eitaa logo
💎کانال آموزشی رسمی استاد محمدعلی مهدوی راد💎
474 دنبال‌کننده
181 عکس
13 ویدیو
75 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 همایش نیم روزه: رونمایی و بازخوانی تفسیر شش جلدی آیت الله شهید بهشتی «در مکتب قرآن» 🔹 با مشارکت اساتید محترم: دکتر سید محمد رضا بهشتی استاد سید محمد علی ایازی استاد محمد علی مهدوی راد دکتر محمد کاظم شاکر استاد کاظم قاضی زاده دکتر حامد شیواپور (کارشناس علمی) 🌀 پخش زنده در: اینستاگرام موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم به آدرس: https://www.instagram.com/m_fahiminst/?hl=en و اسکای روم دانشگاه مفید به آدرس: https://www.skyroom.online/ch/mofidclass/ghoran 🌀 زمان: پنجشنبه 9 تیر ماه، ساعت 10 الی 13 🏫 مکان: قم، بلوارامین، بیست متری گلستان، کوچه 1، پلاک 15 موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 گفتگو‌ با دکتر محمدعلی مهدوی راد درباره سال‌های آشنایی‌اش با دکتر شریعتی 🗒 زمان: ۰۲ تير ۱۴۰۱ 🔹دکتر محمدعلی مهدوی راد سال ۱۳۳۴ در نیشابور زاده شد. تحصیلات ابتدایی را در همان دیار گذراند و پس از آشنایی با مقدمات ادبیات عرب، در سال ۱۳۴۸ وارد حوزه علمیه مشهد شد و در مدرسه آیت ا... العظمی میلانی که با شیوه منظم و نو اداره می‌شد، تحصیل علوم دینی را آغاز کرد. او در همان سال‌های تحصیل در مشهد با استاد محمدتقی شریعتی آشنا شد و از محضر او بهره می‌برد. آشنایی او با دکتر شریعتی به همان سال‌های حضور در محضر استاد شریعتی بازمی‌گردد. 🔻 شما سال‌ها از محضر استاد محمدتقی شریعتی بهره‌مند شدید. نخستین‌بار چه زمانی با دکتر علی شریعتی آشنایی پیدا کردید؟ من فقط یک بار آن زنده‌یاد را دیده‌ام، آن هم در محضر استادشریعتی بود. البته چنان‌که پیش‌تر گفتم، کتاب‌ها و جزوه‌های منتشرشده‌اش را خوانده و بسیاری از سخنرانی‌هایش را شنیده بودم. احترام ویژه‌ای برای وی قائل بودم، به ویژه به این علت که استاد شریعتی از فرزندش به نیکی یاد می‌کرد. رهبر معظم انقلاب که برای من و بسیاری از هم‌نسل‌های من در مشهد نقش مراد را داشتند، از او به نیکی یاد می‌کردند. یادم نمی‌رود روزی در «تالار کتاب» که کتاب‌فروشی مهمی بود و آثار روشن‌فکران را در مشهد نشر می‌داد، در خیابان نادری (خیابان شیرازی کنونی)، معظم‌له را دیدم. پرسیدم: می‌خواهم تفسیر مطالعه کنم. چه تفسیری بخوانم؟ فرمودند: پرتوی از قرآن. عرض کردم: این تفسیر که ناقص است! فرمودند: همین اندازه را بخوانید و بفهمید. ان‌شاءا... بقیه را هم می‌نویسند. فرمودند: تفسیر نوین استاد شریعتی را هم بخوانید. با اینکه آن روز با آثار شریعتی تقریبا آشنا بودم، پرسیدم: کتاب‌های دکتر را هم بخوانم؟ فرمودند: حتما، البته با دقت و احتیاط. بعد به صاحب کتاب‌فروشی گفتند: اگر دارید، به ایشان بدهید. نشر کتاب‌های شریعتی ممنوع بود، او «فاطمه فاطمه است»، «قاسطین و مارقین و ناکثین» و «نیایش» را در پستوی فروشگاه دسته‌بندی کرد و به من داد. 🔻 پس نخستین‌بار از طریق رهبر معظم انقلاب با آثار دکتر آشنا شدید! پس از آن، آیا دکتر را در حضور پدرشان دیدید؟ بله، دیدار دکتر برایم آرزو بود. طبق معمول، روزی که به محضر استاد رفتم، آقای دکتر نوراللهیان، دکتر سرجمعی (پزشک مخصوص استاد و از شاگردان دیرین او) هم بودند. استاد چهارزانو نشسته بود و ملحفه‌ای سفید روی پایش بود. تکیده و خسته به نظر می‌رسید. بحث درباره معجزه بود، اما چگونگی آن یادم نیست. آقای دکتر نوراللهیان -پیش‌تر گفتم از شاگردان و ملازمان آیت‌ا... حاج میرزا جوادآقا بود و در طیف «مکتب تفکیک»، و درس تفسیر حاج میرزا جوادآقا را تقریر می‌کرد- گفت: این سخن صاحب المیزان است. استاد شریعتی که احترام بسیار زیادی برای علامه طباطبایی قائل بود و در مقامی دیگر از آن سخن گفته‌ام فرمود: بعید است علامه طباطبایی چنین بگوید. این بیان مساوی است با انکار اعجاز. آقای دکتر نوراللهیان اصرار می‌کرد ایشان که گفته است. استاد با ملاحت و لطافتی خاص فرمود: آقا، به مطلب نرسیده‌اید. علامه بسیار دقیق‌النظر است. دکتر که آرام نشسته بود، با لبخندی گفت: الحمدلله که من نگفته‌ام، و گرنه این هم می‌شد یک بلوا! با این تعبیر، فهمیدم گوینده این سخن دکتر شریعتی است. پس از اندکی، مهمان‌ها رفتند و دکتر به مشایعت آنان به پا خاست. از استاد پرسیدم: آقای دکتر هستند؟ گفت: بلی. زنده‌یاد شریعتی برگشت. استاد من را معرفی کرد و با بزرگواری گفت: در این تنهایی، ایشان لطف می‌کند و بسیار به من سر می‌زند. من پس از اندکی تعریف، تمجید و ستایش از دکتر و آثارش گفتم: آقای دکتر! با فضای مشهد که آشنا هستید. من قبل از آنکه به محضر استاد برسم و به جلسات آقای خامنه‌ای راه پیدا کنم مخالف شما بودم و گاهی از شما غیبت کرده‌ام و بدگویی. گفت: آقا سیدعلی‌آقا؟ گفتم: بلی. در ستایش معظم‌له سخن گفت و تأکید کرد: قدر ایشان را بدانید. متفکر بزرگی هستند. بعد ادامه دادم:، اما پس از این آشنایی، به شما و آثار شما علاقه پیدا کردم و بسیار از شما دفاع کرده‌ام و دفاع می‌کنم. دکتر با ملاحت و با لحنی آمیخته به مهربانی گفت: چه مدتی بدگویی کردید و مخالفت، و چه زمانی است که دفاع می‌کنید و ستایش؟ گفتم: اولی را شاید حدود یک سال و نیم و دومی را که ادامه دارد بیش از دو سال و نیم است. لبخندی زد و با تبسم گفت: خب، خیلی هم طلبکارید! گفتم: «شهادت» شما مرا بیدار کرد و «نیایش» دگرگون. آن روز که در حجره مدرسه جعفریه «فاطمه فاطمه است» را می‌خواندم، حال عجیبی داشتم، مخصوصا در صفحات انتقال از مقدمه بحث و طرح فاطمه زهرا (س) به عنوان الگو. گفت: من همه امیدم به شما طلبه‌های جوان است. بار‌ها گفته‌ام اگر امیدی و انتظاری می‌توان داشت، از روحانیت است و در میان روحانیت چشمم به شما طلبه‌های جوان است.
🔻 چگونه شد که وارد مبارزه سیاسی شدید؟ سوق‌دهنده شما به سمت مبارزه سیاسی با رژیم پهلوی چه کسی بود؟ دقیقا نمی‌دانم، به‌ویژه زمانش را، اما صادقانه باید اعتراف کنم مطالعه آثار زنده‌یاد دکتر علی شریعتی بسیار مؤثر بود و شاید آغازگر. من در سال‌های آغازین طلبگی به اقتضای فضای مشهد در جریان عام مخالفت با دکتر شریعتی بودم. به هر حال، هنگامی که در مدرسه دودرب بودم، در این جریان بودم. عامل پخش رساله امام بودم و نیز درس‌های ولایت فقیه که ابتدا به صورت جزوه و درس‌درس پخش می‌شد. در همین زمان به گونه‌ای اتفاقی با جوانی آشنا شدم از کن سولقان تهران. او نیز آثاری از شریعتی را به من داد و چهارده نوار سخنرانی زنده‌یاد فخرالدین حجازی که بسیار پرشور بود و هیجان‌انگیز و بیدارگر و مؤثر. برخی آثار زنده‌یاد حجازی را هم پیش‌تر در مکتب اسلام خوانده بودم، به‌ویژه مقاله «هنگامه بعثت» او را در مکتب اسلام. این نوار‌ها باعث شد که با آن بزرگوار ارتباط برقرار کنم. تابستان‌ها مشهد می‌آمد و وسط صحن مسجد گوهرشاد عبابردوش بر زمین می‌نشست. دانشجویان و طلاب دورش را می‌گرفتند و او بی‌پروا سخن می‌گفت. به منزل رهبر معظم انقلاب می‌آمد و گاه با مطایبه‌های شیرین، فضای جلسه را دگرگون می‌کرد. اما پس از آشنایی با اندیشه دکتر علی شریعتی و پدر بزرگوارش و نیز معظم‌له یکسره در این جهت بودم و به‌اصطلاح حوزویان خراسانی آن روزگار، «مجاهد» بودم. 💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی: 🌐 https://shahraranews.ir/fa/news/113879 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. 🆔 @OstadMahdaviRad
رونمایی و بازخوانی تفسیر شش جلدی آیت الله شهید بهشتی «در مکتب قرآن.mp3
11.34M
🔹 همایش نیم روزه: رونمایی و بازخوانی تفسیر شش جلدی آیت الله شهید بهشتی «در مکتب قرآن» 🔹 با حضور و سخنرانی: استاد محمدعلی مهدوی راد 🌀 زمان: پنجشنبه ٩ تیر ماه ١۴٠١ 🏫 مکان: قم، مؤسسه پژوهشی فرهنگی فهیم. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در حریم دوست.pdf
553K
🔹 بریده‌ای از کتاب «با کاروان عشق» با عنوان «در حریم دوست» - مشتمل بر داستانگونه‌ای خواندنی از موسم حج. 🔹 نویسندگان: استاد محمدعلی مهدوی راد؛ استاد رسول جعفریان 🌀 تدوین و بازنویسی توسط کانال رسمی استاد مهدوی راد 🆔 @OstadMahdaviRad
*معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران به مناسبت ایام فرخنده عید سعید غدیر خم برگزار می کند:* ✒️ نشست علمی با عنوان: *مواجهه با غدیر در گذرگاه تاریخ* ارائه دهنده: *حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر محمد علی مهدوی راد؛ دانشیار دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران* زمان: *پنجشنبه ۱۴۰۱/۴/۲۳* *ساعت ۲۱:۳۰* لینک ورود به نشست: https://vroom.ut.ac.ir/farabi1 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مواجهه با غدیر در گذرگاه تاریخ.mp3
24.99M
🌀 معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 🔻 نشست علمی با عنوان: مواجهه با غدیر در گذرگاه تاریخ 🔻 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین جناب استاد محمدعلی مهدوی راد 🔹 زمان: پنجشنبه ۱۴۰۱/۴/۲۳ «با عرض پوزش به دلیل مشکلات فنی دقایق ابتدایی نشست بد ضبط شده است» 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 گزارشی از سخنرانی استاد محمدعلی مهدوی راد در نشست علمی «مواجهه با غدیر در گذرگاه تاریخ» 🗒 زمان: ۲۳ تير ۱۴۰۱ 🔹اگر کسی غدیر را منکر شود اساس و بنیاد اسلام را منکر شده است؛ حادثه غدیر عملا عینیت‌بخش رهبری و مرجعیت دینی تکوینی در گذرگاه زمان است از این جهت تامل در حادثه غدیر و برآیند آن برای همه مؤمنان به اسلام ضرورت دارد. 🔻 پرهیز از برخی مسامحات درباره ولایت علی(ع) برخی تسامحات در به کارگیری اصطلاحات درباره غدیر وجود دارد. در بسیاری از نوشته‌ها و سخنرانی‌ها از نصب امام علی(ع) به عنوان خلیفه پیامبر(ص) و امام در غدیر سخن گفته می‌شود که در عین درستی نوعی تسامح هم دارد زیرا روزی که رسول‌الله، اسلام را عرضه کردند همان روز علی بن ابیطالب(ع) را به ولایت نصب کردند و مواجهه با ولایت علی بن ابیطالب(ع) از همان روز آغاز شد،. 🔹 وقتی پیامبر در یوم‌الانذار، اقربین و عشیره خود را جمع کردند همان روز علی(ع) را به ولایت برگزیدند آنجا که فرمودند چه کسی حاضر است وصی و وزیر و خلیفه من باشد و سه بار تکرار کردند تنها علی(ع) حاضر به همکاری شد و از همین روز هم مواجهه با امام علی(ع) آغاز شد و تاکید بر جایگاه امامت و مرجعیت دینی علی(ع)، بیش از ۲۵ مورد است و نه اینکه صرفا منحصر به غدیر باشد. 🔹 بنابراین ولایت از روز اول بعثت وجود داشت و تنها در غدیر اوج ابلاغ ولایت است. از نکات تامل‌برانگیز که به وضوح ولایت امام علی(ع) را نشان می‌دهد لیلة المبیت است، شبی که پیامبر(ص) تصمیم گرفتند از مکه به سمت مدینه حرکت کنند، علی بن ابیطالب(ع) بدون هرگونه تردید در بستر رسول الله آرمید. عبدالکریم خطیب تحلیل بسیار قابل توجهی در این زمینه ارائه کرده است و می‌گوید آفرینش این صحنه، الهی و خدایی است تا خدا بگوید اگر کسی در یک صحنه که دلهره‌آورترین و سخت‌ترین و دشوارترین ماجرا است و هر لحظه ممکن است علی(ع) جانش را فدا کند می‌پذیرد جای رسول الله بخوابد همان فرد هم باید ادامه‌دهنده فکر و مکتب و فرهنگ رسول الله هم باشد. بنابراین جریان رویارویی با علی بن ابیطالب(ع) از همان دوره مکه آغاز شد و ادامه یافت. 🔹 اگر به سال آخر زندگانی رسول الله(ص) دقیق بنگریم می‌بینیم که ایشان از هر فرصت ریز و درشتی بهره می‌برد تا موضوع ولایت علی بن ابیطالب(ع) و اهل بیت(ع) را مطرح کند و به همان میزان دشمنان امام(ع) هم از هر فرصت ریز و درشتی برای مخدوش کردن چهره ایشان بهره برده‌اند. 🔻 ابلاغ ولایت در حجة البلاغ غدیر و جوهر اسلام است. در اسناد تاریخی و روایی فریقین داریم که پیامبر(ص) در سال آخر به هر سرزمینی که نماینده اعزام می‌کرد تلاش و کوشش داشت تا جریان غدیر و امامت علی(ع) را بیان کند و پیام به همه جامعه اسلامی آن روز برسد. 🔹 البته به تعبیر امروز، هیچ ابزار آگاهی‌بخش و اطلاع‌رسانی جز حج که بتواند این مطلب و حقیقت و واقعیت را در حد امکان به همه جامعه اسلامی آن روز برساند نبود ایشان در حجة البلاغ(الوداع) به ابلاغ پیام الهی در نصب امام علی(ع) پرداخت. پیامبر(ص) به تمام بلاد اسلامی حتی در جاهایی که افراد کمی حضور داشتند نماینده فرستاد که امسال به حج بیایید تا پیام مهمی را برای شما ابلاغ کنم. 🔹 قاعدتا منافقان و دشمنان امام علی(ع) هم از طراحی پیامبر(ص) آگاه شده بودند و با اقسام حیله‌ها برخورد می‌کردند. در این حج که عنوان درست آن حجة البلاغ است ۵ خطبه خواندند و در تمامی خطبه‌ها به جایگاه عترت پرداختند و در خطبه غدیر هم بارها و بارها به آن پرداختند. اگر آن‌طور که حضرات می‌گویند بنا بود شرایع اسلامی تکمیل شود، این کار تا آن مقطع انجام شده بود. 🔹 اولین مواجهه با غدیر ماجرای کسی است که سبب شد تا سوره معارج نازل شود، وقتی پیامبر(ص) خطبه به آن گستردگی و دقت و عظمت را قرائت فرمودند (که بماند چه بلایی بر سر اصل خطبه آوردند) این فرد سیاه بخت به پیامبر(ص) گفت شما به ما گفتید که نماز بخوانید و ما خواندیم، روزه بگیرید و ما گرفتیم، حج بروید و رفتیم ولی این چه ماجرایی است که بر گرده ما تحمیل می‌کنید؟ پیامبر(ص) فرمودند که فرمان و وحی الهی بود، آن فرد هم با گستاخی گفت که اگر چنین است عذابی از خدا برای من بخواه و چنین شد و آن فرد به درک رفت. 🔻 استدلال نادرست برای تحریف یک ماجرای حقیقی 🔹 یک چالش بسیار مهمی بین متکلمان، مفسران، محققان و مفسران شیعه و سنی وجود دارد که شیعه براساس روایات فراوان نقل شده در منابع اهل سنت و شیعه، بر این باورند که ماجرای سوره معارج(سال سائل بغذاب واقع) متعلق به مسئله غدیر است ولی دو مفسر جدلی اهل سنت، گفته‌اند که ساختار و محتوای سوره، مکی است ولی جواب داده شده که چه بسا سوره‌های مکی است که آیه مدنی دارد و برعکس.
🔹 براساس روایت صحیحی که کافی نقل کرده است این سوره در مکه نازل شده بود و پیامبر(ص) بعد از اینکه آن فرد به علت عذاب به درک واصل شد مجدد این سوره را خواندند و نیازی به چنین استدلال‌ها هم نیست. 🔹 باید به تطور معنایی واژگان در طول تاریخ توجه کنیم. قاضی نعمان گفته است که وقتی آن شخص عذاب را خواست و عذاب هم آمد، جبرئیل مکرر بر پیامبر(ص) وارد شد و فرمود که یا محمد اقراء «سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ ...» مواجهه دیگر با غدیر مواجهه حسان، شاعر رسول الله(ص) است، همین که پیامبر(ص) از فراز جایگاهی که درست کرده بودند پایین آمدند حسان بن ثابت تقاضا کرد شعری بخوند و ایشان اجازه فرمودند و حسان شعر ارزشمند خود را خواند و پیامبر(ص) خطاب به ایشان فرمودند که حسان هماره روح القدس در زبان تو می‌دمد و تو در دفاع از حق و حقیقت سخن می‌گویی و بعد فرموده هماره تو مؤید به روح القدس هستی. 🔹 متاسفانه حسان که فردی ترسو و متزلزل به لحاظ روحی بود در ادامه نه تنها موضع غدیر را انکار کرد و حتی به جایگاه خود خط بطلان کشید بلکه گاهی مواضع زشتی هم گرفت و علامه مجلسی و امینی و بزرگواران دیگر از این تعبیر رسول الله به این نکته رسیدند که انحراف حسان در کلام پیامبر(ص) مستتر است. 🔹 در خطبه کامل پیامبر(ص) بارها از عترت طاهره و مرجعیت و امامت و خلافت ائمه(ع) سخن به میان آمده است؛ علی(ع) مکررا با کسانی که نعل وارونه می‌زدند مناظره داشتند. در روایتی بیان شده وقتی که غدیر و روز جمعه به هم رسیدند علی بن ابیطالب(ع)، خطبه‌ای ایراد فرمودند که البته در نهج‌البلاغه نیامده ولی برخی منابع دیگر آن را ذکر کرده‌اند. در طلیعه این خطبه ایشان فرمودند که خداوند برای شما مردم دو عید قرار داده است. 🔻تحریف محتوایی تعبیر مشهور غدیر متاسفانه جریان تحریف و نفاق به شعر خیلی حساس بودند زیرا در آن دوره، شعر جریان‌سازی بزرگی بوده است و به همین دلیل مزدوران حاکمیت‌ها دست به تحریف می‌زدند. در تاریخ نقل است که مهمترین علت شهادت ابن سکیت، این بود که تحریف اشعار را برملا می‌کرد و به اثبات ولایت آل‌الله می‌پرداخت. با این وصف، نتوانستند حتی به تحریف الفاظ، تعبیر «من کنت مولاه فعلی مولاه» بپردازند و به همین دلیل رو به تحریف معنای ولی آوردند. 🔹 فخررازی اولین کسی است که به محتوا پرداخت و گفت که ولی در اینجا به معنای محبت و دوستی و ... است و نه رهبری و مرجعیت و افراد دیگری هم این خط را در پی گرفتند و اموی مسلک‌ها از کسانی هستند که حتی تلاش کردند تیره‌جانی خود را در اینجا بیان کنند. 💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی: 🌐 https://iqna.ir/fa/news/4070942 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حج البلاغ.pdf
335.7K
🔹 گفتگوی خبرگزاری شفقنا با استاد مهدوی راد 🔹 موضوع: واقعۀ غدیر خم 🌀 تدوین و بازنویسی توسط کانال رسمی استاد مهدوی راد 🆔 @OstadMahdaviRad
🔻 سوره: ویژه برنامۀ شب عاشورا 🔻 با حضور استاد محمدعلی مهدوی راد و دکتر رضا امیرخانی 🔹 زمان: امشب - ساعت ۲۲:۰۰ 🔹 شبکه چهار سیما 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برنامه سوره شب عاشورا 1401.mp3
45.64M
🔻 سوره: ویژه برنامۀ شب عاشورا نسخه کم حجم 🔻 با حضور استاد محمدعلی مهدوی راد و دکتر رضا امیرخانی 🔹 زمان: ۱۶مرداد ۱۴۰۱ 🔹 شبکه چهار سیما ➕ تماشای برنامه در تلوبیون 🆔 @Sooreh_tv4 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 گزارشی از سخنرانی استاد محمدعلی مهدوی راد در ویژه برنامه شب عاشورای فصل کوفه برنامه سوره 🗒 زمان: ۱۸مرداد ۱۴۰۱ 🔹صحنه کربلا صحنه اسفل‌السافلین مردم و احسن‌التقویم مردم بود. انسان در این صحنه خودش خودش را می‌سازد و باید معمار خویشتن باشد. همه امکانات برای رها شدن از چاه نکبت و بهترین انسان شدن وجود دارد. 🔻 آیه وفا و دشت کربلا امام حسین(ع) در موارد متعددی آیه «فمنهم من قضی نحبه» را خواندند. هر شهیدی نزد امام می‌آمد و اذن قتال می‌گرفت امام علیه‌السلام به او سلام می‌دادند و این آیه را می‌خواندند. 🔻 تبارشناسی حاضران در کربلا اردوگاه یزید مجموعه‌ای از چند دسته از افراد بود که گروه اول فرصت طلبان بودند. گروه دوم جیره خوارانی بودند که حتی به انگشت امام هم رحم نکردند. دسته دیگر مسخ‌شدگان بودند. البته مفسرین معتقدند در امت اسلامی مسخ جسمانی وجود ندارد مگر در موارد معدود اما بسیاری از انسان‌ها از حالت انسانی خود مسخ می‌شوند و بسیاری در لشکر دشمنان امام از این دسته بودند. 🔹 برای نمونه می‌توان به شمر اشاره کرد که امام را می‌شناخت و می‌دانست با چه کسی در حال جنگ است اما باز هم دست نمی‌کشید. دسته دیگر ترسویان ناخشنود بودند که بخش عظیمی از لشکر بودند و از یک طرف دل خوشی نداشتند که در لشکر باشند و از سوی دیگر از ترس عبیدالله آمده بودند. حکومت بیرون از کوفه بیرقی زده بود و وقتی به ۱۰۰۰ نفر می‌رسیدند به سوی کربلا حرکت می‌کردند اما زمانی که به کربلا برسند به ۱۰۰ نفر هم نمی‌رسیدند و این مساله همان ترس را نشان می‌دهد. 🔻 ناآگاهان اسیر تبلیغات هم دسته دیگری هستند. برخلاف آنچه که گفته می‌شود شیعیان امام را کشتند باید به این نکته توجه کرد که کوفه سال ۶۱ با کوفه امام علی(ع) تفاوت داشت و حداقل سه بار توسط معاویه شیعیان از کوفه اخراج شده بودند. مردم گرفتار جهل و نادانی شده بودند و تبلیغات اثر خود را گذاشته بود. 🔹 لشکر دشمنان امام دچار سردرگمی و تذبذب بودند. اضطراب و سردرگمی عجیبی در این اردوگاه بود. عرب رسم داشت که تن به تن می‌جنگید و در این رزم رجز هم می‌خواند و خودش را معرفی می‌کرد اما یک نفر از سپاه یزید رجز نخواند چرا که نمی‌توانست با این تزلزل رجز هم بخواند. برای فرار از این وضعیت هم به فسق و فجور پناه برده بودند. 🔻 بخشی از لشکر امام حسین (ع)‌ از موالی بودند؛ ۱۸ نفر از بنی هاشم بودند و ۸ نفر نیز از اصحاب پیامبر (ص) بودند و ۲۰ تن نیز از اصحاب امام علی (ع) بودند و به طور کلی می‌توان گفت که ۶۸ نفر از لشکر امام حسین (ع) کوفی بودند. اگر در آن مقطع امام حسین (ع) قیام نمی‌کرد دیگر اثری از دین نمی‌ماند 🔹 یکی از متفکران سوری درباره قیام عاشورا به نقل از متفکران مسیحی و اهل سنت مطلبی دارد؛ این متفکران بیان کردند که اگر در آن مقطع امام حسین (ع) قیام نمی‌کرد دیگر اثری از دین نمی‌ماند. از طرفی از زمانی که عثمان حاکم شد جامعه اسلامی دوسویه شد و حاکمیت دین را برای دنیا و هوس می‌خواست و امام علی (ع) هم حاکمیت را برای دین می‌خواست. 🔻 اگر رجز‌ها و سخنان یاران امام را کنار هم بگذاریم هیچ مفهمومی به اندازه امام و شناخت از ایشان برجسته نیست. تنها اتفاقی که برای حر افتاد این بود که امامش عوض شد. جهت او عوض شد. امام شاقول است و هر کس خودش را با این میزان تنظیم کرد به جایی که باید برسد می‌رسد. یاران امام می‌دانستند که امام حسین (ع) کیست و خود را با ایشان تنظیم می‌کردند. 🔹 یاران امام عزت نفس داشتند. هر شخصیتی کلیدی برای تحلیل دارد و کلید شخصیت یاران امام، عزت بود. یاران امام چونان شیر مرگ را در آغوش گرفته بودند و آن را به هیچ می‌پنداشتند. از سوی دیگر کرامت انسانی هم کلید رفتار امام حسین (ع) بود. انسان در نگاه امام کرامت داشت. 💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی: 🌐 https://akharinkhabar.ir/book/9228708 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 مراسم نکوداشت مقام «علامه محمدرضا حکیمی» در اولین سالگرد رحلت ایشان با حضور و سخنرانی حضرات آیات، حجج اسلام، اساتید معزز: سیدجعفر سیدان احمد مروی محمدعلی مهدوی راد محمدمهدی رکنی سیدعباس صالحی محمدتقی سبحانی 🕘 زمان برگزاری: دوشنبه ۳۱ مرداد، ساعت ۹ صبح الی ۱۲ ظهر 🕌 مکان برگزاری: حرم مطهر، بست شیخ طبرسی، سالن بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی 🆔 @ayatollah_seyyedan 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 مرحوم حکیمی عاشق اهل بیت(ع) بود 🔹 مرحوم استاد علامه حکیمی از معدود متفکران و اسلام شناسان و عالمانی است که به اسلام و دین نگاه جامع داشتند و گستره دانش شان هم بسیار گستره جامعی بود. ایشان به موضوع دین هم نگاه تمدنی و هم نگاه هدایت پذیری داشت و در آثارش نیز جلوه‌های این نگاه تمدنی به همراه نگاه ارزشی، هدایتگری، هدایت‌آفرینی و هدایت‌پذیری پدیدار بود. به گمان من مهمترین دغدغه ایشان همین موضوع هدایت پذیری در دین بود. کتاب الحیاة اوج این دغدغه‌مندی مرحوم علامه حکیمی را بیان می کند که نشان دهنده غیرت دینی و شعور مذهبی ایشان است. 🔻 به طور کلی اگر بخواهیم منظومه فکری استاد، دغدغه و تلاش ایشان را نشان بدهیم باید بگوییم مجموعه منظومه فکری علامه حکیمی خلاصه می شود به انسان و انسانیت. در بخشی از آثار علامه آورده در پی آنم که زیرساز زندگی علی(ع) و اهمیت آن را تا حدودی روشن کنم و فلسفه توجه به طرز فکر و عمل امام را عرضه کنم. کتاب الحیاة به تعبیر بیهقی از لونی(رنگ) دیگر است. این کتاب چنان که باید دریافت نشده، این کتاب طبقه‌بندی و تجمیع عرضه آیات و روایات و تفسیر روایی مجتهدانه است. 🔹 علامه حکیمی ۲ رکن را برای تربیت امت پیامبر(ص) لازم می‌داند. به عقیده او حقایق قرآنی و تعالیم پیامبر(ص) و اهل‌بیت او(ع) ۲ رکن اصلی تربیت امت اسلام است. به‌طور کلی از آغاز تا فرجام روند منظومه فکری علامه دایر بر همین دیدگاه است. 🔻 علامه حکیمی در بخش دیگری از الحیاة توضیح می‌دهد این کتاب تنظیم جهان‌شناسی و ایدئولوژی اسلامی با التزام دقیق به قرآن و حدیث و فهم موضوعی از آن است. بر این اساس علامه حکیمی در طرح کلی خود که در قالب کتاب الحیاة آمده عرضه کننده یک نظام مکتبی و یک جریان پیوسته است. 🔹 الحیاة در ادامه آثار سنتی و تقلیدی برای تقریب احادیث نگاشته نشده، این کتاب تلاش می کند معارف ثقلین را در زندگی معنا دهد و یک طبقه‌بندی جدید و تجمیع و عرضه نوینی از آیات و روایات است، نه یک تقریر الفبایی یا موضوعی. الحیاة کتابی است برای آموزش راه از آغاز تا پایان در گذرگاه زندگی؛ آن هم با توجه به نیازهای انسان از مبدا تا مقصد. 🔻 جلد ۷ تا ۱۲ الحیاة نوعی انسان‌نامه است؛ الحیاة باید در عینیت زندگی ما متبلور باشد. بسیاری از کسانی که با الحیاة مواجه شدند، آن و روش و مقصدش را درک نکردند. کتاب الحیاة با شناخت شروع می‌شود و بعد از شناخت به ایمان می‌رسد. باب بعدی آن نیز عمل است. 🔹 الحیاة به راه و راهنمای زندگی انسان نیز پرداخته است. تمام جلد دوم این کتاب درباره راه، نقشه و الگوهای عینیت‌بخش است. قرآن یکی از این الگوهاست که در ۵۰ باب از «الحیاة» درباره آن سخن گفته شده است. البته برخی از جلدهای این کتاب مانند جلدهای سه تا ۶ به اندازه‌ای که باید مورد توجه قرار نگرفته است و عده‌ای تصور می‌کنند علامه آن را تحت‌تاثیر گرایشات چپ تالیف کرده، اما مسائل اقتصادی مانند زکات و مساوات که در این مجلدها آمده، بی‌نظیر است. 🔻 گویا روزهایی که نگارش جلد ششم کتاب الحیات تمام می‌شود مصادف با روزهای دهه اول محرم بوده است و مرحوم استاد علامه حکیمی در این کتاب خود برای حضرت اباعبدالله(ع) عبارات مختلفی به کار بردند و ایشان را با عناوین مختلفی یاد کرده اند مثل: امام شهیدان تاریخ، فوران خون نوح آدم، ابراهیم موسی و عیسی، مفسر خون فرجام آتشین واژه های خطب فاطمیه، آموزگار بزرگ معرفت در عرفه، زبان آتش افشان عدالت در خطبه دوم روز عاشورا، طراح سترگ آموزه عدالت، دادخواه مظلومان و محرومان همه عرصه ها حضرت سیدالشهدا امام اباعبدالله الحسین علیه السلام‌. 💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی: 🌐 http://shabestan.ir/detail/News/1208164 🌐 https://fa.shafaqna.com/news/1432271 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. 🆔 @OstadMahdaviRad