eitaa logo
💎کانال آموزشی رسمی استاد محمدعلی مهدوی راد💎
430 دنبال‌کننده
180 عکس
12 ویدیو
73 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 💠 گزارش سخنرانی استاد مهدوی راد در نشست «بررسی اندیشه‌های شیخ بهاء الدین عاملی» 📆 زمان: ٢١ دی ۱۴۰۲ 🔻شیخ بهایی ویژگی‌هایی دارد که برخی از آنها سبب شده است تا ما کمتر از ایشان بهره ببریم. یکی از این‌ ویژگی‌ها ذوفنون‌بودن است که سبب شده تا آثار وی ناقص باشد، البته حضور او در صحنه جامعه و حکومت هم سبب شده است تا آثار وی کمتر باشد و به سامان نرسیده باشد. 🔹 حضور وی در حکومت به او نگاهی داده است که اگر آثارش را بدون انتساب به نام شیخ بهایی مطالعه کنیم گویی برای امروز بیان شده است. کسی که در درون جامعه است و واقعیات را درک می‌کند بسیار بسیار با کسی که ولو در دانش و فلسفه و کلام قدرتمند است ولی در میدان و صحنه اجتماعی نیست فرق می‌کند. یکی از آثار وی حاشیه بر تفسیر بیضاوی است. او در مورد بیضاوی گفته است که او دانشمند و فاضل است و به امداد الهی، مدد شده است؛ این تعبیر عجیبی است! حال این تعبیر شیخ بهایی را مقایسه کنید با مقدمه قاضی نورالله شوشتری در حواشی که بر بیضاوی نوشته است. 🔻 ویژگی دیگر او مبتکر بودن است؛ اولین کسی که چرایی و چگونگی «تنویع احادیث» را بررسی کرده است ایشان است، البته نوع‌بندی روایات قبلا انجام شده بود ولی وی به چگونگی و چرایی آن پرداخت. آثار شیخ بهایی حیرت‌آور است چیزی که در همه جای تفسیر وی خودش را نشان می‌دهد تحلیل و نقد است؛ زیرا هیچ مطلبی را بدون تفسیر نگذاشته است. به خصوص در عروه‌الوثقی که به چند نکته‌ای که اولین کاری که در تفسیر وی خیلی جلوه کرده این است که او با دقت و اختصار به بحث ادبی پرداخته است و از این جهت هم مهم است که فهم هر زبانی در گروه فهم لغت آن است. 🔹 قرآن کریم به زبان عربی است ولی عربی لهجه‌های مختلف دارد. مشهور آن است که به لهجه قریش نازل شده است که مستند روایی دارد و هم از جنبه سیاسی مهم است؛ البته برخی هم به لهجه‌های مختلف قائل شده‌اند ولی زبان‌شناسان زبردست گفته‌اند که زبان قرآن، زبان معیار است و درست هم هست و در آثار شیخ بهایی هم مشهود است که او به زبان معیار معتقد بوده است.  زبان قرآن زبان معیار است در زبان معیار، مهم، فرادهی و فراگیری است یعنی زبانی زنده و پویا است که هم وام بدهد و هم وام بگیرد و اگر زبانی نتواند این ویژگی را داشته باشد زبان معیار هم نخواهد بود. ما اگر زبان معیار را برای قرآن لحاظ کنیم در این صورت به بسیاری از شبهات از جمله واژگان غیر عربی هم پاسخ خواهیم داد. برخی مانند شافعی معتقدند که اگر بپذیریم که قرآن کریم واژه غیر عربی دارد ناقص خواهد بود زیرا خداوند مگر علم اندکی داشته است که از زبان دیگری لغت بگیرد ولی این فرد توجه ندارد که قرآن واژگان را از زبان‌های مختلف گرفته و در درون خودش هضم کرده است. 🔹 برخی از زبان‌شناسان عرب معتقدند که واژه غیر عربی در قرآن وجود دارد ولی قرآن همه آن‌ها را به همان معنایی که در آن زبان است معنا کرده است. مثلا جبرئیل را که از زبان عبری گرفته شده است به موجود شدیدالقوی و هو بالافق الاعلی و... معنا کرده است. 🔹 شیخ بهایی توجه بسیار زیادی به روایات و شان نزول دارد، تصریح کرده است: مثلا در بحث «غسل» و «مسح» وی دو روایت آورده و نتیجه گرفته است که روایات غسل درست است در حالی که بسیاری از علمای دیگر روایات مسح را درست می‌دانند. استناد وی این است که وقتی اعراب به خصوص کسانی که در بیابان بودند و با شتر و دامداری سر و کار داشتند کثیفی‌ها به پای آنان و به خصوص بین انگشتانی که گاهی زخم هم بود می‌نشست لذا باید آن را می‌شستند، از این رو شیخ بهایی گفته است که نفی مسح وجود ندارد. این مسئله از جهت طب قدیم هم مهم است. ۴ پیوند احکام ادیان نکته دیگر جالب در بیانات شیخ بهایی، پیوند اندیشه‌ها و احکام و آموزه‌های امت‌های پیشین و تطبیق آن با شرایط مسلمین و به خصوص با تعبیر«ایاک اعنی و اسمعی یا جاره»است  و این در حالی است که تفاسیر برخی از عرفا اساسا بیگانه از شرایط اجتماعی و حضور در صحنه است کما اینکه کشاف هم تا حدود زیادی دور از اجتماع است؛ تفسیر شیخ بهایی قطعا در متن جامعه بیان شده است. 🔻 یکی از ویژگی‌های بسیاری از عالمان در طول تاریخ آن است که مقلد اندیشه دیگران بوده‌اند، اضافه کرد: لذا مباحث تکراری زیادی بیان شده است از جمله آقای اعوانی که از فلاسفه کنونی هستند تصریح دارد که بسیاری از فلاسفه هم مقلد هستند. تکرر نزول هم که 21 مورد است اینگونه است مانند حمد، توحید که هر کدام دو بار نازل شده‌اند. در مورد سال سائل بعذاب ... هم این مسئله را درایم زیرا برخی گفته‌اند که این آیه همان وقتی که آن فرد نادان خواستار فروفرستادن عذابی شد، نازل شد ولی برخی هم معتقدند که از قبل نازل شده بود و پیامبر(ص) این آیه نازله را دوباره قرائت کردند. شیخ بهایی به درستی تکراز نزول را قبول ندارد و این هم از نظرات جالب تفسیری ایشان است.
🌀 لطفا جهت مطالعه مطلب در سایت، بر روی لینک زیر کلیک نماید: https://iqna.ir/fa/news/4193388 🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فایل صوتی سخنرانی استاد مهدوی راد پیرامون «بررسی نظرات تفسیری شیخ بهایی (ره)» 📆 21 دی 1402 🔹 مکان: مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @OstadMahdaviRad
💠 عنوان سرمقاله: شباهت‌های امام مهدی(عج)و پیامبران الهی در قرآن 💠 🔹 نویسندگان: منصور پهلوان، محمدعلی مهدوی‌راد، فرزانه روحانی مشهدی 🔹 مجله مشرق موعود، سال: 1392 | دوره: 7 | شماره: 25، صفحات:81-104 🔍 چکیده ی مقاله: 🔹امام مهدی(عج)تمام کنندۀ هدف انبیا، و دوران ظهور آن حضرت، دوران تحقق غایت خلقت است؛ از این‌رو در قرآن از ایشان به صورت‌های گوناگون یاد شده است. خداوند متعال در قرآن گاه به شکل مستقیم از آیندۀ حیات بشر بر زمین که مقارن با دوران ظهور امام مهدی(عج)است، سخن می‌گوید؛ گاه با تمثیل به پدیده‌هایی در طبیعت، جایگاه امام مهدی(عج) را تبیین می‌نماید و گاه ضمن بیان سرگذشت پیامبران الهی و اقوام پیشین، دربارۀ امام مهدی(عج) و دوران ایشان پیام‌هایی به انسان گوشزد می‌کند. به دلایل فراوان قرآنی و روایی، بسیاری از حقایق مهدوی در آیات قصص قرآن طرح شده و شباهت‌های بسیاری میان امام مهدی(عج) و پیامبران الهی وجود دارد که در این پژوهش به هشت مورد از این دلایل اشاره شده است. آن‌گاه با تدبّر در آیات قصص، شباهت‌هایی میان امام مهدی(عج) و پیامبران الهی استنباط شده که پنهانی بودن ولادت، طول عمر، غیبت، فتنه‌ها و ابتلائات در آستانۀ ظهور، جدا شدن بدان از نیکان دوران، عذاب بدان دوران، نجات نیکان دوران و تشکیل جامعۀ صالحان از این دست است. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. فایل کامل مقاله 👇 🆔 @OstadMahdaviRad
شباهت‌های امام مهدی و پیامبران الهی در قرآن.pdf
405.1K
💠 عنوان سرمقاله: شباهت‌های امام مهدی -ارواحناه فداه- و پیامبران الهی -علیهم السلام- در قرآن 🆔 @OstadMahdaviRad
﷽ 💠 گزارش سخنرانی استاد مهدوی راد در نشست رونمایی از کتاب «محمد بن عیسی بن عبید در آیینه پنج گفتار» 📆 زمان: ١١ اسفند ۱۴۰۲ 🔻 کتاب «محمد بن عیسی بن عبید در آیینه پنج گفتار» بسیار پربار و بامحتوا است و باید بگویم نویسنده کتاب آقای سید علیرضا حسینی شیرازی وارد مباحثی شده‌اند که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است. 🔹 این کتاب دارای ویژگی‌ها و مؤلفه‌هایی مبنایی است که از یک اثر علمی و پژوهشی انتظار می‌رود. 🔻 هر تحقیق دو مرحله گردآوری و داوری دارد که باید موردتوجه قرار بگیرد. جزیره‌ای فکرکردن آفت کارها و پژوهش‌های تحقیقی است که نویسندگان باید به این مهم توجه داشته باشند. 🌀 لطفا جهت مطالعه مطلب در سایت، بر روی لینک زیر کلیک نماید: https://www.hawzahnews.com/news/1141120 🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️ کتابی کم برگ و بسیار پربار 🎙 سخنرانی استاد دکتر محمدعلی مهدوی راد 🔸استاد گروه علوم قرآن و حدیث، پردیس فارابی دانشگاه تهران 📖 آیین رونمایی «محمد بن عیسی بن عبید در آیینه پنج گفتار» 🗓 ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🆔 طرائف | رسانه تخصصی علوم حدیث و اعتبارسنجی احادیث 🆔 @OstadMahdaviRad