eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
26 ویدیو
159 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️نشست «پیمایش اربعینی»؛کندوکاو پیمایش‌های اجتماعی اربعین 1402 با حضور محمد اصغری، رئیس مرکز رصد فرهنگی کشور، کمیل قیدرلو، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، سیدحسین شهرستانی، معاون پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، سینا شیخی، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، به دبیری محمد نیازی پژوهشگر تاریخ اجتماعی، پنجم مهرماه برگزار شد. ▪️مشروح گزارش: www.rcica.ir ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
نشست «پیمایش اربعینی؛ کندکاو پیمایش‌های اجتماعی اربعینی 1402» 05-07-1402.mp3
38.84M
نشست «پیمایش اربعینی؛ کندکاو پیمایش‌های اجتماعی اربعینی ۱۴۰۲» ۰۵-۰۷-۱۴۰۲
▫️۱۷ربیع الاول سالروز ولادت با سعادت خاتم پیامبران، الگوی تمام عیار انسانیت، حضرت محمد مصطفی(ص) و پرچم‌دار شاهراه ولایت علوى، حضرت امام جعفر صادق(ع) گرامى باد. 🌺🍃🌼🍃🌸🍃🌺🍃 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
📲 اپلیکیشن فرهنگنامه قرآنی حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) هدیه به مناسبت مولود پر برکت خاتم الانبیا (ص) و امام صادق(ع) به مخاطبین فرهیخته کانال ▫️جامع ترین فرهنگ موضوعی قرآن مربوط به حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) 🔹تولید شده در اداره فناوری و فراوری اطلاعات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن 📥لینک دانلود در کافه بازار: https://cafebazaar.ir/app/isca.quran.mohammad ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
🌹حضرت محمد (ص) تاثیرگذارترین فرد تاریخ بشریت 🖋پروفسور مایکل هارت (مورخ و اختر فیزیکدان آمریکایی معاصر) 🔹اینکه در صدرِ فهرستِ تاثیرگـــذارترین شـخصیت‌هاي جهان، مـحمد (ص) را انتخاب کرده‌ام ممکن است موجبِ تحیّر برخی از خوانندگان شود؛ اما در طولِ تاریـخ او تنها مردی بود که هم در حیطه دینی و هم دنیایی، بسیار موفّق و مترقّی بوده است. 📚 منبع: کتاب: موثر ترین صد فرد تاریخ، صفحه ۲۵ ⬅️ لینک دسترسی به این مطالب و گفته های کامل مایکل هارت درباره حضرت رسول (ص): https://www.gainpeace.com/about-muhammad/most-influential-person-in-history-by-michael-h-hart 🌹میلاد تاثیرگذارترین فرد تاریخ بشریت در دین و دنیا، حضرت محمد (ص) و روشنگر راهش امام صادق (ع) مبارک ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️امام خامنه ای : چهار هزار شاگرد در شرایط اختناق 🔹غالباً تصوّر می‌شود که امام صادق علیه‌السّلام بر روى یک منبر مى‌نشست و چهار هزار نفر جمع می‌شدند. اما این‌جورى نبوده. چهار هزار نفر در طول عمر طولانىِ امام بتدریج خدمتشان رسیده‌اند. 🔹این‌جور نبود که خلفا‌ اجازه می‌دادند که امام بنشیند و حرف بزند. عمر امام یک عمر آرام و راحت نبوده است. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️«فقه» و «فلسفه اجتماعی»♦️ 🔹از نظر فلسفه اجتماعى اسلامى، تنها اعتقاد به خداست كه حاكم را در مقابل اجتماع مسئول مى‌‏سازد و افراد را ذى‌‏حقّ مى‌‏كند و استيفاى حقوق را يك وظيفه لازم شرعى معرّفى مى‏‌كند. محسن ابراهیمی استاد حوزه و‌ دانشگاه ▫️یکی از مسائل قابل مهم در اندیشه مرحوم شهید مطهری، توجه ویژه ایشان به مسئله «فلسفه اجتماعی اسلام» و تاثیر آن در فقه و استنباط احکام دارد. گویا ایشان چنین معتقدند که فقیه در استنباطات خود باید قبل از استنباط مسائل، «فلسفه اجتماعی اسلام » در آن موضوع را کشف کند و سپس احکام را با توجه به آن فلسفه، استنباط کند و بدون آن فلسفه اجتماعی، فقه دچار اخباریگری و بن بست و تضاد می شود. ایشان این مسئله را در مباحثی همچون «نظام حقوق زن» و «مسئله حجاب» و مسائل مربوط به «عدالت» تبیین و تطبیق کرده اند. در ادامه برخی از عبارات شهید را مرور می کنیم. 🔸انكار اصل عدل و تأثيرش كم و بيش در افكار مانع شد كه فلسفه اجتماعى اسلام رشد كند و بر مبناى عقلى و علمى قرار بگيرد و راهنماى فقه قرار گيرد؛ فقهى به وجود آمد غير متناسب با ساير اصول اسلام و بدون اصول و مبانى و بدون فلسفه اجتماعى. اگر حريت و آزادى فكر باقى بود و موضوع تفوق اصحاب سنت بر اهل عدل پيش نمى‏‌آمد و بر شيعه هم مصيبت اخبارى‏‌گرى نرسيده بود، ما حالا فلسفه اجتماعى مدوّنى داشتيم و فقه ما بر اين اصل بنا شده بود و دچار تضادها و بن‌بست‌‏هاى كنونى نبوديم. 🔸شما بايد با منطق و فلسفه اجتماعى اسلام از نزديك آشنا شويد تا بتوانيد جواب آن اشخاص را در برخوردها بدهيد. بديهى است تنها خواندن رساله‌‏هاى عمليّه و آگاهى بر متون فتواها براى اين منظور كافى نيست، بحثى استدلالى، هم از جنبه نقل و هم از جنبه فلسفه اجتماعى لازم است. 🔸دو ضرورت فورى، مسئوليتى سنگين و رسالتى دشوار بر دوش اين طبقه مى‏‌گذارد: يكى ضرورت شناخت صحيح اسلام واقعى به عنوان يك فلسفه اجتماعى و يك ايدئولوژى الهى و ... 🔸سالهاست كه در اثر بى‏‌رشدى ما، در اثر بى‌‏لياقتى ما، در اثر عدم شناخت ما از اسلام و فلسفه اجتماعى و انسانى اسلام، مقررات اسلام به عنوان چيزهايى دور ريختنى تدريجاً از مدار زندگى اجتماعى ما خارج مى‌‏شود و به جاى آنها مقررات موضوعه و مجعوله ديگران جانشين مى‏‌گردد. 🔸ما مى‏‌توانيم يك فلسفه اجتماعى اسلامى و يك رشته مبانى حقوقى اسلامى داشته باشيم و مى‌‏توانيم بنشينيم و حساب كنيم ببينيم اسلام چه مبانى حقوقى دارد، چه اصولى در اين زمينه دارد، چه چيزى را مبناى ذى‏‌حق بودن مى‏‌داند و بر طبق چه مبنا قانون وضع كرده؟ و آنوقت مى‏‌توانيم اينها را در بسيارى از موارد راهنماى خودمان قرار دهيم. 🔸عليهذا از نظر فلسفه اجتماعى اسلام و از نظر اينكه به‌‏طور قطع احكام و مقررات اسلام بر مبناى اصول و فلسفه‌‏اى است، زن نمى‏‌تواند مملوك و برده مرد يا در حكم مملوك و برده مرد بوده باشد. 🔸از نظر فلسفه اجتماعى اسلامى، نه تنها نتيجه اعتقاد به خدا پذيرش حكومت مطلقه افراد نيست و حاكم در مقابل مردم مسئوليّت دارد، بلكه از نظر اين فلسفه، تنها اعتقاد به خداست كه حاكم را در مقابل اجتماع مسئول مى‌‏سازد و افراد را ذى‌‏حقّ مى‌‏كند و استيفاى حقوق را يك وظيفه لازم شرعى معرّفى مى‏‌كند. 🔸آيه مورد نظر، رابطه تكوينى انسانها را در زندگى اجتماعى بيان مى‌‏كند كه «رابطه تسخيرى عموم براى عموم» است و مى‌‏توان گفت از نظر بيان فلسفه اجتماعى اسلام، مهم‏ترين آيات است. 🔸على (ع) و معاويه، دو حزب، دو گروه، دو جمعيت با دو طرز تفكر و با دو فلسفه اجتماعى، در مقابل يكديگر ايستاده و با هم مبارزه مى‏‌كنند.پس رو به كعبه ايستادن تنها مبتنى بر يك حكمت و فلسفه اجتماعى است‏. 🔸من اين فرصت را مغتنم مى‌‏شمارم كه به اين وسيله گوشه‌‏اى از فلسفه اجتماعى اسلام را با جوانان در ميان مى‌‏گذارم. اميدوارم بتوانم ذهن آنها را درباره مسائل مربوط به روابط خانوادگى از نظر اسلام روشن كنم. 🔸امروز قشر عظيمى از اجتماع كه به غلط خود را «روشنفكر» معرفى مى‏ كنند با نظر بدبينى به اسلام در مسائل مربوط به زن نگاه مى ‏كنند، نمى‏‌دانند اسلام چه گفته است و با ‎فلسفه اجتماعى اسلام آشنا نيستند و لهذا بدبينى‌‏هاى آنها صددرصد بى اساس است‏. 🔸آن نوع عدالت مولى كه قاتلش شناخته شد، در حقيقت فلسفه اجتماعى او و نوع تفكر مخصوصى بود كه در عدالت اجتماعى اسلامى داشت و خودش شديداً اصرار مى‏‌ورزيد كه عدالت اجتماعى اسلام و فلسفه اجتماعى اسلام صرفاً همين را اقتضا مى‏‌كند. 🔸آيا فلسفه زهد فقط فلسفه‏‌هاى اجتماعى است؟ البته فلسفه اجتماعى هم دارد كه همان مسئله مواسات و ايثار و امثال آن است. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️کتاب مرجع پژوهش (شامل طرحنامه‌نویسی، مبانی پژوهش، تعدادی از روش‌های تحقیق کیفی و ...) هم اینک در سایت رویش به صورت رایگان در دسترس شما است. 🔹دانلود کتاب: www.mroyesh.ir 🔹 مدرسه مجازی رویش، همراه لحظه‌های خوب پژوهش @mroyesh_ir ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️پیش نشست علمی (فقه الاقتصاد) کارگاه علمی _ تخصصی با موضوع «فقه تراز انقلاب اسلامی» با ارائه حجت‌الاسلام قنبریان 🔹 سه شنبه 18مهر ماه ساعت 15 🔹 مکان حوزه علمیه مروی نمایشگاه گفتمان ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
💫 معرفی کتاب «عقل سرخ»، "یادنامه علوم اجتماعی ایران ؛برای حاج قاسم سلیمانی و جهان پس از شهادتش" 🔹اثر فوق از کوشش‌های اصحاب علوم اجتماعی اسلامی در حوزه مقاومت است که نشر دانشگاه امام صادق (ع) زیر نظر حجت الاسلام حمید پارسانیا در سال ۱۳۹۹ به یاد شهید قدس انجام شده است. https://b2n.ir/a92329 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️قدس و علوم اجتماعی اسلامی♦️ 💫 معرفی کتاب «عقل سرخ»، "یادنامه علوم اجتماعی ایران ؛برای حاج قاسم سلیمانی و جهان پس از شهادتش" ▫️این کتاب نوشته سید مجید امامی ، تحلیل ها، مقالات و یادداشت های اصحاب علوم انسانی و اجتماعی در باب شخصیت و جهان مردی شهید قاسم سلیمانی است. واکنش های جمعی و بازسازی هویت تاریخ ما در تعظیم و سوگ او، آثار دیده و نادیده جنبش نوین مقاومت بر منطقه و جهان، امکان و ضرورت دیداد علوم اجتماعی با جهان پس از شهادت او و ابعاد و احوال ظهور دوباره یک قهرمان و پهلوان در سپهر فرهنگ و سیاست، مضمون اکثر مباحث است. ▫️در حکمت تمثیلی و معنوی ایران و اسلام، سرخی نشانی از پیروزی سپیدی بر سیاهی (خون بر شمشیر) است. عقل سرخ، پیر شهید است که به تیغ عشق، ما را به قله قاف رهنمون، اصالت عالم را صیانت و ظلم و ظالم را رسوا کرده است. 🇵🇸 روز قدس و علوم اجتماعی اگر بخواهیم مؤلفه‌های پدیده روز قدس را نیم‌نگاهی داشته باشیم، با مشارکتی فراگیر مواجه هستیم که بر بنیاد دین، تأکید بر افق آزادی و حریت انسان می‌کند و از پدیده‌ای درون‌گروهی فراتر رفته، جهان‌های اجتماعی را فرا می‌خواند؛ با تکوین مفهوم مقاومت در ادبیات سیاسی مسلمین، ادبیات رقیب در مشروعیت قدرت را انتقاد می‌کند. لذا روز قدس، هم نماد سیاسی و هم عنصری در رابطه‌ای میان فرهنگی به شمار می‌آید و بازنمایی از این هویت مسلمین در جهان‌های اجتماعی غیر اسلامی دارد. ▫️اثر فوق از کوشش‌های اصحاب علوم اجتماعی اسلامی در حوزه مقاومت است که نشر دانشگاه امام صادق (ع) زیر نظر حجت الاسلام حمید پارسانیا در سال ۱۳۹۹ به یاد شهید قدس انجام شده است. https://b2n.ir/a92329 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
🔹 گروه جامعه‌شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری دبیرخانه حمایت از کرسی‌ها برگزار می‌کند ▫️کرسی ترویجی با موضوع: ماهیت علم کلام اجتماعی با ارائه‌حجت الاسلام دکتر قاسم ابراهیمی پور 🔹ناقد: آقای دکتر حسن یوسفیان 🔹مدیر کرسی: آقای میثم بیگدلی 🔹دوشنبه 17 مهرماه 1402 ، 10:30 🔹مکان: بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه ▪️حضور مجازی 👇 🌐 iki.ac.ir/live ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فراخوان جذب پژوهشگر در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ▪️اطلاعات بیشتر https://news.ut.ac.ir/fa/news/37146 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️ماهیت علم کلام اجتماعی♦️ 🔹اندیشمندان مسلمان با رویکردهای مختلفی به تحلیل موضوعات اجتماعی پرداخته‌اند و یکی از این رویکردها، رویکرد کلامی است که آن را کلام اجتماعی یا اندیشه اجتماعی کلامی می‌نامیم. 🔹به خلاف علم عمران که مبتنی بر کلام اشعری تاسیس شد، کلام شیعی (احتمالا به دلیل سیطره فلسفه و فقه) به تاسیس علم اجتماعی اقدام نکرده است، اما نظریه هایی در این خصوص ارائه نموده و ظرفیت های تولید چنین دانشی را برای خود محفوظ داشته است. قاسم ابراهیمی پور استاد حوزه و دانشگاه ▫️به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ، کرسی ترویجی با موضوع: «ماهیت علم کلام اجتماعی» با ارائه‌ حجت الاسلام دکتر قاسم ابراهیمی پور عضو هئیت علمی موسسه و آقای دکتر حسن یوسفیان به عنوان ناقد کرسی و آقای میثم بیگدلی به عنوان مدیر کرسی دوشنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۲ در سالن اندیشه موسسه برگزار شد. 🔸دکتر قاسمی پور در ابتدای جلسه در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه علم کلام پرداخت و گفت: بررسی جایگاه علم کلام در طبقه‌بندی علوم، موجب ارائه‌ی تبیین دقیق‌تری از نسبت کلام و اندیشه اجتماعی به دنبال خواهد داشت، از آنجایی که علم کلام از موضوع، غایات و روش‌های متنوعی بهره می‌برد، می‌توان موقعیت‌های متنوعی برای آن در طبقه‌بندی علوم در نظر گرفت. 🔸وی افزود:اندیشمندان مسلمان با رویکردهای مختلفی به تحلیل موضوعات اجتماعی پرداخته‌اند و یکی از این رویکردها، رویکرد کلامی است که آن را کلام اجتماعی یا اندیشه اجتماعی کلامی می‌نامیم. 