اجتماعی 🔸البته مراد از رویکرد معرفت شناختی اتخاذ زاویه دید انتقادی به بحث است که با معرفت شناسی به عنوان مجموعه مسائل مرتبط با معرفت در دانش فلسفه متفاوت است. 🔸دکتر قائمی نیا با تفکیک میان عقل (reason) و عقلانیت اجتماعی (rationality) به صمیم بحث ورود کردند و در تعریف عقلانیت اجتماعی آن را مشعر به شبکه پیچیده بینشی-گرایشی همراه با الگوهای رفتاری دانستند که می تواند خواستگاه عقلی و غیر عقلی داشته باشد. 🔸با توجه به تعریف، عقلانیت در مقام تحقق و عینیت می تواند از تکثر برخودار باشد به بیان دیگر در یک جامعه انسانی امکان تحقق عقلانیت های متفاوت و رقیب وجود دارد. 🔸گام سوم توجه دادن به تمایز میان عقلانیت در مقام تعریف و عقلانیت در مقام تحقق است. منشا این تفکیک نگاه پیشینی به عقلانیت در مقام تعریف و شمول آن بر ثابتات شبکه پیچیده عقلانیت و اختصاص عقلانیت در تحقق به متغیرات در چارچوب ثابتات است. 🔸البته باید توجه کرد که در عقلانیت مقام تحقق با وجود حاکم بودن اصول کلان ثابت، مکانیزم پیش روی آزمون و خطا است؛ همانطور که شهید صدر در نظریه منطقه الفراغ آن را صورت بندی کرده اند. 🔸گام پایانی در مقدمات، بررسی تمایز و تفاوت میان عقلانیت سکولار و دینی است. 🔸به اعتقاد دکتر قائمی نیا دو وجه عمده تفاوت میان این دو عقلانیت وجود دارد: نخست نوع نگاه به عقل به عنوان یک منبع معرفتی است که عقلانیت سکولار معتقد به عقلانیت خود بنیاد و عقلانیت دینی با وجود پذیرش عقل معتقد به محدودیت آن است، و تفاوت دوم در وجود ثابتات در عقلانیت دینی و محوریت آزمون و خطا در متغیرات است، برعکس عقلانیت سکولار که آزمون و خطا را در تمام سطوح معیار می دانند. 🔸دکتر قائمی نیا راهکار امتداد و پیش برد عقلانیت انقلاب اسلامی در دروان تثبیت و دوام را استفاده از یک کنش جمعی انباشتی می دانند. به بیان دیگر با وجود گذشت 40 سال از انقلاب، منطق گسستی بر تاریخ معاصر حاکم بوده است که در تغییر سیاست ها، برنامه ها و حتی مدیران با تغییر دولت ها نمود دارد درحالی که باید تلاش کرد تا با اعتبار بخشی به حوزه عمومی و کنش ارتباطی در ذیل چتر ثابتات عقلانیت انقلاب اسلامی، امکان دست یابی به الگوهای رفتاری متناسب با شرایط را فراهم نمود و از انباشت تجربیات گذشته و اندیشه های حاضر به بهترین نحو استفاده نمود. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری نخستین دوره‌ی آشنایی با برخی از ایده‌های معاصر علم دینی 🔹مهلت ثبت‌نام : ۲۹مرداد۱۴۰۱ 🔹 زمان دوره : ۳۱مرداد تا ۱۶شهریور - وبگاه: www.hamandishi.info - ایتا: ٠۹۱٠٠۹۳۱٠۸۴ 🔸این دوره توسط دبیرخانه‌ی هم‌اندیشی علم دینی، دانشگاه باقرالعلوم(علیه‌السلام) با همکاری اداره آموزش های آزاد این دانشگاه برگزار می شود. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▪️سالگرد ارتحال عالم ربانی، فیلسوف و حکیم متأله حضرت آیت الله علامه حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی (ره) و همچنین سردار شهید اسلام سردار قاسم سلیمانی عزیز تسلیت باد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️ فایل متن کامل گزارش استاد میرباقری و بیانات آیت‌الله مصباح یزدی 🔹در این دیدار مجموعه فرهنگستان علوم اسلامی قم به مناسبت برگزاری همایش تحول در علوم اسلامی، دانشگاه تهران، ۱۳۹۰ با علامه مصباح یزدی دیدار کردند. 🔹در ابتدای این دیدار آیت الله محمد مهدی میرباقری گزارشی کوتاه از عملکرد مجموعه فرهنگستان علوم اسلامی قم ارائه دادند و در ادامه علامه مصباح یزدی بیاناتی در این باب داشتند. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری دوره زمستانه مدرسه علوم انسانی اسلامی با موضوع : «چیستی و ضرورت علوم انسانی اسلامی» 💫با حضور اساتید حوزه و دانشگاه 🔹حجت الاسلام احمد حسین شریفی 🔹حجت الاسلام مهدی موسوی 🔹حجت الاسلام محمد هاشمی 🔹حجت الاسلام امین اسدپور 🔸برای اطلاعات بیشتر @saeed_karimdadashi ۰۹۳۳۰۲۶۵۲۲۵ 🔸 برای ثبت نام https://formafzar.com/form/wu3wu ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری نشست علمی گروه علمی فلسفه اخلاق با موضوع «ابتکارات فلسفه اخلاقی علامه مصباح یزدی» 🔸چهارشنبه ۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ 🔸قم ، خیابان ۱۹ دی ، کوچه ۱۰، سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل متنی شماره پانزدهم مجله تخصصی خردورزی ، دی ۱۴۰۱ 🔹همراه با آثار و گفتگو هایی با اساتید حوزه و دانشگاه : مهدی گلشنی ، حمیدرضا آیت اللهی ، ابراهیم فیاض، علیرضا پیروزمند و... ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
◾️درگذشت دکتر عماد افروغ، جامعه شناس و یکی از نظریه پردازان تبیین فلسفی انقلاب اسلامی ▫️برخی از دیدگاههای ایشان : 🔹 یقین من این است که انقلاب اسلامی در نگرش صدرایی امام ریشه دارد.حضرت امام خمینی (ره) یک فیلسوف صدرایی بود و سال‌ها کتاب «اسفار» ملاصدرا را تدریس می‌کرد. 🔹 انقلاب اسلامی ایران یک سوال اساسی را مطرح کرد: آیا بین دین و سیاست، اخلاق و سیاست، دنیا و آخرت، فرد و جامعه و نَفس با بدن رابطه‌ای وجود دارد یا خیر؟ تفکر صدرایی با آن نگاه کل‌گرایانه‌اش بیان می‌کند که بین همه این مفاهیم ارتباط وجود دارد. اگر ما این مساله را درک نکنیم از درک انقلاب‌مان نیز عاجز خواهیم بود. 🔹 آیا امام تفکر جهانی داشت یا خیر؟ پاسخ این است که بله، تفکر جهانی امام، در تفکر صدرایی ریشه دارد که شامل مدینه فاضله، امت فاضله و آبادانی و عمران ارض، یعنی کل جهان است. نگاه جهانی امام نیز همان گونه است، پس باید در موردقابلیت ها و ظرفیت های خویش در تبیین انقلاب اسلامی، در نگرش صدرایی و بسط این اندیشه با نمود جمهوری اسلامی و با توجه به عنصرجامعه و تحول تاریخی، و نیز فلسفه سیاسی خاص مورد نظر امام،اهتمام خاصی بورزیم. 🔹از شاهکارهای امام این بود که انقلاب را از التقاط و آشفتگی ایدئولوژیک نجات داد و در مسیر صحیح خویش هدایت کرد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری دوازدهمین عصرانه از سلسله عصرانه‌های علوم انسانی با بررسی اندیشه‌ها و خدمات علمی دکتر مسعود درخشان با محوریت نقد و بررسی کتاب «فریب بزرگ؛ علم اقتصاد یا اقتصاد علم نما » 🔹چهارشنبه 30 فروردین 1402، ساعت 16 تا 19 🔹 تهران، پاسداران، خیابان مؤمن‌نژاد (گلستان یکم)، پلاک ۱۲۴، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی 🔸این جلسات توسط موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی با حضور شماری از اساتید و پژوهشگران برگزار خواهد شد. لینک مجازی: b2n.ir/iscs ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️ضرورت بومی سازی در علوم انسانی♦️ 🔹پروژه ای «رابطه نظریه و عمل» که به اتفاق ۵ محقق در حال انجام هست که قرار است در قالب ۴ جلد کتاب ارایه شود که از پیشاسقراطیان تا رئالیسم انتقادی را پوشش می‌دهد. 🔹در این دوره زمانی خیلی از متفکران مورد بررسی قرار می‌گیرند، یعنی هم پیشا سقراطیان، هم سقراطیان و هم پسا سقراطیان و متفکران اسلامی مثل ابن سینا، ملاصدرا، شیخ اشراق و بعد به دکارت و پوزیتویسم و شاخه‌ها و نهله‌های آن می‌رسد و در واقع به دفاع از آن در علوم انسانی و منتقدان نظریه پوزیتویسم چه هرمنوتیک وچه انتقادی می‌پردازد. دکتر عماد افروغ قسمت اول ▫️دکتر عماد افروغ در تاریخ ۲۷ خرداد ماه ۱۳۹۷ با روزنامه رسالت در باب بومی سازی علوم انسانی و فعالیت هایشان در این زمینه به گفتگو پرداخته اند که کانال علوم انسانی اسلامی به مناسبت درگذشت ایشان در دو بخش خدمت مخاطبین گرامی ارائه می کند. 🔸ایشان با بیان اینکه بومی‌سازی در علوم انسانی یک ضرورت انکارناپذیر است، گفت: منتهی این بومی سازی و بومی‌گرایی دستخوش بازی‌های سیاسی و جناحی و برخوردهای سطحی قرارگرفته است. 🔸«عماد افروغ» با اشاره به فعالیت‌های اخیرش در خصوص تالیف آثار جدید در حوزه علوم انسانی گفت: اخیرا پروژه ای تحت عنوان «رابطه نظریه و عمل» در دست داریم که به اتفاق ۵ محقق در حال انجام آن هستیم و مدیریت این پروژه با من است. این پروژه که قرار است در قالب ۴ جلد کتاب ارایه شود از پیشاسقراطیان تا رئالیسم انتقادی را پوشش می‌دهد. 🔸در این دوره زمانی خیلی از متفکران مورد بررسی قرار می‌گیرند، یعنی هم پیشا سقراطیان، هم سقراطیان و هم پسا سقراطیان و متفکران اسلامی مثل ابن سینا، ملاصدرا، شیخ اشراق و بعد به دکارت و پوزیتویسم و شاخه‌ها و نهله‌های آن می‌رسد و در واقع به دفاع از آن در علوم انسانی و منتقدان نظریه پوزیتویسم چه هرمنوتیک وچه انتقادی می‌پردازد. 🔸این کاری است که اکنون در حال انجام آن هستیم و هریک از افراد یک فاز از آن را عهده دار شده است. فکر می‌کنم کار جامع و کاملی در این خصوص است. کتاب آخر این مجموعه را نیز خودم خواهم نوشت. کتاب آخر درباره نظریه انتقادی و رئالیسم انتقادی در همین حیطه نظریه و عمل است. این پروژه از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در دست انجام است. 🔸این جامعه شناس با اشاره به کتاب دیگری با عنوان «عام‌گرایی توحیدی و حق انسان» که به تازگی به اتمام رسانده است، تصریح کرد: این کتاب از سوی دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر خواهد شد. همچنین از روزنگاشت‌های من هم، ۴ جلد تا کنون منتشر شده که یک جلد آن به تازگی منتشر شده که هنوز به دستم نرسیده است اما تا جلد ۶ این مجموعه آماده و در حال چاپ و صفحه‌آرایی است. ادامه دارد ... https://www.alef.ir/news/3970326068.html ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami