eitaa logo
💎کانال آموزشی رسمی استاد محمدعلی مهدوی راد💎
432 دنبال‌کننده
181 عکس
12 ویدیو
73 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 همایش امام رضا علیه السلام و تفسیر قرآن 🔹 سخنران: حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی راد - بخش اول 🔹 موضوع: بازنگری ابعاد نقش آفرینی سنت در پیوند با قرآن 🔹 زمان: شنبه 21 خرداد ساعت ده صبح 🔹 مکان: دانشگاه علوم اسلامی رضوی ساختمان شماره دو تالار شیخ بهایی؛ قم خیابان صفائیه ساختمان آستان قدس رضوی 🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 همایش امام رضا علیه السلام و تفسیر قرآن 🔹 سخنران: حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی راد - بخش دوم 🔹 موضوع: بازنگری ابعاد نقش آفرینی سنت در پیوند با قرآن 🔹 زمان: شنبه 21 خرداد ساعت ده صبح 🔹 مکان: دانشگاه علوم اسلامی رضوی ساختمان شماره دو تالار شیخ بهایی؛ قم خیابان صفائیه ساختمان آستان قدس رضوی 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی: 🌐 https://iqna.ir/fa/news/4063703 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. 🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 گزارشی از سخنرانی استاد مهدوی راد در همایش امام رضا علیه السلام و تفسیر قرآن با موضوع «بازنگری ابعاد نقش آفرینی سنت در پیوند با قرآن» 🗒 زمان: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ 🔹متأسفانه ما در تبیین جایگاه سنت در تفسیر قرآن تسامح داشتیم و به این مسئله توجه جدی نکردیم. حتی در مورد خود واژه سنت و تعریف سنت تسامح شده است و تعریف دقیقی از سنت وجود ندارد. چیز عجیبی که در فرهنگ ما هست این است که اصلا به تعریف توجه نمی‌شود. 🔹یکی از فضلای اهل سنت کتاب نوشته و سعی کرده نوع نگاه مذاهب اهل سنت را به سنت در گذرگاه تاریخ نشان دهد که در حد مذاهب اسلامی کار بسیار خوبی است. ایشان هم تصریح کرده است که در بسیاری از کتاب‌های فقهی، سنت را تعریف نکردند. شما کتاب‌های اصولی خودمان را ببینید بحثی از تعریف سنت ندارند. 🔹با اینکه همه علما گفتند مبانی فهم دین؛ قرآن، سنت، عقل و اجماع است ولی نه از قرآن بحث جدی کردند و نه از سنت. کجا بحث کردند سنت چیست و چه کارکردی دارد؟ کجا بحث کردند وحی چیست، چه تلقی از قرآن داریم و چقدر می‌شود از قرآن حکم استنباط کرد؟ این موضوعات مورد بحث قرار نگرفته است. متاسفانه سوال‌های بسیار مهم و قابل طرح برایمان مطرح نشده است و چون مطرح نشده ابعادش باز نشده است. علمای ما در تفکر بی‌نظیر هستند اما اگر این سوالات را برایشان مطرح می‌کردند دنیا یک طور دیگر می‌شد. 🔹بعضی از این مباحث در روایات تفسیری امام رضا(ع) آمده است. امام در ضمن اینکه آیات را تفسیر می‌کند چگونگی تفسیر را هم به ما یاد می‌دهد، یعنی سفر‌ه‌ای باز نمی‌کند که من از آن سیر بخورم و بروم بلکه امام تلاش می‌کنند آشپزی را به ما یاد بدهند. در ذیل آیه معروف صله رحم «وَالَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولَئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ» یک بنده‌خدایی از امام سوال کرد؛ مراد از صله رحم چیست. حضرت فرمودند معنایش همراهی، همدلی و همگامی با ماست و قطع رحم یعنی بریدن از ما. شنونده از شنیدن این سخن جا خورد. بعد حضرت فرمودند فلانی، مثل کسانی نباش که می‌گویند همین است و جز این نیست، یعنی فکرت را باز کن. 🔻تطابق برداشت مفسران اهل سنت با تعالیم ائمه 🔹یک نکته جالب این است؛ بسیاری از آنچه ائمه به عنوان راه تفسیر به ما نشان دادند، در بیان برخی مفسران و معلمان اهل سنت مورد اشاره قرار گرفته است، یعنی خودشان این راه را رفتند. چون زبان قرآن، زبان فطرت است لذا همین راه را رفتند. به عنوان مثال، سیدقطب با تحلیلی اجتماعی، سیاسی و عالمانه و دقیق بدون اینکه به فرمایش ائمه توجه کند، گفته است مراد عمیق از این آیه اتصال با مرکزیت حرکت در جامعه است یعنی آحاد جامعه با آن کانون مرکزی پیوند بخورند و از آن جدا نشوند. یکی از مفسران اهل سنت به صراحت نوشته است که این آیه در مورد اهل بیت(ع) است. شما می‌توانید این تعلیم اهل بیت(ع) را به عنوان قاعده‌ توسعه دایره معنایی درآورید یعنی ائمه ضمن اینکه آیات را تفسیر می‌کردند، به شما توسعه معنایی یاد می‌د‌هند. این غیر از استعمال لفظ بیش از یک معنا است و آن بحث دیگری است. 🔹همین آیه معروف «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ» را نگاه کنید. یک محقق در اردن بود که فوت کرد. ایشان خیلی دغدغه دفاع از قرآن داشت، شاگردی در تربیت مدرس داشتم که در مقطع کارشناسی شاگرد ایشان بود. به واسطه او چند کتاب برای ایشان فرستادم. شاگردم می‌گفت وقتی این کتاب‌ها را جلویش گذاشتم، گفت این کتاب‌ها در ایران چاپ شده است؟ مگر ایرانی‌ها عربی بلدند؟ ایشان دقیقا به همین آیه گیر داده است که چرا امام باقر(ع) فرموده است منظور از طعام، علم است. این در حالی است که در برخی از منابع اهل سنت هم به این مطلب اشاره شده است. 🔻اجتهاد در تفسیر روایی 🔹یک بحث مهمی که باید در پیوند سنت با تفسیر مطرح شود، اجتهاد در تفسیر روایی امامیه است. شاید تصور شود این پارادوکس است چون از طرفی می‌گویید تفسیر ماثور یعنی در آن اجتهاد راه ندارد و از طرفی از اجتهاد صحبت می‌کنید. حمیدرضا فهیمی‌تبار در کتابی با همین عنوان این بحث را پیگیری کرده و در ده جزء قرآن، زمینه‌های اجتهاد را در تفسیر علی بن ابراهیم، عیاشی، برهان و نورالثقلین بررسی کرده است. 🔹من تصور می‌کردم تفسیر نورالثقلین سه چهار جا اظهارنظر دارد ولی در همین ده جزء ده‌ها مورد اظهارنظر دارد. بعضا اجتهادهای خیلی عجیبی دارند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که در این تفسیرها دو نوع روایات ذیل آیات می‌آید؛ یک سلسله از روایات هستند که در آنها قطعه‌ای از آیه آمده است ولی در بخش مهمی از روایات، اصلا کلمه‌ای از آیه نیامده ولی وقتی روایت را نکاه می‌کنید دقیقا یک ارتباط معنوی بین آیه و روایت وجود دارد که نشان می‌دهد مولف، اجتهاد کرده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 همایش نیم روزه: رونمایی و بازخوانی تفسیر شش جلدی آیت الله شهید بهشتی «در مکتب قرآن» 🔹 با مشارکت اساتید محترم: دکتر سید محمد رضا بهشتی استاد سید محمد علی ایازی استاد محمد علی مهدوی راد دکتر محمد کاظم شاکر استاد کاظم قاضی زاده دکتر حامد شیواپور (کارشناس علمی) 🌀 پخش زنده در: اینستاگرام موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم به آدرس: https://www.instagram.com/m_fahiminst/?hl=en و اسکای روم دانشگاه مفید به آدرس: https://www.skyroom.online/ch/mofidclass/ghoran 🌀 زمان: پنجشنبه 9 تیر ماه، ساعت 10 الی 13 🏫 مکان: قم، بلوارامین، بیست متری گلستان، کوچه 1، پلاک 15 موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 گفتگو‌ با دکتر محمدعلی مهدوی راد درباره سال‌های آشنایی‌اش با دکتر شریعتی 🗒 زمان: ۰۲ تير ۱۴۰۱ 🔹دکتر محمدعلی مهدوی راد سال ۱۳۳۴ در نیشابور زاده شد. تحصیلات ابتدایی را در همان دیار گذراند و پس از آشنایی با مقدمات ادبیات عرب، در سال ۱۳۴۸ وارد حوزه علمیه مشهد شد و در مدرسه آیت ا... العظمی میلانی که با شیوه منظم و نو اداره می‌شد، تحصیل علوم دینی را آغاز کرد. او در همان سال‌های تحصیل در مشهد با استاد محمدتقی شریعتی آشنا شد و از محضر او بهره می‌برد. آشنایی او با دکتر شریعتی به همان سال‌های حضور در محضر استاد شریعتی بازمی‌گردد. 🔻 شما سال‌ها از محضر استاد محمدتقی شریعتی بهره‌مند شدید. نخستین‌بار چه زمانی با دکتر علی شریعتی آشنایی پیدا کردید؟ من فقط یک بار آن زنده‌یاد را دیده‌ام، آن هم در محضر استادشریعتی بود. البته چنان‌که پیش‌تر گفتم، کتاب‌ها و جزوه‌های منتشرشده‌اش را خوانده و بسیاری از سخنرانی‌هایش را شنیده بودم. احترام ویژه‌ای برای وی قائل بودم، به ویژه به این علت که استاد شریعتی از فرزندش به نیکی یاد می‌کرد. رهبر معظم انقلاب که برای من و بسیاری از هم‌نسل‌های من در مشهد نقش مراد را داشتند، از او به نیکی یاد می‌کردند. یادم نمی‌رود روزی در «تالار کتاب» که کتاب‌فروشی مهمی بود و آثار روشن‌فکران را در مشهد نشر می‌داد، در خیابان نادری (خیابان شیرازی کنونی)، معظم‌له را دیدم. پرسیدم: می‌خواهم تفسیر مطالعه کنم. چه تفسیری بخوانم؟ فرمودند: پرتوی از قرآن. عرض کردم: این تفسیر که ناقص است! فرمودند: همین اندازه را بخوانید و بفهمید. ان‌شاءا... بقیه را هم می‌نویسند. فرمودند: تفسیر نوین استاد شریعتی را هم بخوانید. با اینکه آن روز با آثار شریعتی تقریبا آشنا بودم، پرسیدم: کتاب‌های دکتر را هم بخوانم؟ فرمودند: حتما، البته با دقت و احتیاط. بعد به صاحب کتاب‌فروشی گفتند: اگر دارید، به ایشان بدهید. نشر کتاب‌های شریعتی ممنوع بود، او «فاطمه فاطمه است»، «قاسطین و مارقین و ناکثین» و «نیایش» را در پستوی فروشگاه دسته‌بندی کرد و به من داد. 🔻 پس نخستین‌بار از طریق رهبر معظم انقلاب با آثار دکتر آشنا شدید! پس از آن، آیا دکتر را در حضور پدرشان دیدید؟ بله، دیدار دکتر برایم آرزو بود. طبق معمول، روزی که به محضر استاد رفتم، آقای دکتر نوراللهیان، دکتر سرجمعی (پزشک مخصوص استاد و از شاگردان دیرین او) هم بودند. استاد چهارزانو نشسته بود و ملحفه‌ای سفید روی پایش بود. تکیده و خسته به نظر می‌رسید. بحث درباره معجزه بود، اما چگونگی آن یادم نیست. آقای دکتر نوراللهیان -پیش‌تر گفتم از شاگردان و ملازمان آیت‌ا... حاج میرزا جوادآقا بود و در طیف «مکتب تفکیک»، و درس تفسیر حاج میرزا جوادآقا را تقریر می‌کرد- گفت: این سخن صاحب المیزان است. استاد شریعتی که احترام بسیار زیادی برای علامه طباطبایی قائل بود و در مقامی دیگر از آن سخن گفته‌ام فرمود: بعید است علامه طباطبایی چنین بگوید. این بیان مساوی است با انکار اعجاز. آقای دکتر نوراللهیان اصرار می‌کرد ایشان که گفته است. استاد با ملاحت و لطافتی خاص فرمود: آقا، به مطلب نرسیده‌اید. علامه بسیار دقیق‌النظر است. دکتر که آرام نشسته بود، با لبخندی گفت: الحمدلله که من نگفته‌ام، و گرنه این هم می‌شد یک بلوا! با این تعبیر، فهمیدم گوینده این سخن دکتر شریعتی است. پس از اندکی، مهمان‌ها رفتند و دکتر به مشایعت آنان به پا خاست. از استاد پرسیدم: آقای دکتر هستند؟ گفت: بلی. زنده‌یاد شریعتی برگشت. استاد من را معرفی کرد و با بزرگواری گفت: در این تنهایی، ایشان لطف می‌کند و بسیار به من سر می‌زند. من پس از اندکی تعریف، تمجید و ستایش از دکتر و آثارش گفتم: آقای دکتر! با فضای مشهد که آشنا هستید. من قبل از آنکه به محضر استاد برسم و به جلسات آقای خامنه‌ای راه پیدا کنم مخالف شما بودم و گاهی از شما غیبت کرده‌ام و بدگویی. گفت: آقا سیدعلی‌آقا؟ گفتم: بلی. در ستایش معظم‌له سخن گفت و تأکید کرد: قدر ایشان را بدانید. متفکر بزرگی هستند. بعد ادامه دادم:، اما پس از این آشنایی، به شما و آثار شما علاقه پیدا کردم و بسیار از شما دفاع کرده‌ام و دفاع می‌کنم. دکتر با ملاحت و با لحنی آمیخته به مهربانی گفت: چه مدتی بدگویی کردید و مخالفت، و چه زمانی است که دفاع می‌کنید و ستایش؟ گفتم: اولی را شاید حدود یک سال و نیم و دومی را که ادامه دارد بیش از دو سال و نیم است. لبخندی زد و با تبسم گفت: خب، خیلی هم طلبکارید! گفتم: «شهادت» شما مرا بیدار کرد و «نیایش» دگرگون. آن روز که در حجره مدرسه جعفریه «فاطمه فاطمه است» را می‌خواندم، حال عجیبی داشتم، مخصوصا در صفحات انتقال از مقدمه بحث و طرح فاطمه زهرا (س) به عنوان الگو. گفت: من همه امیدم به شما طلبه‌های جوان است. بار‌ها گفته‌ام اگر امیدی و انتظاری می‌توان داشت، از روحانیت است و در میان روحانیت چشمم به شما طلبه‌های جوان است.
🔻 چگونه شد که وارد مبارزه سیاسی شدید؟ سوق‌دهنده شما به سمت مبارزه سیاسی با رژیم پهلوی چه کسی بود؟ دقیقا نمی‌دانم، به‌ویژه زمانش را، اما صادقانه باید اعتراف کنم مطالعه آثار زنده‌یاد دکتر علی شریعتی بسیار مؤثر بود و شاید آغازگر. من در سال‌های آغازین طلبگی به اقتضای فضای مشهد در جریان عام مخالفت با دکتر شریعتی بودم. به هر حال، هنگامی که در مدرسه دودرب بودم، در این جریان بودم. عامل پخش رساله امام بودم و نیز درس‌های ولایت فقیه که ابتدا به صورت جزوه و درس‌درس پخش می‌شد. در همین زمان به گونه‌ای اتفاقی با جوانی آشنا شدم از کن سولقان تهران. او نیز آثاری از شریعتی را به من داد و چهارده نوار سخنرانی زنده‌یاد فخرالدین حجازی که بسیار پرشور بود و هیجان‌انگیز و بیدارگر و مؤثر. برخی آثار زنده‌یاد حجازی را هم پیش‌تر در مکتب اسلام خوانده بودم، به‌ویژه مقاله «هنگامه بعثت» او را در مکتب اسلام. این نوار‌ها باعث شد که با آن بزرگوار ارتباط برقرار کنم. تابستان‌ها مشهد می‌آمد و وسط صحن مسجد گوهرشاد عبابردوش بر زمین می‌نشست. دانشجویان و طلاب دورش را می‌گرفتند و او بی‌پروا سخن می‌گفت. به منزل رهبر معظم انقلاب می‌آمد و گاه با مطایبه‌های شیرین، فضای جلسه را دگرگون می‌کرد. اما پس از آشنایی با اندیشه دکتر علی شریعتی و پدر بزرگوارش و نیز معظم‌له یکسره در این جهت بودم و به‌اصطلاح حوزویان خراسانی آن روزگار، «مجاهد» بودم. 💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی: 🌐 https://shahraranews.ir/fa/news/113879 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. 🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 همایش نیم روزه: رونمایی و بازخوانی تفسیر شش جلدی آیت الله شهید بهشتی «در مکتب قرآن» 🔹 با حضور و سخنرانی: استاد محمدعلی مهدوی راد 🌀 زمان: پنجشنبه ٩ تیر ماه ١۴٠١ 🏫 مکان: قم، مؤسسه پژوهشی فرهنگی فهیم. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در حریم دوست.pdf
553K
🔹 بریده‌ای از کتاب «با کاروان عشق» با عنوان «در حریم دوست» - مشتمل بر داستانگونه‌ای خواندنی از موسم حج. 🔹 نویسندگان: استاد محمدعلی مهدوی راد؛ استاد رسول جعفریان 🌀 تدوین و بازنویسی توسط کانال رسمی استاد مهدوی راد 🆔 @OstadMahdaviRad
*معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران به مناسبت ایام فرخنده عید سعید غدیر خم برگزار می کند:* ✒️ نشست علمی با عنوان: *مواجهه با غدیر در گذرگاه تاریخ* ارائه دهنده: *حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر محمد علی مهدوی راد؛ دانشیار دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران* زمان: *پنجشنبه ۱۴۰۱/۴/۲۳* *ساعت ۲۱:۳۰* لینک ورود به نشست: https://vroom.ut.ac.ir/farabi1 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 🔻 نشست علمی با عنوان: مواجهه با غدیر در گذرگاه تاریخ 🔻 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین جناب استاد محمدعلی مهدوی راد 🔹 زمان: پنجشنبه ۱۴۰۱/۴/۲۳ «با عرض پوزش به دلیل مشکلات فنی دقایق ابتدایی نشست بد ضبط شده است» 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 گزارشی از سخنرانی استاد محمدعلی مهدوی راد در نشست علمی «مواجهه با غدیر در گذرگاه تاریخ» 🗒 زمان: ۲۳ تير ۱۴۰۱ 🔹اگر کسی غدیر را منکر شود اساس و بنیاد اسلام را منکر شده است؛ حادثه غدیر عملا عینیت‌بخش رهبری و مرجعیت دینی تکوینی در گذرگاه زمان است از این جهت تامل در حادثه غدیر و برآیند آن برای همه مؤمنان به اسلام ضرورت دارد. 🔻 پرهیز از برخی مسامحات درباره ولایت علی(ع) برخی تسامحات در به کارگیری اصطلاحات درباره غدیر وجود دارد. در بسیاری از نوشته‌ها و سخنرانی‌ها از نصب امام علی(ع) به عنوان خلیفه پیامبر(ص) و امام در غدیر سخن گفته می‌شود که در عین درستی نوعی تسامح هم دارد زیرا روزی که رسول‌الله، اسلام را عرضه کردند همان روز علی بن ابیطالب(ع) را به ولایت نصب کردند و مواجهه با ولایت علی بن ابیطالب(ع) از همان روز آغاز شد،. 🔹 وقتی پیامبر در یوم‌الانذار، اقربین و عشیره خود را جمع کردند همان روز علی(ع) را به ولایت برگزیدند آنجا که فرمودند چه کسی حاضر است وصی و وزیر و خلیفه من باشد و سه بار تکرار کردند تنها علی(ع) حاضر به همکاری شد و از همین روز هم مواجهه با امام علی(ع) آغاز شد و تاکید بر جایگاه امامت و مرجعیت دینی علی(ع)، بیش از ۲۵ مورد است و نه اینکه صرفا منحصر به غدیر باشد. 🔹 بنابراین ولایت از روز اول بعثت وجود داشت و تنها در غدیر اوج ابلاغ ولایت است. از نکات تامل‌برانگیز که به وضوح ولایت امام علی(ع) را نشان می‌دهد لیلة المبیت است، شبی که پیامبر(ص) تصمیم گرفتند از مکه به سمت مدینه حرکت کنند، علی بن ابیطالب(ع) بدون هرگونه تردید در بستر رسول الله آرمید. عبدالکریم خطیب تحلیل بسیار قابل توجهی در این زمینه ارائه کرده است و می‌گوید آفرینش این صحنه، الهی و خدایی است تا خدا بگوید اگر کسی در یک صحنه که دلهره‌آورترین و سخت‌ترین و دشوارترین ماجرا است و هر لحظه ممکن است علی(ع) جانش را فدا کند می‌پذیرد جای رسول الله بخوابد همان فرد هم باید ادامه‌دهنده فکر و مکتب و فرهنگ رسول الله هم باشد. بنابراین جریان رویارویی با علی بن ابیطالب(ع) از همان دوره مکه آغاز شد و ادامه یافت. 🔹 اگر به سال آخر زندگانی رسول الله(ص) دقیق بنگریم می‌بینیم که ایشان از هر فرصت ریز و درشتی بهره می‌برد تا موضوع ولایت علی بن ابیطالب(ع) و اهل بیت(ع) را مطرح کند و به همان میزان دشمنان امام(ع) هم از هر فرصت ریز و درشتی برای مخدوش کردن چهره ایشان بهره برده‌اند. 🔻 ابلاغ ولایت در حجة البلاغ غدیر و جوهر اسلام است. در اسناد تاریخی و روایی فریقین داریم که پیامبر(ص) در سال آخر به هر سرزمینی که نماینده اعزام می‌کرد تلاش و کوشش داشت تا جریان غدیر و امامت علی(ع) را بیان کند و پیام به همه جامعه اسلامی آن روز برسد. 🔹 البته به تعبیر امروز، هیچ ابزار آگاهی‌بخش و اطلاع‌رسانی جز حج که بتواند این مطلب و حقیقت و واقعیت را در حد امکان به همه جامعه اسلامی آن روز برساند نبود ایشان در حجة البلاغ(الوداع) به ابلاغ پیام الهی در نصب امام علی(ع) پرداخت. پیامبر(ص) به تمام بلاد اسلامی حتی در جاهایی که افراد کمی حضور داشتند نماینده فرستاد که امسال به حج بیایید تا پیام مهمی را برای شما ابلاغ کنم. 🔹 قاعدتا منافقان و دشمنان امام علی(ع) هم از طراحی پیامبر(ص) آگاه شده بودند و با اقسام حیله‌ها برخورد می‌کردند. در این حج که عنوان درست آن حجة البلاغ است ۵ خطبه خواندند و در تمامی خطبه‌ها به جایگاه عترت پرداختند و در خطبه غدیر هم بارها و بارها به آن پرداختند. اگر آن‌طور که حضرات می‌گویند بنا بود شرایع اسلامی تکمیل شود، این کار تا آن مقطع انجام شده بود. 🔹 اولین مواجهه با غدیر ماجرای کسی است که سبب شد تا سوره معارج نازل شود، وقتی پیامبر(ص) خطبه به آن گستردگی و دقت و عظمت را قرائت فرمودند (که بماند چه بلایی بر سر اصل خطبه آوردند) این فرد سیاه بخت به پیامبر(ص) گفت شما به ما گفتید که نماز بخوانید و ما خواندیم، روزه بگیرید و ما گرفتیم، حج بروید و رفتیم ولی این چه ماجرایی است که بر گرده ما تحمیل می‌کنید؟ پیامبر(ص) فرمودند که فرمان و وحی الهی بود، آن فرد هم با گستاخی گفت که اگر چنین است عذابی از خدا برای من بخواه و چنین شد و آن فرد به درک رفت. 🔻 استدلال نادرست برای تحریف یک ماجرای حقیقی 🔹 یک چالش بسیار مهمی بین متکلمان، مفسران، محققان و مفسران شیعه و سنی وجود دارد که شیعه براساس روایات فراوان نقل شده در منابع اهل سنت و شیعه، بر این باورند که ماجرای سوره معارج(سال سائل بغذاب واقع) متعلق به مسئله غدیر است ولی دو مفسر جدلی اهل سنت، گفته‌اند که ساختار و محتوای سوره، مکی است ولی جواب داده شده که چه بسا سوره‌های مکی است که آیه مدنی دارد و برعکس.
🔹 براساس روایت صحیحی که کافی نقل کرده است این سوره در مکه نازل شده بود و پیامبر(ص) بعد از اینکه آن فرد به علت عذاب به درک واصل شد مجدد این سوره را خواندند و نیازی به چنین استدلال‌ها هم نیست. 🔹 باید به تطور معنایی واژگان در طول تاریخ توجه کنیم. قاضی نعمان گفته است که وقتی آن شخص عذاب را خواست و عذاب هم آمد، جبرئیل مکرر بر پیامبر(ص) وارد شد و فرمود که یا محمد اقراء «سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ ...» مواجهه دیگر با غدیر مواجهه حسان، شاعر رسول الله(ص) است، همین که پیامبر(ص) از فراز جایگاهی که درست کرده بودند پایین آمدند حسان بن ثابت تقاضا کرد شعری بخوند و ایشان اجازه فرمودند و حسان شعر ارزشمند خود را خواند و پیامبر(ص) خطاب به ایشان فرمودند که حسان هماره روح القدس در زبان تو می‌دمد و تو در دفاع از حق و حقیقت سخن می‌گویی و بعد فرموده هماره تو مؤید به روح القدس هستی. 🔹 متاسفانه حسان که فردی ترسو و متزلزل به لحاظ روحی بود در ادامه نه تنها موضع غدیر را انکار کرد و حتی به جایگاه خود خط بطلان کشید بلکه گاهی مواضع زشتی هم گرفت و علامه مجلسی و امینی و بزرگواران دیگر از این تعبیر رسول الله به این نکته رسیدند که انحراف حسان در کلام پیامبر(ص) مستتر است. 🔹 در خطبه کامل پیامبر(ص) بارها از عترت طاهره و مرجعیت و امامت و خلافت ائمه(ع) سخن به میان آمده است؛ علی(ع) مکررا با کسانی که نعل وارونه می‌زدند مناظره داشتند. در روایتی بیان شده وقتی که غدیر و روز جمعه به هم رسیدند علی بن ابیطالب(ع)، خطبه‌ای ایراد فرمودند که البته در نهج‌البلاغه نیامده ولی برخی منابع دیگر آن را ذکر کرده‌اند. در طلیعه این خطبه ایشان فرمودند که خداوند برای شما مردم دو عید قرار داده است. 🔻تحریف محتوایی تعبیر مشهور غدیر متاسفانه جریان تحریف و نفاق به شعر خیلی حساس بودند زیرا در آن دوره، شعر جریان‌سازی بزرگی بوده است و به همین دلیل مزدوران حاکمیت‌ها دست به تحریف می‌زدند. در تاریخ نقل است که مهمترین علت شهادت ابن سکیت، این بود که تحریف اشعار را برملا می‌کرد و به اثبات ولایت آل‌الله می‌پرداخت. با این وصف، نتوانستند حتی به تحریف الفاظ، تعبیر «من کنت مولاه فعلی مولاه» بپردازند و به همین دلیل رو به تحریف معنای ولی آوردند. 🔹 فخررازی اولین کسی است که به محتوا پرداخت و گفت که ولی در اینجا به معنای محبت و دوستی و ... است و نه رهبری و مرجعیت و افراد دیگری هم این خط را در پی گرفتند و اموی مسلک‌ها از کسانی هستند که حتی تلاش کردند تیره‌جانی خود را در اینجا بیان کنند. 💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی: 🌐 https://iqna.ir/fa/news/4070942 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حج البلاغ.pdf
335.7K
🔹 گفتگوی خبرگزاری شفقنا با استاد مهدوی راد 🔹 موضوع: واقعۀ غدیر خم 🌀 تدوین و بازنویسی توسط کانال رسمی استاد مهدوی راد 🆔 @OstadMahdaviRad
🔻 سوره: ویژه برنامۀ شب عاشورا 🔻 با حضور استاد محمدعلی مهدوی راد و دکتر رضا امیرخانی 🔹 زمان: امشب - ساعت ۲۲:۰۰ 🔹 شبکه چهار سیما 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 سوره: ویژه برنامۀ شب عاشورا نسخه کم حجم 🔻 با حضور استاد محمدعلی مهدوی راد و دکتر رضا امیرخانی 🔹 زمان: ۱۶مرداد ۱۴۰۱ 🔹 شبکه چهار سیما ➕ تماشای برنامه در تلوبیون 🆔 @Sooreh_tv4 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا