eitaa logo
💎کانال آموزشی رسمی استاد محمدعلی مهدوی راد💎
427 دنبال‌کننده
180 عکس
12 ویدیو
73 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌کند: سلسله نشست های کرسی آزاد اندیشی 💠ســـــی شــب ســـــی آیــه💠 (تدبر و تعقل در آیات قرآن کریم) 🔸نشست نهم🔸 👤 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتــر محمدعلی مهدوی‌راد هیئت علمی؛ استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران موضوع ارائه با محوریت آیه ۳ سوره عصر: نگاهی نو به سوره عصر زمان برنامه 🕰 ساعت ۲۰:۰۰ الی ۲۰:۳۰ 📆 سه‌شنبه ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ 🌐 محل برگزاری: 🖥 https://www.skyroom.online/ch/anjomanelmi/quran 🆔 @quran_hadith_fum 🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد: سلسله نشست های کرسی آزاد اندیشی 💠ســـــی شــب ســـــی آیــه💠 (تدبر و تعقل در آیات قرآن کریم) 🔸نشست نهم🔸 👤 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتــر محمدعلی مهدوی‌راد هیئت علمی؛ استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران موضوع ارائه با محوریت آیه ۳ سوره عصر: نگاهی نو به سوره عصر زمان برنامه 🕰 ساعت ۲۰:۰۰ الی ۲۰:۳۰ 📆 سه‌شنبه ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ 🆔 @OstadMahdaviRad
🔸 تعریف و تفسیری از استادی در سال 1352 برای معنای «اقامه» در ذهنم است. ایشان می فرمودند: متبلور ساختن، بلوری کردن، شفاف کردن چیزی در ذهن و عینیت بخشیدن به آن در متن زندگی را «اقامه» می‌گویند. پس اقامه نماز یعنی اگر راز زیبایی‌های نماز را اول در ذهنتان متبلور کردید و سپس در عرصه عملی زندگی‌تان نیز آن را متبلور ساختید، در واقع آن را اقامه کردید. 🔹 پس اگر حضرت فرمودند: "اقیموا هذین العمودین" [توحید و سنت را اقامه کنید] قاعدتا منظورشان این است که نه تنها باید خدا در متن زندگی‌تان باشد، بلکه کتاب خدا هم باید در متن زندگی‌تان باشد و برای انجام فرامین و آموزه‌های الهی هیچگونه تعللی نداشته باشید. این فرهنگ الهی و اقامه دین است. 🔸 اقامه سنت نیز همان اقامه میراث رسول الله -صلی الله علیه وآله- است. در روایات، بر کتاب خدا و سنت رسول خدا، در کنار هم تأکید و ترغیب شده است. این یعنی اهمیتِ توجه و قداست این دو ستون، که اگر تزلزل پیدا کند، فضای فکری شما نیز تزلزل می‌یابد. 🔻 منبع: برگرفته از مباحث درسی استاد در درس «فرهنگ اجتماعی عصر نزول قرآن» - سال 1402 🆔 @OstadMahdaviRad
💠 تحلیلی بر وصیت امیرالمؤمنین -علیه السلام- و معنای «اقامه» آنچه بیان می‌کنم به وصیت حضرت مشهور نیست و در نهج البلاغه به شکل خطبه و با عنوان "و من کلامه قبل الموته" آمده، یعنی از سخنان حضرت قبل از ترک دنیا. 🔹 یکی از آثار ابن أبی الدنیا "مقتل امیرالمؤمنین" است. با اینکه او به اهل بیت -علیهم السلام- محبت نداشت، اما از حضرت -علیه السلام- روایات بسیاری نقل کرده است که برخی از این روایات قدیمی‌ترین منبعش همین کتاب است و منبع قدیمی همین جمله "و من کلامه قبل موته" کتاب أبی الدنیا است. 🔸 در نهج البلاغه داریم که "و من کلامه قبل موته: ایُّهَا اَلنَّاسُ کُلُّ اِمْرِئٍ لاَقٍ مَا یَفِرُّ مِنْهُ فِی فِرَارِهِ اَلْأَجَلُ..." که در کتاب ابن ابی الدنیا این جمله سند دارد که در کافی هم نقل شده ولی نقل ابی الدنیا خیلی دقیق تر است. 🔹 بعد از آنکه حضرت ضربت خوردند و ایشان را به منزل آوردند، از ایشان خواستند وصیت کنند. امام خطبه بسیار عظیمی را بیان کردند که در نهج البلاغه تنها دو خط آن عنوان وصیت‌نامه دارد و بقیه آن خطبه است، در حالی که کل آن وصیت نامه است. 🔸 امام بعد از آنکه از مرگ صحبت می‌کنند، می‌فرمایند: "أَمَّا وَصِیَّتِی فَاللَّهَ لاَ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ مُحَمَّداً ص فَلاَ تُضَیِّعُوا سُنَّتَهُ أَقِیمُوا هَذَیْنِ اَلْعَمُودَیْنِ ..." «اما وصیتی که به شما دارم این است که به خدا شرک نورزید و خدا را بشناسید». 🔹 یکی از ابعاد شرک، شرک در (تقنین) است. یعنی شما موحد هستید، می‌بینید نقش‌بند زندگی شما، خداوند است و انسان باید تلاش خود را در چارچوبی انجام دهد که خدا در آن وجود دارد. 🔸 «بعد وصیت می کنم به رسول الله -صلی الله علیه وآله- که سنت او را ضایع نکنید». این جای تأمل دارد که ابتدا می‌فرماید "رسول الله" و بعد "سنتش"؛ یعنی بودن رسول الله به همراه سنت ایشان است. عظمت و درس وجودی رسول الله با سنت ایشان است. جمله قبلی [یعنی یکی دانستن خدا و هیچ چیزی را با کتاب خدا یکسان ندانستن] و بعدی [یعنی توحید و سنت را اقامه کردن] وظیفه‌ای است که باید همواره چراغ آن رو را روشن نگهداشت و اجازه نداد که بر آنها ستم تحریف وارد شود که اگر بشود خطرناک است. 🔹 حضرت فرمودند "اقیموا هذین مصباحین" یعنی سنت و کتاب را اقامه کنید؛ در این بیان نکته بسیار ظریفی وجود دارد. ما اقامه صلاة داریم. "اقیموا امرنا" امر ائمه یعنی فرهنگ ائمه و گاهی هم منظورشان حکومت ایشان بود ولی آنکه عام است و بسیار توصیه شده امر به فرهنگ ائمه است. ما در روایات فراوان عبارت "ان اقیموا امام العادل" را داریم. یعنی زیر بغل امام را بگیریم تا راه برود؟ امام خودش بدون حواشی دیگر، انسان است که نیرو دارد. امام عادل را اقامه کنید یعنی این فرهنگ را اقامه کنید. ما اقام الصلاة، اقام امر، اقام امام عادل هم داریم، خب انتظار می‌رود که "اقیموا القرآن"هم داشته باشیم. 🔸 در نصوص روایی ما، به اقامه قرآن امر نشده است، اما من می‌خواهم با یک تحلیل مختصر می گویم "اقیموا القرآن" هم داریم که خیلی حساس و بیدارگر است و آن اینکه حضرت صادق -علیه السلام- فرمودند که قرآن و آیات آن به مثابه "ایاک اعنی" [من تو را قصد کردم] است. خداوند می‌فرماید "یَا أَ هْلَ الْکِتَابِ لَا تَغْلُوا فِی دِینِکُم" یعنی یا اهل اسلام لا تغلوا فی الاسلام. بنابراین شما از دو زاویه می‌توانید بگویید "اقیموا القرآن" هم دارید؛ یکی به ضمیمه همین روایت چرا که در قرآن داریم "یا اهل الکتاب لستم علی شیء..." [ای اهل کتاب شما هیچ چیزی ندارید مگر اینکه تورات و انجیل را اقامه کنید] حالا بر اساس این روایت امام باید بگویید"یا اهل القرآن لستم علی شیء" اهل قرآن شما چیزی نیستید مگر اینکه آن را اقامه کنید و دوم اینکه از این روشن‌تر شما در قرآن "اقیموا الصلاة" دارید. 🔹 بخش مهمی از نماز، قرائت سوره حمد است؛ به گونه ای که روایت داریم "لاَ صَلاَةَ إِلاَّ بِفَاتِحَةِ اَلْکِتَابِ" [نماز شما نماز نیست مگر اینکه حمد داشته باشد]. اما می‌توان به جای سوره توحید هر سورۀ دیگری را خواند. روایتی از امام رضا -علیه السلام- داریم که از ایشان سؤال کردند چرا ما باید در نماز همیشه سوره حمد را بخوانیم؟! امام فرمودند برای اینکه قرآن در زندگی و فهم شما از بین نرود و کهنه نشود و با معارف قرآن آشنا شوید. منظور امام این است که اگر شما سوره حمد را در ذهن داشته باشید، قرآن را هم در ذهن دارید. طبق روایات حمد، عصاره کل قرآن است؛ پس "اقیموا الصلاة" یعنی "اقیموا القرآن".