«معنای عقل در فلسفه و دین و ظرفیتهای آن برای تحول در علوم انسانی» ؛ جلسه ۲.mp3
46.88M
فايل صوتي کرسی علمی ترویجی:«معنای عقل در فلسفه و دین و ظرفیتهای آن برای تحول در علوم انسانی» ؛ جلسه ۲ با ارائه دکتر علیمحمد ساجدی
◾️دوره آموزشی مکتب شناسی فقهی رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی
✅برادران و خواهران
✅به صورت حضوری و مجازی
❇️اساتید:
آیت الله رجبی
حجت الاسلام والمسلمین رهدار
حجت الاسلام والمسلمین رضازاده
حجت الاسلام والمسلمین گرامی پور
حجت الاسلام والمسلمین رمضان پور
حجت الاسلام والمسلمین حیدری فطرت
🔹زمان; از ۱۹ خرداد لغایت ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۳
🔹 مزایا:
استفاده از اساتید توانمند حوزه و دانشگاه
اعطای گواهی حضور در صورت شرکت حضوری در دوره
🔹مهلت ثبت نام: تا ۱۵ خرداد ماه ۱۴۰۳
🔹ظرفیت محدود
🔹 فرم ثبتنام
https://b2n.ir/p35178
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◼️فايل صوتي و متني سخنرانی آیت الله ابوالقاسم علیدوست با موضوع " نقش حوزهها در پر کردن حفره های تئوریک نظام در قوه قضائیه "
🔹ارائه شده در همایش ملی اندیشه های قضايي رهبر انقلاب 17 بهمن ماه سال 1402
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
نقش حوزهها در پر کردن حفره های تئوریک نظام در قوه قضائیه.mp3
14.43M
سخنرانی آیت الله ابوالقاسم علیدوست با موضوع " نقش حوزهها در پر کردن حفره های تئوریک نظام در قوه قضائیه "
نقش حوزهها در پر کردن حفره های تئوریک نظام در قوه قضائیه.pdf
209.7K
سخنرانی آیت الله ابوالقاسم علیدوست با موضوع " نقش حوزهها در پر کردن حفره های تئوریک نظام در قوه قضائیه "
🔰نخستین دوره مطالعاتی-آموزشی تدبّر در قرآن بر اساس اندیشه #علامه_مصباح_یزدی🔰
#حضرت_آقا: تدبّر در قرآن باید با راهنمایی همراه باشد. برای این کار بجاست از کتابهای مرحوم آقای مصباح (ره) استفاده بشود
💠 دوره #رایگان💠
#ویژه_عموم_علاقمندان
💢 مزایا:
✅ لبیک به فرمان رهبری
✅ آشنایی جامع با هندسه اندیشهء قرآنیِ علامه مصباح یزدی (ره)
✅ بهرهمندی از تدریس اساتید
✅ دریافت گواهینامه
⏳مهلت ثبت نام: تا ۱۶ تیرماه
⏰ شروع دوره: ۱۷ تیرماه
🍃 لطفاً در کانالها و گروهها اطلاع رسانی کنید
🔻راهنمای ثبت نام و اطلاعات بیشتر👇
https://eitaa.com/tamaddon_novien
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️آيت الله علي اكبر رشاد: منطق فهم دین!
▫️اگر عقل به میدان نمیآمد، ما مسئله ضرورت دین و نیاز به دین را نمیفهمیدیم و بهسراغ دین نمیرفتیم. عقل برای درک حوزههای معرفت دینی به ما مبنا و پیشانگاره میدهد. عقل به ما میگوید: فهم دین در همه ابعاد آن ممکن است! اینکه چگونه میتوانیم یافتههای خود را صورتبندی کنیم، بهمدد عقل است.
▫️بریده ای از درس خارج اصول(مقاصد شریعت) آیت الله علی اکبر رشاد
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️ شهادت ؛ احيا عواطف فطری و حل شکافهای اجتماعی◾️
🔹هویت و شاکله انسان محصول یک شبکه در هم تنیده و در عین حال یک سلسله طولی از بینش ها، گرایش ها و رفتار های اوست. به طور معمول بُعد مشاهده پذیر انسانی به صورت مستقیم رفتارها و کنش ها هستند که لایه آشکار حیات فرد شمرده میشود.
🔹همین بینش ها و گرایشات مختلف باعث شده است نظام ارزشی هر کدام از گروه ها به گونه ای سامان یابد که حسن و قبح ها به سبک و سیاق خودشان معنا یابند. معنا و مصادیق خوب (معروف) و بد (منکر) در نظام ارزشی فرهنگ غرب در قیاس با فرهنگ اسلامی بسیار متفاوت است.
🔹راه حل این مشکل باید دارای تاثیرگذاری در هر دو ساحت بینشی و گرایشی باشد. باید در کنار گفتمان عقلانی و استدلالی، عواطف و احساسات را فعال ساخت تا راه گفتگو و هدایت گری برای طرفین باز شود تا در نتیجه با تصحیح بینش ها گرایشات جدید و متناسب به صورت طبیعی ایجاد و تقویت شوند.
حسین نیک پژوهشگر حلقه اجتهادی فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (علیه السلام) بخش اول
1️⃣ از هویت فردی تا هویت اجتماعی:
🔸هویت و شاکله انسان محصول یک شبکه در هم تنیده و در عین حال یک سلسله طولی از بینش ها، گرایش ها و رفتار های اوست. به طور معمول بُعد مشاهده پذیر انسانی به صورت مستقیم رفتارها و کنش ها هستند که لایه آشکار حیات فرد شمرده میشود. رفتارها غالبا معلول حالات، ملکات و گرایشات درونی و آنها نیز محصول بینشها و معرفت های انسان اند.
🔸هنگامی که سلسله ای از معانی مشترک در این سه لایه جنبه بین الأذهانی و عمومی بیابند، باعث ایجاد یک شخصیت جمعی و هویت اجتماعی میشود که در کلان ترین ساحت فرهنگ عمومی و خرده فرهنگ ها و در ساحت های پایین تر سازمان ها و گروه های اجتماعی را پدید می آورد.
2️⃣ بحران شکاف میان هویت های اجتماعی:
🔸به همان اندازه که این هویت های جمعی کارکرد های مثبت و در رأس آنها ایجاد وحدت اجتماعی دارند، میتوانند محل تنازعات و کشمکش ها نیز واقع شوند. تهاجم به فرهنگ رقیب و نزاع میان گروه های مختلف اجتماعی میتواند نظم، سامان جامعه و وحدت ملی را دچار آسیب سازد که بسیار خطیرتر از آسیب های نظامی، اقتصادی و ... است. ایجاد شدن دو قطبی یا چند قطبی های مختلف با محوریت موضوعات مختلف به خصوص حول مذهب، سیاست، اقتصاد؛ نمایان گر این است که نوعی از قشربندی و صف آرایی میان گروه های اجتماعی پدید آمده است. امری که سطوحی از آن طبیعی، ناگزیر و مفید است؛ اما عمق شکاف میان گروه ها میتواند به بحران های اجتماعی تبدیل شود.
3️⃣راه حل شکاف های اجتماعی:
🔸راه حل اساسی برای حل مشکل نزاع های اجتماعی، ریشه یابی اصل پیدایش تکثر آنهاست. اساسا پیدایش یک فرهنگ یا گروه اجتماعی رقیب، برآمده از یک شاکله بینشی و گرایشی متعارض است. همین بینش ها و گرایشات مختلف باعث شده است نظام ارزشی هر کدام از گروه ها به گونه ای سامان یابد که حسن و قبح ها به سبک و سیاق خودشان معنا یابند. معنا و مصادیق خوب (معروف) و بد (منکر) در نظام ارزشی فرهنگ غرب در قیاس با فرهنگ اسلامی بسیار متفاوت است. همچنین مسئله حجاب، روابط باز سیاسی با آمریکا و اروپا (برجام)، صیانت از فضای مجازی، ورود بانوان به ورزشگاه ها و ... را میتوان مصادیقی از تقابل میان گروههای اجتماعی در مسائل معاصر کشور دانست. برای این که تفاوت ارزش ها به قدری عمیق نشود که موجب رفتارهای بحران ساز در نظم اجتماعی گردد، بایستی به سراغ عمیق ترین لایه فرهنگ یعنی سلسله بینش ها، اعتقادات و معرفت های کلی رفت. عقلانیت و اندیشه را فعال کرد و با بحث و گفتگوی دو طرفه به جهاد تبیین پرداخت.
4️⃣ لزوم اثر گذاری بر عواطف:
🔸در مسیر مذکور نوعا مشکل دیگری نمایان میشود بدین صورت که بسیاری از اوقات گرایشات و احساسات و عواطفی که افراد در تعلق به فرهنگ و گروه خاص خود دارند، مانع از فعال شدن پذیرش گفتگوی عادلانه و عاقلانه و میشود و راه تعامل را سد میکند. طرف گفتگو نوعی حب و بغض های پیش ساخته و قضاوت های ارزشی دارد که به تعبیر بیگانه نوعی گارد ساخته است.
🔸بنابراین، راه حل این مشکل باید دارای تاثیرگذاری در هر دو ساحت بینشی و گرایشی باشد. باید در کنار گفتمان عقلانی و استدلالی، عواطف و احساسات را فعال ساخت تا راه گفتگو و هدایت گری برای طرفین باز شود تا در نتیجه با تصحیح بینش ها گرایشات جدید و متناسب به صورت طبیعی ایجاد و تقویت شوند. امری که در نهایت باعث میشود افتراق ها و اختلافات در صحنه اجتماعی به ایجاد اتحاد و وفاق همدلانه و متعالی مبدل گردند.
🔸بدیهی است که تاثیرگذاری بر عواطف و احساسات، متوقف بر یافتن عواطف مشترک است. هر چقدر عواطف و احساسات در عمق فطرت انسانی ریشه دارتر باشند، عمومی تر و اثرگذارتر خواهند بود.
ادامه دارد ...
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از KHAMENEI.IR
❤️ خادمالرضا علیهالسلام
🔹️پوستر ویژه رسانه KHAMENEI.IR برای خادم شهید حضرت رضا علیهالسلام #رئیسی_عزیز به مناسبت ایام زیارت مخصوص امام رئوف
📥 نسخه قابل چاپ
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
❤️ ویژه سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)
🎨 مجموعه لوح | ۳. استاد واقعی علم و فکر و روح
🖼 روایتهایی از حضرت آیتالله خامنهای درباره شخصیت و رهبری حضرت امام خمینی رضواناللهتعالیعلیه
📥 نسخه قابل چاپ
💻 Farsi.Khamenei.ir
#نشست_علمی #مجازی_حضوری
📣 بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی
💢با تأکید بر روش تحصیل علم منطق
❇️ کارشناس:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر
#عسکری_سلیمانی_امیری
استاد تمام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
❇️ دبیر علمی:
حجت الاسلام دکتر #رضا_حصاری
دانشآموخته دکترای فلسفه اسلامی دانشگاه باقر العلوم(ره)
🗓 پنجشنبه 17/ 03/ 1403
🕰10 صبح
📍 مکان: قم، خیابان باجک، کوچه10، اولین فرعی سمت چپ، مجمع عالی حکمت، سالن همایش.
👈 شرکت حضوری در نشست برای عموم برادران و خواهران بلامانع است.
✅ پخش آنلاین در کانال مؤسسه پژوهشی امام علی(ع):
http://eitaa.com/joinchat/3181904050C32a22f4cab
#بایدها_نبایدهای_تحصیل_در_علوم_عقلی_اسلامی
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
🌐 ایتا |کانال پشتیبان| تلگرام | آپارات | اینستاگرام | کتابسرا
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️ قرارگاه ملّی احیای دولت اسلامی ستاد امر به معروف کشور با هدف پیگیری و تمرکز بر حل مسائل حیاتی و اصلاح ساختارهای کلان نظام، با تکیه بر الگوهای اسلامی تشکیل شد.
💫 آدرس دفاتر مرکزی:
دفتر تهران: خیابان پاسداران، تقاطع چیذری، ستاد امر به معروف کشور
دفتر قم: بلوار رسالت، روبه روی رسالت ۵۱، جنب مسجد الزهرا (س)
🔹ارتباط با روابط عمومی ⬅️ @h_palizyan
@gh_e_dolat_eslami
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️علوم انسانی اسلامی از ایده تا محصول◾️
🔹یک علم، نظریه و تفکر، حتی اگر کاملترین فکر و نظریه باشد، زمانی میتواند در جامعهی علمی اثرگذار باشد که به «سنتی فکری و نظری» یا دستکم «جریانی فکری و نظری» تبدیل شود. و این کار جز با حضور پررنگ در مجامع علمی و گفتگو و بحث و نقد و در نتیجه گفتمانسازی محقق نخواهد شد.
🔹«ایده» را باید به «محصول» تبدیل کرد؛ برای «تجاریسازی» ایده باید تلاش کرد. کارآمدی و کارآیی آن را باید به بهرهمندان و ذینفعان نشان داد. آن را باید به عرصه عمومی کشاند. تقاضای مردم نسبت به آن را باید بالا برد.
احمدحسین شریفی استاد حوزه و دانشگاه
▫️برای آنکه چرخهای کامل از «علوم انسانی اسلامی» داشته باشیم و بتوانیم آن را به عنوان جایگزینی واقعی و عملی برای علوم انسانی غربی ارائه دهیم نیازمند یک «فعالیت جامع و جمعی» هستیم. فعالیتی همهجانبه و فراگیر که بتواند همه چرخه «از ایده تا محصول» را مدیریت کند. برای این کار لازم است سه سطح از فعالیت را طراحی کنیم:
▪️سطح اول: مطالعات نظری، پژوهشی، معرفتی و فکری:
🔸هیچگاه نباید از تولید علم و مباحث معرفتی محض و نظریهپردازیهای بنیادین در علوم انسانی غفلت کرد. هیچگاه نباید بحث درباره مبانی هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی و ارزششناختی را پایانیافته تلقی کرد. همواره باید افراد نخبه و توانایی باشند که در این زمینهها تفکر و تأمل کرده و بنیانهای معرفتی علوم انسانی را تقویت کنند.
🔸البته در همین سطح باید از کارهای فردی عبور کرد. «بازی علم» یک «بازی جمعی و گروهی» است و نه فردی. یک علم، نظریه و تفکر، حتی اگر کاملترین فکر و نظریه باشد، زمانی میتواند در جامعهی علمی اثرگذار باشد که به «سنتی فکری و نظری» یا دستکم «جریانی فکری و نظری» تبدیل شود. و این کار جز با حضور پررنگ در مجامع علمی و گفتگو و بحث و نقد و در نتیجه گفتمانسازی محقق نخواهد شد.
▪️سطح دوم: مطالعات اجرائی، مدیریتی و کارگزاری:
🔸در این سطح باید سیاستگذاران و تصمیمگیرندگان عرصههای عمومی و اجتماعی و تقنینی را نسبت به علوم انسانی اسلامی حساس کرد. و الا حتی اگر بهترین و صائبترین ایدهها و نظریهها تولید شود اما نتواند مقبول تصمیمسازان و تصمیمگیران جامعه قرار گیرد، عملاً برای فردسازی و جامعهپردازی به کار نخواهد آمد.
▪️سطح سوم: مطالعات ناظر به بهرهمندان و ذینفعان:
🔸«ایده» را باید به «محصول» تبدیل کرد؛ برای «تجاریسازی» ایده باید تلاش کرد. کارآمدی و کارآیی آن را باید به بهرهمندان و ذینفعان نشان داد. آن را باید به عرصه عمومی کشاند. تقاضای مردم نسبت به آن را باید بالا برد. و الا ایدهای که نتواند به عرصه اجتماعی ورود کند و نیازها و تقاضاهای واقعی مردم را پاسخ دهد، بود و نبودش برای عامه مردمان تفاوتی نخواهد کرد.
🔸تجربه مراکز نوآوری و مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری در علوم طبیعی و فنی و مهندسی، میتواند در علوم انسانی هم به کار آید. در حال حاضر بیش از ۳۰۰ مرکز نوآوری و ۲۵۰ مرکز رشد (که مشتمل بر هزاران شرکت دانشبنیان در حوزههای علوم طبیعی هستند) در کشور داریم. اما معالاسف تعداد انگشتشماری از آنها ناظر به علوم انسانیاند. و وقتی به علوم انسانی اسلامی میرسیم، میتوان گفت ورود قابل ذکری در این عرصه نداشتهایم. معتقدم که یکی از حلقههای فراموششده پروژه علوم انسانی اسلامی، همین حلقه است. یکی از اولویتهای انجمنهای علمی حوزه و مراکز علوم انسانی اسلامی در حوزههای علمیه و دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور باید ورود جدی به این عرصه باشد. باید در این خصوص سرمایهگذاری کرد. باید از ایدههای فناورانه و تجاریسازی علوم انسانی اسلامی حمایت کرد. باید راه را گشود.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◼️حدیث : وَ قَالَ لَهُ اِبْنُ اَلسِّكِّيتِ مَا اَلْحُجَّةُ عَلَى اَلْخَلْقِ اَلْيَوْمَ؟ فَقَالَ عَلَيْهِاَلسَّلاَمُ اَلْعَقْلُ يَعْرِفُ بِهِ اَلصَّادِقَ عَلَى اَللَّهِ فَيُصَدِّقُهُ وَ اَلْكَاذِبَ عَلَى اَللَّهِ فَيُكَذِّبُهُ فَقَالَ: اِبْنُ اَلسِّكِّيتِ هَذَا وَ اَللَّهِ هُوَ اَلْجَوَابُ.
▫️ابن سكيت از امام رضا علیه السلام پرسيد: حجّت بر خلق امروز چيست ؟ فرمود: عقل ؛ چون به وسيله عقل، صادق بر خدا وكاذب بر خدا شناخته مىشود، و آن كس را كه به صدق و راستى از خدا سخن مىگويد تصديق، و آن كس را كه به دروغ از خدا سخن مىگويد تكذيب مىكند . (تحف العقول، ج۱، ص۴۵۰ )
🔹 کلام فقیه : امام رضا علیهالسلام در جواب فرمودند: «العقل».
اين را كسانی میفهمند كه تمام علوم عقليه، حكمت نظري، حكمت عملی، من الصدر الی الذيل را، طی كرده باشند، بعد میفهمند او به ابن سكيت چه فرمود!
💫 انسانيّتِ انسان به عقل و فكر اوست
🔆«دعامةالإنسان العقل»
❇️بعد در بيان ديگری، كمال عقل را بيان كرد كه كمال عقل در چيست وآنجا در ده خصلت حضرت میشمارد ¹.
🔆 اين ها را بايد فهميد، آن وقت فهميد که دنيا چه داشت و استفاده نکرد آن وقت میفهمد از چه تعليم و تربيتی محروم شد.
( ۱.تحف العقول ج۱ ص)۴۴۳
🔸آیت الله وحید خراسانی ، ۶آبان ۱۳۸۸
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️فايل صوتي سخنراني حجت الاسلام سيد محمد هاشمي با موضوع "ويژگي جوهري امر اجتماعي در ايران عصر انقلاب اسلامي "
🔹 ٧ خرداد ١٤٠٣
🔹 مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)، هيئت ام ابيها
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
سيد محمد هاشمي با موضوع ويژگي جوهري امر اجتماعي در ايران عصر انقلاب اسلامي.mp3
39.21M
سيد محمد هاشمي "ويژگي جوهري امر اجتماعي در ايران عصر انقلاب اسلامي "
▪️فايل صوتي پیشنشست يازدهم همایش تحول حوزه علمیه بر مبنای مکتب امام خمینی رحمه الله علیه با موضوع:«سیر تطور و تحول در رویکرد اجتماعی روحانیت شیعه به دین»
🔹ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر محمدتقی احمدی پرتو»
▫️(پژوهشگر و مدرس تفسیر و علوم قرآن)
🔹دبیر: سرکار خانم بنسعید
▫️(معاون پژوهش حوزه علمیه حضرت رقیه س)
🔹یکشنبه ۱۳ خرداد۱۴۰۳ ساعت۱۱
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
استاد احمدی پرتو.mp3
33.65M
«سیر تطور و تحول در رویکرد اجتماعی روحانیت شیعه به دین» با ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر محمدتقی احمدی پرتو»
◾️ شهادت ؛ احيا عواطف فطری و حل شکافهای اجتماعی◾️
🔹شهادت در فرهنگ اسلامی حامل شبکه ای از معانی متعالی و ریشه دار بشری همچون گذشت وایثار، شجاعت و مردانگی، خدمت، حق طلبی، انسانیت، تقدس، مظلومیت، ظلم ستیزی و ... است.این شبکه از معانی در ضمیر انسان، میتواند خلقیات وی را که طبق نظام اعتقادی و ارزشی خاص فرهنگ و گروه اجتماعی اش شکل گرفته است، با فطرت باز تنظیم کند و او را در راه کشف حقیقت به حرکت در آورد.
🔹عمق این عواطف ناشی از شهادت گاه آنقدر با اساس فطرت و انسانیت گره میخورد که ممکن است، مشروعیت و منطق حاکم بر محصول یک فرهنگ توسط خود آن فرهنگ به چالش کشیده شود. به عنوان نمونه شهادت مظلومانه مردم غزه و نسل کشی وحشیانه رژیم صهیونیستی که دست پرورده حمایت و هدایت جهان غرب است، وی را توسط خود غرب دچار بحران مشروعیت کرده و پای میز محاکمه کشانده است.
🔹حل شکاف های اجتماعی در موضوعات خودشان مبتنی بر یک انسان شناسی تک ساحتی از انسان نباشد؛ انسانی که تنها می اندیشد، استدلال و محاجه میکند و بر پایه آن رفتار میکند، وجود ندارد. انسان شناسی در همه ساحت های فقهی باید مبتنی بر تصویر انسانِ مرکب از افکار و عواطف باشد و برای اثر گذاری بر هر دو ساحت آن برنامه ریزی کند.
حسین نیک پژوهشگر حلقه اجتهادی فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (علیه السلام) بخش دوم(بخش آخر)
5️⃣ جایگاه معنای شهادت در فعال کردن عواطف:
🔸یکی از از ظرفیت ها و سرمایه های عظیم فرهنگ اسلامی و به خصوص شیعی در تاثیر عمومی بر عواطف، معنای شهادت است. شهادت در فرهنگ اسلامی حامل شبکه ای از معانی متعالی و ریشه دار بشری همچون گذشت وایثار، شجاعت و مردانگی، خدمت، حق طلبی، انسانیت، تقدس، مظلومیت، ظلم ستیزی و ... است.
این شبکه از معانی در ضمیر انسان، میتواند خلقیات وی را که طبق نظام اعتقادی و ارزشی خاص فرهنگ و گروه اجتماعی اش شکل گرفته است، با فطرت باز تنظیم کند و او را در راه کشف حقیقت به حرکت در آورد.
6️⃣ نمونه هایی از تاثیر معنای شهادت در حل شکاف های اجتماعی:
🔸اثرگذاری عمیق فرهنگ شهادت حسینی در راستای هدایتگری و تصحیح بینش ها در طول تاریخ، بی نیاز از توضیح است. در دوران معاصر برکات عظیم شهدای دفاع مقدس انقلاب اسلامی در دفاع از کیان کشور، شهدای مدافع حرم که باعث تصحیح بینشها درباره اثربخشی و فلسفه حضور جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه شد، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی که دیدگاه اعتماد و نزدیکی به شیطان بزرگ را متحول کرد، شهادت مدافعان امنیت در فتنه 1401 که افکار عمومی اقشار مختلف را درباره امنیت داخلی و پلیدی ذات براندازان و معاندان ایران اسلامی روشن ساخت و در نهایت شهادت شهدای خدمت و در رأس آنان شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی که نگاه ها را نسبت به خدمتگذاری و تلاش در جهت کارآمدی نظام اسلامی دگرگون ساخت؛ نمونه هایی از تغییر انگاره های ذهنی از طریق عواطف و احساسات انسان است. عمق این عواطف ناشی از شهادت گاه آنقدر با اساس فطرت و انسانیت گره میخورد که ممکن است، مشروعیت و منطق حاکم بر محصول یک فرهنگ توسط خود آن فرهنگ به چالش کشیده شود. به عنوان نمونه شهادت مظلومانه مردم غزه و نسل کشی وحشیانه رژیم صهیونیستی که دست پرورده حمایت و هدایت جهان غرب است، وی را توسط خود غرب دچار بحران مشروعیت کرده و پای میز محاکمه کشانده است.
🔸بنابراین اگر اهمیت فرهنگ شهادت را تنها در ایجاد یک شور مقطعی و گذرا فروبکاهیم، آن را با تصحیح و جهت دهی به افکار همراه نسازیم، از سرمایه آن برای رشد جوهر انسان و جامعه، پر کردن شکاف های فرهنگی و اجتماعی، غافل شده ایم. میتوان با مقرون ساختن عواطف به بینش ها، واقعیت های اجتماعی جدیدی ساخت، روابط اجتماعی همدلانه را تقویت کرد، مشارکت و مسئولیت اجتماعی را ارتقا بخشید و از آسیب های اجتماعی پیشگیری کرد.
7️⃣ فقه و انسان مرکب از افکار و عواطف:
🔸در پایان میتوان از منظر فقه الاجتماع به طراحان و برنامه ریزان ساحت های مختلف اجتماعی، اعم از تربیت، سیاست، روابط بین الملل، اقتصاد و... یادآوری کرد که حل شکاف های اجتماعی در موضوعات خودشان مبتنی بر یک انسان شناسی تک ساحتی از انسان نباشد؛ انسانی که تنها می اندیشد، استدلال و محاجه میکند و بر پایه آن رفتار میکند، وجود ندارد. انسان شناسی در همه ساحت های فقهی باید مبتنی بر تصویر انسانِ مرکب از افکار و عواطف باشد و برای اثر گذاری بر هر دو ساحت آن برنامه ریزی کند. انسان مکلفی که فقه برای عمل او در مقام توصیه و تجویز تکیه زده است، همانقدر که برهان و جدل و خطابه در او اثر میگذارد، عواطفی چون معنای شهادت نیز بر او تاثیر گذار است؛ بلکه بیشتر.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️استاد احمد عابدي : تفکر عقلی، همیشه مخصوص شیعه بوده است .
▫️درباره اهمیت و ضرورت علوم عقلی در حوزه (علمیه) در آن جلسه خدمت مقام معظم رهبری هم عرض کردم، مهمترین ویژگی حوزه های شیعه در برابر دیگر حوزه ها، عقل گرایی است. در عین احترام و ارزشی که به علوم نقلی قائل هستیم، ولی اساساً تفکر عقلی، همیشه مخصوص شیعه بوده است، لذا هر چه فیلسوف شیعی و عرفای شیعه سراغ داریم، همه پیرو مکتب اهلبیت علیهمالسلام و با تفکر عقلی بودهاند.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️جوادالائمه علیهالسلام مبتکر بحث آزاد اجتماعی است
🔹بحث آزاد کار خوبی است، من موافقم با بحث آزاد؛ از اول هم موافق بودم. این نکتهی اول که بحث آزاد را ما رد نمیکنیم بلکه استقبال هم میکنیم .مبتکر بحث آزاد اجتماعی امام جواد صلواتاللهعلیه است. البته قبل از امام جواد هم در زمان ائمه بحث زیاد میشد، اما اینیکه حالا بنشینند جمعا صحبت کنند امام جواد اول بار این کار را کردند. ۱۳۶۰/۳/۲
▫️او امام و پیشاهنگ حرکت ملت ایران بود
🔹خاطرهی خونین ۱۷ شهریور؛ دنبالهی درس جاوید فراموشنشدنی است که امام جواد به ما داده است. چرا یک امام بزرگوار در ۲۵ سالگی به شهادت میرسد؟ و دستگاه جبار زمان این ذریهی پیغمبر را بیش از آن تحمل نمیکند؟ پاسخ به این سخن را زندگی و شخصیت امام جواد به ما میدهد. او مظهر مبارزهی با باطل بود، او کوششگر برای حکومت الله بود. او برای خدا و قرآن مبارزه میکرد، او از قدرتها نمیترسید، او در حقیقت امام و الگو و پیشاهنگ این حرکتی بود که امروز ملت ایران همگی دست به دست آن را تعقیب میکند.
سخنرانی به مناسبت ۱۷ شهریور در مصلی نماز جمعهی تبریز ۱۳۶۲/۶/۱۷
🔍 ادامه را بخوانید:
khl.ink/f/4662
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️كتاب " بازخوانی آرای فیلسوفان غربی در باب علوم انسانی" اثر گروه علمي فلسفه علوم انساني مجمع عالي حكمت اسلامي
💫معرفی کتاب
▫️بازخوانی آراء و اندیشههای فیلسوفان از گذشته تاکنون با رویکرد اکتشافی و دنبال کردن رد پای علوم انسانی در آن، میتواند برای بالندگی و رشد بیشتر این علوم مؤثر واقع شود. همچنین تسلط بر انواع روشهای تبیینی و چالشهای هر کدام از آنها میتواند ما را در بازسازی علوم انسانی بر اساس دیدگاههای اسلامی توانمند سازد.
🔹گروه علمی فلسفه علوم انسانی مجمع عالی حکمت اسلامی بر اساس رسالت خود در علوم عقلی، با دعوت از اساتید صاحبنظر، در خصوص مهمترین فیلسوفان غرب و بحث و تبادل نظر درباره محورهای زیر به این مهم پرداخته است:
1.گزارشی از آراء و دیدگاههای فیلسوف مورد نظر
2. دیدگاههای اختصاصی آن فیلسوف درباره علوم انسانی یا استلزامات آن در این زمینه
3. نقد و بررسی دیدگاهها.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◼️اولویتهای علوم انسانی اسلامی در نقشه جامع علمی کشور◼️
🔹 در عین حال معتقدم اولویتهای علمی ترسیم شده در این نقشه دست کم در حوزه علوم انسانی و معارف اسلامی هنوز هم (که در پایان این برنامه هستیم) از حالت اولویت خارج نشدهاند! و تا رسیدن به نقطه رضایتبخشی در این موضوعات فاصله بسیار زیادی داریم.
🔹معتقدم اهمیت نظارت بر حسن اجرای آییننامهها و اسناد بالادستی در همه حوزهها به ویژه حوزه علم و فناوری، به مراتب بیشتر از اهمیت تدوین و تصویب آنها است.
حجت الاسلام احمدحسین شریفی استاد حوزه و دانشگاه
▫️نقشه جامع علمی کشور در اواخر دهه هشتاد طی جلسات متعددی (۱۶ جلسه) در شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواخر سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید و برای اجرا ابلاغ شد. در این نقشه وضعیت مطلوب علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در افق سال ۱۴۰۴ ترسیم شده است. اولویتهای حوزههای مختلف علمی و فناوری در سه سطح الف، ب و ج ترسیم شده است. پاسخ به این سؤال که در ماههای آخر افق ترسیم شده در این نقشه، تا چه میزان در دستیابی به اهداف آن موفق بودهایم، نیازمند بررسی دقیق و مستند است.
🔸در عین حال معتقدم اولویتهای علمی ترسیم شده در این نقشه دست کم در حوزه علوم انسانی و معارف اسلامی هنوز هم (که در پایان این برنامه هستیم) از حالت اولویت خارج نشدهاند! و تا رسیدن به نقطه رضایتبخشی در این موضوعات فاصله بسیار زیادی داریم.
▪️اولویتهای الف ترسیم شده در نقشه جامع علمی در حوزه «علوم انسانی و معارف اسلامی» عبارتند از:
1.مطالعات قـرآن و حـديث؛
2.كـلام اسـلامی؛
3.فقـه تخصصی؛
4.اقتصاد، جامعهشناسی، علوم سیاسی، حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی و مدیریت مبتنی بر مبانی اسلامی؛
5.فلسفههای مضـاف متكی بر حكمت اسـلامی؛
6.فلسـفه ولايـت و امامـت؛
7.اخـلاق كاربردی و حرفهای اسـلامی؛
8.سیاستگذاری و مدیریت علم، فناوری و فرهنگ؛
9.زبان فارسی در مقام زبان علم
▪️و اولویتهای ب نیز عبارتند از:
1.اخلاق اسلامی و مطالعات بینرشتهای آن؛
2.الهيـأت؛
3.عرفـان اســلامی؛
4.فلســفه؛
5.غــربشناســی انتقــادی؛
6.كــارآفر ينی و مهارتافزایی؛
7.تاریخ اسلام و ایران و انقلاب اسلامی؛
8.مطالعـات زنان و خانواده مبتنی بر مبانی اسلامی؛
9.تاریخ علم (با رویکرد تاریخ اسلام و ایران)
10.جغرافیای سیاسی
🔸هر چند در ده سال گذشته فعالیتهای خوبی در تکتک این موضوعات صورت گرفته است؛ اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم. اساساً در برخی از این موضوعات، نه در حوزههای علمیه و نه در دانشگاهها، هیچ اقدام قابل ذکری انجام نگرفته است!
🔸معتقدم اهمیت نظارت بر حسن اجرای آییننامهها و اسناد بالادستی در همه حوزهها به ویژه حوزه علم و فناوری، به مراتب بیشتر از اهمیت تدوین و تصویب آنها است.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️فايل صوتي نشست علمی با موضوع "نسبت حکمت عملی و فقه"با حجتالاسلام علی امینینژاد
🔹 اين نشست سومين از سلسله نشستهای منزلت فقه و اخلاق در دستگاه استنباطی امام خمینی (ره) كه توسط بنیاد شیخ انصاری سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 در قم برگزار شد.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
نسبت حکمت عملی و فقه.mp3
42.48M
فايل صوتي نشست علمی با موضوع "نسبت حکمت عملی و فقه"با حجتالاسلام علی امینینژاد