eitaa logo
💎کانال آموزشی رسمی استاد محمدعلی مهدوی راد💎
432 دنبال‌کننده
181 عکس
12 ویدیو
73 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دپارتمان زنان دانشگاه بین المللی اهل بیت (علیهم السلام): 🔹 موضوع: جایگاه زن در قرآن با تأکید بر قصص قرآنی 🔹 سخنران: استاد محمد علی مهدوی راد 🔹 زمان: سه شنبه 30 فروردین 1401 🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیانات استاد مهدوی راد : معرفی کتاب در شرح نهج البلاغه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 عنوان سرمقاله: اصالت سنجی روایت نبوی «برتری پیامبرخاتم و آل او بر پیامبران» 🔹 نویسندگان: پریسا عطایی‌نظری، محمدعلی مهدوی راد 🔹 مجله مطالعات قرآن و حدیث؛ دوره 15، شماره 2 - شماره پیاپی 30، (بهار و تابستان 1401)، فروردین 1401، صفحه 57-89 🔍 چکیده ی مقاله: 🔹برتری رسول اکرم(ص) بر پیامبران پیشین از عقاید اجماعی مسلمانان است. امامیه بر اساس نصوص متعدد به افضلیت اهل‏بیت(ع) بر سایر پیامبران نیز باور دارد. برخی منابع متأخر امامیه در تبیین برتری پیامبر و آل او، به روایتی نبوی در امالی ابن‏بابویه استناد جسته­اند که از گفتگوی رسول خدا(ص) و فردی یهودی درباره تفاضل حضرت محمد(ص) و حضرت موسی(ع) خبر می‏دهد. نوشتار حاضر امکان صدور این روایت از پیامبراکرم را با کاربست روش­های نقد متن می­سنجد. اصالت ساختار روایت برپایه مشابه­یابی بخش­های قابل تجزیه روایت در تراث اسلامی موجودِ کهن‌تر از امالی صورت گرفته و برآیند آن امکان وام­گیری دو بخش پایانی روایت از منابع پیشین بر پایه شباهت لفظی، معنایی و اسلوب بیانی است. اصالت محتوای روایت نیز بنابر میزان فراوانی مفاهیم محوری روایت در مجموعه روایات منسوب به حضرت محمد(ص) بررسی شده و رهاورد آن تقویت انتساب مضمون بخش پایانی روایت به پیامبر اکرم(ص) است. از این رو، صدور روایت در قالب کنونی و انتساب برخی مضامین مندرج در متن به پیامبر اکرم(ص) تردید برانگیز است. با این حال، نوشتار حاضر احتمال عرضه این مضامین و آموزه­های مبتنی بر آن را از جانب سایر معصومان نفی نمی­کند و نقد روایت یاد شده به معنای انکار آموزه افضلیت رسول خاتم و آل او نیست. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. فایل کامل مقاله 👇 🆔 @OstadMahdaviRad
اصالت سنجی روایت نبوی برتری پیامبرخاتم و آل او بر پیامبران.pdf
552.4K
💠 عنوان سرمقاله: اصالت سنجی روایت نبوی «برتری پیامبرخاتم و آل او بر پیامبران» 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 عنوان سرمقاله: نمونه ها و حکم حدیث مدلس در صحاح ششگانه اهل سنت 🔹 نویسندگان: محمدعلی مهدوی راد، پرویز رستگار جزی 🔹 مجله علوم انساني دانشگاه الزهراء - 1380 - دوره : 11 - شماره : 40 - صفحه:169 -196 🔍 چکیده ی مقاله: 🔹 حدیث مدلس یکی از انواع احادیث مشکل آفرین و مدلل است که کم و بیش، به صحاح ششگانه‌ی اهل سنت و دیگر جوامع روایی آنان راه یافته است. ما در این مقاله‌ی کوتاه، با توجه به شمار انبوه مصداق‌های حدیث مدلس که به کتاب‌های یاد شده راه یافته است، به ذکر تنها سه نمونه از آنها در هر یک از صحاح ششگانه - به ترتیب سال درگذشت گردآورندگان این جامع روایی - بسنده می‌کنیم و در پایان، به بررسی و نقد دفاع اندیشمندان اهل سنت از کتاب‌های یاد شده - با عنایت به حضور حدیث مدلس در آنها - خواهیم پرداخت. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. فایل کامل مقاله 👇 🆔 @OstadMahdaviRad
▪️🔷▪️🔷▪️🔷▪️🔷▪️🔷 ⬛️ پیام تسلیت استاد مهدوی‌راد به مناسبت فقدان حجت الاسلام دعایی 🗒 زمان: 15 خرداد 1401 ▪️▪️▪️بسمه تعالی▪️▪️▪️ ◾️«... لا يَسْتَوي مِنْكُمْ مَنْ أَنْفَقَ‏ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قاتَلَ أُولئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذينَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَ قاتَلُوا وَ كُلاًّ وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبيرٌ» (حدید/10) امروز در خاطراتم که گاهی رقم می زنم نوشتم: سید خردمندان، آزاداندیش نیک سرشت، برنادلِ دنیاگریزِ معادباور رهیده از همه وابستگی ها و پیوستگی های خرد و حقیر، فخر و افتخار قبیله قلم، دانش و مطبوعات «حجت الاسلام و المسلمین حاج سید محمود دعایی» به مینوی برکشید و آسمانی شد. با صدای او سال هایِ سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران آشنا شدم. صدایی پرطنین با جوهری از شجاعت و صلابت و استواری؛ که از عراق پخش می شد و صدای نهضت امام را می گستراند. برای اولین بار با متن «جهاد اکبر» امام رضوان الله تعالی علیه با صدای ایشان آشنا شدم. گذشت و گذشت و سال ها پس از انقلاب و بویژه پس از آن که دوست فرزانه ام حاج علی علامه زاده مدیریت روزنامه اطلاعات را در استان هرمزگان به عهده گرفت دیدارهای حضوریم با او بیشتر و بیشتر شد. آزادگی، رادمردی، بلند اندیشی، حراست از حرمت حریم انسان، دوری از تنگ اندیشی و برخوردهای جزم اندیشانه و تعصب های خشک، پاسداشت حرمت اندیشوران، هنرمندان، قبیله علم و قلم و ... از جمله صفات والای او بود که تحقق عینی آن ها یکجا و در یک فرد بسیار مستبعد است. قلم سرکشی می کند اما مجال افزون نگاری نیست. شگفتا! توانم گفت که او «جمع اضداد» بود. او مصداق روشن «انفاق» و «جهاد» قبل الفتح و بعدالفتح بود. او نُمادِ روشنِ «إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتي‏ كُنْتُمْ تُوعَدُون‏» (فصلت/30) بود. چه کسی می تواند تردید کند در این که او بر سَرِ پیمانِ از سَرِ اخلاص و خداجویی که در آغازین روزهایِ حرکت عظیم مراد و پیشوایش حضرت امام خمینی (ره) بسته بود، همچنان استوار ماند و هرگز از تعلق به این پیمان و استوارگامی در آن تن نزد. ▪️راستی را: راستی، استوارگامی با صلابت و خویشتن داری در مسیری که آغاز شده است. ماندن و ماندن و به بلندی ها و والائی ها اندیشیدن بسی مهم تر و دشوارتر از خود عمل و مواضع اجتماعی است که حضرت باقر(ع) فرمود: «الْإِبْقَاءُ عَلَى الْعَمَلِ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَل‏...» (الکافی، ج3، ص 725) و این حقیقت، جلوه روشن سرتاسر زندگی او بود. ▪️از پاک دامنی، بلنداندیشی، نیک نگری، پیراسته جانی، پاسداشت حریم انسان، روحانی بودن و به معنای واقعی فرشته خصالیِ یک روحانی را با خود داشتن و... و از او فراوان خواهند گفت و نوشت اما ای کاش در عمل و میدان کنش های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و ... داعیه داران، اندکی از آن بسیار را در پیش چشم داشته باشند ... «خِتامُهُ مِسْكٌ وَ في‏ ذلِكَ فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُون‏» (المطففین/26) عاش سعیدا و مات سعیدا سلام علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیا ⬛️ محمدعلی مهدوی راد. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 همایش علمی سیره امام رضا علیه السلام؛ آموزه ها و کارکردها 🌀 موضوع: سنجش روایات با قرآن در میراث امام رضا علیه السلام 💎سخنران: استاد مهدوی راد 🗓 زمان: 08 شهریور 1397 🆔 @OstadMahdaviRad
🌀 همایش امام رضا علیه السلام و تفسیرقرآن 🔷 نشست اول: بررسی تحلیلی روایات تفسیری امام رضا علیه السلام 🔷 دبیر علمی نشست حجت الاسلام دکتر علی راد دانشیار دانشگاه تهران پردیس فارابی 🔷 سخنرانان حجت الاسلام دکتر محمدعلی مهدوی راد استاد دانشگاه تهران پردیس فارابی حجت الاسلام دکتر سیدعلی دلبری حجت الاسلام دکتر محمد میرزایی حجت الاسلام دکتر حواد ایروانی 🔷زمان: شنبه 21 خرداد ساعت ده صبح 🔷مکان: دانشگاه علوم اسلامی رضوی ساختمان شماره دو تالار شیخ بهایی؛ قم خیابان صفائیه ساختمان آستان قدس رضوی 🌀 لینک ورود http://elc.razavi.ac.ir/pajoohesh 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 همایش امام رضا علیه السلام و تفسیر قرآن 🔹 سخنران: حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی راد - بخش اول 🔹 موضوع: بازنگری ابعاد نقش آفرینی سنت در پیوند با قرآن 🔹 زمان: شنبه 21 خرداد ساعت ده صبح 🔹 مکان: دانشگاه علوم اسلامی رضوی ساختمان شماره دو تالار شیخ بهایی؛ قم خیابان صفائیه ساختمان آستان قدس رضوی 🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 همایش امام رضا علیه السلام و تفسیر قرآن 🔹 سخنران: حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی راد - بخش دوم 🔹 موضوع: بازنگری ابعاد نقش آفرینی سنت در پیوند با قرآن 🔹 زمان: شنبه 21 خرداد ساعت ده صبح 🔹 مکان: دانشگاه علوم اسلامی رضوی ساختمان شماره دو تالار شیخ بهایی؛ قم خیابان صفائیه ساختمان آستان قدس رضوی 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی: 🌐 https://iqna.ir/fa/news/4063703 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. 🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 گزارشی از سخنرانی استاد مهدوی راد در همایش امام رضا علیه السلام و تفسیر قرآن با موضوع «بازنگری ابعاد نقش آفرینی سنت در پیوند با قرآن» 🗒 زمان: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ 🔹متأسفانه ما در تبیین جایگاه سنت در تفسیر قرآن تسامح داشتیم و به این مسئله توجه جدی نکردیم. حتی در مورد خود واژه سنت و تعریف سنت تسامح شده است و تعریف دقیقی از سنت وجود ندارد. چیز عجیبی که در فرهنگ ما هست این است که اصلا به تعریف توجه نمی‌شود. 🔹یکی از فضلای اهل سنت کتاب نوشته و سعی کرده نوع نگاه مذاهب اهل سنت را به سنت در گذرگاه تاریخ نشان دهد که در حد مذاهب اسلامی کار بسیار خوبی است. ایشان هم تصریح کرده است که در بسیاری از کتاب‌های فقهی، سنت را تعریف نکردند. شما کتاب‌های اصولی خودمان را ببینید بحثی از تعریف سنت ندارند. 🔹با اینکه همه علما گفتند مبانی فهم دین؛ قرآن، سنت، عقل و اجماع است ولی نه از قرآن بحث جدی کردند و نه از سنت. کجا بحث کردند سنت چیست و چه کارکردی دارد؟ کجا بحث کردند وحی چیست، چه تلقی از قرآن داریم و چقدر می‌شود از قرآن حکم استنباط کرد؟ این موضوعات مورد بحث قرار نگرفته است. متاسفانه سوال‌های بسیار مهم و قابل طرح برایمان مطرح نشده است و چون مطرح نشده ابعادش باز نشده است. علمای ما در تفکر بی‌نظیر هستند اما اگر این سوالات را برایشان مطرح می‌کردند دنیا یک طور دیگر می‌شد. 🔹بعضی از این مباحث در روایات تفسیری امام رضا(ع) آمده است. امام در ضمن اینکه آیات را تفسیر می‌کند چگونگی تفسیر را هم به ما یاد می‌دهد، یعنی سفر‌ه‌ای باز نمی‌کند که من از آن سیر بخورم و بروم بلکه امام تلاش می‌کنند آشپزی را به ما یاد بدهند. در ذیل آیه معروف صله رحم «وَالَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولَئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ» یک بنده‌خدایی از امام سوال کرد؛ مراد از صله رحم چیست. حضرت فرمودند معنایش همراهی، همدلی و همگامی با ماست و قطع رحم یعنی بریدن از ما. شنونده از شنیدن این سخن جا خورد. بعد حضرت فرمودند فلانی، مثل کسانی نباش که می‌گویند همین است و جز این نیست، یعنی فکرت را باز کن. 🔻تطابق برداشت مفسران اهل سنت با تعالیم ائمه 🔹یک نکته جالب این است؛ بسیاری از آنچه ائمه به عنوان راه تفسیر به ما نشان دادند، در بیان برخی مفسران و معلمان اهل سنت مورد اشاره قرار گرفته است، یعنی خودشان این راه را رفتند. چون زبان قرآن، زبان فطرت است لذا همین راه را رفتند. به عنوان مثال، سیدقطب با تحلیلی اجتماعی، سیاسی و عالمانه و دقیق بدون اینکه به فرمایش ائمه توجه کند، گفته است مراد عمیق از این آیه اتصال با مرکزیت حرکت در جامعه است یعنی آحاد جامعه با آن کانون مرکزی پیوند بخورند و از آن جدا نشوند. یکی از مفسران اهل سنت به صراحت نوشته است که این آیه در مورد اهل بیت(ع) است. شما می‌توانید این تعلیم اهل بیت(ع) را به عنوان قاعده‌ توسعه دایره معنایی درآورید یعنی ائمه ضمن اینکه آیات را تفسیر می‌کردند، به شما توسعه معنایی یاد می‌د‌هند. این غیر از استعمال لفظ بیش از یک معنا است و آن بحث دیگری است. 🔹همین آیه معروف «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ» را نگاه کنید. یک محقق در اردن بود که فوت کرد. ایشان خیلی دغدغه دفاع از قرآن داشت، شاگردی در تربیت مدرس داشتم که در مقطع کارشناسی شاگرد ایشان بود. به واسطه او چند کتاب برای ایشان فرستادم. شاگردم می‌گفت وقتی این کتاب‌ها را جلویش گذاشتم، گفت این کتاب‌ها در ایران چاپ شده است؟ مگر ایرانی‌ها عربی بلدند؟ ایشان دقیقا به همین آیه گیر داده است که چرا امام باقر(ع) فرموده است منظور از طعام، علم است. این در حالی است که در برخی از منابع اهل سنت هم به این مطلب اشاره شده است. 🔻اجتهاد در تفسیر روایی 🔹یک بحث مهمی که باید در پیوند سنت با تفسیر مطرح شود، اجتهاد در تفسیر روایی امامیه است. شاید تصور شود این پارادوکس است چون از طرفی می‌گویید تفسیر ماثور یعنی در آن اجتهاد راه ندارد و از طرفی از اجتهاد صحبت می‌کنید. حمیدرضا فهیمی‌تبار در کتابی با همین عنوان این بحث را پیگیری کرده و در ده جزء قرآن، زمینه‌های اجتهاد را در تفسیر علی بن ابراهیم، عیاشی، برهان و نورالثقلین بررسی کرده است. 🔹من تصور می‌کردم تفسیر نورالثقلین سه چهار جا اظهارنظر دارد ولی در همین ده جزء ده‌ها مورد اظهارنظر دارد. بعضا اجتهادهای خیلی عجیبی دارند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که در این تفسیرها دو نوع روایات ذیل آیات می‌آید؛ یک سلسله از روایات هستند که در آنها قطعه‌ای از آیه آمده است ولی در بخش مهمی از روایات، اصلا کلمه‌ای از آیه نیامده ولی وقتی روایت را نکاه می‌کنید دقیقا یک ارتباط معنوی بین آیه و روایت وجود دارد که نشان می‌دهد مولف، اجتهاد کرده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 همایش نیم روزه: رونمایی و بازخوانی تفسیر شش جلدی آیت الله شهید بهشتی «در مکتب قرآن» 🔹 با مشارکت اساتید محترم: دکتر سید محمد رضا بهشتی استاد سید محمد علی ایازی استاد محمد علی مهدوی راد دکتر محمد کاظم شاکر استاد کاظم قاضی زاده دکتر حامد شیواپور (کارشناس علمی) 🌀 پخش زنده در: اینستاگرام موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم به آدرس: https://www.instagram.com/m_fahiminst/?hl=en و اسکای روم دانشگاه مفید به آدرس: https://www.skyroom.online/ch/mofidclass/ghoran 🌀 زمان: پنجشنبه 9 تیر ماه، ساعت 10 الی 13 🏫 مکان: قم، بلوارامین، بیست متری گلستان، کوچه 1، پلاک 15 موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 گفتگو‌ با دکتر محمدعلی مهدوی راد درباره سال‌های آشنایی‌اش با دکتر شریعتی 🗒 زمان: ۰۲ تير ۱۴۰۱ 🔹دکتر محمدعلی مهدوی راد سال ۱۳۳۴ در نیشابور زاده شد. تحصیلات ابتدایی را در همان دیار گذراند و پس از آشنایی با مقدمات ادبیات عرب، در سال ۱۳۴۸ وارد حوزه علمیه مشهد شد و در مدرسه آیت ا... العظمی میلانی که با شیوه منظم و نو اداره می‌شد، تحصیل علوم دینی را آغاز کرد. او در همان سال‌های تحصیل در مشهد با استاد محمدتقی شریعتی آشنا شد و از محضر او بهره می‌برد. آشنایی او با دکتر شریعتی به همان سال‌های حضور در محضر استاد شریعتی بازمی‌گردد. 🔻 شما سال‌ها از محضر استاد محمدتقی شریعتی بهره‌مند شدید. نخستین‌بار چه زمانی با دکتر علی شریعتی آشنایی پیدا کردید؟ من فقط یک بار آن زنده‌یاد را دیده‌ام، آن هم در محضر استادشریعتی بود. البته چنان‌که پیش‌تر گفتم، کتاب‌ها و جزوه‌های منتشرشده‌اش را خوانده و بسیاری از سخنرانی‌هایش را شنیده بودم. احترام ویژه‌ای برای وی قائل بودم، به ویژه به این علت که استاد شریعتی از فرزندش به نیکی یاد می‌کرد. رهبر معظم انقلاب که برای من و بسیاری از هم‌نسل‌های من در مشهد نقش مراد را داشتند، از او به نیکی یاد می‌کردند. یادم نمی‌رود روزی در «تالار کتاب» که کتاب‌فروشی مهمی بود و آثار روشن‌فکران را در مشهد نشر می‌داد، در خیابان نادری (خیابان شیرازی کنونی)، معظم‌له را دیدم. پرسیدم: می‌خواهم تفسیر مطالعه کنم. چه تفسیری بخوانم؟ فرمودند: پرتوی از قرآن. عرض کردم: این تفسیر که ناقص است! فرمودند: همین اندازه را بخوانید و بفهمید. ان‌شاءا... بقیه را هم می‌نویسند. فرمودند: تفسیر نوین استاد شریعتی را هم بخوانید. با اینکه آن روز با آثار شریعتی تقریبا آشنا بودم، پرسیدم: کتاب‌های دکتر را هم بخوانم؟ فرمودند: حتما، البته با دقت و احتیاط. بعد به صاحب کتاب‌فروشی گفتند: اگر دارید، به ایشان بدهید. نشر کتاب‌های شریعتی ممنوع بود، او «فاطمه فاطمه است»، «قاسطین و مارقین و ناکثین» و «نیایش» را در پستوی فروشگاه دسته‌بندی کرد و به من داد. 🔻 پس نخستین‌بار از طریق رهبر معظم انقلاب با آثار دکتر آشنا شدید! پس از آن، آیا دکتر را در حضور پدرشان دیدید؟ بله، دیدار دکتر برایم آرزو بود. طبق معمول، روزی که به محضر استاد رفتم، آقای دکتر نوراللهیان، دکتر سرجمعی (پزشک مخصوص استاد و از شاگردان دیرین او) هم بودند. استاد چهارزانو نشسته بود و ملحفه‌ای سفید روی پایش بود. تکیده و خسته به نظر می‌رسید. بحث درباره معجزه بود، اما چگونگی آن یادم نیست. آقای دکتر نوراللهیان -پیش‌تر گفتم از شاگردان و ملازمان آیت‌ا... حاج میرزا جوادآقا بود و در طیف «مکتب تفکیک»، و درس تفسیر حاج میرزا جوادآقا را تقریر می‌کرد- گفت: این سخن صاحب المیزان است. استاد شریعتی که احترام بسیار زیادی برای علامه طباطبایی قائل بود و در مقامی دیگر از آن سخن گفته‌ام فرمود: بعید است علامه طباطبایی چنین بگوید. این بیان مساوی است با انکار اعجاز. آقای دکتر نوراللهیان اصرار می‌کرد ایشان که گفته است. استاد با ملاحت و لطافتی خاص فرمود: آقا، به مطلب نرسیده‌اید. علامه بسیار دقیق‌النظر است. دکتر که آرام نشسته بود، با لبخندی گفت: الحمدلله که من نگفته‌ام، و گرنه این هم می‌شد یک بلوا! با این تعبیر، فهمیدم گوینده این سخن دکتر شریعتی است. پس از اندکی، مهمان‌ها رفتند و دکتر به مشایعت آنان به پا خاست. از استاد پرسیدم: آقای دکتر هستند؟ گفت: بلی. زنده‌یاد شریعتی برگشت. استاد من را معرفی کرد و با بزرگواری گفت: در این تنهایی، ایشان لطف می‌کند و بسیار به من سر می‌زند. من پس از اندکی تعریف، تمجید و ستایش از دکتر و آثارش گفتم: آقای دکتر! با فضای مشهد که آشنا هستید. من قبل از آنکه به محضر استاد برسم و به جلسات آقای خامنه‌ای راه پیدا کنم مخالف شما بودم و گاهی از شما غیبت کرده‌ام و بدگویی. گفت: آقا سیدعلی‌آقا؟ گفتم: بلی. در ستایش معظم‌له سخن گفت و تأکید کرد: قدر ایشان را بدانید. متفکر بزرگی هستند. بعد ادامه دادم:، اما پس از این آشنایی، به شما و آثار شما علاقه پیدا کردم و بسیار از شما دفاع کرده‌ام و دفاع می‌کنم. دکتر با ملاحت و با لحنی آمیخته به مهربانی گفت: چه مدتی بدگویی کردید و مخالفت، و چه زمانی است که دفاع می‌کنید و ستایش؟ گفتم: اولی را شاید حدود یک سال و نیم و دومی را که ادامه دارد بیش از دو سال و نیم است. لبخندی زد و با تبسم گفت: خب، خیلی هم طلبکارید! گفتم: «شهادت» شما مرا بیدار کرد و «نیایش» دگرگون. آن روز که در حجره مدرسه جعفریه «فاطمه فاطمه است» را می‌خواندم، حال عجیبی داشتم، مخصوصا در صفحات انتقال از مقدمه بحث و طرح فاطمه زهرا (س) به عنوان الگو. گفت: من همه امیدم به شما طلبه‌های جوان است. بار‌ها گفته‌ام اگر امیدی و انتظاری می‌توان داشت، از روحانیت است و در میان روحانیت چشمم به شما طلبه‌های جوان است.
🔻 چگونه شد که وارد مبارزه سیاسی شدید؟ سوق‌دهنده شما به سمت مبارزه سیاسی با رژیم پهلوی چه کسی بود؟ دقیقا نمی‌دانم، به‌ویژه زمانش را، اما صادقانه باید اعتراف کنم مطالعه آثار زنده‌یاد دکتر علی شریعتی بسیار مؤثر بود و شاید آغازگر. من در سال‌های آغازین طلبگی به اقتضای فضای مشهد در جریان عام مخالفت با دکتر شریعتی بودم. به هر حال، هنگامی که در مدرسه دودرب بودم، در این جریان بودم. عامل پخش رساله امام بودم و نیز درس‌های ولایت فقیه که ابتدا به صورت جزوه و درس‌درس پخش می‌شد. در همین زمان به گونه‌ای اتفاقی با جوانی آشنا شدم از کن سولقان تهران. او نیز آثاری از شریعتی را به من داد و چهارده نوار سخنرانی زنده‌یاد فخرالدین حجازی که بسیار پرشور بود و هیجان‌انگیز و بیدارگر و مؤثر. برخی آثار زنده‌یاد حجازی را هم پیش‌تر در مکتب اسلام خوانده بودم، به‌ویژه مقاله «هنگامه بعثت» او را در مکتب اسلام. این نوار‌ها باعث شد که با آن بزرگوار ارتباط برقرار کنم. تابستان‌ها مشهد می‌آمد و وسط صحن مسجد گوهرشاد عبابردوش بر زمین می‌نشست. دانشجویان و طلاب دورش را می‌گرفتند و او بی‌پروا سخن می‌گفت. به منزل رهبر معظم انقلاب می‌آمد و گاه با مطایبه‌های شیرین، فضای جلسه را دگرگون می‌کرد. اما پس از آشنایی با اندیشه دکتر علی شریعتی و پدر بزرگوارش و نیز معظم‌له یکسره در این جهت بودم و به‌اصطلاح حوزویان خراسانی آن روزگار، «مجاهد» بودم. 💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی: 🌐 https://shahraranews.ir/fa/news/113879 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. 🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 همایش نیم روزه: رونمایی و بازخوانی تفسیر شش جلدی آیت الله شهید بهشتی «در مکتب قرآن» 🔹 با حضور و سخنرانی: استاد محمدعلی مهدوی راد 🌀 زمان: پنجشنبه ٩ تیر ماه ١۴٠١ 🏫 مکان: قم، مؤسسه پژوهشی فرهنگی فهیم. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا