#اطلاع_رسانی
#معرفی_کتاب
🔹 کتاب «جریان شناسی تفاسیر فقهی؛ تاریخ، تطور و نمونه ها»، به قلم حجج اسلام محمد علی مهدوی راد، علی اصغر ناصحیان، محسن نورایی، علی راد و جهانگیر فیض آبادی از سوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و در سه جلد منتشر شده است.
🔹 طرح تأليف و گردآوری این كتاب حدود 21 سال قبل توسط حجتالاسلام والمسلمين محمدعلی مهدویراد در شورای پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه شد.
🔻 هدف این اثر، شناساندن جریان های تفسیر نگاری در حوزه ی فرهنگ اسلامی با نگاهی تحلیلی و انتقادی است. با این شیوه که چگونگی شکل گیری و گسترش جریان های گوناگون تفسیری را تبیین کرده و تأثیر گذاری مفسران پیشین را بر آرا و شیوه های تفسیری مفسران سده های پسین، آشکار می سازد.
🌀 لینک خرید: https://www.faraketab.ir/content/1761
🆔 @OstadMahdaviRad
#اطلاع_رسانی
#معرفی_کتاب
🔹 جریان شناسی تفسیر نگاری، به نقطه ی آغاز، اوج، فرود و گاه ایستایی یک رویکرد تفسیری می پردازد و با روش شناسی و درون شناسی هر یک از تفاسیر، امتیازات و کاستی های آن ها را روشن می سازد و جایگاهشان را در زنجیره ی این جریان مشخص می کند.
🔻 تفسیر فقهی، تفسیری موضوعی است که به استنباط احکام شریعت در پرتو قرآن می پردازد و در مواردی با توجه به میراث فقهی برگرفته از سنت و دیگر منابع، آیات حکمی قرآن را شرح می دهد.
🔹 در این کتاب برخی از مهم ترین تفاسیر موجود گزینش و به صورت تفصیلی معرفی شده اند که عبارتند از:
1. تفسیر الخمس مائه آیة من القرآن، مقاتل بن سلیمان خراسانی (م 150 هـ . ق)، زیدی
2. احکام القرآن للشافعی (م 204 هـ . ق)، احمد بن حسین بیهقی (م 458 هـ . ق)، شافعی
3. احکام القرآن، احمد بن علی جصاص الرازی (م 370 هـ . ق)، حنفی
4. احکام القرآن، علی بن محمد کیا هرّاسی (م 525 هـ . ق)، شافعی
5. احکام القرآن، محمد بن عبدالله ابن عربی (م 543 هـ . ق)، مالکی
6. فقه القرآن، ابو الحسن سعید بن هبة الله راوندی (م 573 هـ . ق)، شیعه
7. الجامع لاحکام القرآن، محمد بن احمد انصاری قرطبی (م 671 هـ .ق)، مالکی
8. کنز العرفان، مقداد بن محمد سیوری حلی (م 826 هـ . ق.)، شیعه
9. الثمرات الیانعة والاحکام الواضحة القاطعة، یوسف بن احمد زیدی (م 832 هـ . ق)، زیدی
10. معارج السؤول و مدارج المأمول، حسن بن محمد نجفی استرآبادی (تألیف 891)، شیعه
11. زبدة البیان فی شرح آیات الاحکام، احمد بن محمد اردبیلی (م 993 هـ . ق)، شیعه
12. شرح آیات الاحکام، میرزا محمد بن علی استر آبادی (م 1028 هـ . ق)، شیعه
13. مسالک الافهام الی آیات الاحکام، شیخ جواد کاظمی (م 1065 هـ . ق.)، شیعه
14. التفسیرات الاحمدیه، شیخ احمد ملاجیون (م1130 هـ . ق)، حنفی
15. قلائد الدرر، احمد بن اسماعیل جزائری (م1150 هـ . ق)، شیعه
16. روائع البیان، محمد علی صابونی (معاصر)، سنی»
🔹 در بخشی از این کتاب در مورد فقه القرآن مرحوم راوندی آمده است: «راوندی در مقدمه ی فقه القرآن چرایی تألیف آن را اینگونه بیان می کند: (آنچه مرا به تألیف این کتاب وا داشت، این بود که کسی از عالمان مسلمان گذشته و حال را نیافتم، کتابی بر اساس فقه برآمده از کتاب خدا سامان داده باشد و هیچ عالمی اثری فراگیر و ویژه ی آیات فقهی قرآن کریم ننگاشته است؛ اثری که همه ی آیات صریح فقهی قرآن، چه لفظی یا معنایی و چه ظاهری یا فحوایی را در بر داشته باشد و در همان حال موضوع دیگری جز فقه قرآنی در آن نیامده باشد، هر چند در گذر روزگار آثاری بی شمار درباره ی فقه و تفسیر نگاشته اند).
🔹 بنابر این راوندی نگارش آثاری انبوه و بی شمار را در گستره های تفسیر و فقه انکار نمی کند، بلکه با نگارش فقه القرآن آهنگ جبران یک کاستی را داشته است و آن نبود کتابی که در بر دارنده ی آیات حکمی و آموزه های فقهی قرآن بوده است. از این رو فقه القرآن راوندی نخستین نگاشته ی فقه پژوهی قرآنی در شیعه یا اسلام است یا اگر هم کسی اثری را در این باره پرداخته، فراگیر نبوده است و راوندی هم بدین لحاظ آن را فقه القرآن ندانسته است.
🔹 جلد سوم که آخرین جلد این مجموعه به شمار میآید و در صف انتظار جهت چاپ شدن است، 300 عنوان تفسیر در حوزه ی آیاتالاحکام را به شکل گذرا معرفی میکند. این مجموعه ضمن نشان دادن خط سیر تألیف تفاسیر این حوزه، تاثیرپذیری و تاثیرگذاری هر یک از مفسران بر یکدیگر را نشان میدهد و دست محققان و تفسیر پژوهان کنونی را برای بررسیهای عمیق و پژوهشی در باب آیاتالاحکام باز میگذارد.
🔹 شايان ذكر است، كتاب «جريانشناسی تفاسير فقهی» در بخش دين(علوم قرآنی) هجدهمين دوره ی جشنواره ی كتاب فصل به عنوان اثر برگزيده انتخاب و تجليل شد.
🔻 جلد اول کتاب جریان شناسی تفاسیر فقهی به قلم جمعی از نویسندگان در سال 1390 در 482 صفحه با قیمت 11000 تومان و جلد دوم در 503 صفحه با قیمت 11000 تومان با شمارگان 800 نسخه، به همت دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده است.
🆔 @OstadMahdaviRad
فهرست و مقدمه جلد 1.pdf
3.89M
#اطلاع_رسانی
#معرفی_کتاب
🔹 فهرست و مقدمه کتاب «جریان شناسی تفاسیر فقهی؛ تاریخ،تطور و نمونه ها» - جلد اول
🆔 @OstadMahdaviRad
فهرست جلد 2.pdf
3.17M
#اطلاع_رسانی
#معرفی_کتاب
🔹 فهرست کتاب «جریان شناسی تفاسیر فقهی؛ تاریخ، تطور و نمونه ها» - جلد دوم
🆔 @OstadMahdaviRad
#پیام_تسلیت
▪️🔷▪️🔷▪️🔷▪️🔷▪️🔷
﷽
⬛️ پیام تسلیت استاد مهدوی راد به مناسبت درگذشت حجة الاسلام والمسلین داود فیرحی
▪️ بدرود ای جلوه ی آگاهی، آزادی، استوارکاری و پاکبانی...
🗒 زمان: ۲۱ آبان ۱۳۹۹
▪️▪️▪️انا لله و انا الیه راجعون▪️▪️▪️
◾️يا طالِبَ المَعروفِ حَلَّقَ نَجمُهُ / حُطَّ الحُمولَ وَعَطِّلِ الأَجمالا◾️
▪️▪️▪️ ترجمه: ای جوینده ی خوبیها! ستاره ی نیکی بلندا گرفت و از دسترس دور شد، بار فرو انداز و شتران را رها کن؛ دل بر کن، چه، آنکه مردم بر سر سفره کرمش بودند رفت.
◾️ يا طالِباً مِن ذا الزَمانِ شَبيهَهُ / هَيهاتَ كَلَّفتَ الزَمانَ مُحالا◾️
▪️▪️▪️ ترجمه: ای آنکه از روزگار چون او را میجویی، دریغ که تو روزگار را به کار نشدنی فرا می خوانی.
▪️ در سوگ آن استاد بزرگ، فیرحی عزیز چه می توانم بگویم جز داغ و دریغ، اندوه و درد و فریادی که از ژرفای جان بر می آید!
▪️ مویه بر آن همه پاکیزه خویی، رادمردی، اندیشهورزی، قلهسانی، آزادگی و فرزانگی.
▪️ بدرود ای جلوه ی آگاهی و آزادی و استوارکاری و پاکبانی و درخشندگی.
▪️ اکنون بدرود آن معادباور خردورز و مهربان را چه کسی به چه کسانی باید تسلیت بگویند؟!
▪️ او از آن همه بود و هرگز فکر نمیکردیم به این زودی دریغاگوی او باشیم.
◾️ به خانواده ی عزیز آن بزرگوار و خانواده ی بزرگ دانشگاهیان، آسمانی شدن استاد فیرحی عزیز را تسلیت میگویم.
⬛️ مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 https://fa.shafaqna.com/news/1044316/
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🆔 @OstadMahdaviRad
#اطلاع_رسانی
🔹 جلسه ای با عنوان «آموزش تصحیح نسخ خطی» و با موضوع «سیر تاریخ تفاسیر شیعه» امروز مورخ 29 آبانماه 1399 در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد.
🔹سخنران این جلسه استاد مهدویراد بودند.
🆔 @OstadMahdaviRad
گلایه.pdf
362.1K
#توصیه_های_استاد
🔹 گلایه (آسیب شناسی نشر آثار دینی - سال 1399)
🌀 متن گفتگوی استاد مهدوی راد با خبرگزاری «شفقنا» در تاریخ: 24 آبان 1399.
🆔 @OstadMahdaviRad
#قاب_تصویر
🔹 به مناسبت درگذشت عالم و محقق جلیل القدر حضرت حجة الاسلام محمدحسین حسینی جلالی (رحمة الله علیه)
🔹 از راست: نفر اول نا معلوم - حجج اسلام آقایان محمدرضا حسینی جلالی- معراجی - مرحوم محمدحسین جلالی - استاد مهدوی راد.
🆔 @OstadMahdaviRad
#پیام_تسلیت
▪️🔷▪️🔷▪️🔷▪️🔷▪️🔷
﷽
⬛️ پیام تسلیت استاد مهدویراد به مناسبت فقدان آیت الله سید محمد حسین جلالی...
🗒 زمان: ۳ آذر ۱۳۹۹
▪️▪️▪️انا لله و انا الیه راجعون▪️▪️▪️
◾️ عالم جلیل، فقیه، محدث، کتاب پژوه، متضلع و فرهنگبان نستوه آیت الله سید محمد حسین جلالی زندگی را بدرود گفت.
▪️ او نمونه ی عینی عالم و دانشوری بود که از دانشش برای فرهنگبانی، دانش گستری و حراست از معارف ثقلین سود جست.
▪️ پژوهش های آن بزرگوار در مباحث قرآنی، حدیثی، احیا متون، و شناسایی و شناخت دقیق نهج البلاغه وصحیفه ی سجادیه کم نظیر است.
▪️ او سالیان سال رنج غربت را تحمل کرد تا معارف ثقلین را از «غربت» برهاند. خامه ی سودمند و کارآمد او در بسیاری از ابعاد تمدن اسلامی نقش آفرینی کرده است. «ملال تنهایی» را برخود هموار ساخت تا «جلال» سربلندی، آزادی، استقلال و دنیاگریزی و معادباوری را از صفحه زندگی نزداید.
▪️ جلالی، جلالِ پژوهشیان و شکوه ِ شیفتگان معارف ثقلین و چهره ی منور «مهاجران الی الله» بود؛ چون آوازه گری و خود نمایی را بر نمی تافت، و شکوه آرام و بدون جلوه گری، خدمت دین، معارف و فرهنگ را پیشه ساخته بود. ابعاد والای آثار و مآثر او اکنون شناخته نیست و باید گفته آید در روزگار دیگری.
▪️ بدرود آن عزیز از دست رفته و آن فرهنگبان و فرهنگ گستر علوی و شیفته ی معارف ثقلین را به حوزه های علوم اسلامی و اخوان مکرم و خانواده ی جلیل او، بویژه محقق نستوه و فقیه گرانقدر حضرت آیت الله سید محمدرضا جلالی حسینی تسلیت می گویم و برای همه ی این عزیزان از خداوند متعال صبر و اجر مسئلت می کنم.
⬛️ مشاهدهی مطلب در سایت اصلی:
🌐 https://fa.shafaqna.com/news/1050515/
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
💠 بیانات استاد مهدوی راد در نشست «بررسی و آسیبشناسی جایزه ی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» از سلسله نشستهای مؤسسه ی خانهی کتاب و ادبیات ایران به مناسبت بیست و هشتمین دورهی هفتهی کتاب جمهوری اسلامی ایران...
🗒 زمان: سهشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹
🔺من مدافع تمام جایزه ی کتاب سال نیستم. در مجموع هفت سال است که بهعنوان دبیر علمی جایزهی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در دبیرخانه ی این رویداد حضور دارم. اما تصور اینکه جریانی و اتاق فکری برای جهتدهی به داوری کتاب سال وجود دارد، دروغ محض است. حتی یک نمونه در 6 سال گذشته درباره ی جریان داوری یا حتی یک نمونه از گلایه ی پدیدآورندگان وجود نداشته است. میپذیریم که در داوری گاهی تقصیر و گاهی هم قصور وجود دارد و درباره ی جریان داوری کتاب سال از 6 سال گذشته، هر کسی فکر میکند خطایی پیشآمده، اعلام کند تا پاسخ بدهیم. اما به جرأت میگویم در تمام سالهایی که این رویداد با حضور من برگزار شده، نمونهای وجود نداشته که داور یا اثری به من دیکته و تحمیل شود و عادلانه نیست که بگوییم دستهایی در کار است.
🔹 از سال دوم که بهعنوان دبیر جایزهی کتاب سال انتخاب شدم، اعلام کردم، تلاش کنیم کتاب سال به معنای واقعی به کتاب سال تبدیل شود و یکی از ایدههای مهم، فعالیت مداوم دبیرخانه ی این جایزه در طول سال بوده است.
🔻اینکه در حوزهی علوم انسانی و علوم اجتماعی کتابی برگزیده نشده مربوط به دست اندرکاران رویداد نیست، چنانچه دو سال است، هیچ کتاب قرآنی هم انتخاب نشده است. اما نمی توان منکر این موضوع شد که کتاب سال جریان مهمی است. در رابطه با داوران هم هستند کسانی که شخصاً با آنها تماس می گیرم و بنا به دلایل مختلفی حضور پیدا نمی کنند. از این روست که می گویم کسانی که علمی روی موضوع ندارند نباید قضاوت کنند.
🔹 وقتی در هر حوزه قرار است از یکاثر تقدیر شده و یک اثر هم بهعنوان اثر برگزیده انتخاب شود و تعداد انتخابها محدود است، طبیعی است که همهی آثار برگزیده نمیشوند، اما این به آنمعنا نیست، دیگر آثاری که برگزیده نمیشوند شایستگی ندارند. در هر حال، نقدهای اینچنینی را وارد نمیدانم، اما معتقدم اینرویداد باید بهسمت فرهنگگستری گام بردارد.
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 https://www.mehrnews.com/news/5074750
🌐 https://ettelaat.com/
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
💠 گفتگوی خبرگزاری «قدس آنلاین» با استاد مهدوی راد درباره ی امام حسن عسکری (علیه السلام)
🗒 زمان: جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۲
🔺بخش اول:
🔹 جناب استاد! در واکاوی دوران حیات امام حسن عسکری (علیه السلام) با خفقان و اختناق شدیدی مواجه میشویم، تا آنجا که آن حضرت سالهای انتهایی عمر خویش را در حصرهای طولانی طی کردند، چه شرایطی بر عصر سیاسی حیات این امام همام حاکم بود؟
🔹 دوران حیات امام حسن عسکری (علیه السلام) معاصر با سه تن از خلفای سفاک عباسی بود، دورانی که ائمه ی هدی (علیهم السلام) در نظارتهای شدید عمال حکومتی بودند و پیشوای یازدهم نیز پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام هادی (علیه السلام) در دوران اوج خفقان عباسی عهده دار خط سترگ امامت شدند.
🔹 این دوران مصادف با حکومت معتز بود که به دستور وی امام یازدهم در محله ی «عسکر» در شهر سامرا، به اجبار سکونت یافتند و تمام دوران امامتشان را تحت مراقبت شدید سیستم امنیتی و نظامی عباسیان بودند. به طوری که حضرت امام عسکری (علیه السلام) حتی نتوانستند برای مشرف شدن به زیارت خانه ی کعبه، از محل اقامتشان خارج شوند، بنابراین ایشان تنها امام شیعیان هستند که در طول دوران حیات مبارکشان نتوانستند به حج مشرف شوند.
🔹 این حصرهای طولانی صرفاً برای برقرار نشدن ارتباط شیعیان با این امام همام بود یا دلایل دیگری هم داشت؟
🔹 در زندگی برخی امامان حصر و نظارتهای عمال حکومتی وقت به روشنی مشهود است؛ مثلاً حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) سالهای طولانی در زندان هارون بودند یا امام رضا(علیه السلام) که به اجبار از مدینه به طوس آمدند که این نظارتها از آن زمان شدت بیشتری پیدا کرد و صرفاً برای عدم ارتباط ائمه با مسلمانان بود، اما عباسیان برای حصر امام حسن عسکری (علیه السلام) اهداف ویژه ای را دنبال میکردند؛ یکی قطع ارتباط ایشان با شیعیان و دیگری که مهمترین هدف آنها بود، اطلاع از آمدن آخرین امام معصوم (عجل الله تعالی فرجه) بود. چنانکه امام حسن عسکری(علیه السلام) تحت نظارت بودند و تمامی ابعاد زندگی ایشان زیر ذره بین بود که مبادا فرزند پسری از ایشان به دنیا بیاید؛ زیرا آن حضرت در تمام طول حیات کوتاه و مبارک خویش بارها از آمدن مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه) خبر داده بودند. بنابراین عمال حکومتی از ایشان چشم برنمی داشتند، اما غافل از اینکه امر خدا محقق میشود و حصرها در برابر خواست خدا راه به جایی نمی برند.
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 http://www.qudsonline.ir/news/189066
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
💠 گفتگوی خبرگزاری «قدس آنلاین» با استاد مهدوی راد درباره ی امام حسن عسکری (علیه السلام)
🗒 زمان: جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۲
🔺بخش دوم:
🔹 امام عسکری (علیه السلام) در مسیر تداوم خط امامت و اطلاع رسانی از آمدن آخرین حجت خدا و امام معصوم از چه تدابیری بهره بردند؟
🔹 پرسش قابل تأملی است؛ زیرا شیعه تداوم خط امامت را مرهون مجاهدتهای یازدهمین پیشوای شیعه می داند و این امام همام با وجود بسترهای گسترده ی انحراف در دوران حیات خویش، مسیر سترگ امامت را حفظ و مستحکم کردند. عباسیان بر اساس احادیث متواتر میدانستند که مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه) که حکومت های خودکامه را نابود میکند، از نسل امام حسن عسکری (علیه السلام) است. بنابراین برای جلوگیری از ادامه ی نسل آن حضرت تلاش بسیاری از خود نشان دادند؛ مثلاً یکی از کنیزان حضرت را به دلیل اینکه مبادا باردار باشد، به مدت دو سال محبوس کردند. یا اینکه معتمد عباسی پس از شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام)، برای آنکه وانمود کند فرزندی از ایشان باقی نمانده است، دستور داد میراث آن حضرت را میان مادر و برادرشان جعفر تقسیم کردند. اما تدابیر دشمن را با سیاست اندیشمندانه ی امام عسکری (علیه السلام) چه کار؟
🔹ایشان میلاد مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه) را مخفی نگه داشتند تا سر ّ امامت برقرار بماند. اما ایشان تدبیر دیگری هم داشتند و میدانستند امام بعدی غیبتی را پیش رو دارد، بنابراین فرزند گرامی خویش را به عده ای قلیل از شیعیان خاص خویش معرفی کردند.
🔹چنانکه از قول حسین بن ایوب بن نوح یکی از وکلای امام هادی (علیه السلام) نقل شده که گفت: ما چهل نفر بودیم که به اتفاق عثمان بن سعید عمری یکی از وکلای بعدی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) برای پرسش از جانشین امام عسکری (علیه السلام) خدمت آن حضرت رسیدیم. عثمان بن سعید به پا خاست و گفت: میخواهم از موضوعی سوال کنم که شما نسبت به آن از من داناترید. امام (علیه السلام) او را امر به نشستن کردند. مدتی گذشت و پس از گفت وگویی مختصر، پسری نورانی که شبیه ترین مردم به امام عسکری (علیه السلام) بود، وارد شد، امام (علیه السلام) فرمودند:«این امام شما بعد از من و جانشین من در میان شماست، فرمان او را اطاعت کنید و پس از من اختلاف نکنید».
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 http://www.qudsonline.ir/news/189066
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
💠 گفتگوی خبرگزاری «قدس آنلاین» با استاد مهدوی راد درباره ی امام حسن عسکری (علیه السلام)
🗒 زمان: جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۲
🔺بخش سوم:
🔹 آن حضرت برای آماده سازی اذهان شیعه با دوران غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) از چه راهکاری بهره بردند؟
🔹توسعه ی شبکه ی وکالت در عصر امام عسکری (علیه السلام) در حقیقت مقدمه ای برای ورود شیعه به دوران غیبت امام عصربود؛ زیرا جامعه ی اسلامی که از زمان نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه وآله) تا زمان امام حسن عسکری(علیه السلام) همواره بدون واسطه با نایب خداوند روی زمین سخن میگفتند، اکنون باید خود را برای دوران غیبت صغری و کبری امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) آماده میکردند که این امر به سادگی میسر نمی شد. ضمن اینکه مشکلات اعتقادی و شبهههایی که در این زمینه در جریان بود، به این عدم آمادگی دامن میزد، اما مهمترین و اساسی ترین راهکار امام عسکری (علیه السلام) در این زمینه گسترش شبکه ی وکالت و نمایندگی که عمدتاً از زمان امام جواد (علیه السلام) شروع شده بود و نیز تقویت و راه اندازی پیک و رابط با شهرهای دیگر بود که پس از شهادت ایشان و آغاز امام حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) به صورت رسمی در میان امت اسلامی جریان پیدا کرد و مردم در دوران غیبت صغری از طریق این وکلا با آخرین حجت خدا در زمین ارتباط برقرار میکردند.
🌀 یکی از ویژگیهای منحصر به فرد امام حسن عسکری (علیه السلام) را با وجود حصرهای شدید، تربیت شاگردانی میدانند که در مسیر اعتلای شیعه آثار ماندگاری را از خود بر جای گذاشتند، در این زمینه چه نکاتی قابل طرح است؟
🔹 یازدهمین پیشوای شیعه با توجه به رویکرد فرهنگی و تبیینی خود، شاگردانی را پرورش دادند و به عنوان نماینده ی امام به مناطق مختلف جهان فرستادند تا هم به گسترش فرهنگ اسلامی بپردازند و هم زمینه را برای دوران پس از غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) فراهم کنند. حصرهای شدید، ایشان را از تشکیل حوزه ی علمیه غافل نکرد که تربیت شاگردانی صاحب نام که شامل بیش از 100 نفر میشد، افزون بر حمایت از نگاشته شدن 118 عنوان کتاب دینی از جمله ویژگیهای بارز دوران امامت حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) است. چنانکه این شاگردان ویژه ی حضرت، ارتباط ایشان با پیروانشان در مناطق مختلف را بهطور سری و پنهانی حفظ میکردند و در حقیقت تربیت شاگردان متعدد برای تقویت فکری و معنوی شبکه ی ارتباطی وکالت تدبیری بود که از سوی حضرت برای ورود به عصر غیبت انجام شد.
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی:
🌐 http://www.qudsonline.ir/news/189066
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
🆔 @OstadMahdaviRad
مجلس شانزدهم حمس - 17 مهر 1399.mp3
7.52M
#فایل_صوتی
🔹 سلسله جلسات حسینیه ی بین المللی مجازی شهید حاج قاسم سلیمانی(GSGVH)
🔹 موضوع: اربعین حسینی و مسألهی زیارت
🔹 زمان: شنبه 17 مهر 1399
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
#معرفی_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: نظام امام شناسی شیخ مفید و باز خورد آن در حدیث پژوهی او 💠
🔹 نویسندگان: دکتر روح الله شهیدی دکتر محمد علی مهدوی راد
🔹 مجلهی علوم حدیث؛ دوره ب 17، شماره ی 66؛ زمستان 1391؛ صفحات 18-48
🔍 چکیده ی مقاله:
🔹 حدیث پژوهی عالمان شیعی، چون دیگر گسترههای مطالعات دینی ایشان، از مبانی و پیش فرضهای مختلفی اثر میپذیرد. در این میان، مبانی کلامی، به خصوص در موضوع امامت، اهمیّتی ویژه مییابند؛ چه از بنیادیترین مسائل عقیدتی در میان شیعه است.
🔹 شیخ مفید به عنوان متکلّمی در مرحله گذار از نصّگرایی به عقلگرایی، اثر گذار در شکل گیری نظام کنونی کلام شیعه و پر کار و پر تألیف، نمونهای دقیق برای بر نمودن آثار مبانی امام شناسی در حدیث پژوهی است. نظام امام شناسی او در چهار مساله ی «چرایی و ضرورت وجود امام»، «جایگاه و مرتبت امام»، «صفات و ویژگیهای امام» و «چگونگی شناخت امام جامع الشرایط» قابل پی جویی است.
🔹 بررسی عملکرد او در گسترههای مختلف حدیث پژوهی، یعنی تبیین و ارزیابی حدیث، نشان میدهد که مبانی او در صفات امام، به ویژه گستره ی علم امام، باور به عصمت پیامبر و امام از سهو بیشترین اثر را داشته است و به کوچک نمودن حلقه ی مفهومی احادیث علم امام، نقد احادیث سهو النبی و وضع مؤلّفههایی برای غلو پژوهی انجامیده است. دیدگاههای مفید در باره ی وحدت امام در هر روزگار و جایگاه او نیز در ارزیابی پارهای احادیث نقش آفرینی کرده است.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
فایل کامل مقاله 👇
🆔 @OstadMahdaviRad
نظام امام شناسی شیخ مفید و بازخورد آن در حدیث پژوهی او.pdf
803.7K
#فایل_PDF_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: نظام امام شناسی شیخ مفید و باز خورد آن در حدیث پژوهی او
🆔 @OstadMahdaviRad