eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
30 ویدیو
162 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️ طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد حسین شریفی به عنوان عضو شورای سیاستگذاری ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی، انتخاب شد. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️ انسداد تفکر و باب گفتگو ▪️ ▫️بی تردید، این نحو پاسخ دادن و تحلیل های تک علتی یکسان و همه جایی نه فقط راه را بر گفتگو علمی می بندد بلکه نشان از انسداد تفکر علمی و کلیشه ای شدن گفتار است. ▫️این گفتگو یک نمونه از ده ها و صدها گفتگو و نشست های علمی و یادداشت های قشر تجدد گرا و تجدد زده ای است که همواره در تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ایران فقط بر عاملیت حاکمیت و قرائت رسمی تاکید دارند. داود مهدوی زادگان استاد حوزه و دانشگاه ▫️چند شب پیش بطور اتفاقی در شبکه چهار سیما گفتگو مجری خوب و فاضل، آقای کوروش علیان با یک روزنامه نگار و منتقد را در " ویژه برنامه وضعیت جنگی " که درباره ادبیات مقاومت فلسطین در عرصه نشر بود نگاه کردم. در این برنامه، مجری محترم مساله بسیار مهمی را که بعد از انقلاب بر طیف وسیعی از جریان تجدد خواهی و مدرن زدگی عارض شده است، آشکار کرد. 🔹به زعم علیانی تاریخ ادبیات مقاومت فلسطین در عرصه نشر از قبل انقلاب به این سو، به دو شاخه یا روایت روشنفکرانه استعمار محور و روایت انقلابی دین محور تقسیم می شوند. با وجود مشترک بودن موضوع، این دو روایت در کنار هم دیده یا جمع نمی شوند و از هم فاصله می گیرند. البته به عقیده نگارنده این فاصله گیری عمدتاً از سوی روایت اول است. 🔹اما به هر روی، مهمان برنامه علت این فاصله گیری و نحیف ماندن ادبیات مقاومت در عرصه نشر را به حاکمیت و قرائت رسمی نسبت می دهد. مجری محترم می پرسد با فرض قبول این علت، آیا این مساله علل دیگری هم دارد یا خیر. او این پرسش را به شکل های مختلف مطرح کرد ولی مهمان برنامه هربار تا آخر برنامه فقط به عاملیت حاکمیت و روایت رسمی اشاره داشت. بطوری که مجری برنامه متعجب مانده بود که چطور ممکن است که تنها عامل نحیف ماندن ادبیات مقاومت در عرصه نشر، حاکمیت و روایت رسمی باشد. این گفتگو یک نمونه از ده ها و صدها گفتگو و نشست های علمی و یادداشت های قشر تجدد گرا و تجدد زده ای است که همواره در تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ایران فقط بر عاملیت حاکمیت و قرائت رسمی تاکید دارند. تو گویی هر اتفاقی در هر عرصه ای از حیات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی جامعه ایرانی روی می دهد، تنها مقصر آن حاکمیت است! 🔹بی تردید، این نحو پاسخ دادن و تحلیل های تک علتی یکسان و همه جایی نه فقط راه را بر گفتگو علمی می بندد بلکه نشان از انسداد تفکر علمی و کلیشه ای شدن گفتار است. علاوه بر این، بیانگر قوت میدان مغناطیسی گفتمان انقلاب اسلامی بر جريانات روشنفکری و غربگرای ایرانی است که چگونه قدرت استقلال فکری را از آنها گرفته است. پیوند برنامه 👇 ( 1403/08/01؛ ساعت ٢١، از دقیقه شانزده به بعد: https://iribtv.ir/conductor?ch=tv4&date=1403-08-01 ) ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
e (15) KharejeFeqheEjtemaei - (15) Mabani 403-04 Alamolhoda_org.mp3
8.13M
▪️فایل صوتی جلسه پانزدهم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی ▫️جلسه ۱۵‏‏ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛۲۸ مهر ۱۴۰۳‏ 💫 بایسته‌های فقه اجتماعی:‏ ‏۳ ـ روش استنباطی مناسب (بخش۱۰):‏ ‏۳ ـ ۳ ـ استنباط نظام‌مند (بخش۸)‏ ـ توصیه‌های برای بهبود فرایند نظام‌سازی فقهی:‏ ‏۱ ـ بهره‌گیری عمیق و جامع از علوم تمدّن‌ساز روز (بخش۲)‏ ـ توضیحی در مورد نیاز فقیه به آگاهی از علوم روز در مسلک تأسیس ‏ ـ تفاوت مسلک تأسیس با سکولاریزم ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️فراخوان مقاله اولین همایش ملی علوم انسانی اسلامی در افق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی 💫پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری دفتر قم موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی و جمعی از مراکز علمی و تحقیقاتی کشور، اولین همایش ملی علوم انسانی اسلامی در افق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را اردیبهشت ۱۴۰۴ برگزار خواهد کرد. نشانی صفحه همایش: https://ihir.qom.ac.ir ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
💻 هم‌اکنون؛ تیتر یک KHAMENEI.IR ◾️ رهبر انقلاب در پیامی در پی شهادت جناب «سیدهاشم صفی‌الدین» تأکید کردند: 👈 روح رهبرانی چون نصرالله و صفی‌الدین در میدان حاضر است 👈 حزب‌الله زنده و روینده است و مجاهدان محور نصرالله نقش تاریخی خود را ایفاء میکنند. ۱۴۰۳/۸/۳ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
e (16) KharejeFeqheEjtemaei - (16) Mabani 403-04 Alamolhoda_org.mp3
7.44M
▪️فایل صوتی جلسه شانزدهم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی ▫️جلسه ۱۶‏‏ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛۲۹ مهر ۱۴۰۳‏ 💫 بایسته‌های فقه اجتماعی:‏ ‏۳ ـ روش استنباطی مناسب (بخش۱۱):‏ ‏۳ ـ ۳ ـ استنباط نظام‌مند (بخش۹)‏ ـ توصیه‌های برای بهبود فرایند نظام‌سازی فقهی:‏ ‏۳ ـ سعی حداکثر در مسیر شناخت احکام واقعی ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️دو فصلنامه " توسعه علوم انسانی " به صاحب امتیازی فرهنگستان علوم از پژوهشگران عزیز جهت ارسال مقاله به این مجله معتبر علمی _پژوهشی دعوت به عمل می اورد . 💫جهت اطلاعات بیشتر و ارسال مقاله به ادرس ذیل مراجعه بفرمایید . https://hsd.ias.ac.ir/ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
Neshast Elmi55_401_09_20_Moghimi.MP3
28.83M
▪️نشست علمی با موضوع " حوزه و بایسته‌های پژوهش " با ارائه حجةالإسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی (معاونت پژوهش حوزه های علمیه) ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️آیت الله حائری شیرازی : مراحل رسیدن به یک جامعۀ متعالی: عدالت، امنیت، آزادی، کرامت، محبت ▫️بشر به ۵ حق، نیاز مسلم دارد تا بتواند بوی خیر و سعادت را استشمام کند. بشر با محبت به خداوند، به محبت به انسان‌ها می‌رسد. همان‌گونه که تلفن‌ها با ارتباط به مرکز مخابرات به هم مرتبط می‌شوند، اما تا چهار اصل برقرار نشود، بین انسان‌ها و خداوند و بین انسان‌ها و خودشان، اعتماد به وجود نمی‌آید. ▫️نخست عدالت است؛ سپس بر مبنای آن امنیت و بر مبنای این دو، آزادی و بر مبنای این سه، کرامت انسانی. زیرا تا افراد جامعه به حقوق عادلانۀ خود نرسند، حفظ امنیت، استبدادی است! خاموش کردن فریاد حق‌طلب تحت عنوان حفظ امنیت، استبداد است. گرچه خاموش کردن فریاد زیاده‌طلب عین عدالت است. پس اول عدالت، بعداً انضباط و امنیت. هنگامی که امنیت، عادلانه برقرار شد، انسان‌ها آزادی را استشمام می‌کنند؛ حق‌گویان فرصت حق‌گویی پیدا می‌کنند و وقتی به حرف‌شان توجه شد، کرامت انسانی به معنای واقعی کلمه دربارۀ آنها رعایت شده است. پیام معظم له به جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی: ۹ بهمن ۱۳۹۳ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
240119_0922~1.mp3
48.71M
▪️فایل صوتی نشست علمی " بهره‌گیری از سایر علوم در شناخت موضوعات " 🔹ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین حجت الله بیات " رئیس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی " ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️آیت الله میرباقری : حوزه نقش خودش را در زمینه حکمرانی اسلامی ایفا نمی‌کند. الآن کشور با علوم انسانی اداره می‌شود؛ نه با فقه 🔹استاد میرباقری مأموریت جدید روحانیت را تبیین تئوری حکمرانی اسلامی و نیروسازی برای آن عنوان کرد و ابزاز داشت: امام (ره) با فقاهت خودش انقلاب کرد و با کمک تعدادی از فقها نظام‌سازی کرد؛ ولی مدل حکمرانی اسلامی را باید حوزه به عهده می‌گرفت که این کار انجام نشد، حوزه نقش خودش را در زمینه حکمرانی اسلامی ایفا نمی‌کند. 🔹عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: برخی می‌گویند انقلاب اسلامی باعث افت مرجعیت روحانیت شد، در حالیکه مرجعیت روحانیت با تجدد از او گرفته شد و انقلاب اسلامی آن را دوباره بازگرداند. منتهی یک علت کاهش استقبال از حوزه این است که روحانیت نقش تخصصی خودش را در اداره جامعه مشخص نکرده است. 🔹رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با باین اینکه الگوی سازندگی ما به شدت غربی است، اذعان کرد: الآن کشور با علوم انسانی اداره می‌شود؛ نه با فقه. ما فقط با شورای نگهبان بر خروجی آن نظارت می‌کنیم. در مجمع تشخیص مصلحت هم معمولا نظر کارشناسان بر فقه می‌چربد. ادامه مطلب را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76302 ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️کتاب « چیستی و پیوند قرآن، عرفان و برهان » شرحی است بر مهم ترین نظریه مرحوم علامه حسن زاده آملی ( رضوان الله تعالی علیه ) در فلسفه دین است. ▫️این نظریه را ایشان در رساله « قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند » تبیین کردند و استاد روح الله سوری در کتاب چیستی و پیوند به شرح و تبیین آن پرداختند. دانستن این نظریه سهمی بسزا در اشراف به نظام فکری علامه حسن زاده آملی قدس سره دارد. 💫 این کتاب پرسش‌های بنیادین زیر پاسخ می‌دهد: 🔹رابطه گزاره‌های دینی و عرفانی و فلسفی چیست؟ 🔹آیا این سه روش مجزا و تطبیق ناپذیر هستند یا سه طیف از یک نور واحد اند و همگی هدف واحدی را در پی می‌گیرند؟ ▫️در پاسخ به پرسش های یاد شده گروهی به تفکیک گرویده اند اما صاحب نظران بر آنند که دین عرفان و فلسفه از هم جدایی ندارند عرفان از راه شهود و فلسفه از راه عقل اگر درست و طبق موازین حرکت کنند جز به حقیقت نخواهند رسید حقیقتی که وحی با روش فوق بشری خود بدان دست یافته و در قالب نقل از آن سخن می گوید. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami