eitaa logo
💎کانال آموزشی رسمی استاد محمدعلی مهدوی راد💎
433 دنبال‌کننده
180 عکس
12 ویدیو
73 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 عنوان کتاب: شکوه نیایش؛ شرح صحیفه ی سجادیه 🔹 نویسنده: محمد علی انصاری 🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 معرفی چند کتاب توسط استاد مهدوی راد 🔹 موضوع: پیرامون زندگانی امام سجاد علیه السلام و کتاب صحیفه ی سجادیه 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 مطالعه و رجوع به فضلا از نیازهای ضروری مداحان 💠 بیانات استاد مهدوی راد در واکنش به مداحی اخیر... 🗒 زمان: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ 🔹مطالعه و رجوع به فضلا از نیازهای ضروری مداحان امروز است؛ حکایتی که اخیراً یکی از مداحان بیان کرد، آنقدر بی اعتبار است که انسان شرم می کند در مورد آن سخنی بگوید؛ این سبک قصه ها نه تنها به معرفی فرهنگ معارف شیعه و اهل بیت(علیهم السلام) کمکی نخواهد کرد، بلکه خرافه افکنی و خرافه سازی را رواج می دهد. 🔹 این حکایت هیچ سندیتی ندارد و آنقدر بی اعتبار است که انسان شرم می کند در مورد آن سخنی بگوید؛ در وهله ی اول باید مسئولین صدا و سیما پاسخگو باشند که چرا اجازه دادند چنین مطلبی از رسانه ی ملی پخش شود. 🔹 شاید این مداح بعدها ادعا کند که فلان شخصی این حکایت را برایش نقل کرده است، به فرض که این طور هم باشد، این نوع مطالب و حکایت ها با مبانی دین، مبانی کلامی و امام شناسی و فقه سازگار نیست. 🔹اینگونه از حکایات که این مداح بیان کرده که «هیچ» و در مورد آن اصلاً سخنی نمی گویم. اما فرض کنیم حکایت و داستانی با چارچوب و نقل کننده ای مشخص باشد، این سبک قصه ها و حکایات، نوعی خرافه افکنی و خرافه سازی را رواج می دهد. 🔻 ادامه دارد...
🔹 در اینجا به چهار نکته در باب اینکه خداوند با بنده ی خود چگونه رفتار می کند، اشاره می نمایم: در نظام فکری و دینی که قرآن و احادیث صحیفه، ضمیمه ی آن است، اصل مهم در ابتدا «عمل» است؛ قرآن می فرماید: «لَیسَ للانسان الّا ماسَعی». این اصل در آیات قرآن و روایات بارها و بارها بیان شده است حتی شخصی از امام صادق(علیه السلام) سوال کرد، ایمان عمل است یا قول و عمل؟ امام فرمودند: ایمان هم قول و هم عمل است. مرحله ی بعدی «تفضل» است، خداوند سبحان بر کسانی تفضل می کند و معلوم است که اگر تفضل خدا نباشد اعمال ما در مقابل آنچه خداوند به ما خواهد داد، چیزی نیست. 🔹مرحله ی سوم اینکه تفضل خدا بوته ای نیست. به عبارت دیگر اینگونه نمی باشد که خداوند به هر کسی که چهار دقیقه گریه و شیون کند، تفضل داشته باشد. «وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا؛ دست آنان که حرکت کردند و در مسیر قرار گرفتند را می گیرم». این نکته به لحاظ مبانی هم صحیح است که خداوند فرمود: اگر بنده ی من یک قدم به جلو آید، چندین قدم به سوی او می روم. به تعبیر دیگر تفضل خداوند بر یک قالب شکل می گیرد. خدا رحمت کند مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی را که در کتاب بسیار مهم و سوزاننده ی «المراقبات» فرمودند: «آن کسی که با آرزوهای دور و دراز و بدون عمل، خود را سرگرم می کند مثل کسی است که بذر را بر شوره زار می پاشد». بنابراین باید عمل کنیم و در بستر عمل از خداوند بخواهیم بر ما تفضل کند. چرا که اگر تفضل خداوند نباشد، روزگار ما سیاه است. نکته ی بعدی اینکه ما نباید تفضل خدا را با تفضل های خود مقایسه کنیم؛ آنچه خدا می دهد بدون بستر، زمینه و موقعیتی که خود بنده ایجاد کرده، نیست. 🔹 در کتاب تُحَفُ العُقول روایتی است که به مضمون آن اشاره می کنم، امام باقر(علیه السلام) خطاب به جابر فرمودند: «لاتَکُونُ لَنا وَلیّا؛ تو ولی ما نخواهی بود، مگر اینکه تمام اهل شهرت جمع شوند و بگویند تو مرد بدی هستی ناراحتت نکند و اگر بگویند: تو مرد درستکاری هستی خوشحالت نکند. اِعْرضْ نفسک علی کتاب الله؛ خودت، رفتار و زندگی و گفتارت را به قرآن عرضه کن، اگر آنطور که قرآن می گوید عمل و رفتار می کنی أبْشِر و فأثبت؛ُ بر تو بشارت و گام هایت استوار باد، اما اگر اینطور نباشد، فَمَا یَغُرُّکَ مِنْ نَفْسِکَ چه چیزی تو را فریب می دهد»!؟ 🔹 امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «اگر یکی از شما آنچنان که من می گویم، عمل کنید وقتی وارد شهری می شوید از رفتارتان باید معلوم شود که شما شیعه ی جعفر بن محمد هستید». 🔹 مداحان در اولویت اول باید مطالعه کنند، که متأسفانه برخی از آنان مطالعه نمی کنند. اولویت دوم اینکه براساس این مطالعه، کلیت دین را بفهمند. قطعاً از یک مداح توقع نداریم که اسلام شناس باشد که البته اگر اسلام شناس هم باشد، بسیار ارزشمند است. حال که برخی از مداحان اسلام شناس نیستند به کسانی که فاضل هستند، مراجعه کنند و منابع معتبر را بسیار بخوانند؛ بدانند که در دین ما اینگونه نیست که کسی «های» بگوید و «هوی» دیگران بلند نشود. 🔹 حضرت عبدالعظیم حسنی یک مفسر، محدث و متکلم است، ایشان خدمت امام معصوم رفتند و عقایدشان را عرضه کردند و به امام معصوم بیان داشتند که اگر این عقاید و بیانات را می پذیرید، برای سایرین بگویم. علی رغم وجود چنین نمونه ها و توصیه هایی، چطور یک مداح می توان حکایتی را بیان کند که با هیچ مبانی سازگار نیست و از ریشه و پایه بی اساس است! 💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی: 🌐 https://fa.shafaqna.com/news/935394 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 تأملات استاد مطهری درباره ی جهان بینی اسلام که هرگز نوشته نشد... 💠 بیانات استاد مهدوی راد پیرامون بررسی شخصیت و جایگاه و آثار قلمی استاد شهید مرتضی مطهری (رحمة الله علیه) در گفتگو با خبر گزاری شبستان 🗒 زمان: 12 اردیبهشت ۱۳۹۹ 🔺 سال های سال است که ما در این روزها و به مناسبت شهادت متفکر بزرگ اسلامی آیت الله مطهری مطالبی درباره ی ایشان، آثار و شخصیت این عالم اسلامی بیان می کنیم. چه وجهی از شخصیت و اثرگذاری این استاد بزرگ برای شما برجسته است؟ 🔹 به نظر می رسد اولین نکته ای که در نگاه به زندگی پربرکت استاد شهید مرتضی مطهری مغفول مانده و به آن توجه نمی شود، نظم عجیبی است که بر زندگی استاد، حاکم شده است. اکنون که حدود 16 جلد از یادداشت های ایشان – غیر از آثاری که در قالب سخنرانی، کتاب و مجموعه ی آثار منتشر شده است – به صورت الفبایی و موضوعی منتشر شده، نشان می دهد که استاد از زمانی که درس های حوزوی را می گذرانند و احساس می کنند که می توانند دست به قلم ببرند، تمام آنچه را که اندیشیده به صورت الفبایی و موضوعی یادداشت برداری کرده اند. در دو سخنرانی که سال های گذشته به مناسبت شهادت ایشان در دانشگاه و نمایشگاه کتاب داشتم، فضلا و دانشجویان را به این نظم فوق العاده در زندگی استاد توجه دادم که ایشان حتی وقتی یک سخنرانی عادی داشتند، اول مطالب را یادداشت می کردند و چارچوب سخنرانی را به شکل منظم بیرون می آورند. به خاطر همین است که وقتی شما دقت می کنید می بینید بن مایه ی نوشته ها و سخنرانی های شهید مطهری که بعدها به صورت کتاب منتشر می شود، در این یادداشت ها آمده است. اما نکته ای که می خواهم عرض کنم مطالب بسیار گرانقدری در این یادداشت ها وجود دارد که در کتاب ها نیامده است. 🔺 می توانید در این باره مثال بزنید؟ 🔹 مثلا در حرف الف در مدخل انتقاد، مطالبی را یادداشت کرده اند که هم به لحاظ اجتماعی و هم از زاویه ی دینی و فرهنگی بسیار تازه است. شهید مطهری ذهن حساس و کنجکاوی نسبت به مسایل اجتماعی و اصلاحی داشتند. بنابراین در این یادداشت ها عموما دو نوع مطالب بسیار مهم می بینید از مصلحان مطرح جهان اسلام همچون سید جمال، اقبال، کواکبی و مرحوم نائینی و دیگری رئوس مطالب بحث های مربوط به اصلاح. 🔹 شهید مطهری درباره ی استاد بزرگ شان مرحوم علامه طباطبایی فرمودند که ایشان از زمان خود بسیار جلوتر هستند – گمان میکنم 100 سال – اما خود شهید مطهری هم مصداق همین توصیف هستند. کافی است ما به مقدمه ی کتاب "انسان و سرنوشت" نگاه کنیم. یک فیلسوف، فقیه و متفکر با چه تعمق ها و ریزبینی های فیلسوفانه، از مطالب اجتماعی و روز اصلا غافل نیست و آن ذهن فلسفی به نگارش "داستان راستان" هم توجه دارد و از آن سو در مقدمه ی کتاب "انسان و سرنوشت" دست کم بیست موضوع در رابطه با عقب ماندگی مسلمانان ها مطرح می کند که چه بدفهمی هایی در سلوک اجتماعی و زندگی مسلمان ها روی داده که هرچه بر سرشان آمد، بگویند سرنوشت ما این گونه بوده است. 🔺 قبل از انقلاب خاطره ای از موضع گیری های فکری استاد در ذهن تان مانده است؟ 🔹 یکی دو سال مانده به پیروزی انقلاب اسلامی، کتاب وهن آلودی به نام " 23 سال" درباره ی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) منتشر شده بود. البته کتاب به صورت قاچاق در لبنان منتشر شده و به ایران هم رسیده بود. نقل بلاواسطه در این باره دارم از استاد محمدرضا حکیمی. آقای حکیمی می فرمودند که استاد مطهری مرا به دانشکده ی الهیات خواستند، من آن جا رفتم و شهید مطهری گفتند: شما با جریان روشنفکری در ارتباط هستند. پول دادند و گفتند 20 جلد از این کتاب بخرید و برای من بیاورید. پرسیدم در چه فکری هستید. گفتند در این فکر که یکی از فضلای عالم و آگاه دانشگاهی نقدی عالمانه بر این کتاب بنویسد. گفتم چه کسی را مدنظر دارید. فرمودند اول علی – شریعتی – اگر او بنویسد عالی است. اگر ایشان نشد آقای زریاب. وگرنه آقای زرین کوب، در نهایت مرحوم زرین کوب نقدی بر این کتاب می نویسند که متاسفانه در آستانه ی انقلاب به یغما می رود.
🔹 آقای آل داوود که از نویسنده ها و حقوقدان های بزرگ ما هستند در یادنامه ی "هادی نامه" که اخیرا به همت آقای جعفریان، در تکریم مقام علمی مرحوم سید هادی خسروشاهی منتشر شد، نقل تاریخی جالبی هم در این باره دارند و می نویسند: من در بنگاه ترجمه و نشر کتاب بودم که فردی مثل آقای خانلری آن جا را می چرخاند. یک مرتبه دیدم آقای مطهری وارد شد. تعجب کردم که آقای مطهری و این جا؟ چون آن جا بیشتر یک محفل روشنفکری بود. آقای خانلری و استاد مطهری دیدار کردند و آقای خانلری با احترام کامل ایشان را بدرقه کرد و دو سه مرتبه پشت سر هم گفت: چشم استاد! چشم استاد! ماجرا به این جا برمی گشت که بنگاه آقای خانلری، کتابی از یک مستشرق یهودی به نام گلدزیهر در دست چاپ داشت که به صورت وهن آلودی به اسلام و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) پرداخته بود و آقای مطهری با تیزبینی همیشگی خود، متوجه شده بود و آقای خانلری را متقاعد کرد که این کتاب که صفحه آرایی هم شده بود نباید زیر چاپ برود. 🔺 اما امروز برخی از روشنفکران این نوع اقدام ها را مصداق تعصب و جلوگیری از آزادی بیان می دانند؟ 🔹 یکی از کارهای بسیار ویرانگر استکبار و استعمار در این سال ها این بوده که کلمه یتعصب را در اذهان مسلمانان به ویژه جوان ها خراب و مخدوش کرد بنابراین هر کسی که در زندگی و عقاید خود صلابت داشته باشد و به اصولی معتقد باشد از دیدگاه آن ها فردی متعصب است در حالی که آقای مطهری به واقع تعصبی راستین و متصل به دقیق اندیشی در زندگی داشتند. 🔹 مرحوم محیط طباطبایی در یادنامه ای که سال های اولیه انقلاب برای بزرگداشت استاد شهید مطهری منتشر می شود مقاله ای دارند و در آن جا اشاره می کنند که آقای مطهری در زمره ی اصحاب چهارشنبه بودند. گویا علمای بزرگ زمان روزهای چهارشنبه در مدرسه ی سپهسالار جمع می شدند، آقای مطهری هم در این جلسات شرکت می کردند. آقای مرحوم محیط طباطبایی در آن یادنامه ذکر می کنند که آقای مطهری وقتی در بحث ها سخن می گفتند موضع شان مومنانه، دقیق و هوشنمدانه بود. می خواهم عرض کنم تعصب امثال مطهری متکی به نگاهی دقیق، مومنانه و موشکافانه است. 🔺 شهید مطهری به خاطر شرایط انقلاب بسیار زود از میان ما رفتند و قابل کتمان نیست که عملا پروژه ایشان برای اصلاح دینی، تاملات فلسفی و کلامی و ... ناتمام ماند. در این باره چه نکاتی قابل ذکر است؟ 🔹 آقای مطهری در یک گاهنامه که قبل از انقلاب به همت جمعی از بانوان مومن و روشنفکر اصفهان منتشر می شد – متاسفانه با وجود پیگیری نتوانستم مجددا به این گاهنامه دسترسی داشته باشم – مصاحبه ای دارند و در آن جا اشاره می کنند آنچه من تاکنون نوشته ام برای جاری های زمان بوده است. مساله ی حجاب پیش آمده و من درباره ی حجاب نوشته ام، بحث حقوق زن پیش آمده و من درباره ی حقوق زن از دیدگاه اسلام نوشته ام. بحث ایرانی ها و اسلام ستیزی مطرح شده و من کتاب "خدمات متقابل ایران و اسلام" را نوشته ام و الی آخر، بعد در آن مصاحبه می فرمایند: آنچه من اندیشیده ام و فکر کرده ام هنوز در جایی نگفته ام. بعد ادامه می دهند که شرح مختصری بر منظومه دارم و یک مجموعه سخنرانی با عنوان حماسه حسینی و یادداشت هایی در رابطه با سیره ی پیامبر، این ها که تمام شود، فرصت می کنم آن چیزهایی که درباره ی جهان بینی و ایدئولوژی اسلام اندیشیده ام بیان کنم. متاسفانه این فرصت از آقای مطهری و بیشتر ما که مخاطبان آثار او بودیم گرفته شد. به جرات عرض می کنم به عنوان کسی که تقریبا 30 سال است بحث های قرآنی را دنبال می کنم، آقای مطهری روشن ترین، دقیق ترین، خواندنی ترین و فهمیدنی ترین تفسیر از آیات قرآن را دارند. گاهی برخی مطالب آقای مطهری را که می خوانم، وجودم پر از اشک و آه می شود که چرا ما از نعمت وجود ایشان محروم شدیم. گاهی به دانشجویان می گویم بروید مثلا جلد چهار مجموعه ی آثار ایشان را بخوانید. سخنرانی هایی که در انجمن پزشکان و مهندسان در رابطه با توحید و نبوت و معاد ایراد شده را ببینید، مباحث دقیق و عمیق است. به ویژه آنجا که درباره ی قرآن و اعجاز قرآن سخن می گوید و چقدر ایشان در عین خوشفکری و اندیشه ی عمیق قدرشناس بودند، به طوری که فرموده اند من هر حرف اساسی زده ام، ریشه اش در المیزان است. 🔹 آقای مطهری من حیث المجموع بی نظیر بودند. فقیه اصولی مردم شناس، انسان شناسی حدیث شناس و قرآن شناسی فیلسوف و عرفان شناس، با این که نوع نگاه ایشان به دین، صدرایی است، اما هرجا که فلسفه و عرفان با اصول و باورهای دینی نمی خواند، مرعوب این دو نمی شود. یادم می آید مقام معظم رهبری یک وقتی در برابر طلبه ی جوانی که تندی کرد و گفت ما منبع چندانی برای بهره گیری نداریم، کتاب های آقای مطهری را مثال زدند – آن زمان استاد مطهری در قید حیات بودند - و فرمودند فکر آقای مطهری بتن آرمه است یعنی بن مایه های اندیشه ی ایشان بسیار محکم و تزلزل ناپذیر است.
🔺 برخی می گویند چرا ما بعد از چندین دهه، شاهد ظهور شخصیتی چون شهید مطهری نیستیم. دیدگاه شما در این باره چیست؟ 🔹 واقعیت آن است که بسیاری از ویژگی ها، ذاتیِ برخی انسان ها هستند و درباره آقای مطهری هم این گونه بود. از قدرت فهم، استدلال، ذهن فلسفی و عالمانه، طهارت روح، کلام نافذ و حافظه ی عجیب، ضمن این که بسترهای رشد فکری هم در هر زمان می تواند متفاوت باشد. البته که ما اگر بخواهیم جز به جز به ویژگی های ایشان بپردازیم، شاید حتی مورخین بهتر از آقای مطهری پیدا کنیم یا در بحث های کلامی شخصیت هایی هم طراز با ایشان را ببینیم، اما در جامعه ی علمی با قاطعیت می توان گفت: کسی مثل شهید مطهری جامع الاطراف نبود و به هر بحثی که دست می گذاشت، انصافا بهترین برون داد را داشتند. 💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی: 🌐 http://www.shabestan.ir/detail/News/923505 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 عنوان مقاله: تاریخ تطبیقی انگاره ی تحریف بایبل در تفاسیر شیعه و اهل سنت 🔹 نویسندگان مقاله: دکتر محمد علی مهدوی راد، محمد علی طباطبایی؛ عبدالهادی مسعودی 🔹 پژوهش های تفسیر تطبیقی؛ دوره ی 5، شماره ی 10، پاییز و زمستان 1398، صفحات 220-241. 🔍 چکیده ی مقاله: 🔹 انگاره ی محرف بودن کراسه‌های یهودی‌ ـ‌ مسیحی، امروزه چنان بدیهی به نظر می‌رسد که شاید باورنکردنی به نظر برسد که زمانی چنین انگاره‌ای در میان مسلمانان رایج نبوده باشد. 🔹 این پژوهش، در پی آن است تا با استفاده از روش پژوهش در «تاریخ انگاره‌ها» (History of Ideas) تاریخ پیدایش و تکامل این انگاره را به شکلی تطبیقی در تفاسیر شیعه و اهل سنت مورد بررسی قرار دهد. 🔹 طی این بررسی مشخص می‌شود که این انگاره، در هر یک از دو جریان تفسیری، سرگذشتی متفاوت را پشت سر گذاشته است؛ اما هر دو تقریبا در یک زمان به یک نقطه ی مشترک رسیده و در همان جا تثبیت شده‌اند. 🔹 شکل کلی این مسیر را می‌توان با استفاده از الگوی سکوت ـ زمزمه ـ همهمه ـ پارادایم تحریف‌باوری ترسیم کرد؛ اما جزئیات این مسیر، شامل تاریخ پیدایش هر یک از مراحل، چرایی انتقال از یک مرحله به مرحله ی بعدی و حتی تعداد مراحل در دو جریان تفسیری شیعی و سنّی یکسان نیست. 🔹 این مقاله با ارائه ی تصویری جزئی‌نگر از این مراحل، به مقایسه ی این دو تصویر با یکدیگر می‌پردازد. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🆔 @OstadMahdaviRad
4_5893086088100055347.pdf
628.8K
💠 عنوان مقاله: تاریخ تطبیقی انگاره ی تحریف بایبل در تفاسیر شیعه و اهل سنت 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سلسله نشست های علمی فرهنگی «چالش کرونا و زندگی مومنانه» با موضوع: «انعکاس شخصیت مولا علی(علیه السلام) در نگاه دیگران» 🔹 سخنران: استاد مهدوی راد 🔹 زمان: چهارشنبه، 24 اردیبهشت ماه 1399 🔹 پخش زنده از طریق پایگاه اطلاع رسانی جهاد دانشگاهی، آپارات و شبکه ی اجتماعی واتس آپ. 🆔 @OstadMahdaviRad
💠 لینک های پخش زنده ی برنامه ی فوق 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 عنوان کتاب: فروغ آسمان حجاز؛ حضرت خدیجه سلام الله علیها 🔹 نویسنده: علی کرمی فریدنی 🆔 @OstadMahdaviRad
🔹 عنوان کتاب: خديجة بنت خويلد عليها السلام: أُمّّة جُمعت في امرأة 🔹 نویسنده: السید نبیل الحسنی 🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 معرفی دو کتاب توسط استاد مهدوی راد 🔹 موضوع: پیرامون زندگانی حضرت خدیجه سلام الله علیها 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 عنوان مقاله: اهل بيت (عليهم السلام) در ميراث مصريان 🔹 نویسنده ی مقاله: دکتر محمد علی مهدوی راد 🔹 چاپ شده در مجموعه ی ارج نامه ی مقام علمی و فرهنگی استاد سيد هادی خسروشاهی موسوم به «هادی نامه» 🔍 درآمد مقاله: 🔹اين نگاشته را به روح بلند سلاله ی فاطمه ی اطهر (سلام الله علیها) مدافع حق و حقيقت، مورخ امين و پژوهشگر خستگی ناپذير حجت الاسلام و المسلمين سيد هادی خسروشاهی تقديم می کنم، به يمن يکی از آثار ارجمند او با عنوان «اهل البيت في مصر». 🔻نخستين آشنایی من با استاد خسروشاهی 🔹آغازين آشنایی های اين بنده با زنده ياد، روانشاد، محقق بصير و مورخ امين حجت الاسلام و المسلمين حاج سيد هادی خسروشاهی رضوان الله تعالی عليه، از طريق آثار نگاشته ها و ترجمه هایی روشنگر و آگاهی آفرين وی در آن روزگاران بود. اين آشنایی و پيوند معنوی بيش از چهار دهه ادامه دارد. در آن روزگاران داغ و دريغ و حاکميت ستم شاهی «درس هایی از مکتب اسلام» مهم ترين و پر تيتراژترين مجله ی اسلامی بود که در گستره ی جامعه ی اسلامی نشر می يافت و حضرت سيد هادی خسروشاهی از نويسندگان آن مجله و من از خوانندگان پر و پا قرص آن. 🔹برخی از آثار و مآثر آن بزرگوار نشان می دهد که از دهه ی دوم زندگانی پربار و سرتاسر اقدام و تلاشش در پی آشنایی با فرهنگ و تمدن اسلامی و شخصيت بزرگ معاصر بودند. از اين روی آثار بسياری از روشنفکران و طلايه داران آگاهی و بيداری را با مقدمه هایی روشنگر و خواندنی به نشر می سپردند که در ميان دوستان و همراهانش زمينه مطايباتی را فراهم آورده بود. [بنگريد: مجموعه ای از خاطرات صفحه ی 120]. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🆔 @OstadMahdaviRad
اهل بیت علیهم السلام در میراث مصریان.pdf
4.53M
💠 عنوان مقاله: اهل بيت (عليهم السلام) در ميراث مصريان 🔹 نویسنده ی مقاله: دکتر محمد علی مهدوی راد 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹توصیه‌ای به دانشجویان در باب یادداشت نظرات شخصی 🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 کل‌نگری فتح باب رویارویی نو با تاریخ 💠 بیانات استاد مهدوی راد در نشست نقد و بررسی «امامان اهل بیت؛ مرزبانان حریم اسلام» - شهر کتاب 🗒 زمان: شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ 🔺وجوه نوآورانه‌ی رویکردهای علمی آیت‌الله صدر: 🔹رویکردهای ابتکاری آیت‌الله صدر یکی از مهم‌ترین زوایای شخصیتی او هستند. کتاب‌های فلسفتنا و اقتصادنا در ادامه‌ی طرحی پژوهشی نوشته شده‌اند که متاسفانه کامل نشد؛ از آن مجموعه باید رسالتنا نوشته می‌شد که تنها برخی مقالات آن نگارش یافته‌اند؛ کتاب‌های دیگر با نام‌های مجتمعنا و حکومتنا نیز در ادامه‌ی این طرح قرار داشتند. اگر این دو نوشته می‌شدند به گمان من اوضاع بسیار متفاوت می‌شد. زمان‌شناسی، واقع‌گرایی و روشن‌اندیشی آیت‌الله صدر از نکاتی هستند که باید بر آن‌ها تاکید شود؛ همچنین کلان‌نگری را نیز باید بر این فهرست افزود. در میان متفکران ما افراد معدودی هستند که جزیره‌ای فکر نمی‌کنند؛ بسیار حائز اهمیت است که محقق و متفکر و اندیش‌ور بتواند در جایگاه بلند یک دیدبان بایستد و آثار و رویکردهای علمی را از آن موضع بنگرد و پیوندها و زاویه‌های تاریخی را کشف کند. 🔹اثر محل بحث طی روندی برنامه‌ریزی‌شده نوشته نشده است؛ اگر چنین بود با اثری بسیار متفاوت از آن‌چه هست رویارو بودیم. آیت‌الله صدر در سال‌های انتهایی عمر خود در این اندیشه می‌غلتد که تدوین یک تفسیر را آغاز کند؛ ماحصل آن شرح چهارده جلسه درس‌گفتار است که به همت دیگران پیاده شده و به شکل‌گیری این کتاب انجامیده است. چهار جلسه‌ی اول این مباحث به شکل‌گیری جریانی تفسیری در کل جهان اسلام منجر شده است. متاسفانه در جهان اسلام به پژوهش‌های عالمان شیعه توجه چندانی نمی‌شود؛ اما این اثر از این قاعده مستثنا است. آیت‌الله صدر در این اثر کل‌نگری، جزءنگری، موضوع‌نگری، پیوندنگری و جزیره‌نگری را طرح کرده و تفاوت آن‌ها را شرح داده است. به گمان من چهار جلسه‌ی ابتدایی این بحث به اندازه‌ی یک کتابخانه حرف دارد. 🔺مولفه‌های رویکرد آیت‌الله صدر در تفسیر: 🔹بابی را که وی در تفسیر گشوده است بسیار متفاوت از رویکردهای پیشین در این حوزه است. آیت‌الله صدر در مقطعی تصمیم گرفت در تمام مناسبت‌ها درباره‌ی ائمه بحث کند؛ آن‌چنان‌که گفته شد این رویکرد در این اثر نیز لحاظ شده است. گردآورنده و تنظیم‌کننده‌ی کتاب با رنج و مرارت زیاد در بیست‌وشش بخش آن را تنظیم کرده است؛ این مجموعه تاکنون در گونه‌های متعددی گردآوری و چاپ شده است؛ گردآورنده همه‌ی آن‌ها را در نظر داشته است و با نوارهای صوتی موجود تطبیق داده و تدوین کرده است. باید بر این امر تاکید کرد در سیره‌نگاری اهل بیت(علیهم السلام) نگاه تحلیلی در خور توجهی در قرن اخیر شکل گرفته است و زاویه‌های متعددی دارد؛ نگاه کل‌نگر یکی از رویکردهای رایج در این حوزه است؛ آیت‌الله صدر در مقاطع مختلف مولفه‌های این نظرگاه را بررسی و بیان کرده است. 🔹یکی از مقالاتی که در این اثر درج شده است پیش از بیان در جلسات درس‌گفتار، نوشته شده است و از این حیث با دیگر مقالات کتاب متفاوت است. مولف در این مقاله رویکردهای مختلف در سیره‌نگری را طرح کرده است؛ او تشریح می‌کند اگر درباره‌ی ائمه جز‌ءنگری کنیم چه اتفاقی صورت می‌گیرد و اگر آن‌ها را به مثابه یک کل در نظر آوریم چگونه است. آن‌چنان‌که من می‌دانم تاکنون سه تن از علمای ما سعی کرده‌اند سیره‌ی ائمه را از حیث تاریخی طبقه‌بندی کنند؛ نگاه ایشان از یکدیگر متفاوت است. آیت‌الله خامنه‌ای در کتابی با عنوان پیشوای صادق دویست‌وپنجاه سال امامت و ولایت ائمه را به چهار دوره تقسیم کرده‌اند. استاد محمدرضا حکیمی این سال‌ها را در هشت دوره تقسیم کرده است. اما سال‌های امامت ائمه از نظر آیت‌‌الله صدر سه دوره است. 🔺شرح نظرگاه آیت‌الله صدر درباره‌ی موضوع یادشده: 🔹به اعتقاد او مرحله‌ی اول پس از پیامبر(صلی الله علیه وآله) تا پس از امامت امام سجاد(علیه السلام) شکل گرفته است. این نظرگاه بسیار اهمیت دارد؛ چراکه در مقطع یادشده نوعی کژنگری در فضای فرهنگی اسلام شکل گرفته بود که بیش از هرچیز در رهبری جامعه و تفسیر و تعبیر واژه‌ها نمود یافت. در این مقطع عنوان امامت به تحریفی جدی مبتلا شد. اگر تعبیرهای علی(علیه السلام)، حسین(علیه السلام) و علی‌بن‌حسین (علیه السلام) درباره‌ی این واژه را دریابیم به درستی این معنا را متوجه می‌شویم. به تعبیر من اگر پنجاه‌سال پس از پیامبر را به درستی ارزیابی نکنیم، در فهم تاریخ اسلام دچار مشکلات اساسی خواهیم شد. امویان بازی بسیار عجیبی در میراث ما صورت داده‌اند؛ آنچنان‌که وقتی به امام سجاد(علیه السلام) می‌رسیم از اسلام خبری نیست.