🔸حجت الاسلام دکتر ابراهیمی‌پور خاطرنشان ساخت: علم کلام با دسته اول از غایات در زمره علوم نظری و با دسته دوم از غایات در زمره حکمت عملی قرار می‌گیرد، آن بخش از کلام که در بخش حکمت نظری قرار می‌گیرد، مبانی علوم اجتماعی متناسب با خود را تولید می‌کند و خود به صورت مستقل قادر به تبیین مباحث اجتماعی نخواهد بود اما آن بخش از کلام که در بخش حکمت عملی قرار می‌گیرد، خود علمی اجتماعی محسوب می‌شود. 🔸عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه سخنان خود به دانش اجتماعی کلامی اشعری اشاره کرد و گفت: ابن‌خلدون اندیشمند قرن هفتم هجری، «علم عمران» را مبتنی بر کلام اشعری تأسیس و شرح مفصل آن را در مقدمه کتاب تاریخی خود بیان می‌کند، مقدمه‌ای که بسیار مفصل به صورتی کتابی مستقل مورد توجه قرار گرفت و بعدها تحت عنوان مقدمه ابن خلدون شهرت یافت. 🔸وی افزود: علم عمران ابن خلدون، او را قادر به تبین اجتماعی از حوادث تاریخی در صدر اسلام می‌سازد که اقناع عمومی را به دنبال دارد، وی از سقیفه، اختلافات امیرالمؤمنین علیه‌السلام و معاویه، قیام عاشورا، حکومت‌طلبی ابن زبیر و امکان ظهور منجی بشریت، تبیین اجتماعی ارائه می‌نماید. تبیین‌های او، از سوی فلاسفه، متکلمین، فقها، محدثین و مورخین، مورد انتقادهای فراوانی قرار گرفته است و جای انتقادهای اجتماعی در میان آن‌ها خالی است. 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسمی‌پور به دانش اجتماعی کلامی شیعی نیز اشاره کرد و ابراز داشت: به خلاف علم عمران که مبتنی بر کلام اشعری تاسیس شد، کلام شیعی (احتمالا به دلیل سیطره فلسفه و فقه) به تاسیس علم اجتماعی اقدام نکرده است، اما نظریه هایی در این خصوص ارائه نموده و ظرفیت های تولید چنین دانشی را برای خود محفوظ داشته است. 🔸وی با بیان اینکه کار علم کلام به عنوان یک علم عملی، همواره یک فعالیت و عملیات فرهنگی است گفت: علم کلام دائم تلاش می‌کند دیگران را نسبت به یک مسئله اقناع کند از سوی دیگر آنچه زمینه‌ساز شکل‌گیری و ترویج فرهنگ دینی است، قدرت و حمایت سیاسی است بنابراین اندیشه اجتماعی کلامی، به منظور موفقیت در فضای فرهنگ عمومی، پیوند وثیقی با قدرت دارد. 🔸وی افزود: درک دقیق این ضرورت ها متکلمینی مثل خواجه نصیر الدین طوسی و علامه حلی را بر آن داشت تا با رویکرد اجتماعی، در مورد فرهنگ (باورها، ارزش ها، هنجارها و رفتارها)، تقسیم کار اجتماعی، همنوایی اجتماعی، همبستگی اجتماعی و کنترل اجتماعی دست به نظریه پردازی بزنند، این انباشت علمی حاکمی از کلام شیعی برای تأسیس علمی مدون و با موضوع و روش مشخص تحت عنوان کلام اجتماعی، ظرفیت بالایی دارد. 🔸خاطرنشان می‌شود در ادامه جلسه، دکتر حسن یوسفیان و نیز جمعی از حاضران در جلسه به بیان دیدگاه‌ها، انتقادات و نظریات خویش پرداختند و سؤالات خود را مطرح کردند. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
🔹 گروه فلسفه خانه اندیشمندان علوم انسانی با همکاری دانشگاه باقرالعلوم (ع) و شورای بررسی متون و کتب درسی در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار می‌کند: ▫️سی و ششمین نشست از سلسله نشست های وضعیت تفکر در ایران معاصر با موضوع " گفتمان تمدن پژوهی در اندیشه معاصر ایران " به نقد و بررسی کتاب «گفتمان تمدن اسلامی در ایرانِ دورۀ پهلوی» تالیف رسول جعفریان می پردازد. ▪️رسول جعفریان ، داریوش رحمانیان، محسن الویری، علیرضا ملائی، حبیب اله بابائی سخنران این نشست می باشند. 🔸دبیر نشست : مالک شجاعی جشوقانی 🔸دوشنبه ۲۴ مهرماه ساعت ۱۷ 🔸خانه اندیشمندان علوم انسانی ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️فلسطین ؛ اهمیت کلان‌نگری در تحلیل پدیده‌های جهان اسلام حمید پارسانیا استادحوزه و دانشگاه 🔹بسیاری از مسائل جهان اسلام دارای هویت اجتماعی هستند و باید در سطح کلان دیده شوند، مساله اصلی جهان اسلام که غفلت از آن سبب تحلیل های نادرست می شود، رقابت جهان غرب و جهان مدرن برای ایجاد و حفظ نظم جهانی موجود و احساس خطری است که از جهان اسلام دارد که بدون توجه به این عامل تاثیرگذار نمی‌توانیم حوادث ریز جهان اسلام را تحلیل کنیم. 🔹عملکرد اقتدار غربی در جهان اسلام در هر مقطع با توجه به ظرفیت هایی است که می تواند به نفع خود فعال کند، به عنوان نمونه در مقطعی که هویت فرهنگی قوت دارد، در زیرپوشش مفاهیم دینی اما بعد از اینکه با سلطه مفاهیم غربی، عملکردشان زیرپوشش احزاب و گروه هایی می آید که به مفاهیم دینی نیاز ندارند و قدرت هایی شکل می دهند که در حاشیه اقتدار آنها عمل کنند و قاعدتا حضور اسرائیل در این منطقه، مساله کلیدی برای نظم است؛ خیزش مجدد علیه اسرائیل اینها را ناگزیر می کند که عملکردشان را در زیرپوشش مفاهیم دینی ببینند، لذا پدید آمدن داعش در این ارتباط جهانی قدرت شکل گرفت، این سناریو با زمین گیرشدن داعش برای مدتی تمام شد ... 🔹امت اسلامی به یک حرکت همه جانبه و تحلیل درست نیاز دارد به گونه ای که مراتب مسائل از جهت اهم و مهم مورد نظر باشد، چون اغواگری رسانه، نقش مهمی ایفا می کند و یک عامل تاثیرگذاری برای اعمال قدرتی است که می خواهد در سطح کلان معادلات را به نفع خود تغییر دهد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️حجت الاسلام رضا غلامی : علوم انسانی از یک غربت و مظلومیت عمیق رنج می‌کشد. 🔹ثبت نام پانزدهمین جشنواره بین المللی فارابی امروز 17 مهر 1402 آغاز شد و تا 30 آبان ماه ادامه دارد. 🔸حجت الاسلام دکتر رضا غلامی، در نشست خبری این جشنواره با اشاره به فاصله بسیار زیاد شعار تا عمل در حوزه علوم انسانی گفت: واقعیت این است که ما در سالهای گذشته شعار تحول یا کیفیت‌بخشی به علوم‌ انسانی را فراوان می‌شنویم تا حدی که گاهی این شعاردهی‌ها حاشیه‌های سیاسی‌ای نیز برای کشور ساخته است، از سال‌ها قبل حاکمیت متهم به مداخله در علوم انسانی شده است 🔸اما واقعیت این است که حاکمیت حتی در چارچوب شئونات واقعی خود هم کار ممتازی درباره علوم انسانی نکرده است. شعار زیاد است اما در میدان عمل، نه درک عمیقی از تحول و کیفیت بخشی مشاهده می‌شود و نه کسی حاضر است برای تحول در علوم انسانی هزینه کند. ▪️متن کامل سخنرانی: https://scih.ir/gM4sP ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️علامه حائری شیرازی : استراتژی جنگ با صهیونیست‌ها در قرآن : «وارد حصارشان بشوید!» 🔹قرآن در مورد یهودیانِ [دشمن پیامبر] می‌گوید: لَا یُقَاتِلُونَکُمْ جَمِیعًا إِلَّا فِی قُرًى مُّحَصَّنَةٍ أَوْ مِن وَرَاءِ جُدُرٍ ‌بَأْسُهُم بَیْنَهُمْ شَدِیدٌ ‌تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ‌ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یَعْقِلُونَ 🔹یعنی این‌ها «رودررو» نخواهند شد. باید «پشت سلاح‌های سنگین» بنشینند و بجنگند. این‌ها باید «پشت سنگرها» باشند و فعالیت کنند. نمی‌توانند رودررو بیایند؛ نمی‌توانند از سنگر خودشان خارج شوند؛ باید پشت سنگر خود پنهان شوند تا فعال باشند؛ در «قُرًی مُحَصَّنَه». این را قرآن عیب و نقص یک جنگجو می‌داند. جنگجویی که تا «قُرًی مُحَصَّنَه» نباشد، پشت دیوار نباشد و قلعۀ سنگی نباشد نمی‌تواند بجنگد، دچار نقص است. قرآن این را علامت آسیب‌پذیری و عامل شکست می‌داند. 🔹می‌گوید تو قلعۀ او را بشکن؛ تسلیم خواهد شد. وارد حصارش بشو ! دستش را بالا می‌کند. زره‌اش را از او بگیر، سلاح سنگینش را بگیر، تسلیم تو خواهد شد. او محال است «قتال» کند، مگر اینکه پشت دیوار باشد. تو دیوار او را خراب کن. این دیگر تسلیم توست. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️امام خامنه ای : «قضایای روزهای اخیر فلسطین به‌ویژه بمباران‌ها و شهادت زنان و کودکان و مردان، دل انسان را مجروح می‌کند، اما بخش دیگری از این قضایا نشان‌دهندۀ قدرت باورنکردنی اسلام در فلسطین است و با لطف و عنایت خداوند متعال این حرکتی که در فلسطین آغاز شده است، به پیش خواهد رفت و منجر به پیروزی کامل فلسطینی‌ها خواهد شد». ۱۴‌۰۲/۷/۲۲ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
🏴| اللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ 🏴|و غَیْبَةَ وَلِیِّنا وَ کَثْرَةَ عَدُوِّنا وَ قِلَّةَ عَدَدِنا 🏴|و شِدّةَ الْفِتَنِ بِنا وَ تَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَیْنا 🏴|فصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ 🏴|و اَعِنّا عَلى ذلِکَ بِفَتْحٍ مِنْکَ تُعَجِّلُهُ 🏴|و بِضُرٍّ تَکْشِفُهُ وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ وَ سُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ 🏴|و رَحْمَةٍ مِنْکَ تَجَلِّلُناها وَ عافِیَةٍ مِنْکَ تُلْبِسُناها 🏴|برَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ. ▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️ @OlomEnsaniEslami
◾️جلوه ای از امواج «طوفان الاقصی» ◾️ احمدحسین شریفی استاد حوزه و دانشگاه ▫️غربیان تاکنون همه تلاش خود را به کار گرفته بودند تا مانع آگاهی دانشگاهیان‌شان از فجایع صهیونیست‌ها شوند. به همین دلیل، هیچ مخالفتی با رژیم صهیونیستی را برنمی‌تافتند و حتی با تردید در هولوکاست نیز به شدیدترین شکل ممکن برخورد می‌کردند. ▪️هر دانشمندی را در هر سطحی که باشد صرفاً به دلیل تشکیک در مسأله هولوکاست یا نقد آن بلافاصله از دانشگاه اخراج کرده یا محدودیت‌های اجتماعی فراوانی برای او ایجاد می‌کردند. ▪️فهرست بلندی از اخراج‌شدگان را می‌توان برشمرد. به عنوان نمونه: 1⃣ روژه گارودی : اندیشمند بزرگ فرانسوی، که به دلیل تشکیک در هولوکاست تحت شدیدترین فشار‌های دولت فرانسه و سایر دولتمردان غربی قرار گرفت! 2⃣ آدام برومبرگ‌ : استاد دانشگاه هنر ‌هامبورگ، که به علت یک انتقاد کوچک از رژیم صهیونیستی از دانشگاه اخراج شد. 3⃣ آنتونی‌هال:استاد دانشگاه لث بریج کانادا، که تنها به دلیل تشکیک در هولوکاست آن هم با ارائه اسناد و مدارکی علمی، از دانشگاه اخراج شد! 4⃣ دیوید میلر: استاد جامعه‌شناسی دانشگاه بریستول انگلیس، که به جرم انتقاد از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع و مظلوم فلسطین، از دانشگاه اخراج شد! 5⃣ تیم ‌اندرسون : استاد دانشگاه سیدنی استرالیا، که به دلیل مواضع ضد‌استکباری و ضد‌صهیونیستی، از دانشگاه اخراج شد! 6⃣ برونو گلنیش : استاد دانشگاه لیون فرانسه، به صرف زیر سؤال بردن هلوکاست از کار معلق شد! 7⃣ توماس بِرِنان : استاد دانشگاه فریس در ایالت میشیگان آمریکا، به دلیل توئیتی که درباره مافیای یهودی زده بود، از دانشگاه اخراج شد! 8⃣ جوی کارگا : از دانشگاه اوبرلین در اوهایو آمریکا، صرفا به دلیل ارائه اسنادی که عامل حمله 11 سپتامبر را صهونیست‌ها می‌دانست، از دانشگاه اخراج شد! 🔹اما در روزهای اخیر شاهدیم که امواجی از طوفان الاقصی به دانشگاه‌هایی مثل هاروارد، استنفورد، جرج تاون و نیویورک نیز رسیده است. 🔹سی انجمن دانشجویی دانشگاه هاروارد، برای نخستین بار در بیانیه‌ای مشترک، رژیم صهیونیستی را مسئول همه خشونت‌ها علیه فلسطینیان معرفی کردند و نوشتند «خشونت اسرائیل حتی کوچکترین جنبه‌های زندگی فلسطینیان را در طول ۷۵ سال اخیر تحت تأثیر قرار داده است» 🔹در عین حال، این موضع‌گیری انسانی انجمن‌های دانشجویی، با مخالفت شدید مسئولان دانشگاه هاروارد مواجهه شده است: 🔹لاورنس سامرز، استاد اقتصاد و رئیس پیشین دانشگاه هاروارد، سکوت مسئولان فعلی در قبال این بیانیه را تقبیح کرده است! برخی دیگر نوشتند به خاطر این بیانیه از انتساب به دانشگاه هاروارد خجالت‌زده‌اند! 🔹رئیس فعلی دانشگاه هاروارد، خانم کلودین گِی، در بیانیه‌ای منفعلانه فلسطینیان را محکوم کرد! 🔹یکی دیگر از سرمایه‌داران صهیونیست گفته است لازم است اعضای همه این سی انجمن معرفی شوند تا هیچ وقت در هیچ کجا استخدام نشوند! ▪️اما خون بیگناهان و آه مظلومان غزه و فلسطین، دیر یا زود امواجی از آگاهی و بیداری در ذهن و ضمیر ملت‌ها ایجاد خواهد کرد و به زودی فروپاشی نرم رژیم صهیونیستی را به فروپاشی سخت تبدیل خواهد کرد. ان شاءالله ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
🖤 إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ 😭 وَسَيَعۡلَمُ ٱلَّذِينَ ظَلَمُوٓاْ أَيَّ مُنقَلَبٖ يَنقَلِبُونَ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم ◾️سخنگوی امداد و نجات غزه: بیمارستان معمدانی دیگر زخمی ندارد دیگر هیچ کسی در بیمارستان غزه رنج نمی کِشد ، همه راحت شدند... 🖤 🕊 بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ... 🕯💔 ▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️ @OlomEnsaniEslami
◾️کنفرانس خبری بیمارستان غزه ... این قاب در تاریخ بی سابقه است😭 ▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️ @OlomEnsaniEslami
▫️«طوفان الاقصی»؛ تجلی پایبندی نسل سوم فلسطین به آرمان قدس ▪️حجت‌الاسلام آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا: 🔹عملیات «طوفان الاقصی» گام اول مقاومت فلسطین در نبرد با دشمن صهیونیستی است. 🔹نکته مهم این است که اکثر رزمندگان امروز مقاومت نسل سوم فلسطینی‌ها هستند که همچنان بر آرمان‌های نسل اول برای آزادی فلسطین و قدس پایبند مانده و در راه آن مجاهدت می‌کنند. 🔹جنایات دهشتناک صهیونیست‌ها نشانه شکست آنهاست. وقتی یک حکومت و رژیمی خیلی شکست می‌خورد دست به هر جنایتی می‌زند و امروز صهیونیست‌ها در این وضعیت قرار دارند و این اتفاقات قطعاً موجب بیداری بیشتر مردم دنیا و افشای ماهیت ضد انسانی صهیونیست‌ها برای جهانیان خواهد شد. iqna.ir/00HWC8 ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
◾️منطق و مبانی فکری و تمدنی غرب◾️ 🔹بسیاری از اندیشمندان مسلمان در مواجهه با مکتب غرب، به سمت آنها تمایل پیدا کرده اند. نباید صرفا با عنوان غربگرا و ضد انقلاب و ... با این افراد مخالفت کرد. 🔹علاوه بر منطق و فکر، تمدن غرب، دارای چند صدسال تجربه در زمینه های مختلف است. آنها فقط به فکر و منطق اکتفا نکردن، بلکه بر اساس نگاه خود وقتی که در نظریات به مشکلی برخورد کردن، سعی کردن راه حلی برای برون رفت از آن مشکل به دست آورند. شیخ محسن ابراهیمی استاد حوزه ▫️رهبری در دیدار با مبلغین و طلاب حوزه های علمیه سراسر کشور که در ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲ انجام گرفت؛ جمله مهمی را فرمودند: «طرفِ مقابل مبانی فکری دارد، باید به آن حمله کرد؛ طرفِ مقابل حرف دارد، فکر دارد، منطق دارد؛ مبانیِ این منطق، مبانیِ غلطی است؛ ما باید اینها را بشناسیم.» که در ادامه به تحلیلی از این گفتار ایشان می پردازیم. 🔸در مورد این مطلب این نکته به نظر می رسد که ما در کنش ها و واکنش های تبلیغی باید این نکته را در نظر داشته باشیم که هرچند منطق اسلامی منطقی صحیح و کامل است و اگر خوب شناخته و اجرا شود، سعادت دنیا و آخرت را در پی دارد، اما.... 🔸اما ما با یک تمدنی با چند صدسال قدمت مواجهیم. تمدنی که هر چند مبانی آن غلط و بر اساس مادی گرایی و نگاه ناصحیح به انسان شکل گرفته است، اما همین تمدن، دارای پشتوانه فکری زیادی است. سالهاست که کتابها نوشته شده و در جوانب مختلف فکر صورت گرفته. صرفا نباید با اینکه آنها کافر هستن و یا خدا را قبول ندارن و یا صهیونیست پشتوانه آنهاست، حرفهای آنها را کنار گذاشت و فک کنیم که آنها را جواب داده ایم. بلکه باید مبانی و منظومه و نتایج حرفها را به خوبی شناخت تا بتوانیم، ریشه اصلی حرفها را نقد کنیم. گاهی نقدی که به آنها می شود و اشکالی که به آنها می شود، را آنها سالهاست پاسخ گفته اند و از آن عبور کرده اند، لذا نقد ما جوابگو نیست. 🔸این مسئله را نباید دست کم گرفت که بسیاری از اندیشمندان مسلمان در مواجهه با مکتب غرب، به سمت آنها تمایل پیدا کرده اند. نباید صرفا با عنوان غربگرا و ضد انقلاب و ... با این افراد مخالفت کرد. البته آنها اگر منطق قوی اسلام را می شناختند، هیچ وقت منحرف نمی شدند، اما این را هم باید در نظر گرفت که منطق طرف مقابل هم ضعیف نیست. آن منطق اگر پوچ و باطل بود، امروز بخش عمده ای از دنیا را آن هم در چند صد سال در سیطره خود نمی داشت. 🔸علاوه بر منطق و فکر، تمدن غرب، دارای چند صدسال تجربه در زمینه های مختلف است. باید این را در نظر داشت که آنها (چه فقط برای حفظ این تمدن پوشالی و برای نابودی انسانیت و چه به هر دلیل دیگری.....) فقط به فکر و منطق اکتفا نکردن، بلکه بر اساس نگاه تجربه محور، وقتی که در نظریات خود به مشکلی برخورد کردن، سعی کردن راه حلی برای برون رفت از آن مشکل به دست آورند و همینطور نتایج تصمیمات خود را در عمل مشاهده کردن و اصلاح کردن. 🔸تجربه مسئله بسیار مهمی است. انقلاب خودمان را که نگاه می کنیم، می بینیم که هر چه که تجربه حکومت داری ما بیشتر شده و در شرایط متفاوتی قرار گرفته ایم، امور بیشتری را یادگرفته ایم، که هیچگاه به صرف کتاب و اندیشه، این مسائل به دست نمی آمد. حتی تجربه حکومت داری در روش و منابع استنباط ما از ادله اثرگذار بوده است. 🔸تمدن غرب چند صد سال در شرایط مختلف خوشی و ناخوشی، تجربه دارد و سعی کرده است خود را ترمیم کند. هرچند که به تعبیر رهبری، امروز از همیشه آسیب پذیر تر هستند، اما به این معنا نیست که پس همین فردا از بین می رود و تمام حرفهای آنها نقش بر آب است. 🔸لذا باید بدانیم که با حریف قَدَری در حال مبارزه هستیم. قطعا پیروزی با جبهه حق است، اما زمان پیروزی را میزان آمادگی ما مشخص می کند. 🔸طلبه ای که در تمام طول تحصیل خود، هیچ چیزی از تمدن غرب نمی خواند و آن مکتب را نمی شناسد، چگونه میخواهد به مقابله با او برود. در جنگ هم یک مرحله به نام شناسایی وجود داشت. امروز چه مقدار غرب را میشناسیم؟ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @TamadonEN
▪️سردار دلها ، سید الشهدای مقاومت ، حاج قاسم سلیمانی : ▫️امروز پیچیده‌ترین و حساس‌ترین دوره فلسطین است. فلسطین خط مقدم ما و همه جهان اسلام است. از خداوند سبحان برای مجاهدین صحنه فلسطین موفقیت و پیروزی و اجر الهی را خواستارم... ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▫️انتشار کتاب « جهان شناسی کلامی » نوشته محمدحسن قدردان قراملکی ▪️کتاب پیش رو درقالب چهارفصل نگاشته شده است : فصل اول : کلیات و مفاهیم فصل دوم : عالم مجردات تام عالم انوار فصل سوم : عالم مثال اشباح و ازله فصل چهارم : عالم طبیعت ▫️در چکیده پشت جلد کتاب آمده است : 🔹وحدت یا تکثر جهان و گستره آن از مسائل مهم علوم کیهانی، فیزیکی، فلسفی و دینی است که تحولات عظیمی را نیز درپی داشته است. 🔹کتاب حاضر با تامل در منابع نقلی و عقلی به تبیین مراتب جهان‌شناسی از منظر دانش کلام و به تفصیل از سه مرتبه عالم عقول و انوار، عالم مثال و اشباح و عالم مادی پرداخته است. 🔹این کتاب توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با حمایت دبیرخانه حمایت از پژوهشهای دینی معاونت پژوهش حوزه های علمیه به چاپ رسیده است. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▫️استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: 🔹من تعجب می‌كنم از كسانی كه خيال می‌كنند تنها اگر زهد فردی را تبليغ كنيم و به مردم بگوييم انسان‌های خوبی باشند تمام مشكلات و ناهماهنگی‌ها حل می‌شود. 🔹خب اين كار در آمريكا هم قابليت شكل‌گيری دارد! يعنی آن جا كه نظام هم در دست شما نباشد و اندكی هم دموكراسی حاكم باشد، اينگونه می‌توان عمل كرد. به نظر ما كسی كه این حرف را می‌زند به معنای توسعه قدرت توجه نكرده است. 🔹بايد توجه داشت كه اگر مشکلات با اکتفاء به زهد فردی و تبشير و تنذير روحانيون قابل حل بود، تاسيس حكومت نه تنها در زمان فعلی، بلكه در زمان حضرت نبی اكرم (صلی الله علیه و آله) نيز لازم نبود! ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
🔰کتاب «نقش سیاق در تفسیر قرآن و فقه» به چاپ دوم رسید 🔹کتاب «نقش سیاق در تفسیر قرآن و فقه» اثر عباس کوثری است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۲۳۸ صفحه تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ دوم رسید. 🔹گستره علوم قرآنی همانند دیگر علوم می‌تواند بسترساز بسیاری از قواعد و مسائل مستحدثه‌ای باشد که در روشنگری برخی از ابعاد قرآن نقش آفرین است. از مسائل جدید علوم قرآنی می‌توان به موضوع سیاق و نقش آن در استنباط فقهی و تفسیر قرآن اشاره کرد. کلمه سیاق در کلمات پیشینیان کاربرد داشته است و حتی برخی مفسران همانند علامه طباطبایی آفاق جدیدی از معارف قرآنی را بر اساس آن ترسیم نموده‌اند؛ اما حقیقت سیاق، حجیت آن، ابعاد و آثار مختلف آن، عناصر کاربردی و چگونگی تحقق و شکل‌گیری سیاق و... به صورت خاص بررسی نگردیده است. 🔹در اثر پیش رو این مسئله با عنوان نقش سیاق در تفسیر قرآن و فقه به تحقیق درآمد و به جایگاه آن در فقه، اصول، تفسیر و ادبیات پرداخته شد. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️فایل های صوتی نشست هم‌اندیشی «بررسی راهکارهای علمی و نظری مواجهه با رژیم صهیونیستی» ▫️دوشنبه 1 آبان 1402 ▫️ساختمان آموزشی علامه طباطبایی(ره)، سالن نشست ها ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami